MSM har förvisso sina brister men jämfört med Hr Musks X-flöde så är det som sagt ett under av trovärdighet.mussla skrev: ↑12 feb 2025 12:20Gammalmedia har under lång tid undergrävt sin egen trovärdighet. Ungdomsfestivalen We are Sthlm som hölls 2014 och 2015 är ett tidigt exempel på det. Polisen lät bli att rapportera om händelserna, DN lät också bli. Allt för att inte spela SD i händerna.
https://kvartal.se/artiklar/morkade-dn- ... a-flickor/
En annan sak de arbetar med är bildsättningen. Bilder på Bidén var ofta när han är ute och joggar och ser ungdomlig ut. Bilder på Trump är gärna med håret på ända och med gapande mun.
TV4 som analyserar en ljudinspelning från Risberska där någon säger någonting ohörbart och vipps så är det ett rasistiskt dåd.
De enda gammalmedia kan skylla sin egen död på er de själva.
Elon...
Moderator: Redaktion
-
Re: Elon...
Inget konstigt att de olika medierna har sin "agenda". Vissa är åt höger och andra åt vänster, men de har ändå en ansvarig utgivare. Det existerar inte på X eller sociala medier, där de flesta "nyheter" verkar hämtas idag, när man kollar denna tråd.Lurence skrev: ↑12 feb 2025 10:03Du är väldigt naiv om du tror att en ansvarig utgivare skulle göra att etablerade medier inte har en egen agenda som är minst lika farlig. Det går att vrida debatten utan att för den sakens skulle helt ljuga, men ändå skapa opinion genom att fortsätta trycka på tills gemene man som inte är insatt tror att det är full sanning.DanneB skrev: ↑12 feb 2025 05:28Vi kan alla skriva vad vi vill, än så länge. Vad politiker och media lägger ut, har vi makten att värdera trovärdigheten i. Vissa väljer att tro på en president, som förra gången ljög för befolkningen i genomsnitt 21 gånger per dag i 4 år och Elon som nog är likadan. Andra väljer att tro på etablerad media som har en ansvarig utgivare och måste "pudla" och be om ursäkt om de skulle skriva fel.Lerumsexpressen skrev: ↑11 feb 2025 18:42Jag har inget att tillägga, jag anser att Elon gör ett uppdrag som inte är uppskattat av någon politisk part.DanneB skrev: ↑11 feb 2025 14:45Exakt, all information finns där ute. Bara att ni söker.Lerumsexpressen skrev: ↑10 feb 2025 22:08
All information finns där ute, om man är intresserad.
Elons städning kommer göra att det kommer flyta upp mer exempel på korruption och tveksamma affärer.
Förstår inte att man kan försvara brottsliga handlingar oavsett syftet.
Men just därför får Elon stöd från ultra högern och andra ytterkanter, för de goda säljer ut sin befolkning och värderingar bara för att behålla makten och för att skydda alla människor från egenmakten över sina liv.
De kanske skulle städa undan framför sina egna fötter först? Finns hur mycket tveksamheter som helst där nu.
Vad det gäller USaid, så är det som tidigare skrivits i tråden kongressen i USA som beslutar vad pengarna ska gå till. Är kongressen olaglig menar du? Om du tänker efter, skulle Republikanerna kunna påverka vad pengarna går till genom kongressen?
Då antar jag att du inte kan försvara Elons och Trumps tillvägagångssätt, som är både är olagligt och en risk för USA:s säkerhet.
De har ju även lyckats med konststycket att vända alla allierade mot sig och riskera all handel från andra länder. Det blir bra för ekonomin..
Vänta nu, Elon och Trump var väl inte höger extrema??? Om du tror på det du själv skrev i sista stycket, bör du börja läsa på lite. Är det i någon form av samhälle man som medborgare inte har makt över sitt eget liv, så är det i den värld som de står för. Hur ser det ut i Ryssland, Kina eller Nord Korea? Tycker du att befolkningen har det bra där? Lågutbildade, fattigdom och rädda för att säga emot de styrande. En liten klick av rika som har det bra. Det är frihet det? Elon och Trump har ju redan bokstavligt visat att det är det de vill ha, genom att montera ner välfärd och olika myndigheter som är till för att hjälpa den amerikanska befolkningen och ge sig på de som säger emot. Sedan eggar de upp svansen av följare att förstärka förföljelsen. Hmm, var har jag läst att detta har hänt tidigare?
Om man kan sin historia och läste det jag skrev om krig och tvätta pengar så var företrädare för bägge sidor representerade, ergo ingen part är utan skuld.
Du kan skriva tusen ord men vi har ingen makt eller insyn i det som sker, det politiker och media vill att vi ska tycka läggs ut som inlaga för respektive part.
Rubrik högst på på Aftonbladet just nu. Hur menar du att den ansvariga utgivaren har tänkt här när den släpper igenom denna rubriken?
"JUST NU: Körde rattfull – kraschade in i en brevlåda
Förre NHL-spelaren åtalas efter Tesla-färden"
Ja, Tesla genererar klick, så det är nog tacksamt att nämna det. Men i detta fallet ser jag inte problemet. Tesla-bilar är dyra och gemene man har inte råd med en. Hade det varit en Porsche, Ferrari eller något liknande så hade det stått det istället. Vem kör rattfull och krockar med en sådan bil?
Tesla Model S 90D
Klart att alla här måste hålla med om att nyhetsrapporteringen inte ska återspegla om de är höger eller vänster? En nyhet är fakta. Att vrida vilka nyheter som presenteras och på vilket sätt de presenteras är inget annat än censur. En agenda för sina egna syften och där det inte är transparent med vem som betalar i bakgrunden för att trycka ut denna agenda.DanneB skrev: ↑12 feb 2025 13:58Inget konstigt att de olika medierna har sin "agenda". Vissa är åt höger och andra åt vänster, men de har ändå en ansvarig utgivare. Det existerar inte på X eller sociala medier, där de flesta "nyheter" verkar hämtas idag, när man kollar denna tråd.Lurence skrev: ↑12 feb 2025 10:03Du är väldigt naiv om du tror att en ansvarig utgivare skulle göra att etablerade medier inte har en egen agenda som är minst lika farlig. Det går att vrida debatten utan att för den sakens skulle helt ljuga, men ändå skapa opinion genom att fortsätta trycka på tills gemene man som inte är insatt tror att det är full sanning.DanneB skrev: ↑12 feb 2025 05:28Vi kan alla skriva vad vi vill, än så länge. Vad politiker och media lägger ut, har vi makten att värdera trovärdigheten i. Vissa väljer att tro på en president, som förra gången ljög för befolkningen i genomsnitt 21 gånger per dag i 4 år och Elon som nog är likadan. Andra väljer att tro på etablerad media som har en ansvarig utgivare och måste "pudla" och be om ursäkt om de skulle skriva fel.Lerumsexpressen skrev: ↑11 feb 2025 18:42Jag har inget att tillägga, jag anser att Elon gör ett uppdrag som inte är uppskattat av någon politisk part.DanneB skrev: ↑11 feb 2025 14:45
Exakt, all information finns där ute. Bara att ni söker.
De kanske skulle städa undan framför sina egna fötter först? Finns hur mycket tveksamheter som helst där nu.
Vad det gäller USaid, så är det som tidigare skrivits i tråden kongressen i USA som beslutar vad pengarna ska gå till. Är kongressen olaglig menar du? Om du tänker efter, skulle Republikanerna kunna påverka vad pengarna går till genom kongressen?
Då antar jag att du inte kan försvara Elons och Trumps tillvägagångssätt, som är både är olagligt och en risk för USA:s säkerhet.
De har ju även lyckats med konststycket att vända alla allierade mot sig och riskera all handel från andra länder. Det blir bra för ekonomin..
Vänta nu, Elon och Trump var väl inte höger extrema??? Om du tror på det du själv skrev i sista stycket, bör du börja läsa på lite. Är det i någon form av samhälle man som medborgare inte har makt över sitt eget liv, så är det i den värld som de står för. Hur ser det ut i Ryssland, Kina eller Nord Korea? Tycker du att befolkningen har det bra där? Lågutbildade, fattigdom och rädda för att säga emot de styrande. En liten klick av rika som har det bra. Det är frihet det? Elon och Trump har ju redan bokstavligt visat att det är det de vill ha, genom att montera ner välfärd och olika myndigheter som är till för att hjälpa den amerikanska befolkningen och ge sig på de som säger emot. Sedan eggar de upp svansen av följare att förstärka förföljelsen. Hmm, var har jag läst att detta har hänt tidigare?
Om man kan sin historia och läste det jag skrev om krig och tvätta pengar så var företrädare för bägge sidor representerade, ergo ingen part är utan skuld.
Du kan skriva tusen ord men vi har ingen makt eller insyn i det som sker, det politiker och media vill att vi ska tycka läggs ut som inlaga för respektive part.
Rubrik högst på på Aftonbladet just nu. Hur menar du att den ansvariga utgivaren har tänkt här när den släpper igenom denna rubriken?
Ja, Tesla genererar klick, så det är nog tacksamt att nämna det. Men i detta fallet ser jag inte problemet. Tesla-bilar är dyra och gemene man har inte råd med en. Hade det varit en Porsche, Ferrari eller något liknande så hade det stått det istället. Vem kör rattfull och krockar med en sådan bil?
Att tidningen sedan är höger eller vänster ska återspeglas i deras ledare och tidningens egna innehåll. Där kan de argumentera om nyheterna utifrån sitt perspektiv.
Tesla är inte dyra, kan inte alla bara sluta fortsätta sprida att det är en lyxbil för att man ska kunna tycka illa om rika. Det är inte en lyxbil som bara Sveriges elit har råd med. Det är Sveriges mest sålda bil förra året. Alla i Sverige har inte helt plötsligt blivit miljonärer.
Jag håller med om att Tesla inte är en lyxbil, men vissa av modellerna är definitivt prissatta som om de vore det. Man får väl nästan anta att det inte var en basutrustad Model 3 RWD som NHL-stjärnan kraschade med?Lurence skrev: ↑12 feb 2025 14:51Klart att alla här måste hålla med om att nyhetsrapporteringen inte ska återspegla om de är höger eller vänster? En nyhet är fakta. Att vrida vilka nyheter som presenteras och på vilket sätt de presenteras är inget annat än censur. En agenda för sina egna syften och där det inte är transparent med vem som betalar i bakgrunden för att trycka ut denna agenda.DanneB skrev: ↑12 feb 2025 13:58Inget konstigt att de olika medierna har sin "agenda". Vissa är åt höger och andra åt vänster, men de har ändå en ansvarig utgivare. Det existerar inte på X eller sociala medier, där de flesta "nyheter" verkar hämtas idag, när man kollar denna tråd.Lurence skrev: ↑12 feb 2025 10:03Du är väldigt naiv om du tror att en ansvarig utgivare skulle göra att etablerade medier inte har en egen agenda som är minst lika farlig. Det går att vrida debatten utan att för den sakens skulle helt ljuga, men ändå skapa opinion genom att fortsätta trycka på tills gemene man som inte är insatt tror att det är full sanning.DanneB skrev: ↑12 feb 2025 05:28Vi kan alla skriva vad vi vill, än så länge. Vad politiker och media lägger ut, har vi makten att värdera trovärdigheten i. Vissa väljer att tro på en president, som förra gången ljög för befolkningen i genomsnitt 21 gånger per dag i 4 år och Elon som nog är likadan. Andra väljer att tro på etablerad media som har en ansvarig utgivare och måste "pudla" och be om ursäkt om de skulle skriva fel.Lerumsexpressen skrev: ↑11 feb 2025 18:42
Jag har inget att tillägga, jag anser att Elon gör ett uppdrag som inte är uppskattat av någon politisk part.
Att tidningen sedan är höger eller vänster ska återspeglas i deras ledare och tidningens egna innehåll. Där kan de argumentera om nyheterna utifrån sitt perspektiv.
Tesla är inte dyra, kan inte alla bara sluta fortsätta sprida att det är en lyxbil för att man ska kunna tycka illa om rika. Det är inte en lyxbil som bara Sveriges elit har råd med. Det är Sveriges mest sålda bil förra året. Alla i Sverige har inte helt plötsligt blivit miljonärer.
Det bli lite löjligt att insinuera att rubriksättningen har sin grund i någon form av konspiration. Det handlar enbart om att locka till läsning. Hade han kraschat i en Trabant istället så hade det garanterat också stått i rubriken, inte för att ge sig på Herpa som äger varumärket utan för att locka till läsning.
Senast redigerad av Maw, redigerad totalt 1 gånger.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Om du menar att en bil för 500000kr till 1 miljon är billig, så får det stå för dig. Jag säger att det beror på omständigheter.Lurence skrev: ↑12 feb 2025 14:51Klart att alla här måste hålla med om att nyhetsrapporteringen inte ska återspegla om de är höger eller vänster? En nyhet är fakta. Att vrida vilka nyheter som presenteras och på vilket sätt de presenteras är inget annat än censur. En agenda för sina egna syften och där det inte är transparent med vem som betalar i bakgrunden för att trycka ut denna agenda.DanneB skrev: ↑12 feb 2025 13:58Inget konstigt att de olika medierna har sin "agenda". Vissa är åt höger och andra åt vänster, men de har ändå en ansvarig utgivare. Det existerar inte på X eller sociala medier, där de flesta "nyheter" verkar hämtas idag, när man kollar denna tråd.Lurence skrev: ↑12 feb 2025 10:03Du är väldigt naiv om du tror att en ansvarig utgivare skulle göra att etablerade medier inte har en egen agenda som är minst lika farlig. Det går att vrida debatten utan att för den sakens skulle helt ljuga, men ändå skapa opinion genom att fortsätta trycka på tills gemene man som inte är insatt tror att det är full sanning.DanneB skrev: ↑12 feb 2025 05:28Vi kan alla skriva vad vi vill, än så länge. Vad politiker och media lägger ut, har vi makten att värdera trovärdigheten i. Vissa väljer att tro på en president, som förra gången ljög för befolkningen i genomsnitt 21 gånger per dag i 4 år och Elon som nog är likadan. Andra väljer att tro på etablerad media som har en ansvarig utgivare och måste "pudla" och be om ursäkt om de skulle skriva fel.Lerumsexpressen skrev: ↑11 feb 2025 18:42
Jag har inget att tillägga, jag anser att Elon gör ett uppdrag som inte är uppskattat av någon politisk part.
En elbil blir bara billig om man åker mycket. T.ex. pendlar långa sträckor till jobb eller åker mycket i jobbet. En vanlig Svensson gör sällan det, därför blir det en dyr bil för dem.
Tesla Model S 90D
Om jag inte har missat något så var "!!" allt Musk skrev om Örebro-skjutningen, med någon annans inlägg bifogat. Alla som kommenterade och Gillade inlägget fick notifikationer om att informationen inte stämde genom en community note. När Musk lyfter ett inlägg för att han finner det intressant så förväntar han sig att bli rättad om det inte stämmer. Alla deltagare får information om rättelsen. Mycket bättre än gammalmedia.Fredrik j skrev: ↑12 feb 2025 13:03Ja, det är ju det uppenbarliga syftet med alla lögner och vridande av sanningen man håller på med från Trumplägret. Man vill trötta ut faktagranskare och göra det mindre sensationellt att svart på vitt avslöja en lögn för ingen bryr sig längre.DanneB skrev: ↑12 feb 2025 06:31Än så länge.. är för att Trump och exremhögern väldigt gärna vill lägga ner etablerad media, förutom de som väljer att skriva/sända det som dem vill. Det ska inte vara någon faktakoll, för att få finnas etc. etc.. Allt för att de ska få ljuga fritt, utan att bli emotsagda.Lerumsexpressen skrev: ↑12 feb 2025 06:25Blir orolig när du skriver "Än så länge".....DanneB skrev: ↑12 feb 2025 05:28Vi kan alla skriva vad vi vill, än så länge. Vad politiker och media lägger ut, har vi makten att värdera trovärdigheten i. Vissa väljer att tro på en president, som förra gången ljög för befolkningen i genomsnitt 21 gånger per dag i 4 år och Elon som nog är likadan. Andra väljer att tro på etablerad media som har en ansvarig utgivare och måste "pudla" och be om ursäkt om de skulle skriva fel.Lerumsexpressen skrev: ↑11 feb 2025 18:42
Media ligger ju ofta som ett filter mellan Elon och oss.
Vi pratar inte direkt med Elon eller andra politiker, utan får en masserad kontext och världsbild av medierna.
Journalister har ofta slutat att rapportera, utan känns mer som om de lägger på sina egna värderingar och med vinkling som passar uppdragsgivare och annonsörer.
Detta är något som Ryssland och andra diktaturer använder för att hjärntvätta befolkningen.
Inte lätt för media att hålla jämn fart med Trump och Elon. I och med att de måste utföra faktakoll på alla uttalanden de skriver om, så tar det tid. När du sedan har en president som ljuger så mycket som Trump, så får de inrikta sig på vissa saker bara.
Detta gör också att Trump och Elon får igenom en del saker utan att befolkningen får veta det.
Ta Musks twittrande om Örebro-skjutningen. Är det någon som sett någon demeti angående gammelmedias intresse i händelsen?
Hans kommentarer bara flyter iväg in i arkivet och kanske är det någon som läser det där om 30 år och faktiskt går på att media försökte mörka hela händelsen.
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Är inte ansvarig utgivare något få länder har? USA och de flesta länderna under Commonwealth har INTE ansvariga utgivare.DanneB skrev: ↑12 feb 2025 13:58Inget konstigt att de olika medierna har sin "agenda". Vissa är åt höger och andra åt vänster, men de har ändå en ansvarig utgivare. Det existerar inte på X eller sociala medier, där de flesta "nyheter" verkar hämtas idag, när man kollar denna tråd.Lurence skrev: ↑12 feb 2025 10:03Du är väldigt naiv om du tror att en ansvarig utgivare skulle göra att etablerade medier inte har en egen agenda som är minst lika farlig. Det går att vrida debatten utan att för den sakens skulle helt ljuga, men ändå skapa opinion genom att fortsätta trycka på tills gemene man som inte är insatt tror att det är full sanning.DanneB skrev: ↑12 feb 2025 05:28Vi kan alla skriva vad vi vill, än så länge. Vad politiker och media lägger ut, har vi makten att värdera trovärdigheten i. Vissa väljer att tro på en president, som förra gången ljög för befolkningen i genomsnitt 21 gånger per dag i 4 år och Elon som nog är likadan. Andra väljer att tro på etablerad media som har en ansvarig utgivare och måste "pudla" och be om ursäkt om de skulle skriva fel.Lerumsexpressen skrev: ↑11 feb 2025 18:42Jag har inget att tillägga, jag anser att Elon gör ett uppdrag som inte är uppskattat av någon politisk part.DanneB skrev: ↑11 feb 2025 14:45
Exakt, all information finns där ute. Bara att ni söker.
Så Elon och andra får stämma personen för lögner i tidningarna och på linjär TV.
Senast redigerad av Lerumsexpressen, redigerad totalt 1 gånger.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Nej, nyheten sprider sig snabbt utanför X.Sfbones skrev: ↑12 feb 2025 16:06Om jag inte har missat något så var "!!" allt Musk skrev om Örebro-skjutningen, med någon annans inlägg bifogat. Alla som kommenterade och Gillade inlägget fick notifikationer om att informationen inte stämde genom en community note. När Musk lyfter ett inlägg för att han finner det intressant så förväntar han sig att bli rättad om det inte stämmer. Alla deltagare får information om rättelsen. Mycket bättre än gammalmedia.Fredrik j skrev: ↑12 feb 2025 13:03Ja, det är ju det uppenbarliga syftet med alla lögner och vridande av sanningen man håller på med från Trumplägret. Man vill trötta ut faktagranskare och göra det mindre sensationellt att svart på vitt avslöja en lögn för ingen bryr sig längre.DanneB skrev: ↑12 feb 2025 06:31Än så länge.. är för att Trump och exremhögern väldigt gärna vill lägga ner etablerad media, förutom de som väljer att skriva/sända det som dem vill. Det ska inte vara någon faktakoll, för att få finnas etc. etc.. Allt för att de ska få ljuga fritt, utan att bli emotsagda.Lerumsexpressen skrev: ↑12 feb 2025 06:25Blir orolig när du skriver "Än så länge".....DanneB skrev: ↑12 feb 2025 05:28
Vi kan alla skriva vad vi vill, än så länge. Vad politiker och media lägger ut, har vi makten att värdera trovärdigheten i. Vissa väljer att tro på en president, som förra gången ljög för befolkningen i genomsnitt 21 gånger per dag i 4 år och Elon som nog är likadan. Andra väljer att tro på etablerad media som har en ansvarig utgivare och måste "pudla" och be om ursäkt om de skulle skriva fel.
Media ligger ju ofta som ett filter mellan Elon och oss.
Vi pratar inte direkt med Elon eller andra politiker, utan får en masserad kontext och världsbild av medierna.
Journalister har ofta slutat att rapportera, utan känns mer som om de lägger på sina egna värderingar och med vinkling som passar uppdragsgivare och annonsörer.
Detta är något som Ryssland och andra diktaturer använder för att hjärntvätta befolkningen.
Inte lätt för media att hålla jämn fart med Trump och Elon. I och med att de måste utföra faktakoll på alla uttalanden de skriver om, så tar det tid. När du sedan har en president som ljuger så mycket som Trump, så får de inrikta sig på vissa saker bara.
Detta gör också att Trump och Elon får igenom en del saker utan att befolkningen får veta det.
Ta Musks twittrande om Örebro-skjutningen. Är det någon som sett någon demeti angående gammelmedias intresse i händelsen?
Hans kommentarer bara flyter iväg in i arkivet och kanske är det någon som läser det där om 30 år och faktiskt går på att media försökte mörka hela händelsen.
Jag är inte inloggad på X, kommenterar/gillar därför inte inläggen. Jag följer ibland länkar som postas på andra ställen t.ex. här. Dessutom är dementier inte lika intressanta att sprida vidare.
Mycket bättre att inte hitta på nyheten från början.
En anställd på xAI som tyckte att det fanns bättre AI i dagsläget än Grok och fick ultimatum att ta bort posten eller sluta. Så var det med Free speech.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Det finns mycket berättigad kritik mot hur yttrandefrihet hanteras på X.
Detta är dock inte ett sådant fall.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Tycker inte jag heller.
Han pratar om prestandan på en ännu inte lanserad produkt som arbetsgivaren planerar. Även om Elon har pratat om den så har han väl inte rangordnat den jämfört med konkurrenterna.
Som anställd har man ju signerat sekretessavtal och får helt enkelt avstå från att personligen uttala sig om kommande produkter förutom exakt vad som kommunicerats offentligt.
- fth
- Teslaägare
Exakt.Fredrik j skrev: ↑12 feb 2025 17:33Tycker inte jag heller.
Han pratar om prestandan på en ännu inte lanserad produkt som arbetsgivaren planerar. Även om Elon har pratat om den så har han väl inte rangordnat den jämfört med konkurrenterna.
Som anställd har man ju signerat sekretessavtal och får helt enkelt avstå från att personligen uttala sig om kommande produkter förutom exakt vad som kommunicerats offentligt.
FAFO helt enkelt.
Samma sak hade hänt hos vilken annan arbetsgivare som helst.
/fth
Kan hålla med om det, att rangordna en ej släppt produkt är klart tveksamtFredrik j skrev: ↑12 feb 2025 17:33Tycker inte jag heller.
Jag tänkte mer att han nämnde den då den redan nämnts många ggr tidigare.
Nä verkligen inte. Jag kan tycka att det är olämpligt med detta är öppen info. Att xAi inte är med i matchen är inga nyheter.fth skrev: ↑12 feb 2025 17:36Exakt.Fredrik j skrev: ↑12 feb 2025 17:33Tycker inte jag heller.
FAFO helt enkelt.
/fth
Det är bara att kolla på lmarena.ai på deras leaderboards.
Det blir annorlunda om man som anställd bekräftar det som "alla" redan vet.spacecoin skrev: ↑12 feb 2025 17:41Nä verkligen inte. Jag kan tycka att det är olämpligt med detta är öppen info. Att xAi inte är med i matchen är inga nyheter.fth skrev: ↑12 feb 2025 17:36Exakt.Fredrik j skrev: ↑12 feb 2025 17:33Tycker inte jag heller.
FAFO helt enkelt.
/fth
Hade han bara exakt upprepat vad Elon redan sagt hade det varit en annan sak. Det hade ju av många företag setts som positiv marknadsföring. Att öka spridningen av information.backe skrev: ↑12 feb 2025 17:39Kan hålla med om det, att rangordna en ej släppt produkt är klart tveksamtFredrik j skrev: ↑12 feb 2025 17:33Tycker inte jag heller.
Jag tänkte mer att han nämnde den då den redan nämnts många ggr tidigare.
- fth
- Teslaägare
Det spelar ingen roll om det stämmer eller inte.spacecoin skrev: ↑12 feb 2025 17:41Nä verkligen inte. Jag kan tycka att det är olämpligt med detta är öppen info. Att xAi inte är med i matchen är inga nyheter.fth skrev: ↑12 feb 2025 17:36Exakt.Fredrik j skrev: ↑12 feb 2025 17:33Tycker inte jag heller.
FAFO helt enkelt.
/fth
Att yttra sig negativt om sin arbetsgivare och att uttala sig om icke släppta produkter på sociala medier är båda giltiga skäl för uppsägning. Yttrandefriheten i rollen som anställd är tämligen begränsad och omfattar i dom flesta länder i princip endast visselblåsande.
Personen i fråga hade ju dessutom möjligheten att ta ned sitt inlägg men vägrade.
FAFO
Inget av detta handlar ju heller öht om eventuella brister i yttrandefriheten på X, det är ju en konflikt mellan xAI och en anställd, såvitt jag vet har inte X.com på något sätt blandat sig i huruvida det inlägget ska få finnas kvar eller inte.
/fth
Jag håller med i stort, men det är inga hemlisar i vart fall.fth skrev: ↑12 feb 2025 17:54Det spelar ingen roll om det stämmer eller inte.spacecoin skrev: ↑12 feb 2025 17:41Nä verkligen inte. Jag kan tycka att det är olämpligt med detta är öppen info. Att xAi inte är med i matchen är inga nyheter.fth skrev: ↑12 feb 2025 17:36Exakt.Fredrik j skrev: ↑12 feb 2025 17:33Tycker inte jag heller.
FAFO helt enkelt.
/fth
Att yttra sig negativt om sin arbetsgivare och att uttala sig om icke släppta produkter på sociala medier är båda giltiga skäl för uppsägning. Yttrandefriheten i rollen som anställd är tämligen begränsad och omfattar i dom flesta länder i princip endast visselblåsande.
Personen i fråga hade ju dessutom möjligheten att ta ned sitt inlägg men vägrade.
FAFO
Inget av detta handlar ju heller öht om eventuella brister i yttrandefriheten på X, det är ju en konflikt mellan xAI och en anställd, såvitt jag vet har inte X.com på något sätt blandat sig i huruvida det inlägget ska få finnas kvar eller inte.
/fth
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Vad håller du inte med om då?spacecoin skrev: ↑12 feb 2025 17:56Jag håller med i stort, men det är inga hemlisar i vart fall.fth skrev: ↑12 feb 2025 17:54Det spelar ingen roll om det stämmer eller inte.spacecoin skrev: ↑12 feb 2025 17:41Nä verkligen inte. Jag kan tycka att det är olämpligt med detta är öppen info. Att xAi inte är med i matchen är inga nyheter.fth skrev: ↑12 feb 2025 17:36Exakt.Fredrik j skrev: ↑12 feb 2025 17:33
Tycker inte jag heller.
FAFO helt enkelt.
/fth
FAFO
/fth
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
Har du kollat i den X-tråden?
Eller är du bara sugen på att svartmåla Elon?
Elon skriver i tråden till den klagade, "That's wierd"
Och den klagande svara tillbaka utan att såga Elon.
Så du sprider desinformation om du menar att Elon inte tillåter "Free Speech" i detta fallet.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
För det första så är Elons svar efter att jag kommenterade posten.Lerumsexpressen skrev: ↑13 feb 2025 04:42Har du kollat i den X-tråden?
Så du sprider desinformation om du menar att Elon inte tillåter "Free Speech" i detta fallet.
För det andra har jag skrivit ett inlägg efter detta där jag inte tycker att det var rätt att kommentera prestandan på grok 3.
För det tredje så har jag inte nämnt Elon i inlägget.
Vad är det Elon tycker är ”weird”?Lerumsexpressen skrev: ↑13 feb 2025 04:42Har du kollat i den X-tråden?
Att ”grok 3” inte kommer högre på listan?
Att han fick sparken?
Att han satt sig i den positionen?
Jag håller med om att jag kan tycka att det inte är ett lämpligt beteende som en anställd att tycka saker på Internet i allmänhet som rör det egna företaget.
Jag håller inte med om detta som FTH skrev: "Samma sak hade hänt hos vilken annan arbetsgivare som helst." eftersom jag inte tror att det är sant.
Jag skulle säga att på Elons företag krävs blind lojalitet, och att sparka folk som publicerar saker som inte är perfekta eller bara säger emot är inte ovanligt. Inlägget handlar om publika produkter som är tillgängliga för alla och det är en reflektion kring dessa. Det är inte något som händer hos "vilken arbetsgivare som helst".
Om jag skulle jobbade på Microsoft eller Google skulle jag inte ens få ett samtal från HR om jag rankade konkurrenternas chatbots mot deras egen baserat på öppen data eller egna preferenser. Eller uttalade sig om att man tycker att Googles officepaket är mer modernt än Office eller likande.
Vem som helst som testar produkterna vet att xAI Grok suger jfr Anthropic, Google, OpenAI, Deepseek.
På LMARENA.AI blindtestas och rankas produkterna av allmänheten. Detta är over-all ranking. Grok är på plats #16. Tweeten gällde väl kodning? Ser ni xAI/Grok på denna lista?
Precis! Det är en klassisk Elon. Vagt inlägg med ett fåtal ord som kan användas av armén för att ifrågasätta kritiker. En non-denial.Fredrik j skrev: ↑13 feb 2025 07:16Vad är det Elon tycker är ”weird”?Lerumsexpressen skrev: ↑13 feb 2025 04:42Har du kollat i den X-tråden?
Att ”grok 3” inte kommer högre på listan?
Att han fick sparken?
Att han satt sig i den positionen?
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Sure men nu sa han upp sig själv eftersom han inte ville ta bort posten med intern information och NDA/etik gör att ingen av parterna kommer prata om det mer.spacecoin skrev: ↑13 feb 2025 08:00Jag håller med om att jag kan tycka att det inte är ett lämpligt beteende som en anställd att tycka saker på Internet i allmänhet som rör det egna företaget.
Jag håller inte med om detta som FTH skrev: "Samma sak hade hänt hos vilken annan arbetsgivare som helst." eftersom jag inte tror att det är sant.
Jag skulle säga att på Elons företag krävs blind lojalitet, och att sparka folk som publicerar saker som inte är perfekta eller bara säger emot är inte ovanligt. Inlägget handlar om publika produkter som är tillgängliga för alla och det är en reflektion kring dessa. Det är inte något som händer hos "vilken arbetsgivare som helst".
Om jag skulle jobbade på Microsoft eller Google skulle jag inte ens få ett samtal från HR om jag rankade konkurrenternas chatbots mot deras egen baserat på öppen data eller egna preferenser. Eller uttalade sig om att man tycker att Googles officepaket är mer modernt än Office eller likande.
Vem som helst som testar produkterna vet att xAI Grok suger jfr Anthropic, Google, OpenAI, Deepseek.
På LMARENA.AI blindtestas och rankas produkterna av allmänheten. Detta är over-all ranking. Grok är på plats #16.
Screenshot 2025-02-13 at 08.10.07.png
Tweeten gällde väl kodning? Ser ni xAI/Grok på denna lista?
Screenshot 2025-02-13 at 08.14.16.png
Om du arbetade på Microsoft, Google, Apple eller vilket annat seriöst företag som helst och pratade publikt om framtida produkter eller intern information hade såklart sekretessklausuler i avtalet mellan arbetsgivare och arbetstagare använts.