Jag tror verkligen inte att KVD spökbjuder på sina bilar. Vilken skandal det vore om det kom ut. Då skulle de få lägga ned verksamheten. Säljarna kan ju däremot göra det.
Värdeminskningstråden Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Värdeminskningstråden Model Y
Model Y LR AWD -24
Såväl KVD som andra firmor tex Klaravik lider självklart av att säljarbulvaner lägger bud för att få upp priserna. När man följer marknaden ett tag blir det uppenbart att samma objekt kommer ut efter ett tag igen med utropspris strax under ”vad den gick för” en månad tidigare.mussla skrev:Jag tror verkligen inte att KVD spökbjuder på sina bilar. Vilken skandal det vore om det kom ut. Då skulle de få lägga ned verksamheten. Säljarna kan ju däremot göra det.
Hur kommer man ifrån det?
Med vänlig hälsning,
Tesla Y LR -22 EAP
Bindande bud med förutsättning att varudeklarationen stämmer med objektet. Kan också vara att köpare får kalla fötter, eller att säljaren inte blev nöjd med priset.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Vad kan man förväntas få av handlare eller privatperson för en 36 månader
YLR-22
5800mil
Drag
Bra skick
Shoot!
YLR-22
5800mil
Drag
Bra skick
Shoot!
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Det är samma problem med bostadsförsäljningar med budgivning. Där brukar "vinnaren" få en lista på budgivarna. Så skulle man kunna göra på bilauktioner också. Lite hjälper det kanske?BrooklynS skrev: ↑03 mar 2025 11:17Såväl KVD som andra firmor tex Klaravik lider självklart av att säljarbulvaner lägger bud för att få upp priserna. När man följer marknaden ett tag blir det uppenbart att samma objekt kommer ut efter ett tag igen med utropspris strax under ”vad den gick för” en månad tidigare.mussla skrev:Jag tror verkligen inte att KVD spökbjuder på sina bilar. Vilken skandal det vore om det kom ut. Då skulle de få lägga ned verksamheten. Säljarna kan ju däremot göra det.
Hur kommer man ifrån det?
Annars får man väl som köpare bestämma sig i förväg hur mycket man är villig att ge och inte bjuda en krona över det.
Model Y LR AWD -24
Inga vinterdäck?
60-50% vad en ny gamla modell kostar idag.
Av en handlare 50-40%
Ingen bra tajming att sälja precis när en ny modell kommer ut.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Perfekt att försäljningen av nya Tesla i princip har upphört (enligt media) då kommer det att finnas färre bilar på begagnatmarknaden och värdet på våra bilar kommer än en gång att öka.
Tesla är de bästa bilarna jag ägt. Det är inget politiskt ställningstagande.
Ingen nyförsäljning , avveckling av officiella SC, osäljbara bilar innan oberoende verkstäder är i kapp nuvarande bas..
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Ner 80% i Tyskland så det verkar verkligen stanna upp. Förmodar att det är AfD som står för de kvarvarande 20 procenten
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Försäljningssiffrorna är sannolikt tagna från antalet registrerade bilar, dvs inte samma sak. Nya MY har ju inte börjat levereras än.
Mer troligt så är Tesla ännu mer Paria som begagnad då min uppfattning är att de som hatar Tesla mest tillhör de lite mindre penningstarka och köper begagnat. Så priserna lär droppa rejält på begagnade Teslor.
-
Haha kan bli tufft i Tyskland för Tesla. Men riktigt så illa är det nog inte. 10 ner i januari och hela 50 % ner i februari i Kina. Ganska tydligt där att det beror på Juniper. Beror iaf inte på elon på den marknaden.
Eventuellt kommande pris och räntesänkningar på Juniper för att kompensera den minskade efterfrågan lär ju spilla över på begagnatmarknaden också. Ser lite sådär ut.
Ja, blir det jättedålig försäljning en period nu och något drastiskt händer som ökar attraktiviteten (Musk slutar, och de tecknar kollektivavtal) så lär det väl kunna bli den effekten, i synnerhet om det kombineras med ljus ekonomi i samhället... men det är ju ett extremt vågspel. Jag tror man får gissa att Tesla kommer ha relativt normala andrahandsvärden framöver, att både tidigare år svinstarka andrahandsmarknad liksom dagens iskalla är ett minne blott.
Samt att det fortfarande finns enorma lager av osålda bilar av äldre modell... 

Jag fattar inte det här pratet om "prisras" på Tesla.
De håller ju värdet alldeles sinnessjukt bra. För bra!
Försök hitta en 3 år gammal Y för under 300k(ca 50% av nypris efter bonus).
Det går inte. Inte ens med 10-15k mil på mätaren och massa slitage.
De håller snarare värdet BÄTTRE än övriga märken.
Om det verkligen hade varit prisras borde man kunnat hitta en för säg 200k.
Men det får man knappt en sliten rostig 6 år(!) gammal 3a för.
300k är långt under halva nypriset efter bonus. En ny Model Y kostade för tre år sedan nära 800k lite beroende på variant och tillbehörmanneson skrev: ↑06 mar 2025 10:24Jag fattar inte det här pratet om "prisras" på Tesla.
VW ID.7 GTX Tourer -25
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Jag betalade 719k för en Y LR som levererades halvårsskiftet 2022. Fick betala ca 20k till för dragkrok (de levererades utan då) och leveransavgifterna som inte ingick då. Så 740k, minus 70k i miljöbonus. Det blir 670k, dvs rätt långt från 800k.
Model Y LR AWD 2022
Vet inte riktigt hur du räknar när du får 719 + 20 för drag + 10 för leverans till = 740?
Runt 800k avser priset före miljöbonus. Lägg till vinterdäck, färg och fälg så hamnar även din runt eller över 800k trots att du köpt till relativt lågt pris, priset steg mycket under året.
VW ID.7 GTX Tourer -25
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Draget kostade 14 000...Maw skrev: ↑06 mar 2025 13:30Vet inte riktigt hur du räknar när du får 719 + 20 för drag + 10 för leverans till = 740?
Runt 800k avser priset före miljöbonus. Lägg till vinterdäck, färg och fälg så hamnar även din runt eller över 800k trots att du köpt till relativt lågt pris, priset steg mycket under året.
Jag betalade 756 000 inklusive drag och Midnight Silver. Sedan 20 000 för acc.boost och 20 000 för vinterdäck. Nära 800 kSEK.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- jonasl
- Teslaägare
Jag citerar mig själv "Fick betala ca 20k till för dragkrok (de levererades utan då) och leveransavgifterna som inte ingick då."Maw skrev: ↑06 mar 2025 13:30Vet inte riktigt hur du räknar när du får 719 + 20 för drag + 10 för leverans till = 740?
Dvs runt 20k för drag och leveransavgifter. Jag tyckte jag var tydlig men inte tillräckligt antar jag. Jag kollade min historik och jag gav 12k för kroken för att vara exakt. De drog dock bara av 10k på priset när den inte ingick

Model Y LR AWD 2022
- jonasl
- Teslaägare
Att andrahandsvärdet för tillval som Accelleration Boost är nära noll är ingen nyhet och inget unikt för Tesla. Gör man tillval på en leasingbil så betalar man hela kostnaden själv utslaget över 3 år. Samma sak med vinterhjul.
Model Y LR AWD 2022
-
Köper man en ny bil så är det rätt ok ändå då elbilspriserna gått ner en hel del.
Hur är prisfallet på Tesla jämfört med exempelvis laddhybrider från Volvo?
det som kan rädda andrahandsvärdet är den stora exporten ... pga. den svaga kronan.