Laddpriser

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Laddpriser

Inlägg av lator »

Jag bara tänkte lite på hur man ska resonera runt kostnaden för att åka elbil. Tibor åker till Uppsala med sin Leaf och håller motorvägsfart dvs ca 100 km/h i snitt. Då borde bilen förbruka ungefär 13 -14 kWh på en enkelresa. Om vi förutser att det är en varm sommardag så kan han ladda dessa 14 kWh på ca 30 minuter med hjälp av Fortums snabbladdare i Uppsala till en kostnad av 60 kr. Tack vare att han laddar hemma innan han åker så tillkommer bara ca 15 - 20 kr för den delen av laddningen så totalt kostar dessa 14 mil (ok, jag vet att Tibor bor en bit norr om Stockholm men det här är bara en teoretisk jämförelse) ungefär 80 kr. Vi har då en milkostnad av ca 5,70 kr. En vanlig dieselbil drar på samma resa ungefär 0,45 l/mil och med ett dieselpris av idag 12,50 så hamnar vi på 5,625 kr/mil. Alltså i stort sett samma sak. Om Tibor däremot inte kunde ladda hemma utan var tvungen att ladda till Fortums priser båda vägarna så blir det istället ca 8.50 kr/mil. Nu resonerar vissa som så att det är bara undantagsvis som man behöver snabbladda sin elbil och det är ju sant men jag undrar ändå om det är ett bra sätt att promota elbilar att meddela den presumtiva kunden att om han/hon vill åka på långresa så tar det inte bara mycket längre tid utan dessutom kostar det mera än med en snål dieselbil... Vi borde väl kunna få ett system som gör att det åtminstone inte kostar mera att köra elbil oavsett vilken laddning man väljer. Vi har ju redan betalat minst det dubbla för bilen och beredda att offra en hel del extra tid för att hjälpa moder jord lite. Detta tror jag också är ett av delmomenten i att välja Sveriges sämsta respektive bästa stad.

Ps: Om det vore vinter och kallt så skulle inte Tibor ta sig till Uppsala med samma snittfart och väl där skulle han få ladda mera än en timme för att ta sig hem igen... Ds.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Laddpriser

Inlägg av TiborBlomhall »

Diskussionen blev lite off-topic för Sveriges sämsta stad för elbilsägare, så jag la den här diskussionen i egen tråd:

Fortum mm prispolicy kan man se på två olika sätt:
a) de dödar kostnadsfördelen med elbilar, eller
b) de etablerar massa snabbladdare så man öht kan åka längre med elbil

Personligen betalar jag gärna ockerpriser mot att jag öht ska kunna ladda om jag åker långt - det blir ju ändå så billigt när jag oftast laddar hemma. Lite som att köpa svindyr latte när man är ute på ett café, trots att man ju kan koka kaffe så billigt hemma.

Men utan tvekan är Tesla Motors prispolicy den vinnande i långa loppet - bara aningens långsammare än fossilbil, men helt gratis. (Jaja, förbetalt då. Jaja, inte alls långsammare om man har familjen med sig, resp. mycket långsammare än om man sträckkör ensam. Men ni fattar.)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Tack Tibor!

Jag insåg att mitt inlägg drog iväg åt ett annat håll men jag vidhåller att det har en stor betydelse för utnämningen sämsta respektive bästa stad hur man hanterar prisfrågan. Det ska inte vara gratis men det ska heller inte tas ut ockerpriser enligt mig.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Själv tycker jag överlag att det känns värt att betala mer för snabbladdning vid långresor för att överhuvudtaget möjliggöra sådana. Det påverkar inte den totala kostnadskalkylen så värst mycket eftersom större delen av laddningen ändå kommer göras hemma, mycket billigare.

Men en sak jag funderar på i ett sånt här läge är om inte det här ger laddhybriderna ett lite väl stort övertag gentemot de rena elbilarna, för gemene man. Om det kostar lika mycket per mil att köra elbil på långresor som att köra fossilbil, då blir det ju ekonomiskt dött lopp mellan en elbil och en laddhybrid för de flesta, medan laddhybriden ger mer lättplanerade resor och mindre huvudbry. Kommer Svensson på gatan ändå att överväga att köpa en elbil istället för en laddhybrid i det läget?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

danni skrev:
Själv tycker jag överlag att det känns värt att betala mer för snabbladdning vid långresor för att överhuvudtaget möjliggöra sådana. Det påverkar inte den totala kostnadskalkylen så värst mycket eftersom större delen av laddningen ändå kommer göras hemma, mycket billigare.

Men en sak jag funderar på i ett sånt här läge är om inte det här ger laddhybriderna ett lite väl stort övertag gentemot de rena elbilarna, för gemene man. Om det kostar lika mycket per mil att köra elbil på långresor som att köra fossilbil, då blir det ju ekonomiskt dött lopp mellan en elbil och en laddhybrid för de flesta, medan laddhybriden ger mer lättplanerade resor och mindre huvudbry. Kommer Svensson på gatan ändå att överväga att köpa en elbil istället för en laddhybrid i det läget?
Om Tesla fanns som laddhybrid, skulle du ta den då ? Inte jag i vart fall. Oerhört skönt att slippa kolla olja, vara rädd för kamremmen/kedjan, slippa allehanda skrammel o oljud samt inte minst avgaserna. Var rätt nöjd med min Toyota PRIUS plug-in men som förmånsbil tar jag Teslan alla dagar i veckan...Priusen kostade fö nästan 500 spänn att tanka, även om det inte var så ofta det behövdes....Hittills inte betalat för någon el förutom hemma för 75 öre /kWh.
70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Vissa anser att laddhybrid är det bästa av två världar. Jag anser att det är det sämsta av två världar... Batterier, elmotor, ICE och bränsetank behövs på en gång vilket kostar pengar, tar en massa plats och plötsligt är det mycket mer som kan gå sönder. Mina föräldrar har en Volvo V60 D6 och det är inte mycket kvar till bagageutrymme där. De anstränger sig så mycket de bara kan för att inte behöva köra på dieseln men när dieseln blir för gammal bestämmer bilen själv att den måste användas ändå...
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Gustafsson skrev:
Om Tesla fanns som laddhybrid, skulle du ta den då ? Inte jag i vart fall. Oerhört skönt att slippa kolla olja, vara rädd för kamremmen/kedjan, slippa allehanda skrammel o oljud samt inte minst avgaserna. Var rätt nöjd med min Toyota PRIUS plug-in men som förmånsbil tar jag Teslan alla dagar i veckan...Priusen kostade fö nästan 500 spänn att tanka, även om det inte var så ofta det behövdes....Hittills inte betalat för någon el förutom hemma för 75 öre /kWh.
70D
Inte Tesla, nej, men den är ju lite av ett särfall. Jag tänker mig snarare någon som står och väljer mellan en Leaf eller en eGolf å ena sidan och exempelvis en Golf GTE å andra sidan. Eller ett liknande val. Om alla långresor med en eGolf blir lika dyra som långresor med en Golf GTE, och alla vardagsresor lika billiga, hade inte många då tyckt det var tryggare och enklare att välja GTE:n?
Franz skrev:
Vissa anser att laddhybrid är det bästa av två världar. Jag anser att det är det sämsta av två världar... Batterier, elmotor, ICE och bränsetank behövs på en gång vilket kostar pengar, tar en massa plats och plötsligt är det mycket mer som kan gå sönder. Mina föräldrar har en Volvo V60 D6 och det är inte mycket kvar till bagageutrymme där. De anstränger sig så mycket de bara kan för att inte behöva köra på dieseln men när dieseln blir för gammal bestämmer bilen själv att den måste användas ändå...
Just Volvos implementation är dock rätt krystad. V60 har dåligt lastutrymme till att börja med och pluginen har helt värdelöst. Det finns ju laddhybrider som inte inneburit att man behövt förstöra precis allt utrymme.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Jag har inget emot att betala för laddning och betala något mer för snabbladdning. Jag tycker dock att väldigt många snabbladdare tar helt orimliga priser.
Tyvärr så står många snabbladdare helt ensamma idag och används för lite. När det blir lite fler elbilar och fler laddare så kanke det kan bli lite konkurrens.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Bild

Här kommer lite faktaunderlag till diskussionen. Jag var tvungen att ladda på en av Vattenfalls 43kW-laddare på Söder i somras för att kunna ta mig från Sthlm till SuC i Arboga. Kostnaden för denna laddning landade på 461,61 kr. Totalt avstånd mellan Ringvägen och Arboga är ca. 15 mil. Milkostnaden blev då dryga 30 kr per mil - och då har jag ändå dubbelladdare och fick ut 22kW.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Herr X skrev:
Bild

Här kommer lite faktaunderlag till diskussionen. Jag var tvungen att ladda på en av Vattenfalls 43kW-laddare på Söder i somras för att kunna ta mig från Sthlm till SuC i Arboga. Kostnaden för denna laddning landade på 461,61 kr. Totalt avstånd mellan Ringvägen och Arboga är ca. 15 mil. Milkostnaden blev då dryga 30 kr per mil - och då har jag ändå dubbelladdare och fick ut 22kW.
3 kr per minut för något som inte är DC-snabbladdning är ocker, inget snack om den saken. Samtidigt är 30 kr per mil som du skriver väldigt missvisande. Du tankade i över två och en halv timme och borde med 22 kW fått strax under 60 kWh på den tiden. Behövde du verkligen så mycket för att köra 15 mil? Det låter som om du kunde klarat dig på hälften. Dessutom ingick 2,5 timmars parkering på Söder i priset, och jag vet inte vad parkering kostar i Stockholm, men här i stan kostar det 30 kr / timme i centrum så jag kan tänka mig att det i sig är värt en hundring åtminstone.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Herr X skrev:
Bild

Ja detta tycker jag är orimligt, och jag känner nästan att jag hellre laddar långsamt än att gynna dom.
Så länge som dom får intäkter så kommer dom inte att lära sig.
Sen vill man å andra sidan gynna utvecklingen så därför är jag också kluven.
Med rimliga priser så hade man ju kunnat ladda dagligen på många laddare som ligger bra till. Nu blir det så att man bara gör det i nödfall när man är absolut tvungen.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Räkneexemplet i första inlägget stämmer inte så bra.. De flesta dieselbilar drar INTE 0,45l/milen... även om officiella siffror säger det. Kör man relativt lugnt och inte över hastighetsbegränsningarna kan man komma ner till strax under 0,6l/mil med en V70 D3 (som har 0,45l/mil som officiella siffror.)

Som bäst har jag lyckats snålköra en hel tank och vid pumt då fått det till 0,55l/mil, men oftast ligger det kring 0,6l/mil (då kör jag ändå skapligt sparsamt, inte för fort och utan allt för mycket onödiga accelerationer och försöker rulla så långt som möjligt istället för att bromsa.)

I mina uträkningar i den app jag har hamnar jag på lite drygt 8kr/mil i bränsleförbrukning senaste året.. (Då får man tänka på att dieseln kostade över 14kr ett bra tag också...)

Jag hoppas ockeruttagen minskar i samband med att alternativen blir fler.. Att ladda med en milkostnad på upp till 5-6kr/mil tycker jag kan vara ok.. och med förhoppningsvis höjda fossilpriser så håller sig prisskillnaden ändå på rätt sida.
Med tanke på mackarnas låga vinster på bränsle (de tjänar pengar på att man går in o handlar godis/läsk/kaffe, inte på soppan dom säljer) så tycker man att det inte ska behöva vara tokvinster för de som säljer el som drivmedel heller, speciellt inte på ställen där man gör av med pengar på annat.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Jag körde en hyrbil för ett par år sedan som jag lyckades få ner under 0.4 liter per mil. :D
Detta va såklart el liten leksaksbil typ golf eller liknande men ändå imponerande.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Martinen skrev:
Jag körde en hyrbil för ett par år sedan som jag lyckades få ner under 0.4 liter per mil. :D
Detta va såklart el liten leksaksbil typ golf eller liknande men ändå imponerande.
Var det mätt vid pump då? De flesta färddatorer har väldiga glädjekalkyler! :/
Och såg du till att tanka fullt både innan och efter, på samma mack, och helst samma pump. En svag ändring i lutning av bilen kan vara skillnaden på ett par liter.. vilket ger skapligt stort utslag om man inte kört så långt.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

joel80 skrev:
Martinen skrev:
Var det mätt vid pump då? De flesta färddatorer har väldiga glädjekalkyler! :/
Och såg du till att tanka fullt både innan och efter, på samma mack, och helst samma pump. En svag ändring i lutning av bilen kan vara skillnaden på ett par liter.. vilket ger skapligt stort utslag om man inte kört så långt.
Körde inte bilen tillräckligt länge för att göra en riktigt utredning, men det var däromkring.
Körde ganska lugnt också.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

danni skrev:
3 kr per minut för något som inte är DC-snabbladdning är ocker, inget snack om den saken. Samtidigt är 30 kr per mil som du skriver väldigt missvisande. Du tankade i över två och en halv timme och borde med 22 kW fått strax under 60 kWh på den tiden. Behövde du verkligen så mycket för att köra 15 mil? Det låter som om du kunde klarat dig på hälften. Dessutom ingick 2,5 timmars parkering på Söder i priset, och jag vet inte vad parkering kostar i Stockholm, men här i stan kostar det 30 kr / timme i centrum så jag kan tänka mig att det i sig är värt en hundring åtminstone.
Nej det är över huvud taget inte missvisande. När man laddar i så låg hastighet så kan man inte sitta och vänta utan måste lämna bilen. Jag hade bara behövt 37,5kWh för att ta mig till Arboga, men satt i möte och kunde inte komma ifrån och avsluta laddningen efter precis 1 timma och 42 minuter. Detta är helt reellt, tro mig - jag hade aldrig stått och laddat längre än nödvändigt till de ockerpriserna, särskilt eftersom jag bara skulle ha tillräckligt för att kunna ta mig till superladdaren i Arboga där jag skulle ladda "gratis".

Det finns gott om billig parkering i stan, och jag har dessutom gratis parkering på kontoret (dock dessvärre utan möjlighet till laddning). Vattenfalls parkeringsplats låg väldigt långt ifrån den plats jag befann mig på så jag hade aldrig ställt mig där om jag inte var tvungen. Dessutom blev bilen nersmetad med kladd från alla lönnträden och fågelbajs, så jag fick dessutom åka och tvätta den. Parkeringen var alltså inte alls värd en hundring, utan Vattenfall borde snarare betalat mig en hundring för biltvätten jag var tvungen att göra.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Herr X skrev:
danni skrev:
Nej det är över huvud taget inte missvisande. När man laddar i så låg hastighet så kan man inte sitta och vänta utan måste lämna bilen. Jag hade bara behövt 37,5kWh för att ta mig till Arboga, men satt i möte och kunde inte komma ifrån och avsluta laddningen efter precis 1 timma och 42 minuter. Detta är helt reellt, tro mig - jag hade aldrig stått och laddat längre än nödvändigt till de ockerpriserna, särskilt eftersom jag bara skulle ha tillräckligt för att kunna ta mig till superladdaren i Arboga där jag skulle ladda "gratis".

Det finns gott om billig parkering i stan, och jag har dessutom gratis parkering på kontoret (dock dessvärre utan möjlighet till laddning). Vattenfalls parkeringsplats låg väldigt långt ifrån den plats jag befann mig på så jag hade aldrig ställt mig där om jag inte var tvungen. Dessutom blev bilen nersmetad med kladd från alla lönnträden och fågelbajs, så jag fick dessutom åka och tvätta den. Parkeringen var alltså inte alls värd en hundring, utan Vattenfall borde snarare betalat mig en hundring för biltvätten jag var tvungen att göra.
Jag tycker fortfarande det är väldigt märkligt att ladda dubbelt så länge som du behöver och sen säga att "milkostnaden blev 30 kr!". Visst, man får räkna med att man oftast kommer ladda lite längre än man behöver på grund av säkerhetsmarginaler, att man inte kan passa på bilen hela tiden, etc, men att utgå från en milkostnad baserad på dubbelt så lång laddning som behövdes tycker jag ändå verkligen är ett worst case scenario, och det blir som sagt missvisande.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

danni skrev:
Jag tycker fortfarande det är väldigt märkligt att ladda dubbelt så länge som du behöver och sen säga att "milkostnaden blev 30 kr!". Visst, man får räkna med att man oftast kommer ladda lite längre än man behöver på grund av säkerhetsmarginaler, att man inte kan passa på bilen hela tiden, etc, men att utgå från en milkostnad baserad på dubbelt så lång laddning som behövdes tycker jag ändå verkligen är ett worst case scenario, och det blir som sagt missvisande.
1) När blev 2h, 30m dubbelt så mycket som 1h, 45m? Danni, jag vill ogärna vara fräck, men min 6-åriga dotter har bättre koll på klockan... (oj, nu var jag visst lite fräck... :))

2) Det blev 45 minuter längre laddning än vad jag hade behövt, ca. 30 minuter med säkerhetsmarginaler. Det problemet som jag fick nu var något som normalt sett bara händer när man är på resa (eftersom jag annars skulle haft tillgång till normalladdning, och heller inte tömt batteriet) - och då kan det vara svårt att komma ifrån precis när laddningen är färdig - särskilt om man sitter i möte som jag gjorde och har en 20 minuters promenad bort till laddaren. Jag håller inte alls med dig - mitt case är ett faktiskt användarcase som baserar sig på en riktig upplevelse med riktiga pengar som betalades till Vattenfall för riktig laddning. Du snackar om hur det i teorin borde gå till om en arbetslös dagdrivare under perfekta förhållanden kunde stå beredd i startgropen för att avsluta laddningen precis när denne fått vad han/hon behöver.

Med snabbladdning ser caset helt annorlunda ut då man som regel kan vänta i närheten medan bilen laddas.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Herr X skrev:
danni skrev:
1) När blev 2h, 30m dubbelt så mycket som 1h, 45m? Danni, jag vill ogärna vara fräck, men min 6-åriga dotter har bättre koll på klockan... (oj, nu var jag visst lite fräck... :))

2) Det blev 45 minuter längre laddning än vad jag hade behövt, ca. 30 minuter med säkerhetsmarginaler. Det problemet som jag fick nu var något som normalt sett bara händer när man är på resa (eftersom jag annars skulle haft tillgång till normalladdning, och heller inte tömt batteriet) - och då kan det vara svårt att komma ifrån precis när laddningen är färdig - särskilt om man sitter i möte som jag gjorde och har en 20 minuters promenad bort till laddaren. Jag håller inte alls med dig - mitt case är ett faktiskt användarcase som baserar sig på en riktig upplevelse med riktiga pengar som betalades till Vattenfall för riktig laddning. Du snackar om hur det i teorin borde gå till om en arbetslös dagdrivare under perfekta förhållanden kunde stå beredd i startgropen för att avsluta laddningen precis när denne fått vad han/hon behöver.

Med snabbladdning ser caset helt annorlunda ut då man som regel kan vänta i närheten medan bilen laddas.
Okay, jag överdrev lite, men nu överdrev du åt andra hållet. Du stod inte i 2h 30m utan i 2h 36m, och om du skulle tankat 37,5 kWh som du säger att egentligen behövde så skulle du inte stått 1h 45m utan 1h 42m, dvs nästan en timme för länge ändå. Men visst, det var inte en övertankning med 100% som jag skrev utan med ca 50%.

För att komma tillbaks lite närmare ämnet - är det vanligt med såhär hög minutdebitering för AC-laddare? Jag fick intrycket när de lanserade den här prismodellen att det bara skulle gälla snabbladdare.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Herr X skrev:
danni skrev:

Vem bryr sig om lite fågelbajs och klet från lövträd... ;)
Jag vet, ganska exakt, hur mycket Vattenfall i genomsnitt betalar för en ABB laddare, hyra av mark, bygg- och anläggningsarbeten, nätanslutning, överföringsavgift, el och skatter.
Eftersom de flesta här tycks vara rörande överens om att Vattenfalls och Fortums priser är hutlösa så vore det intressant att få veta hur mycket ni tycker att det ska få kosta per minut baserat på att den kan leverera upp till cirka 0,7 kW i minuten? Att parkeringen är "gratis" under tiden bilen står och laddar kan vi bortse ifrån.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tycker att dubbla priset mot vad det kostar hemma är ok. Så då hamnar minutpriset på 1,50kr, under förutsättning att den ger 0,7 kWh per minut.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

+46 skrev:
Jag vet, ganska exakt, hur mycket Vattenfall i genomsnitt betalar för en ABB laddare, hyra av mark, bygg- och anläggningsarbeten, nätanslutning, överföringsavgift, el och skatter.
Eftersom de flesta här tycks vara rörande överens om att Vattenfalls och Fortums priser är hutlösa så vore det intressant att få veta hur mycket ni tycker att det ska få kosta per minut baserat på att den kan leverera upp till cirka 0,7 kW i minuten? Att parkeringen är "gratis" under tiden bilen står och laddar kan vi bortse ifrån.
Jag ser vad du fiskar efter, men hela ditt resonemang bygger på att Vattenfall inte har något annat alternativ än att sätta upp en kylskåpsstor kombinerad DC/AC-laddare under ett fågelträd där det inte finns ström sedan tidigare. Kostnadsbilden inkluderar dessutom ett system med nedladdbar mobilapp och app-betalning som ingen har bett om.
På andra håll sätter man upp en liten 22kW laddbox på en plats där det redan finns ström och tar betalt via telefonräkning/SMS som redan finns out of the box från en mängd leverantörer. Det är helt uppenbart att Vattenfall betalat 50 gånger mer än vad de hade behövt för att erbjuda laddning som täcker konsumenternas behov, och deras kostnadsnivå är därför helt ointressant.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Herr X skrev:
+46 skrev:
Jag ser vad du fiskar efter, men hela ditt resonemang bygger på att Vattenfall inte har något annat alternativ än att sätta upp en kylskåpsstor kombinerad DC/AC-laddare under ett fågelträd där det inte finns ström sedan tidigare. Kostnadsbilden inkluderar dessutom ett system med nedladdbar mobilapp och app-betalning som ingen har bett om.
På andra håll sätter man upp en liten 22kW laddbox på en plats där det redan finns ström och tar betalt via telefonräkning/SMS som redan finns out of the box från en mängd leverantörer. Det är helt uppenbart att Vattenfall betalat 50 gånger mer än vad de hade behövt för att erbjuda laddning som täcker konsumenternas behov, och deras kostnadsnivå är därför helt ointressant.
Nu tror jag inte att Vattenfall i första hand bygger infrastruktur för att dagligen förse privatbilismen med ett alternativ till att ladda bilen hemma eller på jobbet. Målgruppen är istället yrkesbilismen i våra storstäder...
Frågan kvarstår dock för den som har en uppfattning om vad som är ett skälig minutkostnad för att ladda på några extra kWh av olika skäl.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

danni skrev:
För att komma tillbaks lite närmare ämnet - är det vanligt med såhär hög minutdebitering för AC-laddare? Jag fick intrycket när de lanserade den här prismodellen att det bara skulle gälla snabbladdare.
Vattenfall och Fortum tar 3kr/minut oavsett laddning. Har du en standard-Model S med enkelladdare, betalar du 3kr/minut för 11kW-laddning.

Vanlig 13A 230V normalladdning brukar vara inkluderat i parkeringstaxan och några andra alternativ finns egentligen inte. Om du behöver mer kräm än vad du kan få från en vanlig stickkontakt så är det 3kr minuten som gäller (förutom några strödda 22kW-laddare på torget i några landsortskommuner).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Laddpriser

Inlägg av Herr X »

+46 skrev:
Frågan kvarstår dock för den som har en uppfattning om vad som är ett skälig minutkostnad för att ladda på några extra kWh av olika skäl.
Skrev om detta i en annan tråd. 1kr/minut är skäligt för 22kW.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Skriv svar