bylund skrev: ↑13 apr 2025 22:46
Det torde vara rätt mycket skattefusk i dessa avdrag. Man måste alltså spara en timme enkel väg jämfört med kollektivtrafik för att få göra avdrag. Det är det nog få som gör i SL-land, om de inte räknar kreativt på restider.
Skämtar du ?
Tvärförbindelserna i stockholm är ju genomusla, nu bor jag för närvarande så att jag inte kan åka kollektivt alls till jobbet, men jag bodde tidigare med bra kommunikationer, ändå så tjänade jag lätt in 2h/dag.
Det berodde ju på att om jag skulle åka kollektivt så fick jag först gå typ 10min till tåget, sen åka tåg i 30min, gå 5min till tunnelbanan, åka tunnelbana i 10min, gå 10min till pendeln, åka pendeltåg i 25min och sen gå en kvart till jobbet, summa 1,5h
om allting klaffar (vilket det sällan gjorde) och utan väntetider, i praktiken tog enkel resa 2h/dag, att köra bil till jobbet tog mej 25min, för då kunde jag köra raka vägen utan att slippa ta omvägen in till centralen och ut igen.
Jag känner många i stockholmsområdet som är i liknande situation, jag bor dessutom i "SL-land" själv nu, men det går typ en buss varannan timma, och tar jag första bussen på morgonen hinner jag inte till jobbet, så jag måste åka sista bussen kvällen innan om jag sak hinna i tid, inte så bra. Men iaf, jag känner MÅNGA som tjänar in en timma om dagen i enkel resa inom SL-området, och gör fullt korrekta avdrag för detta.
faktum är att det ofta är enklare "på landet", man ser ibland "landsortsbor" utan koll som gnäller på att "ni i stockholm har det bra minsan, själv får jag köra bil i 30 minuter för att komma till jobbet", helt oförstående för att 30min är en kort restid till arbetet i stockholmsområdet. Inte ens när jag bodde i inner stan fixade jag att ta mej till jobbet på 30min.