Stänkskydd som faktiskt fungerar?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Jist

Stänkskydd som faktiskt fungerar?

Inlägg av Jist »

Tesla Model 3 måste vara aerodynamiskt konstruerad för att bli så smutsig som det absolut går. Haft bilen i en månad och har aldrig varit med om en bil som drar till sig smuts på det här sättet. Nedan en bild på hur den såg ut 20 minuter efter en handtvätt och då har jag endast kört på vanliga asfaltsvägar i stan. Efter ytterligare några korta resor ser den än värre ut. Anra vita bilar jag jämför med har inte det här problemet.

Bilen har ju stänkskydd men misstänker att de är för små. Har ni tips på några som jag kan byta till som faktiskt fungerar - som gör skillnad? Fronten ser alltid vit och fin ut så det är sprutet från hjulen som verkar vara det stora problemet.
bild.png
manneson

Re: Stänkskydd som faktiskt fungerar?

Inlägg av manneson »

Det där lär väl knappast vara pga däcksprut från din bil?
Snarare andra bilar?
Jist

Inlägg av Jist »

manneson skrev: 21 jan 2025 14:02
Snarare andra bilar?
Eftersom fronten aldrig blir i närheten så smutsig samt att det är lika illa på både höger och vänster sida så tycker jag det borde vara hjulen som är orsaken.
manneson

Inlägg av manneson »

Jist skrev: 21 jan 2025 14:09
manneson skrev: 21 jan 2025 14:02
Snarare andra bilar?
Eftersom fronten aldrig blir i närheten så smutsig samt att det är lika illa på både höger och vänster sida så tycker jag det borde vara hjulen som är orsaken.
Fronten får ju extremt mkt luft på sig, dvs smutsen "pressas" bort från den.
Du har ju smuts högt upp på/"runt" hjulhusen, smutsen kan bara komma dit från din egen bil om däcken sticker ut från hjulhusen(det gör de nog inte) alternativt om du svänger mkt. Oavsett skyddar inga stänkskydd mot det.
Det stänkskydd skyddar är främst hundbenen och bakdörrar. Resten är hjulhusen.

EDIT: kanske har du 3e parts fälgar? I så fall kanske de sticker ut lite från hjulhusen? (Om ET etc inte är helt 100)
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

När man kör på fuktiga saltade vägar bildas det en blöt dimma när hjulen drar upp fukt från vägen och kastar ut den åt alla håll. Luftströmmen längs sidorna är inte snygg och laminär utan blir väldigt turbulent efter att passerat främre hjulhuset, därför fäller smutsen ut. Över huven, vindrutan och taket är som manneson antyder, strömningen mer eller mindre laminär och tar med sig vatten och smuts hela vägen fram till virveln bakom bilen, där en del av skiten avlagras på akterspegeln.

Att en vit bil ser ut som att den legat på havets botten efter att ha åkt en liten bit på fuktig saltad väg är inget som är specifikt för model 3. Är bilen inte skitig på sidorna så är den antingen nytvättad eller så har den inte varit på en dylik vägsträcka.

Gråa och silverfärgade bilar är det bästa på vintern, om man inte gillar att tvätta.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Inlägg av Vindens »

Jag kör rally armor stänkskydd, visst bilen blir fortfarande smutsig men i mindre omfattning och speciellt märkbart längs dörrarna.
M3 LR -20
Användarvisningsbild
hlager71
Teslaägare

Inlägg av hlager71 »

Samma här. Rally Armor riktiga stänkskydd.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

Jag tycker rally armor är lite för stora visuellt. Jag köpte dessa https://mudflaps.se/tesla-stankskydd/te ... stankskydd (slimmade modellen). De skyddar mycket mer från stenskott etc, men som tor-ake skriver förhindrar det inte "dimman av smuts".
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Jist skrev: 21 jan 2025 14:00
Tesla Model 3 måste vara aerodynamiskt konstruerad för att bli så smutsig som det absolut går. Haft bilen i en månad och har aldrig varit med om en bil som drar till sig smuts på det här sättet. Nedan en bild på hur den såg ut 20 minuter efter en handtvätt och då har jag endast kört på vanliga asfaltsvägar i stan. Efter ytterligare några korta resor ser den än värre ut. Anra vita bilar jag jämför med har inte det här problemet.

Bilen har ju stänkskydd men misstänker att de är för små. Har ni tips på några som jag kan byta till som faktiskt fungerar - som gör skillnad? Fronten ser alltid vit och fin ut så det är sprutet från hjulen som verkar vara det stora problemet.

bild.png
Jag tycker det ser helt normalt ut för en vit bil på vintern.
MY RWD Vit 2023
Jist

Inlägg av Jist »

Vindens skrev: 21 jan 2025 16:02
Jag kör rally armor stänkskydd, visst bilen blir fortfarande smutsig men i mindre omfattning och speciellt märkbart längs dörrarna.
hlager71 skrev: 21 jan 2025 22:21
Samma här. Rally Armor riktiga stänkskydd.
Låter bra! Hur är dessa i hårdheten? Varje gång jag backar in på garageuppfarten så skrapar standardstänkskydden i trottoarkanten ganska ordentligt trots fasad trottoarkant. Är de från Rally Armor hårda eller flexibla och kan böja sig lite?

Freez skrev: 22 jan 2025 09:18
Ja, kanske det. Men inte i princip direkt efter en biltvätt. Som jag skrev, jämför jag med grannars bilar som jag vet inte tvättas i närheten så ofta så blir min Model 3 betydligt skitigare längs sidorna, baktill och framtill mer jämförbart.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Jist skrev: 22 jan 2025 09:50
Låter bra! Hur är dessa i hårdheten? Varje gång jag backar in på garageuppfarten så skrapar standardstänkskydden i trottoarkanten ganska ordentligt trots fasad trottoarkant. Är de från Rally Armor hårda eller flexibla och kan böja sig lite?
De är mjuka även i många minusgrader, inga som helst problem att backa in i snödrivor och annat.

Shoppa runt lite efter bra priser - jag betalade 2500 kr för ett par år sen, nu verkar de kosta 4500 kr på Tässla men 3000 hos Hamphi till Model Y iaf.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
manneson

Inlägg av manneson »

Jist skrev: 22 jan 2025 09:50
Freez skrev: 22 jan 2025 09:18
Ja, kanske det. Men inte i princip direkt efter en biltvätt. Som jag skrev, jämför jag med grannars bilar som jag vet inte tvättas i närheten så ofta så blir min Model 3 betydligt skitigare längs sidorna, baktill och framtill mer jämförbart.
Dina grannars bilar är kanske inte så aerodynamiska?
Det är fördelar och nackdelar med allt.
tesly

Inlägg av tesly »

Fick med ganska stora och mjuka stänkskärmar fram till min Model Y som jag hämtade ut för ca en månad sedan, dom lär skydda en del men bilen (vit färg) blir lätt smutsig ändå.

Någon som tror/vet om stänkskärmar bak hjälper för att hålla bakre delen vid kameran och runtom där mindre smutsigt?
tesly

Inlägg av tesly »

Tänkte precis svarat mig själv på mitt föregående inlägg..

Bytte igår till Rally armor stänkskydd fram och bak, plågsam process men nu sitter de där hoppas jag. Det är Inte säkert att metallclipsen som du fäster överdelen av stänkskydden kommer gå att sätta dit på Rally armors instruktioner, jag fick känna mig fram vart dom gick att sätta.

Kan rapportera framåt om jag märker någon skillnad i hur smutsig bilen blir.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Dessa har jag haft drygt 5 år utan problem, mjuka och fina :)
https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-o ... 2000032290
IMG_7547.png
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
tesly

Inlägg av tesly »

Tellus skrev: 15 feb 2025 15:17
Ser bra ut! Satte du dom i originalfästena samt fler fästpunkter uppåt?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

tesly skrev: 16 feb 2025 13:28
Original nedtill plus en liten skruv upptill
Typ sån här
IMG_7553.jpeg
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
tesly

Inlägg av tesly »

Tellus skrev: 16 feb 2025 13:45
tesly skrev: 16 feb 2025 13:28
Original nedtill plus en liten skruv upptill
Typ sån här
Super, smart och effektiv lösning! :)
tommy19

Inlägg av tommy19 »

tesly skrev: 15 feb 2025 13:11

Bytte igår till Rally armor stänkskydd fram och bak, plågsam process men nu sitter de där hoppas jag. Det är Inte säkert att metallclipsen som du fäster överdelen av stänkskydden kommer gå att sätta dit på Rally armors instruktioner, jag fick känna mig fram vart dom gick att sätta.

Jag kör också Rally armor stänkskydd på min model 3:a, fungerar kanon! Köpte dessa
https://hamphi.com/products/model-3-ral ... 9347003639
tesly

Inlägg av tesly »

tommy19 skrev: 24 feb 2025 13:31
tesly skrev: 15 feb 2025 13:11

Jag kör också Rally armor stänkskydd på min model 3:a, fungerar kanon! Köpte dessa
https://hamphi.com/products/model-3-ral ... 9347003639
Fint, hur upplevde du monteringen? Gick du efter Rally armors mall för att placera metall-clipsen?

Efter att ha haft Rally armors stänkskydd monterade ett tag så tycker jag de verkar skydda bilen lite bättre än original.
Betydligt snyggare och sportigare också.
Skriv svar