Laddpriser

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Laddpriser

Inlägg av Franz »

Företaget som tillhandahåller laddplatsen har troligtvis X kronor i fasta kostnader som mer eller mindre är oberoende ifall någon laddar eller ej. Man har till det Y kronor i rörliga kostnader per använd minut vilket bland annat baseras på inköp av el samt det slitage som laddningen medför på utrustningen. Laddpriset (Z) bör givetvis vara över Y kronor per minut. Täckningsbidraget: TB = Z-Y. Den tid som någon faktiskt står och laddar kallar vi för T. För att det hela skall gå runt behöver T * TB > X. Vad som dock verkar saknas är att T är en funktion av X och Z: T = f(X,Z). D.v.s. folk ställer sig bara där ifall priset per minut (Z) inte är för avskräckande i förhållande till behovet och att de kan ladda tillräckligt snabbt. Den senare delen antar jag vi kan basera på X, d.v.s. en kraftfullare anläggning är antagligen dyrare i fasta kostnader. En attraktivare parkeringsplats drar säkerligen också upp X och kan göra ett högre Z mer försvarbart.

På kort sikt känns det som att vi och laddföretagen har olika uppfattningar om hur T = F(X,Z) ser ut. Om vi låtsas att Y är 15 öre så innebär ett Z på 3 kronor ett TB på 2,85 kronor. Säg att vi istället sänkte Z till 2 kronor. TB skulle då vara 1,85 kronor. 2,85 / 1,85 = 1,54. D.v.s. om en sänkning från 3 kronor till 2 kronor per minut skulle löna sig ifall antalet laddade minut (T) ökade med mer än en faktor 1,54 förutsatt att vi nu inte går över ett fullständigt kapacitetsutnyttjande. Jag antar att det går att mångdubbla utnyttjandet.

Hoppas att det inte blev för förvirrat med alla variabler men min uppfattning är att priset idag skrämmer iväg kunderna vilket innebär att man drar in mycket mindre pengar än man kunde med lite vettigare priser.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Herr X skrev:
+46 skrev:
Frågan kvarstår dock för den som har en uppfattning om vad som är ett skälig minutkostnad för att ladda på några extra kWh av olika skäl.
Skrev om detta i en annan tråd. 1kr/minut är skäligt för 22kW.
Och 50 öre i minuten för de som har enkelladdare?
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

+46 skrev:
Och 50 öre i minuten för de som har enkelladdare?
Om de med enkelladdare står på en 22kW AC-laddare så blir minutpriset fortfarande 1kr per minut. Om de parkerar på en 11kW-laddare så kan säkert 0,5kr per minut vara ett skäligt pris.
1kr per minut för 22kW-laddning motsvarar 2,72kr/kW, vilket mer än väl bör täcka både fasta och rörliga kostnader och ändå ge en god förtjänst. Det borde räcka att laddaren används 2,5 timmar per dag för att ha hela investeringen avbetald redan efter ett år.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Eller så tar man betalt per kWh + parkeringsavgift på attraktiva platser. Minutpriser kommer antagligen att omöjliggöra snabbladdning vintertid.
(borde inte skriva inlägg i sömnen. Lätta att missa på tiden då...)
Senast redigerad av lator, redigerad totalt 1 gånger.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

lator skrev:
Eller så tar man betalt per kW + parkeringsavgift på attraktiva platser.
+1 om du menar per kWh.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

lator skrev:
Eller så tar man betalt per kW + parkeringsavgift på attraktiva platser. Minutpriser kommer antagligen att omöjliggöra snabbladdning vintertid.

Det blir spännande att se om ägarna till köpcentrat, Mall of Scandinavia i Solna, kommer att ta betalt för sin storsatsning på laddboxar i parkeringshuset. Och I så fall hur betalningslösningen utformas när den öppnas i november. Det kommer säkert sätta en viss standard för andra köpcentra och sportarenor.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

+46 skrev:
lator skrev:
Eller så tar man betalt per kW + parkeringsavgift på attraktiva platser. Minutpriser kommer antagligen att omöjliggöra snabbladdning vintertid.

Det blir spännande att se om ägarna till köpcentrat, Mall of Scandinavia i Solna, kommer att ta betalt för sin storsatsning på laddboxar i parkeringshuset. Och I så fall hur betalningslösningen utformas när den öppnas i november. Det kommer säkert sätta en viss standard för andra köpcentra och sportarenor.
Jag har svårt att se att köpcentrum ska ta betalt för laddning. Hela poängen är väl att dra kunder? I alla fall så länge det gäller AC-laddning som inte kräver några särskilt stora investeringar. DC-laddning är väl kanske en annan femma.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

danni skrev:
+46 skrev:
Jag har svårt att se att köpcentrum ska ta betalt för laddning. Hela poängen är väl att dra kunder? I alla fall så länge det gäller AC-laddning som inte kräver några särskilt stora investeringar. DC-laddning är väl kanske en annan femma.
I Norge har man mycket erfarenhet av detta. Den modell jag personligen gillar bäst är den som erbjuds av Strømmen storsenter nordväst om Oslo. Där finns 10 st laddboxar som alla är gratis och ger 16A enfas. En av laddboxarna är dock utrustad med en 22kW-laddare, men denna kostar 1kr per minut att använda. Det ger valfrihet! Gratis eller snabbt, och den snabba är oftast ledig eftersom folk inte står där i onödan.

https://m.ladestasjoner.no/#charger/NOR_01524
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Herr X skrev:
danni skrev:
+46 skrev:
I Norge har man mycket erfarenhet av detta. Den modell jag personligen gillar bäst är den som erbjuds av Strømmen storsenter nordväst om Oslo. Där finns 10 st laddboxar som alla är gratis och ger 16A enfas. En av laddboxarna är dock utrustad med en 22kW-laddare, men denna kostar 1kr per minut att använda. Det ger valfrihet! Gratis eller snabbt, och den snabba är oftast ledig eftersom folk inte står där i onödan.

https://m.ladestasjoner.no/#charger/NOR_01524
Det låter väldigt klokt. Möjligheter till snabbare laddning måste ju ha högre tillgänglighet för folk på långresa, etc. Samtidigt kan jag inte riktigt låta bli att känna att enfasladdning vid sådana platser är något som bara behövs i en kort övergångsperiod. Ja, idag när de flesta elbilar har riktigt begränsad räckvidd så är det viktigt att folk kan plugga in så ofta som möjligt, och särskilt när hälften av de laddbara fordonen är laddhybrider (som måste pluggas in så fort man ens tittat på dem). Men om några år, när en Leaf kommer 30 mil och Model 3 finns på marknaden, försvinner inte egentligen behovet av en massa enfasladdare utspridda vid köpcentrum och liknande? De kan fortfarande vara vettiga som destinationsladdare på hotell och i p-garage, även om det vore bättre med mer ordentlig laddning även där.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Vid superladdaren i Jung finns även en Chademo-/Combo-/AC-laddare. Den något ovanliga betalmodellen är 30 kr per session. Inte så intressant för Teslaägare om det inte är extrem kö till superladdaren, men lite intressant p g a den ovanliga prismodellen och det ganska låga priset.
20150927_121824.jpg
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

bylund skrev:
Vid superladdaren i Jung finns även en Chademo-/Combo-/AC-laddare. Den något ovanliga betalmodellen är 30 kr per session. Inte så intressant för Teslaägare om det inte är extrem kö till superladdaren, men lite intressant p g a den ovanliga prismodellen och det ganska låga priset.
Ja, det var en udda prismodell. Känns lite märklig för snabbladdare eftersom den verkligen uppmanar folk att stanna så länge de kan och kräma ut så mycket el de kan.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Vad gör alla 100 000 tals Stockholm are som inte kan ladda hemma? Köper ice bil?
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Swede1 skrev:
Vad gör alla 100 000 tals Stockholm are som inte kan ladda hemma? Köper ice bil?
Innan det finns tillräckligt med laddare på gatuparkering kan man ställa sig nån dag per vecka i nått av garagen som har laddare. Många av Stockholm stads garage har det, samt kvälls och natt-taxa för 100kr mellan 18:00-8:00. Att då "tanka" ca 23-24 mil kostar då alltså 100kr.. Betydligt billigare än att åka till macken och tanka. Även om det inte blir lika billigt som om man kan ladda i eget garage.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Om jag återvänder till grundfrågan i denna tråd som egentligen är: Hur får vi Svensson att se positivt på möjligheten att köpa en elbil nästa gång han/hon ska byta bil?

Om man bor så att man inte kan ladda bilen hemma på natten så blir det ännu mera betydelsefullt att hitta rimliga laddpriser för att överhuvudtaget beakta elbilen som ett alternativ. Många har denna situation och alla ser till kostnaden.

Jag kan se hur det ser ut i Östersund efter Jämtkrafts liering med Clever. Betalningen är per kWh och det är väldigt sällan som jag ser en bil stå och ladda på någon av stans två snabbladdare. Däremot används ofta de centralt placerade långsamladdarna då parkering ingår i laddavgiften.

Människan (generellt) styrs av ekonomi!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Det beror ju på att snabbladdare och "vanliga" destinationsladdare är till för helt olika saker.
Snabbladdarna är till för att kunna ladda just snabbt vid långresor. Inget man vill använda för att "åka och tanka" på, stå där 20-30 minuter och bara vänta.

Snabbladdarna kan få kosta lite mer, dom behöver man inte använda så ofta men är en förutsättning för att långresorna ska funka.

Destinationsladdare behövs överallt, speciellt där folk parkerar sina bilar över natten.
Eftersom det inte är nån kostnad i övrigt för sån laddning i t.ex parkeringshus blir faktiskt kwh-kostnaden rätt okej. Om man parkerar vid 18:00 och hämtar bilen vid 8:00 har man fått i upp till dryga 50kwh, alltså 2kr/kwh inklusive parkeringsavgiften.
Det ger en milkostnad på runt 4kr/milen... vilket är bra mycket billigare än även en bränslesnål ICE.
Senast redigerad av joel80, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Klarar man sig utan snabbladdare så betalar man inte för det såklart. Det är ju mest Teslor än så länge som går i fjärrtrafik, och dem laddar man nog snarare i Krokom än centrala Östersund om man är på genomresa.

Problemet är ju när folk får för sig att standardpriset på att ladda är det högsta som finns på marknaden, och inte att nästan all laddning sker till ett mycket lägre pris.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Grejen som jag ser det är att så länge det vara gratis att ladda i Östersund så var det ofta kö till snabbladdarna, nu ser man aldrig någon där. Den ena står vid ett köpcentra och den andra ett stenkast från citykärnan så det är inte så att folk bara stod och väntade under tiden de laddade utan de passade på när de ändå hade ett snabbt ärende på stan. Risken är ju att Clever inser att det inte finns någon lönsamhet på snabbladdarna och helt sonika plockar bort dem... :(
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

De är nog fullt medvetna om att de är tidigt ute, och lär ha viss uthållighet.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Med tanke på den ganska kraftiga försäljningsökning av elbilar som ändå sker kommer det nog finnas underlag för att kunna få igen investeringen under överkomlig tid, min förhoppning är att det efter hand blir lite konkurrens bland snabbladdarna så att priset pressas lite av det.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

joel80 skrev:
Det beror ju på att snabbladdare och "vanliga" destinationsladdare är till för helt olika saker.
Snabbladdarna är till för att kunna ladda just snabbt vid långresor. Inget man vill använda för att "åka och tanka" på, stå där 20-30 minuter och bara vänta.

Snabbladdarna kan få kosta lite mer, dom behöver man inte använda så ofta men är en förutsättning för att långresorna ska funka.

Destinationsladdare behövs överallt, speciellt där folk parkerar sina bilar över natten.
Eftersom det inte är nån kostnad i övrigt för sån laddning i t.ex parkeringshus blir faktiskt kwh-kostnaden rätt okej. Om man parkerar vid 18:00 och hämtar bilen vid 8:00 har man fått i upp till dryga 50kwh, alltså 2kr/kwh inklusive parkeringsavgiften.
Det ger en milkostnad på runt 4kr/milen... vilket är bra mycket billigare än även en bränslesnål ICE.
Ok, men ekonomin med elbil försämras, väldigt rörigt med priser på laddning. Från gratis till upp till 10 kr per mil eller mer(30 kr blev det för nån som laddade på vattenfalls minutpris). Jag trodde det skulle vara billigt att åka elbil. Marknaden verkar högst omogen.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

lator skrev:
Om jag återvänder till grundfrågan i denna tråd som egentligen är: Hur får vi Svensson att se positivt på möjligheten att köpa en elbil nästa gång han/hon ska byta bil?
Vill nog hävda att jag redan ser positivt till elbilar, att jag är en han och att nästa bil med rätt stor säkerhet är en elbil (förhoppningsvis i juni/juli)...

:D
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tror att elbilarna först slår igenom hos pendlare/villa ägare som kan ladda hemma och har en bit att åka. Där gäller det bara att förklara för folk att du behöver bara ladda hemma. Hemma kostar elen 60-80öre/kWh, vilket jag lite slarvigt kallar gratis :?
De gånger man laddar på snabbladdare är så få att kostnaden blir rätt oviktig. Det blir lite som p-avgiften i centrum för mig, det händer så sällan att jag är där att det inte spelar någon roll att det kostar 100kr att parkera, för det är ju gratis hemma där jag står mest.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Swede1 skrev:
Dom allra flesta har ett jobb, iaf dom som har/behöver bil, dom kan oftast ladda där, i närheten eller på väg till/från jobbet (tex när dom stannar till för att handla).
Sedan är det som skrivits i tidigare inlägg att det finns lite av varje (men inte så mycket än) att välja på faktiskt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Svenssons skrev:
lator skrev:
Vill nog hävda att jag redan ser positivt till elbilar, att jag är en han och att nästa bil med rätt stor säkerhet är en elbil (förhoppningsvis i juni/juli)...

:D
Var beredd på den kommernataren... Observera att det är skillnad på Svensson och Svenssons! Svenssons har kommit längre i utvecklingen eftersom vi där pratar om pluralis. :roll:
Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare

Inlägg av Hebbe »

LarsL skrev:
Tror att elbilarna först slår igenom hos pendlare/villa ägare som kan ladda hemma och har en bit att åka. Där gäller det bara att förklara för folk att du behöver bara ladda hemma. Hemma kostar elen 60-80öre/kWh, vilket jag lite slarvigt kallar gratis :?
De gånger man laddar på snabbladdare är så få att kostnaden blir rätt oviktig. Det blir lite som p-avgiften i centrum för mig, det händer så sällan att jag är där att det inte spelar någon roll att det kostar 100kr att parkera, för det är ju gratis hemma där jag står mest.
Priset per kWh skiljer sig mellan de olika SUC, ibland avsevärt. Jag tycker att det vore just om man kunde ta samma pris över hela landet. Det borde väl inte vara omöjligt att komma fram till ett "snittpris" som administreras digitalt till samtliga SUC.
Att kunna ladda hemma för under 1:-/kWh är naturligtvis en förmån. Man kan bara undra hur länge det dröjer tills politikerna hitta på en skatt för denna "förmån".
Skriv svar