Elon snälla sluta prata
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Elon snälla sluta prata
Nästa bil blir inte tesla, ingen kinestillverkad/ägare, inget företag som säljer fossiler också, inga kinadelar, landet får inte sälja vapen och bara ha fossilfri energi
Vilket märke blir kvar?
Vilket märke blir kvar?
För mig får landet gärna sälja vapen, så länge det är till vänner.
Men eftersom att det inte finns något land, knappt, som har fossilfri energi blir det en utopi, om jag vill köpa en bil alls.
Model Y LR.
Model S70D
Oavsett vad man tycker om Elon har Tesla aktien stigit över 50% senaste månaden och han har blivit chef över D.O.G.E.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/tror ... a-sitt-ego
MY RWD Vit 2023
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Jag tror det redan är försent. Även om han lämnar politiken så finns allt han sagt och gjort kvar.Luma skrev: ↑12 nov 2024 11:33Elon Musk bör lämna politiken så fort som möjligt. Annars är det början till slutet för Tesla i Europa och Kina. Men även försäljningen i USA kommer att ta stryk när demokrater som idag kör Tesla kommer vända märket ryggen. Märkligt att inte aktiemarknaden inser detta. Men det kanske "sink in" snart.
Han måste lämna Tesla för att inte sänka företaget.
Även TSLA-ägare som älskar Trump borde till slut inse att Elon gått från att vara en stor tillgång till att vara ett blysänke för Tesla.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Tänk om de skulle sälja fler bilar än förra året med… Att TSLA inte har koppling till verkligheten sedan 2020 är inte nytt. Till slut kommer verkligheten ikapp. 180-200 dollar max är energy + auto värt. Resten är luft.Freez skrev: ↑13 nov 2024 21:49Oavsett vad man tycker om Elon har Tesla aktien stigit över 50% senaste månaden och han har blivit chef över D.O.G.E.
Ja, som han ska leda ihop med politikern Vivek Ramaswamy. Spännande att se hur det ska gå när två hövdingar med stora egon ska enas i olika beslut. Ironin ör ju också slående när ett nytt departement för besparingar börjar med att anställa två personer på översta posten istället för en…Freez skrev: ↑13 nov 2024 21:49Oavsett vad man tycker om Elon har Tesla aktien stigit över 50% senaste månaden och han har blivit chef över D.O.G.E.

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Apropå egon så undrar man ju hur länge Musk och Trump kommer att kunna hålla sams...Maw skrev: ↑14 nov 2024 06:34Ja, som han ska leda ihop med politikern Vivek Ramaswamy. Spännande att se hur det ska gå när två hövdingar med stora egon ska enas i olika beslut. Ironin ör ju också slående när ett nytt departement för besparingar börjar med att anställa två personer på översta posten istället för en…Freez skrev: ↑13 nov 2024 21:49Oavsett vad man tycker om Elon har Tesla aktien stigit över 50% senaste månaden och han har blivit chef över D.O.G.E.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/tror ... a-sitt-ego![]()
Det ryktas ju redan i skvallerpressen.Jerker skrev: ↑14 nov 2024 06:55Apropå egon så undrar man ju hur länge Musk och Trump kommer att kunna hålla sams...Maw skrev: ↑14 nov 2024 06:34Ja, som han ska leda ihop med politikern Vivek Ramaswamy. Spännande att se hur det ska gå när två hövdingar med stora egon ska enas i olika beslut. Ironin ör ju också slående när ett nytt departement för besparingar börjar med att anställa två personer på översta posten istället för en…Freez skrev: ↑13 nov 2024 21:49Oavsett vad man tycker om Elon har Tesla aktien stigit över 50% senaste månaden och han har blivit chef över D.O.G.E.
https://www.expressen.se/nyheter/varlde ... elon-musk/
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Hehe... förvånar mig inte!Elix747 skrev: ↑14 nov 2024 07:07Det ryktas ju redan i skvallerpressen.Jerker skrev: ↑14 nov 2024 06:55Apropå egon så undrar man ju hur länge Musk och Trump kommer att kunna hålla sams...Maw skrev: ↑14 nov 2024 06:34Ja, som han ska leda ihop med politikern Vivek Ramaswamy. Spännande att se hur det ska gå när två hövdingar med stora egon ska enas i olika beslut. Ironin ör ju också slående när ett nytt departement för besparingar börjar med att anställa två personer på översta posten istället för en…Freez skrev: ↑13 nov 2024 21:49Oavsett vad man tycker om Elon har Tesla aktien stigit över 50% senaste månaden och han har blivit chef över D.O.G.E.
Din länk är förresten trasig så jag gör ett nytt försök här:
-
Mercedes är väl ändå hyfsat bra men inte i Teslas och Lucids klass: https://outofspecstudios.com/70-mph-range.spacecoin skrev: ↑13 nov 2024 12:32Håller inte med. Vad är det för fel på Porsches effektivitet? Mercedes? Lucid är dessutom en helt annan bil än Teslas s-modell.tesla newbie skrev: ↑13 nov 2024 12:30Men Tesla är fortfarande extremt bra på energieffektivitet och lyckas hålla vikten nere på sina bilar. Där är det bara Lucid som kan konkurrera. Jag skulle inte ha något emot en Lucid som nästa bil om de släpper en mer rimligt prissatt modell som dessutom kommer till Sverige.Dreas89 skrev: ↑13 nov 2024 12:02Du köper bil av flera anledningar. Elon har om du läser tråden gjort tydligt vilka han vill hjälpa och hur.tesla newbie skrev: ↑13 nov 2024 08:31Så man köper inte bil utifrån bilens egenskaper utan utifrån vilken politisk uppfattning företagets ledare har?pefreli skrev: ↑12 nov 2024 23:30I Sverige blir det kanske en välbehövlig skjuts för Polestar?
I princip alla jag känner som kör Tesla idag säger att det blir nytt märke nästa gång. Sen får vi se vad som händer när krutröken lägger sig. OM den gör det….
Som bil tycker jag fortfarande att Tesla ger mest bil för pengarna men jag kan inte se mig själv köpa en Tesla igen när det är dags för byte. Det är numera värt att betala en premie för att slippa förknippas med Elon Musk Anno 2024.
Jag köper inte en kinesisk bil och jag köper inte en bil av Elon.
Med tanke på vad de som äger Tesla säger om kvalité och spökbromsningar så känns det som att egenskaperna börjar bli rätt nischade kontra konkurrensen.
Dessutom väger en EQS nästan 300 kg mer än en Lucid Air med motsvarande batteristorlek. Teslas (och Lucids) styrka är också paketering av bilen. De utnyttjar eldriftens fördelar till max.
Volkswagen ID7 är jämstor med Model S och är väl både lättare och effektivare så Tesla är inte överlägsna längre.tesla newbie skrev: ↑14 nov 2024 09:33Mercedes är väl ändå hyfsat bra men inte i Teslas och Lucids klass: https://outofspecstudios.com/70-mph-range.spacecoin skrev: ↑13 nov 2024 12:32Håller inte med. Vad är det för fel på Porsches effektivitet? Mercedes? Lucid är dessutom en helt annan bil än Teslas s-modell.tesla newbie skrev: ↑13 nov 2024 12:30Men Tesla är fortfarande extremt bra på energieffektivitet och lyckas hålla vikten nere på sina bilar. Där är det bara Lucid som kan konkurrera. Jag skulle inte ha något emot en Lucid som nästa bil om de släpper en mer rimligt prissatt modell som dessutom kommer till Sverige.Dreas89 skrev: ↑13 nov 2024 12:02Du köper bil av flera anledningar. Elon har om du läser tråden gjort tydligt vilka han vill hjälpa och hur.tesla newbie skrev: ↑13 nov 2024 08:31
Så man köper inte bil utifrån bilens egenskaper utan utifrån vilken politisk uppfattning företagets ledare har?
Med tanke på vad de som äger Tesla säger om kvalité och spökbromsningar så känns det som att egenskaperna börjar bli rätt nischade kontra konkurrensen.
Dessutom väger en EQS nästan 300 kg mer än en Lucid Air med motsvarande batteristorlek. Teslas (och Lucids) styrka är också paketering av bilen. De utnyttjar eldriftens fördelar till max.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Tar Musk vid när Trump är klar som President?
Tesla Model 3 Long Range Highland
Man kan tro de men Musk är väl inte född i usa och kan därmed inte bli president.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
-
Jo VW ID7 verkar vara lyckad när det gäller effektivitet. Dock är Model S effektivare på vintern:Maw skrev: ↑14 nov 2024 09:57Volkswagen ID7 är jämstor med Model S och är väl både lättare och effektivare så Tesla är inte överlägsna längre.tesla newbie skrev: ↑14 nov 2024 09:33Mercedes är väl ändå hyfsat bra men inte i Teslas och Lucids klass: https://outofspecstudios.com/70-mph-range.spacecoin skrev: ↑13 nov 2024 12:32Håller inte med. Vad är det för fel på Porsches effektivitet? Mercedes? Lucid är dessutom en helt annan bil än Teslas s-modell.tesla newbie skrev: ↑13 nov 2024 12:30Men Tesla är fortfarande extremt bra på energieffektivitet och lyckas hålla vikten nere på sina bilar. Där är det bara Lucid som kan konkurrera. Jag skulle inte ha något emot en Lucid som nästa bil om de släpper en mer rimligt prissatt modell som dessutom kommer till Sverige.Dreas89 skrev: ↑13 nov 2024 12:02
Du köper bil av flera anledningar. Elon har om du läser tråden gjort tydligt vilka han vill hjälpa och hur.
Inga jätteskillnader dock. Fast det ska ju då nämnas att MS Plaid har trippla effekten, 3 motorer och större batteri.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
För mig är det så självklart att Musk/Trump inte kommer lyckas dra jämnt över tid. Det ska bli oerhört intressant att se utvecklingen. Kul med spaningen där att "ett nytt departement för besparingar börjar med att anställa två personer på översta posten istället för en"..Jerker skrev: ↑14 nov 2024 07:16Hehe... förvånar mig inte!Elix747 skrev: ↑14 nov 2024 07:07Det ryktas ju redan i skvallerpressen.Jerker skrev: ↑14 nov 2024 06:55Apropå egon så undrar man ju hur länge Musk och Trump kommer att kunna hålla sams...Maw skrev: ↑14 nov 2024 06:34Ja, som han ska leda ihop med politikern Vivek Ramaswamy. Spännande att se hur det ska gå när två hövdingar med stora egon ska enas i olika beslut. Ironin ör ju också slående när ett nytt departement för besparingar börjar med att anställa två personer på översta posten istället för en…Freez skrev: ↑13 nov 2024 21:49Oavsett vad man tycker om Elon har Tesla aktien stigit över 50% senaste månaden och han har blivit chef över D.O.G.E.
Din länk är förresten trasig så jag gör ett nytt försök här:

MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- Gustafsson
- Teslaägare
Möjligen fel tråd, men ett inlägg på electrek som är läsvärt trots retoriken. Långt inlägg men ger en del tankeväckande åsikter.
https://electrek.co/2024/11/12/call-it- ... orruption/
https://electrek.co/2024/11/12/call-it- ... orruption/
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Är det bara jag som tror att Elon Musk faktiskt har potential att genomföra rätt radikala besparingar i den amerikanska statsapparaten?
Jag är inte alls särskilt road av hela den här Trump/Musk-koalitonen i allmänhet, men nog har väl Musk ett rätt bra track record map effektivisering, back to basics, etc?
/fth
Jag är inte alls särskilt road av hela den här Trump/Musk-koalitonen i allmänhet, men nog har väl Musk ett rätt bra track record map effektivisering, back to basics, etc?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Gustafsson
- Teslaägare
Jag tror att Elon riskerar att bli kontroversiell även i trumpmiljön. Det finns en stor mängd viktiga personer som måste vara med på tåget för att den federala statsapparaten ska kunna förenklas på Teslavis. Och kommer Elon ut i kylan lär aktien dyka ordentligt djupt. Ser en stor risk i övertro på vad Musk kan göra i den miljön.fth skrev: ↑14 nov 2024 14:00Är det bara jag som tror att Elon Musk faktiskt har potential att genomföra rätt radikala besparingar i den amerikanska statsapparaten?
/fth
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Verkar vara många här som tror att antal departement, statligt anställda, statliga organisationer, byråkrati och statliga utgifter kommer att ÖKA med Vivek och Elon vid rodret för DOGE?
Vet inte riktigt om ni följt Elons karriär tillräckligt noggrant.
Men visst ni har säkert rätt.
En liten tröst i sammanhanget är att Elon kommer medverka till utvidgningen av den amerikanska statliga kolossen helt utan att ta ut någon lön.
Dessutom kommer DOGE verka i en rådgivande funktion. Det gäller att få med sig politikerna på den här utvidgningen också.
Och som redan nämnts finns alltid en viss risk att Elon och Trump inte drar jämnt.
Så andas lite och slappna av så får vi se vad som händer.
Men visst ni har säkert rätt.

En liten tröst i sammanhanget är att Elon kommer medverka till utvidgningen av den amerikanska statliga kolossen helt utan att ta ut någon lön.
Dessutom kommer DOGE verka i en rådgivande funktion. Det gäller att få med sig politikerna på den här utvidgningen också.
Och som redan nämnts finns alltid en viss risk att Elon och Trump inte drar jämnt.
Jo den gode Musk kommer att bli populär när departement läggs ner och 100 000-tusentals anställda får sparken.Larofo skrev: ↑14 nov 2024 14:18Verkar vara många här som tror att antal departement, statligt anställda, statliga organisationer, byråkrati och statliga utgifter kommer att ÖKA med Vivek och Elon vid rodret för DOGE?
Men visst ni har säkert rätt.![]()
Nej, enligt uppgift kommer antal departement och lönekostnader att öka.Luma skrev: ↑14 nov 2024 14:28Jo den gode Musk kommer att bli populär när departement läggs ner och 100 000-tusentals anställda får sparken.Larofo skrev: ↑14 nov 2024 14:18Verkar vara många här som tror att antal departement, statligt anställda, statliga organisationer, byråkrati och statliga utgifter kommer att ÖKA med Vivek och Elon vid rodret för DOGE?
Men visst ni har säkert rätt.![]()

Det finns nog rätt mycket dökött att skära i.
Hör med ett antal tusen fd Twitteranställda för mer info.
Såg en uppgift att drygt 23 miljoner är offentligt anställda i USA. Hur många ska Musk kicka? 50 %?
Jag får det till cirka 20 miljoner. Om han ska spara 2000 miljarder dollar, och vi antar att varje anställd kostar ca $100.000. Så närmare 90% av de offentligt anställda.
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Och alla dom och deras familjer springer och köper en Tesla sen