Att läsa data från Tesla till Home Assistant

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DanielOrneling
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel114610

Re: Att läsa data från Tesla till Home Assistant

Inlägg av DanielOrneling »

Rdx skrev: 24 feb 2025 03:35
Hur känner ni att säkerheten är med en knapp som låser upp bilen för att låsa upp laddkabel?Känner att vem som helst som kommer åt knappen kan låsa upp bilen, ävrn om pin kod hindrar att man kör iväg med den.

Jag har än så länge bara låtit knappen låsa upp kabeln så innan jag trycker på knappen så öppnar jag bildörren. Det är ju lite tråkigt, så funderar på vilka riskerna är med en lås upp knapp och om man kan göra något för att förbättra det. Man kan ju i alla fall testa i sitt script att luckan är öppen och bilen hemma för att begränsa öppningsknappens förmåga något.
Jag kan bara tala för mig själv, och jag har bilen i låst varmgarage som sitter ihop med huset. Skulle aldrig drömma om att sätta en knapp utomhus publikt åtkomlig, åtminstone inte som gör mer än att låsa upp laddkabeln.

Jag använder min knapp till att öppna både frunk och trunk, men som sagt inomhus :)
Användarvisningsbild
DanielOrneling
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel114610

Inlägg av DanielOrneling »

bjornnilsson skrev: 21 feb 2025 13:13
Har precis fått hem en zigbee-knapp och lyckats skapa min första integration i HA. Kabeln låser nu upp sig med ett enkelt knapptryck men jag fick lite problem med samma scenario när bilen sov. Testade därför Grok 3 och den är fantastiskt på att leverera fungerande Yaml-kod! I jämförelse med ChatGPT så är den överlägsen, helt klart min nya bästa kompis när det gäller att koda för husbehov. Nu har jag en knapp i hallen som efter några sekunders fördröjning efter väckning låser upp både bil och laddkabel.

(Edit: Det går tydligen att knyta upplåsningen på variabeln binary_sensor.bilensnamn_status istället för den lite bonnigare lösningen med att sätta en delay, för den som vill testa detta. Får se om det funkar när bilen kommer hem. /Edit)
Jag har likadant som du, det tar några sekunder att väcka bilen men jodå, visst ploppar det till och luckan låses upp.
Vad har du för knapp?
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Rdx skrev: 24 feb 2025 03:35
Hur känner ni att säkerheten är med en knapp som låser upp bilen för att låsa upp laddkabel?
Hos oss är låsknappen bakom skalskydd, dvs i vårt hem, som är väl uppsäkrat, så risken att någon obehörig lyckas låsa upp bilen med knappen ser jag som väldigt låg.

Men du gav mig en ide, det kanske ändå är smart/skoj att lägga till en funktion som checkar att jag och/eller min frus mobil är hemma (+kanske även bilen då, även fast jag förstått det som att geofencing eventuellt fungerar sämre i HA men kanske värt att testa) för att knappen ska fungera.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

DanielOrneling skrev: 24 feb 2025 14:31
bjornnilsson skrev: 21 feb 2025 13:13
Har precis fått hem en zigbee-knapp och lyckats skapa min första integration i HA. Kabeln låser nu upp sig med ett enkelt knapptryck men jag fick lite problem med samma scenario när bilen sov. Testade därför Grok 3 och den är fantastiskt på att leverera fungerande Yaml-kod! I jämförelse med ChatGPT så är den överlägsen, helt klart min nya bästa kompis när det gäller att koda för husbehov. Nu har jag en knapp i hallen som efter några sekunders fördröjning efter väckning låser upp både bil och laddkabel.

(Edit: Det går tydligen att knyta upplåsningen på variabeln binary_sensor.bilensnamn_status istället för den lite bonnigare lösningen med att sätta en delay, för den som vill testa detta. Får se om det funkar när bilen kommer hem. /Edit)
Jag har likadant som du, det tar några sekunder att väcka bilen men jodå, visst ploppar det till och luckan låses upp.
Vad har du för knapp?
Jag köpte en handfull Sonoff SNZB-01P-knappar varav en blev dedikerad för bilen

Har testat "binary_sensor.bilnamn_status" istället för delay och det fungerar perfekt!
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Rdx
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael745090

Inlägg av Rdx »

bjornnilsson skrev: 24 feb 2025 14:34
Men du gav mig en ide, det kanske ändå är smart/skoj att lägga till en funktion som checkar att jag och/eller min frus mobil är hemma (+kanske även bilen då, även fast jag förstått det som att geofencing eventuellt fungerar sämre i HA men kanske värt att testa) för att knappen ska fungera.
Bra idé, lägger nog till upplåsning efter koll att mobilen är hemma.

Angående skalskydd så står min bil också i garage, men det är ju bara portmotorn som håller emot att porten öppnas. Låser ni garageporten fysiskt eller räknar ni portmotorn som tillräckligt skalskydd (speciellt om garaget har förbindelse med hemmet)?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Det är ju inte särskilt svårt att dra upp en port som bara motorn håller emot egentligen. Men jag har aldrig hört talas om inbrott den vägen.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel893595

Inlägg av enoch85 »

Nu behöver ju ingen här rodda men några egna lösningar på saker och ting då Tesla var smarta nog att inte investera i gammal teknik, men vill man så kan man ändå rodda något eget. Vad pratar jag om? Jo, OVMS som är en modul som man använder istället för bilens internet.

Denna modul pratar i sin tur MQTT, och då det saknades en integration i HA, tja, varför inte skapa en? 😅 https://github.com/enoch85/ovms-home-assistant

Tidigt skede än sålänge, testare tas tacksamt emot!
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Skriv svar