En snabb googling ger att bromsrör normalt håller 15-20 år. Jag vet inte vad som har gått fel på Tesla här. Sparade de några kronor på att rören inte är inplastade?SwedishAdvocate skrev: ↑14 maj 2025 08:18Sista 440 byggdes väl ngn gång 1996…
Undrar om det finns andra ~23 år nyare bilar från ~2019 som kan råka ut för rostiga bromsrör… Spontant känns väl det rätt tveksamt va?… Eller?
Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Moderator: Redaktion
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Model Y LR AWD -24
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Bromsrör behöver vara i koppar eller ha en beläggning som hindrar att de rostar om man har det sämsta järnet i dem.mussla skrev: ↑14 maj 2025 08:24En snabb googling ger att bromsrör normalt håller 15-20 år. Jag vet inte vad som har gått fel på Tesla här. Sparade de några kronor på att rören inte är inplastade?SwedishAdvocate skrev: ↑14 maj 2025 08:18Sista 440 byggdes väl ngn gång 1996…
Undrar om det finns andra ~23 år nyare bilar från ~2019 som kan råka ut för rostiga bromsrör… Spontant känns väl det rätt tveksamt va?… Eller?
Jag tror jag postade någon bild där man ser att två av fyra rör inne i frunken är gravt rostiga på min bekants bil.
Frunken skyddar bromsrören från blästring så de borde ha klarat sig 100 år där.
Det är med andra ord extremt undermålig kvalité.
Bromsrör håller normalt långt mer än 15-20 år. Jag vet att vissa bilar, tex BMW brukar kunna få underkänt på bromsrör efter ~20 år.
På kvalitetsbilar var det inget vanligt problem i vart fall förr, men Tesla har säkert lurat resten av bäröden att börja fuska på samma sätt.
Min första nya Audi hade jag i 21 år, 33K mil.
Jag underhöll och höll koll på bilen noga hela tiden och det fanns ingen rost alls på något bromsrör när jag sålde bilen. Det saltas friskt här uppe med och på dörrarnas nederkant rostade det så att jag fick blästra och lackera om.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Inlägg: 743
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Mina föräldrar fick byta bromsrör på sin Merca E-klass förra året. Den var då 15 år gammal, men har bara gått cirka 6000 mil.AAKEE skrev: ↑14 maj 2025 08:40Bromsrör behöver vara i koppar eller ha en beläggning som hindrar att de rostar om man har det sämsta järnet i dem.mussla skrev: ↑14 maj 2025 08:24En snabb googling ger att bromsrör normalt håller 15-20 år. Jag vet inte vad som har gått fel på Tesla här. Sparade de några kronor på att rören inte är inplastade?SwedishAdvocate skrev: ↑14 maj 2025 08:18Sista 440 byggdes väl ngn gång 1996…
Undrar om det finns andra ~23 år nyare bilar från ~2019 som kan råka ut för rostiga bromsrör… Spontant känns väl det rätt tveksamt va?… Eller?
Jag tror jag postade någon bild där man ser att två av fyra rör inne i frunken är gravt rostiga på min bekants bil.
Frunken skyddar bromsrören från blästring så de borde ha klarat sig 100 år där.
Det är med andra ord extremt undermålig kvalité.
Bromsrör håller normalt långt mer än 15-20 år. Jag vet att vissa bilar, tex BMW brukar kunna få underkänt på bromsrör efter ~20 år.
På kvalitetsbilar var det inget vanligt problem i vart fall förr, men Tesla har säkert lurat resten av bäröden att börja fuska på samma sätt.
Min första nya Audi hade jag i 21 år, 33K mil.
Jag underhöll och höll koll på bilen noga hela tiden och det fanns ingen rost alls på något bromsrör när jag sålde bilen. Det saltas friskt här uppe med och på dörrarnas nederkant rostade det så att jag fick blästra och lackera om.
EDIT: Här är ett exemplar som fick rostiga bromsrör redan efter 5 år: https://www.vibilagare.se/forum/vi-bila ... y-mercedes
Så inte bara Tesla som har problem med detta.
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Då har vi hittat två Mercedes årsmodell 2009 med problem? Vad kostade bytet för dina föräldrar?tesla newbie skrev: ↑14 maj 2025 10:33Mina föräldrar fick byta bromsrör på sin Merca E-klass förra året. Den var då 15 år gammal, men har bara gått cirka 6000 mil.AAKEE skrev: ↑14 maj 2025 08:40Bromsrör behöver vara i koppar eller ha en beläggning som hindrar att de rostar om man har det sämsta järnet i dem.mussla skrev: ↑14 maj 2025 08:24En snabb googling ger att bromsrör normalt håller 15-20 år. Jag vet inte vad som har gått fel på Tesla här. Sparade de några kronor på att rören inte är inplastade?SwedishAdvocate skrev: ↑14 maj 2025 08:18Sista 440 byggdes väl ngn gång 1996…
Undrar om det finns andra ~23 år nyare bilar från ~2019 som kan råka ut för rostiga bromsrör… Spontant känns väl det rätt tveksamt va?… Eller?
Jag tror jag postade någon bild där man ser att två av fyra rör inne i frunken är gravt rostiga på min bekants bil.
Frunken skyddar bromsrören från blästring så de borde ha klarat sig 100 år där.
Det är med andra ord extremt undermålig kvalité.
Bromsrör håller normalt långt mer än 15-20 år. Jag vet att vissa bilar, tex BMW brukar kunna få underkänt på bromsrör efter ~20 år.
På kvalitetsbilar var det inget vanligt problem i vart fall förr, men Tesla har säkert lurat resten av bäröden att börja fuska på samma sätt.
Min första nya Audi hade jag i 21 år, 33K mil.
Jag underhöll och höll koll på bilen noga hela tiden och det fanns ingen rost alls på något bromsrör när jag sålde bilen. Det saltas friskt här uppe med och på dörrarnas nederkant rostade det så att jag fick blästra och lackera om.
EDIT: Här är ett exemplar som fick rostiga bromsrör redan efter 5 år: https://www.vibilagare.se/forum/vi-bila ... y-mercedes
Så inte bara Tesla som har problem med detta.
Det som är verkligen skrämmande är att rören inne i frunken rostat så kraftigt. De borde se ut som nya. Inte kräva utbyte för nästan 45000:-.
Elbilist sedan 2014
-
- Inlägg: 743
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Miinns inte exakt men tror inte det var alltför dyrt. Blir ju lättare att byta när man inte har ett HV-batteri att ta hänsyn till.Klintan skrev: ↑14 maj 2025 11:00Då har vi hittat två Mercedes årsmodell 2009 med problem? Vad kostade bytet för dina föräldrar?tesla newbie skrev: ↑14 maj 2025 10:33Mina föräldrar fick byta bromsrör på sin Merca E-klass förra året. Den var då 15 år gammal, men har bara gått cirka 6000 mil.AAKEE skrev: ↑14 maj 2025 08:40Bromsrör behöver vara i koppar eller ha en beläggning som hindrar att de rostar om man har det sämsta järnet i dem.mussla skrev: ↑14 maj 2025 08:24En snabb googling ger att bromsrör normalt håller 15-20 år. Jag vet inte vad som har gått fel på Tesla här. Sparade de några kronor på att rören inte är inplastade?SwedishAdvocate skrev: ↑14 maj 2025 08:18
Sista 440 byggdes väl ngn gång 1996…
Undrar om det finns andra ~23 år nyare bilar från ~2019 som kan råka ut för rostiga bromsrör… Spontant känns väl det rätt tveksamt va?… Eller?
Jag tror jag postade någon bild där man ser att två av fyra rör inne i frunken är gravt rostiga på min bekants bil.
Frunken skyddar bromsrören från blästring så de borde ha klarat sig 100 år där.
Det är med andra ord extremt undermålig kvalité.
Bromsrör håller normalt långt mer än 15-20 år. Jag vet att vissa bilar, tex BMW brukar kunna få underkänt på bromsrör efter ~20 år.
På kvalitetsbilar var det inget vanligt problem i vart fall förr, men Tesla har säkert lurat resten av bäröden att börja fuska på samma sätt.
Min första nya Audi hade jag i 21 år, 33K mil.
Jag underhöll och höll koll på bilen noga hela tiden och det fanns ingen rost alls på något bromsrör när jag sålde bilen. Det saltas friskt här uppe med och på dörrarnas nederkant rostade det så att jag fick blästra och lackera om.
EDIT: Här är ett exemplar som fick rostiga bromsrör redan efter 5 år: https://www.vibilagare.se/forum/vi-bila ... y-mercedes
Så inte bara Tesla som har problem med detta.
Det som är verkligen skrämmande är att rören inne i frunken rostat så kraftigt. De borde se ut som nya. Inte kräva utbyte för nästan 45000:-.
Är långt fler än två E-klass som drabbats:
https://mbworld.org/forums/e-class-w212 ... lines.html
Detta gör ju inte Teslas problem bättre, men vill bara visa att även andra märken har problem.
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Byta bromsrör på klassiska bilar har vart en låg kostnad. Förr låg de framme synligt och numera ofta folda av plast.
Att det finns andra märken med kvalitetsproblem hjälper inte Tesla.
Mercedes, klassiskt har ju vart bilar som gått i en oändlighet utan problem.
Men numera har vi sett lite mindre gamla mercedes som rostat bort fullständigt på nolltid.
…och BMW där man måste byta bromsrören efter 15-20 år, och tyvärr dumt dragna på i vart fall några modeller.
Inget av ovanstående hjälper Tesla eller ägaren till en Tesla.
Kombinationen att dra bromsrören ovanför/innanför batteriet och att använda undermålig kvalite är inte okey.
Det blir både dyrt och farligt.
Detaljer som inte har med säkerhet kan man prutapå, men inte säkerhet. Det går bort fullständigt i mina ögon.
Vill någon biltillverkare ha en så dålig koffertknapp att den måste bytas minst en gång i halvåret så får väl tillverkaren ha det så (men jag kommer inte acceptera så dålig kvalite utan byta märke).
Däremot är bromsledningar för viktiga för att fjanta med.
Argumentet att det är tvåkrets håller inte, rostar ledningen sönder kommer det finnas en längre period där den håller för mjuk körning men inte trycket som blir vid en hård inbromsning. Detta kommer göra att det är ganska sannolikt att ledningen brister vid en nödsituation och bromssträckan på två hjul (ett fram och ett bak) är minst dubblerad, med tillägg att ESP/antisladd inte kan stötta stabiliteten samtidigt som bilen drar snett på ett system.
Krånglande bromsar är farligt.
Att det finns andra märken med kvalitetsproblem hjälper inte Tesla.
Mercedes, klassiskt har ju vart bilar som gått i en oändlighet utan problem.
Men numera har vi sett lite mindre gamla mercedes som rostat bort fullständigt på nolltid.
…och BMW där man måste byta bromsrören efter 15-20 år, och tyvärr dumt dragna på i vart fall några modeller.
Inget av ovanstående hjälper Tesla eller ägaren till en Tesla.
Kombinationen att dra bromsrören ovanför/innanför batteriet och att använda undermålig kvalite är inte okey.
Det blir både dyrt och farligt.
Detaljer som inte har med säkerhet kan man prutapå, men inte säkerhet. Det går bort fullständigt i mina ögon.
Vill någon biltillverkare ha en så dålig koffertknapp att den måste bytas minst en gång i halvåret så får väl tillverkaren ha det så (men jag kommer inte acceptera så dålig kvalite utan byta märke).
Däremot är bromsledningar för viktiga för att fjanta med.
Argumentet att det är tvåkrets håller inte, rostar ledningen sönder kommer det finnas en längre period där den håller för mjuk körning men inte trycket som blir vid en hård inbromsning. Detta kommer göra att det är ganska sannolikt att ledningen brister vid en nödsituation och bromssträckan på två hjul (ett fram och ett bak) är minst dubblerad, med tillägg att ESP/antisladd inte kan stötta stabiliteten samtidigt som bilen drar snett på ett system.
Krånglande bromsar är farligt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Det kan ändå vara intressant att veta hur konkurrenternas bromsrör håller även om det inte hjälper Tesla. Om alla andra är bra ser det ju ändå värre ut för Tesla.AAKEE skrev: ↑14 maj 2025 12:11Byta bromsrör på klassiska bilar har vart en låg kostnad. Förr låg de framme synligt och numera ofta folda av plast.
Att det finns andra märken med kvalitetsproblem hjälper inte Tesla.
Mercedes, klassiskt har ju vart bilar som gått i en oändlighet utan problem.
Men numera har vi sett lite mindre gamla mercedes som rostat bort fullständigt på nolltid.
…och BMW där man måste byta bromsrören efter 15-20 år, och tyvärr dumt dragna på i vart fall några modeller.
Inget av ovanstående hjälper Tesla eller ägaren till en Tesla.
Kombinationen att dra bromsrören ovanför/innanför batteriet och att använda undermålig kvalite är inte okey.
Det blir både dyrt och farligt.
Detaljer som inte har med säkerhet kan man prutapå, men inte säkerhet. Det går bort fullständigt i mina ögon.
Vill någon biltillverkare ha en så dålig koffertknapp att den måste bytas minst en gång i halvåret så får väl tillverkaren ha det så (men jag kommer inte acceptera så dålig kvalite utan byta märke).
Däremot är bromsledningar för viktiga för att fjanta med.
Argumentet att det är tvåkrets håller inte, rostar ledningen sönder kommer det finnas en längre period där den håller för mjuk körning men inte trycket som blir vid en hård inbromsning. Detta kommer göra att det är ganska sannolikt att ledningen brister vid en nödsituation och bromssträckan på två hjul (ett fram och ett bak) är minst dubblerad, med tillägg att ESP/antisladd inte kan stötta stabiliteten samtidigt som bilen drar snett på ett system.
Krånglande bromsar är farligt.
Det är riktigt bedrövligt om Tesla inte tar detta på goodwill. Är det någon som har provat?
Model Y LR AWD -24
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Min bekant fick ju ett prisförslag på 46 eller 48K. Låter inte som goodwill direkt.mussla skrev: ↑14 maj 2025 13:14Det kan ändå vara intressant att veta hur konkurrenternas bromsrör håller även om det inte hjälper Tesla. Om alla andra är bra ser det ju ändå värre ut för Tesla.AAKEE skrev: ↑14 maj 2025 12:11Byta bromsrör på klassiska bilar har vart en låg kostnad. Förr låg de framme synligt och numera ofta folda av plast.
Att det finns andra märken med kvalitetsproblem hjälper inte Tesla.
Mercedes, klassiskt har ju vart bilar som gått i en oändlighet utan problem.
Men numera har vi sett lite mindre gamla mercedes som rostat bort fullständigt på nolltid.
…och BMW där man måste byta bromsrören efter 15-20 år, och tyvärr dumt dragna på i vart fall några modeller.
Inget av ovanstående hjälper Tesla eller ägaren till en Tesla.
Kombinationen att dra bromsrören ovanför/innanför batteriet och att använda undermålig kvalite är inte okey.
Det blir både dyrt och farligt.
Detaljer som inte har med säkerhet kan man prutapå, men inte säkerhet. Det går bort fullständigt i mina ögon.
Vill någon biltillverkare ha en så dålig koffertknapp att den måste bytas minst en gång i halvåret så får väl tillverkaren ha det så (men jag kommer inte acceptera så dålig kvalite utan byta märke).
Däremot är bromsledningar för viktiga för att fjanta med.
Argumentet att det är tvåkrets håller inte, rostar ledningen sönder kommer det finnas en längre period där den håller för mjuk körning men inte trycket som blir vid en hård inbromsning. Detta kommer göra att det är ganska sannolikt att ledningen brister vid en nödsituation och bromssträckan på två hjul (ett fram och ett bak) är minst dubblerad, med tillägg att ESP/antisladd inte kan stötta stabiliteten samtidigt som bilen drar snett på ett system.
Krånglande bromsar är farligt.
Det är riktigt bedrövligt om Tesla inte tar detta på goodwill. Är det någon som har provat?
Tesla är nog generellt inte så Goodwill-villiga?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Inlägg: 743
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Det stämmer, men verkar tyvärr inte var unikt för Tesla. På de Mercedesmodeller jag hänvisade till så är det inte bara bromsrören som rostar utan även bakre hjälpramen, vilket gör bilen helt okörbar. Mercedes verkar ha förbättrar sig på senare modeller och vi får väl hoppas att Tesla gjort detsamma.AAKEE skrev: ↑14 maj 2025 12:11Detaljer som inte har med säkerhet kan man prutapå, men inte säkerhet. Det går bort fullständigt i mina ögon.
Vill någon biltillverkare ha en så dålig koffertknapp att den måste bytas minst en gång i halvåret så får väl tillverkaren ha det så (men jag kommer inte acceptera så dålig kvalite utan byta märke).
Däremot är bromsledningar för viktiga för att fjanta med.
Argumentet att det är tvåkrets håller inte, rostar ledningen sönder kommer det finnas en längre period där den håller för mjuk körning men inte trycket som blir vid en hård inbromsning. Detta kommer göra att det är ganska sannolikt att ledningen brister vid en nödsituation och bromssträckan på två hjul (ett fram och ett bak) är minst dubblerad, med tillägg att ESP/antisladd inte kan stötta stabiliteten samtidigt som bilen drar snett på ett system.
Krånglande bromsar är farligt.
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Kanske om man står på sig? Går via ARN eller liknande? Tesla byter bakre länkarmar på äldre s/x gratis så det kan löna sig att försöka.AAKEE skrev: ↑14 maj 2025 13:20Min bekant fick ju ett prisförslag på 46 eller 48K. Låter inte som goodwill direkt.mussla skrev: ↑14 maj 2025 13:14Det kan ändå vara intressant att veta hur konkurrenternas bromsrör håller även om det inte hjälper Tesla. Om alla andra är bra ser det ju ändå värre ut för Tesla.AAKEE skrev: ↑14 maj 2025 12:11Byta bromsrör på klassiska bilar har vart en låg kostnad. Förr låg de framme synligt och numera ofta folda av plast.
Att det finns andra märken med kvalitetsproblem hjälper inte Tesla.
Mercedes, klassiskt har ju vart bilar som gått i en oändlighet utan problem.
Men numera har vi sett lite mindre gamla mercedes som rostat bort fullständigt på nolltid.
…och BMW där man måste byta bromsrören efter 15-20 år, och tyvärr dumt dragna på i vart fall några modeller.
Inget av ovanstående hjälper Tesla eller ägaren till en Tesla.
Kombinationen att dra bromsrören ovanför/innanför batteriet och att använda undermålig kvalite är inte okey.
Det blir både dyrt och farligt.
Detaljer som inte har med säkerhet kan man prutapå, men inte säkerhet. Det går bort fullständigt i mina ögon.
Vill någon biltillverkare ha en så dålig koffertknapp att den måste bytas minst en gång i halvåret så får väl tillverkaren ha det så (men jag kommer inte acceptera så dålig kvalite utan byta märke).
Däremot är bromsledningar för viktiga för att fjanta med.
Argumentet att det är tvåkrets håller inte, rostar ledningen sönder kommer det finnas en längre period där den håller för mjuk körning men inte trycket som blir vid en hård inbromsning. Detta kommer göra att det är ganska sannolikt att ledningen brister vid en nödsituation och bromssträckan på två hjul (ett fram och ett bak) är minst dubblerad, med tillägg att ESP/antisladd inte kan stötta stabiliteten samtidigt som bilen drar snett på ett system.
Krånglande bromsar är farligt.
Det är riktigt bedrövligt om Tesla inte tar detta på goodwill. Är det någon som har provat?
Tesla är nog generellt inte så Goodwill-villiga?
Model Y LR AWD -24
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Tesla struntar i ARNs rekommendationer.mussla skrev: ↑14 maj 2025 14:22Kanske om man står på sig? Går via ARN eller liknande? Tesla byter bakre länkarmar på äldre s/x gratis så det kan löna sig att försöka.AAKEE skrev: ↑14 maj 2025 13:20Min bekant fick ju ett prisförslag på 46 eller 48K. Låter inte som goodwill direkt.mussla skrev: ↑14 maj 2025 13:14Det kan ändå vara intressant att veta hur konkurrenternas bromsrör håller även om det inte hjälper Tesla. Om alla andra är bra ser det ju ändå värre ut för Tesla.AAKEE skrev: ↑14 maj 2025 12:11Byta bromsrör på klassiska bilar har vart en låg kostnad. Förr låg de framme synligt och numera ofta folda av plast.
Att det finns andra märken med kvalitetsproblem hjälper inte Tesla.
Mercedes, klassiskt har ju vart bilar som gått i en oändlighet utan problem.
Men numera har vi sett lite mindre gamla mercedes som rostat bort fullständigt på nolltid.
…och BMW där man måste byta bromsrören efter 15-20 år, och tyvärr dumt dragna på i vart fall några modeller.
Inget av ovanstående hjälper Tesla eller ägaren till en Tesla.
Kombinationen att dra bromsrören ovanför/innanför batteriet och att använda undermålig kvalite är inte okey.
Det blir både dyrt och farligt.
Detaljer som inte har med säkerhet kan man prutapå, men inte säkerhet. Det går bort fullständigt i mina ögon.
Vill någon biltillverkare ha en så dålig koffertknapp att den måste bytas minst en gång i halvåret så får väl tillverkaren ha det så (men jag kommer inte acceptera så dålig kvalite utan byta märke).
Däremot är bromsledningar för viktiga för att fjanta med.
Argumentet att det är tvåkrets håller inte, rostar ledningen sönder kommer det finnas en längre period där den håller för mjuk körning men inte trycket som blir vid en hård inbromsning. Detta kommer göra att det är ganska sannolikt att ledningen brister vid en nödsituation och bromssträckan på två hjul (ett fram och ett bak) är minst dubblerad, med tillägg att ESP/antisladd inte kan stötta stabiliteten samtidigt som bilen drar snett på ett system.
Krånglande bromsar är farligt.
Det är riktigt bedrövligt om Tesla inte tar detta på goodwill. Är det någon som har provat?
Tesla är nog generellt inte så Goodwill-villiga?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Master of Science
- Teslaägare
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 20 mar 2025 10:26
- Ort: Stockholm
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Någon som har koll på exakt vad som behövs demonteras för att kunna inspektera bromsrören?
Frunken och/eller innerskärmarna?
Frunken och/eller innerskärmarna?
Nuvarande: Model 3 LR AWD FSD
Tidigare: Flertalet BMW - innan designen spårade ur.
Tidigare: Flertalet BMW - innan designen spårade ur.
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
På hjälpramen har Mercedes USA ju enligt din länk lagt till en 20 års garanti. I Sverige verkar Mercedes generösa med goodwill på dettatesla newbie skrev: ↑14 maj 2025 13:41Det stämmer, men verkar tyvärr inte var unikt för Tesla. På de Mercedesmodeller jag hänvisade till så är det inte bara bromsrören som rostar utan även bakre hjälpramen, vilket gör bilen helt okörbar. Mercedes verkar ha förbättrar sig på senare modeller och vi får väl hoppas att Tesla gjort detsamma.AAKEE skrev: ↑14 maj 2025 12:11Detaljer som inte har med säkerhet kan man prutapå, men inte säkerhet. Det går bort fullständigt i mina ögon.
Vill någon biltillverkare ha en så dålig koffertknapp att den måste bytas minst en gång i halvåret så får väl tillverkaren ha det så (men jag kommer inte acceptera så dålig kvalite utan byta märke).
Däremot är bromsledningar för viktiga för att fjanta med.
Argumentet att det är tvåkrets håller inte, rostar ledningen sönder kommer det finnas en längre period där den håller för mjuk körning men inte trycket som blir vid en hård inbromsning. Detta kommer göra att det är ganska sannolikt att ledningen brister vid en nödsituation och bromssträckan på två hjul (ett fram och ett bak) är minst dubblerad, med tillägg att ESP/antisladd inte kan stötta stabiliteten samtidigt som bilen drar snett på ett system.
Krånglande bromsar är farligt.
Elbilist sedan 2014
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Dom undvek bestämt alla goodwillanspråk när det hände mig. Fick snällt betala 16k för besväret.
Har läst att i Tyskland har vissa fått det åtgärdat på goodwill.
Kanske går det att pressa dom mer nu om det visar sig vara ett vanligt problem och skrivs mer om det?
Model 3 P 2021, Midnight Silver Metallic, Öhlins R&T, Brembo GT, MPP Control arms
Såld Model 3 LR 2019, Midnight Silver Metallic, HW3, FSD, Acc Boost
Såld Model 3 LR 2019, Midnight Silver Metallic, HW3, FSD, Acc Boost
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Jodå, men efter bara 3-4 år är det extremt sällsynt..
Jag bytte bromsrör bak på min 9-5 aero när den hade gått ca 35000mil och var 15 år gammal tex.
Dessa rör satt dock ganska lättåtkomligt, och lättinspekterat av bilprovningen.
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Trist att de inte gick med på det. Jag tror som du att om det får mer uppmärksamhet så kan de ändra sig.
Bra att det "bara" var 16k och inte 45k som det stod här ovan i varje fall.
Model Y LR AWD -24
-
- Inlägg: 7349
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Kan man inte göra som med länkarmarna till Model S och anmäla till Transportstyrelsen? Nu ~4,5 år(!) efter att det problemet med länkarmarna uppmärksammades har ju Tesla tydligen backat och accepterar numera att byta länkarmarna gratis (i Sverige, Norge och Kina). Om man går ihop med norrmän och finländare och pressar på Elon och Tesla rejält så kanske dom backar ang. det här också.mussla skrev: ↑14 maj 2025 20:30Trist att de inte gick med på det. Jag tror som du att om det får mer uppmärksamhet så kan de ändra sig.
Bra att det "bara" var 16k och inte 45k som det stod här ovan i varje fall.
Och förhoppningsvis behöver det inte ta ~4,5 år den här gången…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Om man är orolig för sina bromsrör så är det bra att göra en sån där säkerhetskontroll som man fick lära sig när man tog körkort: pumpa ett par ggr på bromspedalen och håll sedan ned den hårt. Om pedalen sjunker eller känns svampig så är det problem med bromsarna. Pedalen skall vara stum.
Model Y LR AWD -24
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Fast även om dom är rostiga så klarar ju bilen troligen det testet, tills den dagen då det rostat tillräckligt mycket och det går av, vilket kan vara dagen efter du testade..
Ska man veta om dom är rostiga måste man ju titta på dom, vilket inte är helt enkelt.
Ska man veta om dom är rostiga måste man ju titta på dom, vilket inte är helt enkelt.
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Är de väldigt rostiga så springer de läck under tryck vilket är bättre att märka om man står still än när man behöver bromsen. Och om systemet läcker så märker man det med det testet.
Man behöver så klart testa då och då och det får ses som ett komplement till att inspektera rören.
Model Y LR AWD -24
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Ja, men du kan stampa på bromsen och det håller, sen nästa dag så går det av när du bromsar ändå.
Det är ingen test för att se om rören är okej mer än just då.
Det är ingen test för att se om rören är okej mer än just då.
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Påfrestningen när man trycker hårt på bromsen är betydligt större än den som blir när man bromsar, både vid normal körning och när man bromsar så hjulen låser sig.
Om rören håller på att rosta så rostar de inte så fort att de från en dag klarar extrem belastning till att nästa gå sönder när man bromsar, jag skulle säga att det är ett bra sätt att ha koll på den problematiken, det hjälper ju tyvärr inte mot att rören rostar.
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Ja det var så snuten gjorde förr i tiden när dom stoppade en gammal häck. Tryckte så hårt dom kunde för att se om dom kunde trycka sönder någon bromsledning. Sen blev det ryggdunk om dom lyckadesClaes_B skrev: ↑17 maj 2025 08:44Påfrestningen när man trycker hårt på bromsen är betydligt större än den som blir när man bromsar, både vid normal körning och när man bromsar så hjulen låser sig.
Om rören håller på att rosta så rostar de inte så fort att de från en dag klarar extrem belastning till att nästa gå sönder när man bromsar, jag skulle säga att det är ett bra sätt att ha koll på den problematiken, det hjälper ju tyvärr inte mot att rören rostar.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Det låter som en mycket bra idé. Det här är ju direkt trafikfarligt, precis som med länkarmarna.SwedishAdvocate skrev: ↑14 maj 2025 20:46Kan man inte göra som med länkarmarna till Model S och anmäla till Transportstyrelsen? Nu ~4,5 år(!) efter att det problemet med länkarmarna uppmärksammades har ju Tesla tydligen backat och accepterar numera att byta länkarmarna gratis (i Sverige, Norge och Kina). Om man går ihop med norrmän och finländare och pressar på Elon och Tesla rejält så kanske dom backar ang. det här också.mussla skrev: ↑14 maj 2025 20:30Trist att de inte gick med på det. Jag tror som du att om det får mer uppmärksamhet så kan de ändra sig.
Bra att det "bara" var 16k och inte 45k som det stod här ovan i varje fall.
Och förhoppningsvis behöver det inte ta ~4,5 år den här gången…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Varning för sönderrostade bromsrör efter 8000mil
Fick byta bromsrör på min BMW 535 E61 efter 6år/12000mil… fick plocka ner väldigt mycket..
Saab var än smartare tidigare. De drog helt enkelt bromsrören i kupén.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG