Allvarligt fel på min (alla?) Model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Re: Allvarligt fel på min (alla?) Model S

Inlägg av lator »

Tycker du ska stå på dig om du vet att bilen inte har blivit utsatt för någon slags yttre påverkan. Kan vara lätt att skylla ifrån sig på detta vis. Bör gå att konstatera vid en grundligare undersökning om det stämmer vad de hävdar men jag tror mera på en tillverkningsmiss.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Alltid svårt att bedöma denna typ av skada när man inte har all informationen.

Men vi jobbar en del med att inspektera bl.a. axlar och det är inte vanligt men ibland kan yttre påverkan som stenskott ge upphov till sprickbildning och i framtiden då ett haveri som följd och kan vara så även i detta fallet.

Efter att senaste 2 åren "damsuget" bl.a. detta forum och inte hört detta tidigare så är det nog "bara" lite otur även om det är allvarligt nog i det personliga fallet.

Men om jag skulle blivit ansvarig för kostnaden kan man alltid anlita extern kompetens för en opartisk bedömning.
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Be att få prata med 'experten' på tesla om skadan och be om bilder etc.
Har läst om att kulleden till A-armen knäckt av pga utmattning (på USA forumet)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Uppdatering:
SC's slutsats är att det är yttre åverkan som har orsakat skadan, men som goodwill så tar dom kostnaden ändå. Det gick inte att få se på delarna och göra en egen inspektion för att se de yttre skadorna som tydligen har uppkommit. Delarna har redan blivit skickade till USA för vidare analys. Detta görs tydligen med alla delar som byts ut, även bromsklossar. Måste säga att det var snabbt jobbat att få iväg delarna til USA på två dagar! Bilen blev undersökt måndag, felaktiga delar demonterade och skickade till USA i onsdags. Jag frågade om dom har bilder som jag kan få se, men de får inte lämnas ut. Lite konstigt med tanke på att dom visar bilder på MIN bil.

Måste säga att uppföljningen och servicen har varit på topp, MVG till SC Göteborg! Nu ska bara returen av min bil till Norge ordnas, så har jag min fina bil tillbaks igen :D

Man funderar ju spontant på hur troligt det är att en biltillverkare utan vidare diskussion tar kostnaden för nåt som dom är säkra på är kundens fel! Om det faktiskt är yttre åverkan eller kvalitetsproblem och att man märker det som goodwill för att slippa vidare undersökningar eller återkallningar kan jag inte svara på, men bilen blir iaf fixad och det är det viktigaste. Ni får väl hålla ögonen öppna på om det börjar bytas delar av hjulupphängningen när bilarna är inne på service. Kanske lättare för Tesla att ta det i sin egen takt istället för en tvingande återkallning?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Den har man ju hört förr.
"Det är ditt fel men vi bjuder på reparation. "
Betyder oftast.
"Det är vårt fel men snälla säg i inte det till någon så ser vi bara till att lösa problemet och sen glömmer vi detta."
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Martinen skrev:
Betyder oftast.
"Det är vårt fel men snälla säg i inte det till någon så ser vi bara till att lösa problemet och sen glömmer vi detta."
Fast jag kan tänka mig att de i en del fall även kan tänka sig ta på sig lagningen av fel som inte beror på Tesla om de får ta över det som gått sönder och undersöka det. Det är ju ändå en ny modell från en ny tillverkare som hela tiden lär sig. De vill nog inte tillverka miljoner med Model 3 för att efter 3-4 år inse att de har ett kostsamt tillverkningsfel som går på garantin. Bättre då att dra lärdom och ta kostnaden på några tusen Model S även ifall det ofta kan vara kundens fel.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Nu har dieselplågan blivit upphämtad och mitt elektriska barn är tillbaks :D slutet gott, allting gott 8-) ska bli en fröjd att bli körd av AP till jobbet imorgon igen :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Martinen skrev:
Betyder oftast.
Det florerade en vandringssägen när jag var ung om RR: På en bil havererade en bakaxel. Ägaren bodde i Holland. RR kom med helikopter och bytte bakaxeln på plats inom ett dygn. Nån faktura på reparationen kom aldrig. När kunden ringde och frågade sa personalen att de inte hade nån uppgift om att nån sån reparation hade ägt rum.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:
Martinen skrev:
Betyder oftast.
Det florerade en vandringssägen när jag var ung om RR: På en bil havererade en bakaxel. Ägaren bodde i Holland. RR kom med helikopter och bytte bakaxeln på plats inom ett dygn. Nån faktura på reparationen kom aldrig. När kunden ringde och frågade sa personalen att de inte hade nån uppgift om att nån sån reparation hade ägt rum.
nej precis! För RR går inte sönder ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
Mickep

Inlägg av Mickep »

Bra om de bytte ut den på garantin. Givetvis säger de att det beror på yttre påverkan(vilket är helt korrekt eftersom brott inte sker av sig själv) men det är nog troligt bristande kvalitet i någon del, då de borde tåla påfrestningarna. Helt rätt att skicka grejerna till USA för grundligare undersökning, om det blir återkallning blir det nog bara i mindre serier.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Jerker skrev:
Martinen skrev:
Betyder oftast.
Samma som jag hörde i min ungdom att en RR fick aldrig bärgas av en öppen bärgare, bilen måste kunna döljas så att ingen kunde se att en RR faktiskt kunde gå sönder...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Min frus hämtades med öppen bärgare när batteriet dog så det stämmer nog intr lämgre sen satte dom av den på SAAB....
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

leiflodde skrev:
Min frus hämtades med öppen bärgare när batteriet dog så det stämmer nog intr lämgre sen satte dom av den på SAAB....
Din frus Rolls?
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

HelectriC skrev:
leiflodde skrev:
Din frus Rolls?
Kanske jag fattade fel ovan :o men tidigare har Range Rover även i forumet benämnts RR.

Men är som tur såld passade inte med ett utsläppsmonster när andra halvan var el...
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

leiflodde skrev:
HelectriC skrev:
leiflodde skrev:
Din frus Rolls?
Kanske jag fattade fel ovan :o men tidigare har Range Rover även i forumet benämnts RR.

Men är som tur såld passade inte med ett utsläppsmonster när andra halvan var el...
RR kan självklart vara både Rolls Royce och Range Rover. Men vanligtsvis är det nog oftast RR betyder Rolls Royce, detta är ju till och med en forkortning som tillverkaren själv använder på tex fälgarna. Sen tror jag aldrig det har varit prat om att flyga in med helikopter för att reparera en Range Rover ;) även om det är en fin bil också.
RR wheel caps.JPG
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
robert
Teslaägare

Inlägg av robert »

Det står en P90D i Liljeholmen just nu och väntar på bärgare. Morgonen började inte kul för den föraren. Höger bakhjul satt inte längre mitt i hjulhuset, lite som det beskrevs i början på den här tråden. Hann inte stanna och ta en bild.
18650

Inlägg av 18650 »

robert skrev:
Det står en P90D i Liljeholmen just nu och väntar på bärgare. Morgonen började inte kul för den föraren. Höger bakhjul satt inte längre mitt i hjulhuset, lite som det beskrevs i början på den här tråden. Hann inte stanna och ta en bild.
De har kört på en trottoarkant!
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

18650 skrev:
robert skrev:
De har kört på en trottoarkant!
Lite mer bör den tåla tycker man...
Lyckades själv köra sönder en fälg på bmw då jag pga halka drog i trotoarkant med sidan utan att nåt mer än själva fälgen tog stryk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

skillnaden med min bil var att jag varken hade kört på en kant, asfaltshål eller nåt annat. Men hjulet stod helt klart fel i hjulhuset, långt bak jämfört med vänster sida.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

aahhh nej! har nu fått tvättat och inspekterat min bil efter uppehållet på SC och ser till min stora förfäran att fälgarna är kantkörda :( tydliga märken på båda framfälgarna, väldigt lika varandra på båda sidor och mindre märken bak. Med tanke på att märkena är så lika på båda sidor får det mig att fundera på om det är något dom kanske har använt på bärgningsbilen för att fästa hjulen? Så jäkla tråkigt! Hoppas det finns nån försäkring mellan Tesla och det bärgningsföretag dom anlitade. Hade bara haft på de nya 21" några veckor innan detta hände och som tur var tog jag bilder på alla fälgar innan bilen blev upphämtad, så jag vet att det inte är mitt fel. Trodde i min enfald att detta ärendet var färdigt, men när detta kommer upp, så känns det ganska tråkigt just nu :(
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

Fy vad surt...jag har ett case med en valet parking på ett hotell...tar bara en massa tid. Hoppas dom ger med sig.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Tänk om bilen vid varje parkeringstillfälle kunde fotografera sig själv och spara information om detta? En sorts omvänd dashcam. Drömma kan man ju.

Faktum är att Tesla SC i Upplands Väsby blivit jäkligt noga med att dokumentera bilens skick innan de tar in den på service.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Kilowatt skrev:
Faktum är att Tesla SC i Upplands Väsby blivit jäkligt noga med att dokumentera bilens skick innan de tar in den på service.
Det gör de i Mölndal också. Men om han har fått skadan innan, dvs under transporten till SC, så hjälper ju inte det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
Kilowatt skrev:
Det gör de i Mölndal också. Men om han har fått skadan innan, dvs under transporten till SC, så hjälper ju inte det.
men om dom har dokumenterat hur bilen såg ut när den kom till SC och jag har bilder hur den såg ut precis innan bärgarn hämtade den, så är det ju ganska tydligt var skadorna uppkom. Får undersöka om SC Mölndal har några bilder eller dokumentation.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

De är noga i mölndal gick rint min bil och tittade noga och antäcknade när jag lämnade in den lika så på lånebilen jag fick ut så bilder lär de inte ha men en antäckning om de upptäckt fälgskrap
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar