Tack det var en positiv nyhet. Tycker Audi varit extremt dåliga på att presentera effekt siffrorna.Dafro skrev: ↑03 nov 2024 06:59Bil med lilla batteriet och 2wd har 210 kW och med stora batteriet 270 kW så drygt 80 hk i skillnad, men för mig räcker knappt 300 el hk som man får med det mindre.Love_O skrev: ↑03 nov 2024 06:40Nej men stora batterier så kan du få medMarcus_B skrev: ↑02 nov 2024 20:23Det skiljer väl även uppåt 100 hk i effekt mellan lilla och stora batteriet?Love_O skrev: ↑02 nov 2024 09:19Ja 100k för 10 mil är dyra pengar men var samma med fatboy. Hade gärna sett någon annan bättre skillnad när man betalar så mycket mer.Dafro skrev: ↑02 nov 2024 06:26
Aha det lät bra, vad vart listpriset på den? Men känner att 100 kkr för drygt 10 mil mer i räckvidd enligt wltp känns sådär men skiljer visst bara 90 om man väljer S-lind men proline edition känns prisvärd om räckvidden är tillräcklig. Men visst den du valt måste få grym räckvidd. Undrar hur dom tänker när dom konkurrerar internt med id7, som jag personligen tycker har trevliga säten men en hastighetsmätare som jag tycker är för liten. Tygklädseln i a6 ser plastig ut.
Valde dinamica stolarna så hoppas det blir en bra förbättring.
Quattro. Tillägg på 40k då har du en till motor och 100+hk.
Quattro har som tidigare sagts det stora batteriet med 315 kW i motoreffekt och S6 370 kW.
Audi A6 e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi A6 e-tron
Re: Audi A6 e-tron
Det blir lite tunt med något annat än S6.
Det är ju ganska tunga slagskepp vi ska dra runt med.
Det är ju ganska tunga slagskepp vi ska dra runt med.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Audi A6 e-tron
Det stämmer, men gick in och kollade nu och det verkar finnas ett launch control-mode med 6,0s.
Acceleration 0-100 km/h
7.0 s
Acceleration 0-100 km/h in Launch Control mode
6.0 s
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 01 dec 2024 13:09
Re: Audi A6 e-tron
Journalister har haft provkörningar i veckan som var och embargot lyfts den 3 december enligt foruminlägg på motor-talk.de
-
- Inlägg: 7350
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Audi A6 e-tron
…] This sporty Audi [S6] feels like a much more organic car to drive than BMW’s i5 M60 xDrive, more communicative through the steering and suspension than the clinically digital BMW. […
https://www.motortrend.com/reviews/2025 ... ve-review/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 7350
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Audi A6 e-tron
Mystysken(?) provkör…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 917
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Audi A6 e-tron
Räckvidd, ser olika siffror. Vad gäller, någon med koll?
Tex här
Tex här
https://www.dagensps.se/motor/expertern ... 2-parallelSamtliga experter är överens om att A6 e-tron imponerar med sin räckvidd. Electric Cars Report lyfter fram att A6 Sportback e-tron performance kan köra upp till 756 kilometer på en enda laddning.
Car and Driver är också imponerade av räckvidden och menar att A6 e-tron slår konkurrenter som BMW i5 och Mercedes-Benz EQE med hästlängder.
Top Gear instämmer och påpekar att A6 e-tron finns med två olika batteristorlekar, där den större ger en räckvidd på upp till 463 kilometer för Sportback-modellen.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
-
- Inlägg: 7350
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Audi A6 e-tron
Audi anger upp till maximalt 756 kilometer enligt WLTP. Men det är alltså som alltid när det gäller WLTP med en genomsnittshastighet på ~46,5 km/h på torr vågrät väg i ~20 grader C och vindstilla. Och så är det för övrigt även för de siffror som anger förbrukning hos en fossilförbrännare enligt WLTP…Sportbilsentusiasten skrev: ↑04 dec 2024 17:27Räckvidd, ser olika siffror. Vad gäller, någon med koll?
Tex härhttps://www.dagensps.se/motor/expertern ... 2-parallelSamtliga experter är överens om att A6 e-tron imponerar med sin räckvidd. Electric Cars Report lyfter fram att A6 Sportback e-tron performance kan köra upp till 756 kilometer på en enda laddning.
Car and Driver är också imponerade av räckvidden och menar att A6 e-tron slår konkurrenter som BMW i5 och Mercedes-Benz EQE med hästlängder.
Top Gear instämmer och påpekar att A6 e-tron finns med två olika batteristorlekar, där den större ger en räckvidd på upp till 463 kilometer för Sportback-modellen.
Den siffran gäller även sannolikt för de minsta (i storlek) och mest aerodynamiskt effektiva fälgarna. Andra fälgstorlekar med inte riktigt lika aerodynamiskt effektiva fälgar så blir det inte riktigt lika lång räckvidd…
https://www.audi-mediacenter.com/en/pre ... ange-16120
https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide ... _Procedure
EDIT:
Upp till maximalt 756 kilometer enligt WLTP är alltså för Sportback-versionen. För Avant är det upp till 720 kilometer som gäller.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 4 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Audi A6 e-tron
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Inlägg: 7350
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Audi A6 e-tron
Upp till 756 kilometer enligt WLTP är alltså för Sportback. För Avant är det upp till 720 kilometer som gäller.SwedishAdvocate skrev: ↑04 dec 2024 17:45Audi anger upp till maximalt 756 kilometer enligt WLTP. Men det är alltså som alltid när det gäller WLTP med en genomsnittshastighet på ~46,5 km/h på torr vågrät väg i ~20 grader C och vindstilla. Och så är det för övrigt även för de siffror som anger förbrukning hos en fossilförbrännare enligt WLTP…Sportbilsentusiasten skrev: ↑04 dec 2024 17:27Räckvidd, ser olika siffror. Vad gäller, någon med koll?
Tex härhttps://www.dagensps.se/motor/expertern ... 2-parallelSamtliga experter är överens om att A6 e-tron imponerar med sin räckvidd. Electric Cars Report lyfter fram att A6 Sportback e-tron performance kan köra upp till 756 kilometer på en enda laddning.
Car and Driver är också imponerade av räckvidden och menar att A6 e-tron slår konkurrenter som BMW i5 och Mercedes-Benz EQE med hästlängder.
Top Gear instämmer och påpekar att A6 e-tron finns med två olika batteristorlekar, där den större ger en räckvidd på upp till 463 kilometer för Sportback-modellen.
Den siffran gäller även sannolikt för de minsta (i storlek) och mest aerodynamiskt effektiva fälgarna. Andra fälgstorlekar med inte riktigt lika aerodynamiskt effektiva fälgar så blir det inte riktigt lika lång räckvidd…
https://www.audi-mediacenter.com/en/pre ... ange-16120
https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide ... _Procedure
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Audi A6 e-tron
Vad jag sett sammanfattat är att det är en körmässigt mycket lyckad bil, gissar PPE bidrar här. Baksida att den verkar trång för sina yttermått, märkligt att en elbilsplattform blir trängre än gamla A6 trots liknande yttermått. De har ju plats för en fet V8 i vanliga. Dessutom sparar de vidare på material interiört. Syns även jmf nya A5 som har märkbart finare material. Tror att det sista blir dealbreaker för mig då utrymmena ändå är tillräckliga. Synd att de snålar ur så förbannat. 

Re: Audi A6 e-tron
Hur ska de annars ha råd att betala fabriksarbetarna 60k/mån i snitt.

De tjänar nog bättre än majoriteten av kunderna i Sverige.

Re: Audi A6 e-tron
Hehe, jo men tydligt att de har lägre marginaler på elbilarna då de snålar in just där. Trots högre priser mot kund.
-
- Inlägg: 7350
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Audi A6 e-tron
Någon som vet när de dyker upp som visningex./provkörningsex. ute hos handlarna i Sverige?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Audi A6 e-tron
Jag har hört olika, mitten av december från någon men även februari från andra.SwedishAdvocate skrev: ↑04 dec 2024 19:58Någon som vet när de dyker upp som visningex./provkörningsex. ute hos handlarna i Sverige?
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 917
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Audi A6 e-tron
Det är RIKTIGT bra !SwedishAdvocate skrev: ↑04 dec 2024 17:55Upp till 756 kilometer enligt WLTP är alltså för Sportback. För Avant är det upp till 720 kilometer som gäller.SwedishAdvocate skrev: ↑04 dec 2024 17:45Audi anger upp till maximalt 756 kilometer enligt WLTP. Men det är alltså som alltid när det gäller WLTP med en genomsnittshastighet på ~46,5 km/h på torr vågrät väg i ~20 grader C och vindstilla. Och så är det för övrigt även för de siffror som anger förbrukning hos en fossilförbrännare enligt WLTP…Sportbilsentusiasten skrev: ↑04 dec 2024 17:27Räckvidd, ser olika siffror. Vad gäller, någon med koll?
Tex härhttps://www.dagensps.se/motor/expertern ... 2-parallelSamtliga experter är överens om att A6 e-tron imponerar med sin räckvidd. Electric Cars Report lyfter fram att A6 Sportback e-tron performance kan köra upp till 756 kilometer på en enda laddning.
Car and Driver är också imponerade av räckvidden och menar att A6 e-tron slår konkurrenter som BMW i5 och Mercedes-Benz EQE med hästlängder.
Top Gear instämmer och påpekar att A6 e-tron finns med två olika batteristorlekar, där den större ger en räckvidd på upp till 463 kilometer för Sportback-modellen.
Den siffran gäller även sannolikt för de minsta (i storlek) och mest aerodynamiskt effektiva fälgarna. Andra fälgstorlekar med inte riktigt lika aerodynamiskt effektiva fälgar så blir det inte riktigt lika lång räckvidd…
https://www.audi-mediacenter.com/en/pre ... ange-16120
https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide ... _Procedure
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Audi A6 e-tron
Fick inbjudan till visning imorgon på Hamngatan. Ngn typ av event. Så bilarna borde ju vara på väg snart efter det.SwedishAdvocate skrev: ↑04 dec 2024 19:58Någon som vet när de dyker upp som visningex./provkörningsex. ute hos handlarna i Sverige?
Borde ju betyda att man kan kolla på bilen där om man är i Sthlm.
Re: Audi A6 e-tron
Kul! Men det ser ut vara samma förproduktionsbilar som Tesla-Bjørn tittade på i Norge, och de var ju inte körbara.macky skrev: ↑04 dec 2024 20:28Fick inbjudan till visning imorgon på Hamngatan. Ngn typ av event. Så bilarna borde ju vara på väg snart efter det.SwedishAdvocate skrev: ↑04 dec 2024 19:58Någon som vet när de dyker upp som visningex./provkörningsex. ute hos handlarna i Sverige?
Borde ju betyda att man kan kolla på bilen där om man är i Sthlm.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Audi A6 e-tron
Nej köra får man göra hos handlare förstås. Men för mig är att se och klämma lika viktigt så på så vis intressant med fysisk bil att se. Kikade på tyskt forum nu och det verkar vara månadsskiftet jan/feb för bilar hos handlarna.toppo skrev: ↑04 dec 2024 20:56Kul! Men det ser ut vara samma förproduktionsbilar som Tesla-Bjørn tittade på i Norge, och de var ju inte körbara.macky skrev: ↑04 dec 2024 20:28Fick inbjudan till visning imorgon på Hamngatan. Ngn typ av event. Så bilarna borde ju vara på väg snart efter det.SwedishAdvocate skrev: ↑04 dec 2024 19:58Någon som vet när de dyker upp som visningex./provkörningsex. ute hos handlarna i Sverige?
Borde ju betyda att man kan kolla på bilen där om man är i Sthlm.
Re: Audi A6 e-tron
Kikade in på audi forum i Sthlm igår och tittade på A6 e-tron, följt av Q6 e-tron och sist nya A5 (motsvarar gamla A4). Av elbilarna så var det Q6 som jag tyckte bättre om, tvärtemot vad jag väntat mig. A6 kändes inte som en A6 riktigt, stod dessutom en RS6 GT framför, kanske bidrog. Specen på Q6 var också trevligare så konstigt nog gillade jag (och familjen) den bättre.
Det som dock stack ut mest var hur mycket mer påkostad interiören var på nya A5 jmf elbilarna. Mjuka material på dörrsidor med sömmar och mycket mer påkostade dörrsidor avseende högtalare, dörrhandtag mm. Hade de satt den interiören på elbilarna hada jag iaf inte känt mig lurad om jag beställt. Förstår bara inte varför de gör så här....vad kan kostnadsbesparingen vara, några tusen per bil?
Det som dock stack ut mest var hur mycket mer påkostad interiören var på nya A5 jmf elbilarna. Mjuka material på dörrsidor med sömmar och mycket mer påkostade dörrsidor avseende högtalare, dörrhandtag mm. Hade de satt den interiören på elbilarna hada jag iaf inte känt mig lurad om jag beställt. Förstår bara inte varför de gör så här....vad kan kostnadsbesparingen vara, några tusen per bil?
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2456
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi A6 e-tron
Audi vill väl ha möjlighet att komma med facelift lite längre fram. Drar de på för fullt nu finns inte mycket att uppgradera.macky skrev: ↑16 dec 2024 13:22Kikade in på audi forum i Sthlm igår och tittade på A6 e-tron, följt av Q6 e-tron och sist nya A5 (motsvarar gamla A4). Av elbilarna så var det Q6 som jag tyckte bättre om, tvärtemot vad jag väntat mig. A6 kändes inte som en A6 riktigt, stod dessutom en RS6 GT framför, kanske bidrog. Specen på Q6 var också trevligare så konstigt nog gillade jag (och familjen) den bättre.
Det som dock stack ut mest var hur mycket mer påkostad interiören var på nya A5 jmf elbilarna. Mjuka material på dörrsidor med sömmar och mycket mer påkostade dörrsidor avseende högtalare, dörrhandtag mm. Hade de satt den interiören på elbilarna hada jag iaf inte känt mig lurad om jag beställt. Förstår bara inte varför de gör så här....vad kan kostnadsbesparingen vara, några tusen per bil?
Jag provkörde PPE-plattformen som Porsche Macan nyligen.
Den hade lite mer påkostad inredning, och den nya PPE-plattformen kändes modern och komfortabel.
Det är kanske möjligt att välja till lite mer påkostad inredning till Audi Q6 också?
Kom ihåg när jag köpte min Audi E-tron 55 att säljaren hade några detaljer jag absolut skulle köpa till just gällande inredningen.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Audi A6 e-tron
Kanske Q8 kan vara ett alternativ om det finns lagerbular eller demo/begagnat med rätt spec? Vi valde den före Q6. Betydligt trevligare invändigt med mer påkostad inredning.macky skrev: ↑16 dec 2024 13:22Kikade in på audi forum i Sthlm igår och tittade på A6 e-tron, följt av Q6 e-tron och sist nya A5 (motsvarar gamla A4). Av elbilarna så var det Q6 som jag tyckte bättre om, tvärtemot vad jag väntat mig. A6 kändes inte som en A6 riktigt, stod dessutom en RS6 GT framför, kanske bidrog. Specen på Q6 var också trevligare så konstigt nog gillade jag (och familjen) den bättre.
Det som dock stack ut mest var hur mycket mer påkostad interiören var på nya A5 jmf elbilarna. Mjuka material på dörrsidor med sömmar och mycket mer påkostade dörrsidor avseende högtalare, dörrhandtag mm. Hade de satt den interiören på elbilarna hada jag iaf inte känt mig lurad om jag beställt. Förstår bara inte varför de gör så här....vad kan kostnadsbesparingen vara, några tusen per bil?
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Re: Audi A6 e-tron
Finns inte den typen av tillval tyvärr. Har kollat igenom konfiguratorn. De minskar på möjligheten till individualisering och kör mer paket. Saknades lite sån möjlighet även på e-tron 55 om man jämför med fossilbilarna som vanliga Q8 tex. Förstår inte logiken.Off Grid Byggaren skrev: ↑16 dec 2024 14:41Audi vill väl ha möjlighet att komma med facelift lite längre fram. Drar de på för fullt nu finns inte mycket att uppgradera.macky skrev: ↑16 dec 2024 13:22Kikade in på audi forum i Sthlm igår och tittade på A6 e-tron, följt av Q6 e-tron och sist nya A5 (motsvarar gamla A4). Av elbilarna så var det Q6 som jag tyckte bättre om, tvärtemot vad jag väntat mig. A6 kändes inte som en A6 riktigt, stod dessutom en RS6 GT framför, kanske bidrog. Specen på Q6 var också trevligare så konstigt nog gillade jag (och familjen) den bättre.
Det som dock stack ut mest var hur mycket mer påkostad interiören var på nya A5 jmf elbilarna. Mjuka material på dörrsidor med sömmar och mycket mer påkostade dörrsidor avseende högtalare, dörrhandtag mm. Hade de satt den interiören på elbilarna hada jag iaf inte känt mig lurad om jag beställt. Förstår bara inte varför de gör så här....vad kan kostnadsbesparingen vara, några tusen per bil?
Jag provkörde PPE-plattformen som Porsche Macan nyligen.
Den hade lite mer påkostad inredning, och den nya PPE-plattformen kändes modern och komfortabel.
Det är kanske möjligt att välja till lite mer påkostad inredning till Audi Q6 också?
Kom ihåg när jag köpte min Audi E-tron 55 att säljaren hade några detaljer jag absolut skulle köpa till just gällande inredningen.
Re: Audi A6 e-tron
Jodå, har ju haft en sån eller gamla e-tron 55 iaf. Inte på jakt riktigt ännu. Men att man inte kan få en läderinterör på en S6 e-tron för 1.3 miljoner är för mig oförståeligt när det såklart finns i en GT och även i en vanlig fossil A5 av nya sorten för halva priset. Kan inte se annat än att de slagit fast ngn marginal de måste hålla även på elbilarna och att de då ”tvingas” snåla in på dem jmf fossilerna. Jag korshandlar ju inte mellan audi fossil och audi EV utan mellan olika EV-leverantörer. Se exempelbilder på vad jag menar, dörrhandtag, både för öppning och stängning. Hårdplast eller inneslutet av läder/alcantara. Ovansida dörr i ganska hård plast eller fint konstläder med sömmar.lawe skrev: ↑16 dec 2024 15:18Kanske Q8 kan vara ett alternativ om det finns lagerbular eller demo/begagnat med rätt spec? Vi valde den före Q6. Betydligt trevligare invändigt med mer påkostad inredning.macky skrev: ↑16 dec 2024 13:22Kikade in på audi forum i Sthlm igår och tittade på A6 e-tron, följt av Q6 e-tron och sist nya A5 (motsvarar gamla A4). Av elbilarna så var det Q6 som jag tyckte bättre om, tvärtemot vad jag väntat mig. A6 kändes inte som en A6 riktigt, stod dessutom en RS6 GT framför, kanske bidrog. Specen på Q6 var också trevligare så konstigt nog gillade jag (och familjen) den bättre.
Det som dock stack ut mest var hur mycket mer påkostad interiören var på nya A5 jmf elbilarna. Mjuka material på dörrsidor med sömmar och mycket mer påkostade dörrsidor avseende högtalare, dörrhandtag mm. Hade de satt den interiören på elbilarna hada jag iaf inte känt mig lurad om jag beställt. Förstår bara inte varför de gör så här....vad kan kostnadsbesparingen vara, några tusen per bil?
-
- Q6
-
- A5
Re: Audi A6 e-tron
Provkörde A6 e-tron avant idag och är en ganska trevlig bil ändå, bagaget var inte så trångt som trott, vår hundbur fick lätt plats. Hud var grymt bra och funkade bra med mina polariserade solglasögon, något man inte kan säga om hud i id7 som jag provade direkt efter. Den var tyvärr lite bullrigare än jag hade förväntat mig och baksätet var väldigt lågt och med korta säten, inget för längre människor om man ska åka långt. Tyvärr är utseendet lite för slätstruket och alldeles för dyr. Bilen var utrustad med kamera backspeglarna och dessa hann jag inte vänja mig vid. BMW I5 om den kommer med större batteri tror jag kommer sälja bättre. Och jag väljer nog hellre en beg Q8 55 om ett år när dom blivit något billigare.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW