Frågor förkonditionera inför SuC

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Frågor förkonditionera inför SuC

Inlägg av T4s »

Blir inte riktigt klok på förkonditionering av batteriet under långresor nu när det börjar bli kallare och ni är ju experter :D

Idag knappade jag in Ljusdal SuC från ett nollgradigt Klövsjö, cirka 150km totalt. Redan efter 18km vid Böle, strax innan Rätansbyn så började bilen "brumma" och notis om förkonditionera inför snabbladdning kom upp. Sen höll den på så fram och tillbaka under 2 timmar..

Är det verkligen normalt? Varför börjar den värma upp batteriet så tidigt?
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: Frågor förkonditionera inför SuC

Inlägg av Jaegaern »

Det tar ungefär en minut per grad, tror jag. Beroende på om man har en eller två motorer.

Lita på att den gör det mest effektiva. Den börjar tidigt och sen hoppar av och på som den behöver.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Temperaturen ska upp från 0 (i ditt fall) till närmare 50 grader. Som nämnts ovan tar det minst en minut per grad. Det låter med andra ord inte orimligt.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

T4s skrev: 28 okt 2024 21:04
Blir inte riktigt klok på förkonditionering av batteriet under långresor nu när det börjar bli kallare och ni är ju experter :D

Idag knappade jag in Ljusdal SuC från ett nollgradigt Klövsjö, cirka 150km totalt. Redan efter 18km vid Böle, strax innan Rätansbyn så började bilen "brumma" och notis om förkonditionera inför snabbladdning kom upp. Sen höll den på så fram och tillbaka under 2 timmar..

Är det verkligen normalt? Varför börjar den värma upp batteriet så tidigt?
Ja, det är normalt.

Tidigare ( >2 år sedan) körde bilen all preconditioning kort ( ~30 minuter) före man anlände.
Sedan ändrade Tesla hur bilen löser det och bilen börjar mycket tidigare.
Förr drog den igång och körde värme i ett, men nu kan den göra det stegvis och börja tidigare,

Jag har ioffsg bara sett det en dryg timme innan.
RWD-bilar med LFP-batteri har bara en motor att förvärma med, dvs halva effekten och mer mass i batteriet. De brukar börja ett par timmar innan i kallt vinterväder.

AWD/P klarar som beskrivits att värma ~ 1C per minut, och target för SuC v3 är 48C, i vart fall på panasonicbatterierna som 3/Y hade innan.
Så om man bara har en timmes körning så löser bilen det ändå.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare

Inlägg av MY_piraya »

AAKEE skrev:

RWD-bilar med LFP-batteri har bara en motor att förvärma med, dvs halva effekten och mer mass i batteriet. De brukar börja ett par timmar innan i kallt vinterväder.
.
Hur många extra procent tar det? Tycker vår varit dålig på att projektera antalet procent kvar vid ankomst ett par gånger nu under hösten. Och går det att stänga av?(Utan då att navigera till något annat)
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Den förvärmer tidigt för att kunna göra det med värmepumpen, om det inte är för kallt ute. Det är på totalen mer effektivt än att använda motorstatorernas värme. Tar väldigt lite typ 10-20Wh/km.
Jag brukar dock navigera till t.ex. ljusdal i centrum istället för SuC om jag ändå ska stanna och äta, och så ändrar jag navigeringen när jag är en halvtimme bort eller så. Då hinner man äta i lugn och ro istället för att behöva flytta bilen efter 20 minuter.
På sportlov o. dyl. när det kan bli kö är det ju hyggligare att se till att man har absolut maxfart när man rullar in. Om det inte är till Gävle bro man ska, för där får man bara 70kW när det är fullt, så man vill ju inte elda för kråkorna.

:ugeek: Det finns bara ett optimum.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

MY_piraya skrev: 29 okt 2024 06:38
AAKEE skrev:

.
Hur många extra procent tar det? Tycker vår varit dålig på att projektera antalet procent kvar vid ankomst ett par gånger nu under hösten. Och går det att stänga av?(Utan då att navigera till något annat)
Hur mycket energi det går är extremt beroende på:
-Batteriets utgångstemperatur
-Utetemperaturen
-Hur långt man kör under navigering till SuC.
-Vilken sorts SuC man ska till.

Jag tror de flesta är överens om att bilen inte kommer förvärma med energi som behövs för att nå laddaren, så räckvidden till laddaren går före förvärmning. (Undantaget ör möjligen en gammal S som överskattar batterikapaciteten och riskerar att strejka före 0km på displayen.)

Under långkörning varma sommardagar når batteriet normalt 40C, vilket är den batteritemperatur där bilen börjar kyla batteriet passivt. Har man då en navigering till SuC räcker det kanske med att bilen inte kyler batteriet för att nå target på 48C för SuC v3 för model 3/Y LR/P. Om bilen ändå skulle behöva värma batteriet 8C ör det i storleksordningen 0.8kWh det går åt (baserat på 1grad/minut och 6kW effekt från motorerna).
Med värmepumpen blir det kanske ~ 0.3kWh varma sommardagar.

Min S värmer bara batteriet till 44-45C för SuC V3, så det märks knappt sommartid. Vid förkond. för laddning på SuC V2 behöver den inte alls värma batteriet sommartid på resa, det når target för V2 oavsett.

En kall vinterdag om bilen stått ute och batteriet är kallt kan det gå betydligt mer energi, är det bara en timme till Superchargern och batteriet ska värmas från ~0C till 48C kan det kanske gå 5kWh i värsta fall. (Det ”ryms” ungefär 5.3 kWh värmeenergi i ett 3/Y LR/P-batteri mellan 0C och 48C. Men under körning blir batteriet varmt av att leverera ström och motorernas rena spillvärme är kanske 1kW under körning så man behöver inte tillföra alla 5kWh.
(Många skriver på Facebook att det går 10% att värma batteriet men det är nog inte riktigt rimligt rent energimässigt).

Så, det summerade svaret är: Allt från ingen extra energi till 5-6% i stark kyla.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

AAKEE skrev: 29 okt 2024 12:54
En kall vinterdag om bilen stått ute och batteriet är kallt kan det gå betydligt mer energi, är det bara en timme till Superchargern och batteriet ska värmas från ~0C till 48C kan det kanske gå 5kWh i värsta fall. (Det ”ryms” ungefär 5.3 kWh värmeenergi i ett 3/Y LR/P-batteri mellan 0C och 48C. Men under körning blir batteriet varmt av att leverera ström och motorernas rena spillvärme är kanske 1kW under körning så man behöver inte tillföra alla 5kWh.
(Många skriver på Facebook att det går 10% att värma batteriet men det är nog inte riktigt rimligt rent energimässigt).

Så, det summerade svaret är: Allt från ingen extra energi till 5-6% i stark kyla.
Utan att ha läst vad de skriver på facebook - det är inte så att de menar att det ökar förbrukningen med 10% , snarare än att det tar 10 procentenheter av batteriet? För den utsagan är ganska sann, åtminstone på min bil - Brukar gå runt 180wh/km på vintern utan släp och när den förvärmer fullt så ligger det runt 200Wh/km
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

tor-ake skrev: 29 okt 2024 13:09
AAKEE skrev: 29 okt 2024 12:54

Utan att ha läst vad de skriver på facebook - det är inte så att de menar att det ökar förbrukningen med 10% , snarare än att det tar 10 procentenheter av batteriet? För den utsagan är ganska sann, åtminstone på min bil - Brukar gå runt 180wh/km på vintern utan släp och när den förvärmer fullt så ligger det runt 200Wh/km
Nej, det är som alla andra helt galna myter om elbilar - folk har egna ideer som ofta kan avskrivas som inte korrekta.
Alltså att det kan ta 10%, cilket det nog nästan kan på en SR+ med ett degraderat batteri.
Men inte på en ny LR…
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Men om bilen drar 10% extra. Och man ändå skall äta och har en timme över. Tjänar man då på att förvärma eller bör man hoppa det?
Med tjänar så menar jag dels ekonomiskt men även slitagemässigt.

Har man bråttom bör det vara en no-brainer. Men att ta bort laddstoppen helt som jag brukar göra gör ju att man kommer mkt längre.
Siktar ofta att komma hem med max 5%.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

pejvic skrev: 29 okt 2024 17:21
Men om bilen drar 10% extra. Och man ändå skall äta och har en timme över. Tjänar man då på att förvärma eller bör man hoppa det?
Med tjänar så menar jag dels ekonomiskt men även slitagemässigt.

Har man bråttom bör det vara en no-brainer. Men att ta bort laddstoppen helt som jag brukar göra gör ju att man kommer mkt längre.
Siktar ofta att komma hem med max 5%.
Jag förkonditionerar alltid om det är möjligt.

*Bästa sättet att minimera batterislitage vid Snabbladdning är att ha ett varmt batteri.

*Om man inte förvärmer så värmer ändå bilen batteriet vid snabbladdning till korrekt temp, så för den som vill spara pengar så tror jag att det blir dyrare att låta batteriet värmas med betald ström från Superchargern.

*Vill man att laddningen ska ta längre tid när man tex äter går det att skippa förvärmningen men gissningsvis lider bägge ovanstående bullets av det.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare

Inlägg av T4s »

När vi ändå är inne på laddning.

Ibland när jag laddar en längre period på SuC eller annan snabbladdare så kommer den gula symbolen upp vid runt 70%. Oftast har ju kW droppat ganska mycket då.

Värmer den för att kunna öka kWh eller för att inte droppa ännu snabbare mot slutet?
Senast redigerad av T4s, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare

Inlägg av agehall »

T4s skrev: 29 okt 2024 21:37

Ibland när jag laddar en längre period på SuC eller annan snabbladdare så kommer den gula symbolen upp vid runt 70%. Oftast har ju kWh droppat ganska mycket då.

Värmer den för att kunna öka kWh eller för att inte droppa ännu snabbare mot slutet?
Hoppas verkligen inte att dina kWh droppar när SOC når 70% för då kommer du i en evighetsloop.

Du tänker kanske på effekt (kW) och inte energi (kWh)?
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Ibland när jag laddar en längre period på SuC eller annan snabbladdare så kommer den gula symbolen upp vid runt 70%. Oftast har ju kWh droppat ganska mycket då.
Gula symbolen? Batterivärmning?

Ja, vid laddning på supercharger kommer bilen alltid att värma batteriet i början på laddsessionen, även om man förkonditionerat helt och hållet. Target för förvärmningen innan laddningen är lägre än target under laddning, så bilen kör batterivärme en stund i början tills batteriet nått 55C.

Här syns Batterivärmen som det röda fältet från ~19:07-19:13.
Plaid1.png

Ibland händer det att batteriet måste värmas ytterligare.
Här ett exempel när batterivärmen drog igång i absoluta slutfasen på laddningen (det var minus 32C riktig temp ute):
Batteriet laddades med 10.89kW men bilen drog 28kW från Superchargern vilket visades som 28kW laddhastighet.
Charge power.png
Ja, hög celltemperatur används för att minska interna resistansen i battericellerna så att strömmen "rinner in lättare".
(hög celltemperatur minskar öven risken för lithium plating vid snabbladdning så det skonar batteriet.)
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

MY_piraya skrev: 29 okt 2024 06:38
AAKEE skrev:

.
Varje motor värmer med mellan 2-3kw, så kör du den i en timma innan (som den gör i full effekt om den börjar från 0C), tar det alltså 3kWh.

Med det minsta batteriet i nuvarande bilar 60kWh, något lägre användbart, så drar det runt 5%.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare

Inlägg av T4s »

agehall skrev: 29 okt 2024 21:52

Hoppas verkligen inte att dina kWh droppar när SOC når 70% för då kommer du i en evighetsloop.

Du tänker kanske på effekt (kW) och inte energi (kWh)?
Ja precis. kW :D
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare

Inlägg av T4s »

AAKEE skrev: 29 okt 2024 22:18

Ja, vid laddning på supercharger kommer bilen alltid att värma batteriet i början på laddsessionen, även om man förkonditionerat helt och hållet. Target för förvärmningen innan laddningen är lägre än target under laddning, så bilen kör batterivärme en stund i början tills batteriet nått 55C.

Plaid1.png

Här ett exempel när batterivärmen drog igång i absoluta slutfasen på laddningen (det var minus 32C riktig temp ute):
Batteriet laddades med 10.89kW men bilen drog 28kW från Superchargern vilket visades som 28kW laddhastighet.
Charge power.png

Ja, hög celltemperatur används för att minska interna resistansen i battericellerna så att strömmen "rinner in lättare".
(hög celltemperatur minskar öven risken för lithium plating vid snabbladdning så det skonar batteriet.)
Intressant och tusen tack för att man alltid lär sig något nytt när du svarar här! <3

Ska försöka hålla utkik nästa gång jag laddar. Hur får du tag i datan/graferna?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

T4s skrev: 30 okt 2024 09:26

Plaid1.png

Charge power.png

Intressant och tusen tack för att man alltid lär sig något nytt när du svarar här! <3

Ska försöka hålla utkik nästa gång jag laddar. Hur får du tag i datan/graferna?
Jag använder Scan My Tesla som tar data direkt från CANBUS/BMS i bilen. Sedan skickas datan till Teslalogger och hem till enRasberry pie där man kan kika i loggarna.
Kör även Teslafi för lite over the air data.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
The Tog
Teslaägare

Inlägg av The Tog »

Upplevelse från gårdagen

Körning Sthlm-Örebro

Ville ladda upp batteriet för att slippa det idag på morgonen, därför navigation till SC i Örebro

Navigatorn ger 40% vid ankomst

Provar att ta bort SC och får 48% vid ankomst

MYLR -24

8 grader varmt under resan

Hur mycket längre skulle det ta vi Sc att ladda 48-80 utan värmning jmft med 40-80 med värmning?
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Omöjligt att svara på exakt, eftersom det beror på hur stor skillnaden är mellan batteriets temperatur innan förvärmning och den avsedda temperaturen och vilket SoC-intervall det är frågan om. Det kanske också skiljer mellan LFP, NCA och NMC batterier.
Det har hänt att jag kommit in med kallt batteri och då kan effekten mycket väl stanna på 70 kW (eller ännu lägre), vilket är rejält mycket lägre än vad min bil är kapabel till.

BTW, vid vilken tidpunkt var du vid SuC Örebro och laddade?

Tillägg: jag stannade till vid en laddstation med kallt batteri (hade kört mindre än en mil och ingen förvärmning) och 50 % SoC. Jag fick knappt 50 kW laddeffekt, dvs runt en tredjedel av vad som är normalt för den modellen vid 50 % SoC
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

The Tog skrev: 01 nov 2024 09:45
Upplevelse från gårdagen

Körning Sthlm-Örebro

Ville ladda upp batteriet för att slippa det idag på morgonen, därför navigation till SC i Örebro

Navigatorn ger 40% vid ankomst

Provar att ta bort SC och får 48% vid ankomst

MYLR -24

8 grader varmt under resan

Hur mycket längre skulle det ta vi Sc att ladda 48-80 utan värmning jmft med 40-80 med värmning?
Bilen laddar alltid mycket snabbare längre ned i SOC och vid 48% går det redan förhållandevis sakta. Bilen kommer att värma batteriet mer med köpes-el från Superchargern under laddningen så det blir inte billigare i vart fall.
De 8 procenten du sparat innan ankomst kommer du i princip få köpa batterivärme för.

Loggade ladd-data för Y LR AWD med Lg-batteriet du har:
Det är ca 6kWh i 8%, och det skulle ta knappt 3minuter med batteriet fullt förvärmt att ladda 40-48% (10% förluster inräknat).
Har inte koll på hir mycket längre tid det tar att inte förvärma, nu vintertid så drar värmepumpen värme ur batteriet för att värma kupen så det kan vara så kallt som 10-12C även om man kört väldigt långt.
- Vilket innebär att batteriet inte kommer ladda speciellt fort i början i jämförelse.

Jag har laddat en gång på fyra år utan komplett förvärmning och då tyckte jag batteriet laddades alldeles för fort i början när det var kallt (med hänsyn till slitage). Dockninte samma batteri som ditt. Jag låter alltid bilen värma batteriet fullt ut om jag kan.
IMG_1698.jpeg
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Milo2021
Teslaägare

Inlägg av Milo2021 »

Plaid1.png

Charge power.png

Kanske novis här men vart har du fått graf/laddkurvan och all den informationen?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Milo2021 skrev: 06 nov 2024 18:36

Plaid1.png

Charge power.png

Kanske novis här men vart har du fått graf/laddkurvan och all den informationen?
Teslalogger. (Teslalogger.de)
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
The Tog
Teslaägare

Inlägg av The Tog »

Hur ska man tänka nu i vinter?

Om man vet att man behöver göra ett längre stopp 45-75 min pga lunch, barn, jobb osv.

Kan man skita i förkonditioneringen och föredra lite bättre räckvidd framför laddhastighet?

Sliter det mycket extra på batteriet?
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

The Tog skrev: 25 nov 2024 08:35
Hur ska man tänka nu i vinter?

Om man vet att man behöver göra ett längre stopp 45-75 min pga lunch, barn, jobb osv.

Kan man skita i förkonditioneringen och föredra lite bättre räckvidd framför laddhastighet?

Sliter det mycket extra på batteriet?
Systemet som sköter om batteriet anpassar laddhastigheten till vad batteriet kan ta emot, men det är bättre för batteriet att snabbladda när det är varmt och gött, blir mindre av något som kallas litiumplätering.

Om du inte vill bränna de där extra kWh som går åt för att värma upp batteriet till 40 grader eller däromkring, kommer de att ta den energin från snabbladdaren istället, efter du pluggat in, så du sparar inget, egentligen.

Kort sagt - det går inte att göra fel - gör som passar dig bäst, så anpassar datorn i bilen laddningen och värmningen själv.

Snällast är dock att ladda långsamt från en laddstolpe t.ex. över natten, så om du har möjlighet att göra det - gör det.
Skriv svar