Har Toyota valt den rätta vägen?
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2456
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Har Toyota valt den rätta vägen?
Såg nyss en blänkare i DI, och detta verkar vara originalartikeln.
Har Toyota valt rätt väg, har de kanske många marknader med endast ICE-bilar fortfarande?
Och varför fortsätter de på vätgas spåret fortfarande?
https://jalopnik.com/jobs-will-be-lost- ... 1851669464
Det finns 5,5 miljoner människor involverade i bilindustrin i Japan.
Bland dem är de många som har hållit på med motorrelaterat (arbete) under en lång tid”,
sa Akio Toyoda (koncernchef för Toyota Motor Corporation) till reportrar.
"Om elfordon helt enkelt blir det enda valet, inklusive för våra leverantörer,
skulle dessa människors jobb gå förlorade", sa han och tillade att han gillade bensinfordon.
Toyota, världens största biltillverkare till försäljning, har varit mer försiktig i sin
inställning till elbilar än andra tillverkare.
Det hjälper Toyota för närvarande, eftersom den globala försäljningen av elbilar går
långsammare, och Toyota drar nytta av efterfrågan på sitt växande hybridsortiment,
inklusive på sin toppmarknad i USA.
Istället för att gå all-in på batterikraft, har Toyota istället tagit vad
den kallar en "multi-pathway"-strategi för att minska utsläppen över hela sin serie.
Detta har inkluderat en utökning av hybridutbudet, tillägg av vätgasdrivna bilar till
sitt sortiment och lansering av nya batteridrivna modeller.
Denna blandning kommer att gälla för den bredare bilmarknaden, såväl som Toyotas sortiment,
hävdade företaget.
Tidigare i år förklarade Toyoda att han trodde att elbilar bara skulle stå för cirka 30 procent
av fordonen på vägen, med vätgas och hybridgasbilar som utgör resten.
Han nämnde dock inte en tidsramen för denna vision.
Har Toyota valt rätt väg, har de kanske många marknader med endast ICE-bilar fortfarande?
Och varför fortsätter de på vätgas spåret fortfarande?
https://jalopnik.com/jobs-will-be-lost- ... 1851669464
Det finns 5,5 miljoner människor involverade i bilindustrin i Japan.
Bland dem är de många som har hållit på med motorrelaterat (arbete) under en lång tid”,
sa Akio Toyoda (koncernchef för Toyota Motor Corporation) till reportrar.
"Om elfordon helt enkelt blir det enda valet, inklusive för våra leverantörer,
skulle dessa människors jobb gå förlorade", sa han och tillade att han gillade bensinfordon.
Toyota, världens största biltillverkare till försäljning, har varit mer försiktig i sin
inställning till elbilar än andra tillverkare.
Det hjälper Toyota för närvarande, eftersom den globala försäljningen av elbilar går
långsammare, och Toyota drar nytta av efterfrågan på sitt växande hybridsortiment,
inklusive på sin toppmarknad i USA.
Istället för att gå all-in på batterikraft, har Toyota istället tagit vad
den kallar en "multi-pathway"-strategi för att minska utsläppen över hela sin serie.
Detta har inkluderat en utökning av hybridutbudet, tillägg av vätgasdrivna bilar till
sitt sortiment och lansering av nya batteridrivna modeller.
Denna blandning kommer att gälla för den bredare bilmarknaden, såväl som Toyotas sortiment,
hävdade företaget.
Tidigare i år förklarade Toyoda att han trodde att elbilar bara skulle stå för cirka 30 procent
av fordonen på vägen, med vätgas och hybridgasbilar som utgör resten.
Han nämnde dock inte en tidsramen för denna vision.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Har Toyota valt den rätta vägen?
Det blir kanske som med rökning. I västvärlden har marknaden krympt rejält. Tobaksindustrin har istället växt i utvecklingsländer.
Det finns fortfarande många länder där folk inte har råd med bil, men utvecklingen går snabbt. Medelklassen växer globalt.
Frågan är väl dock om inte kineserna hinner före med billiga elbilar till dessa marknader.
Det finns fortfarande många länder där folk inte har råd med bil, men utvecklingen går snabbt. Medelklassen växer globalt.
Frågan är väl dock om inte kineserna hinner före med billiga elbilar till dessa marknader.
Re: Har Toyota valt den rätta vägen?
Kan ju bli som för Nokia också. De fortsatte sälja så bra av sina gamla mobiler i tex Afrika att de inte gjorde något att de inte hade några bra smartphones. Sedan när även afrikanerna gick över till smartphones kraschade allt.
Re: Har Toyota valt den rätta vägen?
Jag tror själv att eldrift är framtiden men det är ju en bit kvar. Inte ens Teslas produktionsvolymer skulle räcka för att dom stora skulle kunna leva på den utan att parallellt sälja ICE.
Man kommer behöva fortsätta sälja alla fordon som finns på marknaden och man har inte råd att avveckla någon av dom.
Man kommer behöva fortsätta sälja alla fordon som finns på marknaden och man har inte råd att avveckla någon av dom.
Re: Har Toyota valt den rätta vägen?
Ja historiskt är det extremt få storbolag som överlever vid teknikomställningar.
Ju större de är desto svårare att ställa om.
Dödsstöten brukar också bli precis det som sker nu, dvs en tillfällig svacka för "det nya" som gör att storbolagen då satsar hårt på "det gamla"... sen vips förändras efterfrågan igen och då är de helrökta.
-
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 19 dec 2023 19:43
Re: Har Toyota valt den rätta vägen?
Nja, det där påståendet att de flesta storbolag inte överlever teknikomställningar är faktiskt felaktigt. Visst de exempel som anförs är ju korrekta, Facit o Kodak överlevde ju de facto inte och Nokia blev i alla fall rätt tilltufsat även om de överlevde.manneson skrev: ↑29 dec 2024 14:33Ja historiskt är det extremt få storbolag som överlever vid teknikomställningar.
Ju större de är desto svårare att ställa om.
Dödsstöten brukar också bli precis det som sker nu, dvs en tillfällig svacka för "det nya" som gör att storbolagen då satsar hårt på "det gamla"... sen vips förändras efterfrågan igen och då är de helrökta.
Men de allra flesta storbolag klarar sig genom teknikomställningar. Det kritiska är nog om omställningen går extremt fort men vad gäller elektrifieringen så går den ju hittills inte så fort att den inte går hantera även om det blir en påfrestning som kan knäcka de OEMer som är i sämst skick.
Som jag skrivit förut är jag övertygad om att de kinesiska tillverkarnas inträde på världsmarknaden är ett mycket större problem för OEMerna än teknikskiftet ICE till BEV.
Re: Har Toyota valt den rätta vägen?
Borde det inte vara betydligt enklare att slänga upp några solpaneler och köra elektriskt än att fixa infrastruktur för fossilt i Afrika t.ex. Billiga Kinabilar och kinapaneler.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2456
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Har Toyota valt den rätta vägen?
Toyota borde väl ha bra koll på marknaden och vad Kineserna håller på med?
Eller har Japan en helt annan syn på buisness?
Om de ändå bedömer att 30% kommer vara elbilar. så är det ju ett stort tapp att inte få vara med på den delen.
Eller har Japan en helt annan syn på buisness?
Om de ändå bedömer att 30% kommer vara elbilar. så är det ju ett stort tapp att inte få vara med på den delen.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Har Toyota valt den rätta vägen?
Den här artikeln säger en del om Japans reformiver...
https://www.gp.se/nyheter/varlden/japan ... 13d39b85be
https://www.gp.se/nyheter/varlden/japan ... 13d39b85be
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
-
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 19 dec 2023 19:43
Re: Har Toyota valt den rätta vägen?
Dom säger ju inte att dom inte skall sälja elbilar, bara att de även skall fortsätta med ICE och hybrider.Off Grid Byggaren skrev: ↑29 dec 2024 16:29Toyota borde väl ha bra koll på marknaden och vad Kineserna håller på med?
Eller har Japan en helt annan syn på buisness?
Om de ändå bedömer att 30% kommer vara elbilar. så är det ju ett stort tapp att inte få vara med på den delen.
Re: Har Toyota valt den rätta vägen?
Toyota svamlar mest.
Det kommer en ny väg framåt var tredje månad. Oftast rätt stora lappkast.
Vi har pratat om det här förut i forumet, rent krasst kan man sluta lyssna på vad Toyota säger och istället hålla koll på den faktiska outputen.
Det kommer en ny väg framåt var tredje månad. Oftast rätt stora lappkast.
Vi har pratat om det här förut i forumet, rent krasst kan man sluta lyssna på vad Toyota säger och istället hålla koll på den faktiska outputen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Inlägg: 7349
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Har Toyota valt den rätta vägen?
Har Toyota/Lexus ens någon ny elbilsmodell på g?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Har Toyota valt den rätta vägen?
Ja, flera stycken är på G från Toyota/Lexus de närmaste åren, bl a en som ska få 800 km räckvidd.
https://electrek.co/2023/09/14/toyota-p ... -mi-range/
https://newsroom.lexus.eu/lexus-unveils ... lity-show/
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Har Toyota valt den rätta vägen?
Från 2023...Maw skrev: ↑29 dec 2024 21:15Ja, flera stycken är på G från Toyota/Lexus de närmaste åren, bl a en som ska få 800 km räckvidd.
https://electrek.co/2023/09/14/toyota-p ... -mi-range/
https://newsroom.lexus.eu/lexus-unveils ... lity-show/
När var presentationen med många nya elbilar?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Har Toyota valt den rätta vägen?
Länkarna innehåller planer för flera kommande elbilar, är det konstigt att de presenterades för ett år sedan?mikebike skrev: ↑29 dec 2024 21:19Från 2023...Maw skrev: ↑29 dec 2024 21:15Ja, flera stycken är på G från Toyota/Lexus de närmaste åren, bl a en som ska få 800 km räckvidd.
https://electrek.co/2023/09/14/toyota-p ... -mi-range/
https://newsroom.lexus.eu/lexus-unveils ... lity-show/
När var presentationen med många nya elbilar?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8129
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Har Toyota valt den rätta vägen?
Nej, det konstiga är att Toyota har sagt i princip samma sak i typ tio år nu, samt att dom påstår sig ha solid state-batterier som ”nästan” är i produktion och kommer att revolutionera elbilsmarknaden, att deras nästa vätgasbil också på något sätt kommer att revolutionera hela transportsektorn etc etc.Maw skrev: ↑29 dec 2024 21:22Länkarna innehåller planer för flera kommande elbilar, är det konstigt att de presenterades för ett år sedan?mikebike skrev: ↑29 dec 2024 21:19Från 2023...Maw skrev: ↑29 dec 2024 21:15Ja, flera stycken är på G från Toyota/Lexus de närmaste åren, bl a en som ska få 800 km räckvidd.
https://electrek.co/2023/09/14/toyota-p ... -mi-range/
https://newsroom.lexus.eu/lexus-unveils ... lity-show/
När var presentationen med många nya elbilar?
Det har hittills varit rent nys, det finns ingen anledning att tro att det är annorlunda denna gång.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Har Toyota valt den rätta vägen?
Toyota verkar ha valt vägen att skydda jobben istället för att hitta den bästa produkten / tekniken. Det kommer i så fall kosta fler jobb och mer pengar i slutändan när Toyota sitter kvar med gammal teknik. Kodak och Facit känns relevanta att jämföra med.Off Grid Byggaren skrev: ↑29 dec 2024 12:21https://jalopnik.com/jobs-will-be-lost- ... 1851669464
Det finns 5,5 miljoner människor involverade i bilindustrin i Japan.
Bland dem är de många som har hållit på med motorrelaterat (arbete) under en lång tid”,
sa Akio Toyoda (koncernchef för Toyota Motor Corporation) till reportrar.
"Om elfordon helt enkelt blir det enda valet, inklusive för våra leverantörer,
skulle dessa människors jobb gå förlorade", sa han och tillade att han gillade bensinfordon.
Model Y LR AWD -24
Re: Har Toyota valt den rätta vägen?
Frågan jag svarade på var om Toyota/Lexus har någon ny elbil på G. Jag känner mig säker på att de har det med tanke på vad som komunicerats och med tanke på Toyotas ställning som biltillverkare. Du får gärna tro att de inte kommer komma med någon mer elbilsmodell om det känns bra för digfth skrev: ↑29 dec 2024 21:57Nej, det konstiga är att Toyota har sagt i princip samma sak i typ tio år nu, samt att dom påstår sig ha solid state-batterier som ”nästan” är i produktion och kommer att revolutionera elbilsmarknaden, att deras nästa vätgasbil också på något sätt kommer att revolutionera hela transportsektorn etc etc.Maw skrev: ↑29 dec 2024 21:22Länkarna innehåller planer för flera kommande elbilar, är det konstigt att de presenterades för ett år sedan?mikebike skrev: ↑29 dec 2024 21:19Från 2023...Maw skrev: ↑29 dec 2024 21:15Ja, flera stycken är på G från Toyota/Lexus de närmaste åren, bl a en som ska få 800 km räckvidd.
https://electrek.co/2023/09/14/toyota-p ... -mi-range/
https://newsroom.lexus.eu/lexus-unveils ... lity-show/
När var presentationen med många nya elbilar?
Det har hittills varit rent nys, det finns ingen anledning att tro att det är annorlunda denna gång.
/fth

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Har Toyota valt den rätta vägen?
Och 1200km räckvidd:Maw skrev: ↑29 dec 2024 21:15Ja, flera stycken är på G från Toyota/Lexus de närmaste åren, bl a en som ska få 800 km räckvidd.
https://electrek.co/2023/09/14/toyota-p ... -mi-range/
https://newsroom.lexus.eu/lexus-unveils ... lity-show/
https://electrek.co/2024/01/11/toyota-s ... -mi-range/
Och EV-dödaren på sulfat eller sulfid eller något annat:
https://youtu.be/Pq_BZzYSHNI?si=j-FmtQo-L2bvnUEB
Och att lithiumbatterier är för exklusför att ha i bilar och ska inriktas på medicinskt bruk.
Osv.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Har Toyota valt den rätta vägen?
Är inte en vätgasdrivenbil egentligen en elbil, där elen till motorn genereras av vätgas i bränsleceller som mellanlagras i ett litet batteri?
Så, grunden för att bygga elbilar är redan på plats för Toyota, om och när de kommer på tanken att producera elbilar.
Så, grunden för att bygga elbilar är redan på plats för Toyota, om och när de kommer på tanken att producera elbilar.
Model Y LR.
Model S70D
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 916
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Har Toyota valt den rätta vägen?
Kineserna ÄR redan där, med billiga elbilar!manneson skrev: ↑29 dec 2024 12:42Det blir kanske som med rökning. I västvärlden har marknaden krympt rejält. Tobaksindustrin har istället växt i utvecklingsländer.
Det finns fortfarande många länder där folk inte har råd med bil, men utvecklingen går snabbt. Medelklassen växer globalt.
Frågan är väl dock om inte kineserna hinner före med billiga elbilar till dessa marknader.
Kommer gå fort då väl elbilar blir billiga nog. Den punkten är inte långt borta.
Se utvecklingen i Kina...
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 916
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Har Toyota valt den rätta vägen?
Exakt.
Är flera faktorer som gör att elbilar kommer att vara attraktivare än fossilbilar.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 916
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Har Toyota valt den rätta vägen?
Nope, en ren elbil har andra utmaningar som Toyota uppenbarligen inte behärskar. Se bara på deras bZ4 och dess (mindre smickrande) egenskaper och problem.
Toyota är tyvärr långt efter och har dessutom satsat en massa tid/stålar på fel teknologi, vätgas. Dyrt och dåligt.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Har Toyota valt den rätta vägen?
Jo, en vätgasbil är en elbil där energin lagras i en bränslecell istället för i ett batteri. Det är fortfarande el som driver den framåt.Sportbilsentusiasten skrev: ↑29 dec 2024 23:14Nope, en ren elbil har andra utmaningar som Toyota uppenbarligen inte behärskar. Se bara på deras bZ4 och dess (mindre smickrande) egenskaper och problem.
Toyota är tyvärr långt efter och har dessutom satsat en massa tid/stålar på fel teknologi, vätgas. Dyrt och dåligt.
Min uppfattning är att det med nuvarande teknologi är sämre att lagra energi i en bränslecell än i ett batteri, men det är fortfarande en elbil.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8129
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Har Toyota valt den rätta vägen?
Det känns varken bra eller dåligt för mig, jag vet bara att Toyota har en lång historia av att släppa den här typen av ”nyheter” om deras revolutionerande nya elbilar som ska komma om ett par år, och att det hittills inte blivit någonting öht i verkligheten.Maw skrev: ↑29 dec 2024 22:38Frågan jag svarade på var om Toyota/Lexus har någon ny elbil på G. Jag känner mig säker på att de har det med tanke på vad som komunicerats och med tanke på Toyotas ställning som biltillverkare. Du får gärna tro att de inte kommer komma med någon mer elbilsmodell om det känns bra för digfth skrev: ↑29 dec 2024 21:57Nej, det konstiga är att Toyota har sagt i princip samma sak i typ tio år nu, samt att dom påstår sig ha solid state-batterier som ”nästan” är i produktion och kommer att revolutionera elbilsmarknaden, att deras nästa vätgasbil också på något sätt kommer att revolutionera hela transportsektorn etc etc.Maw skrev: ↑29 dec 2024 21:22Länkarna innehåller planer för flera kommande elbilar, är det konstigt att de presenterades för ett år sedan?mikebike skrev: ↑29 dec 2024 21:19Från 2023...Maw skrev: ↑29 dec 2024 21:15
Ja, flera stycken är på G från Toyota/Lexus de närmaste åren, bl a en som ska få 800 km räckvidd.
https://electrek.co/2023/09/14/toyota-p ... -mi-range/
https://newsroom.lexus.eu/lexus-unveils ... lity-show/
När var presentationen med många nya elbilar?
Det har hittills varit rent nys, det finns ingen anledning att tro att det är annorlunda denna gång.
/fth![]()
Ett litet axplock från en snabb googling:
Toyota Is Finally Getting Serious About Electric Cars
2016-11-30
Toyota to make over 10 battery EV models in early 2020s
2017-12-18
Toyota Details Six New EV Models Launching for 2020–2025
2019-06-10
Toyota Reveals Full Lineup of Battery EVs: Toyota's Briefing on BEV Strategies
2021-12-14
Toyota promises new EVs coming in 2026 with nearly 500 miles of range
2013-09-14
Detta kan ju i princip bero på två saker:
1. Toyota försöker verkligen slå sig in på elbilsmarknaden men misslyckas kapitalt varje gång.
2. Toyota blåljuger för att hindra befintliga Toyota-ägare att köpa elbilar från andra märken eftersom dom ”snart” kommer kunna köpa en överlägsen el-Toyota.
Jag tror personligen det är en kombination av detta, dvs misslyckade satsningar och FUD. Oavsett så bådar det inte gott för Toyotas framtid.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options