Lyftpuckar Tesla model Y 2024

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Re: Lyftpuckar Tesla model Y 2024

Inlägg av T4s »

Köpte hockeypuck och skruvade fast ett dörrstopp cirka 20mm diameter. Skarva ur lite och sätt på en o-ring om det blir för slappt.
Användarvisningsbild
Cederloken
Teslaägare

Inlägg av Cederloken »

Freez skrev: 23 okt 2024 06:13
Ni köper en bil för 600 ksek men envisas med att köpa diverse prylar för att kunna skifta hjulen själva. Den förstår jag inte riktigt. Euromaster tar typ 450kr och det tar Max 15 min. :)
Ja precis det tar 15 min att göra själv.

Ska jag köra till euromater så ska jag
* boka: telefonkö eller hatta runt i nåt obegripligt system. 10-20 min
* köra till däcknasaren: 15 min
* checka in bilen: 10 min
* sitta och vänta: 15 min om man har tur men dels vill man vara i tid och sen är det strul så det tar 1 timme
* inspektera fälgarna som sitter på bilen och de som ligger i påsarna så att det inte skadat 10 min
* Inspektera bilen under så de inte skadat sönder batteri eller bärarmar 5 min
* inspektera att de fått på däcken på rätt plats
* skälla på firman för att de skrapat upp fälgarna eller lyft sönder något och bråka om kompensation: Magsår och timmars arbete
* Betala för kalaset 5 min (om man har tur)
* åka därifrån 15 min
* Bära ur däcken ur bilen 5-10 min
* Ta en wirre och lova sig själv att aldrig lämna iväg bilen igen 1h.

Det är nog lika bra att räkna med en veckas arbete på en gång... inte speciellt billigt ;)
Model Y | 2023 | SR | MultiCoatRed | Helsvart interiör | 19" Turbine-fälgar
VW ID4 1st - 2021 | 3 bärgningar och 20 dagar på verkstad
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Välj en etablerad och aningen dyrare däckverkstad så spar du tid eftersom du slipper inspektera, med däckhotell så spar du också ryggen. Virren tar du för att fira att du slapp besväret. Det enda som slår däckverkstad är att någon kommer hem och fixar det hela, killen vi anlitade har tyvärr lagt ner sin verksamhet. Då kunde man ta virren medan jobbet utfördes.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Inte helt enkelt att skifta själv om man saknar parkeringsplats.
Om jag ändå skall lasta in hjulen för att åka till GDS så åker jag hellre till däckverkstan. Närmare och jag slipper bära upp garagedomkraften.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

Ni köper en bil för 600 ksek men envisas med att köpa diverse prylar för att kunna skifta hjulen själva. Den förstår jag inte riktigt. Euromaster tar typ 450kr och det tar Max 15 min. :)
Det är köandet och tvånget att åka iväg för att skifta. Har jag burit in hjulen i bilen har jag ju ändå gjort halva jobbet. Och att ha däckhotell på två bilar, blir närmre 5K per år, inklusive skifte och däckhotell.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Justin Time

Inlägg av Justin Time »

Man vill ju tvätta och vaxa fälgarna också, det lär ju inte däckhotellen erbjuda
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Justin Time skrev: 23 okt 2024 15:14
Man vill ju tvätta och vaxa fälgarna också, det lär ju inte däckhotellen erbjuda Bild
Jodå i alla fall tvätt ingår i min förvaring :).
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Cederloken skrev: 23 okt 2024 10:30
Ja precis det tar 15 min att göra själv.

Ska jag köra till euromater så ska jag
* boka: telefonkö eller hatta runt i nåt obegripligt system. 10-20 min
* köra till däcknasaren: 15 min
* checka in bilen: 10 min
* sitta och vänta: 15 min om man har tur men dels vill man vara i tid och sen är det strul så det tar 1 timme
* inspektera fälgarna som sitter på bilen och de som ligger i påsarna så att det inte skadat 10 min
* Inspektera bilen under så de inte skadat sönder batteri eller bärarmar 5 min
* inspektera att de fått på däcken på rätt plats
* skälla på firman för att de skrapat upp fälgarna eller lyft sönder något och bråka om kompensation: Magsår och timmars arbete
* Betala för kalaset 5 min (om man har tur)
* åka därifrån 15 min
* Bära ur däcken ur bilen 5-10 min
* Ta en wirre och lova sig själv att aldrig lämna iväg bilen igen 1h.

Det är nog lika bra att räkna med en veckas arbete på en gång... inte speciellt billigt ;)
Låter inget vidare. Tror du får prova någon annan firma. Här behöver Euromaster bara 15 min, hinner knappt dricka upp kaffet.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Det går fortare att göra själv hemma bara man har en muttermaskin och en vettig domkraft. Du ska både åka till/från däckverkstaden, stå i kö och vänta på din tur. Dessutom är det skönt att veta att det blir rätt gjort.

Jag gör det själv och för mig har det inte med pengar att göra. Fick dessutom vatten på min kvarn nu i höstas när en släkting åkte till Däckskiftarna, de tyckte hans gamla däck var för dåliga (det kanske de var) och han kom hem med några kinesiska skitdäck som han betalat alldeles för mycket för.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

jonasl skrev: 23 okt 2024 21:55
Det går fortare att göra själv hemma bara man har en muttermaskin och en vettig domkraft. Du ska både åka till/från däckverkstaden, stå i kö och vänta på din tur. Dessutom är det skönt att veta att det blir rätt gjort.

Jag gör det själv och för mig har det inte med pengar att göra. Fick dessutom vatten på min kvarn nu i höstas när en släkting åkte till Däckskiftarna, de tyckte hans gamla däck var för dåliga (det kanske de var) och han kom hem med några kinesiska skitdäck som han betalat alldeles för mycket för.
Det är ju framförallt friheten att kunna byta hjul i samma ögonblick som man kommer på att man vill byta. Behöver liksom aldrig fundera och planera in ett byte så det passar i kalendern.

Också tidsbesparingen som du säger. Ta 20 minuter från jag går ut genom ytterdörren tills jag kliver in igen när det är färdigt.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Starstream
Teslaägare
Referralkod: ts.la/andreas40287

Inlägg av Starstream »

För att inte tala om att däckfirmorna gärna drar åt tills själva F-n löser av dem så att däcken blir omöjliga att lossa utan teyckluftsknackare. Nej tack, jag byter gärna själv jag med.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Starstream skrev: 23 okt 2024 22:12
För att inte tala om att däckfirmorna gärna drar åt tills själva F-n löser av dem så att däcken blir omöjliga att lossa utan teyckluftsknackare. Nej tack, jag byter gärna själv jag med.
Det är dom billiga pop-up klåparna vid köpcentret som drar sönder bultar/hylsor, man får betala lite mer och vända sig till en riktig verkstad som vet vad dom håller på med.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Stå i kö?
Jag brukar boka tid.

Nu senast märkte jag upp hjulen, VB o.s.v.
Efter en stund kommer däcksnubben ut och säger att han skiftat hjulen mellan fram och bak eftersom man brukar växla vid byte.
-Jag märkte upp hjulen igår så att de med mest mönster skall sitta bak, svarade jag.
Jaha, då skiftar jag tillbaks.

:lol:

Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

mussla skrev: 23 okt 2024 09:41
Apropå luftpuckar så köpte jag från tässla store. De skulle passa till MY men pinnen på pucken är några mm längre än hålet är djupt. Antar att jag borde såga av pinnen, för det är väl inte pinnen som skall bära bilen?

Köpte dessa:

https://www.xn--tssla-gra.se/model-3/co ... HsEALw_wcB
Tesla ska ha ändrat något på de senaste Model Y enligt vad jag läst i någon tråd här. De du köpt passar nog tidigare Model Y's.

Att kapa toppen på pinnen några mm är inga problem, den är ju bra som styrning och att den håller fast pucken ändå.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mikebike skrev: 24 okt 2024 07:36
Stå i kö?
Jag brukar boka tid.

Efter en stund kommer däcksnubben ut och säger att han skiftat hjulen mellan fram och bak eftersom man brukar växla vid byte.
-Jag märkte upp hjulen igår så att de med mest mönster skall sitta bak, svarade jag.

:lol:
Precis som "jonasl" skrev: Dessutom är det skönt att veta att det blir rätt gjort.

En däckfirma som inte ens vet vilka däck som ska sitta fram eller bak, är ju rätt talande. Regeln om att växla mellan fram och bak är för att amatörer som inte begriper något ska ha en chans att göra rätt. Tydligen är det på den nivån en del däckfirmor är.

Vi har ju även haft exempel här på forumet med däckfirmor som monterat de breda hjulen fram vid "staggered setup". Själv fick jag ett av de breda däcken monterat på en av de smala fälgarna och tvärtom på Euromaster. Det upptäckte jag när jag hämtade hjulen. Det fick de också göra om. :lol:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Kontakt:

holden skrev: 23 okt 2024 22:15
Det är dom billiga pop-up klåparna vid köpcentret som drar sönder bultar/hylsor, man får betala lite mer och vända sig till en riktig verkstad som vet vad dom håller på med.
Det är absolut ingen garanti att få det rätt utfört för att man åker till en "riktig" firma, jag åkte på punktering på semestern vilket gjorde att jag landade på en etablerad däckverkstad på annan ort för att få på två nya framdäck. Inga problem då, men när jag nu skulle skifta till vinteruppsättningen så hade jag problem.

Jag har ändå köpt ett extra långt (600 mm ledhandtag) men fick ändå ta i allt som jag pallade, helt övertygad om att något kommer gå sönder. Och jag hade ändå smort med kopparpasta tidigare...

Så baserat på hur Teslans 175 Nm känns att lossa skulle jag säga att detta var draget med >250 Nm. På en bil där tillverkaren specificerar 140 Nm som åtdragningsmoment.

Så ni som litar på däckfirmor, gör gärna det, det är bra för samhällsekonomin! :D
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Det enda man vet säkert handlar ju om död och skatter så garantier kan man nog glömma, ett tips är att hitta verkstäder som inte bara skyfflar däck utan också har åtminstone någon förståelse för bilar rent generellt.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
manneson

Inlägg av manneson »

Arctic Drifter skrev: 24 okt 2024 09:29
holden skrev: 23 okt 2024 22:15
Det är absolut ingen garanti att få det rätt utfört för att man åker till en "riktig" firma, jag åkte på punktering på semestern vilket gjorde att jag landade på en etablerad däckverkstad på annan ort för att få på två nya framdäck. Inga problem då, men när jag nu skulle skifta till vinteruppsättningen så hade jag problem.

Jag har ändå köpt ett extra långt (600 mm ledhandtag) men fick ändå ta i allt som jag pallade, helt övertygad om att något kommer gå sönder. Och jag hade ändå smort med kopparpasta tidigare...

Så baserat på hur Teslans 175 Nm känns att lossa skulle jag säga att detta var draget med >250 Nm. På en bil där tillverkaren specificerar 140 Nm som åtdragningsmoment.

Så ni som litar på däckfirmor, gör gärna det, det är bra för samhällsekonomin! :D
Mnja, ibland rostar de ju fast också. Jag bytte nyss på min, som jag själv dragit åt med bara handkraft och ett kort spärrskaft i våras.
Hjälpte inte att jag ställde mina 100 pannor på spärrskaftet. Fick ställa mig på det OCH hoppa för att de skulle lossna(inte så bra att göra med spärrhandtag, stor risk det går sönder, men det var vad jag hade...).
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Kontakt:

manneson skrev: 24 okt 2024 15:45
Mnja, ibland rostar de ju fast också. Jag bytte nyss på min, som jag själv dragit åt med bara handkraft och ett kort spärrskaft i våras.
Hjälpte inte att jag ställde mina 100 pannor på spärrskaftet. Fick ställa mig på det OCH hoppa för att de skulle lossna(inte så bra att göra med spärrhandtag, stor risk det går sönder, men det var vad jag hade...).
Jo, men testa typ det här nästa gång på gängorna (inte anliggningsytorna!):
CRC Kopparpasta
manneson

Inlägg av manneson »

Arctic Drifter skrev: 24 okt 2024 16:07
manneson skrev: 24 okt 2024 15:45
Jo, men testa typ det här nästa gång på gängorna (inte anliggningsytorna!):
CRC Kopparpasta
Jo, har nån tub "nånstans". :D
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

mikebike skrev: 24 okt 2024 07:36
Stå i kö?
Jag brukar boka tid.

Tiden brukar ju vara rätt ungefärlig, att man bara får rulla in tillhör nog undantagen.

Tyvärr så har jag ingen egen däckmaskin (inte plats för det heller..). När jag skulle lägga på vinterdäcken på The New Aero-fälgarna så gav jag tydliga instruktioner om att de var höger- och vänsterspecifika, det stod tydligt på kartongen fälgarna var i vilka som skulle sitta var. Ändå satte de däcken fel och var tämligen svårövertalade när jag sen försökte visa på att de satt baklänges. De hade inte sett fälgar som var olika på höger och vänster sida tidigare, det är nog inte helt vanligt. Och det var en rätt vettig bilverkstad ändå.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
manneson

Inlägg av manneson »

Nog 20 år sen jag märkte hjul sist.
Nuförtiden brukar jag bara titta på rotationsriktning och sen hur mkt mönster som är kvar ungefär och placera på lämpligt ställe.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

manneson skrev: 24 okt 2024 19:31
Nog 20 år sen jag märkte hjul sist.
Nuförtiden brukar jag bara titta på rotationsriktning och sen hur mkt mönster som är kvar ungefär och placera på lämpligt ställe.
Ja, det var ju det jag gjorde, och märkte upp hjulen så att däckfirman skulle göra rätt. :lol:

Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Jag vet att flera andra redan svarat, men..

Byta hjul själv:

Rulla ut motorcykeln som står ivägen
bära ut hjulen
kolla trycket med kompressorn
Hissa hjulen ett och ett och byta med hjälp av muttersnurran
bära in hjulen
rulla in motorcykeln

..Om jag ska låta en firma göra det

boka tid
ta ledigt den dagen/timmarna
rulla ut motorcykeln
bära ut hjulen
fälla sätet i bilen
knöla in hjulen
rulla in motorcykeln
köra minst 15min
sitta ioch vänta en halvtimma
få hjulen bytta av nån som knappt sett en mutter innan och med lite tur inte förstör något pga okunskap
köra hem i 15min
rulla ut motorcykeln
stuva in hjulen
städa ur bilen och fälla upp sätet igen

..Det tar väl typ 4-6ggr längre tid och det är troligen en klåpare som gör jobbet.

Det jobbiga med att byta hjul är fan inte själva bytet utan allt runtom, själva bytet är ju den enkla biten, varför ska jag då betala nån för att göra det och göra allt grovjobbet själv ?

Och däckshotell ? betala dyra pengar när man kan förvara gratis hemma ? ..Har man inte den möjligheten förstår jag att det är lockande dock.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Du missar dock att när däcken väl ligger på ett däckhotell så åker du bara dit och låter firman skifta hjulen, utan att flytta motorcyklar etc. Som sagt, allra enklast är det om nån kommer hem och gör jobbet.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Skriv svar