Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

TeslaLeo

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av TeslaLeo »

MickeM skrev: 17 sep 2024 18:53
Beställde 8 sept. Trodde man var sent ute men idag gick det undan, LR AWD QS matchad strax efter lunch och nu är upphämtning bokad och insats betald.

Har kollegor som har beställt också. Även de LR AWD QS, precis som min.

Även de hade fått bil matchad idag och kunde boka upphämtning. Verkar ha kommit en stor batch.
Model-Y-MIKE

Inlägg av Model-Y-MIKE »

Goddag,
Nån som vet varför det inte går att beställa dubbade vintedäck til MYP?
Användarvisningsbild
Joel74
Teslaägare

Inlägg av Joel74 »

Beställde en P Quicksilver 16/9, fick VIN- och registreringsnummer samma dag. Noterade dock att bilen tillverkades i september 2023, så bytte igår till en nyare med HW4. Leverans innan månadens slut.
Användarvisningsbild
PontusLSE
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av PontusLSE »

Model-Y-MIKE skrev: 17 sep 2024 21:20
Goddag,
Nån som vet varför det inte går att beställa dubbade vintedäck til MYP?
Beställ med odubbade och be din advisor byta till dubbdäck. Jag gjorde precis så för ungefär en vecka sedan. Dubbdäcken var 80kr billigare 😄
Kör till vardags en Model Y LR -21. Säljer och monterar solceller och batterilagring på dagarna (äger och driver https://inlandetssolenergi.se ). Konverterar en Volvo 140 till eldrift på kvällarna (givetvis med en del Tesla-delar inblandat 😄)
Användarvisningsbild
Singlemalt
Teslaägare

Inlägg av Singlemalt »

Joel74 skrev: 18 sep 2024 07:40
Beställde en P Quicksilver 16/9, fick VIN- och registreringsnummer samma dag. Noterade dock att bilen tillverkades i september 2023, så bytte igår till en nyare med HW4. Leverans innan månadens slut.
Gissar att dubbarna flyger sin kos om du drar på med en performance :D
Användarvisningsbild
Joel74
Teslaägare

Inlägg av Joel74 »

Singlemalt skrev: 18 sep 2024 09:28
Joel74 skrev: 18 sep 2024 07:40
Gissar att dubbarna flyger sin kos om du drar på med en performance :D
Valde dubbfritt, såklart :)
Model-Y-MIKE

Inlägg av Model-Y-MIKE »

Någon vänlig själ som kan tala om när
VIN: XP7YGCEL0RB5176xx är tillverkat?
Gäller en MYP.

Med vänlig hälsning, MIKAEL
Användarvisningsbild
Joel74
Teslaägare

Inlägg av Joel74 »

Model-Y-MIKE skrev: 18 sep 2024 14:47
Gäller en MYP.

Inte 100, men egna efterforskningar på liknande nummer ger ett tillverkningsdatum nånstans i augusti.

https://tesla-info.com/tesla-build-date.php
Användarvisningsbild
frosse
Teslaägare

Inlägg av frosse »

Beställde vit MYLR den 10/9. VIN igår, Regnr idag, leverans på måndag 🙂
Användarvisningsbild
Singlemalt
Teslaägare

Inlägg av Singlemalt »

Gäller en MYP.

Om du matar in regnr på transportstyrelsen så får du fram tillverkningsdatum och massa annat:
https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se/
Model-Y-MIKE

Inlägg av Model-Y-MIKE »

Singlemalt skrev: 18 sep 2024 15:59
Gäller en MYP.

Om du matar in regnr på transportstyrelsen så får du fram tillverkningsdatum och massa annat:
https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se/
Har inte fått något regnummer. Tänkte att om någon fått leverans nyligen på en MYP kan jämföra med sitt tillverknings datum.
Användarvisningsbild
jonten
Teslaägare

Inlägg av jonten »

5151**
Tillverkad för en vecka sen
Model-Y-MIKE

Inlägg av Model-Y-MIKE »

jonten skrev: 18 sep 2024 18:06
5151**
Tack för den infon! Då vet jag att den är rykande färsk😁.
Användarvisningsbild
frosse
Teslaägare

Inlägg av frosse »

Model-Y-MIKE skrev: 18 sep 2024 18:13
jonten skrev: 18 sep 2024 18:06
5151**
Tack för den infon! Då vet jag att den är rykande färsk😁.
5197** hos mig. Tillverkad häromdagen.
Yille81

Inlägg av Yille81 »

Då fick jag VIN på min LR RWD också idag. Hämtas den 24:e 👌

Beställdes 3:e sep!
Falcon_b
Referralkod: ts.la/michael157553

Inlägg av Falcon_b »

Hallå forumet, första inlägget från min sida kommer här!

Tänkte bara informera om att jag beställde en MY LR RWD QS 11/8, justerade beställningen nån dag senare och kunde hämta från i onsdags denna vecka. Har nu hämtat upp den och noterade då, tvärtemot vad som vissa skrivit tidigare, att jag har stora stereon (premium) och att det följde med insynsskydd samt 230V-laddare samt typ 2-kabel.

Hela leveransparkeringen i Huddinge var knökfullt. Det gick inte att hitta en ledig yta innan en annan bil lämnade. Så nära kaos man kan komma. Och på vägen utanför stod det nära 10 lastbilar med nya bilar på. Men dem lär inte ha kunnat lasta av dem pga hur fullt det var på parkeringen.

Spännande med ny bil, återkommer säkert med frågor senare. Just nu uppdaterar jag till 2024.32.3 😁

EDIT: Verkar även fått "150km" gratis laddning på Tesla Supercharger, ser jag nu. Giltigt till 20 Mars 2025. Alltid nåt! 👍🏼
Användarvisningsbild
jonten
Teslaägare

Inlägg av jonten »

Falcon_b skrev: 20 sep 2024 19:40
. Har nu hämtat upp den och noterade då, tvärtemot vad som vissa skrivit tidigare, att jag har stora stereon (premium)

EDIT: Verkar även fått "150km" gratis laddning på Tesla Supercharger, ser jag nu. Giltigt till 20 Mars 2025. Alltid nåt! 👍🏼
Hur ser man skillnad på stereon?

Vart såg du gratisladdningen?
Falcon_b

Inlägg av Falcon_b »

jonten skrev: 20 sep 2024 22:27
Falcon_b skrev: 20 sep 2024 19:40
. Har nu hämtat upp den och noterade då, tvärtemot vad som vissa skrivit tidigare, att jag har stora stereon (premium)

Hur ser man skillnad på stereon?

Vart såg du gratisladdningen?
Stereon: Inställningar -> Programvara -> Ytterligare fordonsinformation och leta efter Ljudanläggning

Gratis laddning: Öppna appen -> Hambugermenyn -> Laddning
Användarvisningsbild
14130
Teslaägare

Väntrum Model Y

Inlägg av 14130 »

Det verkar vara mycket göra i Huddinge!
Vår utlämning blev precis framflyttad från måndag till onsdag, precis när jag hade bokat om jobbresa som krockade med utlämningen på måndag
Falcon_b

Inlägg av Falcon_b »

14130 skrev: 21 sep 2024 14:13
Vår utlämning blev precis framflyttad från måndag till onsdag, precis när jag hade bokat om jobbresa som krockade med utlämningen på måndag Bild
Som sagt, det var överfullt med leveransklara bilar där igår och flera lastbilar med ännu fler bilar stod utanför och kunde inte lasta av. Det stod bilar överallt lite huller om buller inne på området och det sprang Tesla-representanter kors och tvärs för att leverera bilar till kunder. Det kändes som att man inte kunde bli av med bilarna i samma takt som det kom in nya, vilket stämmer in på din beskrivning. Surt att behöva vänta och att all planering åkt ner i soptunnan. Hoppas det löser sig så smidigt som möjligt, det är värt väntan! 😎
Användarvisningsbild
14130
Teslaägare

Inlägg av 14130 »

Falcon_b skrev:
Vår utlämning blev precis framflyttad från måndag till onsdag, precis när jag hade bokat om jobbresa som krockade med utlämningen på måndag Bild
Som sagt, det var överfullt med leveransklara bilar där igår och flera lastbilar med ännu fler bilar stod utanför och kunde inte lasta av. Det stod bilar överallt lite huller om buller inne på området och det sprang Tesla-representanter kors och tvärs för att leverera bilar till kunder. Det kändes som att man inte kunde bli av med bilarna i samma takt som det kom in nya, vilket stämmer in på din beskrivning. Surt att behöva vänta och att all planering åkt ner i soptunnan. Hoppas det löser sig så smidigt som möjligt, det är värt väntan! Bild
Efter jag läste din rapport om bilar som väntade på att lastas av så misstänkte jag att min tid kunde flyttas.
Men hoppas nya tiden håller och jag också får några gratis laddningar när jag hämtar ut Bild
Falcon_b

Inlägg av Falcon_b »

14130 skrev: 21 sep 2024 15:54
Falcon_b skrev:
Som sagt, det var överfullt med leveransklara bilar där igår och flera lastbilar med ännu fler bilar stod utanför och kunde inte lasta av. Det stod bilar överallt lite huller om buller inne på området och det sprang Tesla-representanter kors och tvärs för att leverera bilar till kunder. Det kändes som att man inte kunde bli av med bilarna i samma takt som det kom in nya, vilket stämmer in på din beskrivning. Surt att behöva vänta och att all planering åkt ner i soptunnan. Hoppas det löser sig så smidigt som möjligt, det är värt väntan! Bild
Efter jag läste din rapport om bilar som väntade på att lastas av så misstänkte jag att min tid kunde flyttas.
Men hoppas nya tiden håller och jag också får några gratis laddningar när jag hämtar ut Bild
150 km gratis laddning kommer du garanterat få. Såg att jag fått ett mail när jag precis hämtat ut bilen där dem bl a skriver:

Kod: Markera allt

Laddningskrediter
Din bil kanske inte är fulladdad när den kommer till dig. Därför ger vi dig 150 km gratis Supercharging*. Du kommer att kunna se krediterna i avsnittet ”Laddning” i din Tesla-app.
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare

Inlägg av Elix747 »

Hämtade en svart LR AWD idag 21/9.
Beställde 30/8. Byggd 11/9.
Uthämtning gick smidigt. Hittade inga fel, förutom en minimal justering av en dörrpassning. Min fru såg inget konstigt, men teknikern kom omgående och justerade glatt så jag blev nöjd.

SoC var 56%. Ingick reseladdare, men inga superchargerkrediter.

Missade att vinterdäcken tog så mycket plats att hela familjen inte fick plats. Frun fick åka med en annan tesla kund in till stan. Tack till ännu en i raden av hjälpsamma tesla-vänner.

Bilen blir en trevlig uppgradering från M3LRAWD 2019. Bla Betydligt tystare och bättre ljus.

Det skulle levereras 60 bilar idag på Tesla Hisingen Göteborg. Ganska bra fart på leveranserna, men ändå lugnt och trevligt på utlämningen.

Edit. Fick mail om supercharging med tips, vett och etikett. Nu finns 150km supercharger krediter.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Användarvisningsbild
snix
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas832805

Inlägg av snix »

Hej forumet! Ny Teslaägare i Falun och forummedlem här :)

Beställde MY LR AWD 26/8 med inbyte av vår Hyundai Tucson som vi fick värderad till 160tkr. Först väldigt snabb och smidig kommunikation, en tjej från Tesla ringde direkt jag lagt beställning och berättade om hela beställningsprocessen. Det kändes supertryggt. Sedan hörde vi inte ett ljud på ett par veckor, så jag mejlade för att höra status och fick svar efter ett par dagar att allt var som det skulle. Efter någon vecka till trillade ett VIN-nummer in, jag googlade detaljer i VIN-koden, vi sprättade bubbel och höll tummarna för leverans innan 30/9. En vecka senare kom regnr och leveransdag bokades. Då vi ännu inte fått någon feedback på betalning så ringde jag Tesla i panik två bankdagar innan leveransen och mycket riktigt hade de helt enkelt inte haft tid, så tjejen i kundtjänst fixade snabbt fullmakt (jag köper Teslan, inbytesbilen stod på min sambo), kontrakt, betalningsinstruktioner och allt.
Ganska pirrigt om allt skulle falla på plats med så kort varsel, men rätt vad det var så stod vi där i Örebro och tittade på vår bil.
Vinterdäcken hade de inte hunnit få dit, så vi åkte upp till Falun utan dessa, men "om ni har tur så kan vi skicka däcken med någon servicebil om de har vägarna förbi Falun, annars får ni komma hit och hämta dem i Örebro"....

De hade fått in 15 lastbilar med totalt 200 bilar de tre senaste dagarna om jag hörde rätt... Trots detta väldigt lugn och trevlig stämning på Teslacentret. Vi hade gott om tid att lasta om i bilarna och gå igenom nya bilen.

150km SuC ingick, samt laddkabel och även "nödraketen" med 220v-adapter och kabel, vilket vi inte hade räknat med.

Vi krånglade på vägen hem med farthållaren, som vi nog trott skulle följa hastighetsgränserna, men den levde lite sitt eget liv. Bromsade ibland, men gasade sedan aldrig. Senare såg jag på Youtube att man ska hålla ner högra spaken i 2s för att den skall gasa igen. Autopiloten var dock en positiv överraskning, jag trodde att den skulle klaga hela tiden om man höll dåligt/inte i ratten, men den kändes väldigt förlåtande.

Matrixlysena blev en smärre chock. Pixlig och väldigt ojämn ljusbild, vi fick kolla flera gånger att det inte satt någon skyddsplast eller annat som störde ljusbilden. Kamerorna klagade den på var blockerade också, men vi insåg sedan att det är normalt att detta händer om det är helt beckmörkt. Och att ljusbilden är fyrkantig och att det är ränder här och där verkar vara normalt..? Jag tryckte på automatkalibreringen i service-menyn, och blev nojig att jag sabbat hela ljusinställningen... Nu inser jag att jag nog överreagerade.

Supernöjd trots allt!
MY LR AWD 2024 Black 19"
- "My other car is another car that has a sticker that says my other car is this car"
Användarvisningsbild
VeslaModelY
Teslaägare

Inlägg av VeslaModelY »

Hämtade ut min under helgen. Riktigt nöjd än så länge. Ingick 15 mil gratis laddning, en blå kabel från Mennekes och Teslas Mobile Charge kit. Det var en trevlig överraskning.
Skriv svar