Elbilsskepsismen lever

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4385
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Elbilsskepsismen lever

Inlägg av jonasl »

bylund skrev: 13 apr 2025 22:46
Det torde vara rätt mycket skattefusk i dessa avdrag. Man måste alltså spara en timme enkel väg jämfört med kollektivtrafik för att få göra avdrag. Det är det nog få som gör i SL-land, om de inte räknar kreativt på restider.
Åkte bil till jobbet varje dag förut, då bodde jag ca 30 minuter (om det inte var kö..) från jobbet vid Gärdet.

Men busshållplatsen var 15 minuters promenad - åt fel håll - och bussen gick en gång varannan timme vilket inte alls passade med mina arbetstider. Och då gick den till pendeltåget, som inte timade med bussen. Tror inte det är unikt. Beskrev alltid noga i deklarationen och fick aldrig några frågor men det kan ju också vara så att det aldrig granskades.

Vi flyttade längre från stan men närmare till pendeltågsstationen. Det är en rätt dryg pendeltågsresa på runt en timme men jag jobbar på tåget så det i sig är inget problem, i praktiken har jag 10 minuters cykling till tåget i varje ände som jobbresa de dagar jag är på plats.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11182
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elbilsskepsismen lever

Inlägg av Jerker »

repulsiv skrev: 13 apr 2025 12:47
Jag tycker man gör det enkelt för sej om man avfärdar alla problem med elbilar som "skepsism".

Det finns många nackdelar med elbilar, det är fakta, det är inte för alla i dagsläget.

Det gäller i SYNNERHET katastrofbilar som el-kangoon. Jag har förvisso inte kört någon själv men det var väl den mest hatade firmabilen som alla undvek när firman hade en sån. ..Av en anledning antar jag.

Det finns fördelar med, fokusera på dom isåfall.
Grejen är att det aldrig var något problem att använda elbilen på den resan. Problemet var förarens vilja att tolka det som hände negativt. När jag har undersökt det lite mer så visade det sig att de visst hade räckvidd att ta sig hem igen, men de ville ändå ladda nånstans. Dessutom finns det snabbladdare på sträckan de körde, så det hade aldrig uppstått nån situation med räckviddsbrist.

Men är man skeptisk från början så ser man bara problem och hinder. Notera att det var de själva som ville köra elbilen, för att de tyckte att det var ett bra "statement", och jag gav dem råd, men ändå blev de nervösa över räckvidden, mot bättre vetande.

Bilen fungerar dessutom utmärkt varje arbetsdag, laddas varje natt och jag ser det inte som nån katastrofbil, tvärtom. Att folk på din arbetsplats undvek den berodde troligtvis på fördomar.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11182
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elbilsskepsismen lever

Inlägg av Jerker »

SKV ska tydligen göra en insats i år och specialgranska avdragen för jobbpendling.

Jag bor också på landet och har för långt till jobbet för att cykla, speciellt är det omöjligt på de vägarna att cykla vintertid. Ska jag åka buss så blir det först in till centralorten, sen byta och åka ut igen. Jag klarar därmed med råge tiden för att bli godkänd för att ta egen bil. Men även om det var så att det gick så måste jag dessutom ha tillgång till egen bil på jobbet.

Vi är många som har det så. Ska man ha en levande landsbygd så blir det mycket bilkörande.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12648
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elbilsskepsismen lever

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev: 14 apr 2025 07:17
SKV ska tydligen göra en insats i år och specialgranska avdragen för jobbpendling.

Jag bor också på landet och har för långt till jobbet för att cykla, speciellt är det omöjligt på de vägarna att cykla vintertid. Ska jag åka buss så blir det först in till centralorten, sen byta och åka ut igen. Jag klarar därmed med råge tiden för att bli godkänd för att ta egen bil. Men även om det var så att det gick så måste jag dessutom ha tillgång till egen bil på jobbet.

Vi är många som har det så. Ska man ha en levande landsbygd så blir det mycket bilkörande.
Skatteverket skulle aldrig hänvisa dig till att cykla. Kan man inte ta sig till fots till hållplatsen utan att restiden blir för lång har man rätt till avdrag för att ta bilen.
Aida
Inlägg: 1021
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Elbilsskepsismen lever

Inlägg av Aida »

Jerker skrev: 14 apr 2025 07:17
SKV ska tydligen göra en insats i år och specialgranska avdragen för jobbpendling.

Jag bor också på landet och har för långt till jobbet för att cykla, speciellt är det omöjligt på de vägarna att cykla vintertid. Ska jag åka buss så blir det först in till centralorten, sen byta och åka ut igen. Jag klarar därmed med råge tiden för att bli godkänd för att ta egen bil. Men även om det var så att det gick så måste jag dessutom ha tillgång till egen bil på jobbet.

Vi är många som har det så. Ska man ha en levande landsbygd så blir det mycket bilkörande.
Ja självfallet har du rätt i det. Men många som kör bil i Lund/Malmö. Tom inom stan. För att de vill spara lite promenad (vilket skulle göra dem gott). Själv går jag 1 km till tåget och cyklar 1,5 km fr tågstationen till jobbet. Är bara skönt och gör kroppen gott. Men visst pendlingen tar 1 h ist för 35 min. Men det är väl inte hela världen.

Mitt inlägg var bara en kommentar till alla som slår sig för bröstet och raljerar mot folk som inte gillar elbil pga okunskap el att de har belägg för det när samma skepsis råder mot andra närbesläktade saker också. Jag tror att för de allra flesta hade kollektivtrafik el samåkning funkat med anpassning av sig själv och sin egen bekvämlighet. Det hade folkhälsan och moder jord mått bättre av (och minskat igenkloggningen av våra städer).
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11182
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Elbilsskepsismen lever

Inlägg av Jerker »

Aida skrev: 14 apr 2025 07:59
Mitt inlägg var bara en kommentar till alla som slår sig för bröstet och raljerar mot folk som inte gillar elbil pga okunskap el att de har belägg för det när samma skepsis råder mot andra närbesläktade saker också. Jag tror att för de allra flesta hade kollektivtrafik el samåkning funkat med anpassning av sig själv och sin egen bekvämlighet. Det hade folkhälsan och moder jord mått bättre av (och minskat igenkloggningen av våra städer).
Jo, du har rätt i det. Jag åker i princip aldrig tåg. Dels eftersom jag i stort sett alltid när jag ska göra långresor dessutom ska transportera en massa saker samtidigt, dels för att det med min elbil oftast blir billigare, aif om man är två i bilen.

Men jag hör rätt mycket om hur opålitligt tåget är, så jag får den uppfattningen att det är ett dåligt val att åka tåg. Mina barn åker rätt mycket tåg. Även om de anser att det är det bästa valet för deras del så är det otaliga historier om hur svårt det är att hitta avgångar som inte är för dyra, avgångar som passar, bokningssystem som kraschar, tåg som blir stående pga signalfel osv osv. Dessutom har jag en bekant som dagpendlar till Sthlm som först får ta bilen från landet till staden 2 mil bort, ta tåget till Sthlm och sen tunnelbana till jobbet. Hon får ju jobba på tåget, så hon tycker att det är OK, men ändå skriver hon var och varannan dag på FB om hur mycket strul det är med tåget.

Så visst, min bild av att åka tåg är inte positiv. Förstår att det finns de som hör samma sak om elbilar.
Aida
Inlägg: 1021
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Elbilsskepsismen lever

Inlägg av Aida »

Jerker skrev: 14 apr 2025 08:24
Aida skrev: 14 apr 2025 07:59
Mitt inlägg var bara en kommentar till alla som slår sig för bröstet och raljerar mot folk som inte gillar elbil pga okunskap el att de har belägg för det när samma skepsis råder mot andra närbesläktade saker också. Jag tror att för de allra flesta hade kollektivtrafik el samåkning funkat med anpassning av sig själv och sin egen bekvämlighet. Det hade folkhälsan och moder jord mått bättre av (och minskat igenkloggningen av våra städer).
Jo, du har rätt i det. Jag åker i princip aldrig tåg. Dels eftersom jag i stort sett alltid när jag ska göra långresor dessutom ska transportera en massa saker samtidigt, dels för att det med min elbil oftast blir billigare, aif om man är två i bilen.

Men jag hör rätt mycket om hur opålitligt tåget är, så jag får den uppfattningen att det är ett dåligt val att åka tåg. Mina barn åker rätt mycket tåg. Även om de anser att det är det bästa valet för deras del så är det otaliga historier om hur svårt det är att hitta avgångar som inte är för dyra, avgångar som passar, bokningssystem som kraschar, tåg som blir stående pga signalfel osv osv. Dessutom har jag en bekant som dagpendlar till Sthlm som först får ta bilen från landet till staden 2 mil bort, ta tåget till Sthlm och sen tunnelbana till jobbet. Hon får ju jobba på tåget, så hon tycker att det är OK, men ändå skriver hon var och varannan dag på FB om hur mycket strul det är med tåget.

Så visst, min bild av att åka tåg är inte positiv. Förstår att det finns de som hör samma sak om elbilar.
Klokt inlägg av dig! Haha bara för det sitter jag fast på ett tåg hem fr jobbet pga spårspring så polisen stängt av rälsen…
Iofs är det mer regel än undantag med kollisioner med köer till följd på E6 genom Skåne… Men ändå…
tesla newbie
Inlägg: 745
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Elbilsskepsismen lever

Inlägg av tesla newbie »

niklas12 skrev: 13 apr 2025 16:08

För oss i glesbygden finns det inga alternativ men majoriteten av jobbpendlarna nära städerna hade kunnat välja kollektivt istället.
Klart man kan, men eftersom det, för mig, tar 15 min med bilen mot 50 min kollektivt så tar jag bilen. Åka kollektivt fungerar bäst om man bor i förorten och jobbar i innerstan eller vice versa. Dessutom blir det billigare att ta bilen om man räknar med elförbrukning och förmånsvärde på parkeringen.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4385
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Elbilsskepsismen lever

Inlägg av jonasl »

När jag (enl ovan) bilade till jobbet så byggde en del av min kalkyl på att bilen inte debiterades trängselskatt (lite av en slump men på den modellen syntes inte skyltarna tillräckligt från 45 graders vinkel som kamerorna tar bilden från) och att det fanns ett "bortglömt" område där man inte behövde betala parkeringsavgift, kontrollanterna måste ha missat att det ingick i deras område.

Då föll ca 150 kr / dagen bort från bilkostnaden :-) men inte ens då är det värt det egentligen eftersom jag kan jobba på tåget.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
tesla newbie
Inlägg: 745
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Elbilsskepsismen lever

Inlägg av tesla newbie »

jonasl skrev: 14 apr 2025 17:52
När jag (enl ovan) bilade till jobbet så byggde en del av min kalkyl på att bilen inte debiterades trängselskatt (lite av en slump men på den modellen syntes inte skyltarna tillräckligt från 45 graders vinkel som kamerorna tar bilden från) och att det fanns ett "bortglömt" område där man inte behövde betala parkeringsavgift, kontrollanterna måste ha missat att det ingick i deras område.

Då föll ca 150 kr / dagen bort från bilkostnaden :-) men inte ens då är det värt det egentligen eftersom jag kan jobba på tåget.
I mitt fall så kör jag utanför trängselskattzonen och parkerar "gratis" (betalar förmånsvärde). Kör från förort till förort så att säga. Skulle jag arbeta i innerstan så skulle jag sannolikt också åka tunnelbana.
HenrikC
Inlägg: 769
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Elbilsskepsismen lever

Inlägg av HenrikC »

Elbilar med kort räckvidd är dåliga. Första elbilen var en Leaf 24. Bilen var helt OK men räckvidden var ett jätteproblem. Hade batteriet varit på 48 kWh hade det fungerat bra och med 72 kWh hade det varit ett rent nöje.

Elbilar är överlägset i allt, utom i räckvidd och krångel att fylla på energi. Det sistnämnda är dessutom är helt skapat problem som inte hade behövt finnas, någonsin.

Om fem år är bägge punkterna åtgärdade.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7350
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elbilsskepsismen lever

Inlägg av SwedishAdvocate »

HenrikC skrev: 16 apr 2025 09:57
Elbilar med kort räckvidd är dåliga. Första elbilen var en Leaf 24. Bilen var helt OK men räckvidden var ett jätteproblem. Hade batteriet varit på 48 kWh hade det fungerat bra och med 72 kWh hade det varit ett rent nöje.

Elbilar är överlägset i allt, utom i räckvidd och krångel att fylla på energi. Det sistnämnda är dessutom är helt skapat problem som inte hade behövt finnas, någonsin.

Om fem år är bägge punkterna åtgärdade.
Ang. det sistnämnda:
Tror du?… Vem agerar för det idag? Inte någon skulle jag vilja påstå. Och varför är inte åtgärdat idag?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4506
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Kista/Arboga

Re: Elbilsskepsismen lever

Inlägg av dstr »

"Att planera laddning med elbil kräver över 60 i IQ. Elbil är inte för alla."
HenrikC
Inlägg: 769
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Elbilsskepsismen lever

Inlägg av HenrikC »

SwedishAdvocate skrev: 16 apr 2025 23:18
Ang. det sistnämnda:
Tror du?… Vem agerar för det idag? Inte någon skulle jag vilja påstå. Och varför är inte åtgärdat idag?
Redan 2014 kom ett EU-direktiv som sade att operatörerna är skyldiga att låta dig ladda utan ett avtal. Hur uppfyller man det när man måste ladda ner en app och skapa konto eller beställa en bricka att ladda med?

Bolagen i branschen har fuskat i över tio år utan att någon straffat dem. Nu 2025 finns det några snabbladdare med kortläsare, men destinationsladdare är utan. Ok, jag förstår att man inte sätter kortläsare på dem men varför ingår inte parkering och laddning i samma app?

Tänk om parkeringen ingick med laddningen i plug & charge på alla laddare? Tänk så smidigt.
SwedishAdvocate
Inlägg: 7350
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elbilsskepsismen lever

Inlägg av SwedishAdvocate »

HenrikC skrev: 17 apr 2025 11:52
SwedishAdvocate skrev: 16 apr 2025 23:18
Ang. det sistnämnda:
Tror du?… Vem agerar för det idag? Inte någon skulle jag vilja påstå. Och varför är inte åtgärdat idag?
Redan 2014 kom ett EU-direktiv som sade att operatörerna är skyldiga att låta dig ladda utan ett avtal. Hur uppfyller man det när man måste ladda ner en app och skapa konto eller beställa en bricka att ladda med?

Bolagen i branschen har fuskat i över tio år utan att någon straffat dem. Nu 2025 finns det några snabbladdare med kortläsare, men destinationsladdare är utan. Ok, jag förstår att man inte sätter kortläsare på dem men varför ingår inte parkering och laddning i samma app?

Tänk om parkeringen ingick med laddningen i plug & charge på alla laddare? Tänk så smidigt.
…och sen har vi alla som bor i flerfamiljshus utan egen parkering. Vem agerar för att de ska ha möjlighet att vid behov kunna ladda bilen över natten till en rimlig kostnad?…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7350
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Elbilsskepsismen lever

Inlägg av SwedishAdvocate »

dstr skrev: 17 apr 2025 06:29
"Att planera laddning med elbil kräver över 60 i IQ. Elbil är inte för alla."
Gissar att du har möjlighet att ladda din/dina elbilar i laddare vid din egen bostad och/eller ditt företag/din arbetsplats…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 535
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Elbilsskepsismen lever

Inlägg av repulsiv »

bylund skrev: 13 apr 2025 22:46
Det torde vara rätt mycket skattefusk i dessa avdrag. Man måste alltså spara en timme enkel väg jämfört med kollektivtrafik för att få göra avdrag. Det är det nog få som gör i SL-land, om de inte räknar kreativt på restider.
Skämtar du ?

Tvärförbindelserna i stockholm är ju genomusla, nu bor jag för närvarande så att jag inte kan åka kollektivt alls till jobbet, men jag bodde tidigare med bra kommunikationer, ändå så tjänade jag lätt in 2h/dag.

Det berodde ju på att om jag skulle åka kollektivt så fick jag först gå typ 10min till tåget, sen åka tåg i 30min, gå 5min till tunnelbanan, åka tunnelbana i 10min, gå 10min till pendeln, åka pendeltåg i 25min och sen gå en kvart till jobbet, summa 1,5h
om allting klaffar (vilket det sällan gjorde) och utan väntetider, i praktiken tog enkel resa 2h/dag, att köra bil till jobbet tog mej 25min, för då kunde jag köra raka vägen utan att slippa ta omvägen in till centralen och ut igen.

Jag känner många i stockholmsområdet som är i liknande situation, jag bor dessutom i "SL-land" själv nu, men det går typ en buss varannan timma, och tar jag första bussen på morgonen hinner jag inte till jobbet, så jag måste åka sista bussen kvällen innan om jag sak hinna i tid, inte så bra. Men iaf, jag känner MÅNGA som tjänar in en timma om dagen i enkel resa inom SL-området, och gör fullt korrekta avdrag för detta.

faktum är att det ofta är enklare "på landet", man ser ibland "landsortsbor" utan koll som gnäller på att "ni i stockholm har det bra minsan, själv får jag köra bil i 30 minuter för att komma till jobbet", helt oförstående för att 30min är en kort restid till arbetet i stockholmsområdet. Inte ens när jag bodde i inner stan fixade jag att ta mej till jobbet på 30min.
lawe
Inlägg: 361
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Elbilsskepsismen lever

Inlägg av lawe »

Det du beskriver är huvudanledningen till att jag valt att bo i en “15-minutersstad". Ni gör det bra som orkar med vardagen i SL-land
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Elbilsskepsismen lever

Inlägg av bylund »

repulsiv skrev: 18 apr 2025 15:56
bylund skrev: 13 apr 2025 22:46
Det torde vara rätt mycket skattefusk i dessa avdrag. Man måste alltså spara en timme enkel väg jämfört med kollektivtrafik för att få göra avdrag. Det är det nog få som gör i SL-land, om de inte räknar kreativt på restider.
Skämtar du ?

Tvärförbindelserna i stockholm är ju genomusla, nu bor jag för närvarande så att jag inte kan åka kollektivt alls till jobbet, men jag bodde tidigare med bra kommunikationer, ändå så tjänade jag lätt in 2h/dag.

Det berodde ju på att om jag skulle åka kollektivt så fick jag först gå typ 10min till tåget, sen åka tåg i 30min, gå 5min till tunnelbanan, åka tunnelbana i 10min, gå 10min till pendeln, åka pendeltåg i 25min och sen gå en kvart till jobbet, summa 1,5h
om allting klaffar (vilket det sällan gjorde) och utan väntetider, i praktiken tog enkel resa 2h/dag, att köra bil till jobbet tog mej 25min, för då kunde jag köra raka vägen utan att slippa ta omvägen in till centralen och ut igen.

Jag känner många i stockholmsområdet som är i liknande situation, jag bor dessutom i "SL-land" själv nu, men det går typ en buss varannan timma, och tar jag första bussen på morgonen hinner jag inte till jobbet, så jag måste åka sista bussen kvällen innan om jag sak hinna i tid, inte så bra. Men iaf, jag känner MÅNGA som tjänar in en timma om dagen i enkel resa inom SL-området, och gör fullt korrekta avdrag för detta.

faktum är att det ofta är enklare "på landet", man ser ibland "landsortsbor" utan koll som gnäller på att "ni i stockholm har det bra minsan, själv får jag köra bil i 30 minuter för att komma till jobbet", helt oförstående för att 30min är en kort restid till arbetet i stockholmsområdet. Inte ens när jag bodde i inner stan fixade jag att ta mej till jobbet på 30min.
Nej, jag skämtar inte. Runt 40-50 % av reseavdragen är felaktiga, varav ungefär 2 % till den deklarerandes nackdel. Om det var rena misstag borde det vara ungefär lika mycket fel åt båda hållen.

Jag har ingen särskild statistik att boende i Stockholms län skulle vara bättre eller sämre än andra, men ok, det är klart att givet hur många som bor i SL-land så är även en liten andel ganska många, så jag tar tillbaka att det är få i absoluta tal. Men jag tror att det är bra mycket färre än de som gör avdraget.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Elbilsskepsismen lever

Inlägg av mikebike »

lawe skrev: 18 apr 2025 19:27
Det du beskriver är huvudanledningen till att jag valt att bo i en “15-minutersstad". Ni gör det bra som orkar med vardagen i SL-land
Jag har 15 minuter till jobbet, med bil eller cykel. Min fru har ungefär 5 minuter med cykel.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
lawe
Inlägg: 361
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Elbilsskepsismen lever

Inlägg av lawe »

Jo. Jag förstår att det finns undantag 😊
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 535
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Elbilsskepsismen lever

Inlägg av repulsiv »

bylund skrev: 18 apr 2025 20:12
Nej, jag skämtar inte. Runt 40-50 % av reseavdragen är felaktiga, varav ungefär 2 % till den deklarerandes nackdel. Om det var rena misstag borde det vara ungefär lika mycket fel åt båda hållen.
Jag syftade mest på "det är det nog få som gör i SL-land", vilket borde ha framgått tydligt i resten av det jag skrev.

Sen vet jag inte riktigt var uppgiften om att 40-50% av avdragen är felaktiga kommer ifrån ? Jag vill minnas att jag läst att ca 50% av de GRANSKADE avdragen är felaktiga, men det är ju en helt annan sak då de som plockas ut för granskning plockas ut för att någon algoritm redan bedömt dom som "misstänkta".

Exempelvis verkar man plockas ut direkt om man inte äger en bil.

Jag pratade för ett antal år sedan med nån som jobabde med granskning av avdrag skatteverket, förvisso inte just angående reseavdrag, men det finns en mängd olika algoritner som för sannolikhetsbedömningar på varje deklaration och spottar ut dom som verkar osannolika för mänsklig bedömning, han sa typ "Klarar du dej från de algoritmerna så är sannoliheten att bli granskad nära noll".
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Elbilsskepsismen lever

Inlägg av bylund »

repulsiv skrev: 19 apr 2025 12:35
bylund skrev: 18 apr 2025 20:12
Nej, jag skämtar inte. Runt 40-50 % av reseavdragen är felaktiga, varav ungefär 2 % till den deklarerandes nackdel. Om det var rena misstag borde det vara ungefär lika mycket fel åt båda hållen.
Jag syftade mest på "det är det nog få som gör i SL-land", vilket borde ha framgått tydligt i resten av det jag skrev.

Sen vet jag inte riktigt var uppgiften om att 40-50% av avdragen är felaktiga kommer ifrån ? Jag vill minnas att jag läst att ca 50% av de GRANSKADE avdragen är felaktiga, men det är ju en helt annan sak då de som plockas ut för granskning plockas ut för att någon algoritm redan bedömt dom som "misstänkta".

Exempelvis verkar man plockas ut direkt om man inte äger en bil.

Jag pratade för ett antal år sedan med nån som jobabde med granskning av avdrag skatteverket, förvisso inte just angående reseavdrag, men det finns en mängd olika algoritner som för sannolikhetsbedömningar på varje deklaration och spottar ut dom som verkar osannolika för mänsklig bedömning, han sa typ "Klarar du dej från de algoritmerna så är sannoliheten att bli granskad nära noll".
Ja, och jag tog ju också tillbaka att det var få. Min poäng var snarare att det var många fuskare snarare att det var få som har rätt till det. Det var kanske inte tydligt.

Det är nog av granskade avdrag Skatteverket menar, men de säger också att de har svårt att se vilka avdrag som är misstänkta utan att begära in underlag, då adress till arbetsplatsen inte är med i arbetsgivardeklarationen.

Jag antar att de som drar av motsvarande vad ett kollektivtrafikkort kostar inte flaggas för granskning, så 40-50 % är nog i överkant vad gäller yrkade reseavdrag (även om just SL-kortet är för billigt för att ge avdrag)

Men om du vill fortsätta diskussionen kan vi kanske skapa en egen tråd, detta är rätt OT här (och jag har bidragit till det).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
SIR N
Teslaägare
Inlägg: 98
Blev medlem: 16 aug 2019 13:48
Ort: Bålsta
Referralkod: ts.la/sren49192

Re: Elbilsskepsismen lever

Inlägg av SIR N »

bylund skrev: 19 apr 2025 12:48
repulsiv skrev: 19 apr 2025 12:35
bylund skrev: 18 apr 2025 20:12
Nej, jag skämtar inte. Runt 40-50 % av reseavdragen är felaktiga, varav ungefär 2 % till den deklarerandes nackdel. Om det var rena misstag borde det vara ungefär lika mycket fel åt båda hållen.
Jag syftade mest på "det är det nog få som gör i SL-land", vilket borde ha framgått tydligt i resten av det jag skrev.

Sen vet jag inte riktigt var uppgiften om att 40-50% av avdragen är felaktiga kommer ifrån ? Jag vill minnas att jag läst att ca 50% av de GRANSKADE avdragen är felaktiga, men det är ju en helt annan sak då de som plockas ut för granskning plockas ut för att någon algoritm redan bedömt dom som "misstänkta".

Exempelvis verkar man plockas ut direkt om man inte äger en bil.

Jag pratade för ett antal år sedan med nån som jobabde med granskning av avdrag skatteverket, förvisso inte just angående reseavdrag, men det finns en mängd olika algoritner som för sannolikhetsbedömningar på varje deklaration och spottar ut dom som verkar osannolika för mänsklig bedömning, han sa typ "Klarar du dej från de algoritmerna så är sannoliheten att bli granskad nära noll".
Ja, och jag tog ju också tillbaka att det var få. Min poäng var snarare att det var många fuskare snarare att det var få som har rätt till det. Det var kanske inte tydligt.

Det är nog av granskade avdrag Skatteverket menar, men de säger också att de har svårt att se vilka avdrag som är misstänkta utan att begära in underlag, då adress till arbetsplatsen inte är med i arbetsgivardeklarationen.

Jag antar att de som drar av motsvarande vad ett kollektivtrafikkort kostar inte flaggas för granskning, så 40-50 % är nog i överkant vad gäller yrkade reseavdrag (även om just SL-kortet är för billigt för att ge avdrag)

Men om du vill fortsätta diskussionen kan vi kanske skapa en egen tråd, detta är rätt OT här (och jag har bidragit till det).
De som drar för kollektivtrafikkort är nog inte så många med tanke på att priset på kortet är under 11.000 kr. Så har du inte massa andra avdrag att lägga till, vilken en vanlig knegare sällan har, så når du inte gränsen.

Edit: såg nu att 30-dagars SL-kort kostar 1060 kr. Så 11 (semester en månad) stycken 30-dagars blir 11660 kr så 660 kr kan du dra av för SL-resor om du inte har några andra avdrag. Köper du istället ett årskort kan du dra av 130 kr. Störst avdrag får du genom att på ett år köpa 4 st 90-dagarskort à 3070 kr, då kan du dra av 1280 kr.
Model 3 SR+ 2019 | Model 3 LR 2023
Anderzzon
elbilist
Inlägg: 721
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Elbilsskepsismen lever

Inlägg av Anderzzon »

SIR N skrev: 19 apr 2025 14:59
bylund skrev: 19 apr 2025 12:48
repulsiv skrev: 19 apr 2025 12:35
bylund skrev: 18 apr 2025 20:12
Nej, jag skämtar inte. Runt 40-50 % av reseavdragen är felaktiga, varav ungefär 2 % till den deklarerandes nackdel. Om det var rena misstag borde det vara ungefär lika mycket fel åt båda hållen.
Jag syftade mest på "det är det nog få som gör i SL-land", vilket borde ha framgått tydligt i resten av det jag skrev.

Sen vet jag inte riktigt var uppgiften om att 40-50% av avdragen är felaktiga kommer ifrån ? Jag vill minnas att jag läst att ca 50% av de GRANSKADE avdragen är felaktiga, men det är ju en helt annan sak då de som plockas ut för granskning plockas ut för att någon algoritm redan bedömt dom som "misstänkta".

Exempelvis verkar man plockas ut direkt om man inte äger en bil.

Jag pratade för ett antal år sedan med nån som jobabde med granskning av avdrag skatteverket, förvisso inte just angående reseavdrag, men det finns en mängd olika algoritner som för sannolikhetsbedömningar på varje deklaration och spottar ut dom som verkar osannolika för mänsklig bedömning, han sa typ "Klarar du dej från de algoritmerna så är sannoliheten att bli granskad nära noll".
Ja, och jag tog ju också tillbaka att det var få. Min poäng var snarare att det var många fuskare snarare att det var få som har rätt till det. Det var kanske inte tydligt.

Det är nog av granskade avdrag Skatteverket menar, men de säger också att de har svårt att se vilka avdrag som är misstänkta utan att begära in underlag, då adress till arbetsplatsen inte är med i arbetsgivardeklarationen.

Jag antar att de som drar av motsvarande vad ett kollektivtrafikkort kostar inte flaggas för granskning, så 40-50 % är nog i överkant vad gäller yrkade reseavdrag (även om just SL-kortet är för billigt för att ge avdrag)

Men om du vill fortsätta diskussionen kan vi kanske skapa en egen tråd, detta är rätt OT här (och jag har bidragit till det).
De som drar för kollektivtrafikkort är nog inte så många med tanke på att priset på kortet är under 11.000 kr. Så har du inte massa andra avdrag att lägga till, vilken en vanlig knegare sällan har, så når du inte gränsen.

Edit: såg nu att 30-dagars SL-kort kostar 1060 kr. Så 11 (semester en månad) stycken 30-dagars blir 11660 kr så 660 kr kan du dra av för SL-resor om du inte har några andra avdrag. Köper du istället ett årskort kan du dra av 130 kr. Störst avdrag får du genom att på ett år köpa 4 st 90-dagarskort à 3070 kr, då kan du dra av 1280 kr.
Förra året kostade månadskortet 1020 så det är bara 220 kr du kan dra av för i år.
Skriv svar