Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3647
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Niklas Z »

Teslas track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Det är först när FSD är så bra att man kan sova i bilen medan den kör som något riktigt stort har åstadkommits. Det ör den tröskeln som är avgörande att komma över. Framsteg före dess har ringa värde och säger inte nödvändigtvis något om hur nära man är att lyckas med det avgörande steget.
Så track record i detta avseende är uselt.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8418
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Niklas Z skrev: 30 jan 2025 18:25
Teslas track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Det är först när FSD är så bra att man kan sova i bilen medan den kör som något riktigt stort har åstadkommits. Det ör den tröskeln som är avgörande att komma över. Framsteg före dess har ringa värde och säger inte nödvändigtvis något om hur nära man är att lyckas med det avgörande steget.
Så track record i detta avseende är uselt.
Håller helt med.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 867
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Larofo »

Niklas Z skrev: 30 jan 2025 18:25
Teslas track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Det är först när FSD är så bra att man kan sova i bilen medan den kör som något riktigt stort har åstadkommits. Det ör den tröskeln som är avgörande att komma över. Framsteg före dess har ringa värde och säger inte nödvändigtvis något om hur nära man är att lyckas med det avgörande steget.
Så track record i detta avseende är uselt.
Ja så är det, track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när
FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Men i det stora hela har Tesla ett fullkomligt
lysande track record. Mycket tack vare Elon. ;)
Jag är mest glad över att dom inte gett upp FSD och tror och hoppas att dom
ska lyckas.
Annars tycker jag att det dom lyckats med hittills är rätt fantastiskt.
Bilen kan köra helt själv i jättesvåra trafikmiljöer och under långa perioder.
Och det enbart med hjälp av vision only.
Det är en teknisk bedrift av stora mått. Sen vet förmodligen 99,99 procent
av alla som läser den här tråden och FSD-tråden att det är väldigt stor
skillnad på att köra autonomt 99,9 % av tiden jämfört med 99,999999%.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8418
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Larofo skrev: 30 jan 2025 20:00
Niklas Z skrev: 30 jan 2025 18:25
Teslas track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Det är först när FSD är så bra att man kan sova i bilen medan den kör som något riktigt stort har åstadkommits. Det ör den tröskeln som är avgörande att komma över. Framsteg före dess har ringa värde och säger inte nödvändigtvis något om hur nära man är att lyckas med det avgörande steget.
Så track record i detta avseende är uselt.
Ja så är det, track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när
FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Men i det stora hela har Tesla ett fullkomligt
lysande track record. Mycket tack vare Elon. ;)
Jag är mest glad över att dom inte gett upp FSD och tror och hoppas att dom
ska lyckas.
Annars tycker jag att det dom lyckats med hittills är rätt fantastiskt.
Bilen kan köra helt själv i jättesvåra trafikmiljöer och under långa perioder.
Och det enbart med hjälp av vision only.
Det är en teknisk bedrift av stora mått. Sen vet förmodligen 99,99 procent
av alla som läser den här tråden och FSD-tråden att det är väldigt stor
skillnad på att köra autonomt 99,9 % av tiden jämfört med 99,999999%.
Jag håller med om att Teslas "track record" är bra när det gäller "enklare" saker som att bygga fabriker, tillverkning och normal mjukvaru-utveckling.

Andra områden som har varit svårare för Tesla är t ex batteritillverkning och att bygga dator-arkitekturer från scratch (Dojo chippet/arktekturen) med mera. Det de sistnämnda har gemensamt är att det inte bara är att förbättra befintliga metoder, utan det krävs att man måste lösa riktigt svåra problem.

Problemet med t ex FSD och Optimus är att det inte ens på forskningsstadiet finns lösningar för hur L5 autonomi eller motsvarande för robotics ska lösas.

Även all form av autonomi med endast kameror tror jag är extremt långt bor med endast normala kameror. Det finns helt enkelt för många failure modes oavsett hur många gånger Elon säger att människor är köttdatorer och vi kör med bara två "kameror".

Om målet är att köra flera gånger säkrare än en människa så är det ju t ex bra om det funkar när man kör in i tunnlar eller blir bländad av låg sol eller på natten med mötande trafik istället för att bara hoppas att det går bra och skylla på föraren... Oops, nej just ja... det finns ju ingen sådan i autonoma fordon.

Där har du skillnaden mellan L2 och L3/L4. Systemet måste kunna hantera ALLA edge cases säkert - dvs stanna eller köra men inte krocka.

Men Teslas robotaxi kanske bara ska köra mellan kl 10 och kl 17 i bra väder och på stadsgator i 30-50 km/h, och då funkar säkert kameror utan rengöring helt ok.
Sabbe
Inlägg: 1574
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 867
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Larofo »

spacecoin skrev: 30 jan 2025 20:56
Larofo skrev: 30 jan 2025 20:00
Niklas Z skrev: 30 jan 2025 18:25
Teslas track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Det är först när FSD är så bra att man kan sova i bilen medan den kör som något riktigt stort har åstadkommits. Det ör den tröskeln som är avgörande att komma över. Framsteg före dess har ringa värde och säger inte nödvändigtvis något om hur nära man är att lyckas med det avgörande steget.
Så track record i detta avseende är uselt.
Ja så är det, track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när
FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Men i det stora hela har Tesla ett fullkomligt
lysande track record. Mycket tack vare Elon. ;)
Jag är mest glad över att dom inte gett upp FSD och tror och hoppas att dom
ska lyckas.
Annars tycker jag att det dom lyckats med hittills är rätt fantastiskt.
Bilen kan köra helt själv i jättesvåra trafikmiljöer och under långa perioder.
Och det enbart med hjälp av vision only.
Det är en teknisk bedrift av stora mått. Sen vet förmodligen 99,99 procent
av alla som läser den här tråden och FSD-tråden att det är väldigt stor
skillnad på att köra autonomt 99,9 % av tiden jämfört med 99,999999%.
Jag håller med om att Teslas "track record" är bra när det gäller "enklare" saker som att bygga fabriker, tillverkning och normal mjukvaru-utveckling.

Andra områden som har varit svårare för Tesla är t ex batteritillverkning och att bygga dator-arkitekturer från scratch (Dojo chippet/arktekturen) med mera. Det de sistnämnda har gemensamt är att det inte bara är att förbättra befintliga metoder, utan det krävs att man måste lösa riktigt svåra problem.

Problemet med t ex FSD och Optimus är att det inte ens på forskningsstadiet finns lösningar för hur L5 autonomi eller motsvarande för robotics ska lösas.

Även all form av autonomi med endast kameror tror jag är extremt långt bor med endast normala kameror. Det finns helt enkelt för många failure modes oavsett hur många gånger Elon säger att människor är köttdatorer och vi kör med bara två "kameror".

Om målet är att köra flera gånger säkrare än en människa så är det ju t ex bra om det funkar när man kör in i tunnlar eller blir bländad av låg sol eller på natten med mötande trafik istället för att bara hoppas att det går bra och skylla på föraren... Oops, nej just ja... det finns ju ingen sådan i autonoma fordon.

Där har du skillnaden mellan L2 och L3/L4. Systemet måste kunna hantera ALLA edge cases säkert - dvs stanna eller köra men inte krocka.

Men Teslas robotaxi kanske bara ska köra mellan kl 10 och kl 17 i bra väder och på stadsgator i 30-50 km/h, och då funkar säkert kameror utan rengöring helt ok.
Det Tesla åstadkommit är inte vad jag skulle kalla för enkelt. Tvärtom!
Som ett av två "bilbolag" i Amerikansk historia som inte gått i konkurs.
Som ett av ytterst få bolag som tillverkar 2 miljoner Elbilar per år och
dessutom med vinst.
Vet inte hur många tvivlare som sagt att det mesta Tesla åstadkommit hittills
var helt omöjligt.
Även inom battericellstillverkning har dom lyckats rätt väl.
Iaf bättre än Northvolt. ;)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8418
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Larofo skrev: 30 jan 2025 21:38
spacecoin skrev: 30 jan 2025 20:56
Larofo skrev: 30 jan 2025 20:00
Niklas Z skrev: 30 jan 2025 18:25
Teslas track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Det är först när FSD är så bra att man kan sova i bilen medan den kör som något riktigt stort har åstadkommits. Det ör den tröskeln som är avgörande att komma över. Framsteg före dess har ringa värde och säger inte nödvändigtvis något om hur nära man är att lyckas med det avgörande steget.
Så track record i detta avseende är uselt.
Ja så är det, track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när
FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Men i det stora hela har Tesla ett fullkomligt
lysande track record. Mycket tack vare Elon. ;)
Jag är mest glad över att dom inte gett upp FSD och tror och hoppas att dom
ska lyckas.
Annars tycker jag att det dom lyckats med hittills är rätt fantastiskt.
Bilen kan köra helt själv i jättesvåra trafikmiljöer och under långa perioder.
Och det enbart med hjälp av vision only.
Det är en teknisk bedrift av stora mått. Sen vet förmodligen 99,99 procent
av alla som läser den här tråden och FSD-tråden att det är väldigt stor
skillnad på att köra autonomt 99,9 % av tiden jämfört med 99,999999%.
Jag håller med om att Teslas "track record" är bra när det gäller "enklare" saker som att bygga fabriker, tillverkning och normal mjukvaru-utveckling.

Andra områden som har varit svårare för Tesla är t ex batteritillverkning och att bygga dator-arkitekturer från scratch (Dojo chippet/arktekturen) med mera. Det de sistnämnda har gemensamt är att det inte bara är att förbättra befintliga metoder, utan det krävs att man måste lösa riktigt svåra problem.

Problemet med t ex FSD och Optimus är att det inte ens på forskningsstadiet finns lösningar för hur L5 autonomi eller motsvarande för robotics ska lösas.

Även all form av autonomi med endast kameror tror jag är extremt långt bor med endast normala kameror. Det finns helt enkelt för många failure modes oavsett hur många gånger Elon säger att människor är köttdatorer och vi kör med bara två "kameror".

Om målet är att köra flera gånger säkrare än en människa så är det ju t ex bra om det funkar när man kör in i tunnlar eller blir bländad av låg sol eller på natten med mötande trafik istället för att bara hoppas att det går bra och skylla på föraren... Oops, nej just ja... det finns ju ingen sådan i autonoma fordon.

Där har du skillnaden mellan L2 och L3/L4. Systemet måste kunna hantera ALLA edge cases säkert - dvs stanna eller köra men inte krocka.

Men Teslas robotaxi kanske bara ska köra mellan kl 10 och kl 17 i bra väder och på stadsgator i 30-50 km/h, och då funkar säkert kameror utan rengöring helt ok.
Det Tesla åstadkommit är inte vad jag skulle kalla för enkelt. Tvärtom!
Som ett av två "bilbolag" i Amerikansk historia som inte gått i konkurs.
Som ett av ytterst få bolag som tillverkar 2 miljoner Elbilar per år och
dessutom med vinst.
Vet inte hur många tvivlare som sagt att det mesta Tesla åstadkommit hittills
var helt omöjligt.
Även inom battericellstillverkning har dom lyckats rätt väl.
Iaf bättre än Northvolt. ;)
Jag håller med om att Tesla gjort många saker bra.
Jag satte "enkelt" inom citationstecken eftersom det avsågs vara relativt de andra sakerna jag listade.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 867
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Larofo »

spacecoin skrev: 30 jan 2025 21:41
Larofo skrev: 30 jan 2025 21:38
spacecoin skrev: 30 jan 2025 20:56
Larofo skrev: 30 jan 2025 20:00
Niklas Z skrev: 30 jan 2025 18:25
Teslas track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Det är först när FSD är så bra att man kan sova i bilen medan den kör som något riktigt stort har åstadkommits. Det ör den tröskeln som är avgörande att komma över. Framsteg före dess har ringa värde och säger inte nödvändigtvis något om hur nära man är att lyckas med det avgörande steget.
Så track record i detta avseende är uselt.
Ja så är det, track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när
FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Men i det stora hela har Tesla ett fullkomligt
lysande track record. Mycket tack vare Elon. ;)
Jag är mest glad över att dom inte gett upp FSD och tror och hoppas att dom
ska lyckas.
Annars tycker jag att det dom lyckats med hittills är rätt fantastiskt.
Bilen kan köra helt själv i jättesvåra trafikmiljöer och under långa perioder.
Och det enbart med hjälp av vision only.
Det är en teknisk bedrift av stora mått. Sen vet förmodligen 99,99 procent
av alla som läser den här tråden och FSD-tråden att det är väldigt stor
skillnad på att köra autonomt 99,9 % av tiden jämfört med 99,999999%.
Jag håller med om att Teslas "track record" är bra när det gäller "enklare" saker som att bygga fabriker, tillverkning och normal mjukvaru-utveckling.

Andra områden som har varit svårare för Tesla är t ex batteritillverkning och att bygga dator-arkitekturer från scratch (Dojo chippet/arktekturen) med mera. Det de sistnämnda har gemensamt är att det inte bara är att förbättra befintliga metoder, utan det krävs att man måste lösa riktigt svåra problem.

Problemet med t ex FSD och Optimus är att det inte ens på forskningsstadiet finns lösningar för hur L5 autonomi eller motsvarande för robotics ska lösas.

Även all form av autonomi med endast kameror tror jag är extremt långt bor med endast normala kameror. Det finns helt enkelt för många failure modes oavsett hur många gånger Elon säger att människor är köttdatorer och vi kör med bara två "kameror".

Om målet är att köra flera gånger säkrare än en människa så är det ju t ex bra om det funkar när man kör in i tunnlar eller blir bländad av låg sol eller på natten med mötande trafik istället för att bara hoppas att det går bra och skylla på föraren... Oops, nej just ja... det finns ju ingen sådan i autonoma fordon.

Där har du skillnaden mellan L2 och L3/L4. Systemet måste kunna hantera ALLA edge cases säkert - dvs stanna eller köra men inte krocka.

Men Teslas robotaxi kanske bara ska köra mellan kl 10 och kl 17 i bra väder och på stadsgator i 30-50 km/h, och då funkar säkert kameror utan rengöring helt ok.
Det Tesla åstadkommit är inte vad jag skulle kalla för enkelt. Tvärtom!
Som ett av två "bilbolag" i Amerikansk historia som inte gått i konkurs.
Som ett av ytterst få bolag som tillverkar 2 miljoner Elbilar per år och
dessutom med vinst.
Vet inte hur många tvivlare som sagt att det mesta Tesla åstadkommit hittills
var helt omöjligt.
Även inom battericellstillverkning har dom lyckats rätt väl.
Iaf bättre än Northvolt. ;)
Jag håller med om att Tesla gjort många saker bra.
Jag satte "enkelt" inom citationstecken eftersom det avsågs vara relativt de andra sakerna jag listade.
:D
backe
Inlägg: 2550
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Troys estimat för 2025, inkl. ev. ny billigare bil.

Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
Referralkod: ts.la/robin28307

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Xyborg »

Larofo skrev: 30 jan 2025 21:38
spacecoin skrev: 30 jan 2025 20:56
Larofo skrev: 30 jan 2025 20:00
Niklas Z skrev: 30 jan 2025 18:25
Teslas track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Det är först när FSD är så bra att man kan sova i bilen medan den kör som något riktigt stort har åstadkommits. Det ör den tröskeln som är avgörande att komma över. Framsteg före dess har ringa värde och säger inte nödvändigtvis något om hur nära man är att lyckas med det avgörande steget.
Så track record i detta avseende är uselt.
Ja så är det, track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när
FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Men i det stora hela har Tesla ett fullkomligt
lysande track record. Mycket tack vare Elon. ;)
Jag är mest glad över att dom inte gett upp FSD och tror och hoppas att dom
ska lyckas.
Annars tycker jag att det dom lyckats med hittills är rätt fantastiskt.
Bilen kan köra helt själv i jättesvåra trafikmiljöer och under långa perioder.
Och det enbart med hjälp av vision only.
Det är en teknisk bedrift av stora mått. Sen vet förmodligen 99,99 procent
av alla som läser den här tråden och FSD-tråden att det är väldigt stor
skillnad på att köra autonomt 99,9 % av tiden jämfört med 99,999999%.
Jag håller med om att Teslas "track record" är bra när det gäller "enklare" saker som att bygga fabriker, tillverkning och normal mjukvaru-utveckling.

Andra områden som har varit svårare för Tesla är t ex batteritillverkning och att bygga dator-arkitekturer från scratch (Dojo chippet/arktekturen) med mera. Det de sistnämnda har gemensamt är att det inte bara är att förbättra befintliga metoder, utan det krävs att man måste lösa riktigt svåra problem.

Problemet med t ex FSD och Optimus är att det inte ens på forskningsstadiet finns lösningar för hur L5 autonomi eller motsvarande för robotics ska lösas.

Även all form av autonomi med endast kameror tror jag är extremt långt bor med endast normala kameror. Det finns helt enkelt för många failure modes oavsett hur många gånger Elon säger att människor är köttdatorer och vi kör med bara två "kameror".

Om målet är att köra flera gånger säkrare än en människa så är det ju t ex bra om det funkar när man kör in i tunnlar eller blir bländad av låg sol eller på natten med mötande trafik istället för att bara hoppas att det går bra och skylla på föraren... Oops, nej just ja... det finns ju ingen sådan i autonoma fordon.

Där har du skillnaden mellan L2 och L3/L4. Systemet måste kunna hantera ALLA edge cases säkert - dvs stanna eller köra men inte krocka.

Men Teslas robotaxi kanske bara ska köra mellan kl 10 och kl 17 i bra väder och på stadsgator i 30-50 km/h, och då funkar säkert kameror utan rengöring helt ok.
Det Tesla åstadkommit är inte vad jag skulle kalla för enkelt. Tvärtom!
Som ett av två "bilbolag" i Amerikansk historia som inte gått i konkurs.
Som ett av ytterst få bolag som tillverkar 2 miljoner Elbilar per år och
dessutom med vinst.
Vet inte hur många tvivlare som sagt att det mesta Tesla åstadkommit hittills
var helt omöjligt.
Även inom battericellstillverkning har dom lyckats rätt väl.
Iaf bättre än Northvolt. ;)
Tillverkar Tesla egna battericeller? Jag trodde de köpte färdiga pack från LG, Panasonic och de där kineserna som gör LFP-batterierna?
4680-produktion har väl gått ganska dåligt och de används väl knappt? Eller är jag helt ute och cyklar här?
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2326
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Aktien TSLA

Inlägg av jpetters »

Xyborg skrev:
Larofo skrev: 30 jan 2025 21:38
spacecoin skrev: 30 jan 2025 20:56
Larofo skrev: 30 jan 2025 20:00
Niklas Z skrev: 30 jan 2025 18:25
Teslas track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Det är först när FSD är så bra att man kan sova i bilen medan den kör som något riktigt stort har åstadkommits. Det ör den tröskeln som är avgörande att komma över. Framsteg före dess har ringa värde och säger inte nödvändigtvis något om hur nära man är att lyckas med det avgörande steget.
Så track record i detta avseende är uselt.
Ja så är det, track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när
FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Men i det stora hela har Tesla ett fullkomligt
lysande track record. Mycket tack vare Elon. ;)
Jag är mest glad över att dom inte gett upp FSD och tror och hoppas att dom
ska lyckas.
Annars tycker jag att det dom lyckats med hittills är rätt fantastiskt.
Bilen kan köra helt själv i jättesvåra trafikmiljöer och under långa perioder.
Och det enbart med hjälp av vision only.
Det är en teknisk bedrift av stora mått. Sen vet förmodligen 99,99 procent
av alla som läser den här tråden och FSD-tråden att det är väldigt stor
skillnad på att köra autonomt 99,9 % av tiden jämfört med 99,999999%.
Jag håller med om att Teslas "track record" är bra när det gäller "enklare" saker som att bygga fabriker, tillverkning och normal mjukvaru-utveckling.

Andra områden som har varit svårare för Tesla är t ex batteritillverkning och att bygga dator-arkitekturer från scratch (Dojo chippet/arktekturen) med mera. Det de sistnämnda har gemensamt är att det inte bara är att förbättra befintliga metoder, utan det krävs att man måste lösa riktigt svåra problem.

Problemet med t ex FSD och Optimus är att det inte ens på forskningsstadiet finns lösningar för hur L5 autonomi eller motsvarande för robotics ska lösas.

Även all form av autonomi med endast kameror tror jag är extremt långt bor med endast normala kameror. Det finns helt enkelt för många failure modes oavsett hur många gånger Elon säger att människor är köttdatorer och vi kör med bara två "kameror".

Om målet är att köra flera gånger säkrare än en människa så är det ju t ex bra om det funkar när man kör in i tunnlar eller blir bländad av låg sol eller på natten med mötande trafik istället för att bara hoppas att det går bra och skylla på föraren... Oops, nej just ja... det finns ju ingen sådan i autonoma fordon.

Där har du skillnaden mellan L2 och L3/L4. Systemet måste kunna hantera ALLA edge cases säkert - dvs stanna eller köra men inte krocka.

Men Teslas robotaxi kanske bara ska köra mellan kl 10 och kl 17 i bra väder och på stadsgator i 30-50 km/h, och då funkar säkert kameror utan rengöring helt ok.
Det Tesla åstadkommit är inte vad jag skulle kalla för enkelt. Tvärtom!
Som ett av två "bilbolag" i Amerikansk historia som inte gått i konkurs.
Som ett av ytterst få bolag som tillverkar 2 miljoner Elbilar per år och
dessutom med vinst.
Vet inte hur många tvivlare som sagt att det mesta Tesla åstadkommit hittills
var helt omöjligt.
Även inom battericellstillverkning har dom lyckats rätt väl.
Iaf bättre än Northvolt. ;)
Tillverkar Tesla egna battericeller? Jag trodde de köpte färdiga pack från LG, Panasonic och de där kineserna som gör LFP-batterierna?
4680-produktion har väl gått ganska dåligt och de används väl knappt? Eller är jag helt ute och cyklar här?
4680 cell produktionen räcker nu till 2500 Cybertrucks i veckan.
Dvs lite mer än "används väl knappt".
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
gjohansson
Inlägg: 357
Blev medlem: 19 dec 2023 19:43

Re: Aktien TSLA

Inlägg av gjohansson »

Xyborg skrev: 31 jan 2025 09:38
Larofo skrev: 30 jan 2025 21:38
spacecoin skrev: 30 jan 2025 20:56
Larofo skrev: 30 jan 2025 20:00
Niklas Z skrev: 30 jan 2025 18:25
Teslas track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Det är först när FSD är så bra att man kan sova i bilen medan den kör som något riktigt stort har åstadkommits. Det ör den tröskeln som är avgörande att komma över. Framsteg före dess har ringa värde och säger inte nödvändigtvis något om hur nära man är att lyckas med det avgörande steget.
Så track record i detta avseende är uselt.
Ja så är det, track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när
FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Men i det stora hela har Tesla ett fullkomligt
lysande track record. Mycket tack vare Elon. ;)
Jag är mest glad över att dom inte gett upp FSD och tror och hoppas att dom
ska lyckas.
Annars tycker jag att det dom lyckats med hittills är rätt fantastiskt.
Bilen kan köra helt själv i jättesvåra trafikmiljöer och under långa perioder.
Och det enbart med hjälp av vision only.
Det är en teknisk bedrift av stora mått. Sen vet förmodligen 99,99 procent
av alla som läser den här tråden och FSD-tråden att det är väldigt stor
skillnad på att köra autonomt 99,9 % av tiden jämfört med 99,999999%.
Jag håller med om att Teslas "track record" är bra när det gäller "enklare" saker som att bygga fabriker, tillverkning och normal mjukvaru-utveckling.

Andra områden som har varit svårare för Tesla är t ex batteritillverkning och att bygga dator-arkitekturer från scratch (Dojo chippet/arktekturen) med mera. Det de sistnämnda har gemensamt är att det inte bara är att förbättra befintliga metoder, utan det krävs att man måste lösa riktigt svåra problem.

Problemet med t ex FSD och Optimus är att det inte ens på forskningsstadiet finns lösningar för hur L5 autonomi eller motsvarande för robotics ska lösas.

Även all form av autonomi med endast kameror tror jag är extremt långt bor med endast normala kameror. Det finns helt enkelt för många failure modes oavsett hur många gånger Elon säger att människor är köttdatorer och vi kör med bara två "kameror".

Om målet är att köra flera gånger säkrare än en människa så är det ju t ex bra om det funkar när man kör in i tunnlar eller blir bländad av låg sol eller på natten med mötande trafik istället för att bara hoppas att det går bra och skylla på föraren... Oops, nej just ja... det finns ju ingen sådan i autonoma fordon.

Där har du skillnaden mellan L2 och L3/L4. Systemet måste kunna hantera ALLA edge cases säkert - dvs stanna eller köra men inte krocka.

Men Teslas robotaxi kanske bara ska köra mellan kl 10 och kl 17 i bra väder och på stadsgator i 30-50 km/h, och då funkar säkert kameror utan rengöring helt ok.
Det Tesla åstadkommit är inte vad jag skulle kalla för enkelt. Tvärtom!
Som ett av två "bilbolag" i Amerikansk historia som inte gått i konkurs.
Som ett av ytterst få bolag som tillverkar 2 miljoner Elbilar per år och
dessutom med vinst.
Vet inte hur många tvivlare som sagt att det mesta Tesla åstadkommit hittills
var helt omöjligt.
Även inom battericellstillverkning har dom lyckats rätt väl.
Iaf bättre än Northvolt. ;)
Tillverkar Tesla egna battericeller? Jag trodde de köpte färdiga pack från LG, Panasonic och de där kineserna som gör LFP-batterierna?
4680-produktion har väl gått ganska dåligt och de används väl knappt? Eller är jag helt ute och cyklar här?
Senaste informationen från Tesla är att de kan tillverka 4680-celler i en takt som kan försörja 2,5k cybertrucks i veckan. Dvs det är än så länge en liten andel av Teslas totala batteriförbrukning
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 867
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Larofo »

Över 100 miljoner 4680 celler tillverkade nu. Dom hade definitivt önskat
att det var mer, men det jobbas fortsatt på att öka tillverkningstakten.
Blir intressant att följa utvecklingen.
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
Referralkod: ts.la/robin28307

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Xyborg »

jpetters skrev: 31 jan 2025 10:52
Xyborg skrev:
Larofo skrev: 30 jan 2025 21:38
spacecoin skrev: 30 jan 2025 20:56
Larofo skrev: 30 jan 2025 20:00


Ja så är det, track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när
FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Men i det stora hela har Tesla ett fullkomligt
lysande track record. Mycket tack vare Elon. ;)
Jag är mest glad över att dom inte gett upp FSD och tror och hoppas att dom
ska lyckas.
Annars tycker jag att det dom lyckats med hittills är rätt fantastiskt.
Bilen kan köra helt själv i jättesvåra trafikmiljöer och under långa perioder.
Och det enbart med hjälp av vision only.
Det är en teknisk bedrift av stora mått. Sen vet förmodligen 99,99 procent
av alla som läser den här tråden och FSD-tråden att det är väldigt stor
skillnad på att köra autonomt 99,9 % av tiden jämfört med 99,999999%.
Jag håller med om att Teslas "track record" är bra när det gäller "enklare" saker som att bygga fabriker, tillverkning och normal mjukvaru-utveckling.

Andra områden som har varit svårare för Tesla är t ex batteritillverkning och att bygga dator-arkitekturer från scratch (Dojo chippet/arktekturen) med mera. Det de sistnämnda har gemensamt är att det inte bara är att förbättra befintliga metoder, utan det krävs att man måste lösa riktigt svåra problem.

Problemet med t ex FSD och Optimus är att det inte ens på forskningsstadiet finns lösningar för hur L5 autonomi eller motsvarande för robotics ska lösas.

Även all form av autonomi med endast kameror tror jag är extremt långt bor med endast normala kameror. Det finns helt enkelt för många failure modes oavsett hur många gånger Elon säger att människor är köttdatorer och vi kör med bara två "kameror".

Om målet är att köra flera gånger säkrare än en människa så är det ju t ex bra om det funkar när man kör in i tunnlar eller blir bländad av låg sol eller på natten med mötande trafik istället för att bara hoppas att det går bra och skylla på föraren... Oops, nej just ja... det finns ju ingen sådan i autonoma fordon.

Där har du skillnaden mellan L2 och L3/L4. Systemet måste kunna hantera ALLA edge cases säkert - dvs stanna eller köra men inte krocka.

Men Teslas robotaxi kanske bara ska köra mellan kl 10 och kl 17 i bra väder och på stadsgator i 30-50 km/h, och då funkar säkert kameror utan rengöring helt ok.
Det Tesla åstadkommit är inte vad jag skulle kalla för enkelt. Tvärtom!
Som ett av två "bilbolag" i Amerikansk historia som inte gått i konkurs.
Som ett av ytterst få bolag som tillverkar 2 miljoner Elbilar per år och
dessutom med vinst.
Vet inte hur många tvivlare som sagt att det mesta Tesla åstadkommit hittills
var helt omöjligt.
Även inom battericellstillverkning har dom lyckats rätt väl.
Iaf bättre än Northvolt. ;)
Tillverkar Tesla egna battericeller? Jag trodde de köpte färdiga pack från LG, Panasonic och de där kineserna som gör LFP-batterierna?
4680-produktion har väl gått ganska dåligt och de används väl knappt? Eller är jag helt ute och cyklar här?
4680 cell produktionen räcker nu till 2500 Cybertrucks i veckan.
Dvs lite mer än "används väl knappt".
Njae, sett till Teslas totala produktion skulle jag verkligen säga att det passar in i uttrycket "används knappt". :)
Sabbe
Inlägg: 1574
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

spacecoin skrev: 29 jan 2025 13:30
Sabbe
Inlägg: 1574
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Ett steg närmare Robotaxi

Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1365
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Credde »

Sabbe skrev: 31 jan 2025 18:02
Ett steg närmare Robotaxi

Att en "robot" kan "dammsuga" en bil är närmre robotaxi är väl att ta lite väl i... Om det ska vara så autonomt ska rengöringsroboten kunna lösa allt, ta bort spya, torka säten för choklad som har fastnat, ta bort glömda saker etc. :D
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8129
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Credde skrev: 31 jan 2025 18:06
Sabbe skrev: 31 jan 2025 18:02
Ett steg närmare Robotaxi

Att en "robot" kan "dammsuga" en bil är närmre robotaxi är väl att ta lite väl i... Om det ska vara så autonomt ska rengöringsroboten kunna lösa allt, ta bort spya, torka säten för choklad som har fastnat, ta bort glömda saker etc. :D
Det såg väl iofs ut som att det var exakt det den roboten var konstruerad att göra? :?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 389
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ONSatan »

fth skrev: 31 jan 2025 18:47
Credde skrev: 31 jan 2025 18:06
Sabbe skrev: 31 jan 2025 18:02
Ett steg närmare Robotaxi

Att en "robot" kan "dammsuga" en bil är närmre robotaxi är väl att ta lite väl i... Om det ska vara så autonomt ska rengöringsroboten kunna lösa allt, ta bort spya, torka säten för choklad som har fastnat, ta bort glömda saker etc. :D
Det såg väl iofs ut som att det var exakt det den roboten var konstruerad att göra? :?

/fth
Precis.
- "Kör mig till Operakällaren"
- "Nej men jag kan dammsuga baksätet åt dig" :D
I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 867
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Larofo »

TSLA kommer aldrig mer gå under $400 igen.
Jag är nästan helt säker på det.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 993
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Freez »

Sålde mina idag tänker att Tesla peakat för den här gången. Kommer förmodligen få äta upp detta om några månader :).
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8418
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

fth skrev: 31 jan 2025 18:47
Credde skrev: 31 jan 2025 18:06
Sabbe skrev: 31 jan 2025 18:02
Ett steg närmare Robotaxi

Att en "robot" kan "dammsuga" en bil är närmre robotaxi är väl att ta lite väl i... Om det ska vara så autonomt ska rengöringsroboten kunna lösa allt, ta bort spya, torka säten för choklad som har fastnat, ta bort glömda saker etc. :D
Det såg väl iofs ut som att det var exakt det den roboten var konstruerad att göra? :?

/fth
"Ett steg närmare robotaxi" :lol: Lika mycket som min robotgräsklippare är ett steg närmare AGI...

Ironin i att Tesla gör en demo med en use-case-specifik robot istället för en humanoid går inte ens att beskriva. :lol:
Att den där roboten får ren bilen är inte troligt dessutom, och personalen kostar minimum wage gör ett bättre jobb.

Kanske deploya 10k bilar först och försök få ner kostnaderna senare när man fått feedback från kunderna om tjänsten är något de vill använda?

Men Tesla är som sagt världsledande på marknadsföring.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8129
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

spacecoin skrev: 01 feb 2025 09:03
fth skrev: 31 jan 2025 18:47
Credde skrev: 31 jan 2025 18:06
Sabbe skrev: 31 jan 2025 18:02
Ett steg närmare Robotaxi

Att en "robot" kan "dammsuga" en bil är närmre robotaxi är väl att ta lite väl i... Om det ska vara så autonomt ska rengöringsroboten kunna lösa allt, ta bort spya, torka säten för choklad som har fastnat, ta bort glömda saker etc. :D
Det såg väl iofs ut som att det var exakt det den roboten var konstruerad att göra? :?

/fth
"Ett steg närmare robotaxi" :lol: Lika mycket som min robotgräsklippare är ett steg närmare AGI...

Ironin i att Tesla gör en demo med en use-case-specifik robot istället för en humanoid går inte ens att beskriva. :lol:
Att den där roboten får ren bilen är inte troligt dessutom, och personalen kostar minimum wage gör ett bättre jobb.

Kanske deploya 10k bilar först och försök få ner kostnaderna senare när man fått feedback från kunderna om tjänsten är något de vill använda?

Men Tesla är som sagt världsledande på marknadsföring.
Det är klart att en städrobot i sig inte på något sätt för oss närmare till sann FSD, men att Tesla nu verkar seriöst arbeta med att ta fram infrastruktur (städrobot, trådlös laddning etc) för en större utrullning indikerar för mig att dom iaf själva tror på detta.

Sen kan förstås din tolkning att allt bara är ”smoke and mirrors” och marknadsföring vara korrekt, men jag tolkar ändå detta försiktigt positivt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
backe
Inlägg: 2550
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Får kanske bli lite prissänkning nu snart i väntan på Juniper?

Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4192
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

backe skrev: 03 feb 2025 14:42
Får kanske bli lite prissänkning nu snart i väntan på Juniper?

Kanske, men det blir lite tramsigt att cherrypicka(?) ett så litet urval av Europeiska länder. Varför är t ex inte Tyskland och Italien med i listan? Känns som snedrapportering…
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Skriv svar