Kort recension:
Bra byggkvalitet, trevlig kupé, åker tyst och bekvämt på långtur. Stolar, inte så bra. Snabb laddning, 350+ som jag hade - grym räckvidd.
Allt annat du kan tänka dig och lite till, inte bra.
Mercedes app
- SOC
- Hur långt jag kan åka
- Hur många mil bilen har gått
- En generisk bild på en bil i tre vinklar - inte min bil dock och bilden ändras inte beroende på bilens status
- Ingen möjlighet att anpassa någonting - allt ligger minst 2 klick bort
- Alla former av val jag gör tar lång tid…
- Men, jag ser var bilen är på kartan, efter en stund. Inte lika bra som Teslan, men jag kan iaf. tajma kvällsmaten…
Teslas app (på en 2015-bil)
- SOC
- Bild på exakt hur min bild ser ut, färg, fälgar allt.
- Om bilen är parkerad eller på rull, och exakt var den är, i realtid
- Kör bilen framåt eller bakåt?
- Hur snabbt går det?
- Är en dörr öppen? Bakluckan?
- Hur många grader? Är kupefläkt på eller av?
- Laddar bilen, hur mycket, när är den klar?
- Lås upp bilen
- Kör bilen - utan nyckel -1 klick!
- Öppna garagedörren
- Val man gör i appen sker direkt
- Osv… anpassa som du vill…
I Mercan har ratten 18 (!) knappar varav 2 st är touch/multi-funktion.
Hur byter du låt? INGEN av dessa knappar eller swipe-gester kan det. Du måste släppa blicken från vägen för att byta på skärmen i mitten. Det komiska. Nästa-låt knappen i botten av skärmen ligger 3 cm nedanför knappen byta nästa-låt som ligger där ovanför. Pratar inte dom två mjukvaruavdelningarna med varandra? Än mer komiska blir det när du kopplar upp Apple Car Play, för nu blir det tvärt om, höger blir vänster och du ska swipa för att byta låt.
Det finns hur mycket som helst att prata om när det gäller mjukvara.
Senast jag hade en mercedes så var det en S-klass från 1993. På dörrsidan fanns en minnesknapp för förare 1, 2 eller 3. Man tryckte på en knapp och stol, ratt, backspeglar, inkl. den i mitten ställdes in för mig.
30 år senare, 2022 - ingenting har hänt, samma knappar på dörrsidan! Men, med en skillnad. Knapparna funkar inte förrän jag har klämt mig ner bakom ratten där min korta fru suttit och därefter startat bilen. Hur är det ens möjligt att tyska ingenjörer kan konstruera något så dåligt - biljäveln kostar en miljon! Teslan har inte ens det här problemet - bilen vet att det är jag som kommer så den ställer in allt som jag vill ha det.
Det här är bara toppen på isberget. Tesla är så sjukt före iaf Mercedes i användarupplevelsen. Att sälja mercan till förlust var för mig ett bra drag, skönt att den är borta nu.