Jag blundar inte för Kina, jag undrar bara på vilket sätt Kinas marknad för elbilar är mer skyddad än USA.martinot skrev: ↑03 okt 2024 12:07På liknande sätt så är det så att rena kinesiska bolag har förtur till subventioner i Kina.backe skrev: ↑03 okt 2024 09:47Vad är tullarna för kinesiska bilar i USA och tvärtom?martinot skrev: ↑03 okt 2024 09:05Skulle tvärt om säga att Kina generellt har en betydligt mer skyddad marknad än den amerikanska.backe skrev: ↑03 okt 2024 05:34Ingen har väl en så skyddad hemmamarknad som Tesla(och några andra amerikanska bilmärken), och Tesla är som enda utländska bilmärke tillåtna att ha en egen bilfabrik i Kommunistdiktaturen Kina hur nu det gick till?SwedishAdvocate skrev: ↑02 okt 2024 23:28
Kommer också ihåg den intervjun. Minns att jag kollade upp vilka bilar han syftade på, och att jag åtm. utseendemässigt tyckte att den bil/de bilar från Bygg Dina Drömmar™ som Elon talade om då såg ut som kompletta Clown cars.
Men det här var ju som sagt för ~10-12(?) år sedan, och uppenbarligen har ju åtm. någon på Bygg Dina Drömmar™ fattat hur en bil ska se ut sen dess... Sen hjälper det ju antagligen även till en aning att dessutom ha tillgång till världens största hemmamarknad för bilar. En marknad som man dessutom skyddat med väsentligt högre importtullar än vad t.ex Europa haft gentemot Kommunistdiktaturen Kina. Tullar som man haft på plats i minst i minst ~10-12 år eller hur många år det nu handlar om...
Inte ens amerikanska bilar med batterikomponenter från Kina får statliga subventioner i USA...
Märkligt med alla som alltid hackar på USA, men samtidigt helt blundar för när Kina gör exakt samma sak (och sedan längre tillbaka).
Ränteerbjudande M3P HL
Moderator: Redaktion
Re: Ränteerbjudande M3P HL
Re: Ränteerbjudande M3P HL
Nu är detta inte en åsikt utan fakta, och du har fel. Men låt oss ta denna diskussion i en annantråd om du vill fortsätta?
-
- Inlägg: 7351
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Ränteerbjudande M3P HL
Skrev ett svar och flyttade diskussionen hit istället:
viewtopic.php?t=36405
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Ränteerbjudande M3P HL
Och det var ju också precis därför jag skrev såhär:martinot skrev: ↑03 okt 2024 09:09Har en mycket mer negativ erfarenhet av BMW och Mini ÅF gällande service och problem än vad jag någonsin haft med Tesla, men det kan säkert variera. Älskar bilarna vi har (BMW 5-serie och Mini Cooper SE), men den dåliga service och bemötande jag fått gör att jag troligen skippar att överväga en ny bil från BMW/Mini (iaf. inte från Bilia som ÅF).TobbeW skrev: ↑03 okt 2024 06:31Då jag själv arbetar med ett av dessa märken: Hela synen på kunden är iaf betydligt mer premium än vad Teslas kundbemötande verkar vara...Justin Time skrev: ↑02 okt 2024 23:28Är det mer premium att köra omkring i en taxi (MB) eller en bil som varenda skägg i orten har (BMW)?
Därmed inte sagt att det aldrig förekommer missnöjda kunder eller konflikter inom andra bilmärken.
Bilarna i sig får var och en avgöra vad som passar en själv bäst, men bilen i sig är ju bara en del av "helheten" många köper en bil om dom vet att dom får bra hjälp av verkstaden om det uppstår problem tex, bara som ett exempel![]()
"Därmed inte sagt att det aldrig förekommer missnöjda kunder eller konflikter inom andra bilmärken."
Model 3 Performance Highland
Re: Ränteerbjudande M3P HL
Absolut. Gav bara min egna upplevelse. Påstod aldrig heller att det är mer än så. Så lite osäker vad du är ute efter?TobbeW skrev: ↑03 okt 2024 19:17Och det var ju också precis därför jag skrev såhär:martinot skrev: ↑03 okt 2024 09:09Har en mycket mer negativ erfarenhet av BMW och Mini ÅF gällande service och problem än vad jag någonsin haft med Tesla, men det kan säkert variera. Älskar bilarna vi har (BMW 5-serie och Mini Cooper SE), men den dåliga service och bemötande jag fått gör att jag troligen skippar att överväga en ny bil från BMW/Mini (iaf. inte från Bilia som ÅF).TobbeW skrev: ↑03 okt 2024 06:31Då jag själv arbetar med ett av dessa märken: Hela synen på kunden är iaf betydligt mer premium än vad Teslas kundbemötande verkar vara...Justin Time skrev: ↑02 okt 2024 23:28Är det mer premium att köra omkring i en taxi (MB) eller en bil som varenda skägg i orten har (BMW)?
Därmed inte sagt att det aldrig förekommer missnöjda kunder eller konflikter inom andra bilmärken.
Bilarna i sig får var och en avgöra vad som passar en själv bäst, men bilen i sig är ju bara en del av "helheten" många köper en bil om dom vet att dom får bra hjälp av verkstaden om det uppstår problem tex, bara som ett exempel![]()
"Därmed inte sagt att det aldrig förekommer missnöjda kunder eller konflikter inom andra bilmärken."
Skrev själv ”det kan säkert variera” (om vi nu är inne på citeringar).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Ränteerbjudande M3P HL
Inte bara en ny bil utan också en toppversion av en modell som dom antagligen tänker
att folk väljer för just det och då kanske räntan inte spelar lika stor roll.
Lite som att Ferraris kunder inte tjafsar om ränterabatter (gissar jag iaf).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Ränteerbjudande M3P HL
Hos Ferrari är det tvärtom att kunderna får betala mera för att få köpa enBjelke skrev: ↑04 okt 2024 11:17Inte bara en ny bil utan också en toppversion av en modell som dom antagligen tänker
att folk väljer för just det och då kanske räntan inte spelar lika stor roll.
Lite som att Ferraris kunder inte tjafsar om ränterabatter (gissar jag iaf).
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Ränteerbjudande M3P HL
Poängen med mitt inlägg kanske inte var specifikt att räntan var på 2% eller 5%...det kanske egentligen spelar en mindre roll?
Men att man har en räntesats angiven på hemsidan som
inte visar sig stämma efter att man har "köpt" bilen och finansen från i detta fall DNB skall godkännas, och att man då snabbt som attan ändrar denna miss på hemsidan och låtsas som inget är för mig ändå rätt märkligt?
Lika märkligt som att man mer än halverar det föreslagna priset på inbytesbilen när man väl är på plats?
Bilen i sig är jag dock nöjd med, förutom att främre stänkskydden (som satt på vid leverans) sitter så lågt att dom inte klarar av en full fjädringsrörelse utan att skrapa i backen
Men att man har en räntesats angiven på hemsidan som
inte visar sig stämma efter att man har "köpt" bilen och finansen från i detta fall DNB skall godkännas, och att man då snabbt som attan ändrar denna miss på hemsidan och låtsas som inget är för mig ändå rätt märkligt?
Lika märkligt som att man mer än halverar det föreslagna priset på inbytesbilen när man väl är på plats?
Bilen i sig är jag dock nöjd med, förutom att främre stänkskydden (som satt på vid leverans) sitter så lågt att dom inte klarar av en full fjädringsrörelse utan att skrapa i backen
Model 3 Performance Highland
Re: Ränteerbjudande M3P HL
Så gott som alla reserverar väl sig för felskrivningar. Låter ju som det var just en sådan här.TobbeW skrev: ↑05 okt 2024 14:46Poängen med mitt inlägg kanske inte var specifikt att räntan var på 2% eller 5%...det kanske egentligen spelar en mindre roll?
Men att man har en räntesats angiven på hemsidan som
inte visar sig stämma efter att man har "köpt" bilen och finansen från i detta fall DNB skall godkännas, och att man då snabbt som attan ändrar denna miss på hemsidan och låtsas som inget är för mig ändå rätt märkligt?
Lika märkligt som att man mer än halverar det föreslagna priset på inbytesbilen när man väl är på plats?
Bilen i sig är jag dock nöjd med, förutom att främre stänkskydden (som satt på vid leverans) sitter så lågt att dom inte klarar av en full fjädringsrörelse utan att skrapa i backen![]()
Re: Ränteerbjudande M3P HL
Absolut, visst kan det bli fel, och det är ju oftast när det blir ett fel/eller problem som man märker om man kommer att ha ett fortsatt förtroende eller inte för märket/produkten/personen eller vad det nu må vara 

Model 3 Performance Highland
Re: Ränteerbjudande M3P HL
Blev lite glad men tyvärr så finns det inte längre!
----------
*250 000 kr (36 %) betalt, 36 månader, 10 000 kilometer, 5,49 % årlig ränta, 684 170 kr Inköpspris
Inklusive destinations- och dokumentavgift på 9 180 kr
----------
----------
*250 000 kr (36 %) betalt, 36 månader, 10 000 kilometer, 5,49 % årlig ränta, 684 170 kr Inköpspris
Inklusive destinations- och dokumentavgift på 9 180 kr
----------
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 917
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Ränteerbjudande M3P HL
Förstår, du har en poäng.Fredrik j skrev: ↑03 okt 2024 07:59Nej, inte nödvändigtvis. Jag tycker premium mest handlar om immateriella egenskaper.Sportbilsentusiasten skrev: ↑03 okt 2024 07:00Premium är en produktegenskap, inget annat.Justin Time skrev: ↑02 okt 2024 23:28Är det mer premium att köra omkring i en taxi (MB) eller en bil som varenda skägg i orten har (BMW)?
Att man kan ta betalt för ett varumärke, status, förväntningar som uttryckligen inte utlovats. Förtroende. Det är ju svårt att komma dit utan produktegenskaper men det är inte nödvändigt för att bibehålla.
Tillverkarna strävar dit eftersom man kan ta mer betalt utan öka kostnaden.
Att själv utnämna sig till premium är lite som att själv säga att man är rolig.
Men hur tänker du om ett premiummärkes budgetprodukter?
MB A, B, C-klass är inte premium.
Deras EQE/S likaså.
Plast o saknar gedigen känsla.
Samma med Porsches instegsmodell Macan.
Tvärtom med Highland, börjar kännas mer o mer premium
För mig är det en produktegenskap.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Ränteerbjudande M3P HL
Det är precis det jag menar. MB A, B och C är fortfarande sedda som premiumbilar. Dom rider på varumärket MB.Sportbilsentusiasten skrev: ↑06 okt 2024 11:24Förstår, du har en poäng.Fredrik j skrev: ↑03 okt 2024 07:59Nej, inte nödvändigtvis. Jag tycker premium mest handlar om immateriella egenskaper.Sportbilsentusiasten skrev: ↑03 okt 2024 07:00Premium är en produktegenskap, inget annat.Justin Time skrev: ↑02 okt 2024 23:28Är det mer premium att köra omkring i en taxi (MB) eller en bil som varenda skägg i orten har (BMW)?
Att man kan ta betalt för ett varumärke, status, förväntningar som uttryckligen inte utlovats. Förtroende. Det är ju svårt att komma dit utan produktegenskaper men det är inte nödvändigt för att bibehålla.
Tillverkarna strävar dit eftersom man kan ta mer betalt utan öka kostnaden.
Att själv utnämna sig till premium är lite som att själv säga att man är rolig.
Men hur tänker du om ett premiummärkes budgetprodukter?
MB A, B, C-klass är inte premium.
Deras EQE/S likaså.
Plast o saknar gedigen känsla.
Samma med Porsches instegsmodell Macan.
Tvärtom med Highland, börjar kännas mer o mer premium
För mig är det en produktegenskap.
Porsche är också etablerat premium och det spiller över på macan som faktiskt har förvånansvärt mycket porschekänsla. Jag tycker macan lever upp till premium.
Jag tycker bilar kan ha egenskaper precis som premiumbilar utan att för den skull bli det.
Premiumstämpeln är något som kommer smygande.
Re: Ränteerbjudande M3P HL
Tycker att Tesla blir mer premiumkänsla för varje ny generation/uppdatering, medans MB (som jag kört flera i 15 års tid) blir mindre premiumkänsla för varje ny generation/uppdatering.Sportbilsentusiasten skrev: ↑06 okt 2024 11:24Förstår, du har en poäng.Fredrik j skrev: ↑03 okt 2024 07:59Nej, inte nödvändigtvis. Jag tycker premium mest handlar om immateriella egenskaper.Sportbilsentusiasten skrev: ↑03 okt 2024 07:00Premium är en produktegenskap, inget annat.Justin Time skrev: ↑02 okt 2024 23:28Är det mer premium att köra omkring i en taxi (MB) eller en bil som varenda skägg i orten har (BMW)?
Att man kan ta betalt för ett varumärke, status, förväntningar som uttryckligen inte utlovats. Förtroende. Det är ju svårt att komma dit utan produktegenskaper men det är inte nödvändigt för att bibehålla.
Tillverkarna strävar dit eftersom man kan ta mer betalt utan öka kostnaden.
Att själv utnämna sig till premium är lite som att själv säga att man är rolig.
Men hur tänker du om ett premiummärkes budgetprodukter?
MB A, B, C-klass är inte premium.
Deras EQE/S likaså.
Plast o saknar gedigen känsla.
Samma med Porsches instegsmodell Macan.
Tvärtom med Highland, börjar kännas mer o mer premium
För mig är det en produktegenskap.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 917
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Ränteerbjudande M3P HL
Jo det kan vara så att MB A, B och C är sedda som premiumbilar - vilket man blir varse om inte stämmer. Om man klämmer på dom i hallen.Fredrik j skrev: ↑06 okt 2024 11:36Det är precis det jag menar. MB A, B och C är fortfarande sedda som premiumbilar. Dom rider på varumärket MB.Sportbilsentusiasten skrev: ↑06 okt 2024 11:24Förstår, du har en poäng.Fredrik j skrev: ↑03 okt 2024 07:59Nej, inte nödvändigtvis. Jag tycker premium mest handlar om immateriella egenskaper.Sportbilsentusiasten skrev: ↑03 okt 2024 07:00Premium är en produktegenskap, inget annat.Justin Time skrev: ↑02 okt 2024 23:28Är det mer premium att köra omkring i en taxi (MB) eller en bil som varenda skägg i orten har (BMW)?
Att man kan ta betalt för ett varumärke, status, förväntningar som uttryckligen inte utlovats. Förtroende. Det är ju svårt att komma dit utan produktegenskaper men det är inte nödvändigt för att bibehålla.
Tillverkarna strävar dit eftersom man kan ta mer betalt utan öka kostnaden.
Att själv utnämna sig till premium är lite som att själv säga att man är rolig.
Men hur tänker du om ett premiummärkes budgetprodukter?
MB A, B, C-klass är inte premium.
Deras EQE/S likaså.
Plast o saknar gedigen känsla.
Samma med Porsches instegsmodell Macan.
Tvärtom med Highland, börjar kännas mer o mer premium
För mig är det en produktegenskap.
Porsche är också etablerat premium och det spiller över på macan som faktiskt har förvånansvärt mycket porschekänsla. Jag tycker macan lever upp till premium.
Jag tycker bilar kan ha egenskaper precis som premiumbilar utan att för den skull bli det.
Premiumstämpeln är något som kommer smygande.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 917
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Ränteerbjudande M3P HL
Merca har haft lite el-panik senaste 5åren.martinot skrev: ↑07 okt 2024 04:33Tycker att Tesla blir mer premiumkänsla för varje ny generation/uppdatering, medans MB (som jag kört flera i 15 års tid) blir mindre premiumkänsla för varje ny generation/uppdatering.Sportbilsentusiasten skrev: ↑06 okt 2024 11:24Förstår, du har en poäng.Fredrik j skrev: ↑03 okt 2024 07:59Nej, inte nödvändigtvis. Jag tycker premium mest handlar om immateriella egenskaper.Sportbilsentusiasten skrev: ↑03 okt 2024 07:00Premium är en produktegenskap, inget annat.Justin Time skrev: ↑02 okt 2024 23:28Är det mer premium att köra omkring i en taxi (MB) eller en bil som varenda skägg i orten har (BMW)?
Att man kan ta betalt för ett varumärke, status, förväntningar som uttryckligen inte utlovats. Förtroende. Det är ju svårt att komma dit utan produktegenskaper men det är inte nödvändigt för att bibehålla.
Tillverkarna strävar dit eftersom man kan ta mer betalt utan öka kostnaden.
Att själv utnämna sig till premium är lite som att själv säga att man är rolig.
Men hur tänker du om ett premiummärkes budgetprodukter?
MB A, B, C-klass är inte premium.
Deras EQE/S likaså.
Plast o saknar gedigen känsla.
Samma med Porsches instegsmodell Macan.
Tvärtom med Highland, börjar kännas mer o mer premium
För mig är det en produktegenskap.
Tycker de demobilar som står i hallen numera är bättre ihopskruvade.
Så EQE/S kom var de första rena katastrofen...
EQC är klart tightare.
Tesla gör samma resa till bättre ihopskruvad allt eftersom
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Re: Ränteerbjudande M3P HL
Otroligt mycket status med mercedes i vissa kretsar. Det sitter djupt.Sportbilsentusiasten skrev: ↑07 okt 2024 12:39Jo det kan vara så att MB A, B och C är sedda som premiumbilar - vilket man blir varse om inte stämmer. Om man klämmer på dom i hallen.Fredrik j skrev: ↑06 okt 2024 11:36Det är precis det jag menar. MB A, B och C är fortfarande sedda som premiumbilar. Dom rider på varumärket MB.Sportbilsentusiasten skrev: ↑06 okt 2024 11:24Förstår, du har en poäng.Fredrik j skrev: ↑03 okt 2024 07:59Nej, inte nödvändigtvis. Jag tycker premium mest handlar om immateriella egenskaper.
Att man kan ta betalt för ett varumärke, status, förväntningar som uttryckligen inte utlovats. Förtroende. Det är ju svårt att komma dit utan produktegenskaper men det är inte nödvändigt för att bibehålla.
Tillverkarna strävar dit eftersom man kan ta mer betalt utan öka kostnaden.
Att själv utnämna sig till premium är lite som att själv säga att man är rolig.
Men hur tänker du om ett premiummärkes budgetprodukter?
MB A, B, C-klass är inte premium.
Deras EQE/S likaså.
Plast o saknar gedigen känsla.
Samma med Porsches instegsmodell Macan.
Tvärtom med Highland, börjar kännas mer o mer premium
För mig är det en produktegenskap.
Porsche är också etablerat premium och det spiller över på macan som faktiskt har förvånansvärt mycket porschekänsla. Jag tycker macan lever upp till premium.
Jag tycker bilar kan ha egenskaper precis som premiumbilar utan att för den skull bli det.
Premiumstämpeln är något som kommer smygande.
Re: Ränteerbjudande M3P HL
hehe yupp

Var så glad att jag hoppade till Telsa direkt....har en beställning på gång så.
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 917
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Ränteerbjudande M3P HL
Tror du det gäller dessa?Fredrik j skrev: ↑07 okt 2024 17:07Otroligt mycket status med mercedes i vissa kretsar. Det sitter djupt.Sportbilsentusiasten skrev: ↑07 okt 2024 12:39Jo det kan vara så att MB A, B och C är sedda som premiumbilar - vilket man blir varse om inte stämmer. Om man klämmer på dom i hallen.Fredrik j skrev: ↑06 okt 2024 11:36Det är precis det jag menar. MB A, B och C är fortfarande sedda som premiumbilar. Dom rider på varumärket MB.Sportbilsentusiasten skrev: ↑06 okt 2024 11:24Förstår, du har en poäng.Fredrik j skrev: ↑03 okt 2024 07:59
Nej, inte nödvändigtvis. Jag tycker premium mest handlar om immateriella egenskaper.
Att man kan ta betalt för ett varumärke, status, förväntningar som uttryckligen inte utlovats. Förtroende. Det är ju svårt att komma dit utan produktegenskaper men det är inte nödvändigt för att bibehålla.
Tillverkarna strävar dit eftersom man kan ta mer betalt utan öka kostnaden.
Att själv utnämna sig till premium är lite som att själv säga att man är rolig.
Men hur tänker du om ett premiummärkes budgetprodukter?
MB A, B, C-klass är inte premium.
Deras EQE/S likaså.
Plast o saknar gedigen känsla.
Samma med Porsches instegsmodell Macan.
Tvärtom med Highland, börjar kännas mer o mer premium
För mig är det en produktegenskap.
Porsche är också etablerat premium och det spiller över på macan som faktiskt har förvånansvärt mycket porschekänsla. Jag tycker macan lever upp till premium.
Jag tycker bilar kan ha egenskaper precis som premiumbilar utan att för den skull bli det.
Premiumstämpeln är något som kommer smygande.
Är tveksam själv men du kanske har rätt.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp