Ni köper en bil för 600 ksek men envisas med att köpa diverse prylar för att kunna skifta hjulen själva. Den förstår jag inte riktigt. Euromaster tar typ 450kr och det tar Max 15 min.
Jag vet att flera andra redan svarat, men..
Byta hjul själv:
Rulla ut motorcykeln som står ivägen
bära ut hjulen
kolla trycket med kompressorn
Hissa hjulen ett och ett och byta med hjälp av muttersnurran
bära in hjulen
rulla in motorcykeln
..Om jag ska låta en firma göra det
boka tid
ta ledigt den dagen/timmarna
rulla ut motorcykeln
bära ut hjulen
fälla sätet i bilen
knöla in hjulen
rulla in motorcykeln
köra minst 15min
sitta ioch vänta en halvtimma
få hjulen bytta av nån som knappt sett en mutter innan och med lite tur inte förstör något pga okunskap
köra hem i 15min
rulla ut motorcykeln
stuva in hjulen
städa ur bilen och fälla upp sätet igen
..Det tar väl typ 4-6ggr längre tid och det är troligen en klåpare som gör jobbet.
Det jobbiga med att byta hjul är fan inte själva bytet utan allt runtom, själva bytet är ju den enkla biten, varför ska jag då betala nån för att göra det och göra allt grovjobbet själv ?
Och däckshotell ? betala dyra pengar när man kan förvara gratis hemma ? ..Har man inte den möjligheten förstår jag att det är lockande dock.
Fan vad nice det hade varit med ett garage, eller ens en parkeringsplats.
Vad gäller att ta ledigt så är det inte svårare än att man bokar en tid efter jobbet. Enkelt om man har lite framförhållning, ännu enklare om man byter tidigt på säsongen.
Jag hann t.o.m. cykla hem från jobbet och sedan köra till däckverkstan. Ingen väntan. Hjulen hade jag dock lastat in kvällen innan.
Apropå luftpuckar så köpte jag från tässla store. De skulle passa till MY men pinnen på pucken är några mm längre än hålet är djupt. Antar att jag borde såga av pinnen, för det är väl inte pinnen som skall bära bilen?
Apropå luftpuckar så köpte jag från tässla store. De skulle passa till MY men pinnen på pucken är några mm längre än hålet är djupt. Antar att jag borde såga av pinnen, för det är väl inte pinnen som skall bära bilen?
Du köpte puckarna till Model 3. Hålet skiljer mellan bilmodell / inom bilmodell (beroende på version).
Jag mailade tässla och de sa att dessa även funkar med model y. Verkar som att det inte stämmer då. Förutom att pinnen är för lång så är de tröga att få in. Men det kanske är normalt?
Apropå luftpuckar så köpte jag från tässla store. De skulle passa till MY men pinnen på pucken är några mm längre än hålet är djupt. Antar att jag borde såga av pinnen, för det är väl inte pinnen som skall bära bilen?
Du köpte puckarna till Model 3. Hålet skiljer mellan bilmodell / inom bilmodell (beroende på version).
Jag mailade tässla och de sa att dessa även funkar med model y. Verkar som att det inte stämmer då. Förutom att pinnen är för lång så är de tröga att få in. Men det kanske är normalt?
När jag beställde från Teslify ringde de mig och undrade exakt vilken version av bilen jag hade. De sa att hålen var olika på olika modeller. Så de ville skicka rätt puck.
Apropå luftpuckar så köpte jag från tässla store. De skulle passa till MY men pinnen på pucken är några mm längre än hålet är djupt. Antar att jag borde såga av pinnen, för det är väl inte pinnen som skall bära bilen?
Du köpte puckarna till Model 3. Hålet skiljer mellan bilmodell / inom bilmodell (beroende på version).
Jag mailade tässla och de sa att dessa även funkar med model y. Verkar som att det inte stämmer då. Förutom att pinnen är för lång så är de tröga att få in. Men det kanske är normalt?
Min erfarenhet av Tässla är att de har noll koll på vad de säljer. Felaktiga produktbeskrivningar på hemsidan och felaktiga monteringsinstruktioner osv.
Och när man påtalar felaktigheterna är de helt ointresserade och hänvisar bara till det felaktiga som redan står på hemsidan.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Jag köpte puckar från Kina, mittpinnen var lite för lång (mätte på bilen med skjutmått) så kapade bort lite på dem, o-ringen gjorde så pucken satt fast lite lätt i bilen när man satt den på plats. Model Y från 2022
Jag köpte puckar från Kina, mittpinnen var lite för lång (mätte på bilen med skjutmått) så kapade bort lite på dem, o-ringen gjorde så pucken satt fast lite lätt i bilen när man satt den på plats. Model Y från 2022
Använt dom några gånger.
Mittpinnen på mina är 22,5 mm hög och 24 mm i diameter exklusive o-ring. Jag får pressa och rotera dem för att få in det i hålet. Verkar som att mittpinnan har för stor diameter.
Du missar dock att när däcken väl ligger på ett däckhotell så åker du bara dit och låter firman skifta hjulen, utan att flytta motorcyklar etc. Som sagt, allra enklast är det om nån kommer hem och gör jobbet.
Fast det gäller ju bara med däckshotell, och det har jag absolut ingen lust att betala för.
Du missar dock att när däcken väl ligger på ett däckhotell så åker du bara dit och låter firman skifta hjulen, utan att flytta motorcyklar etc. Som sagt, allra enklast är det om nån kommer hem och gör jobbet.
Fast det gäller ju bara med däckshotell, och det har jag absolut ingen lust att betala för.
Då är det bara att baxa med motorcyklar och däck, att bli sjukskriven med ryggskott är en mycket högre kostnad för mig så jag betalar mig ur problemet.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Kommer själv gå över till åretruntdäck för att slippa bytesproblemet och kostnaderna med det, när nuvarande uppsättning är utsliten.
Kör ändå bara knappt 1000 mil om året numera, varav nära noll i vinterföre.
Jag köpte ett set på Amazon, den jag provat, vänster fram passade perfekt.
Byter man själv är det lite overdoing med en sats om 4 lyftpuckar då man lyfter bilen närmast hjulet man byter.
De är ju bara de som har 4-punkts lyft som har glädje av 4 puvkar
Kommer själv gå över till åretruntdäck för att slippa bytesproblemet och kostnaderna med det, när nuvarande uppsättning är utsliten.
Kör ändå bara knappt 1000 mil om året numera, varav nära noll i vinterföre.
Låter farligt. Året-runt däck i Sverige låter som en dödsfälla. Kasst på sommaren. Kasst på vintern.
Bra däck är en billig livsförsäkring. Både för den som kör och andra i trafiken.
Kommer själv gå över till åretruntdäck för att slippa bytesproblemet och kostnaderna med det, när nuvarande uppsättning är utsliten.
Kör ändå bara knappt 1000 mil om året numera, varav nära noll i vinterföre.
Låter farligt. Året-runt däck i Sverige låter som en dödsfälla. Kasst på sommaren. Kasst på vintern.
Bra däck är en billig livsförsäkring. Både för den som kör och andra i trafiken.
Skall man gå efter vad du säger så skall man ha de klibbigaste performancedäcken på sommaren, dubbfria vinterdäck så länge det inte är snö och sedan omedelbart byta till dubbdäck om det blir snö. Lite hårdraget kanske, men det är väl vad du säger för att ha bästa grepp alltid
Kommer själv gå över till åretruntdäck för att slippa bytesproblemet och kostnaderna med det, när nuvarande uppsättning är utsliten.
Kör ändå bara knappt 1000 mil om året numera, varav nära noll i vinterföre.
Låter farligt. Året-runt däck i Sverige låter som en dödsfälla. Kasst på sommaren. Kasst på vintern.
Bra däck är en billig livsförsäkring. Både för den som kör och andra i trafiken.
Håller verkligen med. Det är bara att jämföra data gällande bromssträcka, grepp osv för att skapa sig en objektiv bild. Vissa år kommer det mycket snö även i de södra delarna av landet. Vilken ångest det vore att rulla ut med året-runt däck då. Eller när ett djur springer ut framför bilen på sommaren. Inköp av nya däck sker dessutom med samma intervall. Det du "tjänar" är 30 minuter två gånger om året som det tar att byta däck. Du betalar samtidigt för denna timme med minskad säkerhet. För mig är detta inte på något sätt logiskt. Alla gör naturligtvis som de vill. Hade du haft vägarna för dig själv och inte höjt risken, som året-runt däck innebär, för medtrafikanter/medpassagerare hade jag inte brytt mig om att skriva detta.
Vi har ju även haft exempel här på forumet med däckfirmor som monterat de breda hjulen fram vid "staggered setup". Själv fick jag ett av de breda däcken monterat på en av de smala fälgarna och tvärtom på Euromaster. Det upptäckte jag när jag hämtade hjulen. Det fick de också göra om.
Yep, det var jag som fick 285 fram och 255 bak. Och det var också Euromaster (Uppsala).
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Kommer själv gå över till åretruntdäck för att slippa bytesproblemet och kostnaderna med det, när nuvarande uppsättning är utsliten.
Kör ändå bara knappt 1000 mil om året numera, varav nära noll i vinterföre.
Låter farligt. Året-runt däck i Sverige låter som en dödsfälla. Kasst på sommaren. Kasst på vintern.
Bra däck är en billig livsförsäkring. Både för den som kör och andra i trafiken.
För 10 år sen kanske. Idag är de grymt bra. Kolla Michelin crossclimate 2 tex.
Det jobbiga med att byta hjul är fan inte själva bytet utan allt runtom, själva bytet är ju den enkla biten, varför ska jag då betala nån för att göra det och göra allt grovjobbet själv ?
Exakt så.
Försökte få hjälpa mina svärföräldrar att byta i år också istället för att de åker till amatörerna på Ica Maxis parkering. Men nejdå, de lastade i hjulen i sin bil och åkte dit, "för att spara din rygg". Jag har både garagedomkraft och muttermaskin, och bärandet gör de ju själva oavsett.
Kommer själv gå över till åretruntdäck för att slippa bytesproblemet och kostnaderna med det, när nuvarande uppsättning är utsliten.
Kör ändå bara knappt 1000 mil om året numera, varav nära noll i vinterföre.
Låter farligt. Året-runt däck i Sverige låter som en dödsfälla. Kasst på sommaren. Kasst på vintern.
Bra däck är en billig livsförsäkring. Både för den som kör och andra i trafiken.
För 10 år sen kanske. Idag är de grymt bra. Kolla Michelin crossclimate 2 tex.
Det är omöjligt att material och mönster är lika bra i varma som kalla klimat, oaktat markytan. Det fungerar inte så. Det är fysiskt omöjligt att inte göra avkall.
Dessutom slitytan. Mönster som ska vara bra på vatten, torra varma vägar, djup snö, is. Omöjligt.
Det kan bli hyfsat bra på båda, så bra att man som gemene man inte märker skillnad. OM man inte behöver bromsa eller gira kraftigt.
De kan aldrig ersätta ett riktigt vinterdäck på vintern. Eller ett riktigt sommardäck på sommaren. Lägg till extra 20% bromssträcka på båda så är det förmodligen skillnad mellan liv och död i många fall.
Senast redigerad av Jaegaern, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Kommer själv gå över till åretruntdäck för att slippa bytesproblemet och kostnaderna med det, när nuvarande uppsättning är utsliten.
Kör ändå bara knappt 1000 mil om året numera, varav nära noll i vinterföre.
Låter farligt. Året-runt däck i Sverige låter som en dödsfälla. Kasst på sommaren. Kasst på vintern.
Bra däck är en billig livsförsäkring. Både för den som kör och andra i trafiken.
För 10 år sen kanske. Idag är de grymt bra. Kolla Michelin crossclimate 2 tex.
Nja. Lika bra blir det inte. Inte när det väl gäller (som igår för mig).
Bilen har nästan 400hk. Investera i bra vinterdäck. Billig livförsäkring som sagt.
Kommer själv gå över till åretruntdäck för att slippa bytesproblemet och kostnaderna med det, när nuvarande uppsättning är utsliten.
Kör ändå bara knappt 1000 mil om året numera, varav nära noll i vinterföre.
Låter farligt. Året-runt däck i Sverige låter som en dödsfälla. Kasst på sommaren. Kasst på vintern.
Bra däck är en billig livsförsäkring. Både för den som kör och andra i trafiken.
För 10 år sen kanske. Idag är de grymt bra. Kolla Michelin crossclimate 2 tex.
Nja. Lika bra blir det inte. Inte när det väl gäller (som igår för mig).
Bilen har nästan 400hk. Investera i bra vinterdäck. Billig livförsäkring som sagt.
Nu kör frun mest bilen - men jag är rädd om frun.
Nej givetvis är ett däck som är designat specifikt för vintersäsongen bättre för just vintersäsongen, vs ett som är designat för att täcka samtliga säsonger. Något annat vore logiskt sett fullständigt orimligt.
Poängen var att de numera är tillräckligt bra för de flesta, åtminstone i de södra delarna av Sverige.
Såväl däck som hjälpsystem i bilar är idag magnituder bättre än för 20 år sedan.
Vi har inte bara låsningsfria bromsar, vi har antisladd, antispinn och alla möjliga andra säkerhetssystem som griper in.