Har Toyota valt den rätta vägen?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Re: Har Toyota valt den rätta vägen?

Inlägg av Maw »

fth skrev: 30 dec 2024 09:04
Maw skrev: 29 dec 2024 22:38
fth skrev: 29 dec 2024 21:57
Maw skrev: 29 dec 2024 21:22
mikebike skrev: 29 dec 2024 21:19

Från 2023...

När var presentationen med många nya elbilar?
Länkarna innehåller planer för flera kommande elbilar, är det konstigt att de presenterades för ett år sedan?
Nej, det konstiga är att Toyota har sagt i princip samma sak i typ tio år nu, samt att dom påstår sig ha solid state-batterier som ”nästan” är i produktion och kommer att revolutionera elbilsmarknaden, att deras nästa vätgasbil också på något sätt kommer att revolutionera hela transportsektorn etc etc.

Det har hittills varit rent nys, det finns ingen anledning att tro att det är annorlunda denna gång.

/fth
Frågan jag svarade på var om Toyota/Lexus har någon ny elbil på G. Jag känner mig säker på att de har det med tanke på vad som komunicerats och med tanke på Toyotas ställning som biltillverkare. Du får gärna tro att de inte kommer komma med någon mer elbilsmodell om det känns bra för dig ;)
Det känns varken bra eller dåligt för mig, jag vet bara att Toyota har en lång historia av att släppa den här typen av ”nyheter” om deras revolutionerande nya elbilar som ska komma om ett par år, och att det hittills inte blivit någonting öht i verkligheten.

Ett litet axplock från en snabb googling:

Toyota Is Finally Getting Serious About Electric Cars
2016-11-30

Toyota to make over 10 battery EV models in early 2020s
2017-12-18

Toyota Details Six New EV Models Launching for 2020–2025
2019-06-10

Toyota Reveals Full Lineup of Battery EVs: Toyota's Briefing on BEV Strategies
2021-12-14

Toyota promises new EVs coming in 2026 with nearly 500 miles of range
2013-09-14

Detta kan ju i princip bero på två saker:

1. Toyota försöker verkligen slå sig in på elbilsmarknaden men misslyckas kapitalt varje gång.

2. Toyota blåljuger för att hindra befintliga Toyota-ägare att köpa elbilar från andra märken eftersom dom ”snart” kommer kunna köpa en överlägsen el-Toyota.

Jag tror personligen det är en kombination av detta, dvs misslyckade satsningar och FUD. Oavsett så bådar det inte gott för Toyotas framtid.

/fth
Jag tror också att Toyota precis som andra företag ljuger och/eller överdriver för att behålla och locka kunder. Men frågan var om de överhuvudtaget har någon ny elbil på G, oavsett egenskaper, inte om den kommer ha de egenskaper som utlovats.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Ja, det verkar väldigt misstänkt att hela tiden prata om kommande elbilar som har 800 till 1200 km räckvidd.

Det kan nog få många ICE bilförare att vänta på att gå över till elbil.

Fast det ska tydligen säljas en ny modell 2025, Toyota Urban Cruiser.

Men det är en Suzuki som de bytt logga på, och den ska tydligen tillverkas i Indien med Kinesiska BYD Blade batterier.
.
Screenshot_20241230_112918_Chrome.jpg
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Tycker ni på ett förenklat sätt avfärdar Toyota. Dom är väl fortfarande det bilmärke som säljer flest bilar i usa och leder dom inte även globalt. Dom har en stor kundbas som uppenbarligen gillar bilarna. Jämförelsen med Nokia tycker jag haltar något då för mig är valet av mobiltelefon en betydligt mindre fråga än bil.
Jag tror många av Toyota’s kunder väntar med att byta tills dom har något att erbjuda.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

VW sålde massor av ICE-bilar i Kina och när billiga kinesiska elbilar kom och slog undan benen för dem drabbades man hårt ekonomiskt med stora konsekvenser för hela koncernen. Trots att man hoppat på tåget ordentligt sedan rätt många år.

Att Toyota satsat på fel häst i många år är uppenbart för alla, även om det självklart är så att de fortfarande har märkestrogna kunder och gör bra bilar. Problemet är att det tar många år att lära sig göra bra elbilar och om man inte är med i matchen är man fort helt överspelad när den gamla tekniken är död.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

Fredrik j skrev: 30 dec 2024 12:36
Tycker ni på ett förenklat sätt avfärdar Toyota. Dom är väl fortfarande det bilmärke som säljer flest bilar i usa och leder dom inte även globalt. Dom har en stor kundbas som uppenbarligen gillar bilarna. Jämförelsen med Nokia tycker jag haltar något då för mig är valet av mobiltelefon en betydligt mindre fråga än bil.
Jag tror många av Toyota’s kunder väntar med att byta tills dom har något att erbjuda.
För mig skulle det iof krävas betydligt mer för att överge Apple än vad som krävdes för att byta bort från Tesla.
Men jämförelsen med Nokia var just att de satsade på att sälja sina gamla dumphones på tillväxtmarknader utan att satsa på smartphones samtidigt. När även de som föredrar en Toyota börjar inse att ens nästa bil borde vara en elbil, då börjar de få problem. Det är mycket möjligt att Toyota överlever men jag tror absolut inte att de kommer vara top 10 i världen längre om 20 år.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Jag tror att liknelsen med mobiler och Nokia är väldigt haltande. En mobil är en förbrukningsvara på ett helt annat sätt än en bil. Trovärdigheten på företaget blir då helt annan faktor i bilvalet än i mobilvalet.

Mobilen kan du byta bort efter ett par år och behöver inte bry dig om företaget som tillverkat den finns kvar eller ens har service.

Med bil är det helt annorlunda. Om jag köper en bil från ett i Europa okänt bolag tar jag en ganska stor risk. Speciellt när jag vill göra mig av med den. Där vinner de traditionella biltillverkarna fortfarande alla ronder gentemot kinesiska tillverkare, oavsett om det är el- eller ICE-bil.

Toyota är där helt klart högt upp på den listan med biltillverkare med högt förtroende hos konsumenterna. Det går inte att jämföra med Nokia, Facit eller Kodak.
Model Y LR.
Model S70D
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

frippe skrev: 30 dec 2024 13:14
Jag tror att liknelsen med mobiler och Nokia är väldigt haltande. En mobil är en förbrukningsvara på ett helt annat sätt än en bil. Trovärdigheten på företaget blir då helt annan faktor i bilvalet än i mobilvalet.

Mobilen kan du byta bort efter ett par år och behöver inte bry dig om företaget som tillverkat den finns kvar eller ens har service.

Med bil är det helt annorlunda. Om jag köper en bil från ett i Europa okänt bolag tar jag en ganska stor risk. Speciellt när jag vill göra mig av med den. Där vinner de traditionella biltillverkarna fortfarande alla ronder gentemot kinesiska tillverkare, oavsett om det är el- eller ICE-bil.

Toyota är där helt klart högt upp på den listan med biltillverkare med högt förtroende hos konsumenterna. Det går inte att jämföra med Nokia, Facit eller Kodak.
Tänker samma. Många har köpt flera bilar i rad av den återförsäljare man fått förtroende för. Det kan ibland ha större betydelse än bilmärket.
Telefoner är ju förbrukningsvaror på ett helt annat sätt.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Fredrik j skrev: 30 dec 2024 13:47
frippe skrev: 30 dec 2024 13:14

Tänker samma. Många har köpt flera bilar i rad av den återförsäljare man fått förtroende för. Det kan ibland ha större betydelse än bilmärket.
Telefoner är ju förbrukningsvaror på ett helt annat sätt.
Förtroende och bra inbytespris. Det är väldigt långt ifrån Teslas agerande. 😄
Det kan vara en av förklaringarna till att Volvo säljer såpass bra som de gör.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Toyota kanske trots allt har en del moderna elbilar på gång som inte kommit ut ännu.

Det var ju flera barnsjukdomar på BZ4X men nu säljer den väl skapligt och under flera olika namn?
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Jerka

Inlägg av Jerka »

En lärdom att dra av utvecklingen hittills tycker jag är att det inte räcker med att lansera en elbil eller två - de måste vara bra också, och till ett konkurrenskraftigt pris. Annars är det ingen idé. Om Toyota lär sig den läxan och lanserar en riktigt bra elbil, då kan de nog klara sig helskinnade ur detta.

Om de däremot envisas med att med flit försena utvecklingen, då är risken stor att de blir omsprungna av koreanerna och framförallt kineserna. Toyota säljer t.ex. mycket i Asien och i utvecklingsländer, men den dagen elbilar blir billigare än bensinbilar så kan det gå mycket fort att tappa stora delar av de marknaderna.
gjohansson

Inlägg av gjohansson »

Jag tycker också att det är mycket märkligt att Toyota är så otroligt sega med att få ut några BEV.
De har väl bara haft bZ4X (måste vara bilvärldens sämsta namn?) ihop med Subaru och Lexus UX300e och ingen av dem har väl gjort någon större succe.
De har ju flera gånger annonserat stora BEV-planer men alltid skjutit dem på framtiden.

Det är konstigt eftersom de har råd att göra det när de vill och speciellt med deras hybridkompetens så skulle de definitivt klara av att göra vettiga BEV om de bara ville.

Enda förklaringen jag kan tänka mig är att de inte ser att en BEV ger samma lönsamhet som ICE o hybrider så de väntar tills marknaden är mer "mogen"? Känns som en farlig strategi dock.

Hitills har deras strategi dock fungerat utmärkt rent ekonomiskt, senaste årsbokslutet hade all time high på både vinst och omsättning. Vinsten blev ca 340 miljarder SEK.

Ja, ja, time will tell om dom är smarta eller korkade. Jag inser ju att jag har extremt mycket sämre koll på bilvärlden än dom har men undrar ändå om det ändå inte finns en risk att de kommer att få lida av sin sega start.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Dom vinsterna behövs, Toyota har 2.800 miljarder i skulder.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
gjohansson

Inlägg av gjohansson »

SR-71-BlackBird skrev: 30 dec 2024 19:19
Dom vinsterna behövs, Toyota har 2.800 miljarder i skulder.
Jo det argumentet brukar ju användas när man skall bevisa att ”legacy auto is doomed” i diverse youtubeinfluencers alster.
De stora skulderna på balansräkningen beror mest på att de finansierar kundernas bilköp och leasingavtal via sin egna bank ”Toyota financial services”. Är inget problem så länge bilköparna betalar sina lån. Om de slutar betala är det heller inga problem så länge restvärdena på bilarna som ju är säkerhet för lånen täcker lånen hyfsat.
Måste till en monsterkris innan det blir ett problem och då har de nog problem ändå. Så det argumentet tror jag inte mycket på.

Tesla har ju ingen egen bank utan använder externa banker så då hamnar bilfinansieringsskulderna inte som skuld på deras balansräkning utan på bankens.
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist

Inlägg av Flagada »

Front242 skrev: 29 dec 2024 16:19
Borde det inte vara betydligt enklare att slänga upp några solpaneler och köra elektriskt än att fixa infrastruktur för fossilt i Afrika t.ex. Billiga Kinabilar och kinapaneler.
Nåt liknande verkar hända i Etiopien;
https://alltomelbil.se/etiopien-siktade ... t-100-000/
https://www.motormagasinet.se/article/v ... ossilbilar
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Toyotas alla lappkast till trots med nyheter om EV-dödare, 120 mils räckvidd, Solid state etc. så kommer man nu med en ny model, Bz7.
Stor som en model S, men bara 610 resp 685 km CLTC-räckvidd.

Nya model Y LR har 719 km CLTC-räckvidd, men ”bara” 586km, så ~81% WLTP vs CLTC.

Det motsvarar ju ~ 500-550 km WLTP för Toyotas flaggskepp så inte alls i närheten av alla fantastiska nyheter Toyota far runt med.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Det är ju intressant att den är första bilmodellen som är helt integrerad med operativsystemet Huawei HarmonyOS.

Men Bz7 ska tydligen inte säljas inom EU & USA, kan det vara för att Huawei har full kontroll över hela bilen?
Screenshot_20250504_114700_Chrome.jpg
Screenshot_20250504_114641_Chrome.jpg
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Skriv svar