Ja, just det. De höjde ju i början på året. Jäklar vad det gått upp i pris. När jag var liten kallades det 50-kortet för det kostade 50 kr, sen fick det byta namn när det höjdes till 70 kr.Anderzzon skrev: ↑19 apr 2025 15:52Förra året kostade månadskortet 1020 så det är bara 220 kr du kan dra av för i år.SIR N skrev: ↑19 apr 2025 14:59De som drar för kollektivtrafikkort är nog inte så många med tanke på att priset på kortet är under 11.000 kr. Så har du inte massa andra avdrag att lägga till, vilken en vanlig knegare sällan har, så når du inte gränsen.bylund skrev: ↑19 apr 2025 12:48Ja, och jag tog ju också tillbaka att det var få. Min poäng var snarare att det var många fuskare snarare att det var få som har rätt till det. Det var kanske inte tydligt.repulsiv skrev: ↑19 apr 2025 12:35Jag syftade mest på "det är det nog få som gör i SL-land", vilket borde ha framgått tydligt i resten av det jag skrev.
Sen vet jag inte riktigt var uppgiften om att 40-50% av avdragen är felaktiga kommer ifrån ? Jag vill minnas att jag läst att ca 50% av de GRANSKADE avdragen är felaktiga, men det är ju en helt annan sak då de som plockas ut för granskning plockas ut för att någon algoritm redan bedömt dom som "misstänkta".
Exempelvis verkar man plockas ut direkt om man inte äger en bil.
Jag pratade för ett antal år sedan med nån som jobabde med granskning av avdrag skatteverket, förvisso inte just angående reseavdrag, men det finns en mängd olika algoritner som för sannolikhetsbedömningar på varje deklaration och spottar ut dom som verkar osannolika för mänsklig bedömning, han sa typ "Klarar du dej från de algoritmerna så är sannoliheten att bli granskad nära noll".
Det är nog av granskade avdrag Skatteverket menar, men de säger också att de har svårt att se vilka avdrag som är misstänkta utan att begära in underlag, då adress till arbetsplatsen inte är med i arbetsgivardeklarationen.
Jag antar att de som drar av motsvarande vad ett kollektivtrafikkort kostar inte flaggas för granskning, så 40-50 % är nog i överkant vad gäller yrkade reseavdrag (även om just SL-kortet är för billigt för att ge avdrag)
Men om du vill fortsätta diskussionen kan vi kanske skapa en egen tråd, detta är rätt OT här (och jag har bidragit till det).
Edit: såg nu att 30-dagars SL-kort kostar 1060 kr. Så 11 (semester en månad) stycken 30-dagars blir 11660 kr så 660 kr kan du dra av för SL-resor om du inte har några andra avdrag. Köper du istället ett årskort kan du dra av 130 kr. Störst avdrag får du genom att på ett år köpa 4 st 90-dagarskort à 3070 kr, då kan du dra av 1280 kr.
https://www.regionarkivet.regionstockho ... ortet.html