Hummersåsen flödar

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pizzazz
Teslaägare

Re: Hummersåsen flödar

Inlägg av Pizzazz »

SwedishAdvocate skrev: 22 aug 2024 18:24
Pizzazz skrev: 22 aug 2024 18:13
tor skrev: 22 aug 2024 18:04
För biltillverkarna är det nog en rätt god affär. Tänk vad motsvarande reklam hade kostat. Det måste vara betydligt dyrare.
Indeed.

Brownlee sänkte iofs hela Fisker, haha! ;)
Fast hade bilen haft en fungerande programvara utan alla de där buggarna, så hade den väl fått typ samma omdöme av Brownlee som alla andra bilar han gör filmer om. Fisker fick inte till det helt enkelt. Och hans tidigare hybrid Karma hade ju dessutom liknande problem och fick en hel del kritik för programvara/infotainment den med (Se t.ex filmen nedan från en ägare när det begav sig.). Fisker hade väl helt enkelt behövt lite mer pengar och/eller tid för att få till en mer felfri produkt.

Ja, det var ju dumt att de inte hade fixat det innan recensionen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Pizzazz skrev:
Jerker skrev: 22 aug 2024 15:32
Pizzazz skrev: 22 aug 2024 14:11
Perstad åkte dit för att han "behållt" presenter och dylikt från företag, vad jag vet. Det är ett beteende som ju är de rigeur till exempel på diverse Youtubekanaler.
Han hyrde bilar på TV:s bekostnad som han körde privat under långa perioder och han förskingrade pengar. Han tog ut reseersättning när han var på privat semester i USA och lite annat också tror jag. Han nekade i början till anklagelserna med gav med sig och erkände efter ett tag.
Helt riktigt!
Jag tjejgissade lite eftersom jag blev upprörd över DDR-grejen. Lite känsligt för mig pga av min mammas uppväxt.

Perstad har ju en Youtubekanal där han verkar ha med material från Trafikmagasinet. Inte kollat, men kanske borde pga nostalgi, hehe.
Ja, jag har sett en del klipp där.
I en intervju nyligen dömde han ut dagens elbilar i allmänhet som ofärdiga produkter som man låter köparna betatesta.

Han bor i USA nuförtiden.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev: 22 aug 2024 12:11
backe skrev: 22 aug 2024 06:30
martinot skrev: 22 aug 2024 00:02
backe skrev: 21 aug 2024 20:13
Pontus skrev: 21 aug 2024 18:05

Jag har aldrig sett någon skriva ner Rimac eller Koenigsegg pga Roadster 2. Då brukar jag ändå läsa en hel del som är relaterat till bilar och just dessa två är jag mäkta imponerad av så konstigt att jag missat det.
Vet inter vad du menar med att skriva ner, men kontentan är att Roadster krossar alla andra för 250k$, på samma sätt som Semi krossar alla andra lastbilar. CT skulle krossa alla för 40 k$, nu hyllar man CT för att det är den dyraste pickupen istället 🤷‍♂️
Jag menar det jag menar. ;)

Vad jag menar vidare är att bilar som från Koenigsegg och Rimac, hur trevliga du än tycker de är att köra, är tyvärr helt utanför min budget. Troligen så kommer jag aldrig få chansen att ens testköra någon heller. :)
Nu var inte frågan till dig iofs.

Men budget är en sak, Rimac Nevera och Koenigsegg finns, så där kan du åtminstone teoretiskt köra vilket är helt omöjligt med fantasibilar. Det är många som har betalat för sin roadster för sisådär 6-7 år sedan och ändå inte kört. Man känner igen mönstret från FSD faktiskt, ivrigt påhejade av den store ledaren som lägger ett litet LOL eller 👀.

Trots detta så ska det alltid komma en kommentar om hur den krossar alla andra supersportbilar(eller hur FSD är överlägset Waymo eller liknande trots att Waymo faktiskt kör autonomt redan.
Ursäkta då att jag svarar dig i tråden. Hoppas att det är tillåtet. ;)

Försvarar inte Tesla. Varken Roadster, FSD eller annat som du tar upp. Rätt OT för ämnet.

Konstaterar bara att för mig är det irrelevant med bilar som Koenigsegg och Rimac, även om jag verkligen beundrar både Christian och Mate, och vad de två skapat.
jonasl skrev: 22 aug 2024 10:57
Problemet är ju om att man inte blir bjuden och inte ens får möjlighet att provköra nästa gång om man skriver för negativt.

Har själv varit med om det vid tester av produkter i en annan nisch. Vi skrev ner en produkt ganska mycket (den var omodern och 1-2 generationer efter övriga) och svenska representanten blev riktigt grinig. Det roliga var att ett annat svenskt test egentligen påpekade exakt samma saker men de skrev det på ett klart snällare sätt ("passar bra för de som föredrar gammaldags.." osv). Mellan raderna hade de exakt samma åsikt som vi.
Detta.

Detta är den största typen av "korruption" och kontroll av media. Omöjligt att vara oberoende om man vill vara först med tester innan bilarna finns att hyra/köpa på marknaden.
Prova att försöka skriva eller göra en kritisk eller tuff intervju med Musk eller om Tesla och se om du blir inbjuden igen. Jag kommer inte ihåg en enda tuff fråga som någonsin ställts till den mannen eller till Tesla som blivit besvarad.

Är det någon tillverkare som vill kontrollera media så är det väl Tesla?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Hummersåsen har diskuterats på forumet i flera år, söker man på ordet så
får man nästan 1000 träffar om jag minns rätt :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pizzazz
Teslaägare

Inlägg av Pizzazz »

Bjelke skrev: 23 aug 2024 13:40
Hummersåsen har diskuterats på forumet i flera år, söker man på ordet så
får man nästan 1000 träffar om jag minns rätt :lol:
Smaskigt med fiskbullar i hummersås. Billigt också.

Undrar vad de som recenserar Hummer får.

Brrrmmtish!
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Jag förstår inte riktigt hur man kan framhålla Tesla som ett föredöme i den här frågan. Det är bara att se hur det gick till vid de första officiella provkörningarna av Cybertrucken för att tvinga fram superpositiva omdömen och förhindra kritik.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

backe skrev: 22 aug 2024 14:47
jeppe_sthlm skrev: 22 aug 2024 13:56
Vore ju rimligt att tidningarna/influencers tydligt i början på artikeln/videon talar om att resan är betald av tillverkaren. Precis som influencers i alla andra situationer (om jag har tolkat det rätt), behöver berätta om något är i ett betalat samarbete, sponsras av eller att de har fått en produkt gratis för recension.
Det görs redan av en del. Det är snyggt tycker jag, men tror att det är ytterst få som tror att det inte är så.
Jag har sett såna redovisningar i svenska automotorsport också. Men det var när svenska redaktionen reste ut på provkörningar. Sedan några år är dom flesta provkörningar översättningar från tyska.
OvePaHornet

Inlägg av OvePaHornet »

tsint skrev: 21 aug 2024 21:38
Där jag jobbar får vi knappt ta emot en penna från en leverantör eller något annat företag utan att det ska redovisas och flaggas till massa chefer. Det är återkommande kurser i korruption, om vad som är ok/nok, man ska årligen signera att man följer regler osv...

Antar att det inte är lika noga om man är motorjournalist :)
Detta hade jag helt missat! Igenkänningsfaktorn är hög i ditt inlägg.
Jag har jobbat länge inom bilbranschen, hos olika märken (både hos importör och ute hos ÅF). På senare, speciellt hos en stor VAG ÅF (som dessutom är ägda av Volkswagen själva :roll: ), har det blivit EXAKT som du själv beskriver det. Kurser, avtal och gud vet vad i vad som är rätt och fel (jo tjena). Hjärntvätt deluxe om du frågar mig… Gör du minsta ”fel” så riskerar du att få en avhyvling av HR, att cheferna inte lever som man lär är dock en annan femma.
Detta är alltså ett bolag som i grund och botten är ägda av Volkswagen i Tyskland, samma bolag (VW) som ”köper” sina recensioner av motorjournalister.
Nu gäller ju detta, som artikeln tar upp, flera än VW. Otroligt bra att detta kommer upp!
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Vore ju rimligt att tidningarna/influencers tydligt i början på artikeln/videon talar om att resan är betald av tillverkaren. Precis som influencers i alla andra situationer (om jag har tolkat det rätt), behöver berätta om något är i ett betalat samarbete, sponsras av eller att de har fått en produkt gratis för recension.
Exakt. Detta hade verkligen varit ett högst rimligt krav för motorjournalister och andra testare.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
backe

Inlägg av backe »

martinot skrev: 26 aug 2024 23:14
Exakt. Detta hade verkligen varit ett högst rimligt krav för motorjournalister och andra testare.
Borde också krävas någon slags disclaimer att Elon egentligen inte har någon aning när FSD kommer bli autonomt(eller när Roadster 2 kommer) varje gång(senaste 8 åren) han uttalar sig om det, det är en betydligt värre scam än om någon journalist råkade få hummersås för att efter detta skriva en recension där man förklarar varför man tycker si eller så.
Han fick väl runt 50 miljarder $ för sin pump, mycket hummersås det.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

backe skrev: 27 aug 2024 07:42
Borde också krävas någon slags disclaimer att Elon egentligen inte har någon aning när FSD kommer bli autonomt(eller när Roadster 2 kommer) varje gång(senaste 8 åren) han uttalar sig om det, det är en betydligt värre scam än om någon journalist råkade få hummersås för att efter detta skriva en recension där man förklarar varför man tycker si eller så.
Du tänker att aktieägarna mutat Elon så att har begått alla dessa missvisande och felaktiga uttalandena? Det är klart man kan säga det eftersom vad som hänt är väl att aktieägarna gått med på "får du min aktie att stiga med 100 kr så kan du få 10 av dom kronorna och så vidare upp till taket". Vem vet kanske har det påverkat honom?
Jag är dock lite tveksam tror mer att han är sådan till person och kanske antar att andra ska fatta det. Absolut inte sagt att det gör saken rätt.

Har man fått något för att uttrycka en åsikt offentligt, speciellt om det är ditt jobb, så ska det redovisas ganska nog tycker jag. För det är skillnad om man fått en ekonomiklassbiljett och ett Scandic hotell i Spanien eller en BC till ett fint område i USA och ett hotell som kostar 10 tkr natten.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
backe

Inlägg av backe »

Pontus skrev: 27 aug 2024 23:01
Du tänker att aktieägarna mutat Elon så att har begått alla dessa missvisande och felaktiga uttalandena? Det är klart man kan säga det eftersom vad som hänt är väl att aktieägarna gått med på "får du min aktie att stiga med 100 kr så kan du få 10 av dom kronorna och så vidare upp till taket". Vem vet kanske har det påverkat honom?
Jag är dock lite tveksam tror mer att han är sådan till person och kanske antar att andra ska fatta det. Absolut inte sagt att det gör saken rätt.

Har man fått något för att uttrycka en åsikt offentligt, speciellt om det är ditt jobb, så ska det redovisas ganska nog tycker jag. För det är skillnad om man fått en ekonomiklassbiljett och ett Scandic hotell i Spanien eller en BC till ett fint område i USA och ett hotell som kostar 10 tkr natten.
Vad tror du har påverkat honom att hitta på varje år att FSD kommer nästa år? Eller Robotaxi? Semi? Roadster 2? Tesla mer värt än Apple och Aramco tillsammans?

Det är klarlagt i domstol att Elon själv utformade detta kompensationspaket i samråd med styrelsen, när detta var klart så påbörjades en pump av sällan skådat slag där hans kompensation föll ut.

Ska man bestämma att om man bor på Scandic så behöver man inte skriva ut att man har fått den resan betald? Jag är inte emot att man redovisar att man har fått betalt, men det tycker jag att man ska redovisa oavsett.
Jag tror helt enkelt att det är en jämn nivå på detta som är ganska lika över hela linjen inom det segment man spelar i, tror knappast att någon journalist skulle ljuga för att man fått flyga lite skönare, däremot så är man troligen mer utvilad och kan göra reportage/recension bättre.
Användarvisningsbild
rsk
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kristofer81744

Inlägg av rsk »

Intressanta reflektioner, så slutsatsen är att göra det transparent om transport, logi och måltider har betalats av biltillverkaren vid dessa provkörningar?

PS. Jag har aldrig fått Hummersås. :(
Brinner för elbilen - bevakar och rapporterar flera gånger i veckan på: Allt om Elbil
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

backe skrev: 28 aug 2024 08:43
Pontus skrev: 27 aug 2024 23:01

Vad tror du har påverkat honom att hitta på varje år att FSD kommer nästa år? Eller Robotaxi? Semi? Roadster 2? Tesla mer värt än Apple och Aramco tillsammans?

Det är klarlagt i domstol att Elon själv utformade detta kompensationspaket i samråd med styrelsen, när detta var klart så påbörjades en pump av sällan skådat slag där hans kompensation föll ut.

Ska man bestämma att om man bor på Scandic så behöver man inte skriva ut att man har fått den resan betald? Jag är inte emot att man redovisar att man har fått betalt, men det tycker jag att man ska redovisa oavsett.
Jag tror helt enkelt att det är en jämn nivå på detta som är ganska lika över hela linjen inom det segment man spelar i, tror knappast att någon journalist skulle ljuga för att man fått flyga lite skönare, däremot så är man troligen mer utvilad och kan göra reportage/recension bättre.
Angående Elons pump har jag inte tänkt på om det vart någon skillnad efter paketet godtogs. Kanske har du rätt men han var ju tids optimist i hög grad redan innan.

Gällande hotellen menar jag inte att man någon gång ska låta bli att skriva det men man bör väl kanske även antyda om resan man fått var värd 200 tkr eller 10 tkr, det mer det jag tänkte på.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Hade jag köpt FSD eller Roadster hade jag också varit besviken.

Men det är ett annat ämne, och finns egna trådar för det (där är jag dock på din sida).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar