Förluster enfas vs trefas (effektavgifter)
Moderator: Redaktion
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4138
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Förluster enfas vs trefas (effektavgifter)
Hur mycket laddningsförluster ger trefas 5A laddning vs enfas 15A laddning?
Man kanske borde gå tillbaka till enfasladdning när effektavgifterna införs.
Man kanske borde gå tillbaka till enfasladdning när effektavgifterna införs.
3P 2019-02 / $ Pläd 2023 / YP 23-07 / Opal AWD 25-06 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: Förluster enfas vs trefas (effektavgifter)
Det borde vara relativt lätt att mäta upp.
Förlusterna är i huvudsak att bilen är vaken samt i ombordladdaren.
Jag skulle gissa att det inte skiljer speciellt mycket med samma totaleffekt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4138
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Förluster enfas vs trefas (effektavgifter)
Här ser det riktigt illa ut vid låg ampere.
Jag får läsa av energimätaren och scan my tesla och jämföra.
Jag får läsa av energimätaren och scan my tesla och jämföra.
3P 2019-02 / $ Pläd 2023 / YP 23-07 / Opal AWD 25-06 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: Förluster enfas vs trefas (effektavgifter)
Det är dåligt vid låg effekt. Bara att bilen är vaken drar ~300W, vilket blir "dyrt" med låg effekt.
Jag har satt igång laddning, loggar med SMT samt noterar nominal remaining före efter samt min elmätare (godkönd för eldebitering) som sitter precis före laddboxen/WC. Inget annat kopplat än WC till den.
Jag har testat detta förut och 11kW gav minst förluster. ADAC testade och kom fram till att 9kW eller ngt gav lägst förluster men jag har för mig att det är frågetecken hur de mätt energin ombord. Samt att de eventuellt inte låtit bilen vila för att mäta in korrekt SOC före/efter laddning.
Jag kommer jämföra El från elnätet (mätaren) vs ökningen i nominal remaining i batteriet. Kommer även ha logg på "Power in i bilen" (det blilen displayar samt battery charge power(laddeffekt in i batteriet).
Trefas, 5A är minsta, sedan 10A och 16A.
Sedan kan jag köra UMC med 13A, men inte 16. Jag har anslutningen men inget sånt uttag hemma.
Återkommer med lite mer exakta resultat.
Received by the car, är det det som kommer via laddporten eller vad menar de med bilden?
Vi måste ta hänsyn till alla delar om det ska ha ngt reellt värde, dvs vad går ur väggen vs hur mycket energi kan jag köra med sen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Förluster enfas vs trefas (effektavgifter)
Enfas 13A blir senare.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Förluster enfas vs trefas (effektavgifter)
Nominal remaining motsvarar väldigt bra det man får ut ut batteriet, så det dividerat med elen man köpte…
Före körning: Efter: Skillnad 2.0.
Före körning: Efter: Skillnad 2.0.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4138
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Förluster enfas vs trefas (effektavgifter)
Tack 
Misstänkte att trefas 5A inte var effektivt, har kört det ibland när det är låg effekt från solcellerna.
Har för mig på Leaf tiden med 16A enfas att effektiviteten var 88-89% och det stämmer ungefär med ovan video.
Isåfall sparar man ca 10% på att ladda enfas 14-16A vs trefas 5A, vilka båda ger ungefär samma laddtid.
13A mobile connector är det enda enfas jag har kvar.
För man kan inte ställa in en wallconnector v3 eller zaptec go att köra enfas?
Misstänkte att trefas 5A inte var effektivt, har kört det ibland när det är låg effekt från solcellerna.
Har för mig på Leaf tiden med 16A enfas att effektiviteten var 88-89% och det stämmer ungefär med ovan video.
Isåfall sparar man ca 10% på att ladda enfas 14-16A vs trefas 5A, vilka båda ger ungefär samma laddtid.
13A mobile connector är det enda enfas jag har kvar.
För man kan inte ställa in en wallconnector v3 eller zaptec go att köra enfas?

3P 2019-02 / $ Pläd 2023 / YP 23-07 / Opal AWD 25-06 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: Förluster enfas vs trefas (effektavgifter)
Varför vill du köra enfas?Tellus skrev: ↑09 apr 2025 21:30Tack
Misstänkte att trefas 5A inte var effektivt, har kört det ibland när det är låg effekt från solcellerna.
Har för mig på Leaf tiden med 16A enfas att effektiviteten var 88-89% och det stämmer ungefär med ovan video.
Isåfall sparar man ca 10% på att ladda enfas 14-16A vs trefas 5A, vilka båda ger ungefär samma laddtid.
13A mobile connector är det enda enfas jag har kvar.
För man kan inte ställa in en wallconnector v3 eller zaptec go att köra enfas?![]()
Jag gissar att största förlusten är att bilen är vaken (~250-300W) och ombordladdarens förluster(ungefär samma) och att totalen är runt 5-600W oavsett?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4138
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Förluster enfas vs trefas (effektavgifter)
15A enfas 3,5kW (laddförlust 11%)AAKEE skrev: ↑09 apr 2025 22:07Varför vill du köra enfas?Tellus skrev: ↑09 apr 2025 21:30Tack
Misstänkte att trefas 5A inte var effektivt, har kört det ibland när det är låg effekt från solcellerna.
Har för mig på Leaf tiden med 16A enfas att effektiviteten var 88-89% och det stämmer ungefär med ovan video.
Isåfall sparar man ca 10% på att ladda enfas 14-16A vs trefas 5A, vilka båda ger ungefär samma laddtid.
13A mobile connector är det enda enfas jag har kvar.
För man kan inte ställa in en wallconnector v3 eller zaptec go att köra enfas?![]()
Jag gissar att största förlusten är att bilen är vaken (~250-300W) och ombordladdarens förluster(ungefär samma) och att totalen är runt 5-600W oavsett?
5A trefas 3,5kW (laddförlust 21%)
Samma laddtid ungefär men 10% mindre förluster med enfasladdningen verkar det som.
Pga kommande effekttariffer så vill man ha lågt kW uttag för att undvika effektavgifter.
3P 2019-02 / $ Pläd 2023 / YP 23-07 / Opal AWD 25-06 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: Förluster enfas vs trefas (effektavgifter)
Jag tror inte att den slutsatsen stämmer.Tellus skrev: ↑09 apr 2025 22:1615A enfas 3,5kW (laddförlust 11%)AAKEE skrev: ↑09 apr 2025 22:07Varför vill du köra enfas?Tellus skrev: ↑09 apr 2025 21:30Tack
Misstänkte att trefas 5A inte var effektivt, har kört det ibland när det är låg effekt från solcellerna.
Har för mig på Leaf tiden med 16A enfas att effektiviteten var 88-89% och det stämmer ungefär med ovan video.
Isåfall sparar man ca 10% på att ladda enfas 14-16A vs trefas 5A, vilka båda ger ungefär samma laddtid.
13A mobile connector är det enda enfas jag har kvar.
För man kan inte ställa in en wallconnector v3 eller zaptec go att köra enfas?![]()
Jag gissar att största förlusten är att bilen är vaken (~250-300W) och ombordladdarens förluster(ungefär samma) och att totalen är runt 5-600W oavsett?
5A trefas 3,5kW (laddförlust 21%)
Samma laddtid ungefär men 10% mindre förluster med enfasladdningen verkar det som.
Pga kommande effekttariffer så vill man ha lågt kW uttag för att undvika effektavgifter.
Jag skulle tro skillnaden mellan samma effekt enfast och trefas är ganska låg.
Att en bil med Ryzen drar ~300W pga vaken vid laddning ger ~3% laddförlust vid 16A trefas bara på att bilen är vaken, medans det blir ~ 9% vid 3.5kW
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Förluster enfas vs trefas (effektavgifter)
Test med 13A UMC. Min portabla effekt/energimätare hade gett upp.
Men laddning konstant med 13A från ett nät som ger minst 235V (räknade med 234) blir 2.8kW under 55 minuter. --> 82%.
Men laddning konstant med 13A från ett nät som ger minst 235V (räknade med 234) blir 2.8kW under 55 minuter. --> 82%.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Förluster enfas vs trefas (effektavgifter)
Från Teslafi.
Teslafi tar Teslas värden som inte stämmer vad avser använd och laddad energi. Inte ovanligt att man ser mer än 100% efficiency på laddningen. Efficency, förutom att det är fel, så luras Teslafi av att buffern på 4.5% ingår i laddad energi, så den är överdriven med 4.7% ((1/0.955)-1).
Jag ser att förlusterna är ganska lika mellan 3-fas 3.5kW /5A och 1-Fas 3-05kW.
Teslafi tar Teslas värden som inte stämmer vad avser använd och laddad energi. Inte ovanligt att man ser mer än 100% efficiency på laddningen. Efficency, förutom att det är fel, så luras Teslafi av att buffern på 4.5% ingår i laddad energi, så den är överdriven med 4.7% ((1/0.955)-1).
Jag ser att förlusterna är ganska lika mellan 3-fas 3.5kW /5A och 1-Fas 3-05kW.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4389
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Förluster enfas vs trefas (effektavgifter)
Det blir ju rätt komplext att räkna på vad som är billigast om man ska ta hänsyn till timpris, effektavgifter och som i vårt fall högre överföringskostnader dagtid november-mars, blir ca 50 öre / kWh dyrare ink moms 06-22.
Model Y LR AWD 2022
Re: Förluster enfas vs trefas (effektavgifter)
Det är nog inte så komplicerat. Framförallt lär man ju försöka ladda på natten om både el och överföringskostnader är lägre då.
De tär lägst förluster med högre laddeffekt, i vart fall för Tesla.
Att ladda så att bilen är precis färdigladdad före avfärd (tex till jobbet) kommer minimera degraderingen så det passar bra det med.
Jag kör flat rate el, men laddar ändå normalt vid 3-4-tiden och framåt på morgonen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9347
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Förluster enfas vs trefas (effektavgifter)
Du har väl nästan gratis el?AAKEE skrev: ↑10 apr 2025 14:35Det är nog inte så komplicerat. Framförallt lär man ju försöka ladda på natten om både el och överföringskostnader är lägre då.
De tär lägst förluster med högre laddeffekt, i vart fall för Tesla.
Att ladda så att bilen är precis färdigladdad före avfärd (tex till jobbet) kommer minimera degraderingen så det passar bra det med.
Jag kör flat rate el, men laddar ändå normalt vid 3-4-tiden och framåt på morgonen.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Förluster enfas vs trefas (effektavgifter)
I princip. I SuC är den helt gratis, hemma närapå gratis.mikebike skrev: ↑10 apr 2025 14:48Du har väl nästan gratis el?AAKEE skrev: ↑10 apr 2025 14:35Det är nog inte så komplicerat. Framförallt lär man ju försöka ladda på natten om både el och överföringskostnader är lägre då.
De tär lägst förluster med högre laddeffekt, i vart fall för Tesla.
Att ladda så att bilen är precis färdigladdad före avfärd (tex till jobbet) kommer minimera degraderingen så det passar bra det med.
Jag kör flat rate el, men laddar ändå normalt vid 3-4-tiden och framåt på morgonen.![]()
546:- för Februari Elskatten stör ju lite, men det är mer principiellt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9347
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Förluster enfas vs trefas (effektavgifter)
Mamma (Sundsvall) har haft fast pris, 32 öre per kWh, i några år.AAKEE skrev: ↑10 apr 2025 15:11I princip. I SuC är den helt gratis, hemma närapå gratis.mikebike skrev: ↑10 apr 2025 14:48Du har väl nästan gratis el?AAKEE skrev: ↑10 apr 2025 14:35Det är nog inte så komplicerat. Framförallt lär man ju försöka ladda på natten om både el och överföringskostnader är lägre då.
De tär lägst förluster med högre laddeffekt, i vart fall för Tesla.
Att ladda så att bilen är precis färdigladdad före avfärd (tex till jobbet) kommer minimera degraderingen så det passar bra det med.
Jag kör flat rate el, men laddar ändå normalt vid 3-4-tiden och framåt på morgonen.![]()
546:- för Februari
IMG_4662.jpeg
Elskatten stör ju lite, men det är mer principiellt.
Det nya avtalet innebär en höjning med 50%
Katastrof! -Eller?

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Förluster enfas vs trefas (effektavgifter)
Jag hade 9.22 öre per kWh i elpris under ett par år när jag köpte första Teslan. 54öre per kWh med allt inräknat. Lagom.mikebike skrev: ↑10 apr 2025 15:22Mamma (Sundsvall) har haft fast pris, 32 öre per kWh, i några år.AAKEE skrev: ↑10 apr 2025 15:11I princip. I SuC är den helt gratis, hemma närapå gratis.mikebike skrev: ↑10 apr 2025 14:48Du har väl nästan gratis el?AAKEE skrev: ↑10 apr 2025 14:35Det är nog inte så komplicerat. Framförallt lär man ju försöka ladda på natten om både el och överföringskostnader är lägre då.
De tär lägst förluster med högre laddeffekt, i vart fall för Tesla.
Att ladda så att bilen är precis färdigladdad före avfärd (tex till jobbet) kommer minimera degraderingen så det passar bra det med.
Jag kör flat rate el, men laddar ändå normalt vid 3-4-tiden och framåt på morgonen.![]()
546:- för Februari
IMG_4662.jpeg
Elskatten stör ju lite, men det är mer principiellt.
Det nya avtalet innebär en höjning med 50%
Katastrof! -Eller?![]()
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Förluster enfas vs trefas (effektavgifter)
Kan någon förklara för mig som jag vore 3år hur detta med effektavgift osv fungerar, aldrig riktigt förstått det…
När får man betala massor och vad gör att man får betala massor osv?
När får man betala massor och vad gör att man får betala massor osv?
Re: Förluster enfas vs trefas (effektavgifter)
Man har lagstadgat en effektavgift, som tillkommer utöver tidigare kostnadsdelar.
Vi har int fått det hit än, men jag googlade upp nåt stockholmsbolag.
37.50:-/kW lågtid och dubbelt högtid.
Jag tror min användning i huset över högtid av andra grejer, tex husvärme i stark kyla+matlagning och annat kommer sätta effektkostnaden ändå. Laddning sker oavsett på lågtid till 99%.
Laddar man med 3fas 16A blir det 11kW, vilket blir 412,50 för den månaden, förutsatt att man inte kör något annat. Säg att man laddar med 10kW och huset drar 1kW.
Kör man 2500mil per år, dvs ~200/månad behöver man ladda ~400kWh dvs 440kWh-ish, med 10% förluster (ungefär det lägsta man hamnar på).
Kör man långsam laddning med mer förluster säg 20%, kommer det kosta ~ 40kWh extra. Då beror det på priset på elen hur den står sig mot en effektavgift på kanske 1/3 för 3.5kW.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Förluster enfas vs trefas (effektavgifter)
Effektavgiften skulle kunna att se ut som att du får betala månadsvis för den timme under den månaden med högst medeleffekt, eller ett snitt av de tre högsta timmarna, eller något annat räknesätt, det är upp till elbolaget att hitta på en modell.
Små 5-minuters spikar filtreras bort i och med att det är timmedeleffekter som avses, men låg och höglasttid gör stor skillnad.
Exempelvis Skellefteå Kraft elnät har höglasttid helgfria vardagar kl. 06-22 från november till och med mars, låglasttid resten.
Små 5-minuters spikar filtreras bort i och med att det är timmedeleffekter som avses, men låg och höglasttid gör stor skillnad.
Exempelvis Skellefteå Kraft elnät har höglasttid helgfria vardagar kl. 06-22 från november till och med mars, låglasttid resten.
Volvo TGB11
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4389
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Förluster enfas vs trefas (effektavgifter)
På vår BRFs gamla effektabonnemang (som alltså alltid haft effektavgift pga hög avsäkring) så är det ingen skillnad på effektavgiften beroende på tid på dygnet. Däremot är överföringsavgiften markant högre 06-22 under vintern (1 nov- 31 mars).
Model Y LR AWD 2022