Ake F skrev: ↑30 sep 2024 18:53
Energigraf. Laddade till 100%. Vila med laddkabel ansluten. Efter ca 3 timmar SOC 99%. Vägrar att ladda mera: Klart. Energiinnehåll: 1,49 X 49,6 mil / 0,99 = 87,6 kWh Energi Startbild.jpg
Antingen skrev du fel data till fel bild, eller något sånt:
Vid full laddning: (energigrafen på bild) 185x469/0.99 = 87.64kWh -> Detta motsvarar/ska motsvara) BMS estimering nominal full pack eftersom beräkningen utgår från den datan när den räknar ut den energigrafens beräknad räckvidd. Vi ser att det stämmer perfekt med BMS 87.6 kWh nominal Full Pack.
Att den inte visade 100% beror troligen på att cellerna inte är/var balancerade så att energin ombord mnotsvarade 100%.
Ake F skrev: ↑30 sep 2024 18:53 Avslutad resa med vila SOC 2% blev 1%. Energiförbrukning: 1,85 X 46,9 mil = 86,76 kWh minus vad som är kvar i batteriet: 1,49 X 0,8 mil = 1,2 kWh
= 86,76 -1,2 = 85,56 kWh med 98% förbruking av batterikapacitet (Display) Batterikapacitet, total = 87,3 kWh Ganska lika som ovan.
Denna energi är inkl buffert. Har jag fattat rätt?
Nja, här hänger jag inte med. Du har nog tänkt fel här.
Förbrukad energi: (Tas från resor/trips, ej från energigrafen): 474.2km x 168Wh/km = 79.67kWh (bilen visar 79.8kWh, troligen pga avrundningarna i km och Wh/km). Så 79.8kWh levererad energi
Du använde alltså 98%, eftersom du började på 99% och avslutade på 1% efter att bilen vilat och mätt rätt SOC, right?
79.8/0.98 =81.42kWh, exklusive buffer på 6.4 kWh så 87.8kWh. Bilen har levererat lite mer än BMS trodde och kollar du på Nominal full pack efter körningen har den stigit till 88kWh. BMS:en har lärt sig.
Så det ser ut att vara bra balans mellan BMS estimate och det batteriet levererar. den verkliga batterikapaciteten är sannolikt välidgt nära det BMS tror.
Däremot är det en massa värden på efter körningen som inte är rimliga, tex SOC-värden och nominal remaining osv. Varför det är galet vet jag inte men det stämmer inte med 12.2kWh nominal remaining vid 1% på displayen. Då skall det finnas ungefäör 6.4 + 0.8kWh dvs 7.2kWh eller så.
SOC + SOC expected pratar gallimatias även före körningen om man frågar mig.
SOC+SOC expected som både min tidigare M3P och min S 2023 visar dem:
SOC= bilens korrekta SOC som den egentligen är , dvs SOC som det som visas på skärmen men utan temperaturkorrigering.
SOC Expected = det Tesla väljer att visa på skärmen efter att ha “fejkat” en lägre SOC som beror på att batteriet är kallt. (Detta eftersom batteriets uppmätta SOC inte påverkas nämnvärt av temperaturen på batteriet.