Lerumsexpressen skrev: ↑23 jan 2025 17:30
Airlift skrev: ↑23 jan 2025 15:55
Lerumsexpressen skrev: ↑23 jan 2025 14:11
Airlift skrev: ↑23 jan 2025 12:37
Precis. Nyckelordet var ju som jag sa, oberoende.
EU (och det inkluderar Sverige) har skyfflat mängder åter mängder på ”grön omställning” men vinsten har inte infunnit sig.
Stämmer inte grafen, eller vad vill du uppmärksamma?
Att sen kalla det planekonomi med kärnkraft är ju bjälken i sitt eget öga. Vi har i Europa spenderat mer än ett decennium på förnybart och ändå drar usa ifrån fastän förnybart skulle vara en vinst. Varför? För man döljer den verkliga kostnaden, blundar för hur det är.
Framgent kommer EU fortsätta sin kräftgång och därmed sänka sin ekonomi ytterligare. Pengarna i usa används mer effektivt än i Europa. ”Kina äger hela produktionskedjan för grön teknik”- P1 Konflikt.
IMG_7409.jpeg
Lösningen i EU är planekonomi.
Bidrag!
https://www.dagensps.se/motor/ny-klimat ... r-elbilar/
Jag hänger inte med, pratar vi om olja och gas?
Pratar vi om kärnkraft?
Pratar vi om förnybart?
Pratar vi skatter, klimatåtgärder eller miljöskulder?
Är det geopolitik tror jag att det är utanför denna tråd och väldigt känsligt ämne för de flesta.
Jag fattar fortfarande inte hur du kan få ihop kärnkraften i Sverige med energipriser i Europa med energipriser i USA.
Du får inte ihop energipriser i Sverige, med att vi är bundna av olika EU-fördrag, med att vi sålt ut oss själva iom energipriser… ja, det är konstigt hur en europeisk ekonomi inte har med Sverige att göra och hur en annan ”approach” på just energipriser kan ha en effekt(positiv) i en annan västerländsk ekonomi. Helt orimligt hur man kan göra sådana jämförelser. Blott svenska elektroner svensken behöver.
Men det får ju sin förklaring i varför man är och varit så erbarmligt korttänkta kring detta med ”förnybart”.
Vinsten kommer kanske sen….
Om du vill, skriv gärna så att ett barn fattar, för jag hänger verkligen inte med.
Min tolkning; USA är ett extremt fragmenterat i.om delstaternas självständighet och absolut inte homogent avseende energiproduktion eller klimat-/ miljölagar. (Vissa har obefintliga krav på utsläpp eller intresse i att byta ut fossila bränslen.
Vissa delstater har ingen elmarknad, de har totalt monopol med fasta elpriser medans andra har en elmarknad med mindre monopol.
Gas och olja, där har USA haft extremt fokus på att hitta och utvinna nya källor och att maximera produktionen. Detta för att ha låga energipriser och för att sälja till andra länder, exempelvis sälja till EU har varit ett tydligt mål sens början av 2000 talet. Varvid aktiva insatser har genomförts i EU, och nu köper vi ju gas från USA.
EUs stora ekonomier som lever på andras naturresurser betalar givetvis extra för detta, exempelvis priset på amerikansk eller rysk gas sätter priset på elen inom många EU länder, även i Sverige vissa dagar.
Och i delstater som agerar åt EU liknande håll, där flyr företagen en efter en. Förstår du nu vartåt vi är på väg?
Vi kunde ju lärt oss något men tydligen är det inte relevant…
https://www.instituteforenergyresearch. ... ces/?amp=1
Inom 10år har eu halverat sin ekonomiska styrka jämfört med öst och väst, spår jag. Om fortsättningen går i samma riktning..
I US BNP kommer 11% utav export.
Utav dessa 11% är 16% råolja.
Blir väl runt 1,76% utav BNP som är oljeenergiexport?
Maskiner, fordon, flygrelaterade produkter, tekniska produkter… står för betydligt större andel utav exporten. Du vet, sånt man förfinar och gör bra vinst på. Sånt vi gjorde en gång i tiden.
Om man ska hårddra enkelheten i en strecksats;
Grön omställning-volatila energitillgångar-ökade energikostnader-lägre konkurrenskraft-svagare ekonomi-avindustrialisering-svagare ekonomi-mer import av volatila kraftprodukter-ökad skuldsättning(big business med grön omställning för banker dock, källa WEF), fortsatt minskning av industri/utlokalisering till andra länder.
Det är resans gång, men man har hela tiden duckat för att redovisa den verkliga prislappen genom bidrag, stöd och hjälp. Tänk att skatter ska rädda klimatet, när hände det?
Har lämnat Europa avseende mitt pensionssparande, men det är en risk jag är villig att ta.
Alla de där ”investeringarna som sköljer över Sverige”, som Magdalena Andersson sa 2022. Var är de nu? Northvolt. Hybrit. H2Steel. Där försvann ett flertal miljarder av pensionssparares pengar igen, på ”grön omställning ”. Inte nog att vi ska betala med ett högre energipris, vi ska göra det två tre gånger till med skatter, avgifter och eget sparande. Måste ju vara nära nog självspäkelse.
Vilket slukhål.
”Varför tar du upp detta”?
För det hänger ihop. Mindset och handling går hand i hand. Det är inte bara på elenergisidan det gått bananas full-retard på satsningar och styrmedel. Hela ekonomin är genomsyrad av det..
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG