Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3645
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Aktien TSLA
Teslas track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Det är först när FSD är så bra att man kan sova i bilen medan den kör som något riktigt stort har åstadkommits. Det ör den tröskeln som är avgörande att komma över. Framsteg före dess har ringa värde och säger inte nödvändigtvis något om hur nära man är att lyckas med det avgörande steget.
Så track record i detta avseende är uselt.
Så track record i detta avseende är uselt.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Aktien TSLA
Håller helt med.Niklas Z skrev: ↑30 jan 2025 18:25Teslas track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Det är först när FSD är så bra att man kan sova i bilen medan den kör som något riktigt stort har åstadkommits. Det ör den tröskeln som är avgörande att komma över. Framsteg före dess har ringa värde och säger inte nödvändigtvis något om hur nära man är att lyckas med det avgörande steget.
Så track record i detta avseende är uselt.
Re: Aktien TSLA
Ja så är det, track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om närNiklas Z skrev: ↑30 jan 2025 18:25Teslas track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Det är först när FSD är så bra att man kan sova i bilen medan den kör som något riktigt stort har åstadkommits. Det ör den tröskeln som är avgörande att komma över. Framsteg före dess har ringa värde och säger inte nödvändigtvis något om hur nära man är att lyckas med det avgörande steget.
Så track record i detta avseende är uselt.
FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Men i det stora hela har Tesla ett fullkomligt
lysande track record. Mycket tack vare Elon.

Jag är mest glad över att dom inte gett upp FSD och tror och hoppas att dom
ska lyckas.
Annars tycker jag att det dom lyckats med hittills är rätt fantastiskt.
Bilen kan köra helt själv i jättesvåra trafikmiljöer och under långa perioder.
Och det enbart med hjälp av vision only.
Det är en teknisk bedrift av stora mått. Sen vet förmodligen 99,99 procent
av alla som läser den här tråden och FSD-tråden att det är väldigt stor
skillnad på att köra autonomt 99,9 % av tiden jämfört med 99,999999%.
Re: Aktien TSLA
Jag håller med om att Teslas "track record" är bra när det gäller "enklare" saker som att bygga fabriker, tillverkning och normal mjukvaru-utveckling.Larofo skrev: ↑30 jan 2025 20:00Ja så är det, track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om närNiklas Z skrev: ↑30 jan 2025 18:25Teslas track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Det är först när FSD är så bra att man kan sova i bilen medan den kör som något riktigt stort har åstadkommits. Det ör den tröskeln som är avgörande att komma över. Framsteg före dess har ringa värde och säger inte nödvändigtvis något om hur nära man är att lyckas med det avgörande steget.
Så track record i detta avseende är uselt.
FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Men i det stora hela har Tesla ett fullkomligt
lysande track record. Mycket tack vare Elon.![]()
Jag är mest glad över att dom inte gett upp FSD och tror och hoppas att dom
ska lyckas.
Annars tycker jag att det dom lyckats med hittills är rätt fantastiskt.
Bilen kan köra helt själv i jättesvåra trafikmiljöer och under långa perioder.
Och det enbart med hjälp av vision only.
Det är en teknisk bedrift av stora mått. Sen vet förmodligen 99,99 procent
av alla som läser den här tråden och FSD-tråden att det är väldigt stor
skillnad på att köra autonomt 99,9 % av tiden jämfört med 99,999999%.
Andra områden som har varit svårare för Tesla är t ex batteritillverkning och att bygga dator-arkitekturer från scratch (Dojo chippet/arktekturen) med mera. Det de sistnämnda har gemensamt är att det inte bara är att förbättra befintliga metoder, utan det krävs att man måste lösa riktigt svåra problem.
Problemet med t ex FSD och Optimus är att det inte ens på forskningsstadiet finns lösningar för hur L5 autonomi eller motsvarande för robotics ska lösas.
Även all form av autonomi med endast kameror tror jag är extremt långt bor med endast normala kameror. Det finns helt enkelt för många failure modes oavsett hur många gånger Elon säger att människor är köttdatorer och vi kör med bara två "kameror".
Om målet är att köra flera gånger säkrare än en människa så är det ju t ex bra om det funkar när man kör in i tunnlar eller blir bländad av låg sol eller på natten med mötande trafik istället för att bara hoppas att det går bra och skylla på föraren... Oops, nej just ja... det finns ju ingen sådan i autonoma fordon.
Där har du skillnaden mellan L2 och L3/L4. Systemet måste kunna hantera ALLA edge cases säkert - dvs stanna eller köra men inte krocka.
Men Teslas robotaxi kanske bara ska köra mellan kl 10 och kl 17 i bra väder och på stadsgator i 30-50 km/h, och då funkar säkert kameror utan rengöring helt ok.
Re: Aktien TSLA
Det Tesla åstadkommit är inte vad jag skulle kalla för enkelt. Tvärtom!spacecoin skrev: ↑30 jan 2025 20:56Jag håller med om att Teslas "track record" är bra när det gäller "enklare" saker som att bygga fabriker, tillverkning och normal mjukvaru-utveckling.Larofo skrev: ↑30 jan 2025 20:00Ja så är det, track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om närNiklas Z skrev: ↑30 jan 2025 18:25Teslas track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Det är först när FSD är så bra att man kan sova i bilen medan den kör som något riktigt stort har åstadkommits. Det ör den tröskeln som är avgörande att komma över. Framsteg före dess har ringa värde och säger inte nödvändigtvis något om hur nära man är att lyckas med det avgörande steget.
Så track record i detta avseende är uselt.
FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Men i det stora hela har Tesla ett fullkomligt
lysande track record. Mycket tack vare Elon.![]()
Jag är mest glad över att dom inte gett upp FSD och tror och hoppas att dom
ska lyckas.
Annars tycker jag att det dom lyckats med hittills är rätt fantastiskt.
Bilen kan köra helt själv i jättesvåra trafikmiljöer och under långa perioder.
Och det enbart med hjälp av vision only.
Det är en teknisk bedrift av stora mått. Sen vet förmodligen 99,99 procent
av alla som läser den här tråden och FSD-tråden att det är väldigt stor
skillnad på att köra autonomt 99,9 % av tiden jämfört med 99,999999%.
Andra områden som har varit svårare för Tesla är t ex batteritillverkning och att bygga dator-arkitekturer från scratch (Dojo chippet/arktekturen) med mera. Det de sistnämnda har gemensamt är att det inte bara är att förbättra befintliga metoder, utan det krävs att man måste lösa riktigt svåra problem.
Problemet med t ex FSD och Optimus är att det inte ens på forskningsstadiet finns lösningar för hur L5 autonomi eller motsvarande för robotics ska lösas.
Även all form av autonomi med endast kameror tror jag är extremt långt bor med endast normala kameror. Det finns helt enkelt för många failure modes oavsett hur många gånger Elon säger att människor är köttdatorer och vi kör med bara två "kameror".
Om målet är att köra flera gånger säkrare än en människa så är det ju t ex bra om det funkar när man kör in i tunnlar eller blir bländad av låg sol eller på natten med mötande trafik istället för att bara hoppas att det går bra och skylla på föraren... Oops, nej just ja... det finns ju ingen sådan i autonoma fordon.
Där har du skillnaden mellan L2 och L3/L4. Systemet måste kunna hantera ALLA edge cases säkert - dvs stanna eller köra men inte krocka.
Men Teslas robotaxi kanske bara ska köra mellan kl 10 och kl 17 i bra väder och på stadsgator i 30-50 km/h, och då funkar säkert kameror utan rengöring helt ok.
Som ett av två "bilbolag" i Amerikansk historia som inte gått i konkurs.
Som ett av ytterst få bolag som tillverkar 2 miljoner Elbilar per år och
dessutom med vinst.
Vet inte hur många tvivlare som sagt att det mesta Tesla åstadkommit hittills
var helt omöjligt.
Även inom battericellstillverkning har dom lyckats rätt väl.
Iaf bättre än Northvolt.

Re: Aktien TSLA
Jag håller med om att Tesla gjort många saker bra.Larofo skrev: ↑30 jan 2025 21:38Det Tesla åstadkommit är inte vad jag skulle kalla för enkelt. Tvärtom!spacecoin skrev: ↑30 jan 2025 20:56Jag håller med om att Teslas "track record" är bra när det gäller "enklare" saker som att bygga fabriker, tillverkning och normal mjukvaru-utveckling.Larofo skrev: ↑30 jan 2025 20:00Ja så är det, track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om närNiklas Z skrev: ↑30 jan 2025 18:25Teslas track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Det är först när FSD är så bra att man kan sova i bilen medan den kör som något riktigt stort har åstadkommits. Det ör den tröskeln som är avgörande att komma över. Framsteg före dess har ringa värde och säger inte nödvändigtvis något om hur nära man är att lyckas med det avgörande steget.
Så track record i detta avseende är uselt.
FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Men i det stora hela har Tesla ett fullkomligt
lysande track record. Mycket tack vare Elon.![]()
Jag är mest glad över att dom inte gett upp FSD och tror och hoppas att dom
ska lyckas.
Annars tycker jag att det dom lyckats med hittills är rätt fantastiskt.
Bilen kan köra helt själv i jättesvåra trafikmiljöer och under långa perioder.
Och det enbart med hjälp av vision only.
Det är en teknisk bedrift av stora mått. Sen vet förmodligen 99,99 procent
av alla som läser den här tråden och FSD-tråden att det är väldigt stor
skillnad på att köra autonomt 99,9 % av tiden jämfört med 99,999999%.
Andra områden som har varit svårare för Tesla är t ex batteritillverkning och att bygga dator-arkitekturer från scratch (Dojo chippet/arktekturen) med mera. Det de sistnämnda har gemensamt är att det inte bara är att förbättra befintliga metoder, utan det krävs att man måste lösa riktigt svåra problem.
Problemet med t ex FSD och Optimus är att det inte ens på forskningsstadiet finns lösningar för hur L5 autonomi eller motsvarande för robotics ska lösas.
Även all form av autonomi med endast kameror tror jag är extremt långt bor med endast normala kameror. Det finns helt enkelt för många failure modes oavsett hur många gånger Elon säger att människor är köttdatorer och vi kör med bara två "kameror".
Om målet är att köra flera gånger säkrare än en människa så är det ju t ex bra om det funkar när man kör in i tunnlar eller blir bländad av låg sol eller på natten med mötande trafik istället för att bara hoppas att det går bra och skylla på föraren... Oops, nej just ja... det finns ju ingen sådan i autonoma fordon.
Där har du skillnaden mellan L2 och L3/L4. Systemet måste kunna hantera ALLA edge cases säkert - dvs stanna eller köra men inte krocka.
Men Teslas robotaxi kanske bara ska köra mellan kl 10 och kl 17 i bra väder och på stadsgator i 30-50 km/h, och då funkar säkert kameror utan rengöring helt ok.
Som ett av två "bilbolag" i Amerikansk historia som inte gått i konkurs.
Som ett av ytterst få bolag som tillverkar 2 miljoner Elbilar per år och
dessutom med vinst.
Vet inte hur många tvivlare som sagt att det mesta Tesla åstadkommit hittills
var helt omöjligt.
Även inom battericellstillverkning har dom lyckats rätt väl.
Iaf bättre än Northvolt.![]()
Jag satte "enkelt" inom citationstecken eftersom det avsågs vara relativt de andra sakerna jag listade.
Re: Aktien TSLA
spacecoin skrev: ↑30 jan 2025 21:41Jag håller med om att Tesla gjort många saker bra.Larofo skrev: ↑30 jan 2025 21:38Det Tesla åstadkommit är inte vad jag skulle kalla för enkelt. Tvärtom!spacecoin skrev: ↑30 jan 2025 20:56Jag håller med om att Teslas "track record" är bra när det gäller "enklare" saker som att bygga fabriker, tillverkning och normal mjukvaru-utveckling.Larofo skrev: ↑30 jan 2025 20:00Ja så är det, track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om närNiklas Z skrev: ↑30 jan 2025 18:25Teslas track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Det är först när FSD är så bra att man kan sova i bilen medan den kör som något riktigt stort har åstadkommits. Det ör den tröskeln som är avgörande att komma över. Framsteg före dess har ringa värde och säger inte nödvändigtvis något om hur nära man är att lyckas med det avgörande steget.
Så track record i detta avseende är uselt.
FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Men i det stora hela har Tesla ett fullkomligt
lysande track record. Mycket tack vare Elon.![]()
Jag är mest glad över att dom inte gett upp FSD och tror och hoppas att dom
ska lyckas.
Annars tycker jag att det dom lyckats med hittills är rätt fantastiskt.
Bilen kan köra helt själv i jättesvåra trafikmiljöer och under långa perioder.
Och det enbart med hjälp av vision only.
Det är en teknisk bedrift av stora mått. Sen vet förmodligen 99,99 procent
av alla som läser den här tråden och FSD-tråden att det är väldigt stor
skillnad på att köra autonomt 99,9 % av tiden jämfört med 99,999999%.
Andra områden som har varit svårare för Tesla är t ex batteritillverkning och att bygga dator-arkitekturer från scratch (Dojo chippet/arktekturen) med mera. Det de sistnämnda har gemensamt är att det inte bara är att förbättra befintliga metoder, utan det krävs att man måste lösa riktigt svåra problem.
Problemet med t ex FSD och Optimus är att det inte ens på forskningsstadiet finns lösningar för hur L5 autonomi eller motsvarande för robotics ska lösas.
Även all form av autonomi med endast kameror tror jag är extremt långt bor med endast normala kameror. Det finns helt enkelt för många failure modes oavsett hur många gånger Elon säger att människor är köttdatorer och vi kör med bara två "kameror".
Om målet är att köra flera gånger säkrare än en människa så är det ju t ex bra om det funkar när man kör in i tunnlar eller blir bländad av låg sol eller på natten med mötande trafik istället för att bara hoppas att det går bra och skylla på föraren... Oops, nej just ja... det finns ju ingen sådan i autonoma fordon.
Där har du skillnaden mellan L2 och L3/L4. Systemet måste kunna hantera ALLA edge cases säkert - dvs stanna eller köra men inte krocka.
Men Teslas robotaxi kanske bara ska köra mellan kl 10 och kl 17 i bra väder och på stadsgator i 30-50 km/h, och då funkar säkert kameror utan rengöring helt ok.
Som ett av två "bilbolag" i Amerikansk historia som inte gått i konkurs.
Som ett av ytterst få bolag som tillverkar 2 miljoner Elbilar per år och
dessutom med vinst.
Vet inte hur många tvivlare som sagt att det mesta Tesla åstadkommit hittills
var helt omöjligt.
Även inom battericellstillverkning har dom lyckats rätt väl.
Iaf bättre än Northvolt.![]()
Jag satte "enkelt" inom citationstecken eftersom det avsågs vara relativt de andra sakerna jag listade.

- Xyborg
- Teslaägare
- Inlägg: 224
- Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
- Referralkod: ts.la/robin28307
Re: Aktien TSLA
Tillverkar Tesla egna battericeller? Jag trodde de köpte färdiga pack från LG, Panasonic och de där kineserna som gör LFP-batterierna?Larofo skrev: ↑30 jan 2025 21:38Det Tesla åstadkommit är inte vad jag skulle kalla för enkelt. Tvärtom!spacecoin skrev: ↑30 jan 2025 20:56Jag håller med om att Teslas "track record" är bra när det gäller "enklare" saker som att bygga fabriker, tillverkning och normal mjukvaru-utveckling.Larofo skrev: ↑30 jan 2025 20:00Ja så är det, track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om närNiklas Z skrev: ↑30 jan 2025 18:25Teslas track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Det är först när FSD är så bra att man kan sova i bilen medan den kör som något riktigt stort har åstadkommits. Det ör den tröskeln som är avgörande att komma över. Framsteg före dess har ringa värde och säger inte nödvändigtvis något om hur nära man är att lyckas med det avgörande steget.
Så track record i detta avseende är uselt.
FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Men i det stora hela har Tesla ett fullkomligt
lysande track record. Mycket tack vare Elon.![]()
Jag är mest glad över att dom inte gett upp FSD och tror och hoppas att dom
ska lyckas.
Annars tycker jag att det dom lyckats med hittills är rätt fantastiskt.
Bilen kan köra helt själv i jättesvåra trafikmiljöer och under långa perioder.
Och det enbart med hjälp av vision only.
Det är en teknisk bedrift av stora mått. Sen vet förmodligen 99,99 procent
av alla som läser den här tråden och FSD-tråden att det är väldigt stor
skillnad på att köra autonomt 99,9 % av tiden jämfört med 99,999999%.
Andra områden som har varit svårare för Tesla är t ex batteritillverkning och att bygga dator-arkitekturer från scratch (Dojo chippet/arktekturen) med mera. Det de sistnämnda har gemensamt är att det inte bara är att förbättra befintliga metoder, utan det krävs att man måste lösa riktigt svåra problem.
Problemet med t ex FSD och Optimus är att det inte ens på forskningsstadiet finns lösningar för hur L5 autonomi eller motsvarande för robotics ska lösas.
Även all form av autonomi med endast kameror tror jag är extremt långt bor med endast normala kameror. Det finns helt enkelt för många failure modes oavsett hur många gånger Elon säger att människor är köttdatorer och vi kör med bara två "kameror".
Om målet är att köra flera gånger säkrare än en människa så är det ju t ex bra om det funkar när man kör in i tunnlar eller blir bländad av låg sol eller på natten med mötande trafik istället för att bara hoppas att det går bra och skylla på föraren... Oops, nej just ja... det finns ju ingen sådan i autonoma fordon.
Där har du skillnaden mellan L2 och L3/L4. Systemet måste kunna hantera ALLA edge cases säkert - dvs stanna eller köra men inte krocka.
Men Teslas robotaxi kanske bara ska köra mellan kl 10 och kl 17 i bra väder och på stadsgator i 30-50 km/h, och då funkar säkert kameror utan rengöring helt ok.
Som ett av två "bilbolag" i Amerikansk historia som inte gått i konkurs.
Som ett av ytterst få bolag som tillverkar 2 miljoner Elbilar per år och
dessutom med vinst.
Vet inte hur många tvivlare som sagt att det mesta Tesla åstadkommit hittills
var helt omöjligt.
Även inom battericellstillverkning har dom lyckats rätt väl.
Iaf bättre än Northvolt.![]()
4680-produktion har väl gått ganska dåligt och de används väl knappt? Eller är jag helt ute och cyklar här?
Re: Aktien TSLA
4680 cell produktionen räcker nu till 2500 Cybertrucks i veckan.Xyborg skrev:Tillverkar Tesla egna battericeller? Jag trodde de köpte färdiga pack från LG, Panasonic och de där kineserna som gör LFP-batterierna?Larofo skrev: ↑30 jan 2025 21:38Det Tesla åstadkommit är inte vad jag skulle kalla för enkelt. Tvärtom!spacecoin skrev: ↑30 jan 2025 20:56Jag håller med om att Teslas "track record" är bra när det gäller "enklare" saker som att bygga fabriker, tillverkning och normal mjukvaru-utveckling.Larofo skrev: ↑30 jan 2025 20:00Ja så är det, track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om närNiklas Z skrev: ↑30 jan 2025 18:25Teslas track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Det är först när FSD är så bra att man kan sova i bilen medan den kör som något riktigt stort har åstadkommits. Det ör den tröskeln som är avgörande att komma över. Framsteg före dess har ringa värde och säger inte nödvändigtvis något om hur nära man är att lyckas med det avgörande steget.
Så track record i detta avseende är uselt.
FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Men i det stora hela har Tesla ett fullkomligt
lysande track record. Mycket tack vare Elon.![]()
Jag är mest glad över att dom inte gett upp FSD och tror och hoppas att dom
ska lyckas.
Annars tycker jag att det dom lyckats med hittills är rätt fantastiskt.
Bilen kan köra helt själv i jättesvåra trafikmiljöer och under långa perioder.
Och det enbart med hjälp av vision only.
Det är en teknisk bedrift av stora mått. Sen vet förmodligen 99,99 procent
av alla som läser den här tråden och FSD-tråden att det är väldigt stor
skillnad på att köra autonomt 99,9 % av tiden jämfört med 99,999999%.
Andra områden som har varit svårare för Tesla är t ex batteritillverkning och att bygga dator-arkitekturer från scratch (Dojo chippet/arktekturen) med mera. Det de sistnämnda har gemensamt är att det inte bara är att förbättra befintliga metoder, utan det krävs att man måste lösa riktigt svåra problem.
Problemet med t ex FSD och Optimus är att det inte ens på forskningsstadiet finns lösningar för hur L5 autonomi eller motsvarande för robotics ska lösas.
Även all form av autonomi med endast kameror tror jag är extremt långt bor med endast normala kameror. Det finns helt enkelt för många failure modes oavsett hur många gånger Elon säger att människor är köttdatorer och vi kör med bara två "kameror".
Om målet är att köra flera gånger säkrare än en människa så är det ju t ex bra om det funkar när man kör in i tunnlar eller blir bländad av låg sol eller på natten med mötande trafik istället för att bara hoppas att det går bra och skylla på föraren... Oops, nej just ja... det finns ju ingen sådan i autonoma fordon.
Där har du skillnaden mellan L2 och L3/L4. Systemet måste kunna hantera ALLA edge cases säkert - dvs stanna eller köra men inte krocka.
Men Teslas robotaxi kanske bara ska köra mellan kl 10 och kl 17 i bra väder och på stadsgator i 30-50 km/h, och då funkar säkert kameror utan rengöring helt ok.
Som ett av två "bilbolag" i Amerikansk historia som inte gått i konkurs.
Som ett av ytterst få bolag som tillverkar 2 miljoner Elbilar per år och
dessutom med vinst.
Vet inte hur många tvivlare som sagt att det mesta Tesla åstadkommit hittills
var helt omöjligt.
Även inom battericellstillverkning har dom lyckats rätt väl.
Iaf bättre än Northvolt.![]()
4680-produktion har väl gått ganska dåligt och de används väl knappt? Eller är jag helt ute och cyklar här?
Dvs lite mer än "används väl knappt".
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
-
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 19 dec 2023 19:43
Re: Aktien TSLA
Senaste informationen från Tesla är att de kan tillverka 4680-celler i en takt som kan försörja 2,5k cybertrucks i veckan. Dvs det är än så länge en liten andel av Teslas totala batteriförbrukningXyborg skrev: ↑31 jan 2025 09:38Tillverkar Tesla egna battericeller? Jag trodde de köpte färdiga pack från LG, Panasonic och de där kineserna som gör LFP-batterierna?Larofo skrev: ↑30 jan 2025 21:38Det Tesla åstadkommit är inte vad jag skulle kalla för enkelt. Tvärtom!spacecoin skrev: ↑30 jan 2025 20:56Jag håller med om att Teslas "track record" är bra när det gäller "enklare" saker som att bygga fabriker, tillverkning och normal mjukvaru-utveckling.Larofo skrev: ↑30 jan 2025 20:00Ja så är det, track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om närNiklas Z skrev: ↑30 jan 2025 18:25Teslas track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Det är först när FSD är så bra att man kan sova i bilen medan den kör som något riktigt stort har åstadkommits. Det ör den tröskeln som är avgörande att komma över. Framsteg före dess har ringa värde och säger inte nödvändigtvis något om hur nära man är att lyckas med det avgörande steget.
Så track record i detta avseende är uselt.
FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Men i det stora hela har Tesla ett fullkomligt
lysande track record. Mycket tack vare Elon.![]()
Jag är mest glad över att dom inte gett upp FSD och tror och hoppas att dom
ska lyckas.
Annars tycker jag att det dom lyckats med hittills är rätt fantastiskt.
Bilen kan köra helt själv i jättesvåra trafikmiljöer och under långa perioder.
Och det enbart med hjälp av vision only.
Det är en teknisk bedrift av stora mått. Sen vet förmodligen 99,99 procent
av alla som läser den här tråden och FSD-tråden att det är väldigt stor
skillnad på att köra autonomt 99,9 % av tiden jämfört med 99,999999%.
Andra områden som har varit svårare för Tesla är t ex batteritillverkning och att bygga dator-arkitekturer från scratch (Dojo chippet/arktekturen) med mera. Det de sistnämnda har gemensamt är att det inte bara är att förbättra befintliga metoder, utan det krävs att man måste lösa riktigt svåra problem.
Problemet med t ex FSD och Optimus är att det inte ens på forskningsstadiet finns lösningar för hur L5 autonomi eller motsvarande för robotics ska lösas.
Även all form av autonomi med endast kameror tror jag är extremt långt bor med endast normala kameror. Det finns helt enkelt för många failure modes oavsett hur många gånger Elon säger att människor är köttdatorer och vi kör med bara två "kameror".
Om målet är att köra flera gånger säkrare än en människa så är det ju t ex bra om det funkar när man kör in i tunnlar eller blir bländad av låg sol eller på natten med mötande trafik istället för att bara hoppas att det går bra och skylla på föraren... Oops, nej just ja... det finns ju ingen sådan i autonoma fordon.
Där har du skillnaden mellan L2 och L3/L4. Systemet måste kunna hantera ALLA edge cases säkert - dvs stanna eller köra men inte krocka.
Men Teslas robotaxi kanske bara ska köra mellan kl 10 och kl 17 i bra väder och på stadsgator i 30-50 km/h, och då funkar säkert kameror utan rengöring helt ok.
Som ett av två "bilbolag" i Amerikansk historia som inte gått i konkurs.
Som ett av ytterst få bolag som tillverkar 2 miljoner Elbilar per år och
dessutom med vinst.
Vet inte hur många tvivlare som sagt att det mesta Tesla åstadkommit hittills
var helt omöjligt.
Även inom battericellstillverkning har dom lyckats rätt väl.
Iaf bättre än Northvolt.![]()
4680-produktion har väl gått ganska dåligt och de används väl knappt? Eller är jag helt ute och cyklar här?
Re: Aktien TSLA
Över 100 miljoner 4680 celler tillverkade nu. Dom hade definitivt önskat
att det var mer, men det jobbas fortsatt på att öka tillverkningstakten.
Blir intressant att följa utvecklingen.
att det var mer, men det jobbas fortsatt på att öka tillverkningstakten.
Blir intressant att följa utvecklingen.
- Xyborg
- Teslaägare
- Inlägg: 224
- Blev medlem: 24 aug 2022 22:07
- Referralkod: ts.la/robin28307
Re: Aktien TSLA
Njae, sett till Teslas totala produktion skulle jag verkligen säga att det passar in i uttrycket "används knappt".jpetters skrev: ↑31 jan 2025 10:524680 cell produktionen räcker nu till 2500 Cybertrucks i veckan.Xyborg skrev:Tillverkar Tesla egna battericeller? Jag trodde de köpte färdiga pack från LG, Panasonic och de där kineserna som gör LFP-batterierna?Larofo skrev: ↑30 jan 2025 21:38Det Tesla åstadkommit är inte vad jag skulle kalla för enkelt. Tvärtom!spacecoin skrev: ↑30 jan 2025 20:56Jag håller med om att Teslas "track record" är bra när det gäller "enklare" saker som att bygga fabriker, tillverkning och normal mjukvaru-utveckling.Larofo skrev: ↑30 jan 2025 20:00
Ja så är det, track record när det gäller precisionen i förutsägelserna om när
FSD ska fungera är fullkomligt uselt. Men i det stora hela har Tesla ett fullkomligt
lysande track record. Mycket tack vare Elon.![]()
Jag är mest glad över att dom inte gett upp FSD och tror och hoppas att dom
ska lyckas.
Annars tycker jag att det dom lyckats med hittills är rätt fantastiskt.
Bilen kan köra helt själv i jättesvåra trafikmiljöer och under långa perioder.
Och det enbart med hjälp av vision only.
Det är en teknisk bedrift av stora mått. Sen vet förmodligen 99,99 procent
av alla som läser den här tråden och FSD-tråden att det är väldigt stor
skillnad på att köra autonomt 99,9 % av tiden jämfört med 99,999999%.
Andra områden som har varit svårare för Tesla är t ex batteritillverkning och att bygga dator-arkitekturer från scratch (Dojo chippet/arktekturen) med mera. Det de sistnämnda har gemensamt är att det inte bara är att förbättra befintliga metoder, utan det krävs att man måste lösa riktigt svåra problem.
Problemet med t ex FSD och Optimus är att det inte ens på forskningsstadiet finns lösningar för hur L5 autonomi eller motsvarande för robotics ska lösas.
Även all form av autonomi med endast kameror tror jag är extremt långt bor med endast normala kameror. Det finns helt enkelt för många failure modes oavsett hur många gånger Elon säger att människor är köttdatorer och vi kör med bara två "kameror".
Om målet är att köra flera gånger säkrare än en människa så är det ju t ex bra om det funkar när man kör in i tunnlar eller blir bländad av låg sol eller på natten med mötande trafik istället för att bara hoppas att det går bra och skylla på föraren... Oops, nej just ja... det finns ju ingen sådan i autonoma fordon.
Där har du skillnaden mellan L2 och L3/L4. Systemet måste kunna hantera ALLA edge cases säkert - dvs stanna eller köra men inte krocka.
Men Teslas robotaxi kanske bara ska köra mellan kl 10 och kl 17 i bra väder och på stadsgator i 30-50 km/h, och då funkar säkert kameror utan rengöring helt ok.
Som ett av två "bilbolag" i Amerikansk historia som inte gått i konkurs.
Som ett av ytterst få bolag som tillverkar 2 miljoner Elbilar per år och
dessutom med vinst.
Vet inte hur många tvivlare som sagt att det mesta Tesla åstadkommit hittills
var helt omöjligt.
Även inom battericellstillverkning har dom lyckats rätt väl.
Iaf bättre än Northvolt.![]()
4680-produktion har väl gått ganska dåligt och de används väl knappt? Eller är jag helt ute och cyklar här?
Dvs lite mer än "används väl knappt".

- Credde
- Teslaägare
- Inlägg: 1365
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Aktien TSLA
Att en "robot" kan "dammsuga" en bil är närmre robotaxi är väl att ta lite väl i... Om det ska vara så autonomt ska rengöringsroboten kunna lösa allt, ta bort spya, torka säten för choklad som har fastnat, ta bort glömda saker etc.

Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8129
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
Det såg väl iofs ut som att det var exakt det den roboten var konstruerad att göra?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Aktien TSLA
Precis.
- "Kör mig till Operakällaren"
- "Nej men jag kan dammsuga baksätet åt dig"

I bought this before I knew Elon was an Evil Weirdo
Re: Aktien TSLA
Sålde mina idag tänker att Tesla peakat för den här gången. Kommer förmodligen få äta upp detta om några månader
.

MY RWD Vit 2023
Re: Aktien TSLA
"Ett steg närmare robotaxi"

Ironin i att Tesla gör en demo med en use-case-specifik robot istället för en humanoid går inte ens att beskriva.

Att den där roboten får ren bilen är inte troligt dessutom, och personalen kostar minimum wage gör ett bättre jobb.
Kanske deploya 10k bilar först och försök få ner kostnaderna senare när man fått feedback från kunderna om tjänsten är något de vill använda?
Men Tesla är som sagt världsledande på marknadsföring.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8129
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
Det är klart att en städrobot i sig inte på något sätt för oss närmare till sann FSD, men att Tesla nu verkar seriöst arbeta med att ta fram infrastruktur (städrobot, trådlös laddning etc) för en större utrullning indikerar för mig att dom iaf själva tror på detta.spacecoin skrev: ↑01 feb 2025 09:03"Ett steg närmare robotaxi"Lika mycket som min robotgräsklippare är ett steg närmare AGI...
Ironin i att Tesla gör en demo med en use-case-specifik robot istället för en humanoid går inte ens att beskriva.
Att den där roboten får ren bilen är inte troligt dessutom, och personalen kostar minimum wage gör ett bättre jobb.
Kanske deploya 10k bilar först och försök få ner kostnaderna senare när man fått feedback från kunderna om tjänsten är något de vill använda?
Men Tesla är som sagt världsledande på marknadsföring.
Sen kan förstås din tolkning att allt bara är ”smoke and mirrors” och marknadsföring vara korrekt, men jag tolkar ändå detta försiktigt positivt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Aktien TSLA
Kanske, men det blir lite tramsigt att cherrypicka(?) ett så litet urval av Europeiska länder. Varför är t ex inte Tyskland och Italien med i listan? Känns som snedrapportering…
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)