Förbrukning Husvagn
Moderator: Redaktion
Förbrukning Husvagn
Om man jämför förbrukningen på en MX och en MS kommer det nästan alltid att utfalla till MS fördel, men
vad händer om man kopplar på en husvagn? Om man jämför em MX+husvagn med en MS+husvagn vilken kombination har då lägst förbrukning ?
Anledningen till min fundering är att förut när jag körde Citroen C6 så var förbrukningen lägre om man hade en takbox monterad när man drog
husvagn än om man inte hade någon takbox monterad.
vad händer om man kopplar på en husvagn? Om man jämför em MX+husvagn med en MS+husvagn vilken kombination har då lägst förbrukning ?
Anledningen till min fundering är att förut när jag körde Citroen C6 så var förbrukningen lägre om man hade en takbox monterad när man drog
-
Re: Förbrukning Husvagn
Det var en närliggande diskussion i en annan tråd – minns dock inte vilken, och pallar inte försöka googla fram den (eller om det var på det amerikanska forumet)…datmbn skrev: ↑17 dec 2024 10:14Om man jämför förbrukningen på en MX och en MS kommer det nästan alltid att utfalla till MS fördel, men
Ytterligare en aspekt som framkom i den tråden var att man kunde tjäna på att göra 'glappet' mellan bil och husvagn så litet som möjligt. Ju större glapp desto sämre aerodynamik.
Annars antar jag att du skulle kunna skapa något liknande det som lastbilar använder för att 'överbrygga' höjdskillnaden mellan dragbil och trailer och montera det på tackräcken på en Model S. Det som benämns som "Cab roof fairing" på illustrationen nedan…

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Vi hade det i familjen när jag var liten, en husvangsspoiler på ett takräcke som skulle göra ungefär samma. På den tiden kunde ingenjörerna endast tänka tvådimensionelltSwedishAdvocate skrev: ↑17 dec 2024 11:38
Annars antar jag att du skulle kunna skapa något liknande det som lastbilar använder för att 'överbrygga' höjdskillnaden mellan dragbil och trailer och montera det på tackräcken på en Model S. Det som benämns som "Cab roof fairing" på illustrationen nedan…

(Nej, vi körde inte Volvo

MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Detta är en intressant fråga, vad kan man göra för att förbättra det sammanlagda CW värdet.
Det finns ju en massa olika åtgärder med både skärmar, vortexregulatorer och olka vingar.
Jag har däremot aldrig sett något om undersidan av släpet, det vore ju annars väldigt lätt att bara sätta lite plattor
för att göra släpet slätt på undersidan. Detta gjorde väl ingen större skillnad förr när dragbilen redan hade så dålig aerodynamik
på undersidan att luften redan var väldigt tubulent.
Det finns ju en massa olika åtgärder med både skärmar, vortexregulatorer och olka vingar.
Jag har däremot aldrig sett något om undersidan av släpet, det vore ju annars väldigt lätt att bara sätta lite plattor
för att göra släpet slätt på undersidan. Detta gjorde väl ingen större skillnad förr när dragbilen redan hade så dålig aerodynamik
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Det skulle säkert göra skillnad, men vore den mätbar? Den massiva frontarean är ju det största problemet och tyvärr äter den väl upp mycket av förtjänsten som övriga förbättringar kan ge.datmbn skrev: ↑18 dec 2024 10:31Detta är en intressant fråga, vad kan man göra för att förbättra det sammanlagda CW värdet.
Vi köpte husvagn under 2024, det blev givetvis en som är 229 cm bred och inte så kallad fullbred. Inte lika trevligt utrymme att vistas i men desto lättare att dra, tänker jag!
Min första åtgärd för att minska förbrukningen är att ta ner TV-antennen, den är utdaterad så fungerar ändå inte. Tror inte jag kommer märka av det, men det kommer kännas bättre.
Grov uppskattning, Y Performance med 21", husvagn som är 229 cm bred och med totalvikt på 1400 kg. ~15 grader varmt och torr vägbana:
Landsväg med 80 km/h som maxhastighet (inte snitt) ~ 310 Wh/km
Landsväg med 90 km/h som maxhastighet (inte snitt) ~ 360 Wh/km
Tesla Model Y Performance
-
Det finns en del äldre trådar om det här på forumet ifall det är av intresse… Du kan hitta dom genom t.ex. mata in det här i google:datmbn skrev: ↑18 dec 2024 10:31Detta är en intressant fråga, vad kan man göra för att förbättra det sammanlagda CW värdet.
site:teslaclubsweden.se husvagn
…eller:
site:teslaclubsweden.se släp
Finns säkerligen lite trådar på amerikanska forumet också om man vill ännu längre ner i det här 'kanin-hålet'…

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Matematikern i mig säger att det är tvärtom.Arctic Drifter skrev: ↑18 dec 2024 14:25Det skulle säkert göra skillnad, men vore den mätbar? Den massiva frontarean är ju det största problemet och tyvärr äter den väl upp mycket av förtjänsten som övriga förbättringar kan ge.
Luftmotståndet är Cd x A. Eftersom Arean är stor påverkar en minskning av Cd slutresultatet märkbart.
(Sen om man lyckas men Cd är en annan sak

M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Andreasson
- Teslaägare
Efter två somrar med husvagnskörning är min erfarenhet att bilen drar ungefär 400 Wh/km. Jag räknar med ca 20 mil eller ca 3 timmars körning.
Jag har en Model X Dual Motor 2020 och en fullbredd (250cm) Kabe-vagn som väger ca 2000 kg.
Jag tycker att det funkar alldeles utmärkt. Lite bökigt bara när man kommer till en Supercharger där man behöver koppla av vagnen.
Men i det stora hela... Toppen!
Jag har en Model X Dual Motor 2020 och en fullbredd (250cm) Kabe-vagn som väger ca 2000 kg.
Jag tycker att det funkar alldeles utmärkt. Lite bökigt bara när man kommer till en Supercharger där man behöver koppla av vagnen.
Men i det stora hela... Toppen!
Model S 85D (2015)
Model X Long Range (2020)
Model X Long Range (2020)
Jag har en äldre vagn (1978) som är 220 bred och något lägre än nya vagnar samt väger 1500 kg. Jag kör en model X 2016 90d
så jag tror också att det kommer att fungera aldeles utmärkt, men det är ju alltid roligt att kunna förbättra.
Min erfarenhet är att det med ganska små åtgärder kan man få ner förbrukningen rejält.
Jag har under flera år kört en Ioniq 28kwh och har under flera år haft en medelförbrukning aprill-oktober på 117 wh/km,
i år fixade jag en aluminiumplatta som täker gapet under bakaxeln samt 3d printade täckbrickor som fyller mellanrummen i fälgarna och
förbrukningen föll till 108 wh/km
Med tanke på hur husvagnen ser ut under med stora balkar som går kors och tvärs samt 2 hjulaxlar och bromsmekanik så finns det nog en del att hämta där
så jag tror också att det kommer att fungera aldeles utmärkt, men det är ju alltid roligt att kunna förbättra.
Min erfarenhet är att det med ganska små åtgärder kan man få ner förbrukningen rejält.
Jag har under flera år kört en Ioniq 28kwh och har under flera år haft en medelförbrukning aprill-oktober på 117 wh/km,
i år fixade jag en aluminiumplatta som täker gapet under bakaxeln samt 3d printade täckbrickor som fyller mellanrummen i fälgarna och
Med tanke på hur husvagnen ser ut under med stora balkar som går kors och tvärs samt 2 hjulaxlar och bromsmekanik så finns det nog en del att hämta där
Coolt!datmbn skrev: ↑18 dec 2024 16:21Jag har en äldre vagn (1978) som är 220 bred och något lägre än nya vagnar samt väger 1500 kg. Jag kör en model X 2016 90d
Jag skaffade smalare fälgar, michelin e-Primacyi lagom smal dimen-sjang och designade också täckbrickor med 3D-scanning efter slutsatsen frn lite forskning runt aerodynamik i fälgar.
Sänkte bilen en aning också.
Bilen tar 203Wh/km i snitt med orig21 och 150-155Wh/km med lättrullarna.
Inte exakt husvagns-aerodynamik men stor skillnad.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Vet inte vad delen på husvagnen heter som består av stålramen mellan själva boendedelen och dragkroken. Men antar att det skulle kunna vara möjligt att fästa en platta under den för att styra luftströmmen från dragbilens undersida så att den fortsätter till husvagnens undersida med minsta möjliga turbulens… Kanske även är möjligt att 'bygga vidare' på den här undre plattan med X decimeter höga demonterbara eller på något sätt fällbara vertikala plattor för att göra samma sak med luft som kommer från dragbilens sidor… Demonterbara/fällbara för att ge åtkomst åt kopplingshandske mm…datmbn skrev: ↑18 dec 2024 16:21Jag har en äldre vagn (1978) som är 220 bred och något lägre än nya vagnar samt väger 1500 kg. Jag kör en model X 2016 90d
Min erfarenhet är att det med ganska små åtgärder kan man få ner förbrukningen rejält. […]
EDIT:
Eller finns det regler kring hur husvagnar/släpvagnar ska se ut som inte tillåter en sådan modifikation?…
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
-
forts…
Sidokjolar eller vad det heter för att täcka husvagnens hjulhus skulle ju kunna vara ytterligare en mod…
Sidokjolar eller vad det heter för att täcka husvagnens hjulhus skulle ju kunna vara ytterligare en mod…

- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Annars är ju förstås klassikern att ”slipstreama” bakom lämplig lastbil, så nära bakom man vågar.
Det brukar jag roa mig med när jag kör långt med släpvagn, förbrukningen minskar rejält, sannolikt betydligt mer än vad som går att åstadkomma med kjolar el dyl.
/fth
Det brukar jag roa mig med när jag kör långt med släpvagn, förbrukningen minskar rejält, sannolikt betydligt mer än vad som går att åstadkomma med kjolar el dyl.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
/fth
Du hade väl lättrullande hjul också, eller minns jag fel?
Nästa SECC kanske borde bli med husvagn
Det hade vart nåt för media och skeptiska fossilister…
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- fth
- Teslaägare
Jag har inga extrema hjul på något sätt, vanliga 20” Slipstream, däcken (Landsail) anses iofs vara rätt lättrullade, och jag kör med hyfsat högt tryck (3.2 bar), vilket också gör en del.
Ja, SECC med släp/husvagn vore en spännande utmaning, borde verkligen sålla agnarna från vetet!

/fth
Ja det är ju praktiskt eftersom övernattning lär bli nödvändigt.
Nejdå, ett par 15 laddningar extra bara
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Jamen, de som inte har drag är ju diskade redan

M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Kikade förbrukning på plaiden med 21” och husvagn.
Ekipaget vägde 900kg, körde hem från Sundsvall. Första timmen drog den 345Wh/km och snittfart på 81km/h. Efter att ha kört 2h18m och kommit upp i 200km så var förbrukningen 394Wh/km, snittfart totalt runt 87km/h. Kom fram till supercharger med 3% och kört 218km, snittförbrukning 399Wh/km.
Kör man helt lagligt och med 19” och inte med 295or till bakdäck så tror jag plaiden lätt klarar 250km med gott om marginal, med 21” är nog 210-230km i 80km/h något man kan räkna med buffer. Husvagn bak ger i princip 50% räckvidd, kör enkelt 450km med plaiden och 21” motorvägsfart.
Ekipaget vägde 900kg, körde hem från Sundsvall. Första timmen drog den 345Wh/km och snittfart på 81km/h. Efter att ha kört 2h18m och kommit upp i 200km så var förbrukningen 394Wh/km, snittfart totalt runt 87km/h. Kom fram till supercharger med 3% och kört 218km, snittförbrukning 399Wh/km.
Kör man helt lagligt och med 19” och inte med 295or till bakdäck så tror jag plaiden lätt klarar 250km med gott om marginal, med 21” är nog 210-230km i 80km/h något man kan räkna med buffer. Husvagn bak ger i princip 50% räckvidd, kör enkelt 450km med plaiden och 21” motorvägsfart.
-
Baktill på husvagnen går det antagligen att göra en del mods också. Typ diffuser och annat för att göra avslutet på bakdelen mer 'droppformat'*…
*Ja, jag vet att en droppe är rund vid fall genom luft, men ni förstår säkert vad jag menar.

*Ja, jag vet att en droppe är rund vid fall genom luft, men ni förstår säkert vad jag menar.
-
”Kommit upp i 200km” tolkade jag först mycket roligare än det var

M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-