Teslas bakslag – många danska bilar underkända

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Teslas bakslag – många danska bilar underkända

Inlägg av mikebike »

Nicke Nyfiken skrev: 29 jan 2025 10:13
mikebike skrev: 29 jan 2025 10:07
Nicke Nyfiken skrev: 29 jan 2025 09:18
mikebike skrev: 28 jan 2025 20:34
AAKEE skrev: 28 jan 2025 19:55


Nja.

Bilar med xenonljus och säkerligen LED måste ha automatisk nivåreglering.

Nivåregleringen ser till att ljusen pekar rätt även efter lång tid, eftersom bilen har givare för fjädringsläget så att det kompenseras för lasten.
Fast Tesla* har inte det, inga givare, ingen reglering.
Tydligen finns ett undantag för reglering om ljusstyrkan är lägre än ett visst gränsläge.
Min förra Tesla hade inte ens asymmetriskt halvljus, något som min PV har!


*Model 3 och Model Y. De dyrare bilarna kanske har reglering? De bländar inte lika ofta i alla fall.
Det där stämmer inte.
Min bil reglerar automatiskt när jag lastar bilen tungt.

"Undantaget" gäller bara gamla Model S (nose cone) med xenon-strålkastare. De har så svaga lampor original (25 W) att de ligger under ljusstyrkan att automatiskt höjdjustering är ett krav. På de bilarna sänker man halvljuset manuellt i fasta steg på skärmen. Något sådant finns inte på 3 och Y.

Om du lastar bilen rejält, blinkar alla på dig då, eller hur gör du för att ändra ljusinställningen?
Jag har aldrig lastat tungt i mina Teslor, men andra har blinkat åt mig ändå. Jag sänkte ljusbilden och sedan fick jag anmärkning på Bilprovningen om att strålkastarna var för lågt ställda. Nu har jag höjt, återstår att se om blinkningarna återkommer. :lol:

Ingen har blinkat åt mig, och jag har aldrig justerat strålkastarna, på någon Volvo trots över 700 kg i last som mest.
Så var har du fått det ifrån att 3 och Y inte har automatiskt höjdjustering av halvljuset?
Är det bara egna gissningar?
Jag har läst det på Facebook, så det måste vara sant. :mrgreen:

Många hävdar att justeringen ändras vid uppdateringar. Jag tyckte också att det ändrades i samband med uppdateringar av min Model 3. Däremot har jag inte sett det på min Model Y, men det kan ju bero på att jag inte uppdaterar så ofta. ;)
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Teslas bakslag – många danska bilar underkända

Inlägg av mikebike »

AAKEE skrev: 29 jan 2025 10:17
mikebike skrev: 29 jan 2025 10:07
Ingen har blinkat åt mig, och jag har aldrig justerat strålkastarna, på någon Volvo trots över 700 kg i last som mest.
En Volvo kommer med ljusinställningen korrekt från fabrik. Sannolikt har man koll på hur bilen monteras så att det blir rätt, och att man gör en kvalitetskontroll när bilen är byggd med kontroll av ljusinställningen.

För Tesla har det vart slumpen som avgjort hur det blir både för ljus- och hjulinställning.

Teslan har alltså lägesgivare i fjädringen som kompenserar för lasten. Är de för högt eller för lågt ställda kommer de att fortsätta lysa högt eller lågt oberoende av last.
Det är ju även möjligt att de kontrollerar det när man servar bilen en gång per år.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5823
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Teslas bakslag – många danska bilar underkända

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 29 jan 2025 11:35
AAKEE skrev: 29 jan 2025 10:17
mikebike skrev: 29 jan 2025 10:07
Ingen har blinkat åt mig, och jag har aldrig justerat strålkastarna, på någon Volvo trots över 700 kg i last som mest.
En Volvo kommer med ljusinställningen korrekt från fabrik. Sannolikt har man koll på hur bilen monteras så att det blir rätt, och att man gör en kvalitetskontroll när bilen är byggd med kontroll av ljusinställningen.

För Tesla har det vart slumpen som avgjort hur det blir både för ljus- och hjulinställning.

Teslan har alltså lägesgivare i fjädringen som kompenserar för lasten. Är de för högt eller för lågt ställda kommer de att fortsätta lysa högt eller lågt oberoende av last.
Det är ju även möjligt att de kontrollerar det när man servar bilen en gång per år.
Volvon, eller Teslan?

Tesla vill inte ta i hjul- och ljusinställningsfrågan med tång. Det är runt-hörnetgaranti helt enkelt.

Vill man ha något av detta gjort så debiterar de mycket mer än andra företag gör, även om det skulle vart fel från fabrik.
Det är så enkelt att man försöker bygga bilarna så fort/billigt det bara går och om man ändå måste justera alla bilar på SC efteråt kostar det ändå. Så man dodgear det med att säga att folk kan ha kört i potthål och att det inte är Teslas ansvar.
Det är ju ett känt faktum (även på detta forum) att var och varannan 3/Y man möter bländar mer än den ska.

Har inte haft någon Volvo, men ur minnet ingår inte ljusinställning/kontroll i vanlig service på Audi som jag so far kört i 25 år. (någon som ids kolla protokollen får upplysa mig.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5823
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Teslas bakslag – många danska bilar underkända

Inlägg av AAKEE »

Själva grundfrågan i tråden:
Det är framförallt problem med bromsar, hjulupphängningar, hjul, styrning och belysning hos Model 3 som bilbesiktningen anmärker på.
- Ja, ljusinställningen är normalt skit från fabrik.
- Ja, hjulinställningen är normalt skit från fabrik.

-Bromsarna behöver servas minst en gång per år, rengöra ordentligt + smörja. Man måste även bromsa med bromsarna varje vecka för att bromsskivorna inte ska förstöras. Det finns några som motsäger sig just det på detta forum, men dels säger Tesla att det skall göras vasrje år eller var 2000:e mil, dels ser vi på Facebook och tex här att folk har problem med bromsarna. Dessutom är inte Tesla billiga när bromsarna börjas strula. Artikeln i fråga styrker detta också.

-Tesla är en relativt ny tillverkare som inte har den erfarenhet som andra bilmärken har, dessutom har de en egenhet att snåla på kvalite, vilket såklart får följder i längden. Det är inte förvånande att länkarmar etc. inte håller lika länge som hos andra mer etablerade märken.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12635
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Teslas bakslag – många danska bilar underkända

Inlägg av Fredrik j »

Det är ju lönlöst att blinka på Teslor som bländar. Mer eller mindre alla Model y bländar ju. Förarna kan ju inte göra något åt det ändå och man kan ju också försöka undvika att stirra på strålkastarna. Inte bra men någon katastrof är det väl inte.
manneson
Inlägg: 1106
Blev medlem: 22 sep 2024 12:13

Re: Teslas bakslag – många danska bilar underkända

Inlägg av manneson »

Jag stör mig också på det. Många som bländar.
Tesla kanske kunde skicka en OTA som med hjälp av främre kameran kan ställa in det när man parkerar mot en vägg. Borde ju inte vara helt omöjligt.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5823
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Teslas bakslag – många danska bilar underkända

Inlägg av AAKEE »

Fredrik j skrev: 29 jan 2025 11:57
Det är ju lönlöst att blinka på Teslor som bländar. Mer eller mindre alla Model y bländar ju. Förarna kan ju inte göra något åt det ändå och man kan ju också försöka undvika att stirra på strålkastarna. Inte bra men någon katastrof är det väl inte.
Beror ju på hur man ser det.
Jag kan möta en Y utan att bli upprörd.

Y-ägaren kanske inte blir så nöjd när han får underkänt/ ombesiktning pga att framlysen eller dimljus pekar fel, han åker till Tesla som saltar räkningen för jobbet.

Artikeln pekar på att Tesla är uppenbart sämre än genomsnittsbilen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Teslas bakslag – många danska bilar underkända

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Fredrik j skrev: 29 jan 2025 11:57
Det är ju lönlöst att blinka på Teslor som bländar. Mer eller mindre alla Model y bländar ju. Förarna kan ju inte göra något åt det ändå och man kan ju också försöka undvika att stirra på strålkastarna. Inte bra men någon katastrof är det väl inte.
Är inte den uppfattningen lite daterad nu?
Förra vintern upplevde jag det som att det var väldigt många 3/Y som bländade. Men har inte alls den uppfattningen längre.

Lite anekdotiskt, men i morse räknade jag alla Model 3 och Y som jag mötte.
Körde 22 km i ganska tät morgontrafik i gryningsljus.
Mötte 14 Model Y och 3 Model 3.
Ingen bländade mig. Däremot blev jag bländad av en Mercedes (båda halvljusen) och en Bentley som bländade med ena halvljuset.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 716
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Teslas bakslag – många danska bilar underkända

Inlägg av Elix747 »

Nicke Nyfiken skrev: 29 jan 2025 12:20
Fredrik j skrev: 29 jan 2025 11:57
Det är ju lönlöst att blinka på Teslor som bländar. Mer eller mindre alla Model y bländar ju. Förarna kan ju inte göra något åt det ändå och man kan ju också försöka undvika att stirra på strålkastarna. Inte bra men någon katastrof är det väl inte.
Är inte den uppfattningen lite daterad nu?
Förra vintern upplevde jag det som att det var väldigt många 3/Y som bländade. Men har inte alls den uppfattningen längre.

Lite anekdotiskt, men i morse räknade jag alla Model 3 och Y som jag mötte.
Körde 22 km i ganska tät morgontrafik i gryningsljus.
Mötte 14 Model Y och 3 Model 3.
Ingen bländade mig. Däremot blev jag bländad av en Mercedes (båda halvljusen) och en Bentley som bländade med ena halvljuset.
Håller med att detta känns daterat. Jag har försökt spana in bändande bilder senaste månaderna och min slutsats är ganska tydlig. Jag upplever verkligen inte Tesla bländar mer än andra, snarare tvärt om. Min uppskattning är att tyska suvar är de som bländar mest. Med lite svårare att se alla märken, än bara Tesla eller icke Tesla.

Min gamla trea hade problem med att ena halvljuset gled upp, men det är löst sedan flera år tillbaka med någon uppdatering. Nu är det stabilt. Dessutom ganska få med gamla ljuset.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Teslas bakslag – många danska bilar underkända

Inlägg av mussla »

Nicke Nyfiken skrev: 29 jan 2025 12:20
Fredrik j skrev: 29 jan 2025 11:57
Det är ju lönlöst att blinka på Teslor som bländar. Mer eller mindre alla Model y bländar ju. Förarna kan ju inte göra något åt det ändå och man kan ju också försöka undvika att stirra på strålkastarna. Inte bra men någon katastrof är det väl inte.
Är inte den uppfattningen lite daterad nu?
Förra vintern upplevde jag det som att det var väldigt många 3/Y som bländade. Men har inte alls den uppfattningen längre.

Lite anekdotiskt, men i morse räknade jag alla Model 3 och Y som jag mötte.
Körde 22 km i ganska tät morgontrafik i gryningsljus.
Mötte 14 Model Y och 3 Model 3.
Ingen bländade mig. Däremot blev jag bländad av en Mercedes (båda halvljusen) och en Bentley som bländade med ena halvljuset.
Jag blir bländad av så gott som varenda 3/y som jag möter på min vardagliga pendling. Det kan såklart hända att det är samma bilar som jag möter varje dag och att just de har felinställda lysen men jag får verkligen känslan att de bländar mycket oftare än medelbilen. Häromdagen körde jag andrabilen och hade en riktig ljuskanon bakom mig. När jag svängde upp på uppfarten hemma upptäckte jag att det var frugan som legat bakom i vår y. :D
Model Y LR AWD -24
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5474
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Teslas bakslag – många danska bilar underkända

Inlägg av chaffis75 »

Nicke Nyfiken skrev: 29 jan 2025 12:20
Fredrik j skrev: 29 jan 2025 11:57
Det är ju lönlöst att blinka på Teslor som bländar. Mer eller mindre alla Model y bländar ju. Förarna kan ju inte göra något åt det ändå och man kan ju också försöka undvika att stirra på strålkastarna. Inte bra men någon katastrof är det väl inte.
Är inte den uppfattningen lite daterad nu?
Förra vintern upplevde jag det som att det var väldigt många 3/Y som bländade. Men har inte alls den uppfattningen längre.

Lite anekdotiskt, men i morse räknade jag alla Model 3 och Y som jag mötte.
Körde 22 km i ganska tät morgontrafik i gryningsljus.
Mötte 14 Model Y och 3 Model 3.
Ingen bländade mig. Däremot blev jag bländad av en Mercedes (båda halvljusen) och en Bentley som bländade med ena halvljuset.
Rent anekdotiskt så blir jag väldigt ofta bländad av tesla 3 och y, men ja de finns andra bilar som också bländar.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Teslas bakslag – många danska bilar underkända

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Elix747 skrev: 29 jan 2025 12:34
Nicke Nyfiken skrev: 29 jan 2025 12:20
Fredrik j skrev: 29 jan 2025 11:57
Det är ju lönlöst att blinka på Teslor som bländar. Mer eller mindre alla Model y bländar ju. Förarna kan ju inte göra något åt det ändå och man kan ju också försöka undvika att stirra på strålkastarna. Inte bra men någon katastrof är det väl inte.
Är inte den uppfattningen lite daterad nu?
Förra vintern upplevde jag det som att det var väldigt många 3/Y som bländade. Men har inte alls den uppfattningen längre.

Lite anekdotiskt, men i morse räknade jag alla Model 3 och Y som jag mötte.
Körde 22 km i ganska tät morgontrafik i gryningsljus.
Mötte 14 Model Y och 3 Model 3.
Ingen bländade mig. Däremot blev jag bländad av en Mercedes (båda halvljusen) och en Bentley som bländade med ena halvljuset.
Håller med att detta känns daterat. Jag har försökt spana in bändande bilder senaste månaderna och min slutsats är ganska tydlig. Jag upplever verkligen inte Tesla bländar mer än andra, snarare tvärt om. Min uppskattning är att tyska suvar är de som bländar mest. Med lite svårare att se alla märken, än bara Tesla eller icke Tesla.

Min gamla trea hade problem med att ena halvljuset gled upp, men det är löst sedan flera år tillbaka med någon uppdatering. Nu är det stabilt. Dessutom ganska få med gamla ljuset.
Ja förut var det många som skrev här på forumet att halvljuset sakta gled upp eller stod för högt efter uppdateringar. Det tror jag är anledningen till att det var så många som hade för högt halvljus. Inte att bilarna lämnade fabriken med felinställda strålkastare.

Men jag har inte sett ett enda inlägg om detta på närmare ett år så jag antar att Tesla har fixat detta med uppdateringar av mjukvaran.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3644
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Teslas bakslag – många danska bilar underkända

Inlägg av Niklas Z »

Nicke Nyfiken skrev: 29 jan 2025 12:48
Ja förut var det många som skrev här på forumet att halvljuset sakta gled upp eller stod för högt efter uppdateringar. Det tror jag är anledningen till att det var så många som hade för högt halvljus. Inte att bilarna lämnade fabriken med felinställda strålkastare.

Men jag har inte sett ett enda inlägg om detta på närmare ett år så jag antar att Tesla har fixat detta med uppdateringar av mjukvaran.
Håller med. Det var mer eller mindre standard att lyset stod för högt efter uppdateringar. Hände ofta att mötande blinkade mot mig strax efter en uppdatering och jag fick ofta gå in och justera manuellt. Men nu är det minst ett år sedan det hände senast.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 1246
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: Teslas bakslag – många danska bilar underkända

Inlägg av Jaegaern »

Nicke Nyfiken skrev: 29 jan 2025 12:20
Fredrik j skrev: 29 jan 2025 11:57
Det är ju lönlöst att blinka på Teslor som bländar. Mer eller mindre alla Model y bländar ju. Förarna kan ju inte göra något åt det ändå och man kan ju också försöka undvika att stirra på strålkastarna. Inte bra men någon katastrof är det väl inte.
Är inte den uppfattningen lite daterad nu?
Förra vintern upplevde jag det som att det var väldigt många 3/Y som bländade. Men har inte alls den uppfattningen längre.

Lite anekdotiskt, men i morse räknade jag alla Model 3 och Y som jag mötte.
Körde 22 km i ganska tät morgontrafik i gryningsljus.
Mötte 14 Model Y och 3 Model 3.
Ingen bländade mig. Däremot blev jag bländad av en Mercedes (båda halvljusen) och en Bentley som bländade med ena halvljuset.
Det var så 2021, kanske även 2022. Men antalet Teslor på svenska vägar ökade dramatiskt efter detta och inte alls lika många bländar nu. Något måste alltså blivit bättre.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12635
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Teslas bakslag – många danska bilar underkända

Inlägg av Fredrik j »

Nicke Nyfiken skrev: 29 jan 2025 12:20
Fredrik j skrev: 29 jan 2025 11:57
Det är ju lönlöst att blinka på Teslor som bländar. Mer eller mindre alla Model y bländar ju. Förarna kan ju inte göra något åt det ändå och man kan ju också försöka undvika att stirra på strålkastarna. Inte bra men någon katastrof är det väl inte.
Är inte den uppfattningen lite daterad nu?
Förra vintern upplevde jag det som att det var väldigt många 3/Y som bländade. Men har inte alls den uppfattningen längre.

Lite anekdotiskt, men i morse räknade jag alla Model 3 och Y som jag mötte.
Körde 22 km i ganska tät morgontrafik i gryningsljus.
Mötte 14 Model Y och 3 Model 3.
Ingen bländade mig. Däremot blev jag bländad av en Mercedes (båda halvljusen) och en Bentley som bländade med ena halvljuset.
Nej det tycker jag inte. Model Y upplever jag bländar mer. Det upplevs som att strålkastarna pekar snett uppåt vänster istället för högt. Upplever också Tesla lamporna som mer intensiva. Svårt att beskriva men det är mer än en kvalitetsspridning på höjdregleringen eftersom jag upplever alla Model Y ungefär lika. Nyare Model 3 är betydligt bättre.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4191
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Teslas bakslag – många danska bilar underkända

Inlägg av Maw »

AAKEE skrev: 29 jan 2025 11:45
mikebike skrev: 29 jan 2025 11:35
AAKEE skrev: 29 jan 2025 10:17
mikebike skrev: 29 jan 2025 10:07
Ingen har blinkat åt mig, och jag har aldrig justerat strålkastarna, på någon Volvo trots över 700 kg i last som mest.
En Volvo kommer med ljusinställningen korrekt från fabrik. Sannolikt har man koll på hur bilen monteras så att det blir rätt, och att man gör en kvalitetskontroll när bilen är byggd med kontroll av ljusinställningen.

För Tesla har det vart slumpen som avgjort hur det blir både för ljus- och hjulinställning.

Teslan har alltså lägesgivare i fjädringen som kompenserar för lasten. Är de för högt eller för lågt ställda kommer de att fortsätta lysa högt eller lågt oberoende av last.
Det är ju även möjligt att de kontrollerar det när man servar bilen en gång per år.
Volvon, eller Teslan?

Tesla vill inte ta i hjul- och ljusinställningsfrågan med tång. Det är runt-hörnetgaranti helt enkelt.

Vill man ha något av detta gjort så debiterar de mycket mer än andra företag gör, även om det skulle vart fel från fabrik.
Det är så enkelt att man försöker bygga bilarna så fort/billigt det bara går och om man ändå måste justera alla bilar på SC efteråt kostar det ändå. Så man dodgear det med att säga att folk kan ha kört i potthål och att det inte är Teslas ansvar.
Det är ju ett känt faktum (även på detta forum) att var och varannan 3/Y man möter bländar mer än den ska.

Har inte haft någon Volvo, men ur minnet ingår inte ljusinställning/kontroll i vanlig service på Audi som jag so far kört i 25 år. (någon som ids kolla protokollen får upplysa mig.)
När jag köpte en Model Y fick jag faktiskt Tesla att stå för en ljusinställning och utan att jag behövde köra 20 mil till närmaste SC. En Tesla ranger hyrde en verkstadslokal i stan och justerade ljuset. Men det krävdes att jag var väldigt bestämd med vad som var Teslas skyldighet att åtgärda under garanti på en helt ny bil :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5823
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Teslas bakslag – många danska bilar underkända

Inlägg av AAKEE »

Maw skrev: 29 jan 2025 23:12
AAKEE skrev: 29 jan 2025 11:45
mikebike skrev: 29 jan 2025 11:35
AAKEE skrev: 29 jan 2025 10:17
mikebike skrev: 29 jan 2025 10:07
Ingen har blinkat åt mig, och jag har aldrig justerat strålkastarna, på någon Volvo trots över 700 kg i last som mest.
En Volvo kommer med ljusinställningen korrekt från fabrik. Sannolikt har man koll på hur bilen monteras så att det blir rätt, och att man gör en kvalitetskontroll när bilen är byggd med kontroll av ljusinställningen.

För Tesla har det vart slumpen som avgjort hur det blir både för ljus- och hjulinställning.

Teslan har alltså lägesgivare i fjädringen som kompenserar för lasten. Är de för högt eller för lågt ställda kommer de att fortsätta lysa högt eller lågt oberoende av last.
Det är ju även möjligt att de kontrollerar det när man servar bilen en gång per år.
Volvon, eller Teslan?

Tesla vill inte ta i hjul- och ljusinställningsfrågan med tång. Det är runt-hörnetgaranti helt enkelt.

Vill man ha något av detta gjort så debiterar de mycket mer än andra företag gör, även om det skulle vart fel från fabrik.
Det är så enkelt att man försöker bygga bilarna så fort/billigt det bara går och om man ändå måste justera alla bilar på SC efteråt kostar det ändå. Så man dodgear det med att säga att folk kan ha kört i potthål och att det inte är Teslas ansvar.
Det är ju ett känt faktum (även på detta forum) att var och varannan 3/Y man möter bländar mer än den ska.

Har inte haft någon Volvo, men ur minnet ingår inte ljusinställning/kontroll i vanlig service på Audi som jag so far kört i 25 år. (någon som ids kolla protokollen får upplysa mig.)
När jag köpte en Model Y fick jag faktiskt Tesla att stå för en ljusinställning och utan att jag behövde köra 20 mil till närmaste SC. En Tesla ranger hyrde en verkstadslokal i stan och justerade ljuset. Men det krävdes att jag var väldigt bestämd med vad som var Teslas skyldighet att åtgärda under garanti på en helt ny bil :)
Bra gjort! :-)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2670
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Teslas bakslag – många danska bilar underkända

Inlägg av frippe »

Ett tag fick jag uppfattningen att det vid vissa uppdateringar av programmvara skedde det en omställning av ljusen. Men kanske mer är skit bakom ratten?

Det är en ganska enkel operation att justera, om man har rätt förutsättningar, då det går att göra direkt från ratten. Bara man har en plan yta som bilen står på samt en vertikal yta att projicera ljuset på. Så bör inte kosta speciellt mycket för Tesla att åtgärda det.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar