Elon snälla sluta prata

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
SwedishAdvocate

Re: Elon snälla sluta prata

Inlägg av SwedishAdvocate »

Lerumsexpressen skrev: 07 nov 2024 17:07
Klintan skrev: 07 nov 2024 08:00
Lerumsexpressen skrev: 07 nov 2024 07:48
SwedishAdvocate skrev: 06 nov 2024 23:45
Det är ju inte utan att man slås över den fullkomligt geniala proportionaliteten i Elons konsekvenstänk…

Djurrättsmyndigheter dödar en ekorre efter att ekorren attackerat en i personalen...
Elon typ: – Nä, nu jävlar!

Det är den 3 oktober 2022 ~ett halvår efter att Putin invaderat Ukraina och dödat eller svårt skadat ~100 000(?) människor och vem vet hur många 1000-tals ekorrar...

Elon:
Elon tänker nog på att hög andel av befolkningen i östra Ukraina är "ryssar" och hög andel av dessa vill tillhöra Ryssland.
Kriget började med rysk invasion men konflikten har pågått i flera årtionden.
Varav ett sätt att lösa konflikten är att låta folket bestämma över sitt öde och land.
Ukrainarna har ju drivits på flykt och ryssar har uppmuntrats att flytta in. Vore det rättvist med omröstning på ockuperat område?
Vad Elon tycker är rättvist har vi ingen aning om.
Det jag har läst är att han anser att Ukrainare dör i onödan.

Min tolkning är att rättvisa, etik och moral inte är högt på listan när det gäller storpolitik.

Sedan var/fanns det många etniska ryssar i östra delen innan kriget, i vissa regioner en klar majoritet och i andra en betydande andel.
Och så här röstade befolkningen 1991. Alla röstade för att tillhöra Ukraina.
https://en.wikipedia.org/wiki/1991_Ukra ... referendum

Skulle vara intressant att höra Elon yttra sig om det.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

Maw skrev: 07 nov 2024 07:55
Lerumsexpressen skrev: 07 nov 2024 07:48
SwedishAdvocate skrev: 06 nov 2024 23:45
SwedishAdvocate skrev: 06 nov 2024 23:24
wheels skrev: 06 nov 2024 23:04

Inget skämt precis. Mer om polisstaten som har utvecklats i USA

https://video.twimg.com/ext_tw_video/18 ... mp4?tag=12
För den som föredrar text istället för en ~3 min. lång video med Elon:
https://www.newsweek.com/entertainment/ ... th-1980747
https://www.newsweek.com/peanut-squirre ... rm-1979751
https://www.independent.co.uk/news/worl ... 41086.html
Det är ju inte utan att man slås över den fullkomligt geniala proportionaliteten i Elons konsekvenstänk…

Djurrättsmyndigheter dödar en ekorre efter att ekorren attackerat en i personalen...
Elon typ: – Nä, nu jävlar!

Det är den 3 oktober 2022 ~ett halvår efter att Putin invaderat Ukraina och dödat eller svårt skadat ~100 000(?) människor och vem vet hur många 1000-tals ekorrar...

Elon:
Elon tänker nog på att hög andel av befolkningen i östra Ukraina är "ryssar" och hög andel av dessa vill tillhöra Ryssland.
Kriget började med rysk invasion men konflikten har pågått i flera årtionden.
Varav ett sätt att lösa konflikten är att låta folket bestämma över sitt öde och land.
Undrar om han tycker att Kursk ska få återgå till Ukraina, Karelen till Sverige och Königsberg till Polen också då? :roll:
Undrar om hur Elon ställer sig till Kataloniens önskan och vilja att bli självständiga.
Där spanjackerna sket i folkviljan och burade Katalaner, givetvis av välvilja till sin befolkning!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkomr%C ... ska_status
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
SagittariusA
Teslaägare

Inlägg av SagittariusA »

Så himla gött att världen slapp Harris och att TSLA fick en fin boost i och med valen. I övrigt älskar jag min Tesla, de fantastiska framsteg Space X gör och tycker det är spännande att följa den utveckling vi ser hos Neuralink. Elons intervju hos Rogan för någon dag sedan var riktigt bra.
Dreas89
elbilist

Inlägg av Dreas89 »

Många nya medlemmar som är PRO Trump/Elon helt plötsligt. Känns som en slump helt klart 🤷‍♂️
Användarvisningsbild
SagittariusA
Teslaägare

Inlägg av SagittariusA »

Dreas89 skrev: 07 nov 2024 17:58
Många nya medlemmar som är PRO Trump/Elon helt plötsligt. Känns som en slump helt klart 🤷‍♂️
Det var ekorren som fick mig att byta sida. :o
SwedishAdvocate

Dreas89 skrev: 07 nov 2024 17:58
Intressant tanke. Undrar hur många tankesmedjor och intresseorganisationer som är aktiva på det här (och det amerikanska) forumet. Ett tag var det ju rätt många nya konton även i maratontråden om strejken… Skulle inte förvåna mig det minsta om det även finns svenskspråkiga på höga positioner hos Tesla som har konton på forumet…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Smilla skrev: 06 nov 2024 19:34
Elon är smartare än en femteklassare ( iallafall i mattematik) han lottade ut 1 mille varje dag i ca en månad) oj oj oj han blev av med 30 mille,... nåja hans 21 % i TSLA blev värt något mer idag med 14% uppgång. någon raket forskare som kan räkna ut vad vinsten blev på dom 30 dagarna? ;-)
Vinsten blev förståss exakt $0 såvida han inte sålde några aktier,.

Att teslas börsvärde är extremt uppblåst förnekar väl inte ens de som gillar bolaget ?
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Inte Elon utan Vance, men det är typ samma sak numera...

https://www.independent.co.uk/news/worl ... reddit.com
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

mans71 skrev: 09 nov 2024 21:32

Så Ryssland vann alltså till slut ändå :(
SwedishAdvocate

LarsL skrev: 09 nov 2024 22:07
mans71 skrev: 09 nov 2024 21:32

Så Ryssland vann alltså till slut ändå :(
Vad baserar du det på?(!)…

Västvärlden utan Trumpen, Orban och den där Slovaken har fortfarande ~10X Diktator-Putins ekonomiska resurser. Europa kan även konfiskera de där ~$300 miljarderna av Diktator-Putins frysta tillgångar.

Diktator-Putin vinner bara ifall Västvärlden (minus Trumpen, Orban och den där Slovaken) låter Diktator-Putin vinna.

Pallar inte läsa artikeln, men det där är bara ett hot från Vance. Betyder exakt 0. Det är inte Vance som bestämmer – det är Trumpen. Och än har Trumpen inte dragit tillbaka stödet till Ukraina.

Trumpen gör för övrigt långt ifrån allt som han säger att han ska göra.

Exibit (jag vet inte vilket i ordningen…):
Trumpen sa faktiskt tom att han 'busenkelt' skulle avsluta kriget i Ukraina inom 24 timmar från det att han var President elect. Didn't happen.
SwedishAdvocate

Lerumsexpressen skrev: 10 nov 2024 09:40
Tror att Elon och andra lärda har gjort sin läxa och läst på om krigsforskningen.
Alla som inte är helt blinda ser att kriget i Ukraina bara förlängs, fler döda, mer förstörelse och mer pengar till bolag och politiker som lever på krig.
Detta upprepas runt klotet om och om igen, det finns krafter som vill ha och få igång dessa krig.
Låten Fred med Imperiet någon?

Att intervention från andra länder ofta leder till en ökning av både dödstal och konflikternas varaktighet. Forskningen visar att när utländska stater ingriper i en konflikt så intensifieras kriget och fler dödsfall uppstår.

1. Resurs- och styrkeökning: Utländska interventioner kan stärka (svagare part egentligen) en av parterna genom att ge resurser, soldater, vapen och annan stödutrustning. Detta gör att en svagare part kan fortsätta strida längre än vad de annars skulle ha kunnat, vilket ökar antalet dödsoffer.
2. Minskad motivation för fredsförhandlingar: Om en part får betydande internationellt stöd kan de bli mindre motiverade att gå med på fredsförhandlingar, särskilt om de tror att de kan vinna med hjälp av sina allierade. Detta kan förlänga konflikten och leda till fler dödsfall.
3. Geopolitisk eskalering: När länder med olika intressen eller allianser ingriper på olika sidor av en konflikt, kan det eskalera till en “proxy-konflikt” (ställföreträdande krig) där fler länder blir inblandade. Exempel på detta inkluderar Koreakriget, Vietnamkriget och konflikten i Syrien. När fler aktörer är involverade, tenderar dödstalen att stiga, eftersom resurser och vapen strömmar in och intensiteten ökar.
4. Instabilitet och kollateral skada: Internationella interventioner, särskilt när de involverar direkt militär insats, kan leda till fler civila dödsoffer på grund av bombningar, drönarattacker och strider. Detta har särskilt noterats i konflikter där infrastruktur förstörs, vilket i sin tur leder till humanitära kriser och långvariga konsekvenser för civilbefolkningen.
5. Ökat våld och motstånd från lokala grupper: Utländska interventioner kan också öka motståndet bland lokala grupper som ser externa aktörer som inkräktare, vilket kan öka rekryteringen till väpnade grupper och leda till en längre och mer intensiv konflikt. Ett exempel är Afghanistan, där utländsk närvaro har bidragit till ett långvarigt och blodigt krig.

Studier visar att internationella interventioner i inbördeskrig i genomsnitt förlänger konflikten och ökar antalet dödsfall, eftersom de ger parterna mer kapacitet att fortsätta striden och minskar incitamenten för fred.
Elon har ju uppenbarligen inte gjort sin läxa om hur Diktatorers anfallskrig och folkmord fungerar. Dessutom har det väl gått rätt lång tid nu sen han uttalade sig om Diktator-Putins anfallskrig och folkmord mot människor i Ukraina, så det är väl faktiskt rätt krasst oklart vid det här laget om han kanske till och med bytt åsikt och numera stödjer Ukraina i deras kamp mot Diktator-Putin.

Nu minns jag inte i vilken grad det skrivits om det här på det här forumet eller om jag blandar ihop detta forum med amerikanska, men åtm. fram till Elons inlägg om en olaglig folkomröstning på etniskt rensad och av en militärdiktatur ockuperad mark som jag länkar till ovan i tråden så baserade ju Elon sin position på så kallad Longtermism (se länk nedan). Han accepterade alltså ett kortsiktigt 'ont' – dvs. Diktator-Putins anfallskrig och folkmord på människor i Ukraina – för att åstadkomma maximal riskminimering för ett större krig där ballistiska missiler bestyckade med strategiska kärnvapenladdningar i ett yttersta värstafallsscenario skulle kunna komma att användas.

Elon gav med andra ord efter för Diktator-Putins kärnvapenhot.

I övrigt håller jag så klart med det som Klintan, Fredrik j och gjohansson skriver här ovan.

Det ovan citerade inlägget av Lerumsexpressen är en så pass extremistisk position att inte ens Svenska Freds skulle ställa sig bakom det som uttrycks där.

https://en.wikipedia.org/wiki/Longtermism

EDIT:
Här förklarar Estlands fd. premiärminister Kaja Kallas hur Diktator-Putins 'förhandlingsteknik' fungerar:

Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 5 gång.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Önsketänkande eller ounvikligt?
Användarvisningsbild
Luma
Teslaägare

Inlägg av Luma »

Elon Musk bör lämna politiken så fort som möjligt. Annars är det början till slutet för Tesla i Europa och Kina. Men även försäljningen i USA kommer att ta stryk när demokrater som idag kör Tesla kommer vända märket ryggen. Märkligt att inte aktiemarknaden inser detta. Men det kanske "sink in" snart.
SwedishAdvocate

spacecoin skrev: 12 nov 2024 08:45

Önsketänkande eller ounvikligt?
Apropå det…

Har Elon blivit adopterad på av Trumpen? Senaste familjefotot…

https://www.telegraph.co.uk/us/politics ... ily-photo/

Bild
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

SwedishAdvocate skrev: 12 nov 2024 15:54
Apropå det…

Har Elon blivit adopterad på av Trumpen? Senaste familjefotot…
Japp, det var bokstavligen Trump själv som sa att Elon skulle vara med på familjebilden:

Elon håller på att bli "First Buddy"
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Luma skrev: 12 nov 2024 11:33
Elon Musk bör lämna politiken så fort som möjligt. Annars är det början till slutet för Tesla i Europa och Kina. Men även försäljningen i USA kommer att ta stryk när demokrater som idag kör Tesla kommer vända märket ryggen. Märkligt att inte aktiemarknaden inser detta. Men det kanske "sink in" snart.
I Sverige blir det kanske en välbehövlig skjuts för Polestar?

I princip alla jag känner som kör Tesla idag säger att det blir nytt märke nästa gång. Sen får vi se vad som händer när krutröken lägger sig. OM den gör det….

Som bil tycker jag fortfarande att Tesla ger mest bil för pengarna men jag kan inte se mig själv köpa en Tesla igen när det är dags för byte. Det är numera värt att betala en premie för att slippa förknippas med Elon Musk Anno 2024.

För mig har Elon rasat ner i källaren från att tidigare nästan haft superhjältestatus. Med det sagt så tackar jag honom för det han trots allt gjort för att accelerera omställningen.

Sen önskar jag honom lycka till med SpaceX och ser fram emot att fortsätta följa det äventyret.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

Elons personliga resa bevisar att grundläggande principen fortfarande gäller, om att;
INTE ta livsråd från politiker, kändisar, sportstjärnor, skådisar eller andra offentliga personer, företag eller institutioner!
INTE bygga statyer eller döpa gator efter levande politiker, kändisar, sportstjärnor, företag eller andra offentliga personer.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

pefreli skrev: 12 nov 2024 23:30

I princip alla jag känner som kör Tesla idag säger att det blir nytt märke nästa gång. Sen får vi se vad som händer när krutröken lägger sig. OM den gör det….

Som bil tycker jag fortfarande att Tesla ger mest bil för pengarna men jag kan inte se mig själv köpa en Tesla igen när det är dags för byte. Det är numera värt att betala en premie för att slippa förknippas med Elon Musk Anno 2024.
Så man köper inte bil utifrån bilens egenskaper utan utifrån vilken politisk uppfattning företagets ledare har?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

tesla newbie skrev: 13 nov 2024 08:31

Så man köper inte bil utifrån bilens egenskaper utan utifrån vilken politisk uppfattning företagets ledare har?
Alla gör väl som de vill? Man kan även välja bil utifrån baserat på om företaget sysslar med grova marknadsföringsbrott eller ej. Väntar på FSD sedan fem år. "All new Teslas are equipped with all the hardware required for Full Self Driving in almost any circumstance.", "Automatic driving on City Streets". et.c.

Elon har ju bestämt sig för att han vill sälja bilar till några istället för alla genom att göra det han gör. Jag respekterar valet, men det är inte utan konsekvenser.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Dreas89
elbilist

Inlägg av Dreas89 »

Du köper bil av flera anledningar. Elon har om du läser tråden gjort tydligt vilka han vill hjälpa och hur.

Jag köper inte en kinesisk bil och jag köper inte en bil av Elon.

Med tanke på vad de som äger Tesla säger om kvalité och spökbromsningar så känns det som att egenskaperna börjar bli rätt nischade kontra konkurrensen.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Dreas89 skrev: 13 nov 2024 12:02

Du köper bil av flera anledningar. Elon har om du läser tråden gjort tydligt vilka han vill hjälpa och hur.

Med tanke på vad de som äger Tesla säger om kvalité och spökbromsningar så känns det som att egenskaperna börjar bli rätt nischade kontra konkurrensen.
Men Tesla är fortfarande extremt bra på energieffektivitet och lyckas hålla vikten nere på sina bilar. Där är det bara Lucid som kan konkurrera. Jag skulle inte ha något emot en Lucid som nästa bil om de släpper en mer rimligt prissatt modell som dessutom kommer till Sverige.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

tesla newbie skrev: 13 nov 2024 12:30

Men Tesla är fortfarande extremt bra på energieffektivitet och lyckas hålla vikten nere på sina bilar. Där är det bara Lucid som kan konkurrera. Jag skulle inte ha något emot en Lucid som nästa bil om de släpper en mer rimligt prissatt modell som dessutom kommer till Sverige.
Håller inte med. Vad är det för fel på Porsches effektivitet? Mercedes? Lucid är dessutom en helt annan bil än Teslas s-modell.
Dreas89
elbilist

Inlägg av Dreas89 »

tesla newbie skrev: 13 nov 2024 12:30

ID7 Tourer GTX väger mindre och har snarlik räckvidd.

Kör man inte GTX skiljer det mer.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

Om den lokala ICA-handlaren beter sig som ett svin, så kommer inte jag handla där. Precis lika lite som jag köper något från Kina eller nu från Tesla. Vill helt enkelt inte stödja diktaturer eller folk som beter sig på ett svinaktigt sätt.
Om Elon lämnar Tesla, kan jag tänka mig att ändra uppfattning. Trots allt bra bilar.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Referralkod: ts.la/robin28307

Inlägg av Xyborg »

Kul att läsa att det är fler som är inne på samma spår. Musks val har gjort att jag väljer bort Tesla så länge han är största ägare och VD.

Det är synd på Tesla. De gör bra bilar, inget snack om saken. Sen passar deras prioriteringar inte alla. Vi har både en Model 3 LR (2021) och en ID.4 (2024). Jämför man dem är Teslan väldigt energieffektiv, har bra infotainmet och är rolig att köra. Vår gamla 2021:a har superbra ultraljudssensorer, till skillnad från de nya som helt saknar dessa. Ljudanläggningen är också riktigt bra.

Men Teslan är bullrig, är ganska kass gällande av förarstödet (förutom Lanekeep som jag tycker fungerar bra i Teslan). Volkswagens "autopilot" är numera rejält mycket bättre. Dessutom saknar Tesla 360-kamera och back-kameran blir av någon anledning alltid skitig mycket snabbare än volkans. Men hade det inte varit för Musken så hade Tesla fortfarande varit en stark kandidat, beroende på vilka egenskaper man prioriterar.
Senast redigerad av Xyborg, redigerad totalt 1 gånger.
Låst