Laddning av elbil.
Moderator: Redaktion
Re: Laddning av elbil.
Om man har anställda är det bra att upprätta en personalhandbok med tydliga regler.
De flesta anställda har inte perspektivet att driva ett företag, och ser inte alla poster i resultaträkningen, som kontorsmaterial, förbrukningsartiklar, frukt etc. Samtidigt kan folk i ledningsposition få krupp över skitposter som att elräkningen eller kaffekontot ökat 1000kr även om det har noll inverkan på företaget i ett större perspektiv.
Priset man betalar för att inte ha en personalhandbok är att de anställda blir förbannade och slutar.
De flesta anställda har inte perspektivet att driva ett företag, och ser inte alla poster i resultaträkningen, som kontorsmaterial, förbrukningsartiklar, frukt etc. Samtidigt kan folk i ledningsposition få krupp över skitposter som att elräkningen eller kaffekontot ökat 1000kr även om det har noll inverkan på företaget i ett större perspektiv.
Priset man betalar för att inte ha en personalhandbok är att de anställda blir förbannade och slutar.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Vi har förbud mot laddning av elcykelbatterier och andra stora batterier på vårt jobb. Av säkerhetsskäl.Bjelke skrev: ↑31 jan 2025 11:28Även elcyklar och liknande laddas ganska ofta på jobbet numera har jag sett,RareEarth skrev: ↑31 jan 2025 00:37Juridiskt är det inte stöld. Den juridiska termen är olovlig energiavledning. Det är en annan straffskala än för stöld.
Moraliskt kan man tycka att det är stöld. Dock finns det uppenbarligen gråzoner. Är det t ex OK att ladda sin privata Ipad på jobbet? De flesta skulle nog tycka det.
även det verkar dom flesta tycka är Ok.
Dessvärre har det visat sig att gränsen man satt för batteristorlek gör att man inte får ladda sin laptop heller.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Jag anser att det som arbetsgivare är bättre att hänvisa till elsäkerhetsverket avrådan i sådana här fall. För att slippa diskussionen kring att motorvärmare är ok.
Elsäkerhetsverket säger så här: Källa: https://www.elsakerhetsverket.se/global ... g-2018.pdf
Visst, vi med Teslor kan ställa ner till 5A men det kan inte göras enkelt på alla elbilar och även om man man gör det så är det omöjligt för anläggningsägaren att kontrollera att så skett.
Elsäkerhetsverket säger så här: Källa: https://www.elsakerhetsverket.se/global ... g-2018.pdf
Visst, vi med Teslor kan ställa ner till 5A men det kan inte göras enkelt på alla elbilar och även om man man gör det så är det omöjligt för anläggningsägaren att kontrollera att så skett.
Tesla Model Y Performance
Tesla har en tempsensor i schukokontakten i UMC:n så den kan känna av om själva vägguttaget blir överbelastat.Arctic Drifter skrev: ↑31 jan 2025 12:02Jag anser att det som arbetsgivare är bättre att hänvisa till elsäkerhetsverket avrådan i sådana här fall. För att slippa diskussionen kring att motorvärmare är ok.
Elsäkerhetsverket säger så här:
2025-01-31.jpg
Källa: https://www.elsakerhetsverket.se/global ... g-2018.pdf
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Arbetsgivaren bestämmer bara att gilla läget. Du får väl lobba för att de installerar vanliga elbilsladdare med en betaltjänst eller löneavdrag.Ralle skrev: ↑29 jan 2025 10:33Tja! Äger en model 3 men till fråga. Har laddat min Tesla på jobbet i suc uttag med 4 ampere på och har nu fått en varning ifrån jobbet att ej göra detta då dom anser det vara lika med stöld av el som går på deras bekostnad. Hur ligger de till egentligen? Företaget i sig har ingen policy som säger emot att ”ladda” sin bil på arbetsplatsen. Jag är den ända som har elbil privat på företagen och får knappast några % under 8h arbete. Att använda motorvärmare till fossilbilarna är helt ok tydligen men att använda laddningskabel på 4ampere i suc uttag anser dom vara stöld. Någon som har koll på sånt här?
MY RWD Vit 2023
Nästan alla schukoladdare är begränsade till 10A och då uppfyller man elsäkerhetsverkets råd.Arctic Drifter skrev: ↑31 jan 2025 12:02Jag anser att det som arbetsgivare är bättre att hänvisa till elsäkerhetsverket avrådan i sådana här fall. För att slippa diskussionen kring att motorvärmare är ok.
2025-01-31.jpg
Det är ju inte det dom skriver i sina råd dock, det står ju uttryckligen att dom inte rekommenderar det alls.
De skriver också uttryckligen att de rekommenderar att laddningen begränsas till 8-10A. Mitt svar var en kommentar till att det går att begränsa laddströmmen. Men givetvis är det helt rimligt att som arbetsgivare hänvisa till att Elsäkerhetsverket avråder från att ladda i vanliga uttag.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Jag tolkar inläggen som att laddning inte är nödvändig för jobbpendlingen? Alltså du kan ta dig till och från jobbet utan att behöva ladda?
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Jo, men den kan ju inte känna av om det finns andra delar i installationen som blir varma. Alltså delarna innan själva schuko-uttaget.AAKEE skrev: ↑31 jan 2025 18:28Tesla har en tempsensor i schukokontakten i UMC:n så den kan känna av om själva vägguttaget blir överbelastat.Arctic Drifter skrev: ↑31 jan 2025 12:02Jag anser att det som arbetsgivare är bättre att hänvisa till elsäkerhetsverket avrådan i sådana här fall. För att slippa diskussionen kring att motorvärmare är ok.
2025-01-31.jpg
Hos oss hade det i alla fall inte varit aktuellt att gå ut med "Bara teslor får ladda med schuko, ni övriga får inte!"

Tesla Model Y Performance
Det är bara schukouttaget som den svaga punkten, inte andra delar av installationen.
Exakt, om det inte är fuskbyggt eller så.
Jag håller med om bägge de två senaste inläggen, för artic dee låter det ju inte riktigt möjligt/lämpligt att särskilja.
För schuko så har de fungerat ypperligt i norra Sverige där vi kört 2000W kupevärmare + motorvärmare på ~4-500W nätterna igenom i snart hundra år. Sällan det tagit eld, och jag har aldrig sett något problem med schukodelen avseende det. Schuko har ju inte blivit sämre bara för att elbilen fanns.
Fram till för ~ 10 år sedan körde jag alltid motor/kupevärmare hela natten utan timer om bilen stod ute. Boendes i lägenhet så gick motor- och kupévärmare hela vintern när bilen satt tjudrad. Ofta 10A förr, och konstantström.
Från jag flyttade till hus har bilarna oftast stått inne men när det vart något som byggts eller fixats har minst en stått ute, och då har den kopplats in när man kommer från jobbet och gått till nästa morgon. El har väl vart lute för billigt…
Däremot hade jag nyligen en Biltema 5m motorvärmarsladd som dottern kopplade i sin A4, och troligen var inte kontakten helt intryckt i bilen. Sladden är smält/förstörd och DEFA-kontakten lite svedd, går putsa upp.
Kan möjligen berott på biltema tveksam kvalitet men jag tror ”ej korrekt inskjuten” är huvudorsaken. Det hade nog kunnat ta eld där, faktiskt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Jag har sett ganska många sönderbrända motorvärmaruttag i mina dagar, men klokt nog har de flesta varit monterade i lådor av metall på en stolpe, det enda brännbara i närheten är bilen.
Det är synd att man inte kan vara lite mer nyanserad, det är ju stor skillnad på ett sånt, och på en plastdosa med lock monterad på en snustorr träfasad.
Det är synd att man inte kan vara lite mer nyanserad, det är ju stor skillnad på ett sånt, och på en plastdosa med lock monterad på en snustorr träfasad.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02