MY_piraya skrev: ↑29 okt 2024 06:38
AAKEE skrev:
Jag har ioffsg bara sett det en dryg timme innan.
RWD-bilar med LFP-batteri har bara en motor att förvärma med, dvs halva effekten och mer mass i batteriet. De brukar börja ett par timmar innan i kallt vinterväder.
.
Hur många extra procent tar det? Tycker vår varit dålig på att projektera antalet procent kvar vid ankomst ett par gånger nu under hösten. Och går det att stänga av?(Utan då att navigera till något annat)
Hur mycket energi det går är extremt beroende på:
-Batteriets utgångstemperatur
-Utetemperaturen
-Hur långt man kör under navigering till SuC.
-Vilken sorts SuC man ska till.
Jag tror de flesta är överens om att bilen inte kommer förvärma med energi som behövs för att nå laddaren, så räckvidden till laddaren går före förvärmning. (Undantaget ör möjligen en gammal S som överskattar batterikapaciteten och riskerar att strejka före 0km på displayen.)
Under långkörning varma sommardagar når batteriet normalt 40C, vilket är den batteritemperatur där bilen börjar kyla batteriet passivt. Har man då en navigering till SuC räcker det kanske med att bilen inte kyler batteriet för att nå target på 48C för SuC v3 för model 3/Y LR/P. Om bilen ändå skulle behöva värma batteriet 8C ör det i storleksordningen 0.8kWh det går åt (baserat på 1grad/minut och 6kW effekt från motorerna).
Med värmepumpen blir det kanske ~ 0.3kWh varma sommardagar.
Min S värmer bara batteriet till 44-45C för SuC V3, så det märks knappt sommartid. Vid förkond. för laddning på SuC V2 behöver den inte alls värma batteriet sommartid på resa, det når target för V2 oavsett.
En kall vinterdag om bilen stått ute och batteriet är kallt kan det gå betydligt mer energi, är det bara en timme till Superchargern och batteriet ska värmas från ~0C till 48C kan det kanske gå 5kWh i värsta fall. (Det ”ryms” ungefär 5.3 kWh värmeenergi i ett 3/Y LR/P-batteri mellan 0C och 48C. Men under körning blir batteriet varmt av att leverera ström och motorernas rena spillvärme är kanske 1kW under körning så man behöver inte tillföra alla 5kWh.
(Många skriver på Facebook att det går 10% att värma batteriet men det är nog inte riktigt rimligt rent energimässigt).
Så, det summerade svaret är: Allt från ingen extra energi till 5-6% i stark kyla.