Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Moderator: Redaktion
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Förlängd kampanj till 31/12 nu.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Så alla på Tesla som jobbat häcken av sig i helgen och fram till midnatt igår, med att leverera bilar gjorde det förgäves.

Ja ja... desto lugnare resten av veckan antar jag.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Jag har funderat på det här erbjudandet i 2 månader nu, men i mitten på september bestämde jag mig för att vänta till i alla fall oktober för att se vad som händer. Men nu kanske ännu längre, av följande spekulativa anledningar:
- Erbjudandet bör vara kvar året ut (vilket vi fick bekräftat idag)
- Möjligen en mindre prissänkning eller erbjudande om fri laddning för att kräma ur det sista av 2024 och även modellen.
- Mycket pekar på att Juniper kommer inom ca ett halvår, därför tror jag att nuvarande MY får en drop i värde. Läste tidigare i tråden om det här och det gjordes paralleller till Volvo. Skillnaden som jag ser det är att utvecklingen med helel-bilar går mycket snabbare och att uppdateringarna därmed blir större, inte som en Volvo V90 diesel -18 vs -24, där det är rätt lite som skiljer, både utanpå och inuti.
- Juniper som helhet bör vara ännu bättre och då får man den "senaste" lösningen.
- Med tanke på MY's sjunkande nyprisutveckling sedan den introducerades, tillsammans med den snabba utvecklingen av bättre och billigare batterier, tror jag att priset kan vara t.o.m. lägre än nu för jämförbar prestanda (räckvidd/laddning) eller att det blir en uppdatering av STD som är någonstans emellan nuvarande och LR 2WD, men till liknande pris som nuvarande STD.
- Nybilsförsäljningen går trögt, även om helelbilar tar marknad från hybrid och fossilbilar. Både Sverige och flera av de stora ekonomierna i europa går trögt, inte minst tyskland och det ser inte ut som att det kommer vända det närmsta halvåret. Därmed färre potentiella kunder och prispress/krig som följd för de som finns.
- Min bedömning är att konkurrenter tagit in på Tesla's tekniska föresprång, även om de kanske ännu inte är ikapp. Samtidigt lanseras många nya modeller från diverse tillverkare så utbudet av modeller blir större och därmed konkurrensen och lägre priser/bättre villkor som följd.
- Konflikten med facket, hade gärna sett att den blev löst eller i alla fall hur den utvecklas innan jag själv köper en bil för att minska risken.
Vad tror ni?
- Erbjudandet bör vara kvar året ut (vilket vi fick bekräftat idag)
- Möjligen en mindre prissänkning eller erbjudande om fri laddning för att kräma ur det sista av 2024 och även modellen.
- Mycket pekar på att Juniper kommer inom ca ett halvår, därför tror jag att nuvarande MY får en drop i värde. Läste tidigare i tråden om det här och det gjordes paralleller till Volvo. Skillnaden som jag ser det är att utvecklingen med helel-bilar går mycket snabbare och att uppdateringarna därmed blir större, inte som en Volvo V90 diesel -18 vs -24, där det är rätt lite som skiljer, både utanpå och inuti.
- Juniper som helhet bör vara ännu bättre och då får man den "senaste" lösningen.
- Med tanke på MY's sjunkande nyprisutveckling sedan den introducerades, tillsammans med den snabba utvecklingen av bättre och billigare batterier, tror jag att priset kan vara t.o.m. lägre än nu för jämförbar prestanda (räckvidd/laddning) eller att det blir en uppdatering av STD som är någonstans emellan nuvarande och LR 2WD, men till liknande pris som nuvarande STD.
- Nybilsförsäljningen går trögt, även om helelbilar tar marknad från hybrid och fossilbilar. Både Sverige och flera av de stora ekonomierna i europa går trögt, inte minst tyskland och det ser inte ut som att det kommer vända det närmsta halvåret. Därmed färre potentiella kunder och prispress/krig som följd för de som finns.
- Min bedömning är att konkurrenter tagit in på Tesla's tekniska föresprång, även om de kanske ännu inte är ikapp. Samtidigt lanseras många nya modeller från diverse tillverkare så utbudet av modeller blir större och därmed konkurrensen och lägre priser/bättre villkor som följd.
- Konflikten med facket, hade gärna sett att den blev löst eller i alla fall hur den utvecklas innan jag själv köper en bil för att minska risken.
Vad tror ni?
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Så du räknar med att förändringarna mellan dagens Model Y och Juniper blir större än skillnaderna på en v90 -18 vs. -24?Tommy10 skrev: ↑01 okt 2024 15:22Jag har funderat på det här erbjudandet i 2 månader nu, men i mitten på september bestämde jag mig för att vänta till i alla fall oktober för att se vad som händer. Men nu kanske ännu längre, av följande spekulativa anledningar:
- Erbjudandet bör vara kvar året ut (vilket vi fick bekräftat idag)
- Möjligen en mindre prissänkning eller erbjudande om fri laddning för att kräma ur det sista av 2024 och även modellen.
- Mycket pekar på att Juniper kommer inom ca ett halvår, därför tror jag att nuvarande MY får en drop i värde. Läste tidigare i tråden om det här och det gjordes paralleller till Volvo. Skillnaden som jag ser det är att utvecklingen med helel-bilar går mycket snabbare och att uppdateringarna därmed blir större, inte som en Volvo V90 diesel -18 vs -24, där det är rätt lite som skiljer, både utanpå och inuti.
- Juniper som helhet bör vara ännu bättre och då får man den "senaste" lösningen.
- Med tanke på MY's sjunkande nyprisutveckling sedan den introducerades, tillsammans med den snabba utvecklingen av bättre och billigare batterier, tror jag att priset kan vara t.o.m. lägre än nu för jämförbar prestanda (räckvidd/laddning) eller att det blir en uppdatering av STD som är någonstans emellan nuvarande och LR 2WD, men till liknande pris som nuvarande STD.
- Nybilsförsäljningen går trögt, även om helelbilar tar marknad från hybrid och fossilbilar. Både Sverige och flera av de stora ekonomierna i europa går trögt, inte minst tyskland och det ser inte ut som att det kommer vända det närmsta halvåret. Därmed färre potentiella kunder och prispress/krig som följd för de som finns.
- Min bedömning är att konkurrenter tagit in på Tesla's tekniska föresprång, även om de kanske ännu inte är ikapp. Samtidigt lanseras många nya modeller från diverse tillverkare så utbudet av modeller blir större och därmed konkurrensen och lägre priser/bättre villkor som följd.
- Konflikten med facket, hade gärna sett att den blev löst eller i alla fall hur den utvecklas innan jag själv köper en bil för att minska risken.
Vad tror ni?
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Jag har efter ett par stressiga veckor i Juli/Augusti då jag trodde att jag var tvungen att skynda mig medTommy10 skrev: ↑01 okt 2024 15:22Jag har funderat på det här erbjudandet i 2 månader nu, men i mitten på september bestämde jag mig för att vänta till i alla fall oktober för att se vad som händer. Men nu kanske ännu längre, av följande spekulativa anledningar:
- Erbjudandet bör vara kvar året ut (vilket vi fick bekräftat idag)
- Möjligen en mindre prissänkning eller erbjudande om fri laddning för att kräma ur det sista av 2024 och även modellen.
- Mycket pekar på att Juniper kommer inom ca ett halvår, därför tror jag att nuvarande MY får en drop i värde. Läste tidigare i tråden om det här och det gjordes paralleller till Volvo. Skillnaden som jag ser det är att utvecklingen med helel-bilar går mycket snabbare och att uppdateringarna därmed blir större, inte som en Volvo V90 diesel -18 vs -24, där det är rätt lite som skiljer, både utanpå och inuti.
- Juniper som helhet bör vara ännu bättre och då får man den "senaste" lösningen.
- Med tanke på MY's sjunkande nyprisutveckling sedan den introducerades, tillsammans med den snabba utvecklingen av bättre och billigare batterier, tror jag att priset kan vara t.o.m. lägre än nu för jämförbar prestanda (räckvidd/laddning) eller att det blir en uppdatering av STD som är någonstans emellan nuvarande och LR 2WD, men till liknande pris som nuvarande STD.
- Nybilsförsäljningen går trögt, även om helelbilar tar marknad från hybrid och fossilbilar. Både Sverige och flera av de stora ekonomierna i europa går trögt, inte minst tyskland och det ser inte ut som att det kommer vända det närmsta halvåret. Därmed färre potentiella kunder och prispress/krig som följd för de som finns.
- Min bedömning är att konkurrenter tagit in på Tesla's tekniska föresprång, även om de kanske ännu inte är ikapp. Samtidigt lanseras många nya modeller från diverse tillverkare så utbudet av modeller blir större och därmed konkurrensen och lägre priser/bättre villkor som följd.
- Konflikten med facket, hade gärna sett att den blev löst eller i alla fall hur den utvecklas innan jag själv köper en bil för att minska risken.
Vad tror ni?
att beställa en -24 MYP, kommit till samma slutsats som du. Att köpa en ny MY senhöst -24 kan rimligtvis inte vara att föredra framför Juniper om man kan vänta de 6 ytterligare månaderna eller vad det nu kan röra sig om, samt har råd med den lite högra månadskostnaden pga räntan.
Glad att jag lugnt och sansat kommit fram till detta beslut och inte lät mig stressas av säljarna som till och med svarade ”Nej, det bara snackas om det” på min fråga om det är en ny modell på ingång med tanke på den hårda räntekampanjen.
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Här kommer en rad killgissningar, ta det som ni vill!
Kommer Juniper verkligen komma med något revolutionerande? För att det ska bli en markant skillnad sett till andrahandsvärde så krävs det något speciellt för att begagnatmarknaden ska reagera. När M3 Highland kom så hände i princip inget med andrahandsmarknaden på M3.
För den som väntar så kommer det alltid att komma en ny modell som är bättre än den tidigare, det vet vi sett till historia. 0% ränta på bilar har vi dock inte sett förekomma ofta..
De som köper en MY idag får en princip helt nytillverkad bil så ränteerbjudandet beror inte på att Tesla sitter på massa lagerbilar. Vad är teslas mål med 0%-räntan? Hålla produktionen konstant och ta marknadsandelar?

Kommer Juniper verkligen komma med något revolutionerande? För att det ska bli en markant skillnad sett till andrahandsvärde så krävs det något speciellt för att begagnatmarknaden ska reagera. När M3 Highland kom så hände i princip inget med andrahandsmarknaden på M3.
För den som väntar så kommer det alltid att komma en ny modell som är bättre än den tidigare, det vet vi sett till historia. 0% ränta på bilar har vi dock inte sett förekomma ofta..
De som köper en MY idag får en princip helt nytillverkad bil så ränteerbjudandet beror inte på att Tesla sitter på massa lagerbilar. Vad är teslas mål med 0%-räntan? Hålla produktionen konstant och ta marknadsandelar?
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4435
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Jag är å andra sidan väldigt nöjd över att jag plockade ut en MY för ca 2.5 år sedan. Annars hade jag inte kört den de senaste 2.5 åren och nästan 5000 milen. Detta trots att priserna gått ner lite (inte alls så mycket som det framställs ibland dock, betalade 660k efter bonus men inkl leverans- och dokumentavgiften som numera är inbakad i priset, idag kostar samma bil 25000 kr mindre.).
Att utvecklingen skulle börja ta jättesteg, det är nog en from förhoppning. Men i realiteten så var Model S 2013 det stora steget, efter den har det varit små steg i taget i utveckling. Många konkurrenters bilar är inte bättre än en original-model-S. Väntar man på något slags "giant leap" kommer man få vänta länge.
Att utvecklingen skulle börja ta jättesteg, det är nog en from förhoppning. Men i realiteten så var Model S 2013 det stora steget, efter den har det varit små steg i taget i utveckling. Många konkurrenters bilar är inte bättre än en original-model-S. Väntar man på något slags "giant leap" kommer man få vänta länge.
Model Y LR AWD 2022
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Inga gigantiska förändringar/förbättringar kanske men de flesta verkar ense om:frassys skrev: ↑01 okt 2024 21:12Här kommer en rad killgissningar, ta det som ni vill!![]()
Kommer Juniper verkligen komma med något revolutionerande? För att det ska bli en markant skillnad sett till andrahandsvärde så krävs det något speciellt för att begagnatmarknaden ska reagera. När M3 Highland kom så hände i princip inget med andrahandsmarknaden på M3.
För den som väntar så kommer det alltid att komma en ny modell som är bättre än den tidigare, det vet vi sett till historia. 0% ränta på bilar har vi dock inte sett förekomma ofta..
De som köper en MY idag får en princip helt nytillverkad bil så ränteerbjudandet beror inte på att Tesla sitter på massa lagerbilar. Vad är teslas mål med 0%-räntan? Hålla produktionen konstant och ta marknadsandelar?
Kosmetiska ändringar, kaross/ljus/led mm.
Förbättrad fjädring, ännu mjukare gång.
Bättre ljudisolering
Luftkonditionerade stolar
Pekskärm bak
Förbättrad batteriteknik i någon form (Räckvidd/prestanda)
Kanske HW5
Inget revolutionerande i sig kanske men sammantaget en hel del godsaker som i min värld är värda att vänta på.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Uppdateringen av framljusen på Highland blev en försämring. Sämre ljus och färre pixlar i matrix-funktionen.Newgusa skrev: ↑01 okt 2024 22:09Inga gigantiska förändringar/förbättringar kanske men de flesta verkar ense om:frassys skrev: ↑01 okt 2024 21:12Här kommer en rad killgissningar, ta det som ni vill!![]()
Kommer Juniper verkligen komma med något revolutionerande? För att det ska bli en markant skillnad sett till andrahandsvärde så krävs det något speciellt för att begagnatmarknaden ska reagera. När M3 Highland kom så hände i princip inget med andrahandsmarknaden på M3.
För den som väntar så kommer det alltid att komma en ny modell som är bättre än den tidigare, det vet vi sett till historia. 0% ränta på bilar har vi dock inte sett förekomma ofta..
De som köper en MY idag får en princip helt nytillverkad bil så ränteerbjudandet beror inte på att Tesla sitter på massa lagerbilar. Vad är teslas mål med 0%-räntan? Hålla produktionen konstant och ta marknadsandelar?
Kosmetiska ändringar, kaross/ljus/led mm.
Förbättrad fjädring, ännu mjukare gång.
Bättre ljudisolering
Luftkonditionerade stolar
Pekskärm bak
Förbättrad batteriteknik i någon form (Räckvidd/prestanda)
Kanske HW5
Inget revolutionerande i sig kanske men sammantaget en hel del godsaker som i min värld är värda att vänta på.
Borttagande av spakarna bakom ratten är en smaksak men en klar majoritet anser att det också är en försämring.
Så det blir både förbättringar och försämringar på Juniper.
Sen är jag inte övertygad om att det kommer ny bättre batteriteknik från dag ett på Juniper. Varför har inte Highland fått detta i så fall?
HW4 har ju precis kommit så HW5 verkar inte vara runt hörnet just nu om man ser historiskt, alternativt blir det minimala förändringar.
Men en tystare bil med behagligare fjädring är naturligtvis en trevlig uppgradering (om det nu blir så)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Om plånboken är det viktigaste så bör man köpa nu så länge räntan är 0%. Nästa år har vi med större sannolikhet 0.75%-enheter lägre räntor som kommer att frigöra många tusenlappar för alla med lån.
Där någonstans börjar ränterabatten ta slut oavsett Jupiter eller inte.
Där någonstans börjar ränterabatten ta slut oavsett Jupiter eller inte.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Y facelift kommer uppdateras till 3, - ljusslingan runt cupén, skärmen bak, inga blinkersarmar på ratten och uppdaterat chassi/fjädring etc
Givet kan det komma en uppdatering på batteriet som 3an också får.
Det sker inga stora radikala förändringar, allt sker planerat och väl avvägt. Man måste hålla rätt takt för att ta hem de investeringar i r&d man gjort så de gäller att mjölka kossan maximalt. Allt annat är bara dålig business.
Givet kan det komma en uppdatering på batteriet som 3an också får.
Det sker inga stora radikala förändringar, allt sker planerat och väl avvägt. Man måste hålla rätt takt för att ta hem de investeringar i r&d man gjort så de gäller att mjölka kossan maximalt. Allt annat är bara dålig business.
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
7-sits i höst skulle bli en joker
Då skulle en hel del vilja beställa den versionen istället. Vips ger det en boost i försäljningen oavsett om juniper släpps samtidigt eller inte.
Sen är det små trånga extrasäten men många skulle ändå värdesätta den möjligheten för tillfälligt bruk.

Sen är det små trånga extrasäten men många skulle ändå värdesätta den möjligheten för tillfälligt bruk.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Leo skrev: ↑02 okt 2024 08:227-sits i höst skulle bli en jokerDå skulle en hel del vilja beställa den versionen istället. Vips ger det en boost i försäljningen oavsett om juniper släpps samtidigt eller inte.
Sen är det små trånga extrasäten men många skulle ändå värdesätta den möjligheten för tillfälligt bruk.
Jag håller med Leo. Jag har tre barn så är vi hela familjen så är bilen full. Det innebär att ingen mer kan åka med. 7-sits hade ev. varit intressant.
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Mkt bra analys. jag har hoppat ur Y nu och rekommenderade syrran att sälja sin YRWD i maj, hon fick iväg den i Juni och sen dess har hon sparat 20.000 i bara värdeminskning. i MÅNADENTommy10 skrev: ↑01 okt 2024 15:22Jag har funderat på det här erbjudandet i 2 månader nu, men i mitten på september bestämde jag mig för att vänta till i alla fall oktober för att se vad som händer. Men nu kanske ännu längre, av följande spekulativa anledningar:
- Erbjudandet bör vara kvar året ut (vilket vi fick bekräftat idag)
- Möjligen en mindre prissänkning eller erbjudande om fri laddning för att kräma ur det sista av 2024 och även modellen.
- Mycket pekar på att Juniper kommer inom ca ett halvår, därför tror jag att nuvarande MY får en drop i värde. Läste tidigare i tråden om det här och det gjordes paralleller till Volvo. Skillnaden som jag ser det är att utvecklingen med helel-bilar går mycket snabbare och att uppdateringarna därmed blir större, inte som en Volvo V90 diesel -18 vs -24, där det är rätt lite som skiljer, både utanpå och inuti.
- Juniper som helhet bör vara ännu bättre och då får man den "senaste" lösningen.
- Med tanke på MY's sjunkande nyprisutveckling sedan den introducerades, tillsammans med den snabba utvecklingen av bättre och billigare batterier, tror jag att priset kan vara t.o.m. lägre än nu för jämförbar prestanda (räckvidd/laddning) eller att det blir en uppdatering av STD som är någonstans emellan nuvarande och LR 2WD, men till liknande pris som nuvarande STD.
- Nybilsförsäljningen går trögt, även om helelbilar tar marknad från hybrid och fossilbilar. Både Sverige och flera av de stora ekonomierna i europa går trögt, inte minst tyskland och det ser inte ut som att det kommer vända det närmsta halvåret. Därmed färre potentiella kunder och prispress/krig som följd för de som finns.
- Min bedömning är att konkurrenter tagit in på Tesla's tekniska föresprång, även om de kanske ännu inte är ikapp. Samtidigt lanseras många nya modeller från diverse tillverkare så utbudet av modeller blir större och därmed konkurrensen och lägre priser/bättre villkor som följd.
- Konflikten med facket, hade gärna sett att den blev löst eller i alla fall hur den utvecklas innan jag själv köper en bil för att minska risken.
Vad tror ni?
20-25.000 i månaden för att köra en Y är ALLDELES för mkt pengar för en löneslav att lägga på bil av privat skattade pengar.
Hon tackade idag för tipset.
- Jaegaern
- Teslaägare
- Inlägg: 1248
- Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Värdeminskning första tre åren är alltid hög. Priset för en Y LR AWD nu, jämfört med 4 år sedan, är samma. Eller nästintill. Jag betalade 729 exkl 70K i klimatstöd. De som bokade före, betalade väl runt 690K exkl klimatstöd. Priserna har hållit sig jäkligt stabila om man bortser från den temporära hajpen 2022 som trissade priserna, som sedan kom ner på normala nivåer.pejvic skrev: ↑02 okt 2024 13:15Mkt bra analys. jag har hoppat ur Y nu och rekommenderade syrran att sälja sin YRWD i maj, hon fick iväg den i Juni och sen dess har hon sparat 20.000 i bara värdeminskning. i MÅNADENTommy10 skrev: ↑01 okt 2024 15:22Jag har funderat på det här erbjudandet i 2 månader nu, men i mitten på september bestämde jag mig för att vänta till i alla fall oktober för att se vad som händer. Men nu kanske ännu längre, av följande spekulativa anledningar:
- Erbjudandet bör vara kvar året ut (vilket vi fick bekräftat idag)
- Möjligen en mindre prissänkning eller erbjudande om fri laddning för att kräma ur det sista av 2024 och även modellen.
- Mycket pekar på att Juniper kommer inom ca ett halvår, därför tror jag att nuvarande MY får en drop i värde. Läste tidigare i tråden om det här och det gjordes paralleller till Volvo. Skillnaden som jag ser det är att utvecklingen med helel-bilar går mycket snabbare och att uppdateringarna därmed blir större, inte som en Volvo V90 diesel -18 vs -24, där det är rätt lite som skiljer, både utanpå och inuti.
- Juniper som helhet bör vara ännu bättre och då får man den "senaste" lösningen.
- Med tanke på MY's sjunkande nyprisutveckling sedan den introducerades, tillsammans med den snabba utvecklingen av bättre och billigare batterier, tror jag att priset kan vara t.o.m. lägre än nu för jämförbar prestanda (räckvidd/laddning) eller att det blir en uppdatering av STD som är någonstans emellan nuvarande och LR 2WD, men till liknande pris som nuvarande STD.
- Nybilsförsäljningen går trögt, även om helelbilar tar marknad från hybrid och fossilbilar. Både Sverige och flera av de stora ekonomierna i europa går trögt, inte minst tyskland och det ser inte ut som att det kommer vända det närmsta halvåret. Därmed färre potentiella kunder och prispress/krig som följd för de som finns.
- Min bedömning är att konkurrenter tagit in på Tesla's tekniska föresprång, även om de kanske ännu inte är ikapp. Samtidigt lanseras många nya modeller från diverse tillverkare så utbudet av modeller blir större och därmed konkurrensen och lägre priser/bättre villkor som följd.
- Konflikten med facket, hade gärna sett att den blev löst eller i alla fall hur den utvecklas innan jag själv köper en bil för att minska risken.
Vad tror ni?
20-25.000 i månaden för att köra en Y är ALLDELES för mkt pengar för en löneslav att lägga på bil av privat skattade pengar.
Hon tackade idag för tipset.
Att den skulle kosta 20-25K i månaden i värdeminskning är inte helt rättvist. Närmre 10K första 3 åren, därefter mindre.
En ny modell gör nästan inget med tidigare priser, 5-10% ner kanske, på sin höjd. Titta hur highland påverkade priserna.
Jag ser ingen anledning att man ska avvakta tekniska framsteg eller ytterligare prissänkningar. Vill man ha gratis laddning i 1000 mil, absolut, det kommer säkert läggas till i december. Annars kör på!
För vi talar väl om att man behöver en bil och är orolig kring priser, inte att man "vill ha en bil" och hoppas på så låg värdeminskning som möjligt. För då ska man nog sikta på en äldre Porsche 911 eller liknande som lär stå sig bra även i framtiden, aka, samlarobjekt.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
pejvic skrev: ↑02 okt 2024 13:15Mkt bra analys. jag har hoppat ur Y nu och rekommenderade syrran att sälja sin YRWD i maj, hon fick iväg den i Juni och sen dess har hon sparat 20.000 i bara värdeminskning. i MÅNADEN
20-25.000 i månaden för att köra en Y är ALLDELES för mkt pengar för en löneslav att lägga på bil av privat skattade pengar.
Hon tackade idag för tipset.
Vad fick hon för den? Modell, år och mil? Väldigt intressant att få ett real life example vad gäller värdeminskningen till diskussionerna här i tråden.
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Hon fick 485 för den, vit med sommar - vinterhjul. RWD -23 med 2000 mil drygt.
Nu ligger det en lika på blocket - osåld, vit/vit för 410.
Kanske får man runt 400 såhär 4 månader senare? Helt vansinnigt dyrt att äga. Porsche och Ferrari kostar långt under att köra omkring i.
Det är bra bilar, men det finns gränser på vad man kan betala.. Nu lär de inte tappa 20k i snitt per månad över flera år men ändå.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4435
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Att ni orkar, man köper väl en bil man har råd med och räknar med rätt normala 50% på 3 år om man nu ska byta efter tre år.
Jag ser inte bilen som en investering, en bil för 600-700k har väl aldrig varit ett vettigt ekonomiskt beslut.
Jag ser inte bilen som en investering, en bil för 600-700k har väl aldrig varit ett vettigt ekonomiskt beslut.
Model Y LR AWD 2022
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Så hon sålde ett år gammal bil för spara på en spekulativ värdeminskning?pejvic skrev: ↑02 okt 2024 13:38Hon fick 485 för den, vit med sommar - vinterhjul. RWD -23 med 2000 mil drygt.
Nu ligger det en lika på blocket - osåld, vit/vit för 410.
Kanske får man runt 400 såhär 4 månader senare? Helt vansinnigt dyrt att äga. Porsche och Ferrari kostar långt under att köra omkring i.
Det är bra bilar, men det finns gränser på vad man kan betala.. Nu lär de inte tappa 20k i snitt per månad över flera år men ändå.
Ledsen men du världens sämsta rådgivare.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Instämmer och då finns det ingen anledning att inte vänta in Juniper om man inte behöver en bil precis nu
- Jaegaern
- Teslaägare
- Inlägg: 1248
- Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Jag fick 400 för min från 2021. Till handlare. Den lades ut för 449K. Det är inte mycket till värdeminskning. En bil som ägs ett år har ett rasande värdetapp. Den som använder det runt rekommendationer är lite oschysst tycker jag. Det skapar bara förvirring och rädsla.pejvic skrev: ↑02 okt 2024 13:38Hon fick 485 för den, vit med sommar - vinterhjul. RWD -23 med 2000 mil drygt.
Nu ligger det en lika på blocket - osåld, vit/vit för 410.
Kanske får man runt 400 såhär 4 månader senare? Helt vansinnigt dyrt att äga. Porsche och Ferrari kostar långt under att köra omkring i.
Det är bra bilar, men det finns gränser på vad man kan betala.. Nu lär de inte tappa 20k i snitt per månad över flera år men ändå.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
- Jaegaern
- Teslaägare
- Inlägg: 1248
- Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Det är hugget som. Jag valde att inte vänta in Juniper.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
- Jaegaern
- Teslaägare
- Inlägg: 1248
- Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Ja det låter lite konstigt. En ett år gammal bil är alltid en stor förlust. Att sälja den kommer alltid kosta pengar. 20K per månad här är inte konstigt. Men det fortsätter ju inte så..Liqwid78 skrev: ↑02 okt 2024 14:31Så hon sålde ett år gammal bil för spara på en spekulativ värdeminskning?pejvic skrev: ↑02 okt 2024 13:38Hon fick 485 för den, vit med sommar - vinterhjul. RWD -23 med 2000 mil drygt.
Nu ligger det en lika på blocket - osåld, vit/vit för 410.
Kanske får man runt 400 såhär 4 månader senare? Helt vansinnigt dyrt att äga. Porsche och Ferrari kostar långt under att köra omkring i.
Det är bra bilar, men det finns gränser på vad man kan betala.. Nu lär de inte tappa 20k i snitt per månad över flera år men ändå.
Ledsen men du världens sämsta rådgivare.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Jaegaern skrev: ↑02 okt 2024 15:19Jag fick 400 för min från 2021. Till handlare. Den lades ut för 449K. Det är inte mycket till värdeminskning. En bil som ägs ett år har ett rasande värdetapp. Den som använder det runt rekommendationer är lite oschysst tycker jag. Det skapar bara förvirring och rädsla.pejvic skrev: ↑02 okt 2024 13:38Hon fick 485 för den, vit med sommar - vinterhjul. RWD -23 med 2000 mil drygt.
Nu ligger det en lika på blocket - osåld, vit/vit för 410.
Kanske får man runt 400 såhär 4 månader senare? Helt vansinnigt dyrt att äga. Porsche och Ferrari kostar långt under att köra omkring i.
Det är bra bilar, men det finns gränser på vad man kan betala.. Nu lär de inte tappa 20k i snitt per månad över flera år men ändå.
45% värdeminskning på tre år. Ligger inom ramen för normalt värdetapp. Om du köpte och sålde bilen med vinterdäck. Cirka 8 300 kr i månaden.
Re: Ränteerbjudandet sänkt till 0,74% på Model Y AWD och P idag (2024-05-17)
Tror du missförstår. Hon hade köpt den för 500 av en forummedlem i vintras då de stod utan bil.Liqwid78 skrev: ↑02 okt 2024 14:31Så hon sålde ett år gammal bil för spara på en spekulativ värdeminskning?pejvic skrev: ↑02 okt 2024 13:38Hon fick 485 för den, vit med sommar - vinterhjul. RWD -23 med 2000 mil drygt.
Nu ligger det en lika på blocket - osåld, vit/vit för 410.
Kanske får man runt 400 såhär 4 månader senare? Helt vansinnigt dyrt att äga. Porsche och Ferrari kostar långt under att köra omkring i.
Det är bra bilar, men det finns gränser på vad man kan betala.. Nu lär de inte tappa 20k i snitt per månad över flera år men ändå.
Ledsen men du världens sämsta rådgivare.
Sålde för 485 i juni och kan kliva in i samma bil 4 månader senare för 400.000:-
Dålig rådgivning att dra in 20 rent i månaden? Om det är ett dåligt råd. Ge mig då ett bra råd.