Audi A6 e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Love_O

Re: Audi A6 e-tron

Inlägg av Love_O »

Dafro skrev: 03 nov 2024 06:59
Love_O skrev: 03 nov 2024 06:40
Marcus_B skrev: 02 nov 2024 20:23
Love_O skrev: 02 nov 2024 09:19
Dafro skrev: 02 nov 2024 06:26

Aha det lät bra, vad vart listpriset på den? Men känner att 100 kkr för drygt 10 mil mer i räckvidd enligt wltp känns sådär men skiljer visst bara 90 om man väljer S-lind men proline edition känns prisvärd om räckvidden är tillräcklig. Men visst den du valt måste få grym räckvidd. Undrar hur dom tänker när dom konkurrerar internt med id7, som jag personligen tycker har trevliga säten men en hastighetsmätare som jag tycker är för liten. Tygklädseln i a6 ser plastig ut.
Ja 100k för 10 mil är dyra pengar men var samma med fatboy. Hade gärna sett någon annan bättre skillnad när man betalar så mycket mer.
Valde dinamica stolarna så hoppas det blir en bra förbättring.
Det skiljer väl även uppåt 100 hk i effekt mellan lilla och stora batteriet?
Nej men stora batterier så kan du få med
Quattro. Tillägg på 40k då har du en till motor och 100+hk.
Bil med lilla batteriet och 2wd har 210 kW och med stora batteriet 270 kW så drygt 80 hk i skillnad, men för mig räcker knappt 300 el hk som man får med det mindre.
Quattro har som tidigare sagts det stora batteriet med 315 kW i motoreffekt och S6 370 kW.
Tack det var en positiv nyhet. Tycker Audi varit extremt dåliga på att presentera effekt siffrorna.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Det blir lite tunt med något annat än S6.

Det är ju ganska tunga slagskepp vi ska dra runt med.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
toppo
elbilist

Inlägg av toppo »

manneson skrev: 03 nov 2024 10:48
toppo skrev: 03 nov 2024 09:40
Enligt en norsk youtube har lilla batteriet ett boostläge vilket medför 0-100 på 6,0s. Hoppas det stämmer, har inte hittat 0-100 för minsta batteriet någon annanstans.
På Audi.de står det 7s.
Det stämmer, men gick in och kollade nu och det verkar finnas ett launch control-mode med 6,0s.
Acceleration 0-100 km/h
7.0 s
Acceleration 0-100 km/h in Launch Control mode
6.0 s
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
LittleDanhild

Inlägg av LittleDanhild »

dfa skrev: 03 nov 2024 08:45
Någon som vet när lite längre provkörningar kommer?
Vore intressant att se range test med både stora och lilla batteriet.
Journalister har haft provkörningar i veckan som var och embargot lyfts den 3 december enligt foruminlägg på motor-talk.de
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

…] This sporty Audi [S6] feels like a much more organic car to drive than BMW’s i5 M60 xDrive, more communicative through the steering and suspension than the clinically digital BMW. […

https://www.motortrend.com/reviews/2025 ... ve-review/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Mystysken(?) provkör…

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Räckvidd, ser olika siffror. Vad gäller, någon med koll?

Tex här
Samtliga experter är överens om att A6 e-tron imponerar med sin räckvidd. Electric Cars Report lyfter fram att A6 Sportback e-tron performance kan köra upp till 756 kilometer på en enda laddning.

Car and Driver är också imponerade av räckvidden och menar att A6 e-tron slår konkurrenter som BMW i5 och Mercedes-Benz EQE med hästlängder.

Top Gear instämmer och påpekar att A6 e-tron finns med två olika batteristorlekar, där den större ger en räckvidd på upp till 463 kilometer för Sportback-modellen.
https://www.dagensps.se/motor/expertern ... 2-parallel
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
SwedishAdvocate

Sportbilsentusiasten skrev: 04 dec 2024 17:27

Tex här
Samtliga experter är överens om att A6 e-tron imponerar med sin räckvidd. Electric Cars Report lyfter fram att A6 Sportback e-tron performance kan köra upp till 756 kilometer på en enda laddning.

Car and Driver är också imponerade av räckvidden och menar att A6 e-tron slår konkurrenter som BMW i5 och Mercedes-Benz EQE med hästlängder.

Top Gear instämmer och påpekar att A6 e-tron finns med två olika batteristorlekar, där den större ger en räckvidd på upp till 463 kilometer för Sportback-modellen.
Audi anger upp till maximalt 756 kilometer enligt WLTP. Men det är alltså som alltid när det gäller WLTP med en genomsnittshastighet på ~46,5 km/h på torr vågrät väg i ~20 grader C och vindstilla. Och så är det för övrigt även för de siffror som anger förbrukning hos en fossilförbrännare enligt WLTP…

Den siffran gäller även sannolikt för de minsta (i storlek) och mest aerodynamiskt effektiva fälgarna. Andra fälgstorlekar med inte riktigt lika aerodynamiskt effektiva fälgar så blir det inte riktigt lika lång räckvidd…

https://www.audi-mediacenter.com/en/pre ... ange-16120
https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide ... _Procedure

EDIT:
Upp till maximalt 756 kilometer enligt WLTP är alltså för Sportback-versionen. För Avant är det upp till 720 kilometer som gäller.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 4 gång.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

manneson skrev: 03 nov 2024 10:48

På Audi.de står det 7s.
Måste vara fel. De menar nog 0-200-0? 😂
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
SwedishAdvocate

SwedishAdvocate skrev: 04 dec 2024 17:45

Tex här

Audi anger upp till maximalt 756 kilometer enligt WLTP. Men det är alltså som alltid när det gäller WLTP med en genomsnittshastighet på ~46,5 km/h på torr vågrät väg i ~20 grader C och vindstilla. Och så är det för övrigt även för de siffror som anger förbrukning hos en fossilförbrännare enligt WLTP…

Den siffran gäller även sannolikt för de minsta (i storlek) och mest aerodynamiskt effektiva fälgarna. Andra fälgstorlekar med inte riktigt lika aerodynamiskt effektiva fälgar så blir det inte riktigt lika lång räckvidd…

Upp till 756 kilometer enligt WLTP är alltså för Sportback. För Avant är det upp till 720 kilometer som gäller.
macky

Inlägg av macky »

Vad jag sett sammanfattat är att det är en körmässigt mycket lyckad bil, gissar PPE bidrar här. Baksida att den verkar trång för sina yttermått, märkligt att en elbilsplattform blir trängre än gamla A6 trots liknande yttermått. De har ju plats för en fet V8 i vanliga. Dessutom sparar de vidare på material interiört. Syns även jmf nya A5 som har märkbart finare material. Tror att det sista blir dealbreaker för mig då utrymmena ändå är tillräckliga. Synd att de snålar ur så förbannat. :(
manneson

Inlägg av manneson »

macky skrev: 04 dec 2024 19:39
Dessutom sparar de vidare på material interiört. Syns även jmf nya A5 som har märkbart finare material. Tror att det sista blir dealbreaker för mig då utrymmena ändå är tillräckliga. Synd att de snålar ur så förbannat. :(
Hur ska de annars ha råd att betala fabriksarbetarna 60k/mån i snitt. ;)
De tjänar nog bättre än majoriteten av kunderna i Sverige. :lol:
macky

Inlägg av macky »

manneson skrev: 04 dec 2024 19:47
macky skrev: 04 dec 2024 19:39
Dessutom sparar de vidare på material interiört. Syns även jmf nya A5 som har märkbart finare material. Tror att det sista blir dealbreaker för mig då utrymmena ändå är tillräckliga. Synd att de snålar ur så förbannat. :(
Hur ska de annars ha råd att betala fabriksarbetarna 60k/mån i snitt. ;)
De tjänar nog bättre än majoriteten av kunderna i Sverige. :lol:
Hehe, jo men tydligt att de har lägre marginaler på elbilarna då de snålar in just där. Trots högre priser mot kund.
SwedishAdvocate

Någon som vet när de dyker upp som visningex./provkörningsex. ute hos handlarna i Sverige?
toppo
elbilist

Inlägg av toppo »

SwedishAdvocate skrev: 04 dec 2024 19:58
Någon som vet när de dyker upp som visningex./provkörningsex. ute hos handlarna i Sverige?
Jag har hört olika, mitten av december från någon men även februari från andra.
ID4 GTX 340 hk MY25
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

SwedishAdvocate skrev: 04 dec 2024 17:55
SwedishAdvocate skrev: 04 dec 2024 17:45

Tex här

Upp till 756 kilometer enligt WLTP är alltså för Sportback. För Avant är det upp till 720 kilometer som gäller.
Det är RIKTIGT bra !
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
macky

Inlägg av macky »

Fick inbjudan till visning imorgon på Hamngatan. Ngn typ av event. Så bilarna borde ju vara på väg snart efter det.

Borde ju betyda att man kan kolla på bilen där om man är i Sthlm.
toppo
elbilist

Inlägg av toppo »

macky skrev: 04 dec 2024 20:28
Fick inbjudan till visning imorgon på Hamngatan. Ngn typ av event. Så bilarna borde ju vara på väg snart efter det.

Kul! Men det ser ut vara samma förproduktionsbilar som Tesla-Bjørn tittade på i Norge, och de var ju inte körbara.
ID4 GTX 340 hk MY25
macky

Inlägg av macky »

toppo skrev: 04 dec 2024 20:56
macky skrev: 04 dec 2024 20:28

Kul! Men det ser ut vara samma förproduktionsbilar som Tesla-Bjørn tittade på i Norge, och de var ju inte körbara.
Nej köra får man göra hos handlare förstås. Men för mig är att se och klämma lika viktigt så på så vis intressant med fysisk bil att se. Kikade på tyskt forum nu och det verkar vara månadsskiftet jan/feb för bilar hos handlarna.
macky

Inlägg av macky »

Kikade in på audi forum i Sthlm igår och tittade på A6 e-tron, följt av Q6 e-tron och sist nya A5 (motsvarar gamla A4). Av elbilarna så var det Q6 som jag tyckte bättre om, tvärtemot vad jag väntat mig. A6 kändes inte som en A6 riktigt, stod dessutom en RS6 GT framför, kanske bidrog. Specen på Q6 var också trevligare så konstigt nog gillade jag (och familjen) den bättre.

Det som dock stack ut mest var hur mycket mer påkostad interiören var på nya A5 jmf elbilarna. Mjuka material på dörrsidor med sömmar och mycket mer påkostade dörrsidor avseende högtalare, dörrhandtag mm. Hade de satt den interiören på elbilarna hada jag iaf inte känt mig lurad om jag beställt. Förstår bara inte varför de gör så här....vad kan kostnadsbesparingen vara, några tusen per bil?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

macky skrev: 16 dec 2024 13:22
Kikade in på audi forum i Sthlm igår och tittade på A6 e-tron, följt av Q6 e-tron och sist nya A5 (motsvarar gamla A4). Av elbilarna så var det Q6 som jag tyckte bättre om, tvärtemot vad jag väntat mig. A6 kändes inte som en A6 riktigt, stod dessutom en RS6 GT framför, kanske bidrog. Specen på Q6 var också trevligare så konstigt nog gillade jag (och familjen) den bättre.

Det som dock stack ut mest var hur mycket mer påkostad interiören var på nya A5 jmf elbilarna. Mjuka material på dörrsidor med sömmar och mycket mer påkostade dörrsidor avseende högtalare, dörrhandtag mm. Hade de satt den interiören på elbilarna hada jag iaf inte känt mig lurad om jag beställt. Förstår bara inte varför de gör så här....vad kan kostnadsbesparingen vara, några tusen per bil?
Audi vill väl ha möjlighet att komma med facelift lite längre fram. Drar de på för fullt nu finns inte mycket att uppgradera.

Jag provkörde PPE-plattformen som Porsche Macan nyligen.

Den hade lite mer påkostad inredning, och den nya PPE-plattformen kändes modern och komfortabel.

Det är kanske möjligt att välja till lite mer påkostad inredning till Audi Q6 också?

Kom ihåg när jag köpte min Audi E-tron 55 att säljaren hade några detaljer jag absolut skulle köpa till just gällande inredningen.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
lawe

Inlägg av lawe »

Kanske Q8 kan vara ett alternativ om det finns lagerbular eller demo/begagnat med rätt spec? Vi valde den före Q6. Betydligt trevligare invändigt med mer påkostad inredning.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
macky

Inlägg av macky »

Off Grid Byggaren skrev: 16 dec 2024 14:41

Audi vill väl ha möjlighet att komma med facelift lite längre fram. Drar de på för fullt nu finns inte mycket att uppgradera.

Jag provkörde PPE-plattformen som Porsche Macan nyligen.

Den hade lite mer påkostad inredning, och den nya PPE-plattformen kändes modern och komfortabel.

Det är kanske möjligt att välja till lite mer påkostad inredning till Audi Q6 också?

Kom ihåg när jag köpte min Audi E-tron 55 att säljaren hade några detaljer jag absolut skulle köpa till just gällande inredningen.
Finns inte den typen av tillval tyvärr. Har kollat igenom konfiguratorn. De minskar på möjligheten till individualisering och kör mer paket. Saknades lite sån möjlighet även på e-tron 55 om man jämför med fossilbilarna som vanliga Q8 tex. Förstår inte logiken.
macky

Inlägg av macky »

lawe skrev: 16 dec 2024 15:18

Kanske Q8 kan vara ett alternativ om det finns lagerbular eller demo/begagnat med rätt spec? Vi valde den före Q6. Betydligt trevligare invändigt med mer påkostad inredning.
Jodå, har ju haft en sån eller gamla e-tron 55 iaf. Inte på jakt riktigt ännu. Men att man inte kan få en läderinterör på en S6 e-tron för 1.3 miljoner är för mig oförståeligt när det såklart finns i en GT och även i en vanlig fossil A5 av nya sorten för halva priset. Kan inte se annat än att de slagit fast ngn marginal de måste hålla även på elbilarna och att de då ”tvingas” snåla in på dem jmf fossilerna. Jag korshandlar ju inte mellan audi fossil och audi EV utan mellan olika EV-leverantörer. Se exempelbilder på vad jag menar, dörrhandtag, både för öppning och stängning. Hårdplast eller inneslutet av läder/alcantara. Ovansida dörr i ganska hård plast eller fint konstläder med sömmar.
Q6
Q6
A5
A5
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Provkörde A6 e-tron avant idag och är en ganska trevlig bil ändå, bagaget var inte så trångt som trott, vår hundbur fick lätt plats. Hud var grymt bra och funkade bra med mina polariserade solglasögon, något man inte kan säga om hud i id7 som jag provade direkt efter. Den var tyvärr lite bullrigare än jag hade förväntat mig och baksätet var väldigt lågt och med korta säten, inget för längre människor om man ska åka långt. Tyvärr är utseendet lite för slätstruket och alldeles för dyr. Bilen var utrustad med kamera backspeglarna och dessa hann jag inte vänja mig vid. BMW I5 om den kommer med större batteri tror jag kommer sälja bättre. Och jag väljer nog hellre en beg Q8 55 om ett år när dom blivit något billigare.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Skriv svar