Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Newgusa
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 aug 2024 11:25

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Newgusa »

Förlängd kampanj till 31/12 nu.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Nicke Nyfiken »

coryputman skrev: 01 okt 2024 06:39
0% Förlängd till 31/12-2024 :lol:
Så alla på Tesla som jobbat häcken av sig i helgen och fram till midnatt igår, med att leverera bilar gjorde det förgäves. :lol:

Ja ja... desto lugnare resten av veckan antar jag. :D
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Tommy10
Inlägg: 3
Blev medlem: 19 aug 2024 09:26

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Tommy10 »

Jag har funderat på det här erbjudandet i 2 månader nu, men i mitten på september bestämde jag mig för att vänta till i alla fall oktober för att se vad som händer. Men nu kanske ännu längre, av följande spekulativa anledningar:

- Erbjudandet bör vara kvar året ut (vilket vi fick bekräftat idag)
- Möjligen en mindre prissänkning eller erbjudande om fri laddning för att kräma ur det sista av 2024 och även modellen.
- Mycket pekar på att Juniper kommer inom ca ett halvår, därför tror jag att nuvarande MY får en drop i värde. Läste tidigare i tråden om det här och det gjordes paralleller till Volvo. Skillnaden som jag ser det är att utvecklingen med helel-bilar går mycket snabbare och att uppdateringarna därmed blir större, inte som en Volvo V90 diesel -18 vs -24, där det är rätt lite som skiljer, både utanpå och inuti.
- Juniper som helhet bör vara ännu bättre och då får man den "senaste" lösningen.
- Med tanke på MY's sjunkande nyprisutveckling sedan den introducerades, tillsammans med den snabba utvecklingen av bättre och billigare batterier, tror jag att priset kan vara t.o.m. lägre än nu för jämförbar prestanda (räckvidd/laddning) eller att det blir en uppdatering av STD som är någonstans emellan nuvarande och LR 2WD, men till liknande pris som nuvarande STD.
- Nybilsförsäljningen går trögt, även om helelbilar tar marknad från hybrid och fossilbilar. Både Sverige och flera av de stora ekonomierna i europa går trögt, inte minst tyskland och det ser inte ut som att det kommer vända det närmsta halvåret. Därmed färre potentiella kunder och prispress/krig som följd för de som finns.
- Min bedömning är att konkurrenter tagit in på Tesla's tekniska föresprång, även om de kanske ännu inte är ikapp. Samtidigt lanseras många nya modeller från diverse tillverkare så utbudet av modeller blir större och därmed konkurrensen och lägre priser/bättre villkor som följd.
- Konflikten med facket, hade gärna sett att den blev löst eller i alla fall hur den utvecklas innan jag själv köper en bil för att minska risken.

Vad tror ni?
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12716
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Fredrik j »

Tommy10 skrev: 01 okt 2024 15:22
Jag har funderat på det här erbjudandet i 2 månader nu, men i mitten på september bestämde jag mig för att vänta till i alla fall oktober för att se vad som händer. Men nu kanske ännu längre, av följande spekulativa anledningar:

- Erbjudandet bör vara kvar året ut (vilket vi fick bekräftat idag)
- Möjligen en mindre prissänkning eller erbjudande om fri laddning för att kräma ur det sista av 2024 och även modellen.
- Mycket pekar på att Juniper kommer inom ca ett halvår, därför tror jag att nuvarande MY får en drop i värde. Läste tidigare i tråden om det här och det gjordes paralleller till Volvo. Skillnaden som jag ser det är att utvecklingen med helel-bilar går mycket snabbare och att uppdateringarna därmed blir större, inte som en Volvo V90 diesel -18 vs -24, där det är rätt lite som skiljer, både utanpå och inuti.
- Juniper som helhet bör vara ännu bättre och då får man den "senaste" lösningen.
- Med tanke på MY's sjunkande nyprisutveckling sedan den introducerades, tillsammans med den snabba utvecklingen av bättre och billigare batterier, tror jag att priset kan vara t.o.m. lägre än nu för jämförbar prestanda (räckvidd/laddning) eller att det blir en uppdatering av STD som är någonstans emellan nuvarande och LR 2WD, men till liknande pris som nuvarande STD.
- Nybilsförsäljningen går trögt, även om helelbilar tar marknad från hybrid och fossilbilar. Både Sverige och flera av de stora ekonomierna i europa går trögt, inte minst tyskland och det ser inte ut som att det kommer vända det närmsta halvåret. Därmed färre potentiella kunder och prispress/krig som följd för de som finns.
- Min bedömning är att konkurrenter tagit in på Tesla's tekniska föresprång, även om de kanske ännu inte är ikapp. Samtidigt lanseras många nya modeller från diverse tillverkare så utbudet av modeller blir större och därmed konkurrensen och lägre priser/bättre villkor som följd.
- Konflikten med facket, hade gärna sett att den blev löst eller i alla fall hur den utvecklas innan jag själv köper en bil för att minska risken.

Vad tror ni?
Så du räknar med att förändringarna mellan dagens Model Y och Juniper blir större än skillnaderna på en v90 -18 vs. -24?
Newgusa
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 aug 2024 11:25

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Newgusa »

Tommy10 skrev: 01 okt 2024 15:22
Jag har funderat på det här erbjudandet i 2 månader nu, men i mitten på september bestämde jag mig för att vänta till i alla fall oktober för att se vad som händer. Men nu kanske ännu längre, av följande spekulativa anledningar:

- Erbjudandet bör vara kvar året ut (vilket vi fick bekräftat idag)
- Möjligen en mindre prissänkning eller erbjudande om fri laddning för att kräma ur det sista av 2024 och även modellen.
- Mycket pekar på att Juniper kommer inom ca ett halvår, därför tror jag att nuvarande MY får en drop i värde. Läste tidigare i tråden om det här och det gjordes paralleller till Volvo. Skillnaden som jag ser det är att utvecklingen med helel-bilar går mycket snabbare och att uppdateringarna därmed blir större, inte som en Volvo V90 diesel -18 vs -24, där det är rätt lite som skiljer, både utanpå och inuti.
- Juniper som helhet bör vara ännu bättre och då får man den "senaste" lösningen.
- Med tanke på MY's sjunkande nyprisutveckling sedan den introducerades, tillsammans med den snabba utvecklingen av bättre och billigare batterier, tror jag att priset kan vara t.o.m. lägre än nu för jämförbar prestanda (räckvidd/laddning) eller att det blir en uppdatering av STD som är någonstans emellan nuvarande och LR 2WD, men till liknande pris som nuvarande STD.
- Nybilsförsäljningen går trögt, även om helelbilar tar marknad från hybrid och fossilbilar. Både Sverige och flera av de stora ekonomierna i europa går trögt, inte minst tyskland och det ser inte ut som att det kommer vända det närmsta halvåret. Därmed färre potentiella kunder och prispress/krig som följd för de som finns.
- Min bedömning är att konkurrenter tagit in på Tesla's tekniska föresprång, även om de kanske ännu inte är ikapp. Samtidigt lanseras många nya modeller från diverse tillverkare så utbudet av modeller blir större och därmed konkurrensen och lägre priser/bättre villkor som följd.
- Konflikten med facket, hade gärna sett att den blev löst eller i alla fall hur den utvecklas innan jag själv köper en bil för att minska risken.

Vad tror ni?
Jag har efter ett par stressiga veckor i Juli/Augusti då jag trodde att jag var tvungen att skynda mig med
att beställa en -24 MYP, kommit till samma slutsats som du. Att köpa en ny MY senhöst -24 kan rimligtvis inte vara att föredra framför Juniper om man kan vänta de 6 ytterligare månaderna eller vad det nu kan röra sig om, samt har råd med den lite högra månadskostnaden pga räntan.

Glad att jag lugnt och sansat kommit fram till detta beslut och inte lät mig stressas av säljarna som till och med svarade ”Nej, det bara snackas om det” på min fråga om det är en ny modell på ingång med tanke på den hårda räntekampanjen.
frassys
Inlägg: 33
Blev medlem: 23 nov 2021 11:04

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av frassys »

Här kommer en rad killgissningar, ta det som ni vill! ;)

Kommer Juniper verkligen komma med något revolutionerande? För att det ska bli en markant skillnad sett till andrahandsvärde så krävs det något speciellt för att begagnatmarknaden ska reagera. När M3 Highland kom så hände i princip inget med andrahandsmarknaden på M3.
För den som väntar så kommer det alltid att komma en ny modell som är bättre än den tidigare, det vet vi sett till historia. 0% ränta på bilar har vi dock inte sett förekomma ofta..

De som köper en MY idag får en princip helt nytillverkad bil så ränteerbjudandet beror inte på att Tesla sitter på massa lagerbilar. Vad är teslas mål med 0%-räntan? Hålla produktionen konstant och ta marknadsandelar?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4435
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av jonasl »

Jag är å andra sidan väldigt nöjd över att jag plockade ut en MY för ca 2.5 år sedan. Annars hade jag inte kört den de senaste 2.5 åren och nästan 5000 milen. Detta trots att priserna gått ner lite (inte alls så mycket som det framställs ibland dock, betalade 660k efter bonus men inkl leverans- och dokumentavgiften som numera är inbakad i priset, idag kostar samma bil 25000 kr mindre.).

Att utvecklingen skulle börja ta jättesteg, det är nog en from förhoppning. Men i realiteten så var Model S 2013 det stora steget, efter den har det varit små steg i taget i utveckling. Många konkurrenters bilar är inte bättre än en original-model-S. Väntar man på något slags "giant leap" kommer man få vänta länge.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Newgusa
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 aug 2024 11:25

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Newgusa »

frassys skrev: 01 okt 2024 21:12
Här kommer en rad killgissningar, ta det som ni vill! ;)

Kommer Juniper verkligen komma med något revolutionerande? För att det ska bli en markant skillnad sett till andrahandsvärde så krävs det något speciellt för att begagnatmarknaden ska reagera. När M3 Highland kom så hände i princip inget med andrahandsmarknaden på M3.
För den som väntar så kommer det alltid att komma en ny modell som är bättre än den tidigare, det vet vi sett till historia. 0% ränta på bilar har vi dock inte sett förekomma ofta..

De som köper en MY idag får en princip helt nytillverkad bil så ränteerbjudandet beror inte på att Tesla sitter på massa lagerbilar. Vad är teslas mål med 0%-räntan? Hålla produktionen konstant och ta marknadsandelar?
Inga gigantiska förändringar/förbättringar kanske men de flesta verkar ense om:

Kosmetiska ändringar, kaross/ljus/led mm.
Förbättrad fjädring, ännu mjukare gång.
Bättre ljudisolering
Luftkonditionerade stolar
Pekskärm bak
Förbättrad batteriteknik i någon form (Räckvidd/prestanda)
Kanske HW5

Inget revolutionerande i sig kanske men sammantaget en hel del godsaker som i min värld är värda att vänta på.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Newgusa skrev: 01 okt 2024 22:09
frassys skrev: 01 okt 2024 21:12
Här kommer en rad killgissningar, ta det som ni vill! ;)

Kommer Juniper verkligen komma med något revolutionerande? För att det ska bli en markant skillnad sett till andrahandsvärde så krävs det något speciellt för att begagnatmarknaden ska reagera. När M3 Highland kom så hände i princip inget med andrahandsmarknaden på M3.
För den som väntar så kommer det alltid att komma en ny modell som är bättre än den tidigare, det vet vi sett till historia. 0% ränta på bilar har vi dock inte sett förekomma ofta..

De som köper en MY idag får en princip helt nytillverkad bil så ränteerbjudandet beror inte på att Tesla sitter på massa lagerbilar. Vad är teslas mål med 0%-räntan? Hålla produktionen konstant och ta marknadsandelar?
Inga gigantiska förändringar/förbättringar kanske men de flesta verkar ense om:

Kosmetiska ändringar, kaross/ljus/led mm.
Förbättrad fjädring, ännu mjukare gång.
Bättre ljudisolering
Luftkonditionerade stolar
Pekskärm bak
Förbättrad batteriteknik i någon form (Räckvidd/prestanda)
Kanske HW5

Inget revolutionerande i sig kanske men sammantaget en hel del godsaker som i min värld är värda att vänta på.
Uppdateringen av framljusen på Highland blev en försämring. Sämre ljus och färre pixlar i matrix-funktionen.
Borttagande av spakarna bakom ratten är en smaksak men en klar majoritet anser att det också är en försämring.
Så det blir både förbättringar och försämringar på Juniper.

Sen är jag inte övertygad om att det kommer ny bättre batteriteknik från dag ett på Juniper. Varför har inte Highland fått detta i så fall?

HW4 har ju precis kommit så HW5 verkar inte vara runt hörnet just nu om man ser historiskt, alternativt blir det minimala förändringar.

Men en tystare bil med behagligare fjädring är naturligtvis en trevlig uppgradering (om det nu blir så)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 24 jan 2023 22:41

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Liqwid78 »

Om plånboken är det viktigaste så bör man köpa nu så länge räntan är 0%. Nästa år har vi med större sannolikhet 0.75%-enheter lägre räntor som kommer att frigöra många tusenlappar för alla med lån.
Där någonstans börjar ränterabatten ta slut oavsett Jupiter eller inte.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Cliffen80
Inlägg: 38
Blev medlem: 06 mar 2024 08:08

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Cliffen80 »

Y facelift kommer uppdateras till 3, - ljusslingan runt cupén, skärmen bak, inga blinkersarmar på ratten och uppdaterat chassi/fjädring etc

Givet kan det komma en uppdatering på batteriet som 3an också får.

Det sker inga stora radikala förändringar, allt sker planerat och väl avvägt. Man måste hålla rätt takt för att ta hem de investeringar i r&d man gjort så de gäller att mjölka kossan maximalt. Allt annat är bara dålig business.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Leo »

7-sits i höst skulle bli en joker ;) Då skulle en hel del vilja beställa den versionen istället. Vips ger det en boost i försäljningen oavsett om juniper släpps samtidigt eller inte.

Sen är det små trånga extrasäten men många skulle ändå värdesätta den möjligheten för tillfälligt bruk.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
TeslaLeo

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av TeslaLeo »

Leo skrev: 02 okt 2024 08:22
7-sits i höst skulle bli en joker ;) Då skulle en hel del vilja beställa den versionen istället. Vips ger det en boost i försäljningen oavsett om juniper släpps samtidigt eller inte.

Sen är det små trånga extrasäten men många skulle ändå värdesätta den möjligheten för tillfälligt bruk.

Jag håller med Leo. Jag har tre barn så är vi hela familjen så är bilen full. Det innebär att ingen mer kan åka med. 7-sits hade ev. varit intressant.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 2220
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av pejvic »

Tommy10 skrev: 01 okt 2024 15:22
Jag har funderat på det här erbjudandet i 2 månader nu, men i mitten på september bestämde jag mig för att vänta till i alla fall oktober för att se vad som händer. Men nu kanske ännu längre, av följande spekulativa anledningar:

- Erbjudandet bör vara kvar året ut (vilket vi fick bekräftat idag)
- Möjligen en mindre prissänkning eller erbjudande om fri laddning för att kräma ur det sista av 2024 och även modellen.
- Mycket pekar på att Juniper kommer inom ca ett halvår, därför tror jag att nuvarande MY får en drop i värde. Läste tidigare i tråden om det här och det gjordes paralleller till Volvo. Skillnaden som jag ser det är att utvecklingen med helel-bilar går mycket snabbare och att uppdateringarna därmed blir större, inte som en Volvo V90 diesel -18 vs -24, där det är rätt lite som skiljer, både utanpå och inuti.
- Juniper som helhet bör vara ännu bättre och då får man den "senaste" lösningen.
- Med tanke på MY's sjunkande nyprisutveckling sedan den introducerades, tillsammans med den snabba utvecklingen av bättre och billigare batterier, tror jag att priset kan vara t.o.m. lägre än nu för jämförbar prestanda (räckvidd/laddning) eller att det blir en uppdatering av STD som är någonstans emellan nuvarande och LR 2WD, men till liknande pris som nuvarande STD.
- Nybilsförsäljningen går trögt, även om helelbilar tar marknad från hybrid och fossilbilar. Både Sverige och flera av de stora ekonomierna i europa går trögt, inte minst tyskland och det ser inte ut som att det kommer vända det närmsta halvåret. Därmed färre potentiella kunder och prispress/krig som följd för de som finns.
- Min bedömning är att konkurrenter tagit in på Tesla's tekniska föresprång, även om de kanske ännu inte är ikapp. Samtidigt lanseras många nya modeller från diverse tillverkare så utbudet av modeller blir större och därmed konkurrensen och lägre priser/bättre villkor som följd.
- Konflikten med facket, hade gärna sett att den blev löst eller i alla fall hur den utvecklas innan jag själv köper en bil för att minska risken.

Vad tror ni?
Mkt bra analys. jag har hoppat ur Y nu och rekommenderade syrran att sälja sin YRWD i maj, hon fick iväg den i Juni och sen dess har hon sparat 20.000 i bara värdeminskning. i MÅNADEN

20-25.000 i månaden för att köra en Y är ALLDELES för mkt pengar för en löneslav att lägga på bil av privat skattade pengar.
Hon tackade idag för tipset.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 1248
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Jaegaern »

pejvic skrev: 02 okt 2024 13:15
Tommy10 skrev: 01 okt 2024 15:22
Jag har funderat på det här erbjudandet i 2 månader nu, men i mitten på september bestämde jag mig för att vänta till i alla fall oktober för att se vad som händer. Men nu kanske ännu längre, av följande spekulativa anledningar:

- Erbjudandet bör vara kvar året ut (vilket vi fick bekräftat idag)
- Möjligen en mindre prissänkning eller erbjudande om fri laddning för att kräma ur det sista av 2024 och även modellen.
- Mycket pekar på att Juniper kommer inom ca ett halvår, därför tror jag att nuvarande MY får en drop i värde. Läste tidigare i tråden om det här och det gjordes paralleller till Volvo. Skillnaden som jag ser det är att utvecklingen med helel-bilar går mycket snabbare och att uppdateringarna därmed blir större, inte som en Volvo V90 diesel -18 vs -24, där det är rätt lite som skiljer, både utanpå och inuti.
- Juniper som helhet bör vara ännu bättre och då får man den "senaste" lösningen.
- Med tanke på MY's sjunkande nyprisutveckling sedan den introducerades, tillsammans med den snabba utvecklingen av bättre och billigare batterier, tror jag att priset kan vara t.o.m. lägre än nu för jämförbar prestanda (räckvidd/laddning) eller att det blir en uppdatering av STD som är någonstans emellan nuvarande och LR 2WD, men till liknande pris som nuvarande STD.
- Nybilsförsäljningen går trögt, även om helelbilar tar marknad från hybrid och fossilbilar. Både Sverige och flera av de stora ekonomierna i europa går trögt, inte minst tyskland och det ser inte ut som att det kommer vända det närmsta halvåret. Därmed färre potentiella kunder och prispress/krig som följd för de som finns.
- Min bedömning är att konkurrenter tagit in på Tesla's tekniska föresprång, även om de kanske ännu inte är ikapp. Samtidigt lanseras många nya modeller från diverse tillverkare så utbudet av modeller blir större och därmed konkurrensen och lägre priser/bättre villkor som följd.
- Konflikten med facket, hade gärna sett att den blev löst eller i alla fall hur den utvecklas innan jag själv köper en bil för att minska risken.

Vad tror ni?
Mkt bra analys. jag har hoppat ur Y nu och rekommenderade syrran att sälja sin YRWD i maj, hon fick iväg den i Juni och sen dess har hon sparat 20.000 i bara värdeminskning. i MÅNADEN

20-25.000 i månaden för att köra en Y är ALLDELES för mkt pengar för en löneslav att lägga på bil av privat skattade pengar.
Hon tackade idag för tipset.
Värdeminskning första tre åren är alltid hög. Priset för en Y LR AWD nu, jämfört med 4 år sedan, är samma. Eller nästintill. Jag betalade 729 exkl 70K i klimatstöd. De som bokade före, betalade väl runt 690K exkl klimatstöd. Priserna har hållit sig jäkligt stabila om man bortser från den temporära hajpen 2022 som trissade priserna, som sedan kom ner på normala nivåer.

Att den skulle kosta 20-25K i månaden i värdeminskning är inte helt rättvist. Närmre 10K första 3 åren, därefter mindre.

En ny modell gör nästan inget med tidigare priser, 5-10% ner kanske, på sin höjd. Titta hur highland påverkade priserna.

Jag ser ingen anledning att man ska avvakta tekniska framsteg eller ytterligare prissänkningar. Vill man ha gratis laddning i 1000 mil, absolut, det kommer säkert läggas till i december. Annars kör på!

För vi talar väl om att man behöver en bil och är orolig kring priser, inte att man "vill ha en bil" och hoppas på så låg värdeminskning som möjligt. För då ska man nog sikta på en äldre Porsche 911 eller liknande som lär stå sig bra även i framtiden, aka, samlarobjekt.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Cliffen80
Inlägg: 38
Blev medlem: 06 mar 2024 08:08

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Cliffen80 »

pejvic skrev: 02 okt 2024 13:15
Mkt bra analys. jag har hoppat ur Y nu och rekommenderade syrran att sälja sin YRWD i maj, hon fick iväg den i Juni och sen dess har hon sparat 20.000 i bara värdeminskning. i MÅNADEN

20-25.000 i månaden för att köra en Y är ALLDELES för mkt pengar för en löneslav att lägga på bil av privat skattade pengar.
Hon tackade idag för tipset.

Vad fick hon för den? Modell, år och mil? Väldigt intressant att få ett real life example vad gäller värdeminskningen till diskussionerna här i tråden.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 2220
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av pejvic »

Cliffen80 skrev: 02 okt 2024 13:35
Vad fick hon för den? Modell, år och mil? Väldigt intressant att få ett real life example vad gäller värdeminskningen till diskussionerna här i tråden.
Hon fick 485 för den, vit med sommar - vinterhjul. RWD -23 med 2000 mil drygt.
Nu ligger det en lika på blocket - osåld, vit/vit för 410.

Kanske får man runt 400 såhär 4 månader senare? Helt vansinnigt dyrt att äga. Porsche och Ferrari kostar långt under att köra omkring i.
Det är bra bilar, men det finns gränser på vad man kan betala.. Nu lär de inte tappa 20k i snitt per månad över flera år men ändå.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 4435
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av jonasl »

Att ni orkar, man köper väl en bil man har råd med och räknar med rätt normala 50% på 3 år om man nu ska byta efter tre år.

Jag ser inte bilen som en investering, en bil för 600-700k har väl aldrig varit ett vettigt ekonomiskt beslut.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Liqwid78
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 24 jan 2023 22:41

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Liqwid78 »

pejvic skrev: 02 okt 2024 13:38
Cliffen80 skrev: 02 okt 2024 13:35
Vad fick hon för den? Modell, år och mil? Väldigt intressant att få ett real life example vad gäller värdeminskningen till diskussionerna här i tråden.
Hon fick 485 för den, vit med sommar - vinterhjul. RWD -23 med 2000 mil drygt.
Nu ligger det en lika på blocket - osåld, vit/vit för 410.

Kanske får man runt 400 såhär 4 månader senare? Helt vansinnigt dyrt att äga. Porsche och Ferrari kostar långt under att köra omkring i.
Det är bra bilar, men det finns gränser på vad man kan betala.. Nu lär de inte tappa 20k i snitt per månad över flera år men ändå.
Så hon sålde ett år gammal bil för spara på en spekulativ värdeminskning?
Ledsen men du världens sämsta rådgivare.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Newgusa
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 aug 2024 11:25

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Newgusa »

jonasl skrev: 02 okt 2024 14:29
Att ni orkar, man köper väl en bil man har råd med och räknar med rätt normala 50% på 3 år om man nu ska byta efter tre år.

Jag ser inte bilen som en investering, en bil för 600-700k har väl aldrig varit ett vettigt ekonomiskt beslut.
Instämmer och då finns det ingen anledning att inte vänta in Juniper om man inte behöver en bil precis nu
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 1248
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Jaegaern »

pejvic skrev: 02 okt 2024 13:38
Cliffen80 skrev: 02 okt 2024 13:35
Vad fick hon för den? Modell, år och mil? Väldigt intressant att få ett real life example vad gäller värdeminskningen till diskussionerna här i tråden.
Hon fick 485 för den, vit med sommar - vinterhjul. RWD -23 med 2000 mil drygt.
Nu ligger det en lika på blocket - osåld, vit/vit för 410.

Kanske får man runt 400 såhär 4 månader senare? Helt vansinnigt dyrt att äga. Porsche och Ferrari kostar långt under att köra omkring i.
Det är bra bilar, men det finns gränser på vad man kan betala.. Nu lär de inte tappa 20k i snitt per månad över flera år men ändå.
Jag fick 400 för min från 2021. Till handlare. Den lades ut för 449K. Det är inte mycket till värdeminskning. En bil som ägs ett år har ett rasande värdetapp. Den som använder det runt rekommendationer är lite oschysst tycker jag. Det skapar bara förvirring och rädsla.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 1248
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Jaegaern »

Newgusa skrev: 02 okt 2024 15:05
jonasl skrev: 02 okt 2024 14:29
Att ni orkar, man köper väl en bil man har råd med och räknar med rätt normala 50% på 3 år om man nu ska byta efter tre år.

Jag ser inte bilen som en investering, en bil för 600-700k har väl aldrig varit ett vettigt ekonomiskt beslut.
Instämmer och då finns det ingen anledning att inte vänta in Juniper om man inte behöver en bil precis nu
Det är hugget som. Jag valde att inte vänta in Juniper.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 1248
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
Referralkod: ts.la/simon82910

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Jaegaern »

Liqwid78 skrev: 02 okt 2024 14:31
pejvic skrev: 02 okt 2024 13:38
Cliffen80 skrev: 02 okt 2024 13:35
Vad fick hon för den? Modell, år och mil? Väldigt intressant att få ett real life example vad gäller värdeminskningen till diskussionerna här i tråden.
Hon fick 485 för den, vit med sommar - vinterhjul. RWD -23 med 2000 mil drygt.
Nu ligger det en lika på blocket - osåld, vit/vit för 410.

Kanske får man runt 400 såhär 4 månader senare? Helt vansinnigt dyrt att äga. Porsche och Ferrari kostar långt under att köra omkring i.
Det är bra bilar, men det finns gränser på vad man kan betala.. Nu lär de inte tappa 20k i snitt per månad över flera år men ändå.
Så hon sålde ett år gammal bil för spara på en spekulativ värdeminskning?
Ledsen men du världens sämsta rådgivare.
Ja det låter lite konstigt. En ett år gammal bil är alltid en stor förlust. Att sälja den kommer alltid kosta pengar. 20K per månad här är inte konstigt. Men det fortsätter ju inte så..
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Carlsson
Inlägg: 321
Blev medlem: 11 sep 2023 20:41

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av Carlsson »

Jaegaern skrev: 02 okt 2024 15:19
pejvic skrev: 02 okt 2024 13:38
Cliffen80 skrev: 02 okt 2024 13:35
Vad fick hon för den? Modell, år och mil? Väldigt intressant att få ett real life example vad gäller värdeminskningen till diskussionerna här i tråden.
Hon fick 485 för den, vit med sommar - vinterhjul. RWD -23 med 2000 mil drygt.
Nu ligger det en lika på blocket - osåld, vit/vit för 410.

Kanske får man runt 400 såhär 4 månader senare? Helt vansinnigt dyrt att äga. Porsche och Ferrari kostar långt under att köra omkring i.
Det är bra bilar, men det finns gränser på vad man kan betala.. Nu lär de inte tappa 20k i snitt per månad över flera år men ändå.
Jag fick 400 för min från 2021. Till handlare. Den lades ut för 449K. Det är inte mycket till värdeminskning. En bil som ägs ett år har ett rasande värdetapp. Den som använder det runt rekommendationer är lite oschysst tycker jag. Det skapar bara förvirring och rädsla.

45% värdeminskning på tre år. Ligger inom ramen för normalt värdetapp. Om du köpte och sålde bilen med vinterdäck. Cirka 8 300 kr i månaden.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 2220
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm

Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)

Inlägg av pejvic »

Liqwid78 skrev: 02 okt 2024 14:31
pejvic skrev: 02 okt 2024 13:38
Cliffen80 skrev: 02 okt 2024 13:35
Vad fick hon för den? Modell, år och mil? Väldigt intressant att få ett real life example vad gäller värdeminskningen till diskussionerna här i tråden.
Hon fick 485 för den, vit med sommar - vinterhjul. RWD -23 med 2000 mil drygt.
Nu ligger det en lika på blocket - osåld, vit/vit för 410.

Kanske får man runt 400 såhär 4 månader senare? Helt vansinnigt dyrt att äga. Porsche och Ferrari kostar långt under att köra omkring i.
Det är bra bilar, men det finns gränser på vad man kan betala.. Nu lär de inte tappa 20k i snitt per månad över flera år men ändå.
Så hon sålde ett år gammal bil för spara på en spekulativ värdeminskning?
Ledsen men du världens sämsta rådgivare.
Tror du missförstår. Hon hade köpt den för 500 av en forummedlem i vintras då de stod utan bil.
Sålde för 485 i juni och kan kliva in i samma bil 4 månader senare för 400.000:-

Dålig rådgivning att dra in 20 rent i månaden? Om det är ett dåligt råd. Ge mig då ett bra råd.
Skriv svar