Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av mussla »

SwedishAdvocate skrev: 14 maj 2025 08:18
mikebike skrev: 14 maj 2025 07:50
ducce916m skrev: 14 maj 2025 07:35
Är det bara Tesla som kan råka ut för rostiga bromsrör? Inga andra bilar?
Det förekommer på andra bilar också, fast oftast är rören lättare att inspektera.

Jag råkade ut för det på en Volvo 440 en gång (upptäcktes vid besiktning).
-Är inte bromsrör av koppar? Frågade jag.
"Jo, på RIKTIGA Volvo" blev svaret.
Sista 440 byggdes väl ngn gång 1996…

Undrar om det finns andra ~23 år nyare bilar från ~2019 som kan råka ut för rostiga bromsrör… Spontant känns väl det rätt tveksamt va?… Eller?
En snabb googling ger att bromsrör normalt håller 15-20 år. Jag vet inte vad som har gått fel på Tesla här. Sparade de några kronor på att rören inte är inplastade?
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5824
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av AAKEE »

mussla skrev: 14 maj 2025 08:24
SwedishAdvocate skrev: 14 maj 2025 08:18
mikebike skrev: 14 maj 2025 07:50
ducce916m skrev: 14 maj 2025 07:35
Är det bara Tesla som kan råka ut för rostiga bromsrör? Inga andra bilar?
Det förekommer på andra bilar också, fast oftast är rören lättare att inspektera.

Jag råkade ut för det på en Volvo 440 en gång (upptäcktes vid besiktning).
-Är inte bromsrör av koppar? Frågade jag.
"Jo, på RIKTIGA Volvo" blev svaret.
Sista 440 byggdes väl ngn gång 1996…

Undrar om det finns andra ~23 år nyare bilar från ~2019 som kan råka ut för rostiga bromsrör… Spontant känns väl det rätt tveksamt va?… Eller?
En snabb googling ger att bromsrör normalt håller 15-20 år. Jag vet inte vad som har gått fel på Tesla här. Sparade de några kronor på att rören inte är inplastade?
Bromsrör behöver vara i koppar eller ha en beläggning som hindrar att de rostar om man har det sämsta järnet i dem.
Jag tror jag postade någon bild där man ser att två av fyra rör inne i frunken är gravt rostiga på min bekants bil.
Frunken skyddar bromsrören från blästring så de borde ha klarat sig 100 år där.
Det är med andra ord extremt undermålig kvalité.


Bromsrör håller normalt långt mer än 15-20 år. Jag vet att vissa bilar, tex BMW brukar kunna få underkänt på bromsrör efter ~20 år.
På kvalitetsbilar var det inget vanligt problem i vart fall förr, men Tesla har säkert lurat resten av bäröden att börja fuska på samma sätt.

Min första nya Audi hade jag i 21 år, 33K mil.
Jag underhöll och höll koll på bilen noga hela tiden och det fanns ingen rost alls på något bromsrör när jag sålde bilen. Det saltas friskt här uppe med och på dörrarnas nederkant rostade det så att jag fick blästra och lackera om.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
tesla newbie
Inlägg: 743
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av tesla newbie »

AAKEE skrev: 14 maj 2025 08:40
mussla skrev: 14 maj 2025 08:24
SwedishAdvocate skrev: 14 maj 2025 08:18
mikebike skrev: 14 maj 2025 07:50
ducce916m skrev: 14 maj 2025 07:35
Är det bara Tesla som kan råka ut för rostiga bromsrör? Inga andra bilar?
Det förekommer på andra bilar också, fast oftast är rören lättare att inspektera.

Jag råkade ut för det på en Volvo 440 en gång (upptäcktes vid besiktning).
-Är inte bromsrör av koppar? Frågade jag.
"Jo, på RIKTIGA Volvo" blev svaret.
Sista 440 byggdes väl ngn gång 1996…

Undrar om det finns andra ~23 år nyare bilar från ~2019 som kan råka ut för rostiga bromsrör… Spontant känns väl det rätt tveksamt va?… Eller?
En snabb googling ger att bromsrör normalt håller 15-20 år. Jag vet inte vad som har gått fel på Tesla här. Sparade de några kronor på att rören inte är inplastade?
Bromsrör behöver vara i koppar eller ha en beläggning som hindrar att de rostar om man har det sämsta järnet i dem.
Jag tror jag postade någon bild där man ser att två av fyra rör inne i frunken är gravt rostiga på min bekants bil.
Frunken skyddar bromsrören från blästring så de borde ha klarat sig 100 år där.
Det är med andra ord extremt undermålig kvalité.


Bromsrör håller normalt långt mer än 15-20 år. Jag vet att vissa bilar, tex BMW brukar kunna få underkänt på bromsrör efter ~20 år.
På kvalitetsbilar var det inget vanligt problem i vart fall förr, men Tesla har säkert lurat resten av bäröden att börja fuska på samma sätt.

Min första nya Audi hade jag i 21 år, 33K mil.
Jag underhöll och höll koll på bilen noga hela tiden och det fanns ingen rost alls på något bromsrör när jag sålde bilen. Det saltas friskt här uppe med och på dörrarnas nederkant rostade det så att jag fick blästra och lackera om.
Mina föräldrar fick byta bromsrör på sin Merca E-klass förra året. Den var då 15 år gammal, men har bara gått cirka 6000 mil.

EDIT: Här är ett exemplar som fick rostiga bromsrör redan efter 5 år: https://www.vibilagare.se/forum/vi-bila ... y-mercedes

Så inte bara Tesla som har problem med detta.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1697
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av Klintan »

tesla newbie skrev: 14 maj 2025 10:33
AAKEE skrev: 14 maj 2025 08:40
mussla skrev: 14 maj 2025 08:24
SwedishAdvocate skrev: 14 maj 2025 08:18
mikebike skrev: 14 maj 2025 07:50

Det förekommer på andra bilar också, fast oftast är rören lättare att inspektera.

Jag råkade ut för det på en Volvo 440 en gång (upptäcktes vid besiktning).
-Är inte bromsrör av koppar? Frågade jag.
"Jo, på RIKTIGA Volvo" blev svaret.
Sista 440 byggdes väl ngn gång 1996…

Undrar om det finns andra ~23 år nyare bilar från ~2019 som kan råka ut för rostiga bromsrör… Spontant känns väl det rätt tveksamt va?… Eller?
En snabb googling ger att bromsrör normalt håller 15-20 år. Jag vet inte vad som har gått fel på Tesla här. Sparade de några kronor på att rören inte är inplastade?
Bromsrör behöver vara i koppar eller ha en beläggning som hindrar att de rostar om man har det sämsta järnet i dem.
Jag tror jag postade någon bild där man ser att två av fyra rör inne i frunken är gravt rostiga på min bekants bil.
Frunken skyddar bromsrören från blästring så de borde ha klarat sig 100 år där.
Det är med andra ord extremt undermålig kvalité.


Bromsrör håller normalt långt mer än 15-20 år. Jag vet att vissa bilar, tex BMW brukar kunna få underkänt på bromsrör efter ~20 år.
På kvalitetsbilar var det inget vanligt problem i vart fall förr, men Tesla har säkert lurat resten av bäröden att börja fuska på samma sätt.

Min första nya Audi hade jag i 21 år, 33K mil.
Jag underhöll och höll koll på bilen noga hela tiden och det fanns ingen rost alls på något bromsrör när jag sålde bilen. Det saltas friskt här uppe med och på dörrarnas nederkant rostade det så att jag fick blästra och lackera om.
Mina föräldrar fick byta bromsrör på sin Merca E-klass förra året. Den var då 15 år gammal, men har bara gått cirka 6000 mil.

EDIT: Här är ett exemplar som fick rostiga bromsrör redan efter 5 år: https://www.vibilagare.se/forum/vi-bila ... y-mercedes

Så inte bara Tesla som har problem med detta.
Då har vi hittat två Mercedes årsmodell 2009 med problem? Vad kostade bytet för dina föräldrar?
Det som är verkligen skrämmande är att rören inne i frunken rostat så kraftigt. De borde se ut som nya. Inte kräva utbyte för nästan 45000:-.
Elbilist sedan 2014
tesla newbie
Inlägg: 743
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av tesla newbie »

Klintan skrev: 14 maj 2025 11:00
tesla newbie skrev: 14 maj 2025 10:33
AAKEE skrev: 14 maj 2025 08:40
mussla skrev: 14 maj 2025 08:24
SwedishAdvocate skrev: 14 maj 2025 08:18

Sista 440 byggdes väl ngn gång 1996…

Undrar om det finns andra ~23 år nyare bilar från ~2019 som kan råka ut för rostiga bromsrör… Spontant känns väl det rätt tveksamt va?… Eller?
En snabb googling ger att bromsrör normalt håller 15-20 år. Jag vet inte vad som har gått fel på Tesla här. Sparade de några kronor på att rören inte är inplastade?
Bromsrör behöver vara i koppar eller ha en beläggning som hindrar att de rostar om man har det sämsta järnet i dem.
Jag tror jag postade någon bild där man ser att två av fyra rör inne i frunken är gravt rostiga på min bekants bil.
Frunken skyddar bromsrören från blästring så de borde ha klarat sig 100 år där.
Det är med andra ord extremt undermålig kvalité.


Bromsrör håller normalt långt mer än 15-20 år. Jag vet att vissa bilar, tex BMW brukar kunna få underkänt på bromsrör efter ~20 år.
På kvalitetsbilar var det inget vanligt problem i vart fall förr, men Tesla har säkert lurat resten av bäröden att börja fuska på samma sätt.

Min första nya Audi hade jag i 21 år, 33K mil.
Jag underhöll och höll koll på bilen noga hela tiden och det fanns ingen rost alls på något bromsrör när jag sålde bilen. Det saltas friskt här uppe med och på dörrarnas nederkant rostade det så att jag fick blästra och lackera om.
Mina föräldrar fick byta bromsrör på sin Merca E-klass förra året. Den var då 15 år gammal, men har bara gått cirka 6000 mil.

EDIT: Här är ett exemplar som fick rostiga bromsrör redan efter 5 år: https://www.vibilagare.se/forum/vi-bila ... y-mercedes

Så inte bara Tesla som har problem med detta.
Då har vi hittat två Mercedes årsmodell 2009 med problem? Vad kostade bytet för dina föräldrar?
Det som är verkligen skrämmande är att rören inne i frunken rostat så kraftigt. De borde se ut som nya. Inte kräva utbyte för nästan 45000:-.
Miinns inte exakt men tror inte det var alltför dyrt. Blir ju lättare att byta när man inte har ett HV-batteri att ta hänsyn till.
Är långt fler än två E-klass som drabbats:

https://mbworld.org/forums/e-class-w212 ... lines.html

Detta gör ju inte Teslas problem bättre, men vill bara visa att även andra märken har problem.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5824
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av AAKEE »

Byta bromsrör på klassiska bilar har vart en låg kostnad. Förr låg de framme synligt och numera ofta folda av plast.

Att det finns andra märken med kvalitetsproblem hjälper inte Tesla.
Mercedes, klassiskt har ju vart bilar som gått i en oändlighet utan problem.
Men numera har vi sett lite mindre gamla mercedes som rostat bort fullständigt på nolltid.

…och BMW där man måste byta bromsrören efter 15-20 år, och tyvärr dumt dragna på i vart fall några modeller.


Inget av ovanstående hjälper Tesla eller ägaren till en Tesla.


Kombinationen att dra bromsrören ovanför/innanför batteriet och att använda undermålig kvalite är inte okey.
Det blir både dyrt och farligt.

Detaljer som inte har med säkerhet kan man prutapå, men inte säkerhet. Det går bort fullständigt i mina ögon.
Vill någon biltillverkare ha en så dålig koffertknapp att den måste bytas minst en gång i halvåret så får väl tillverkaren ha det så (men jag kommer inte acceptera så dålig kvalite utan byta märke).

Däremot är bromsledningar för viktiga för att fjanta med.


Argumentet att det är tvåkrets håller inte, rostar ledningen sönder kommer det finnas en längre period där den håller för mjuk körning men inte trycket som blir vid en hård inbromsning. Detta kommer göra att det är ganska sannolikt att ledningen brister vid en nödsituation och bromssträckan på två hjul (ett fram och ett bak) är minst dubblerad, med tillägg att ESP/antisladd inte kan stötta stabiliteten samtidigt som bilen drar snett på ett system.

Krånglande bromsar är farligt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av mussla »

AAKEE skrev: 14 maj 2025 12:11
Byta bromsrör på klassiska bilar har vart en låg kostnad. Förr låg de framme synligt och numera ofta folda av plast.

Att det finns andra märken med kvalitetsproblem hjälper inte Tesla.
Mercedes, klassiskt har ju vart bilar som gått i en oändlighet utan problem.
Men numera har vi sett lite mindre gamla mercedes som rostat bort fullständigt på nolltid.

…och BMW där man måste byta bromsrören efter 15-20 år, och tyvärr dumt dragna på i vart fall några modeller.


Inget av ovanstående hjälper Tesla eller ägaren till en Tesla.


Kombinationen att dra bromsrören ovanför/innanför batteriet och att använda undermålig kvalite är inte okey.
Det blir både dyrt och farligt.

Detaljer som inte har med säkerhet kan man prutapå, men inte säkerhet. Det går bort fullständigt i mina ögon.
Vill någon biltillverkare ha en så dålig koffertknapp att den måste bytas minst en gång i halvåret så får väl tillverkaren ha det så (men jag kommer inte acceptera så dålig kvalite utan byta märke).

Däremot är bromsledningar för viktiga för att fjanta med.


Argumentet att det är tvåkrets håller inte, rostar ledningen sönder kommer det finnas en längre period där den håller för mjuk körning men inte trycket som blir vid en hård inbromsning. Detta kommer göra att det är ganska sannolikt att ledningen brister vid en nödsituation och bromssträckan på två hjul (ett fram och ett bak) är minst dubblerad, med tillägg att ESP/antisladd inte kan stötta stabiliteten samtidigt som bilen drar snett på ett system.

Krånglande bromsar är farligt.
Det kan ändå vara intressant att veta hur konkurrenternas bromsrör håller även om det inte hjälper Tesla. Om alla andra är bra ser det ju ändå värre ut för Tesla.

Det är riktigt bedrövligt om Tesla inte tar detta på goodwill. Är det någon som har provat?
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5824
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av AAKEE »

mussla skrev: 14 maj 2025 13:14
AAKEE skrev: 14 maj 2025 12:11
Byta bromsrör på klassiska bilar har vart en låg kostnad. Förr låg de framme synligt och numera ofta folda av plast.

Att det finns andra märken med kvalitetsproblem hjälper inte Tesla.
Mercedes, klassiskt har ju vart bilar som gått i en oändlighet utan problem.
Men numera har vi sett lite mindre gamla mercedes som rostat bort fullständigt på nolltid.

…och BMW där man måste byta bromsrören efter 15-20 år, och tyvärr dumt dragna på i vart fall några modeller.


Inget av ovanstående hjälper Tesla eller ägaren till en Tesla.


Kombinationen att dra bromsrören ovanför/innanför batteriet och att använda undermålig kvalite är inte okey.
Det blir både dyrt och farligt.

Detaljer som inte har med säkerhet kan man prutapå, men inte säkerhet. Det går bort fullständigt i mina ögon.
Vill någon biltillverkare ha en så dålig koffertknapp att den måste bytas minst en gång i halvåret så får väl tillverkaren ha det så (men jag kommer inte acceptera så dålig kvalite utan byta märke).

Däremot är bromsledningar för viktiga för att fjanta med.


Argumentet att det är tvåkrets håller inte, rostar ledningen sönder kommer det finnas en längre period där den håller för mjuk körning men inte trycket som blir vid en hård inbromsning. Detta kommer göra att det är ganska sannolikt att ledningen brister vid en nödsituation och bromssträckan på två hjul (ett fram och ett bak) är minst dubblerad, med tillägg att ESP/antisladd inte kan stötta stabiliteten samtidigt som bilen drar snett på ett system.

Krånglande bromsar är farligt.
Det kan ändå vara intressant att veta hur konkurrenternas bromsrör håller även om det inte hjälper Tesla. Om alla andra är bra ser det ju ändå värre ut för Tesla.

Det är riktigt bedrövligt om Tesla inte tar detta på goodwill. Är det någon som har provat?
Min bekant fick ju ett prisförslag på 46 eller 48K. Låter inte som goodwill direkt.


Tesla är nog generellt inte så Goodwill-villiga?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
tesla newbie
Inlägg: 743
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av tesla newbie »

AAKEE skrev: 14 maj 2025 12:11
Detaljer som inte har med säkerhet kan man prutapå, men inte säkerhet. Det går bort fullständigt i mina ögon.
Vill någon biltillverkare ha en så dålig koffertknapp att den måste bytas minst en gång i halvåret så får väl tillverkaren ha det så (men jag kommer inte acceptera så dålig kvalite utan byta märke).

Däremot är bromsledningar för viktiga för att fjanta med.


Argumentet att det är tvåkrets håller inte, rostar ledningen sönder kommer det finnas en längre period där den håller för mjuk körning men inte trycket som blir vid en hård inbromsning. Detta kommer göra att det är ganska sannolikt att ledningen brister vid en nödsituation och bromssträckan på två hjul (ett fram och ett bak) är minst dubblerad, med tillägg att ESP/antisladd inte kan stötta stabiliteten samtidigt som bilen drar snett på ett system.

Krånglande bromsar är farligt.
Det stämmer, men verkar tyvärr inte var unikt för Tesla. På de Mercedesmodeller jag hänvisade till så är det inte bara bromsrören som rostar utan även bakre hjälpramen, vilket gör bilen helt okörbar. Mercedes verkar ha förbättrar sig på senare modeller och vi får väl hoppas att Tesla gjort detsamma.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av mussla »

AAKEE skrev: 14 maj 2025 13:20
mussla skrev: 14 maj 2025 13:14
AAKEE skrev: 14 maj 2025 12:11
Byta bromsrör på klassiska bilar har vart en låg kostnad. Förr låg de framme synligt och numera ofta folda av plast.

Att det finns andra märken med kvalitetsproblem hjälper inte Tesla.
Mercedes, klassiskt har ju vart bilar som gått i en oändlighet utan problem.
Men numera har vi sett lite mindre gamla mercedes som rostat bort fullständigt på nolltid.

…och BMW där man måste byta bromsrören efter 15-20 år, och tyvärr dumt dragna på i vart fall några modeller.


Inget av ovanstående hjälper Tesla eller ägaren till en Tesla.


Kombinationen att dra bromsrören ovanför/innanför batteriet och att använda undermålig kvalite är inte okey.
Det blir både dyrt och farligt.

Detaljer som inte har med säkerhet kan man prutapå, men inte säkerhet. Det går bort fullständigt i mina ögon.
Vill någon biltillverkare ha en så dålig koffertknapp att den måste bytas minst en gång i halvåret så får väl tillverkaren ha det så (men jag kommer inte acceptera så dålig kvalite utan byta märke).

Däremot är bromsledningar för viktiga för att fjanta med.


Argumentet att det är tvåkrets håller inte, rostar ledningen sönder kommer det finnas en längre period där den håller för mjuk körning men inte trycket som blir vid en hård inbromsning. Detta kommer göra att det är ganska sannolikt att ledningen brister vid en nödsituation och bromssträckan på två hjul (ett fram och ett bak) är minst dubblerad, med tillägg att ESP/antisladd inte kan stötta stabiliteten samtidigt som bilen drar snett på ett system.

Krånglande bromsar är farligt.
Det kan ändå vara intressant att veta hur konkurrenternas bromsrör håller även om det inte hjälper Tesla. Om alla andra är bra ser det ju ändå värre ut för Tesla.

Det är riktigt bedrövligt om Tesla inte tar detta på goodwill. Är det någon som har provat?
Min bekant fick ju ett prisförslag på 46 eller 48K. Låter inte som goodwill direkt.


Tesla är nog generellt inte så Goodwill-villiga?
Kanske om man står på sig? Går via ARN eller liknande? Tesla byter bakre länkarmar på äldre s/x gratis så det kan löna sig att försöka.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av mikebike »

mussla skrev: 14 maj 2025 14:22
AAKEE skrev: 14 maj 2025 13:20
mussla skrev: 14 maj 2025 13:14
AAKEE skrev: 14 maj 2025 12:11
Byta bromsrör på klassiska bilar har vart en låg kostnad. Förr låg de framme synligt och numera ofta folda av plast.

Att det finns andra märken med kvalitetsproblem hjälper inte Tesla.
Mercedes, klassiskt har ju vart bilar som gått i en oändlighet utan problem.
Men numera har vi sett lite mindre gamla mercedes som rostat bort fullständigt på nolltid.

…och BMW där man måste byta bromsrören efter 15-20 år, och tyvärr dumt dragna på i vart fall några modeller.


Inget av ovanstående hjälper Tesla eller ägaren till en Tesla.


Kombinationen att dra bromsrören ovanför/innanför batteriet och att använda undermålig kvalite är inte okey.
Det blir både dyrt och farligt.

Detaljer som inte har med säkerhet kan man prutapå, men inte säkerhet. Det går bort fullständigt i mina ögon.
Vill någon biltillverkare ha en så dålig koffertknapp att den måste bytas minst en gång i halvåret så får väl tillverkaren ha det så (men jag kommer inte acceptera så dålig kvalite utan byta märke).

Däremot är bromsledningar för viktiga för att fjanta med.


Argumentet att det är tvåkrets håller inte, rostar ledningen sönder kommer det finnas en längre period där den håller för mjuk körning men inte trycket som blir vid en hård inbromsning. Detta kommer göra att det är ganska sannolikt att ledningen brister vid en nödsituation och bromssträckan på två hjul (ett fram och ett bak) är minst dubblerad, med tillägg att ESP/antisladd inte kan stötta stabiliteten samtidigt som bilen drar snett på ett system.

Krånglande bromsar är farligt.
Det kan ändå vara intressant att veta hur konkurrenternas bromsrör håller även om det inte hjälper Tesla. Om alla andra är bra ser det ju ändå värre ut för Tesla.

Det är riktigt bedrövligt om Tesla inte tar detta på goodwill. Är det någon som har provat?
Min bekant fick ju ett prisförslag på 46 eller 48K. Låter inte som goodwill direkt.


Tesla är nog generellt inte så Goodwill-villiga?
Kanske om man står på sig? Går via ARN eller liknande? Tesla byter bakre länkarmar på äldre s/x gratis så det kan löna sig att försöka.
Tesla struntar i ARNs rekommendationer.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Master of Science
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 mar 2025 10:26
Ort: Stockholm

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av Master of Science »

Någon som har koll på exakt vad som behövs demonteras för att kunna inspektera bromsrören?

Frunken och/eller innerskärmarna?
Nuvarande: Model 3 LR AWD FSD
Tidigare: Flertalet BMW - innan designen spårade ur.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1697
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av Klintan »

tesla newbie skrev: 14 maj 2025 13:41
AAKEE skrev: 14 maj 2025 12:11
Detaljer som inte har med säkerhet kan man prutapå, men inte säkerhet. Det går bort fullständigt i mina ögon.
Vill någon biltillverkare ha en så dålig koffertknapp att den måste bytas minst en gång i halvåret så får väl tillverkaren ha det så (men jag kommer inte acceptera så dålig kvalite utan byta märke).

Däremot är bromsledningar för viktiga för att fjanta med.


Argumentet att det är tvåkrets håller inte, rostar ledningen sönder kommer det finnas en längre period där den håller för mjuk körning men inte trycket som blir vid en hård inbromsning. Detta kommer göra att det är ganska sannolikt att ledningen brister vid en nödsituation och bromssträckan på två hjul (ett fram och ett bak) är minst dubblerad, med tillägg att ESP/antisladd inte kan stötta stabiliteten samtidigt som bilen drar snett på ett system.

Krånglande bromsar är farligt.
Det stämmer, men verkar tyvärr inte var unikt för Tesla. På de Mercedesmodeller jag hänvisade till så är det inte bara bromsrören som rostar utan även bakre hjälpramen, vilket gör bilen helt okörbar. Mercedes verkar ha förbättrar sig på senare modeller och vi får väl hoppas att Tesla gjort detsamma.
På hjälpramen har Mercedes USA ju enligt din länk lagt till en 20 års garanti. I Sverige verkar Mercedes generösa med goodwill på detta
Skärmbild 2025-05-14 143655.png
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Buzz
Teslaägare
Inlägg: 16
Blev medlem: 26 jul 2021 18:34

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av Buzz »

mussla skrev: 14 maj 2025 13:14
Det är riktigt bedrövligt om Tesla inte tar detta på goodwill. Är det någon som har provat?
Dom undvek bestämt alla goodwillanspråk när det hände mig. Fick snällt betala 16k för besväret.
Har läst att i Tyskland har vissa fått det åtgärdat på goodwill.
Kanske går det att pressa dom mer nu om det visar sig vara ett vanligt problem och skrivs mer om det?
Model 3 P 2021, Midnight Silver Metallic, Öhlins R&T, Brembo GT, MPP Control arms
Såld Model 3 LR 2019, Midnight Silver Metallic, HW3, FSD, Acc Boost
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 535
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av repulsiv »

ducce916m skrev: 14 maj 2025 07:35
Är det bara Tesla som kan råka ut för rostiga bromsrör? Inga andra bilar?
Jodå, men efter bara 3-4 år är det extremt sällsynt..

Jag bytte bromsrör bak på min 9-5 aero när den hade gått ca 35000mil och var 15 år gammal tex.

Dessa rör satt dock ganska lättåtkomligt, och lättinspekterat av bilprovningen.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av mussla »

Buzz skrev: 14 maj 2025 15:25
mussla skrev: 14 maj 2025 13:14
Det är riktigt bedrövligt om Tesla inte tar detta på goodwill. Är det någon som har provat?
Dom undvek bestämt alla goodwillanspråk när det hände mig. Fick snällt betala 16k för besväret.
Har läst att i Tyskland har vissa fått det åtgärdat på goodwill.
Kanske går det att pressa dom mer nu om det visar sig vara ett vanligt problem och skrivs mer om det?
Trist att de inte gick med på det. Jag tror som du att om det får mer uppmärksamhet så kan de ändra sig.

Bra att det "bara" var 16k och inte 45k som det stod här ovan i varje fall.
Model Y LR AWD -24
SwedishAdvocate
Inlägg: 7342
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av SwedishAdvocate »

mussla skrev: 14 maj 2025 20:30
Buzz skrev: 14 maj 2025 15:25
mussla skrev: 14 maj 2025 13:14
Det är riktigt bedrövligt om Tesla inte tar detta på goodwill. Är det någon som har provat?
Dom undvek bestämt alla goodwillanspråk när det hände mig. Fick snällt betala 16k för besväret.
Har läst att i Tyskland har vissa fått det åtgärdat på goodwill.
Kanske går det att pressa dom mer nu om det visar sig vara ett vanligt problem och skrivs mer om det?
Trist att de inte gick med på det. Jag tror som du att om det får mer uppmärksamhet så kan de ändra sig.

Bra att det "bara" var 16k och inte 45k som det stod här ovan i varje fall.
Kan man inte göra som med länkarmarna till Model S och anmäla till Transportstyrelsen? Nu ~4,5 år(!) efter att det problemet med länkarmarna uppmärksammades har ju Tesla tydligen backat och accepterar numera att byta länkarmarna gratis (i Sverige, Norge och Kina). Om man går ihop med norrmän och finländare och pressar på Elon och Tesla rejält så kanske dom backar ang. det här också.

Och förhoppningsvis behöver det inte ta ~4,5 år den här gången…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av mussla »

Om man är orolig för sina bromsrör så är det bra att göra en sån där säkerhetskontroll som man fick lära sig när man tog körkort: pumpa ett par ggr på bromspedalen och håll sedan ned den hårt. Om pedalen sjunker eller känns svampig så är det problem med bromsarna. Pedalen skall vara stum.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 535
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av repulsiv »

Fast även om dom är rostiga så klarar ju bilen troligen det testet, tills den dagen då det rostat tillräckligt mycket och det går av, vilket kan vara dagen efter du testade..

Ska man veta om dom är rostiga måste man ju titta på dom, vilket inte är helt enkelt.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av mussla »

repulsiv skrev: 16 maj 2025 16:17
Fast även om dom är rostiga så klarar ju bilen troligen det testet, tills den dagen då det rostat tillräckligt mycket och det går av, vilket kan vara dagen efter du testade..

Ska man veta om dom är rostiga måste man ju titta på dom, vilket inte är helt enkelt.
Är de väldigt rostiga så springer de läck under tryck vilket är bättre att märka om man står still än när man behöver bromsen. Och om systemet läcker så märker man det med det testet.

Man behöver så klart testa då och då och det får ses som ett komplement till att inspektera rören.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 535
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av repulsiv »

Ja, men du kan stampa på bromsen och det håller, sen nästa dag så går det av när du bromsar ändå.

Det är ingen test för att se om rören är okej mer än just då.
Användarvisningsbild
Claes_B
Teslaägare
Inlägg: 91
Blev medlem: 27 sep 2023 13:47

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av Claes_B »

repulsiv skrev: 16 maj 2025 22:25
Ja, men du kan stampa på bromsen och det håller, sen nästa dag så går det av när du bromsar ändå.

Det är ingen test för att se om rören är okej mer än just då.
Påfrestningen när man trycker hårt på bromsen är betydligt större än den som blir när man bromsar, både vid normal körning och när man bromsar så hjulen låser sig.
Om rören håller på att rosta så rostar de inte så fort att de från en dag klarar extrem belastning till att nästa gå sönder när man bromsar, jag skulle säga att det är ett bra sätt att ha koll på den problematiken, det hjälper ju tyvärr inte mot att rören rostar.
wheels
Inlägg: 712
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av wheels »

Claes_B skrev: 17 maj 2025 08:44
repulsiv skrev: 16 maj 2025 22:25
Ja, men du kan stampa på bromsen och det håller, sen nästa dag så går det av när du bromsar ändå.

Det är ingen test för att se om rören är okej mer än just då.
Påfrestningen när man trycker hårt på bromsen är betydligt större än den som blir när man bromsar, både vid normal körning och när man bromsar så hjulen låser sig.
Om rören håller på att rosta så rostar de inte så fort att de från en dag klarar extrem belastning till att nästa gå sönder när man bromsar, jag skulle säga att det är ett bra sätt att ha koll på den problematiken, det hjälper ju tyvärr inte mot att rören rostar.
Ja det var så snuten gjorde förr i tiden när dom stoppade en gammal häck. Tryckte så hårt dom kunde för att se om dom kunde trycka sönder någon bromsledning. Sen blev det ryggdunk om dom lyckades
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19929
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av Bjelke »

SwedishAdvocate skrev: 14 maj 2025 20:46
mussla skrev: 14 maj 2025 20:30
Buzz skrev: 14 maj 2025 15:25
mussla skrev: 14 maj 2025 13:14
Det är riktigt bedrövligt om Tesla inte tar detta på goodwill. Är det någon som har provat?
Dom undvek bestämt alla goodwillanspråk när det hände mig. Fick snällt betala 16k för besväret.
Har läst att i Tyskland har vissa fått det åtgärdat på goodwill.
Kanske går det att pressa dom mer nu om det visar sig vara ett vanligt problem och skrivs mer om det?
Trist att de inte gick med på det. Jag tror som du att om det får mer uppmärksamhet så kan de ändra sig.

Bra att det "bara" var 16k och inte 45k som det stod här ovan i varje fall.
Kan man inte göra som med länkarmarna till Model S och anmäla till Transportstyrelsen? Nu ~4,5 år(!) efter att det problemet med länkarmarna uppmärksammades har ju Tesla tydligen backat och accepterar numera att byta länkarmarna gratis (i Sverige, Norge och Kina). Om man går ihop med norrmän och finländare och pressar på Elon och Tesla rejält så kanske dom backar ang. det här också.

Och förhoppningsvis behöver det inte ta ~4,5 år den här gången…
Det låter som en mycket bra idé. Det här är ju direkt trafikfarligt, precis som med länkarmarna.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1639
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil

Inlägg av Airlift »

repulsiv skrev: 14 maj 2025 20:13
ducce916m skrev: 14 maj 2025 07:35
Är det bara Tesla som kan råka ut för rostiga bromsrör? Inga andra bilar?
Jodå, men efter bara 3-4 år är det extremt sällsynt..

Jag bytte bromsrör bak på min 9-5 aero när den hade gått ca 35000mil och var 15 år gammal tex.

Dessa rör satt dock ganska lättåtkomligt, och lättinspekterat av bilprovningen.
Fick byta bromsrör på min BMW 535 E61 efter 6år/12000mil… fick plocka ner väldigt mycket..

Saab var än smartare tidigare. De drog helt enkelt bromsrören i kupén.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Skriv svar