Jag är inte helt med på vad Active Curve Assist gör.
Kan någon förklara?
Jag såg att det blinkade en text om det på skärmen idag när jag körde men tyckte inte bilen betedde sig annorlunda.
Min gissning är att de helt enkelt struntar i kraven i UNECE R79 för vilken vinkel bilen max får styra i eftersom R171 är på ingång.
3 m/s² max lateral acceleration..
edit: Förhoppningsvis anpassar de farten bättre med, och då kanske man inte behöver strunta i R79. Förut har inte Tesla anpassat farten för att klara skarpa kurvor utan att gena så vitt jag märkt.
Jag har fortfarande 32.7 och måste säga att spökbromsningarna numer är helt oacceptabla. Körde E18 med nyligen ombyggda sträckor på vanliga adaptiva farthållaren och vid flera tillfällen bromsade bilen tvärt ner till 80 från 110 pga att den tror att den gamla 2+1 vägen fortfarande existerar. Vidare spökbromsningar för fordon vid sidan av vägen. Vidare spökbromsningar före broar. Det är ju lite smått ironiskt att en bil som är insåld som ”nästan självkörande” inte har en fungerande dum farthållare. Detta är mitt största och egentligen enda allvarliga klagomål på bilen.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Jag har fortfarande 32.7 och måste säga att spökbromsningarna numer är helt oacceptabla. Körde E18 med nyligen ombyggda sträckor på vanliga adaptiva farthållaren och vid flera tillfällen bromsade bilen tvärt ner till 80 från 110 pga att den tror att den gamla 2+1 vägen fortfarande existerar. Vidare spökbromsningar för fordon vid sidan av vägen. Vidare spökbromsningar före broar. Det är ju lite smått ironiskt att en bil som är insåld som ”nästan självkörande” inte har en fungerande dum farthållare. Detta är mitt största och egentligen enda allvarliga klagomål på bilen.
Håller med.
Just farthållaren är det sämsta med hela bilen. Klart sämre än de flesta andra bilmärkens adaptiva farthållare.
Självstyrningen tycker jag dock är bättre än på de flesta andra bilmärken, även om den också har sina brister. Tyvärr dras intrycket av självstyrningen ner kraftigt av farthållarens beteende, och det är många som sågar AP:n som helhet pga detta, vilket är synd.
Fattar inte hur Tesla kan misslyckas så stor med en så "enkel" grej som farthållaren.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Jag har fortfarande 32.7 och måste säga att spökbromsningarna numer är helt oacceptabla. Körde E18 med nyligen ombyggda sträckor på vanliga adaptiva farthållaren och vid flera tillfällen bromsade bilen tvärt ner till 80 från 110 pga att den tror att den gamla 2+1 vägen fortfarande existerar. Vidare spökbromsningar för fordon vid sidan av vägen. Vidare spökbromsningar före broar. Det är ju lite smått ironiskt att en bil som är insåld som ”nästan självkörande” inte har en fungerande dum farthållare. Detta är mitt största och egentligen enda allvarliga klagomål på bilen.
Håller med.
Just farthållaren är det sämsta med hela bilen. Klart sämre än de flesta andra bilmärkens adaptiva farthållare.
Självstyrningen tycker jag dock är bättre än på de flesta andra bilmärken, även om den också har sina brister. Tyvärr dras intrycket av självstyrningen ner kraftigt av farthållarens beteende, och det är många som sågar AP:n som helhet pga detta, vilket är synd.
Fattar inte hur Tesla kan misslyckas så stor med en så "enkel" grej som farthållaren.
Misslyckandet verkar framförallt vara att det fungerar så varierande mellan bilindivider. Själv har jag väldigt lite problem med spökbromsningar, kanske någon enstaka per 50-60 mil och då bara att den mjukt sänker farten utan anledning. Kör mycket på landsväg i norrland, men även en hel del motorväg söderut. Det som jag däremot tycker är trist är att den inte reagerar på renar på vägen - är som att bilen inte ser dem...
Jag har fortfarande 32.7 och måste säga att spökbromsningarna numer är helt oacceptabla. Körde E18 med nyligen ombyggda sträckor på vanliga adaptiva farthållaren och vid flera tillfällen bromsade bilen tvärt ner till 80 från 110 pga att den tror att den gamla 2+1 vägen fortfarande existerar. Vidare spökbromsningar för fordon vid sidan av vägen. Vidare spökbromsningar före broar. Det är ju lite smått ironiskt att en bil som är insåld som ”nästan självkörande” inte har en fungerande dum farthållare. Detta är mitt största och egentligen enda allvarliga klagomål på bilen.
Håller med.
Just farthållaren är det sämsta med hela bilen. Klart sämre än de flesta andra bilmärkens adaptiva farthållare.
Självstyrningen tycker jag dock är bättre än på de flesta andra bilmärken, även om den också har sina brister. Tyvärr dras intrycket av självstyrningen ner kraftigt av farthållarens beteende, och det är många som sågar AP:n som helhet pga detta, vilket är synd.
Fattar inte hur Tesla kan misslyckas så stor med en så "enkel" grej som farthållaren.
Misslyckandet verkar framförallt vara att det fungerar så varierande mellan bilindivider. Själv har jag väldigt lite problem med spökbromsningar, kanske någon enstaka per 50-60 mil och då bara att den mjukt sänker farten utan anledning. Kör mycket på landsväg i norrland, men även en hel del motorväg söderut. Det som jag däremot tycker är trist är att den inte reagerar på renar på vägen - är som att bilen inte ser dem...
Att det är så varierande mellan olika bilar gör det än mindre troligt att det kommer lösa sig inom en snar framtid
För mig är det helt uteslutet att använda farthållaren på något annat än 2+2 vägar, men då använder jag AP så farthållaren är helt meningslös i min bil.
Jag åker en del på E45 och 84 och har fått tvärnit vid mer än hälften av möten med lastbil/buss men även inbromsningar vid vanliga bilar ibland.
Det är ju ganska glest på de vägarna så försöker varje gång men ger upp efter några panikbromsar när jag glömt att avaktivera farthållaren vid ett möte.
Som sagt tidigare, det är svårt att glädjas över filhållningen/EAP som är väldigt bra när inte farthållaren fungerar.
Fick in 38.2 idag och lyckades" provocera" fram ACA. Dvs den bromsade omotiverat i en kurva. blinkade till ett par gånger även på rakväg med omotiverad spökbroms.
Installerar 38.2 nu - körde några mil motorväg på morgonen innan uppdateringen och AP är fortfarande kinkig med att jag belastar ratten för mig. Hoppas det blir bättring nu!
Fick in 38.2 idag och lyckades" provocera" fram ACA. Dvs den bromsade omotiverat i en kurva. blinkade till ett par gånger även på rakväg med omotiverad spökbroms.
Hmm, jag tycker det verkar helt tvärtom. Fick upp kurvassistansskylten på en motorvägsavfart som den tog jämnt, snyggt och prydligt som en människa ungefär. Inte som NoA kört tidigare att den bromsar ryckigt och vinglar i körfältet.
Laddar in 38.2 just nu. Hoppas de fixat tillbaka att låta 12v uttaget vara aktivt vid låst bil. Men själv tror jag inte det är löst.
Har Tesla meddelat om det var en bugg eller en feature att koppla ur 12V-uttaget?
Det är en feature, inte en bugg. Det lär inte komma tillbaka:
Tesla has decided to restrict 12V power access for safety reasons—namely, to “reduce the likelihood of thermal events” when third-party devices are left powered on without users present. Tesla reached out to the fan in question by phone, and they seemed to be sticking to that line.
It seems that Tesla is resolute that it was due to safety reasons and that the change would not be “fixed” or allowed in a future software update – as this was an intentional change for safety reasons.
Other sources have reported that the change was due to potential misuse of the 12V power access, with people wiring 1200w microwaves and kettles or jury-rigging 240v to 120v adapters, which had apparently been the cause of multiple fires in Tesla vehicles within China.
Laddar in 38.2 just nu. Hoppas de fixat tillbaka att låta 12v uttaget vara aktivt vid låst bil. Men själv tror jag inte det är löst.
Har Tesla meddelat om det var en bugg eller en feature att koppla ur 12V-uttaget?
Det är en feature, inte en bugg. Det lär inte komma tillbaka:
Tesla has decided to restrict 12V power access for safety reasons—namely, to “reduce the likelihood of thermal events” when third-party devices are left powered on without users present. Tesla reached out to the fan in question by phone, and they seemed to be sticking to that line.
It seems that Tesla is resolute that it was due to safety reasons and that the change would not be “fixed” or allowed in a future software update – as this was an intentional change for safety reasons.
Other sources have reported that the change was due to potential misuse of the 12V power access, with people wiring 1200w microwaves and kettles or jury-rigging 240v to 120v adapters, which had apparently been the cause of multiple fires in Tesla vehicles within China.
Laddar in 38.2 just nu. Hoppas de fixat tillbaka att låta 12v uttaget vara aktivt vid låst bil. Men själv tror jag inte det är löst.
Har Tesla meddelat om det var en bugg eller en feature att koppla ur 12V-uttaget?
Det är en feature, inte en bugg. Det lär inte komma tillbaka:
Tesla has decided to restrict 12V power access for safety reasons—namely, to “reduce the likelihood of thermal events” when third-party devices are left powered on without users present. Tesla reached out to the fan in question by phone, and they seemed to be sticking to that line.
It seems that Tesla is resolute that it was due to safety reasons and that the change would not be “fixed” or allowed in a future software update – as this was an intentional change for safety reasons.
Other sources have reported that the change was due to potential misuse of the 12V power access, with people wiring 1200w microwaves and kettles or jury-rigging 240v to 120v adapters, which had apparently been the cause of multiple fires in Tesla vehicles within China.
Kollade instruktionsboken och det är väl ganska tydligt att 12 v bara är tillgängligt när en användare anses närvarande. Hänger säkert ihop med brandrisk osv.
Installerade precis 2024.38.2 men denna uppdatering verkar främst handla om Spotify vinklade spegellägen. Det står inget om nödbromsen .
Kollade instruktionsboken och det är väl ganska tydligt att 12 v bara är tillgängligt när en användare anses närvarande. Hänger säkert ihop med brandrisk osv.
Märkligt att brandrisken är större i Teslor än i andra bilar.
En konsekvens av att man bytt till 16V?
Fick upp kurvassistans på skärmen på en nästan rak väg. Vad är vitsen med denna funktion?
Kan ju fatta att det är ok vid avfarten etc men så där bara på vägen. Hoppas inte det blir som Kina bilarna att de sänker farten 10kmh i kurvor på vägen.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Jag har fortfarande 32.7 och måste säga att spökbromsningarna numer är helt oacceptabla. Körde E18 med nyligen ombyggda sträckor på vanliga adaptiva farthållaren och vid flera tillfällen bromsade bilen tvärt ner till 80 från 110 pga att den tror att den gamla 2+1 vägen fortfarande existerar. Vidare spökbromsningar för fordon vid sidan av vägen. Vidare spökbromsningar före broar. Det är ju lite smått ironiskt att en bil som är insåld som ”nästan självkörande” inte har en fungerande dum farthållare. Detta är mitt största och egentligen enda allvarliga klagomål på bilen.
Håller med.
Just farthållaren är det sämsta med hela bilen. Klart sämre än de flesta andra bilmärkens adaptiva farthållare.
Självstyrningen tycker jag dock är bättre än på de flesta andra bilmärken, även om den också har sina brister. Tyvärr dras intrycket av självstyrningen ner kraftigt av farthållarens beteende, och det är många som sågar AP:n som helhet pga detta, vilket är synd.
Fattar inte hur Tesla kan misslyckas så stor med en så "enkel" grej som farthållaren.
Misslyckandet verkar framförallt vara att det fungerar så varierande mellan bilindivider. Själv har jag väldigt lite problem med spökbromsningar, kanske någon enstaka per 50-60 mil och då bara att den mjukt sänker farten utan anledning. Kör mycket på landsväg i norrland, men även en hel del motorväg söderut. Det som jag däremot tycker är trist är att den inte reagerar på renar på vägen - är som att bilen inte ser dem...
Att det är så varierande mellan olika bilar gör det än mindre troligt att det kommer lösa sig inom en snar framtid
För mig är det helt uteslutet att använda farthållaren på något annat än 2+2 vägar, men då använder jag AP så farthållaren är helt meningslös i min bil.
Jag åker en del på E45 och 84 och har fått tvärnit vid mer än hälften av möten med lastbil/buss men även inbromsningar vid vanliga bilar ibland.
Det är ju ganska glest på de vägarna så försöker varje gång men ger upp efter några panikbromsar när jag glömt att avaktivera farthållaren vid ett möte.
Som sagt tidigare, det är svårt att glädjas över filhållningen/EAP som är väldigt bra när inte farthållaren fungerar.
Undrar om det är din bil det är fel på eller nåt annat.
Min tankade ner 38.2 men sen försvann den.
Bilens farthållare är livsfarlig, vågar inte ha den aktiv när jag kör hästtransporten.
Hoppas 38.2 blir bättre, eller?
Samma för mig, började ladda ner men försvann. Ser att 38.6 är på gång ut.
Farthållaren livsfarlig?? 4500 mil snart och inte upplevt det så. Lite väl nervös ibland kanske.
För en häst inne i hästkärran är det nog inte helt riskfritt med plötsliga kraftiga inbromsningar.
Precis, låg på E45 på farthållare och plötsligt fick bilen för sig att fordonet på påfarten var farlig och bromsade till.
Tur man är van och kan motverka. Men hästen tappar balansen och det kan bli hur allvarligt som helst.
Lite för Offtopic..
Hoppas det blir bättre snart med mjukvaran
Nissan Leaf 40kWh 2018
Hyundai Ioniq 5 Advanced RWD 2021
Model Y LR 2024
Jag tycker att regenereringen är mildare sedan någon uppdatering. Har 32.7. Nu har jag börjat sträcka mig efter bromspedalen och behöver inte släppa gaspedalen lika försiktigt. Någon som känner igen det?