Carlsson skrev: ↑19 jan 2025 17:45
repulsiv skrev: ↑19 jan 2025 14:59
Det skulle inte ens ske om MP satt med egen majoritet, det beslutet skulle vara så extremt impopulärt att ingen regering skulle våga ta det.
Nu är det ju EU som beslutat om detta. Sveriges regering, oavsett majoritet, har inget att säga till om i själva beslutet.
Svaret syftade på "För inte en enda ny fossilbil borde säljas i Sverige.", det beslutet kommer inte att tas. (inom överskådlig tid.)
Och ang ETS2 så finns det ju inte absoluta tal i det.
Däremot finns det olika sätt att hantera det inom landet. Ebba Busch har som sagt gått ut och sagt att det kommer inte slå på priset vid pump. För att det ska bli sanning krävs att staten går in och täcker mellanskillnaden - genom att skriva på skatterattarna. I slutändan är det ändå vi som betalar. Hur återstår att se. Högre skatter? Sämre vård? Sämre satsningar på infrastruktur? Ja det återstår att se. Men det är ändå vi som betalar.
Fast "vi" är inte alltid samma personer.
Exempelvis skulle jag inte påverkas alls om man tiodubblade skatten på tobak, men befolkningen som kollektiv skulle drabbas.
Dessutom behöver inte en sänkt skatt betyda mindre inkomster till statskassan, precis som att en höjd inte behöver betyda högre inkomster.
Sen tror jag inte priset kommer att bli några 35:- vid pump heller, det finns mycket idioter som överdriver allt (åt båda håll), men jag tror däremot personligen att priset kommer att öka, men långt ifrån så mycket.
Som jag sa tidigare, titta hur det lär när regeringen skullem sänka inblandningskravet, så hette det ju att det inte skulle påverka priserna alls bland belackarna.. vi vet ju hur det gick.