Elon...

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist

Re: Elon...

Inlägg av Fredrik j »

AAKEE skrev: 25 jan 2025 23:05
molnet skrev: 25 jan 2025 22:21
Vad får ni för känsla när Elon står och hyllar AfD? Själv har jag kommit fram till att nästa elbil inte kan bli en Tesla, vilket känns sorgligt. Speciellt nu när Juniper äntligen lanserats. Visst ska man skilja på affärer och politik, men vid AfD har Elon passerat flera gränser. All glädje och stolthet att köra Tesla har pyst ut de senaste månaderna. Känns bara sorgligt.
Jag gör en grymt liten koppling mellan Musk och en bil från Tesla. Visste inte mycket om Elon innan jag köpte den första Teslan.

Jag är rätt obrydd i vilken politisk åskådning VD:n för Audi (som jag köpt flera av) eller Volvos VE har.
För att inte tala om bilar från kommunistiska Kina.
Jag hoppas mest slippa få min bil vandaliserad då jag tycker jag står utanför allt tjafs med Elon (Jag är inte speciellt impad av honom, men kopplar inte det till min bil på så vis).

Mest troligt blir inte nästa bil en Tesla men det har noll med Musk att göra. Det beror på, dels att Tesla håller pissigt låg kvalite på en del komponenter och att garantin på 4 år är rätt tveksam då Tesla ofta försöker runda sitt ansvar på många olika sätt - ett skämt helt enkelt.

Dels på att Tesla har psykotiska drag, som inte fungerar ihop med min syn på saker och ting.
Nej, vi vet ju inte vilken politisk åsikt vd:n på audi eller volvo har. Det är ju det som är grejen.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

T4s skrev: 13 feb 2025 09:54
Om du arbetade på Microsoft, Google, Apple eller vilket annat seriöst företag som helst och pratade publikt om framtida produkter eller intern information hade såklart sekretessklausuler i avtalet mellan arbetsgivare och arbetstagare använts.
Om du läser hans tweet sa sa han att han inte har en aning om framtida versioners prestanda. Att det gäller framtida versioner eller affärshemligheter är helt enkelt inte sant i detta fall.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 13 feb 2025 08:00
[...]
Jag håller inte med om detta som FTH skrev: "Samma sak hade hänt hos vilken annan arbetsgivare som helst." eftersom jag inte tror att det är sant.
[...]
Ett förtydligande, jag menade egentligen inte att det skulle ha hänt hos alla andra arbetsgivare, utan att det kunde ha hänt hos vilken annan arbetsgivare som helst.

Att risken för summariskt avskedande är väldigt hög även med amerikanska mått mätt i många/alla av Elon Musks företag råder det nog inga tvivel om, något man som anställd i dessa företag dock bör vara fullt medveten om.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 13 feb 2025 11:30
spacecoin skrev: 13 feb 2025 08:00
[...]
Jag håller inte med om detta som FTH skrev: "Samma sak hade hänt hos vilken annan arbetsgivare som helst." eftersom jag inte tror att det är sant.
[...]
Ett förtydligande, jag menade egentligen inte att det skulle ha hänt hos alla andra arbetsgivare, utan att det kunde ha hänt hos vilken annan arbetsgivare som helst.

Att risken för summariskt avskedande är väldigt hög även med amerikanska mått mätt i många/alla av Elon Musks företag råder det nog inga tvivel om, något man som anställd i dessa företag dock bör vara fullt medveten om.

/fth
Bra! jag håller med.

Sedan kan jag tycka att det är helt hysteriskt i detta fall. Bedöm själva.

Jag citerar:
After reviewing everything and thinking a lot, I've decided that I'm not going to delete the post -- which is very clearly a harmless personal opinion.

Why did they tell me to remove this opinion? Well, according to them, the reason is that I acknowledged that Grok 3... exists.
I wish I was joking. I'm not. That's the reason -- the fact that I wrote "Grok 3 (TBD)" is grounds for being fired.

But wait, hasn't Grok 3 been officially acknowledged by xAI? Yes. Yes it has.

I'll post below the official xAI blog post talking about Grok 3, along with many public Elon posts and video where it is repeatedly acknowledged.

To be clear, the post they wanted me to remove is 100% just my personal opinion. I do not know where Grok 3 will stack up against other SOTA models. Hopefully it does well, I don't know. That's why it says "opinion" and "to be determined."

It will probably be pretty good at some things and imperfect at others. I didn't think this was a particularly wild opinion.

Again, their official demand said that even writing "Grok 3 - TBD" is somehow "confidential information." This is absolutely absurd, since it's repeatedly been acknowledged by the company and its famous CEO.

Are they mad that my clearly-labeled opinion didn't guess that the still-unreleased Grok 3 will be higher? Maybe. Probably. Again, maybe it is at the top, I genuinely don't know. That's why it says "to be determined."

The specific feature of Grok I spent the majority of my time working on with a really hard-working team is very cool and I hope it works extremely well for everyone. I won't say what it is because that would be **actual** confidential information. (Maybe after it comes out.)

It's very disappointing to me that a company and leaders who supposedly champion free speech and openness would try to fire a low-level employee over a clearly-labeled opinion that contains absolutely nothing controversial, but here we are.

The entire situation has been very strange. I thought about just deleting the damn thing.... But you know, once you start caving and giving up holding mild personal opinions, the slope becomes very slippery.

I'll keep my speech and dignity and get another job, or build one. Catch ya on the flip side.
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

spacecoin skrev: 13 feb 2025 11:27
Om du arbetade på Microsoft, Google, Apple eller vilket annat seriöst företag som helst och pratade publikt om framtida produkter eller intern information hade såklart sekretessklausuler i avtalet mellan arbetsgivare och arbetstagare använts.
Om du läser hans tweet sa sa han att han inte har en aning om framtida versioners prestanda. Att det gäller framtida versioner eller affärshemligheter är helt enkelt inte sant i detta fall.
Efteråt ja så det spelar ingen roll.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

T4s skrev: 13 feb 2025 12:17
Vad menar du är "affärshemlighet" i hans tweet? Hur som helst tycker jag hela historien inkl diskussionen här är rätt tramsig.

Kan vi återgå till viktigare saker som dessutom är on topic?
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

spacecoin skrev: 13 feb 2025 12:46
T4s skrev: 13 feb 2025 12:17
Vad menar du är "affärshemlighet" i hans tweet? :roll:
Spelar ingen roll. NDA bröts uppenbarligen.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

backe skrev: 13 feb 2025 06:40
Lerumsexpressen skrev: 13 feb 2025 04:42
backe skrev: 12 feb 2025 17:10
En anställd på xAI som tyckte att det fanns bättre AI i dagsläget än Grok och fick ultimatum att ta bort posten eller sluta. Så var det med Free speech.

Har du kollat i den X-tråden?
Eller är du bara sugen på att svartmåla Elon?
Elon skriver i tråden till den klagade, "That's wierd"
Och den klagande svara tillbaka utan att såga Elon.

Så du sprider desinformation om du menar att Elon inte tillåter "Free Speech" i detta fallet.
För det första så är Elons svar efter att jag kommenterade posten.
För det andra har jag skrivit ett inlägg efter detta där jag inte tycker att det var rätt att kommentera prestandan på grok 3.
För det tredje så har jag inte nämnt Elon i inlägget.
Koppling till Elon i denna tråd är självklar.
Om du avser andra personer eller företag så bör du ange detta i Elon tråden.
Senast redigerad av Lerumsexpressen, redigerad totalt 1 gånger.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
backe

Inlägg av backe »

Lerumsexpressen skrev: 13 feb 2025 13:58
backe skrev: 13 feb 2025 06:40
Lerumsexpressen skrev: 13 feb 2025 04:42
backe skrev: 12 feb 2025 17:10
En anställd på xAI som tyckte att det fanns bättre AI i dagsläget än Grok och fick ultimatum att ta bort posten eller sluta. Så var det med Free speech.

Har du kollat i den X-tråden?
Eller är du bara sugen på att svartmåla Elon?
Elon skriver i tråden till den klagade, "That's wierd"
Och den klagande svara tillbaka utan att såga Elon.

Så du sprider desinformation om du menar att Elon inte tillåter "Free Speech" i detta fallet.
För det första så är Elons svar efter att jag kommenterade posten.
För det andra har jag skrivit ett inlägg efter detta där jag inte tycker att det var rätt att kommentera prestandan på grok 3.
För det tredje så har jag inte nämnt Elon i inlägget.
Koppling till Elon i denna tråd är självklar.
Om du avser svartmålning av andra personer eller företag så bör du ange detta i Elon tråden.
Ska skärpa mig och hoppas du kan gå vidare i livet nu och fortsättningsvis inte förvänta dig att jag ska ta hänsyn till Elons kommentarer som skett efter jag skrev initiala inlägget men även har hunnit pudla där jag tycker att det var dumt att den f.d. anställda på xAI kommenterade prestanda på framtida produkter.

Hoppas det känns bättre nu och än en gång ett stort förlåt.
backe

Inlägg av backe »

Intressant utfrågning kring USAID och DOGE:s påverkan live på Youtube.

https://www.youtube.com/live/45xGczG-qf ... JwW7_9ziPT
wheels

Inlägg av wheels »

backe skrev: 13 feb 2025 16:09
Intressant utfrågning kring USAID och DOGE:s påverkan live på Youtube.

https://www.youtube.com/live/45xGczG-qf ... JwW7_9ziPT
På tal om det så blev RFK precis godkänd
backe

Inlägg av backe »

Vad är det för slags demokrati Elon tänker på när en president ska kunna agera helt oemotsagd?

Kriper

Inlägg av Kriper »

Nyheter och bulletiner direkt från den vänsterexrema kommunistblaskan! :D

Underhållande text om Doge och allt annat knäppt som händer i USA just nu.

https://www.dn.se/kultur/johannes-klene ... lls-i-usa/

Samt en analyserande text om Elon.

https://www.dn.se/varlden/elon-musk-aveln-och-arvet/
Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

backe skrev: 14 feb 2025 08:44
Vad är det för slags demokrati Elon tänker på när en president ska kunna agera helt oemotsagd?

Han tänker på den variant av demokrati som kallas diktatur… Är ungefär samma sak fast tvärtom.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Lurence
Teslaägare

Inlägg av Lurence »

Om man vänder på frågan
Vad är det för demokrati när en demokratiskt folkvald president inte får agera inom det mandat som landets politiska system har gett denna? För de frågor presidenten inte har mandat så finns redan processer för hur det ska gå igenom t.ex. kongressen för att godkännas.
gjohansson

Inlägg av gjohansson »

Lurence skrev: 14 feb 2025 10:31

Om man vänder på frågan
Vad är det för demokrati när en demokratiskt folkvald president inte får agera inom det mandat som landets politiska system har gett denna? För de frågor presidenten inte har mandat så finns redan processer för hur det ska gå igenom t.ex. kongressen för att godkännas.
Det är väl just det som är frågan som domstolarna skall pröva: Är det som görs inom det mandat som presidentmakten har eller inte?
Det är liksom det rättsväsendet är till för, att pröva om alla inklusive presidenten följer lagarna. Eller tycker du att det är onödigt?

Dock är rättsväsendet i Usa delvis politiserat vilket gör att det blir en massa politiskt positionerande även i den processen.
backe

Inlägg av backe »

Om man vänder på frågan
Vilka beslut har stoppats där presidenten har mandat att driva igenom det utan möjlighet för rättsväsendet att åtminstone pausa för att se om det är korrekt?
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Referralkod: ts.la/robin28307

Inlägg av Xyborg »

Om man vänder på frågan
Men vad är det för nys? Han får ju agera inom sitt mandat, domstolarna har ju klivit in när hans agerande fallit utanför mandatet. T.ex. när Musk och Trump försöker strypa finansieringen till departement - något som är kongressens fråga, inte presidentens. Att domstolarna då stoppar dem ÄR processen du pratar om.

Det är såklart Musk, Trump och Vance mycket medvetna om, annars är de absolut inte begåvade nog att vara på sina nuvarande positioner. Men de argumenterar i ond tro och vill få det till något annat så att de inte ska kunna bli stoppade när de rör sig långt utanför sina demokratiska mandat.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Lagarna som domstolarna använder är demokratiskt beslutade.
backe

Inlägg av backe »

Elon fortsätter att ge sitt stöd till AFD.

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

backe skrev: 14 feb 2025 12:33

Teslas försäljningsras i Tyskland lär fortsätta.
Teslasemitruck

Inlägg av Teslasemitruck »

spacecoin skrev: 14 feb 2025 12:57

Inte så att han behöver vara sams med hela befolkningen för att sälja 80 000 bilar eller liknande.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Teslasemitruck skrev: 14 feb 2025 13:15

Inte så att han behöver vara sams med hela befolkningen för att sälja 80 000 bilar eller liknande.
Jo faktiskt.

2022: 69961
2023: 63682
2024: 37574
2025: ?

https://eu-evs.com/brandCharts/TESLA/DE/Volumes-Yearly
gjohansson

Inlägg av gjohansson »

Teslasemitruck skrev: 14 feb 2025 13:15

Nej men att heja på AfD som historiskt legat på ca 20% i valen och alltid varit ett elbilshatande parti (var emot elbilssubventioner, emot Teslas fabriksbygge i Berlin och vill sänka fossildrivmedelspriserna) hjälper nog inte speciellt mycket.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

En Elon eller miljoner Tyskar, vems röst spelar roll?
En Elon eller miljoner röster på svenska SD, vilket spelar roll?
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Skriv svar