Vad fick hon för den? Modell, år och mil? Väldigt intressant att få ett real life example vad gäller värdeminskningen till diskussionerna här i tråden.
Hon fick 485 för den, vit med sommar - vinterhjul. RWD -23 med 2000 mil drygt.
Nu ligger det en lika på blocket - osåld, vit/vit för 410.
Kanske får man runt 400 såhär 4 månader senare? Helt vansinnigt dyrt att äga. Porsche och Ferrari kostar långt under att köra omkring i.
Det är bra bilar, men det finns gränser på vad man kan betala.. Nu lär de inte tappa 20k i snitt per månad över flera år men ändå.
Så hon sålde ett år gammal bil för spara på en spekulativ värdeminskning?
Ledsen men du världens sämsta rådgivare.
Tror du missförstår. Hon hade köpt den för 500 av en forummedlem i vintras då de stod utan bil.
Sålde för 485 i juni och kan kliva in i samma bil 4 månader senare för 400.000:-
Dålig rådgivning att dra in 20 rent i månaden? Om det är ett dåligt råd. Ge mig då ett bra råd.
Du kan inte räkna så. De 400kkr är ren spekulation.
Hon har inte sparat någonting för att det måste finnas ett alternativ. Antigen så behöver man en bil eller inte. Hon åker inte på en åsna nu eller hur?
Vad fick hon för den? Modell, år och mil? Väldigt intressant att få ett real life example vad gäller värdeminskningen till diskussionerna här i tråden.
Hon fick 485 för den, vit med sommar - vinterhjul. RWD -23 med 2000 mil drygt.
Nu ligger det en lika på blocket - osåld, vit/vit för 410.
Kanske får man runt 400 såhär 4 månader senare? Helt vansinnigt dyrt att äga. Porsche och Ferrari kostar långt under att köra omkring i.
Det är bra bilar, men det finns gränser på vad man kan betala.. Nu lär de inte tappa 20k i snitt per månad över flera år men ändå.
Så hon sålde ett år gammal bil för spara på en spekulativ värdeminskning?
Ledsen men du världens sämsta rådgivare.
Tror du missförstår. Hon hade köpt den för 500 av en forummedlem i vintras då de stod utan bil.
Sålde för 485 i juni och kan kliva in i samma bil 4 månader senare för 400.000:-
Dålig rådgivning att dra in 20 rent i månaden? Om det är ett dåligt råd. Ge mig då ett bra råd.
Du kan inte räkna så. De 400kkr är ren spekulation.
Hon har inte sparat någonting för att det måste finnas ett alternativ. Antigen så behöver man en bil eller inte. Hon åker inte på en åsna nu eller hur?
De behövde ej extrabilen längre som sagt. Dottern skulle flytta så den skulle bort i år någongång under året.
400 är väl ej spekulation? Det är väl dagsvärdet ungefär? Eller får man mer nu? Finns en drös AWD-21:or runt 400 nu.
Oavsett vad så har Y haft stora värdefall senaste året. Har inte så jättebra koll på RWD just.
Förr hade man Y och fick betalt, har provat det också!
Vad fick hon för den? Modell, år och mil? Väldigt intressant att få ett real life example vad gäller värdeminskningen till diskussionerna här i tråden.
Hon fick 485 för den, vit med sommar - vinterhjul. RWD -23 med 2000 mil drygt.
Nu ligger det en lika på blocket - osåld, vit/vit för 410.
Kanske får man runt 400 såhär 4 månader senare? Helt vansinnigt dyrt att äga. Porsche och Ferrari kostar långt under att köra omkring i.
Det är bra bilar, men det finns gränser på vad man kan betala.. Nu lär de inte tappa 20k i snitt per månad över flera år men ändå.
Jag fick 400 för min från 2021. Till handlare. Den lades ut för 449K. Det är inte mycket till värdeminskning. En bil som ägs ett år har ett rasande värdetapp. Den som använder det runt rekommendationer är lite oschysst tycker jag. Det skapar bara förvirring och rädsla.
45% värdeminskning på tre år. Ligger inom ramen för normalt värdetapp. Om du köpte och sålde bilen med vinterdäck. Cirka 8 300 kr i månaden.
35% eftersom jag fick klimatstöd. Priserna var ju justerade därefter. Men oavsett är det ju inget som helst problem.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Jag är å andra sidan väldigt nöjd över att jag plockade ut en MY för ca 2.5 år sedan. Annars hade jag inte kört den de senaste 2.5 åren och nästan 5000 milen. Detta trots att priserna gått ner lite (inte alls så mycket som det framställs ibland dock, betalade 660k efter bonus men inkl leverans- och dokumentavgiften som numera är inbakad i priset, idag kostar samma bil 25000 kr mindre.).
Att utvecklingen skulle börja ta jättesteg, det är nog en from förhoppning. Men i realiteten så var Model S 2013 det stora steget, efter den har det varit små steg i taget i utveckling. Många konkurrenters bilar är inte bättre än en original-model-S. Väntar man på något slags "giant leap" kommer man få vänta länge.
Precis så är det. Finns inget ”väldigt värdetapp” och ingen banbrytande teknik. Tillverkningen får stora ändringar, men de enda som drar nytta är tillverkarna själva. Batterier blir billigare, visst. Men att de laddar dubbelt så snabbt är inget banbrytande. Inte i beteendet iaf. Jag får redan för 3 år sedan i en Y med LG-batteri, som laddar ”långsamt” flytta bilen innan vi ätit färdigt många gånger.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Hon fick 485 för den, vit med sommar - vinterhjul. RWD -23 med 2000 mil drygt.
Nu ligger det en lika på blocket - osåld, vit/vit för 410.
Kanske får man runt 400 såhär 4 månader senare? Helt vansinnigt dyrt att äga. Porsche och Ferrari kostar långt under att köra omkring i.
Det är bra bilar, men det finns gränser på vad man kan betala.. Nu lär de inte tappa 20k i snitt per månad över flera år men ändå.
Så hon sålde ett år gammal bil för spara på en spekulativ värdeminskning?
Ledsen men du världens sämsta rådgivare.
Tror du missförstår. Hon hade köpt den för 500 av en forummedlem i vintras då de stod utan bil.
Sålde för 485 i juni och kan kliva in i samma bil 4 månader senare för 400.000:-
Dålig rådgivning att dra in 20 rent i månaden? Om det är ett dåligt råd. Ge mig då ett bra råd.
Du kan inte räkna så. De 400kkr är ren spekulation.
Hon har inte sparat någonting för att det måste finnas ett alternativ. Antigen så behöver man en bil eller inte. Hon åker inte på en åsna nu eller hur?
De behövde ej extrabilen längre som sagt. Dottern skulle flytta så den skulle bort i år någongång under året.
400 är väl ej spekulation? Det är väl dagsvärdet ungefär? Eller får man mer nu? Finns en drös AWD-21:or runt 400 nu.
Oavsett vad så har Y haft stora värdefall senaste året. Har inte så jättebra koll på RWD just.
Förr hade man Y och fick betalt, har provat det också!
Ok. Sorry, om jag uppfattades lite dryg.
400kkr på en 2023 är lågt räknat skulle jag säga. Allt beroende på körsträcka och skick.
Om hon inte behövde bilen så kan man inte säga att hon sparade så mycket. Men om hon tänkt behålla den 3-6mån från början så kan det nog stämma.
Värdeminskning i ert detta fall var 15kkr.
Det ska bli intressant att se om/hur denna kampanj påverkar begagnatmarknaden. Min förhoppning är att det ska finnas en uppsjö av 2021 AWD-MY i december som säljs för under 400k och fortfarande har garanti kvar
Det ska bli intressant att se om/hur denna kampanj påverkar begagnatmarknaden. Min förhoppning är att det ska finnas en uppsjö av 2021 AWD-MY i december som säljs för under 400k och fortfarande har garanti kvar
Jag tror att du blir besviken. Nästan alla bilarna försvinner till övriga EU pga vår svaga valuta.
Tyckte Koenigsegg sammanfattade det bra i sin senaste intervju med AMS.
Han var less på alla som klagar att Tesla justerar priserna upp och ner. Vardagsbilar är ingen investering. Du köper den för att ett behov finns. Och du tyckte priset var OK när du köpte den och inget förändrar det.
Om allt hänger på ett framtida andrahandsvärde så har du köpt en bil du egentligen inte har råd med.
Vad fick hon för den? Modell, år och mil? Väldigt intressant att få ett real life example vad gäller värdeminskningen till diskussionerna här i tråden.
Hon fick 485 för den, vit med sommar - vinterhjul. RWD -23 med 2000 mil drygt.
Nu ligger det en lika på blocket - osåld, vit/vit för 410.
Kanske får man runt 400 såhär 4 månader senare? Helt vansinnigt dyrt att äga. Porsche och Ferrari kostar långt under att köra omkring i.
Det är bra bilar, men det finns gränser på vad man kan betala.. Nu lär de inte tappa 20k i snitt per månad över flera år men ändå.
Jag fick 400 för min från 2021. Till handlare. Den lades ut för 449K. Det är inte mycket till värdeminskning. En bil som ägs ett år har ett rasande värdetapp. Den som använder det runt rekommendationer är lite oschysst tycker jag. Det skapar bara förvirring och rädsla.
45% värdeminskning på tre år. Ligger inom ramen för normalt värdetapp. Om du köpte och sålde bilen med vinterdäck. Cirka 8 300 kr i månaden.
35% eftersom jag fick klimatstöd. Priserna var ju justerade därefter. Men oavsett är det ju inget som helst problem.
45% värdeminskning på bilen. Bilen kostade över 700 000 kr. Att du fick klimatstöd minskar så klart din TCO men det minskar inte värdeminskning på bilen.
Jag tycker inte att 45% värdeminskning på tre år är lite, som du skrev tidigare. Det bör nog räknas som ganska normalt.
Det ska bli intressant att se om/hur denna kampanj påverkar begagnatmarknaden. Min förhoppning är att det ska finnas en uppsjö av 2021 AWD-MY i december som säljs för under 400k och fortfarande har garanti kvar
[quote=frassys post_id=817934 time=<a href="tel:1727886155">1727886155</a> user_id=13932]
Det ska bli intressant att se om/hur denna kampanj påverkar begagnatmarknaden. Min förhoppning är att det ska finnas en uppsjö av 2021 AWD-MY i december som säljs för under 400k och fortfarande har garanti kvar
Jag tror att du blir besviken. Nästan alla bilarna försvinner till övriga EU pga vår svaga valuta.
[/quote]
Tittar man på KVD ser man att MY LR AWD går för strax under 400 000. 419 000 gick det en för, den hade bara gått 3500 mil. De andra går för under 400.
-23 går för runt 500 000. En har gått för 526 och en för 468. Så diffar lite pga mil och däckskick.
Det ska bli intressant att se om/hur denna kampanj påverkar begagnatmarknaden. Min förhoppning är att det ska finnas en uppsjö av 2021 AWD-MY i december som säljs för under 400k och fortfarande har garanti kvar
[quote=frassys post_id=817934 time=<a href="tel:1727886155">1727886155</a> user_id=13932]
Det ska bli intressant att se om/hur denna kampanj påverkar begagnatmarknaden. Min förhoppning är att det ska finnas en uppsjö av 2021 AWD-MY i december som säljs för under 400k och fortfarande har garanti kvar
Jag tror att du blir besviken. Nästan alla bilarna försvinner till övriga EU pga vår svaga valuta.
Priset har jag inga åsikter om. Jag syftade mest om order uppsjö av -21or i Sverige
Det ska bli intressant att se om/hur denna kampanj påverkar begagnatmarknaden. Min förhoppning är att det ska finnas en uppsjö av 2021 AWD-MY i december som säljs för under 400k och fortfarande har garanti kvar
Jag tror att du blir besviken. Nästan alla bilarna försvinner till övriga EU pga vår svaga valuta.
Så är det. Den vägen gick den tidigare Skoda Enyaq vi hade.
Växelkursen EUR/SEK är så bra att det är bättre att exportera bilen.
Av de tre senaste bilarna vi haft så rullar nu två utomlands, en i Polen (Audi) och en i Finland (Tesla Model 3).
Model 3 SR+ hade f.ö. ett galet värdetapp, jag sålde till Riddermark 2021 för 460 (ish, det var några tusenlappar upp eller ner). De lade ut den för 520 (!!) och ett år senare lades den ut till privat försäljning för 320. Och det på bilens andra år.
Det är nästan i paritet med vad vår MY tappade de två första åren, och då från helt ny.
Hur är det med årsmodell för dem som tar leverans Q4?
Räknas bilen som årsmodell 2024 eller 2025?
Det där har skiljt sig från år till år. Årsmodell 2022 hade tex stora uppgraderingar jämfört med 2021. De första 22orna leverades i Sverige mars 2022.
Medan 21orna levererades i Q4 2020.
Eftesom det är olika från år till år och det verkar som att de vill byta främst vid större förändringar så betyder det att det sannolikt är 2024:or i Q4 2024 och då att Juniper blir 2025or. Men man vet aldrig. Det ser man först när man får chassinummer. (tionde siffran)
Hur är det med årsmodell för dem som tar leverans Q4?
Räknas bilen som årsmodell 2024 eller 2025?
Det där har skiljt sig från år till år. Årsmodell 2022 hade tex stora uppgraderingar jämfört med 2021. De första 22orna leverades i Sverige mars 2022.
Medan 21orna levererades i Q4 2020.
Eftesom det är olika från år till år och det verkar som att de vill byta främst vid större förändringar så betyder det att det sannolikt är 2024:or i Q4 2024 och då att Juniper blir 2025or. Men man vet aldrig. Det ser man först när man får chassinummer. (tionde siffran)
Nej, min 2022:a levererades den 18/2. Min Model 3 2021 levererades 8/12 2020.
Det ska bli intressant att se om/hur denna kampanj påverkar begagnatmarknaden. Min förhoppning är att det ska finnas en uppsjö av 2021 AWD-MY i december som säljs för under 400k och fortfarande har garanti kvar
[quote=frassys post_id=817934 time=<a href="tel:1727886155">1727886155</a> user_id=13932]
Det ska bli intressant att se om/hur denna kampanj påverkar begagnatmarknaden. Min förhoppning är att det ska finnas en uppsjö av 2021 AWD-MY i december som säljs för under 400k och fortfarande har garanti kvar
Jag tror att du blir besviken. Nästan alla bilarna försvinner till övriga EU pga vår svaga valuta.
Tittar man på KVD ser man att MY LR AWD går för strax under 400 000. 419 000 gick det en för, den hade bara gått 3500 mil. De andra går för under 400.
-23 går för runt 500 000. En har gått för 526 och en för 468. Så diffar lite pga mil och däckskick.
Så nog kan du köpa en -21a för under 400k i dec.
[/quote]
Man kan absolut hitta en 21:a för under 400K i årsskiftet, bara den har gått närmre 10K mil. Riddermark med flera erbjöd min pappa 350K, där de lägger ut den för 400K eller strax över. Med prutmån.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Hon fick 485 för den, vit med sommar - vinterhjul. RWD -23 med 2000 mil drygt.
Nu ligger det en lika på blocket - osåld, vit/vit för 410.
Kanske får man runt 400 såhär 4 månader senare? Helt vansinnigt dyrt att äga. Porsche och Ferrari kostar långt under att köra omkring i.
Det är bra bilar, men det finns gränser på vad man kan betala.. Nu lär de inte tappa 20k i snitt per månad över flera år men ändå.
Jag fick 400 för min från 2021. Till handlare. Den lades ut för 449K. Det är inte mycket till värdeminskning. En bil som ägs ett år har ett rasande värdetapp. Den som använder det runt rekommendationer är lite oschysst tycker jag. Det skapar bara förvirring och rädsla.
45% värdeminskning på tre år. Ligger inom ramen för normalt värdetapp. Om du köpte och sålde bilen med vinterdäck. Cirka 8 300 kr i månaden.
35% eftersom jag fick klimatstöd. Priserna var ju justerade därefter. Men oavsett är det ju inget som helst problem.
45% värdeminskning på bilen. Bilen kostade över 700 000 kr. Att du fick klimatstöd minskar så klart din TCO men det minskar inte värdeminskning på bilen.
Jag tycker inte att 45% värdeminskning på tre år är lite, som du skrev tidigare. Det bör nog räknas som ganska normalt.
Jag håller med i mycket du för fram, men jag vill faktiskt flika in med att alla elbilar steg i pris, samtidigt som klimatstödet var i full sving. När det togs bort, sänktes bilarnas priser. Är det kopplat 1:1, kanske inte, men min TCO blir ju i nån mening samma sak som värdeminskningen. Alla som köpte då, har exakt samma premisser.
Det är bara en liten kull som beställde till höga priser som även blev snörpta på klimatstödet.
Eller tycker du inte att det finns något i mitt resonemang?
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Hur är det med årsmodell för dem som tar leverans Q4?
Räknas bilen som årsmodell 2024 eller 2025?
Det där har skiljt sig från år till år. Årsmodell 2022 hade tex stora uppgraderingar jämfört med 2021. De första 22orna leverades i Sverige mars 2022.
Medan 21orna levererades i Q4 2020.
Eftesom det är olika från år till år och det verkar som att de vill byta främst vid större förändringar så betyder det att det sannolikt är 2024:or i Q4 2024 och då att Juniper blir 2025or. Men man vet aldrig. Det ser man först när man får chassinummer. (tionde siffran)
Nej, min 2022:a levererades den 18/2. Min Model 3 2021 levererades 8/12 2020.
Screenshot_20241003_054315_Samsung Internet.jpg
Okej det kan varit februari, men det skiljer sig ett kvartal mot 2021.
Så det är ibland Q4 och ibland Q1 som nya årsmodellen kommer, inte samma varje år alltså.
Det var väldigt många förändringar på årsmodell 22 mot 21. Därför är alltid en 22a med samma mil som en 21a uttagen ett kvartal tidigare alltid värd mycket mer än 21an. Det finns tom firmor som sålt 21or som 22or.
Jag fick 400 för min från 2021. Till handlare. Den lades ut för 449K. Det är inte mycket till värdeminskning. En bil som ägs ett år har ett rasande värdetapp. Den som använder det runt rekommendationer är lite oschysst tycker jag. Det skapar bara förvirring och rädsla.
45% värdeminskning på tre år. Ligger inom ramen för normalt värdetapp. Om du köpte och sålde bilen med vinterdäck. Cirka 8 300 kr i månaden.
35% eftersom jag fick klimatstöd. Priserna var ju justerade därefter. Men oavsett är det ju inget som helst problem.
45% värdeminskning på bilen. Bilen kostade över 700 000 kr. Att du fick klimatstöd minskar så klart din TCO men det minskar inte värdeminskning på bilen.
Jag tycker inte att 45% värdeminskning på tre år är lite, som du skrev tidigare. Det bör nog räknas som ganska normalt.
Jag håller med i mycket du för fram, men jag vill faktiskt flika in med att alla elbilar steg i pris, samtidigt som klimatstödet var i full sving. När det togs bort, sänktes bilarnas priser. Är det kopplat 1:1, kanske inte, men min TCO blir ju i nån mening
samma sak som värdeminskningen. Alla som köpte då, har exakt samma premisser. Det är bara en liten kull som beställde till höga priser som även blev snörpta på klimatstödet.
Eller tycker du inte att det finns något i mitt resonemang?
Jo absolut. Men din TCO och värdeminskning på bilen är två olika saker. Folk blandar ihop detta och pratar om värdeminskning som något personligt.
Värdeminskning på bil är alltid bilens pris (listpris före rabatter och ev. Klimatstöd) minus vad bilen såldes för. Din TCO är bilens pris minus rabatter och stöd minus vad bilen såldes för.
Man gör på detta vis för att kunna jämför över olika modeller och år på ett någorlunda jämlikt sätt.
Hur är det med årsmodell för dem som tar leverans Q4?
Räknas bilen som årsmodell 2024 eller 2025?
Det där har skiljt sig från år till år. Årsmodell 2022 hade tex stora uppgraderingar jämfört med 2021. De första 22orna leverades i Sverige mars 2022.
Medan 21orna levererades i Q4 2020.
Eftesom det är olika från år till år och det verkar som att de vill byta främst vid större förändringar så betyder det att det sannolikt är 2024:or i Q4 2024 och då att Juniper blir 2025or. Men man vet aldrig. Det ser man först när man får chassinummer. (tionde siffran)
Nej, min 2022:a levererades den 18/2. Min Model 3 2021 levererades 8/12 2020.
Screenshot_20241003_054315_Samsung Internet.jpg
Okej det kan varit februari, men det skiljer sig ett kvartal mot 2021.
Så det är ibland Q4 och ibland Q1 som nya årsmodellen kommer, inte samma varje år alltså.
Det var väldigt många förändringar på årsmodell 22 mot 21. Därför är alltid en 22a med samma mil som en 21a uttagen ett kvartal tidigare alltid värd mycket mer än 21an. Det finns tom firmor som sålt 21or som 22or.
Samma med Model 3 2021. Den fick värmepump, chrome delete mm. Större förändringar än för MY 21/22. Trots att den kom Q4 året innan.
Det ska bli intressant att se om/hur denna kampanj påverkar begagnatmarknaden. Min förhoppning är att det ska finnas en uppsjö av 2021 AWD-MY i december som säljs för under 400k och fortfarande har garanti kvar
Jag tror att du blir besviken. Nästan alla bilarna försvinner till övriga EU pga vår svaga valuta.
Är det så?
Vad jag kan se på car.info så är det 217 st exporterade av 39 746 st nyregistrerade under perioden augusti -21 till idag. Det tycker jag är försvinnande lite, särskilt mot bakgrund att det importerats 234 st under samma period.
Trenden är dock att export ökar, men givet > 39 000 bilar så tycker jag inte det är att betrakta som "nästan alla".
Det ska bli intressant att se om/hur denna kampanj påverkar begagnatmarknaden. Min förhoppning är att det ska finnas en uppsjö av 2021 AWD-MY i december som säljs för under 400k och fortfarande har garanti kvar
Jag tror att du blir besviken. Nästan alla bilarna försvinner till övriga EU pga vår svaga valuta.
Är det så?
Vad jag kan se på car.info så är det 217 st exporterade av 39 746 st nyregistrerade under perioden augusti -21 till idag. Det tycker jag är försvinnande lite, särskilt mot bakgrund att det importerats 234 st under samma period.
2024-10-03.jpg
Trenden är dock att export ökar, men givet > 39 000 bilar så tycker jag inte det är att betrakta som "nästan alla".
Jag tror inte att den siffran symboliserad export av begagnade bilar. Möjligtvis export från privatpersoner. Nu hittar jag inte en graf men här får du en uppfattning på storleken vi pratar om.
Det ska bli intressant att se om/hur denna kampanj påverkar begagnatmarknaden. Min förhoppning är att det ska finnas en uppsjö av 2021 AWD-MY i december som säljs för under 400k och fortfarande har garanti kvar
Jag tror att du blir besviken. Nästan alla bilarna försvinner till övriga EU pga vår svaga valuta.
Är det så?
Vad jag kan se på car.info så är det 217 st exporterade av 39 746 st nyregistrerade under perioden augusti -21 till idag. Det tycker jag är försvinnande lite, särskilt mot bakgrund att det importerats 234 st under samma period.
2024-10-03.jpg
Trenden är dock att export ökar, men givet > 39 000 bilar så tycker jag inte det är att betrakta som "nästan alla".
Jag tror inte att den siffran symboliserad export av begagnade bilar. Möjligtvis export från privatpersoner. Nu hittar jag inte en graf men här får du en uppfattning på storleken vi pratar om.