Stänkskydd som faktiskt fungerar?
Moderator: Redaktion
Stänkskydd som faktiskt fungerar?
Tesla Model 3 måste vara aerodynamiskt konstruerad för att bli så smutsig som det absolut går. Haft bilen i en månad och har aldrig varit med om en bil som drar till sig smuts på det här sättet. Nedan en bild på hur den såg ut 20 minuter efter en handtvätt och då har jag endast kört på vanliga asfaltsvägar i stan. Efter ytterligare några korta resor ser den än värre ut. Anra vita bilar jag jämför med har inte det här problemet.
Bilen har ju stänkskydd men misstänker att de är för små. Har ni tips på några som jag kan byta till som faktiskt fungerar - som gör skillnad? Fronten ser alltid vit och fin ut så det är sprutet från hjulen som verkar vara det stora problemet.
Bilen har ju stänkskydd men misstänker att de är för små. Har ni tips på några som jag kan byta till som faktiskt fungerar - som gör skillnad? Fronten ser alltid vit och fin ut så det är sprutet från hjulen som verkar vara det stora problemet.
Re: Stänkskydd som faktiskt fungerar?
Det där lär väl knappast vara pga däcksprut från din bil?
Snarare andra bilar?
Snarare andra bilar?
Eftersom fronten aldrig blir i närheten så smutsig samt att det är lika illa på både höger och vänster sida så tycker jag det borde vara hjulen som är orsaken.
Fronten får ju extremt mkt luft på sig, dvs smutsen "pressas" bort från den.
Du har ju smuts högt upp på/"runt" hjulhusen, smutsen kan bara komma dit från din egen bil om däcken sticker ut från hjulhusen(det gör de nog inte) alternativt om du svänger mkt. Oavsett skyddar inga stänkskydd mot det.
Det stänkskydd skyddar är främst hundbenen och bakdörrar. Resten är hjulhusen.
EDIT: kanske har du 3e parts fälgar? I så fall kanske de sticker ut lite från hjulhusen? (Om ET etc inte är helt 100)
När man kör på fuktiga saltade vägar bildas det en blöt dimma när hjulen drar upp fukt från vägen och kastar ut den åt alla håll. Luftströmmen längs sidorna är inte snygg och laminär utan blir väldigt turbulent efter att passerat främre hjulhuset, därför fäller smutsen ut. Över huven, vindrutan och taket är som manneson antyder, strömningen mer eller mindre laminär och tar med sig vatten och smuts hela vägen fram till virveln bakom bilen, där en del av skiten avlagras på akterspegeln.
Att en vit bil ser ut som att den legat på havets botten efter att ha åkt en liten bit på fuktig saltad väg är inget som är specifikt för model 3. Är bilen inte skitig på sidorna så är den antingen nytvättad eller så har den inte varit på en dylik vägsträcka.
Gråa och silverfärgade bilar är det bästa på vintern, om man inte gillar att tvätta.
Att en vit bil ser ut som att den legat på havets botten efter att ha åkt en liten bit på fuktig saltad väg är inget som är specifikt för model 3. Är bilen inte skitig på sidorna så är den antingen nytvättad eller så har den inte varit på en dylik vägsträcka.
Gråa och silverfärgade bilar är det bästa på vintern, om man inte gillar att tvätta.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Vindens
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gabriel651797
Jag kör rally armor stänkskydd, visst bilen blir fortfarande smutsig men i mindre omfattning och speciellt märkbart längs dörrarna.
M3 LR -20
- Jaegaern
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/simon82910
Jag tycker rally armor är lite för stora visuellt. Jag köpte dessa https://mudflaps.se/tesla-stankskydd/te ... stankskydd (slimmade modellen). De skyddar mycket mer från stenskott etc, men som tor-ake skriver förhindrar det inte "dimman av smuts".
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Jag tycker det ser helt normalt ut för en vit bil på vintern.Jist skrev: ↑21 jan 2025 14:00Tesla Model 3 måste vara aerodynamiskt konstruerad för att bli så smutsig som det absolut går. Haft bilen i en månad och har aldrig varit med om en bil som drar till sig smuts på det här sättet. Nedan en bild på hur den såg ut 20 minuter efter en handtvätt och då har jag endast kört på vanliga asfaltsvägar i stan. Efter ytterligare några korta resor ser den än värre ut. Anra vita bilar jag jämför med har inte det här problemet.
bild.png
MY RWD Vit 2023
Låter bra! Hur är dessa i hårdheten? Varje gång jag backar in på garageuppfarten så skrapar standardstänkskydden i trottoarkanten ganska ordentligt trots fasad trottoarkant. Är de från Rally Armor hårda eller flexibla och kan böja sig lite?
Ja, kanske det. Men inte i princip direkt efter en biltvätt. Som jag skrev, jämför jag med grannars bilar som jag vet inte tvättas i närheten så ofta så blir min Model 3 betydligt skitigare längs sidorna, baktill och framtill mer jämförbart.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
De är mjuka även i många minusgrader, inga som helst problem att backa in i snödrivor och annat.
Shoppa runt lite efter bra priser - jag betalade 2500 kr för ett par år sen, nu verkar de kosta 4500 kr på Tässla men 3000 hos Hamphi till Model Y iaf.
Model Y LR AWD 2022
Dina grannars bilar är kanske inte så aerodynamiska?
Det är fördelar och nackdelar med allt.
Fick med ganska stora och mjuka stänkskärmar fram till min Model Y som jag hämtade ut för ca en månad sedan, dom lär skydda en del men bilen (vit färg) blir lätt smutsig ändå.
Någon som tror/vet om stänkskärmar bak hjälper för att hålla bakre delen vid kameran och runtom där mindre smutsigt?
Någon som tror/vet om stänkskärmar bak hjälper för att hålla bakre delen vid kameran och runtom där mindre smutsigt?
Tänkte precis svarat mig själv på mitt föregående inlägg..
Bytte igår till Rally armor stänkskydd fram och bak, plågsam process men nu sitter de där hoppas jag. Det är Inte säkert att metallclipsen som du fäster överdelen av stänkskydden kommer gå att sätta dit på Rally armors instruktioner, jag fick känna mig fram vart dom gick att sätta.
Kan rapportera framåt om jag märker någon skillnad i hur smutsig bilen blir.
Bytte igår till Rally armor stänkskydd fram och bak, plågsam process men nu sitter de där hoppas jag. Det är Inte säkert att metallclipsen som du fäster överdelen av stänkskydden kommer gå att sätta dit på Rally armors instruktioner, jag fick känna mig fram vart dom gick att sätta.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Dessa har jag haft drygt 5 år utan problem, mjuka och fina
https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-o ... 2000032290

3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Ser bra ut! Satte du dom i originalfästena samt fler fästpunkter uppåt?Tellus skrev: ↑15 feb 2025 15:17Dessa har jag haft drygt 5 år utan problem, mjuka och fina![]()
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Original nedtill plus en liten skruv upptilltesly skrev: ↑16 feb 2025 13:28Ser bra ut! Satte du dom i originalfästena samt fler fästpunkter uppåt?Tellus skrev: ↑15 feb 2025 15:17Dessa har jag haft drygt 5 år utan problem, mjuka och fina![]()
Typ sån här
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Super, smart och effektiv lösning!Tellus skrev: ↑16 feb 2025 13:45Original nedtill plus en liten skruv upptilltesly skrev: ↑16 feb 2025 13:28Ser bra ut! Satte du dom i originalfästena samt fler fästpunkter uppåt?Tellus skrev: ↑15 feb 2025 15:17Dessa har jag haft drygt 5 år utan problem, mjuka och fina![]()
Typ sån här

Jag kör också Rally armor stänkskydd på min model 3:a, fungerar kanon! Köpte dessatesly skrev: ↑15 feb 2025 13:11Tänkte precis svarat mig själv på mitt föregående inlägg..
https://hamphi.com/products/model-3-ral ... 9347003639
Fint, hur upplevde du monteringen? Gick du efter Rally armors mall för att placera metall-clipsen?tommy19 skrev: ↑24 feb 2025 13:31Jag kör också Rally armor stänkskydd på min model 3:a, fungerar kanon! Köpte dessatesly skrev: ↑15 feb 2025 13:11Tänkte precis svarat mig själv på mitt föregående inlägg..
https://hamphi.com/products/model-3-ral ... 9347003639
Efter att ha haft Rally armors stänkskydd monterade ett tag så tycker jag de verkar skydda bilen lite bättre än original.
Betydligt snyggare och sportigare också.