Jag har läst det på Facebook, så det måste vara sant.Nicke Nyfiken skrev: ↑29 jan 2025 10:13Så var har du fått det ifrån att 3 och Y inte har automatiskt höjdjustering av halvljuset?mikebike skrev: ↑29 jan 2025 10:07Jag har aldrig lastat tungt i mina Teslor, men andra har blinkat åt mig ändå. Jag sänkte ljusbilden och sedan fick jag anmärkning på Bilprovningen om att strålkastarna var för lågt ställda. Nu har jag höjt, återstår att se om blinkningarna återkommer.Nicke Nyfiken skrev: ↑29 jan 2025 09:18Det där stämmer inte.mikebike skrev: ↑28 jan 2025 20:34Fast Tesla* har inte det, inga givare, ingen reglering.
Tydligen finns ett undantag för reglering om ljusstyrkan är lägre än ett visst gränsläge.
Min förra Tesla hade inte ens asymmetriskt halvljus, något som min PV har!
*Model 3 och Model Y. De dyrare bilarna kanske har reglering? De bländar inte lika ofta i alla fall.
Min bil reglerar automatiskt när jag lastar bilen tungt.
"Undantaget" gäller bara gamla Model S (nose cone) med xenon-strålkastare. De har så svaga lampor original (25 W) att de ligger under ljusstyrkan att automatiskt höjdjustering är ett krav. På de bilarna sänker man halvljuset manuellt i fasta steg på skärmen. Något sådant finns inte på 3 och Y.
Om du lastar bilen rejält, blinkar alla på dig då, eller hur gör du för att ändra ljusinställningen?![]()
Ingen har blinkat åt mig, och jag har aldrig justerat strålkastarna, på någon Volvo trots över 700 kg i last som mest.
Är det bara egna gissningar?

Många hävdar att justeringen ändras vid uppdateringar. Jag tyckte också att det ändrades i samband med uppdateringar av min Model 3. Däremot har jag inte sett det på min Model Y, men det kan ju bero på att jag inte uppdaterar så ofta.