Audi A6 e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi A[emoji[emoji2390][emoji[emoji2390]391]9[emoji[emoji2390][emoji[emoji2390]391]9[emoji2390]]] e-tron
Provkörde också en idag och blev grymt imponerad. Fantastisk HUD och har man kört Audi tidigare fanns känslan i reglage i ryggraden så det var inga problem att hantera en spak istället för en rattknapp.
Det som jag inte gillade var kamerabackspeglarna. Det skulle jag välja bort vid beställning. Farthållare var ljusår bättre än den jag har i min Model Y och filhållare var i samma härad. Avståndet hålls perfekt till framförvarande fordon – ingen tvekan alls.
Hade inte tid att försöka aktivera One Pedal Drive men med rattpaddlarna gick det att styra regen enkelt. Och dragvikten på 2100 kilo är välkommet. Att torkarna fungerade perfekt var också en detalj jag saknat sen jag körde Audi 2019.
Nu är jag inte i bilbytartagen just nu men om tre år börjar de första komma som begagnade. Jag tror de kommer vara stekheta då. Men själv föredrar jag högre bilar så då är nån återlämnad leasingmodell av Q intressantare den dag det blir dags för byte.
Det som jag inte gillade var kamerabackspeglarna. Det skulle jag välja bort vid beställning. Farthållare var ljusår bättre än den jag har i min Model Y och filhållare var i samma härad. Avståndet hålls perfekt till framförvarande fordon – ingen tvekan alls.
Hade inte tid att försöka aktivera One Pedal Drive men med rattpaddlarna gick det att styra regen enkelt. Och dragvikten på 2100 kilo är välkommet. Att torkarna fungerade perfekt var också en detalj jag saknat sen jag körde Audi 2019.
Nu är jag inte i bilbytartagen just nu men om tre år börjar de första komma som begagnade. Jag tror de kommer vara stekheta då. Men själv föredrar jag högre bilar så då är nån återlämnad leasingmodell av Q intressantare den dag det blir dags för byte.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Re: Audi A6 e-tron
Fascinerande att fungerande torkarautomatik blivit ett köpargument 
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Re: Audi A[emoji[emoji2390][emoji[emoji2390]391]9[emoji[emoji2390][emoji[emoji2390]391]9[emoji2390]]] e-tron
Det är roligt att läsa om Teslaägare som faktiskt testar andra bilar och får se vad en Tesla egentligen är.themax skrev: ↑24 jan 2025 21:04Provkörde också en idag och blev grymt imponerad. Fantastisk HUD och har man kört Audi tidigare fanns känslan i reglage i ryggraden så det var inga problem att hantera en spak istället för en rattknapp.
Tesla är bra på att vara en rullande surfplatta som är uppkopplad. Men att vara en bil med hjälpsamma funktioner är den inte alls topp på.
Jag måste provköra nya A6 jag med. Men digitala backspeglar är verkligen något man aldrig bör välja, så dum grej det där.
Provkörde också en A6 idag och det är en fin bil, inget snack om saken. Tycker också den är riktigt snygg så det är en av anledningarna till att jag ville kolla in den noggrannare. Samma som tidigare skrivit hade jag problem med de virtuella backspeglarna, eftersom det är svårt att bedöma avståndet, men det är väl framförallt en vanesak. Det som jag verkligen blev besviken på var baksätet, dynan är väldigt låg jämfört med golvet vilket medförde att benen inte fick något stöd alls. Av någon anledning finns det inte heller utrymme för fötterna under stolarna framför. Det funkar säkert för mindre barn men för vuxna och uppåt känns det inte som en bra lösning när man ska åka en bit. Vi kikar nog vidare på Q6, om det ska bli en Audi.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Vad är bättre med i5?Dafro skrev: ↑23 jan 2025 19:32Provkörde A6 e-tron avant idag och är en ganska trevlig bil ändå, bagaget var inte så trångt som trott, vår hundbur fick lätt plats. Hud var grymt bra och funkade bra med mina polariserade solglasögon, något man inte kan säga om hud i id7 som jag provade direkt efter. Den var tyvärr lite bullrigare än jag hade förväntat mig och baksätet var väldigt lågt och med korta säten, inget för längre människor om man ska åka långt. Tyvärr är utseendet lite för slätstruket och alldeles för dyr. Bilen var utrustad med kamera backspeglarna och dessa hann jag inte vänja mig vid. BMW I5 om den kommer med större batteri tror jag kommer sälja bättre. Och jag väljer nog hellre en beg Q8 55 om ett år när dom blivit något billigare.
Rent tekniskt är den ju stenålders jämfört med Audin.
Även BMW har ju kritiserats för att de snålat in med kvalitetskänslan i nya 5-serien. Precis som Audi ingen filt i dörrfickorna(vilket tex Tesla nu har..), bara ren plast, smäckiga reglage osv.
Att tyskarna nu tvingas spara in på kvaliteten, samtidigt som dom begär sinnessjuka grundpriser, säger väl rätt mkt om hur välgödda deras byråkrater blivit.
Svårt att se hur de ska kunna överleva in på 30-talet.
Jag håller helt med dig! Audis enda fördel jämfört Med andra bilar. Kan man lika bra skaffa en Hyundai eller VW…macky skrev: ↑16 dec 2024 18:35Jodå, har ju haft en sån eller gamla e-tron 55 iaf. Inte på jakt riktigt ännu. Men att man inte kan få en läderinterör på en S6 e-tron för 1.3 miljoner är för mig oförståeligt när det såklart finns i en GT och även i en vanlig fossil A5 av nya sorten för halva priset. Kan inte se annat än att de slagit fast ngn marginal de måste hålla även på elbilarna och att de då ”tvingas” snåla in på dem jmf fossilerna. Jag korshandlar ju inte mellan audi fossil och audi EV utan mellan olika EV-leverantörer. Se exempelbilder på vad jag menar, dörrhandtag, både för öppning och stängning. Hårdplast eller inneslutet av läder/alcantara. Ovansida dörr i ganska hård plast eller fint konstläder med sömmar.lawe skrev: ↑16 dec 2024 15:18Kanske Q8 kan vara ett alternativ om det finns lagerbular eller demo/begagnat med rätt spec? Vi valde den före Q6. Betydligt trevligare invändigt med mer påkostad inredning.macky skrev: ↑16 dec 2024 13:22Kikade in på audi forum i Sthlm igår och tittade på A6 e-tron, följt av Q6 e-tron och sist nya A5 (motsvarar gamla A4). Av elbilarna så var det Q6 som jag tyckte bättre om, tvärtemot vad jag väntat mig. A6 kändes inte som en A6 riktigt, stod dessutom en RS6 GT framför, kanske bidrog. Specen på Q6 var också trevligare så konstigt nog gillade jag (och familjen) den bättre.
Det som dock stack ut mest var hur mycket mer påkostad interiören var på nya A5 jmf elbilarna. Mjuka material på dörrsidor med sömmar och mycket mer påkostade dörrsidor avseende högtalare, dörrhandtag mm. Hade de satt den interiören på elbilarna hada jag iaf inte känt mig lurad om jag beställt. Förstår bara inte varför de gör så här....vad kan kostnadsbesparingen vara, några tusen per bil?
Stenåldern vet jag inte om jag håller med om men visst mindre batteri mm och bygger på en blandplattform. För det första är jag nog mer en BMW människa än Audi så det kanske färgar och vad jag har uppfattat så har BMW bättre kvalitet än VAG. Men det som ör direkt bättre med I5 är bla baksätet som inte är lika lågt och kort och bagaget som inte ör förstört av den sluttande rutan. Så med bättre menar jag främst för mig i mitt användningsområde, med hundbur och barn som ör över 1.8 m. Men bagaget räcker till, upplevs inte mindre än i min nuvarande bil. Var ett tag sedan jag körde I5 och har inte kört touring men vill minnas att den var tystare. Med mitt körmönster så bryr jag mig inte heller om bilen laddar i 150 kW eller 300kw, stanna 10 eller 20 min spelar ingen större roll om man ändå måste stanna.manneson skrev: ↑25 jan 2025 19:39Vad är bättre med i5?Dafro skrev: ↑23 jan 2025 19:32Provkörde A6 e-tron avant idag och är en ganska trevlig bil ändå, bagaget var inte så trångt som trott, vår hundbur fick lätt plats. Hud var grymt bra och funkade bra med mina polariserade solglasögon, något man inte kan säga om hud i id7 som jag provade direkt efter. Den var tyvärr lite bullrigare än jag hade förväntat mig och baksätet var väldigt lågt och med korta säten, inget för längre människor om man ska åka långt. Tyvärr är utseendet lite för slätstruket och alldeles för dyr. Bilen var utrustad med kamera backspeglarna och dessa hann jag inte vänja mig vid. BMW I5 om den kommer med större batteri tror jag kommer sälja bättre. Och jag väljer nog hellre en beg Q8 55 om ett år när dom blivit något billigare.
Även BMW har ju kritiserats för att de snålat in med kvalitetskänslan i nya 5-serien. Precis som Audi ingen filt i dörrfickorna(vilket tex Tesla nu har..), bara ren plast, smäckiga reglage osv.
Att tyskarna nu tvingas spara in på kvaliteten, samtidigt som dom begär sinnessjuka grundpriser, säger väl rätt mkt om hur välgödda deras byråkrater blivit.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Priset, man får en ny i5 40 Touring (utan xDrive) för 800k och då har den M-sportpaket, rattvärme, keyless, tonade rutor, B&W-Stereo (som kostar 50k i X5an), 360-kamera, HUD, adapativa ljus med mera med mera. Mycket bil för pengarna.manneson skrev: ↑25 jan 2025 19:39Vad är bättre med i5?Dafro skrev: ↑23 jan 2025 19:32Provkörde A6 e-tron avant idag och är en ganska trevlig bil ändå, bagaget var inte så trångt som trott, vår hundbur fick lätt plats. Hud var grymt bra och funkade bra med mina polariserade solglasögon, något man inte kan säga om hud i id7 som jag provade direkt efter. Den var tyvärr lite bullrigare än jag hade förväntat mig och baksätet var väldigt lågt och med korta säten, inget för längre människor om man ska åka långt. Tyvärr är utseendet lite för slätstruket och alldeles för dyr. Bilen var utrustad med kamera backspeglarna och dessa hann jag inte vänja mig vid. BMW I5 om den kommer med större batteri tror jag kommer sälja bättre. Och jag väljer nog hellre en beg Q8 55 om ett år när dom blivit något billigare.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Man får ju en A6 med paket för 699.current skrev: ↑26 jan 2025 07:20Priset, man får en ny i5 40 Touring (utan xDrive) för 800k och då har den M-sportpaket, rattvärme, keyless, tonade rutor, B&W-Stereo (som kostar 50k i X5an), 360-kamera, HUD, adapativa ljus med mera med mera. Mycket bil för pengarna.manneson skrev: ↑25 jan 2025 19:39Vad är bättre med i5?Dafro skrev: ↑23 jan 2025 19:32Provkörde A6 e-tron avant idag och är en ganska trevlig bil ändå, bagaget var inte så trångt som trott, vår hundbur fick lätt plats. Hud var grymt bra och funkade bra med mina polariserade solglasögon, något man inte kan säga om hud i id7 som jag provade direkt efter. Den var tyvärr lite bullrigare än jag hade förväntat mig och baksätet var väldigt lågt och med korta säten, inget för längre människor om man ska åka långt. Tyvärr är utseendet lite för slätstruket och alldeles för dyr. Bilen var utrustad med kamera backspeglarna och dessa hann jag inte vänja mig vid. BMW I5 om den kommer med större batteri tror jag kommer sälja bättre. Och jag väljer nog hellre en beg Q8 55 om ett år när dom blivit något billigare.
Går säkert pruta en del på det också.
Dörrsidan ser ut att vara tillverkad i ett återvunnet plastmaterial. Det ser ut som man har försökt få den att se uppenbart återvunnen ut.
-
Var då? Bilden på förra sidan i tråden är ju från en Q6…
Kollade precis på en av mystyskens videor om A6. I den bilen är det ett mörkt tygmaterial som åtm. på video ser helt ok ut. Men han sa att det finns några olika material att välja mellan. Jag vet dock inte hur många…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Ja, precis.SwedishAdvocate skrev: ↑26 jan 2025 14:54Var då? Bilden på förra sidan i tråden är ju från en Q6…
Kollade precis på en av mystyskens videor om A6. I den bilen är det ett mörkt tygmaterial som åtm. på video ser helt ok ut. Men han sa att det finns några olika material att välja mellan. Jag vet dock inte hur många…
Det är ju folk som aldrig tittat på bilen IRL som klagar på kvaliten. Kör på Mikrofiber stolar eller läder så blir det en helt annan bil.SwedishAdvocate skrev: ↑26 jan 2025 14:54Var då? Bilden på förra sidan i tråden är ju från en Q6…
A6 är superfin och I5 laddar förjäkla dåligt i jämförelse. Vi pratar inte 10 min skillnad det är större.
Precis som ID7 som laddar 70-80 kW efter 50+% på batteriet! Skulle bli galen
Jag vet att du är missnöjd med din ID4 och är angelägen om att basha ID7 men du borde vara lite noggrannare med sanningshalten i dina påståenden. Jag misstänker att I5 klarar mer än 70-80 kW över 50% SoC och jag vet definitivt att ID7 klarar betydligt mer, snarare det dubbla mot vad du påstår. 70-80 kW ligger ID7 på vid 90% SoC…Love_O skrev: ↑26 jan 2025 15:43Det är ju folk som aldrig tittat på bilen IRL som klagar på kvaliten. Kör på Mikrofiber stolar eller läder så blir det en helt annan bil.SwedishAdvocate skrev: ↑26 jan 2025 14:54Var då? Bilden på förra sidan i tråden är ju från en Q6…
A6 är superfin och I5 laddar förjäkla dåligt i jämförelse. Vi pratar inte 10 min skillnad det är större.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
10 min gällde som ett exempel nör jag kör till stugan och behöver toppa upp lite men då är det nog bara 5 min skillnad skulle jag tro. Och när man kör långt så tar vi ändå ett matstopp så då gör det inget för mig om det tar 40 min 10-90% som det tar i Björns test av I5. Vet inte hur snabbt A6 laddar men q6 tar 22 min upp till 80% som blir ungefär lika många kWh, men om jag ändå ska stanna för att äta med familjen så gör det inte så mycket men visst om jag körde själv så skulle jag uppskatta a6 laddhastighet. I5 laddar med över 80kw upp till 70%. Id4 däremot åkte jag med en kollegas en gång och den gick aldrig över 70 kW då hade jag också blivit lite trött.Love_O skrev: ↑26 jan 2025 15:43Det är ju folk som aldrig tittat på bilen IRL som klagar på kvaliten. Kör på Mikrofiber stolar eller läder så blir det en helt annan bil.SwedishAdvocate skrev: ↑26 jan 2025 14:54Var då? Bilden på förra sidan i tråden är ju från en Q6…
Min förhoppning är att i5 kommer med ett större batteri som laddar snabbare så nuvarande rasar i pris som Q8 och e-tron gör så jag kan slå till på en beg sådan om något år, för den duger för mig.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Ja vi har olika upplevelser helt klart. Kika gärna på teslabjörn. Han hade exakt samma problem att laddningen bara dök efter 50+%.Maw skrev: ↑26 jan 2025 16:00Jag vet att du är missnöjd med din ID4 och är angelägen om att basha ID7 men du borde vara lite noggrannare med sanningshalten i dina påståenden. Jag misstänker att I5 klarar mer än 70-80 kW över 50% SoC och jag vet definitivt att ID7 klarar betydligt mer, snarare det dubbla mot vad du påstår. 70-80 kW ligger ID7 på vid 90% SoC…Love_O skrev: ↑26 jan 2025 15:43Det är ju folk som aldrig tittat på bilen IRL som klagar på kvaliten. Kör på Mikrofiber stolar eller läder så blir det en helt annan bil.SwedishAdvocate skrev: ↑26 jan 2025 14:54Var då? Bilden på förra sidan i tråden är ju från en Q6…
Skillnad på listpris och vad man betalar. Nu hade jag en E-tron och inte Q8 förut. Innan rabatt 1,1+ Mkr. Betalade 820k efter rabatt.Dafro skrev: ↑26 jan 2025 16:2010 min gällde som ett exempel nör jag kör till stugan och behöver toppa upp lite men då är det nog bara 5 min skillnad skulle jag tro. Och när man kör långt så tar vi ändå ett matstopp så då gör det inget för mig om det tar 40 min 10-90% som det tar i Björns test av I5. Vet inte hur snabbt A6 laddar men q6 tar 22 min upp till 80% som blir ungefär lika många kWh, men om jag ändå ska stanna för att äta med familjen så gör det inte så mycket men visst om jag körde själv så skulle jag uppskatta a6 laddhastighet. I5 laddar med över 80kw upp till 70%. Id4 däremot åkte jag med en kollegas en gång och den gick aldrig över 70 kW då hade jag också blivit lite trött.Love_O skrev: ↑26 jan 2025 15:43Det är ju folk som aldrig tittat på bilen IRL som klagar på kvaliten. Kör på Mikrofiber stolar eller läder så blir det en helt annan bil.SwedishAdvocate skrev: ↑26 jan 2025 14:54Var då? Bilden på förra sidan i tråden är ju från en Q6…
Min förhoppning är att i5 kommer med ett större batteri som laddar snabbare så nuvarande rasar i pris som Q8 och e-tron gör så jag kan slå till på en beg sådan om något år, för den duger för mig.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Problemet är att man aldrig vill äta där man laddar....Dafro skrev: ↑26 jan 2025 16:2010 min gällde som ett exempel nör jag kör till stugan och behöver toppa upp lite men då är det nog bara 5 min skillnad skulle jag tro. Och när man kör långt så tar vi ändå ett matstopp så då gör det inget för mig om det tar 40 min 10-90% som det tar i Björns test av I5. Vet inte hur snabbt A6 laddar men q6 tar 22 min upp till 80% som blir ungefär lika många kWh, men om jag ändå ska stanna för att äta med familjen så gör det inte så mycket men visst om jag körde själv så skulle jag uppskatta a6 laddhastighet. I5 laddar med över 80kw upp till 70%. Id4 däremot åkte jag med en kollegas en gång och den gick aldrig över 70 kW då hade jag också blivit lite trött.Love_O skrev: ↑26 jan 2025 15:43Det är ju folk som aldrig tittat på bilen IRL som klagar på kvaliten. Kör på Mikrofiber stolar eller läder så blir det en helt annan bil.SwedishAdvocate skrev: ↑26 jan 2025 14:54Var då? Bilden på förra sidan i tråden är ju från en Q6…
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Beror på hur stingslig man är och hur ofta man åker långresor. Jag kan ta en burgarmeny med barnen när vi reser på sportlovet och fördelen är då vet man vad man får, tycker vanliga restauranger oftast inte är så lysande och särskilt inte vägkrogar men vi ör olika.mikebike skrev: ↑26 jan 2025 16:56Problemet är att man aldrig vill äta där man laddar....Dafro skrev: ↑26 jan 2025 16:2010 min gällde som ett exempel nör jag kör till stugan och behöver toppa upp lite men då är det nog bara 5 min skillnad skulle jag tro. Och när man kör långt så tar vi ändå ett matstopp så då gör det inget för mig om det tar 40 min 10-90% som det tar i Björns test av I5. Vet inte hur snabbt A6 laddar men q6 tar 22 min upp till 80% som blir ungefär lika många kWh, men om jag ändå ska stanna för att äta med familjen så gör det inte så mycket men visst om jag körde själv så skulle jag uppskatta a6 laddhastighet. I5 laddar med över 80kw upp till 70%. Id4 däremot åkte jag med en kollegas en gång och den gick aldrig över 70 kW då hade jag också blivit lite trött.Love_O skrev: ↑26 jan 2025 15:43Det är ju folk som aldrig tittat på bilen IRL som klagar på kvaliten. Kör på Mikrofiber stolar eller läder så blir det en helt annan bil.SwedishAdvocate skrev: ↑26 jan 2025 14:54Var då? Bilden på förra sidan i tråden är ju från en Q6…
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
- mikebike
- Teslaägare
Vi kör ofta långt och totalvägrar burgarställen. Vi äter inte på vägkrogar heller. Hellre medhavda mackor, men de vill man inte (heller) äta sittande i bilen vid en laddstation.Dafro skrev: ↑26 jan 2025 17:19Beror på hur stingslig man är och hur ofta man åker långresor. Jag kan ta en burgarmeny med barnen när vi reser på sportlovet och fördelen är då vet man vad man får, tycker vanliga restauranger oftast inte är så lysande och särskilt inte vägkrogar men vi ör olika.mikebike skrev: ↑26 jan 2025 16:56Problemet är att man aldrig vill äta där man laddar....Dafro skrev: ↑26 jan 2025 16:2010 min gällde som ett exempel nör jag kör till stugan och behöver toppa upp lite men då är det nog bara 5 min skillnad skulle jag tro. Och när man kör långt så tar vi ändå ett matstopp så då gör det inget för mig om det tar 40 min 10-90% som det tar i Björns test av I5. Vet inte hur snabbt A6 laddar men q6 tar 22 min upp till 80% som blir ungefär lika många kWh, men om jag ändå ska stanna för att äta med familjen så gör det inte så mycket men visst om jag körde själv så skulle jag uppskatta a6 laddhastighet. I5 laddar med över 80kw upp till 70%. Id4 däremot åkte jag med en kollegas en gång och den gick aldrig över 70 kW då hade jag också blivit lite trött.Love_O skrev: ↑26 jan 2025 15:43Det är ju folk som aldrig tittat på bilen IRL som klagar på kvaliten. Kör på Mikrofiber stolar eller läder så blir det en helt annan bil.SwedishAdvocate skrev: ↑26 jan 2025 14:54
Var då? Bilden på förra sidan i tråden är ju från en Q6…
Söderut blir det Kroatorpet, Rudenstams eller Väderstad.
Dom få gånger vi har snabbladdat på resa har vi tagit en fika när vi laddar. Mycket lättare att hitta kaffe nära laddare än mat. En fika passar också bättre i längd.
Då ör jag med, tack för tipsen. Jag gillar burgare och det ör dessutom sällan vi åker långt, max 15 resor på ett år.mikebike skrev: ↑26 jan 2025 17:41Vi kör ofta långt och totalvägrar burgarställen. Vi äter inte på vägkrogar heller. Hellre medhavda mackor, men de vill man inte (heller) äta sittande i bilen vid en laddstation.Dafro skrev: ↑26 jan 2025 17:19Beror på hur stingslig man är och hur ofta man åker långresor. Jag kan ta en burgarmeny med barnen när vi reser på sportlovet och fördelen är då vet man vad man får, tycker vanliga restauranger oftast inte är så lysande och särskilt inte vägkrogar men vi ör olika.mikebike skrev: ↑26 jan 2025 16:56Problemet är att man aldrig vill äta där man laddar....Dafro skrev: ↑26 jan 2025 16:2010 min gällde som ett exempel nör jag kör till stugan och behöver toppa upp lite men då är det nog bara 5 min skillnad skulle jag tro. Och när man kör långt så tar vi ändå ett matstopp så då gör det inget för mig om det tar 40 min 10-90% som det tar i Björns test av I5. Vet inte hur snabbt A6 laddar men q6 tar 22 min upp till 80% som blir ungefär lika många kWh, men om jag ändå ska stanna för att äta med familjen så gör det inte så mycket men visst om jag körde själv så skulle jag uppskatta a6 laddhastighet. I5 laddar med över 80kw upp till 70%. Id4 däremot åkte jag med en kollegas en gång och den gick aldrig över 70 kW då hade jag också blivit lite trött.Love_O skrev: ↑26 jan 2025 15:43
Det är ju folk som aldrig tittat på bilen IRL som klagar på kvaliten. Kör på Mikrofiber stolar eller läder så blir det en helt annan bil.
Nu kör jag dessutom laddhybrid så vi äter oftast i bilen så stannar inte så länge men när vi åker längre så behöver hunden rastas så då blir det väl en kvart.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
- mikebike
- Teslaägare
35% SuC ligger jag på. Det var mer innan vi köpte sommarstuga med trefasuttag.
Jag dricker inte kaffe.

- mikebike
- Teslaägare
Jag gillar hamburgare, men inte hos någon av de tre stora.Dafro skrev: ↑26 jan 2025 17:58Då ör jag med, tack för tipsen. Jag gillar burgare och det ör dessutom sällan vi åker långt, max 15 resor på ett år.mikebike skrev: ↑26 jan 2025 17:41Vi kör ofta långt och totalvägrar burgarställen. Vi äter inte på vägkrogar heller. Hellre medhavda mackor, men de vill man inte (heller) äta sittande i bilen vid en laddstation.Dafro skrev: ↑26 jan 2025 17:19Beror på hur stingslig man är och hur ofta man åker långresor. Jag kan ta en burgarmeny med barnen när vi reser på sportlovet och fördelen är då vet man vad man får, tycker vanliga restauranger oftast inte är så lysande och särskilt inte vägkrogar men vi ör olika.mikebike skrev: ↑26 jan 2025 16:56Problemet är att man aldrig vill äta där man laddar....Dafro skrev: ↑26 jan 2025 16:20
10 min gällde som ett exempel nör jag kör till stugan och behöver toppa upp lite men då är det nog bara 5 min skillnad skulle jag tro. Och när man kör långt så tar vi ändå ett matstopp så då gör det inget för mig om det tar 40 min 10-90% som det tar i Björns test av I5. Vet inte hur snabbt A6 laddar men q6 tar 22 min upp till 80% som blir ungefär lika många kWh, men om jag ändå ska stanna för att äta med familjen så gör det inte så mycket men visst om jag körde själv så skulle jag uppskatta a6 laddhastighet. I5 laddar med över 80kw upp till 70%. Id4 däremot åkte jag med en kollegas en gång och den gick aldrig över 70 kW då hade jag också blivit lite trött.
Nu kör jag dessutom laddhybrid så vi äter oftast i bilen så stannar inte så länge men när vi åker längre så behöver hunden rastas så då blir det väl en kvart.
Frun gillar inte hamburgare på restaurang, bara de jag gör hemma.
Det är väl ingen som laddar en laddhybrid på resa, finessen med laddhybrid är ju att man inte behöver stanna på långresa och framförallt inte behöver äta i bilen.
manneson skrev: ↑26 jan 2025 10:44Man får ju en A6 med paket för 699.current skrev: ↑26 jan 2025 07:20Priset, man får en ny i5 40 Touring (utan xDrive) för 800k och då har den M-sportpaket, rattvärme, keyless, tonade rutor, B&W-Stereo (som kostar 50k i X5an), 360-kamera, HUD, adapativa ljus med mera med mera. Mycket bil för pengarna.manneson skrev: ↑25 jan 2025 19:39Vad är bättre med i5?Dafro skrev: ↑23 jan 2025 19:32Provkörde A6 e-tron avant idag och är en ganska trevlig bil ändå, bagaget var inte så trångt som trott, vår hundbur fick lätt plats. Hud var grymt bra och funkade bra med mina polariserade solglasögon, något man inte kan säga om hud i id7 som jag provade direkt efter. Den var tyvärr lite bullrigare än jag hade förväntat mig och baksätet var väldigt lågt och med korta säten, inget för längre människor om man ska åka långt. Tyvärr är utseendet lite för slätstruket och alldeles för dyr. Bilen var utrustad med kamera backspeglarna och dessa hann jag inte vänja mig vid. BMW I5 om den kommer med större batteri tror jag kommer sälja bättre. Och jag väljer nog hellre en beg Q8 55 om ett år när dom blivit något billigare.
Går säkert pruta en del på det också.
Såg det nu, alltså priserna har ju gått ner. I 699 är det Proline med S-line inne och ute. Byggde en bil för 750k. Förstår folk väljer A6 före i5, både räckvidd och laddhastighet skiljer en hel del.
Audi tar dock 150k? För fyrhjulsdrift. Där tar BMW bara cirka 50k.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld