Nej, tar det på mitt bolag.iAkita skrev: ↑12 feb 2025 21:58Köper du privat? Går det isf få rabatt på EV9?Electron skrev: ↑12 feb 2025 18:54Ja det är svårt att säga vad EV9 drog när jag var ute på en kort provkörnin men då låg den på 2.3 medans EQE var uppe på 2.9 Jag gillar bägge två. EQE SUV var en skön glidarbil. Smilbanden åkte upp.
EV9 är stooor, najs med 7 sits samt möjlighet att strömförsörja verktyg och att den går att campa i.
Svårt val!
Har fått bra offerter på bägge.
Mercedes EQE SUV
Moderator: Redaktion
Re: Mercedes EQE SUV
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Har kollat i ABRP: Stockholm- Åre
7:44 EQE
7:41 EV9
Det trodde jag inte.
7:44 EQE
7:41 EV9
Det trodde jag inte.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Har förvisso en 350 4matic men stadskörning och lite landsväg 1,5mil så ligger den runt 2,7 vid -3 till -6 som det varit sista tiden upp mot 3 vid lite kallare tempElectron skrev: ↑12 feb 2025 21:25Nej tyvärr så körde jag inte bilarna på samma sträcka.manneson skrev: ↑12 feb 2025 21:18Körde du samma sträcka i samma fart med samma väder? Vinden blåste i samma riktning etc?Electron skrev: ↑12 feb 2025 18:54Ja det är svårt att säga vad EV9 drog när jag var ute på en kort provkörnin men då låg den på 2.3 medans EQE var uppe på 2.9 Jag gillar bägge två. EQE SUV var en skön glidarbil. Smilbanden åkte upp.
EV9 är stooor, najs med 7 sits samt möjlighet att strömförsörja verktyg och att den går att campa i.
Svårt val!
För rimligen bör EV9 dra mer som sagt. ABRP brukar ha rätt bra koll.
Får låna EQEn en längre körning för att avgöra.
Samma med EV9.
Körde hem från Sälen med takbox i -5 och snöstorm 34mil med 10% kvar, förvisso låg vi och tuffa i 70-90 i 28mil.
Motorväg kan du nog köra upp mot 30mil, har iaf kört 26mil vid kallgrader utan problem
Hade en eqc innan och där fick man räckviddsångest på vintern men inte med eqen

Förvärmning av batteriet är påbörjas ungefär 30min innan dest vid laddare så har inte varit något problem att kräma ur 140kw+ om stolpen mäktat med det vilket annars är det som begränsar mycket
Tyvärr har MercedesMe kortet blivit sämre i takt med fler laddoperatörer tillkommer.
CircleK och OK är exempelvis inte med
Fantastisk bil i övrigt och hänger man inte i appen 24/7 som många verkar vilja göra och bortser från den så har du en bil som utklassar alla andra i komfort och kvalité
Ja det är en stor bil, jag gillar det. Man får plats tre vuxna i baksätet. Säljaren pratade varmt om MercedesMe kortet och att det var så många operatörer anslutna. Trist att CircleK och OK ej är anslutna, de funkar bra.achmeed skrev: ↑12 feb 2025 22:45Har förvisso en 350 4matic men stadskörning och lite landsväg 1,5mil så ligger den runt 2,7 vid -3 till -6 som det varit sista tiden upp mot 3 vid lite kallare tempElectron skrev: ↑12 feb 2025 21:25Nej tyvärr så körde jag inte bilarna på samma sträcka.manneson skrev: ↑12 feb 2025 21:18Körde du samma sträcka i samma fart med samma väder? Vinden blåste i samma riktning etc?Electron skrev: ↑12 feb 2025 18:54Ja det är svårt att säga vad EV9 drog när jag var ute på en kort provkörnin men då låg den på 2.3 medans EQE var uppe på 2.9 Jag gillar bägge två. EQE SUV var en skön glidarbil. Smilbanden åkte upp.
Svårt val!
För rimligen bör EV9 dra mer som sagt. ABRP brukar ha rätt bra koll.
Får låna EQEn en längre körning för att avgöra.
Samma med EV9.
Körde hem från Sälen med takbox i -5 och snöstorm 34mil med 10% kvar, förvisso låg vi och tuffa i 70-90 i 28mil.
Motorväg kan du nog köra upp mot 30mil, har iaf kört 26mil vid kallgrader utan problem
Hade en eqc innan och där fick man räckviddsångest på vintern men inte med eqen
Förvärmning av batteriet är påbörjas ungefär 30min innan dest vid laddare så har inte varit något problem att kräma ur 140kw+ om stolpen mäktat med det vilket annars är det som begränsar mycket
Tyvärr har MercedesMe kortet blivit sämre i takt med fler laddoperatörer tillkommer.
CircleK och OK är exempelvis inte med
Fantastisk bil i övrigt och hänger man inte i appen 24/7 som många verkar vilja göra och bortser från den så har du en bil som utklassar alla andra i komfort och kvalité
500 4Matick har det stora batteriet. Borde funka för mina körningar.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Det är samma batteri i alla modeller AFAIK.
Dock fick de alla större för något sedan.
Dvs köper man beggad eller en ”lagerbil” kan man riskera få det lite mindre.
Circle K har väl plug and charge förövrigt. Dvs man reggar bilen i appen första gången. Framöver räcker det med att plugga in, bilens känns då igen av laddaren.
Tror det funkar med de flesta bilmodeller nu.
Circle K har väl plug and charge förövrigt. Dvs man reggar bilen i appen första gången. Framöver räcker det med att plugga in, bilens känns då igen av laddaren.
500 har 96 kwh och övriga har 90.6 kwh. 350 hade 89 kwh till nu i januari. 350+ som inte verkar finnas i Sverige har 96 kwh. Tidiga 500 har 90.6 kwh så man får kolla vad man får på en beg som du skriver.manneson skrev: ↑13 feb 2025 09:16Det är samma batteri i alla modeller AFAIK.
Men en fin bil, är sugen på en EQE men då får det nog bli en 350 4matic med wltp 557 km mot wltp 594 km för 500. Blir nog dyrt ändå, synd att inte 350+ finns som har 475 km räckvidd enligt ev database mot 455 km för 500 och 350 har 435 km.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Jag kommer nog satsa på en 500 med 96 kWh. Ska provköra den en längre sträcka.Dafro skrev: ↑13 feb 2025 09:31500 har 96 kwh och övriga har 90.6 kwh. 350 hade 89 kwh till nu i januari. 350+ som inte verkar finnas i Sverige har 96 kwh. Tidiga 500 har 90.6 kwh så man får kolla vad man får på en beg som du skriver.manneson skrev: ↑13 feb 2025 09:16Det är samma batteri i alla modeller AFAIK.
Men en fin bil, är sugen på en EQE men då får det nog bli en 350 4matic med wltp 557 km mot wltp 594 km för 500. Blir nog dyrt ändå, synd att inte 350+ finns som har 475 km räckvidd enligt ev database mot 455 km för 500 och 350 har 435 km.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Låter som ett trevligt val. Vill du ha bättre räckvidd så får du kanske kolla på BMW IX xdrive60 men jag tycker eqe är trevligare i kupén.Electron skrev: ↑13 feb 2025 09:52Jag kommer nog satsa på en 500 med 96 kWh. Ska provköra den en längre sträcka.Dafro skrev: ↑13 feb 2025 09:31500 har 96 kwh och övriga har 90.6 kwh. 350 hade 89 kwh till nu i januari. 350+ som inte verkar finnas i Sverige har 96 kwh. Tidiga 500 har 90.6 kwh så man får kolla vad man får på en beg som du skriver.manneson skrev: ↑13 feb 2025 09:16Det är samma batteri i alla modeller AFAIK.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Annars finns ju EQS SUV också. De har ju betydligt större batteri och därmed noterbart bättre räckvidd.
Nya kostar de ju mkt mer, men borde kunna hitta beggad till rimligt pris(finns några 450 runt miljonen på blocket, går säker pruta också...).
Nya kostar de ju mkt mer, men borde kunna hitta beggad till rimligt pris(finns några 450 runt miljonen på blocket, går säker pruta också...).
Sant men den får inte plats i garageplatsen med en EQS SUV, tyvärr. EQS är lite bredare och längre. Samt att jag kommer ta ut en ny på bolaget som förmånsbil. Min M3-21 är det dags att sälja.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Grattis till ett bra val, jag är riktigt nöjd med min efter drygt 300mil körda.
Enda tipset jag kan ge är att satsa på luftfjädringen, den gör en märkbar skillnad som en bil av denna typ förtjänar, njuter varje dag av den
Enda tipset jag kan ge är att satsa på luftfjädringen, den gör en märkbar skillnad som en bil av denna typ förtjänar, njuter varje dag av den

Blir en till provkörning idag. Luftfjädringen är verkligen bra. En dröm att köra.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Sex månaders leveranstid!!!!! Det var det beskedet jag fick från säljaren idag. Hade tänkt max två månaders väntetid.
Den byggs i usa
Den byggs i usa
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Hittat några intressanta objekt som finns på lager. De har stått sedan 2024-04 (tillverkade i usa).
Vågar man köpa en elbil som stått så länge utan underhållsladdning?
Vågar man köpa en elbil som stått så länge utan underhållsladdning?
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Ja, men har de stått med hög SOC så är det ju inte så bra för batteriet.
Pruta isf.

Enligt säljaren har MB en underhållsplan där de underhållsladdar bilen. Ska ej vara ett problem. Jag tar den på operationell leasing, är det knas med batteriet så får Merca kolla på det isåfall.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Har bokat EQE SUV 350 4Matic. Känns bra.
Nån som kan säga om de testat att köra med takbox? Hur mycket blir förbrukningen?
Den är rätt törstig.
Nån som kan säga om de testat att köra med takbox? Hur mycket blir förbrukningen?
Den är rätt törstig.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Så, nu ska den snart hämtas ut. På fredag hoppas jag.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Grattis till en fantastisk bil! Otroligt skön att köra. Skulle gärna ha en.

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Tack, ser verkligen fram emot att hämta ut den. Rapport kommer.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Så har jag hämtat ut min härliga EQE SUV! Mercedesförsäljarren var riktigt bra. Genomgång av bilen och dess funktioner. Bilen var nypolerad
. Annat då jag hämtade ut Teslan…
Ja vilken skillnad med luftfjädringen. Ojämnheter i vägen där jag tidigare spänt mej i Teslan var bara att glömma i EQEn. Flopp flopp över guppen. Sedan så är den tyst, riktigt tyst trots dubbdäck! Komforten är på högsta nivå. Som att sitta i en lounge med mysbelysning. Ville inte gå ur bilen när jag kom hem.
Min enda tanke är: Vardör bytte jag inte bil tidigare?
. Annat då jag hämtade ut Teslan…
Ja vilken skillnad med luftfjädringen. Ojämnheter i vägen där jag tidigare spänt mej i Teslan var bara att glömma i EQEn. Flopp flopp över guppen. Sedan så är den tyst, riktigt tyst trots dubbdäck! Komforten är på högsta nivå. Som att sitta i en lounge med mysbelysning. Ville inte gå ur bilen när jag kom hem.
Min enda tanke är: Vardör bytte jag inte bil tidigare?
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Jag förstår helt hur du känner. Har haft en TM3 sedan ny i 6år. När vi skulle skaffa en andra elbil för 3år sedan så blev det en EQC. Magiskt bra komfort mysig inredning och en fantastisk elektrisk dragkrok.
Nu tre år senare så är det inte en ny MB som står högst på listan. Under denna tid har Teslan fått nya funktioner och dessutom ökad räckvidd genom löpande förbättringar. EQCn har fått uppdaterade kartor…
EQCn har ett skönt gung som närmast gör en sjösjuk på tjälskadade norrlandsvägar. Men att behöva byta luftpumpen till luftfjädringen varje vinter känns inte skoj. Praktisk förbrukning är nästan dubbla teslan med 2,5 -3,5 kW/mil. Så allt som är kvar är en fantastisk elektrisk dragkrok för närmare 1 MSEK (om jag skaffar en ny MB el-suv). Skulle inte tro det. Nästa bil blir en till Tesla.
Nu tre år senare så är det inte en ny MB som står högst på listan. Under denna tid har Teslan fått nya funktioner och dessutom ökad räckvidd genom löpande förbättringar. EQCn har fått uppdaterade kartor…
EQCn har ett skönt gung som närmast gör en sjösjuk på tjälskadade norrlandsvägar. Men att behöva byta luftpumpen till luftfjädringen varje vinter känns inte skoj. Praktisk förbrukning är nästan dubbla teslan med 2,5 -3,5 kW/mil. Så allt som är kvar är en fantastisk elektrisk dragkrok för närmare 1 MSEK (om jag skaffar en ny MB el-suv). Skulle inte tro det. Nästa bil blir en till Tesla.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Jag har en teslapaus med en Bmw i7 och en Porsche Taycan och är INTE imponerad över tekniken.
Hur är appen?
Kan du se hur varmt det är i bilen? Kan du sätta vilken temperatur du vill starta värmning/kylning till? Cabin overheat protection? Kan du se vad bilen gör (hastighet osv)? Kan du ställa SOC den ska ladda till, och med hur många ampere? Kan du schemalägga från appen?
Har bilen geo-location på ampere-inställningen?
Hur är appen?
Kan du se hur varmt det är i bilen? Kan du sätta vilken temperatur du vill starta värmning/kylning till? Cabin overheat protection? Kan du se vad bilen gör (hastighet osv)? Kan du ställa SOC den ska ladda till, och med hur många ampere? Kan du schemalägga från appen?
-
Skulle det möjligen kunna vara bättre i nya Audi A6/S6?…dstr skrev: ↑22 feb 2025 07:23Jag har en teslapaus med en Bmw i7 och en Porsche Taycan och är INTE imponerad över tekniken.
Hur är appen?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Himla tjat om appen. Ja såklart jag kan förvärma bilen jag kan vart den står jag kan låsa den jag kan se om larmet gått jag kan öppna dörrar jag kan göra i stort sett allt jag kunde göra med Tesla appendstr skrev: ↑22 feb 2025 07:23Jag har en teslapaus med en Bmw i7 och en Porsche Taycan och är INTE imponerad över tekniken.
Hur är appen?

Förutom sentry (som iaf aldrig funkade)
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21