Hur är prisfallet på Tesla jämfört med exempelvis laddhybrider från Volvo?
2022 XC60 T6 Recharge begärs det 400 till 550 000 för på Blocket.
Mitt under modellåret fick de större batteri och elektrisk värme vilket bör göra 50' på begagnatpriset enligt en säljare på Bilia.
Dessa bilar kostade inte en över miljon för tre år sedan....
Hur är prisfallet på Tesla jämfört med exempelvis laddhybrider från Volvo?
2022 XC60 T6 Recharge begärs det 400 till 550 000 för på Blocket.
Mitt under modellåret fick de större batteri och elektrisk värme vilket bör göra 50' på begagnatpriset enligt en säljare på Bilia.
Dessa bilar kostade inte en över miljon för tre år sedan....
XC60 T6 Recharge låg väl runt 600k nya 2022, så ca 150-200k under vad Model Y kostade då? Väldigt bra andrahandsvärde på XC60 om de nu ligger 50-100k över Model Y som begagnad.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Hur är prisfallet på Tesla jämfört med exempelvis laddhybrider från Volvo?
2022 XC60 T6 Recharge begärs det 400 till 550 000 för på Blocket.
Mitt under modellåret fick de större batteri och elektrisk värme vilket bör göra 50' på begagnatpriset enligt en säljare på Bilia.
Dessa bilar kostade inte en över miljon för tre år sedan....
XC60 T6 Recharge låg väl runt 600k nya 2022, så ca 150-200k under vad Model Y kostade då? Väldigt bra andrahandsvärde på XC60 om de nu ligger 50-100k över Model Y som begagnad.
Det blir så när det har kostat 3 gånger så mkt att äga en Model Y senaste åren jämfört med en XC60.
De flesta tycker väl ändå "hellre 3st XC60 Recharge på uppfarten än 1st Tesla"
Hur är prisfallet på Tesla jämfört med exempelvis laddhybrider från Volvo?
2022 XC60 T6 Recharge begärs det 400 till 550 000 för på Blocket.
Mitt under modellåret fick de större batteri och elektrisk värme vilket bör göra 50' på begagnatpriset enligt en säljare på Bilia.
Dessa bilar kostade inte en över miljon för tre år sedan....
XC60 T6 Recharge låg väl runt 600k nya 2022, så ca 150-200k under vad Model Y kostade då? Väldigt bra andrahandsvärde på XC60 om de nu ligger 50-100k över Model Y som begagnad.
Det blir så när det har kostat 3 gånger så mkt att äga en Model Y senaste åren jämfört med en XC60.
De flesta tycker väl ändå "hellre 3st XC60 Recharge på uppfarten än 1st Tesla"
Synd att det är Volvo som gjort den vinsten eftersom majoriteten av nyreg är leasing. Det är så man säljer bilar två gånger till vinst!
Två bilar med snarlikt pris, 350k vs 304k. Den ena tre år nyare än den andra och billigare i drivmedel. Har svårt att förstå hur folk är beredda att betala så mycket för en fossil när elbilar med billigare drift och likvärdigt bagagetrymme är så pass mycket billigare
Två bilar med snarlikt pris, 350k vs 304k. Den ena tre år nyare än den andra och billigare i drivmedel. Har svårt att förstå hur folk är beredda att betala så mycket för en fossil när elbilar med billigare drift och likvärdigt bagagetrymme är så pass mycket billigare
Två bilar med snarlikt pris, 350k vs 304k. Den ena tre år nyare än den andra och billigare i drivmedel. Har svårt att förstå hur folk är beredda att betala så mycket för en fossil när elbilar med billigare drift och likvärdigt bagagetrymme är så pass mycket billigare
Den andra har fungerande assistanssystem och man slipper åka runt och leta laddstolpar, bara för att upptäcka att de som står som lediga i appen är blockerade av bilar som inte laddar.
Två bilar med snarlikt pris, 350k vs 304k. Den ena tre år nyare än den andra och billigare i drivmedel. Har svårt att förstå hur folk är beredda att betala så mycket för en fossil när elbilar med billigare drift och likvärdigt bagagetrymme är så pass mycket billigare
Jag har svårt att se varför Volvo har så högt andrahandsvärde. Även äldre långmilare går orimligt högt tycker jag.
Teslan hade varit det självklara valet för mig mellan dessa.
Apropå andrahandsvärde på Model Y, är det någon som har observerat någon Elon-effekt på andrahandsmarknaden eller följer de "kurvan"?
”Volvos Värde Varar”. Det är sen gammalt
Men jag håller med dig. Även om Volvon är bättre på många sätt så borde skillnaden vara större mellan Volvon och en så mycket nyare och ungefär jämnstor elbil som Teslan. Driftskostnaderna för Volvon bör bli betydligt högre än för Teslan.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Två bilar med snarlikt pris, 350k vs 304k. Den ena tre år nyare än den andra och billigare i drivmedel. Har svårt att förstå hur folk är beredda att betala så mycket för en fossil när elbilar med billigare drift och likvärdigt bagagetrymme är så pass mycket billigare
Den andra har fungerande assistanssystem och man slipper åka runt och leta laddstolpar, bara för att upptäcka att de som står som lediga i appen är blockerade av bilar som inte laddar.
Jag hade själv en Volvo v90 årsmodell 2017 och tyckte autostyrningen var ganska dålig där. Den klarade bara styra bilen på raka vägar och i mycket milda kurvor. Blev kurvorna tvära så korsade bilen mittlinjen eller riskerade hamna i diket.
När det gäller Tesla så hade jag en skatt att lane assist hade kunnat fungera bättre. Om man är någon gång råkar missa att aktivera autostyrningen men tror att man gjort det så piper bilen högljutt om att korrigerande styrning används för bilen säkerhet men jag har ärligt talat aldrig ett märkt av att någon korrigerande styrning aktiverats utan det har varit jag själv som har styrt in bilen i körfältet.
Sedan som tidningar recenserar så är styrningen väldigt känslig för rattvrid, med autostyrningen så fungerar det bra men om man håller i ratten själv och kör så vore det bra om små rattutslag inte skulle ha så stor effekt på kursen.
Men oron vissa kunder har om att inte hitta laddstolpe och därför väljer fossilbil när man ska till fjällen eller överlag väljare fossilbil tycker jag känns obefogad med all laddinfrastruktur som finns idag.
Två bilar med snarlikt pris, 350k vs 304k. Den ena tre år nyare än den andra och billigare i drivmedel. Har svårt att förstå hur folk är beredda att betala så mycket för en fossil när elbilar med billigare drift och likvärdigt bagagetrymme är så pass mycket billigare
Den andra har fungerande assistanssystem och man slipper åka runt och leta laddstolpar, bara för att upptäcka att de som står som lediga i appen är blockerade av bilar som inte laddar.
Jag hade själv en Volvo v90 årsmodell 2017 och tyckte autostyrningen var ganska dålig där. Den klarade bara styra bilen på raka vägar och i mycket milda kurvor. Blev kurvorna tvära så korsade bilen mittlinjen eller riskerade hamna i diket.
När det gäller Tesla så hade jag en skatt att lane assist hade kunnat fungera bättre. Om man är någon gång råkar missa att aktivera autostyrningen men tror att man gjort det så piper bilen högljutt om att korrigerande styrning används för bilen säkerhet men jag har ärligt talat aldrig ett märkt av att någon korrigerande styrning aktiverats utan det har varit jag själv som har styrt in bilen i körfältet.
Sedan som tidningar recenserar så är styrningen väldigt känslig för rattvrid, med autostyrningen så fungerar det bra men om man håller i ratten själv och kör så vore det bra om små rattutslag inte skulle ha så stor effekt på kursen.
Men oron vissa kunder har om att inte hitta laddstolpe och därför väljer fossilbil när man ska till fjällen eller överlag väljare fossilbil tycker jag känns obefogad med all laddinfrastruktur som finns idag.
Autostyrning betraktar jag mer som ett partytrick, det använder jag sällan. Jag tror jag läst att Volvo m.fl. inte kopplar ur farthållaren när man byter körfält?
Däremot farthållare, autotorkare, BLIS och parkeringssensor används ofta.
Sätena är generellt bättre hos Volvo också.
"obefogad med all laddinfrastruktur som finns idag."
Vi lever uppenbarligen i olika verkligheter. Jag menar alltså laddning i vardagen, inte när man åker till fjällen en gång per år.
Mina närmaste laddplatser är upptagna nu. Nästa laddområde ser att ha 50% beläggning, men om man kör dit så är risken stor att det står två bilar som inte laddar på de "lediga" platserna.
Två bilar med snarlikt pris, 350k vs 304k. Den ena tre år nyare än den andra och billigare i drivmedel. Har svårt att förstå hur folk är beredda att betala så mycket för en fossil när elbilar med billigare drift och likvärdigt bagagetrymme är så pass mycket billigare
Den andra har fungerande assistanssystem och man slipper åka runt och leta laddstolpar, bara för att upptäcka att de som står som lediga i appen är blockerade av bilar som inte laddar.
Jag hade själv en Volvo v90 årsmodell 2017 och tyckte autostyrningen var ganska dålig där. Den klarade bara styra bilen på raka vägar och i mycket milda kurvor. Blev kurvorna tvära så korsade bilen mittlinjen eller riskerade hamna i diket.
När det gäller Tesla så hade jag en skatt att lane assist hade kunnat fungera bättre. Om man är någon gång råkar missa att aktivera autostyrningen men tror att man gjort det så piper bilen högljutt om att korrigerande styrning används för bilen säkerhet men jag har ärligt talat aldrig ett märkt av att någon korrigerande styrning aktiverats utan det har varit jag själv som har styrt in bilen i körfältet.
Sedan som tidningar recenserar så är styrningen väldigt känslig för rattvrid, med autostyrningen så fungerar det bra men om man håller i ratten själv och kör så vore det bra om små rattutslag inte skulle ha så stor effekt på kursen.
Men oron vissa kunder har om att inte hitta laddstolpe och därför väljer fossilbil när man ska till fjällen eller överlag väljare fossilbil tycker jag känns obefogad med all laddinfrastruktur som finns idag.
Autostyrning betraktar jag mer som ett partytrick, det använder jag sällan. Jag tror jag läst att Volvo m.fl. inte kopplar ur farthållaren när man byter körfält?
Däremot farthållare, autotorkare, BLIS och parkeringssensor används ofta.
Sätena är generellt bättre hos Volvo också.
"obefogad med all laddinfrastruktur som finns idag."
Vi lever uppenbarligen i olika verkligheter. Jag menar alltså laddning i vardagen, inte när man åker till fjällen en gång per år.
Mina närmaste laddplatser är upptagna nu. Nästa laddområde ser att ha 50% beläggning, men om man kör dit så är risken stor att det står två bilar som inte laddar på de "lediga" platserna.
Screenshot_20250314_150925_OKQ8 Elbilsladdning.jpg
Jag tolkar det som att du inte kan ladda hemma? I så fall förstår jag om du föredrar en fossilbil. Jag hade inte velat ha en elbil utan möjlighet att ladda hemma.
Två bilar med snarlikt pris, 350k vs 304k. Den ena tre år nyare än den andra och billigare i drivmedel. Har svårt att förstå hur folk är beredda att betala så mycket för en fossil när elbilar med billigare drift och likvärdigt bagagetrymme är så pass mycket billigare
Två bilar med snarlikt pris, 350k vs 304k. Den ena tre år nyare än den andra och billigare i drivmedel. Har svårt att förstå hur folk är beredda att betala så mycket för en fossil när elbilar med billigare drift och likvärdigt bagagetrymme är så pass mycket billigare
Den andra har fungerande assistanssystem och man slipper åka runt och leta laddstolpar, bara för att upptäcka att de som står som lediga i appen är blockerade av bilar som inte laddar.
Jag hade själv en Volvo v90 årsmodell 2017 och tyckte autostyrningen var ganska dålig där. Den klarade bara styra bilen på raka vägar och i mycket milda kurvor. Blev kurvorna tvära så korsade bilen mittlinjen eller riskerade hamna i diket.
När det gäller Tesla så hade jag en skatt att lane assist hade kunnat fungera bättre. Om man är någon gång råkar missa att aktivera autostyrningen men tror att man gjort det så piper bilen högljutt om att korrigerande styrning används för bilen säkerhet men jag har ärligt talat aldrig ett märkt av att någon korrigerande styrning aktiverats utan det har varit jag själv som har styrt in bilen i körfältet.
Sedan som tidningar recenserar så är styrningen väldigt känslig för rattvrid, med autostyrningen så fungerar det bra men om man håller i ratten själv och kör så vore det bra om små rattutslag inte skulle ha så stor effekt på kursen.
Men oron vissa kunder har om att inte hitta laddstolpe och därför väljer fossilbil när man ska till fjällen eller överlag väljare fossilbil tycker jag känns obefogad med all laddinfrastruktur som finns idag.
Autostyrning betraktar jag mer som ett partytrick, det använder jag sällan. Jag tror jag läst att Volvo m.fl. inte kopplar ur farthållaren när man byter körfält?
Däremot farthållare, autotorkare, BLIS och parkeringssensor används ofta.
Sätena är generellt bättre hos Volvo också.
"obefogad med all laddinfrastruktur som finns idag."
Vi lever uppenbarligen i olika verkligheter. Jag menar alltså laddning i vardagen, inte när man åker till fjällen en gång per år.
Mina närmaste laddplatser är upptagna nu. Nästa laddområde ser att ha 50% beläggning, men om man kör dit så är risken stor att det står två bilar som inte laddar på de "lediga" platserna.
Screenshot_20250314_150925_OKQ8 Elbilsladdning.jpg
Jag tolkar det som att du inte kan ladda hemma? I så fall förstår jag om du föredrar en fossilbil. Jag hade inte velat ha en elbil utan möjlighet att ladda hemma.
Jag föredrar inte fossilbil och eftersom vi båda cyklar till jobbet funkar det, även om det stundtals är jobbigt, krångligt och frustrerande.
Nu handlar det inte så mycket om mig, utan frågan var varför folk köper avgasbilar som är äldre och dyrare än en Tesla.
Jag hävdar bestämt att de flesta här i Solna inte kan ladda hemma, det är nog t.o.m. så att de flesta inte ens har en egen parkeringsplats. Ledaren i förra numret av Teknikens Värld hävdade att man nog måste vara självplågare för att köra elbil utan laddmöjlighet hemma.
Den andra har fungerande assistanssystem och man slipper åka runt och leta laddstolpar, bara för att upptäcka att de som står som lediga i appen är blockerade av bilar som inte laddar.
Jag hade själv en Volvo v90 årsmodell 2017 och tyckte autostyrningen var ganska dålig där. Den klarade bara styra bilen på raka vägar och i mycket milda kurvor. Blev kurvorna tvära så korsade bilen mittlinjen eller riskerade hamna i diket.
När det gäller Tesla så hade jag en skatt att lane assist hade kunnat fungera bättre. Om man är någon gång råkar missa att aktivera autostyrningen men tror att man gjort det så piper bilen högljutt om att korrigerande styrning används för bilen säkerhet men jag har ärligt talat aldrig ett märkt av att någon korrigerande styrning aktiverats utan det har varit jag själv som har styrt in bilen i körfältet.
Sedan som tidningar recenserar så är styrningen väldigt känslig för rattvrid, med autostyrningen så fungerar det bra men om man håller i ratten själv och kör så vore det bra om små rattutslag inte skulle ha så stor effekt på kursen.
Men oron vissa kunder har om att inte hitta laddstolpe och därför väljer fossilbil när man ska till fjällen eller överlag väljare fossilbil tycker jag känns obefogad med all laddinfrastruktur som finns idag.
Autostyrning betraktar jag mer som ett partytrick, det använder jag sällan. Jag tror jag läst att Volvo m.fl. inte kopplar ur farthållaren när man byter körfält?
Däremot farthållare, autotorkare, BLIS och parkeringssensor används ofta.
Sätena är generellt bättre hos Volvo också.
"obefogad med all laddinfrastruktur som finns idag."
Vi lever uppenbarligen i olika verkligheter. Jag menar alltså laddning i vardagen, inte när man åker till fjällen en gång per år.
Mina närmaste laddplatser är upptagna nu. Nästa laddområde ser att ha 50% beläggning, men om man kör dit så är risken stor att det står två bilar som inte laddar på de "lediga" platserna.
Screenshot_20250314_150925_OKQ8 Elbilsladdning.jpg
Jag tolkar det som att du inte kan ladda hemma? I så fall förstår jag om du föredrar en fossilbil. Jag hade inte velat ha en elbil utan möjlighet att ladda hemma.
Jag föredrar inte fossilbil och eftersom vi båda cyklar till jobbet funkar det, även om det stundtals är jobbigt, krångligt och frustrerande.
Nu handlar det inte så mycket om mig, utan frågan var varför folk köper avgasbilar som är äldre och dyrare än en Tesla.
Jag hävdar bestämt att de flesta här i Solna inte kan ladda hemma, det är nog t.o.m. så att de flesta inte ens har en egen parkeringsplats. Ledaren i förra numret av Teknikens Värld hävdade att man nog måste vara självplågare för att köra elbil utan laddmöjlighet hemma.
Viktig poäng där. Tycker i och för sig att det dyker upp laddstolpar på allt fler ställen vid bostadsrättsföreningar m.fl. men förstår att problemet är värre i storstäder där folk behöver använda gatuparkering. Men då får vi hoppas att ladda infrastrukturen blir ännu bättre så att folk är i storstäder väljer elbilen i större utsträckning samt att bensinpriserna stiger år 2027 som vissa här tror på.
Jag hade själv en Volvo v90 årsmodell 2017 och tyckte autostyrningen var ganska dålig där. Den klarade bara styra bilen på raka vägar och i mycket milda kurvor. Blev kurvorna tvära så korsade bilen mittlinjen eller riskerade hamna i diket.
När det gäller Tesla så hade jag en skatt att lane assist hade kunnat fungera bättre. Om man är någon gång råkar missa att aktivera autostyrningen men tror att man gjort det så piper bilen högljutt om att korrigerande styrning används för bilen säkerhet men jag har ärligt talat aldrig ett märkt av att någon korrigerande styrning aktiverats utan det har varit jag själv som har styrt in bilen i körfältet.
Sedan som tidningar recenserar så är styrningen väldigt känslig för rattvrid, med autostyrningen så fungerar det bra men om man håller i ratten själv och kör så vore det bra om små rattutslag inte skulle ha så stor effekt på kursen.
Men oron vissa kunder har om att inte hitta laddstolpe och därför väljer fossilbil när man ska till fjällen eller överlag väljare fossilbil tycker jag känns obefogad med all laddinfrastruktur som finns idag.
Autostyrning betraktar jag mer som ett partytrick, det använder jag sällan. Jag tror jag läst att Volvo m.fl. inte kopplar ur farthållaren när man byter körfält?
Däremot farthållare, autotorkare, BLIS och parkeringssensor används ofta.
Sätena är generellt bättre hos Volvo också.
"obefogad med all laddinfrastruktur som finns idag."
Vi lever uppenbarligen i olika verkligheter. Jag menar alltså laddning i vardagen, inte när man åker till fjällen en gång per år.
Mina närmaste laddplatser är upptagna nu. Nästa laddområde ser att ha 50% beläggning, men om man kör dit så är risken stor att det står två bilar som inte laddar på de "lediga" platserna.
Screenshot_20250314_150925_OKQ8 Elbilsladdning.jpg
Jag tolkar det som att du inte kan ladda hemma? I så fall förstår jag om du föredrar en fossilbil. Jag hade inte velat ha en elbil utan möjlighet att ladda hemma.
Jag föredrar inte fossilbil och eftersom vi båda cyklar till jobbet funkar det, även om det stundtals är jobbigt, krångligt och frustrerande.
Nu handlar det inte så mycket om mig, utan frågan var varför folk köper avgasbilar som är äldre och dyrare än en Tesla.
Jag hävdar bestämt att de flesta här i Solna inte kan ladda hemma, det är nog t.o.m. så att de flesta inte ens har en egen parkeringsplats. Ledaren i förra numret av Teknikens Värld hävdade att man nog måste vara självplågare för att köra elbil utan laddmöjlighet hemma.
Viktig poäng där. Tycker i och för sig att det dyker upp laddstolpar på allt fler ställen vid bostadsrättsföreningar m.fl. men förstår att problemet är värre i storstäder där folk behöver använda gatuparkering. Men då får vi hoppas att ladda infrastrukturen blir ännu bättre så att folk är i storstäder väljer elbilen i större utsträckning samt att bensinpriserna stiger år 2027 som vissa här tror på.
Laddinfrastrukturen är utmärkt i (centrala) Stockholm och verkar vara helt ok i Nacka. I Solna och andra förorter är det mycket sämre.
Den andra har fungerande assistanssystem och man slipper åka runt och leta laddstolpar, bara för att upptäcka att de som står som lediga i appen är blockerade av bilar som inte laddar.
Jag hade själv en Volvo v90 årsmodell 2017 och tyckte autostyrningen var ganska dålig där. Den klarade bara styra bilen på raka vägar och i mycket milda kurvor. Blev kurvorna tvära så korsade bilen mittlinjen eller riskerade hamna i diket.
När det gäller Tesla så hade jag en skatt att lane assist hade kunnat fungera bättre. Om man är någon gång råkar missa att aktivera autostyrningen men tror att man gjort det så piper bilen högljutt om att korrigerande styrning används för bilen säkerhet men jag har ärligt talat aldrig ett märkt av att någon korrigerande styrning aktiverats utan det har varit jag själv som har styrt in bilen i körfältet.
Sedan som tidningar recenserar så är styrningen väldigt känslig för rattvrid, med autostyrningen så fungerar det bra men om man håller i ratten själv och kör så vore det bra om små rattutslag inte skulle ha så stor effekt på kursen.
Men oron vissa kunder har om att inte hitta laddstolpe och därför väljer fossilbil när man ska till fjällen eller överlag väljare fossilbil tycker jag känns obefogad med all laddinfrastruktur som finns idag.
Autostyrning betraktar jag mer som ett partytrick, det använder jag sällan. Jag tror jag läst att Volvo m.fl. inte kopplar ur farthållaren när man byter körfält?
Däremot farthållare, autotorkare, BLIS och parkeringssensor används ofta.
Sätena är generellt bättre hos Volvo också.
"obefogad med all laddinfrastruktur som finns idag."
Vi lever uppenbarligen i olika verkligheter. Jag menar alltså laddning i vardagen, inte när man åker till fjällen en gång per år.
Mina närmaste laddplatser är upptagna nu. Nästa laddområde ser att ha 50% beläggning, men om man kör dit så är risken stor att det står två bilar som inte laddar på de "lediga" platserna.
Screenshot_20250314_150925_OKQ8 Elbilsladdning.jpg
Jag tolkar det som att du inte kan ladda hemma? I så fall förstår jag om du föredrar en fossilbil. Jag hade inte velat ha en elbil utan möjlighet att ladda hemma.
Jag föredrar inte fossilbil och eftersom vi båda cyklar till jobbet funkar det, även om det stundtals är jobbigt, krångligt och frustrerande.
Nu handlar det inte så mycket om mig, utan frågan var varför folk köper avgasbilar som är äldre och dyrare än en Tesla.
Jag hävdar bestämt att de flesta här i Solna inte kan ladda hemma, det är nog t.o.m. så att de flesta inte ens har en egen parkeringsplats. Ledaren i förra numret av Teknikens Värld hävdade att man nog måste vara självplågare för att köra elbil utan laddmöjlighet hemma.
Jag håller som sagt med om att det är besvärligt med elbil om man inte kan ladda hemma men jag har inte tänkt mig att bristen på laddare är så stor att fossilbilar har ett högt andrahandsvärde. I så fall borde det ju knappt säljas några nya elbilar heller.
Jag hade själv en Volvo v90 årsmodell 2017 och tyckte autostyrningen var ganska dålig där. Den klarade bara styra bilen på raka vägar och i mycket milda kurvor. Blev kurvorna tvära så korsade bilen mittlinjen eller riskerade hamna i diket.
När det gäller Tesla så hade jag en skatt att lane assist hade kunnat fungera bättre. Om man är någon gång råkar missa att aktivera autostyrningen men tror att man gjort det så piper bilen högljutt om att korrigerande styrning används för bilen säkerhet men jag har ärligt talat aldrig ett märkt av att någon korrigerande styrning aktiverats utan det har varit jag själv som har styrt in bilen i körfältet.
Sedan som tidningar recenserar så är styrningen väldigt känslig för rattvrid, med autostyrningen så fungerar det bra men om man håller i ratten själv och kör så vore det bra om små rattutslag inte skulle ha så stor effekt på kursen.
Men oron vissa kunder har om att inte hitta laddstolpe och därför väljer fossilbil när man ska till fjällen eller överlag väljare fossilbil tycker jag känns obefogad med all laddinfrastruktur som finns idag.
Autostyrning betraktar jag mer som ett partytrick, det använder jag sällan. Jag tror jag läst att Volvo m.fl. inte kopplar ur farthållaren när man byter körfält?
Däremot farthållare, autotorkare, BLIS och parkeringssensor används ofta.
Sätena är generellt bättre hos Volvo också.
"obefogad med all laddinfrastruktur som finns idag."
Vi lever uppenbarligen i olika verkligheter. Jag menar alltså laddning i vardagen, inte när man åker till fjällen en gång per år.
Mina närmaste laddplatser är upptagna nu. Nästa laddområde ser att ha 50% beläggning, men om man kör dit så är risken stor att det står två bilar som inte laddar på de "lediga" platserna.
Screenshot_20250314_150925_OKQ8 Elbilsladdning.jpg
Jag tolkar det som att du inte kan ladda hemma? I så fall förstår jag om du föredrar en fossilbil. Jag hade inte velat ha en elbil utan möjlighet att ladda hemma.
Jag föredrar inte fossilbil och eftersom vi båda cyklar till jobbet funkar det, även om det stundtals är jobbigt, krångligt och frustrerande.
Nu handlar det inte så mycket om mig, utan frågan var varför folk köper avgasbilar som är äldre och dyrare än en Tesla.
Jag hävdar bestämt att de flesta här i Solna inte kan ladda hemma, det är nog t.o.m. så att de flesta inte ens har en egen parkeringsplats. Ledaren i förra numret av Teknikens Värld hävdade att man nog måste vara självplågare för att köra elbil utan laddmöjlighet hemma.
Jag håller som sagt med om att det är besvärligt med elbil om man inte kan ladda hemma men jag har inte tänkt mig att bristen på laddare är så stor att fossilbilar har ett högt andrahandsvärde. I så fall borde det ju knappt säljas några nya elbilar heller.
Det är inte brist på laddare, det är brist på laddstolpar där folk bor, och som sagt är det svårt att ordna laddning hemma om man inte ens har en parkeringsplats..
De flesta som köper elbil kan ladda hemma. Ungefär som att de flesta som köper gräsklippare bor i villa.
Jag förstår. De har kanske spökbudare. Sen om det är KVD själva eller säljaren som sitter och bjuder, det vet man ju inte.
Jag tror verkligen inte att KVD spökbjuder på sina bilar. Vilken skandal det vore om det kom ut. Då skulle de få lägga ned verksamheten. Säljarna kan ju däremot göra det.
Såväl KVD som andra firmor tex Klaravik lider självklart av att säljarbulvaner lägger bud för att få upp priserna. När man följer marknaden ett tag blir det uppenbart att samma objekt kommer ut efter ett tag igen med utropspris strax under ”vad den gick för” en månad tidigare.
Hur kommer man ifrån det?
Med vänlig hälsning,
Sätta en karens hos kvd på ett par månader? Skulle ju drabba väldigt få ärliga.
Säg mig den som vet vilken Volvo som håller värdet så här magiskt så kanske man borde köpa en.
Tesla Model Y 2023 verkar ju tappa runt 70.000 kr närmaste året för att sedan sakta plana av i värdeminskning. Man sparar 10K om året i lägre bränsle kostnad samt fabriksgaranti kvar värt lika mycket och billigare service och vagnskadegaranti ger en del av värdeminskningen tillbaka men ändå.
Gäller dock att hitta lågmilade bilar som inte står bortom maskinskadeförsäkring. Det kan bli vansinnigt dyrt om oturen är framme.
Så dessa två bilar är inte intressanta att köpa men väldigt kul att sälja för den lyckliga säljaren framför allt v90
Säg mig den som vet vilken Volvo som håller värdet så här magiskt så kanske man borde köpa en.
Tesla Model Y 2023 verkar ju tappa runt 70.000 kr närmaste året för att sedan sakta plana av i värdeminskning. Man sparar 10K om året i lägre bränsle kostnad samt fabriksgaranti kvar värt lika mycket och billigare service och vagnskadegaranti ger en del av värdeminskningen tillbaka men ändå.
Gäller dock att hitta lågmilade bilar som inte står bortom maskinskadeförsäkring. Det kan bli vansinnigt dyrt om oturen är framme.
Så dessa två bilar är inte intressanta att köpa men väldigt kul att sälja för den lyckliga säljaren framför allt v90
Ingen av dom har ju nått reservationspris.
V60n ska strax ha kamremsbyte.
Det är långt mycket mindre än 50% om man räknar bort all inflation som har varit de senaste 8 åren samt Covid där allt såldes till överpris pga den dåliga tillgången.
2-5 år begagnade BMW, Volvo mfl diesel och bensinbilar har ett väldigt högt värde just nu eftersom efterfrågan är väldigt hög. Både i Sverige och utomlands (stor export) Dessutom har det sålts väldigt få dieslar och bensinbilar senaste åren. Vår X1:a kostar lika mycket idag på blocket som för över två år sedan när vi köpte den. För få väljer att köpa begagnade elbilar och därav har elbilar en större värdeminskning.
Detta kommer justeras i takt med att elbilen blir mer normaliserad och det blir svåra att hitta nyare beg diesel/bensinare.
Gjorde en snabb överblick på Blocket och utan att ha några exakta siffror så kostar en dieseledriven Volvo v90 D4 ( 190hk) årsmodell 2023 ungefär samma som en Model Y LR 2023.
Model Y har tappat en hel del i värde sedan årsskiftet, Riddermark har sänkt många bilar ungefär 50k i pris.
Personligen har jag svårt att motivera köp av Volvo v90 om priset är ungefär samma eller endast marginellt lägre än Model Y.
Precis som aktiemarknaden tror jag säkert det kan vara liknande med bilar att sådana vars pristrend pekar neråt fortsätter att sjunka ett tag till innan " botten är nådd" dvs priserna stabiliseras. Får hoppas prisbilden stabiliseras till sommaren när alla med solpaneler börjar fundera på vad man ska göra med all överskottsel
Det var en dam på Facebook som gjorde en förfrågan på sin 2022 MY för en månad sedan inför kommande tjänstebil.
Nu när tjänstebilen kommit så ligger den nya värderingen 74 000 lägre från samma bolag.