fth skrev: ↑03 sep 2024 10:06
Har kollat igenom videon lite snabbt.
Han har fel på väldigt många punkter. Jag vet egentligen inte var jag ska börja, så många rena fel är det.
Typen fablar om nominell energi utifrån Teslas EPA-certifiering.
Det som anges inne i packens BMS (Full Pack When New) är all batterikapacitet som finns. Det är dessutom ofta väldigt nära det EPA-testet levererar. Någon annan energi finns inte.
Tesla har, vilket jag tror jag beskrev innan, lite grova värden för batterispänning och kapacitet.
Här har han räknat kapaciteten genom att ta total battery voltage x capacity.
Capacity är korrekt. Den brukar stämma i EPA dolumenten.
Nominal Voltage på teslacellerna ligger på 3.64V (genomsnittsliga spänningen vid lagom långsam urladdning som tex EPA-testet).
96x3.64 = ~ 349.5V, inte 360V som Tesla anger.
Batteriet innehåller som bäst 82.1kWh (82.1kWh full pack when new), denna energi är från 100% till 0%, dvs där BMS stänger ned för att skydda batteripacket.
Några 360 x 235Ah (84.6kWh) har det aldrig vart frågan om, här pratat snubben uppenbarligen i nattmössan.
Batteriet har levererat 82.07kWh. På 4416 celler blir det 18.6Wh/cell. Faktisk energi.
Så det typen skriver om nominell energi = han vet inte alls vad han pratar om.
(Det finns nästan ingen energi kvar i batteriet vid 0%/2.5V per cell men den energin räknas aldrig eftersom den ligger utanför 0-100%. Oavsett är den inte alls i närheten av 5% utan snarare 0.5%. Eller mindre.)
Hela grunden för reportaget bygger på att data han hittat på själv (dvs Teslas värden som inte är tänkta för det han gör).
Tex anger Tesla battery voltage till 816V, men det är ett 192S pack enligt munro live, dvs 4.2 x 192 = 806.4V är max.
Man kan inte alls räkna kapaciteten på det värdet på spänning.
På ett tesla 192S lär nomimell batterispänning bli 699V.
699V x batteriets Ampheretimmar = kapacitet.