Hummersåsen flödar

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Re: Hummersåsen flödar

Inlägg av Pontus »

backe skrev: 22 aug 2024 09:26
Nicke Nyfiken skrev: 22 aug 2024 08:47
backe skrev: 21 aug 2024 22:48
tsint skrev: 21 aug 2024 21:38
Där jag jobbar får vi knappt ta emot en penna från en leverantör eller något annat företag utan att det ska redovisas och flaggas till massa chefer. Det är återkommande kurser i korruption, om vad som är ok/nok, man ska årligen signera att man följer regler osv...

Antar att det inte är lika noga om man är motorjournalist :)
Ingen aning vad du jobbar med, men om vi försöker ta en ny kund så kan vi åka ut med en säljare och ett antal konsulter dit, vi betalar våra resor och boende och tar inte betalt för arbetstiden mot kunderna. Tror det skulle vara svårt att säga, "Hej, vi skulle vilja köra en demo på vårt system, det kommer kosta er 150 000kr, vad tror ni?".

Det biltillverkare gör är ett sälj när man bjuder in dessa biljournalister, och det är betydligt billigare och smidigare att ta alla till en plats än att åka land och rike runt med bilar och personal. Alla vinner egentligen.
Om nu syftet är "billigare och smidigare" som du skriver ovan, så hade t ex. Volvo kunnat bjuder in Sveriges motorjournalister till Göteborg med en SAS+ biljett och en övernattning på Scandic.

Men eftersom det är en ren muta så väljer Volvo istället att dela ut businessbiljett till en omsorgsfullt vald plata på andra sidan jordklotet där "journalisterna" ska bo på lyxhotell och gå på middagar på exklusiva restauranger.

Det har ingenting med "billigare och smidigare" att göra. Man köper positiva recensioner, ingenting annat.
Billigaste är att skippa provkörning helt.
Det är billigare och smidigare att bjuda alla till samma plats(gärna stabilt väder och trevliga vägar/miljöer) istället för att åka runt med bilen till varje journalist. Vill man ha dit de mest åtråvärda journalisterna som inte bara har ett event att åka på så får man såklart försöka göra paketet attraktivt, det är lika inom all sälj, och den som säljer gör normalt en kalkyl som ger mest "bang for the buck".

Tycker det är lite naivt att tro att man kan köpa dessa tester, det är inte bara ett vilt tyckande i de här testerna utan man redovisar normalt sett varför man tycker si eller så. Eller tror du att Dacia skulle vara testsegrare över en Mercedes S-klass om man får flyga business till Dacias tester och SAS plus till Mercedes? Tror man får lite svårt att få ihop det på ett trovärdigt sätt.

Tycker själv att det är mer problematiskt med att betala influencers indirekt genom att driva trafik till deras konton för att driva en agenda som innehåller noll redovisning om varför man tycker så, ivrigt påhejade av ett stort följe som också vill ha trafik till sina konton.
Samtidigt är det ju naivt att tro att storleken på "mutan" inte spelar någon roll. Är det ett test mellan två relativt lika bilar tror jag säkert att den största "mutan" kan vinna. Samma sak att om det stämmer med att man inte får komma med nästa gång, vilket man måste för att kunna göra sitt jobb, då väljer man säkert sina ord lite mer snällt även om tanken är att reflektera det man upplevt under provkörningen.
Samtidigt förstår man väl att företagen gör så för att dom ser en fördel i det, vilket säkert inte bara är att få så många som möjligt att komma utan också att få dom att skriva det man vill få ut. Det delas ju ofta (vad jag förstått) ut USBer med bilder OCH texter de kan använda sig av, själv är jag dock tveksam till att många använder texterna. Men företag försöker ju i varje fall sätta ord i mun på journalisterna.

Jag vet ju själv att finns det två likvärdiga leverantörer gällande produkterna, en bjuder på ett bra sätt medans den andra inte bjuder på något. Då väljer man ju den som bjuder mest även om man inte vill tänka så. Sedan är det ju extremt ovanligt att det finns två leverantörer som är lika på alla andra punkter.

Så kontentan är väl att Volvos "mutor" fungerar säkert delvis som mutor vilket säkert också är tanken. Sedan kan man motivera dessa på olika sätt och det olika accepterat i olika kulturer också.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Problemet är ju om att man inte blir bjuden och inte ens får möjlighet att provköra nästa gång om man skriver för negativt.

Har själv varit med om det vid tester av produkter i en annan nisch. Vi skrev ner en produkt ganska mycket (den var omodern och 1-2 generationer efter övriga) och svenska representanten blev riktigt grinig. Det roliga var att ett annat svenskt test egentligen påpekade exakt samma saker men de skrev det på ett klart snällare sätt ("passar bra för de som föredrar gammaldags.." osv). Mellan raderna hade de exakt samma åsikt som vi.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
backe

Inlägg av backe »

jonasl skrev: 22 aug 2024 10:57
Problemet är ju om att man inte blir bjuden och inte ens får möjlighet att provköra nästa gång om man skriver för negativt.

Har själv varit med om det vid tester av produkter i en annan nisch. Vi skrev ner en produkt ganska mycket (den var omodern och 1-2 generationer efter övriga) och svenska representanten blev riktigt grinig. Det roliga var att ett annat svenskt test egentligen påpekade exakt samma saker men de skrev det på ett klart snällare sätt ("passar bra för de som föredrar gammaldags.." osv). Mellan raderna hade de exakt samma åsikt som vi.
Hur Kommer man runt problemet då?

Att vi alla(merparten åtminstone) vill ha helt opartiska reportrar oavsett ämne är väl inget nytt, men det ligger liksom inte i människans natur.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Du sätter tummen på spiken här - det handlar om att kunna vara professionell eller åtminstone ge ett intryck av att vara professionell. Tänk bostadsmäklare - ingen skulle anlita en mäklare som beskriver de negativa sidorna på ett "rakt och ärligt" eller subjektivt sätt "köket har ett anskrämligt golv och fula gamla skåpluckor". Man skriver på mäklarspråk och de som läser är inte dummare än att de förstår vad det handlar om.
Om en "journalist" eller influencer inte har kapacitet att få fram vad man vill säga på ett "snällt" (professionellt) sätt, varför ska man öda dyr hummersås på dem?

Å andra sidan är det ju viktigt som konsument att känna till detta med hummersåsen, men att vara källkritisk är ju ett måste i dagens klimat.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
backe

Inlägg av backe »

Pontus skrev: 22 aug 2024 10:52
backe skrev: 22 aug 2024 09:26
Nicke Nyfiken skrev: 22 aug 2024 08:47
backe skrev: 21 aug 2024 22:48
tsint skrev: 21 aug 2024 21:38
Där jag jobbar får vi knappt ta emot en penna från en leverantör eller något annat företag utan att det ska redovisas och flaggas till massa chefer. Det är återkommande kurser i korruption, om vad som är ok/nok, man ska årligen signera att man följer regler osv...

Antar att det inte är lika noga om man är motorjournalist :)
Ingen aning vad du jobbar med, men om vi försöker ta en ny kund så kan vi åka ut med en säljare och ett antal konsulter dit, vi betalar våra resor och boende och tar inte betalt för arbetstiden mot kunderna. Tror det skulle vara svårt att säga, "Hej, vi skulle vilja köra en demo på vårt system, det kommer kosta er 150 000kr, vad tror ni?".

Det biltillverkare gör är ett sälj när man bjuder in dessa biljournalister, och det är betydligt billigare och smidigare att ta alla till en plats än att åka land och rike runt med bilar och personal. Alla vinner egentligen.
Om nu syftet är "billigare och smidigare" som du skriver ovan, så hade t ex. Volvo kunnat bjuder in Sveriges motorjournalister till Göteborg med en SAS+ biljett och en övernattning på Scandic.

Men eftersom det är en ren muta så väljer Volvo istället att dela ut businessbiljett till en omsorgsfullt vald plata på andra sidan jordklotet där "journalisterna" ska bo på lyxhotell och gå på middagar på exklusiva restauranger.

Det har ingenting med "billigare och smidigare" att göra. Man köper positiva recensioner, ingenting annat.
Billigaste är att skippa provkörning helt.
Det är billigare och smidigare att bjuda alla till samma plats(gärna stabilt väder och trevliga vägar/miljöer) istället för att åka runt med bilen till varje journalist. Vill man ha dit de mest åtråvärda journalisterna som inte bara har ett event att åka på så får man såklart försöka göra paketet attraktivt, det är lika inom all sälj, och den som säljer gör normalt en kalkyl som ger mest "bang for the buck".

Tycker det är lite naivt att tro att man kan köpa dessa tester, det är inte bara ett vilt tyckande i de här testerna utan man redovisar normalt sett varför man tycker si eller så. Eller tror du att Dacia skulle vara testsegrare över en Mercedes S-klass om man får flyga business till Dacias tester och SAS plus till Mercedes? Tror man får lite svårt att få ihop det på ett trovärdigt sätt.

Tycker själv att det är mer problematiskt med att betala influencers indirekt genom att driva trafik till deras konton för att driva en agenda som innehåller noll redovisning om varför man tycker så, ivrigt påhejade av ett stort följe som också vill ha trafik till sina konton.
Samtidigt är det ju naivt att tro att storleken på "mutan" inte spelar någon roll. Är det ett test mellan två relativt lika bilar tror jag säkert att den största "mutan" kan vinna. Samma sak att om det stämmer med att man inte får komma med nästa gång, vilket man måste för att kunna göra sitt jobb, då väljer man säkert sina ord lite mer snällt även om tanken är att reflektera det man upplevt under provkörningen.
Samtidigt förstår man väl att företagen gör så för att dom ser en fördel i det, vilket säkert inte bara är att få så många som möjligt att komma utan också att få dom att skriva det man vill få ut. Det delas ju ofta (vad jag förstått) ut USBer med bilder OCH texter de kan använda sig av, själv är jag dock tveksam till att många använder texterna. Men företag försöker ju i varje fall sätta ord i mun på journalisterna.

Jag vet ju själv att finns det två likvärdiga leverantörer gällande produkterna, en bjuder på ett bra sätt medans den andra inte bjuder på något. Då väljer man ju den som bjuder mest även om man inte vill tänka så. Sedan är det ju extremt ovanligt att det finns två leverantörer som är lika på alla andra punkter.

Så kontentan är väl att Volvos "mutor" fungerar säkert delvis som mutor vilket säkert också är tanken. Sedan kan man motivera dessa på olika sätt och det olika accepterat i olika kulturer också.
Frågan är hur man löser det? Och det finns troligen ingen biltillverkare som inte sysslar med mutor i någon form.

Skulle gissa att graden av bjudning mellan olika biltillverkare i samma segment ligger på ungefär samma nivå, sen i slutändan så innehåller ett seriöst biltest någon form av motivering kring de olika momenten. Skulle man säga något helt knäppt så kommer man tappa trovärdighet, det ger mindre möjligheter att bli bjuden i framtiden.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Att bjuda in journalister för att testa bilar är en marknadsföringsaktivitet där stora biltillverkare har en rejält tilltagen budget och vill maximera return of Investment, inget konstigt med det. Vill någon tillbaks till DDR-Sverige med Perstad/Glenning i Trafikmagasinet som levererade den av Staten godkända uppfattningen att Volvo 740 utgjorde normen för hur en bil skulle se ut och allt annat var endera för dyrt eller för dåligt.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

backe skrev: 22 aug 2024 06:30
martinot skrev: 22 aug 2024 00:02
backe skrev: 21 aug 2024 20:13
Pontus skrev: 21 aug 2024 18:05
backe skrev: 21 aug 2024 17:44

Tesla har dock ett extremt starkt följe på sociala medier, hypar man nog mycket kan man få en 👍 eller 👀 av Elon vilket ger betydligt mer klirr i kassan än lite hummersås. Och där finns det inga möjligheter att kolla igenom några tester och bedöma utan ren hype då ingen förväntar sig några underbyggda åsikter av wholemars och andra i samma segment.

Personligen läser jag hellre ett test där jag vet att någon gratis fått testa en faktisk bil och man redovisar en åsikt och hur man kom fram till den även om ingen är helt opartisk, än stora flockar med människor som skriver ner Rimac eller Koenigsegg för att Roadster 2 är bättre på alla punkter trots att det än så länge bara är en hittepåprodukt.
Jag har aldrig sett någon skriva ner Rimac eller Koenigsegg pga Roadster 2. Då brukar jag ändå läsa en hel del som är relaterat till bilar och just dessa två är jag mäkta imponerad av så konstigt att jag missat det.
Vet inter vad du menar med att skriva ner, men kontentan är att Roadster krossar alla andra för 250k$, på samma sätt som Semi krossar alla andra lastbilar. CT skulle krossa alla för 40 k$, nu hyllar man CT för att det är den dyraste pickupen istället 🤷‍♂️
Jag menar det jag menar. ;)

Vad jag menar vidare är att bilar som från Koenigsegg och Rimac, hur trevliga du än tycker de är att köra, är tyvärr helt utanför min budget. Troligen så kommer jag aldrig få chansen att ens testköra någon heller. :)
Nu var inte frågan till dig iofs.

Men budget är en sak, Rimac Nevera och Koenigsegg finns, så där kan du åtminstone teoretiskt köra vilket är helt omöjligt med fantasibilar. Det är många som har betalat för sin roadster för sisådär 6-7 år sedan och ändå inte kört. Man känner igen mönstret från FSD faktiskt, ivrigt påhejade av den store ledaren som lägger ett litet LOL eller 👀.

Trots detta så ska det alltid komma en kommentar om hur den krossar alla andra supersportbilar(eller hur FSD är överlägset Waymo eller liknande trots att Waymo faktiskt kör autonomt redan.
Ursäkta då att jag svarar dig i tråden. Hoppas att det är tillåtet. ;)

Försvarar inte Tesla. Varken Roadster, FSD eller annat som du tar upp. Rätt OT för ämnet.

Konstaterar bara att för mig är det irrelevant med bilar som Koenigsegg och Rimac, även om jag verkligen beundrar både Christian och Mate, och vad de två skapat.

Detta.

Detta är den största typen av "korruption" och kontroll av media. Omöjligt att vara oberoende om man vill vara först med tester innan bilarna finns att hyra/köpa på marknaden.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
backe

Inlägg av backe »

martinot skrev: 22 aug 2024 12:11
backe skrev: 22 aug 2024 06:30
martinot skrev: 22 aug 2024 00:02
backe skrev: 21 aug 2024 20:13
Pontus skrev: 21 aug 2024 18:05

Jag har aldrig sett någon skriva ner Rimac eller Koenigsegg pga Roadster 2. Då brukar jag ändå läsa en hel del som är relaterat till bilar och just dessa två är jag mäkta imponerad av så konstigt att jag missat det.
Vet inter vad du menar med att skriva ner, men kontentan är att Roadster krossar alla andra för 250k$, på samma sätt som Semi krossar alla andra lastbilar. CT skulle krossa alla för 40 k$, nu hyllar man CT för att det är den dyraste pickupen istället 🤷‍♂️
Jag menar det jag menar. ;)

Vad jag menar vidare är att bilar som från Koenigsegg och Rimac, hur trevliga du än tycker de är att köra, är tyvärr helt utanför min budget. Troligen så kommer jag aldrig få chansen att ens testköra någon heller. :)
Nu var inte frågan till dig iofs.

Men budget är en sak, Rimac Nevera och Koenigsegg finns, så där kan du åtminstone teoretiskt köra vilket är helt omöjligt med fantasibilar. Det är många som har betalat för sin roadster för sisådär 6-7 år sedan och ändå inte kört. Man känner igen mönstret från FSD faktiskt, ivrigt påhejade av den store ledaren som lägger ett litet LOL eller 👀.

Trots detta så ska det alltid komma en kommentar om hur den krossar alla andra supersportbilar(eller hur FSD är överlägset Waymo eller liknande trots att Waymo faktiskt kör autonomt redan.
Ursäkta då att jag svarar dig i tråden. Hoppas att det är tillåtet. ;)

Försvarar inte Tesla. Varken Roadster, FSD eller annat som du tar upp. Rätt OT för ämnet.

Konstaterar bara att för mig är det irrelevant med bilar som Koenigsegg och Rimac, även om jag verkligen beundrar både Christian och Mate, och vad de två skapat.

Detta.

Detta är den största typen av "korruption" och kontroll av media. Omöjligt att vara oberoende om man vill vara först med tester innan bilarna finns att hyra/köpa på marknaden.
Ingen ursäkt behövs 😊 Du formulerade det som att jag frågat sig vilket jag inte hade gjort då jag citerade Pontus om jag minns rätt. Men du får såklart skriva hur mycket du vill till mig.

Jag tycker inte att det var OT, jag ansåg att hypen kring Tesla Roadster där man levt i en dröm sista 7 åren att den ska krossa allt motstånd är patetiskt, och att man i många fall jämför existerande bilar med denna fantasi, och även jämför med ett fantasipris på denna fantasibil. Vore fantastiskt om Tesla kunde bjuda på lite hummersås och låta åtminstone några journalister testa dess prestanda på 0-100 under en sekund. Det var tidigare under två sekunder, men nu när det finns flera existerande bilar som gör det utan rullande start så drämde Elon till med under 1 sekund.
Har du någon slags lösning på hur man skulle kunna komma runt det? Finns det någon som du känner till som inte skulle försöka kontrollera narrativet kring sin produkt?
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

Vore ju rimligt att tidningarna/influencers tydligt i början på artikeln/videon talar om att resan är betald av tillverkaren. Precis som influencers i alla andra situationer (om jag har tolkat det rätt), behöver berätta om något är i ett betalat samarbete, sponsras av eller att de har fått en produkt gratis för recension.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

holden skrev: 22 aug 2024 11:25
Att bjuda in journalister för att testa bilar är en marknadsföringsaktivitet där stora biltillverkare har en rejält tilltagen budget och vill maximera return of Investment, inget konstigt med det. Vill någon tillbaks till DDR-Sverige med Perstad/Glenning i Trafikmagasinet som levererade den av Staten godkända uppfattningen att Volvo 740 utgjorde normen för hur en bil skulle se ut och allt annat var endera för dyrt eller för dåligt.
;)

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Pizzazz
Teslaägare

Inlägg av Pizzazz »

Trafikmagasinet var inte en del av DDR-Sverige, eftersom Sverige var ett demokratiskt land och DDR var en diktatur där oliktänkande sköts om de försökte fly. Folk sattes i fängelse för sina åsikter och idrottsaktiva tvingades ta anabola steroider och hormoner som skadade dem för livet.
Perstad åkte dit för att han "behållt" presenter och dylikt från företag, vad jag vet. Det är ett beteende som ju är de rigeur till exempel på diverse Youtubekanaler.
Min mor växte upp i en diktatur. Mormor kom till Sverige och fick rösta äntligen.

För övrigt anser jag att det finns för många motorjournalister som recenserar på samma sätt. Det krävs förnyelse. Många av dem kan inte skriva och en del har Youtubekanaler, men de vet inte hur man gör en bra presentation. Några borde göra något annat.
Vissa tror också att de inte har kvinnliga följare eller förstår ej att de kanske skulle kunna få fler visningar och läsare om de tänker utanför boxen.
backe

Inlägg av backe »

jeppe_sthlm skrev: 22 aug 2024 13:56
Vore ju rimligt att tidningarna/influencers tydligt i början på artikeln/videon talar om att resan är betald av tillverkaren. Precis som influencers i alla andra situationer (om jag har tolkat det rätt), behöver berätta om något är i ett betalat samarbete, sponsras av eller att de har fått en produkt gratis för recension.
Det görs redan av en del. Det är snyggt tycker jag, men tror att det är ytterst få som tror att det inte är så.
IMG_6996.jpeg
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Pizzazz skrev: 22 aug 2024 14:11
Perstad åkte dit för att han "behållt" presenter och dylikt från företag, vad jag vet. Det är ett beteende som ju är de rigeur till exempel på diverse Youtubekanaler.
Han hyrde bilar på TV:s bekostnad som han körde privat under långa perioder och han förskingrade pengar. Han tog ut reseersättning när han var på privat semester i USA och lite annat också tror jag. Han nekade i början till anklagelserna med gav med sig och erkände efter ett tag.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Trafikmagasinet var inte en del av DDR-Sverige, eftersom Sverige var ett demokratiskt land och DDR var en diktatur där oliktänkande sköts om de försökte fly. Folk sattes i fängelse för sina åsikter och idrottsaktiva tvingades ta anabola steroider och hormoner som skadade dem för livet.
Min mor växte upp i en diktatur. Mormor kom till Sverige och fick rösta äntligen.

För övrigt anser jag att det finns för många motorjournalister som recenserar på samma sätt. Det krävs förnyelse. Många av dem kan inte skriva och en del har Youtubekanaler, men de vet inte hur man gör en bra presentation. Några borde göra något annat.
Vissa tror också att de inte har kvinnliga följare eller förstår ej att de kanske skulle kunna få fler visningar och läsare om de tänker utanför boxen.
Det beror nog på hur man definierar demokrati, men det är en annan tråd.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

holden skrev: 22 aug 2024 16:55
Det krävs nog en innovativ definition av demokrati för att hävda att Sverige för 40-50 år sedan inte var en demokrati och ett ännu mer innovativt synsätt för att få Sverige att vara jämförbart med DDR.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Niklas Z skrev: 22 aug 2024 17:10
holden skrev: 22 aug 2024 16:55
Det krävs nog en innovativ definition av demokrati för att hävda att Sverige för 40-50 år sedan inte var en demokrati och ett ännu mer innovativt synsätt för att få Sverige att vara jämförbart med DDR.
Då antar jag du bortser från IB-affären?
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

holden skrev: 22 aug 2024 17:19
Nix, det gör jag inte. Det vore helt befängt att jämställa IB med Stasi.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Niklas Z skrev: 22 aug 2024 17:29
Så i det ena fallet är åsiktsregistrering demokratiskt men inte i det andra, låter inte helt konsekvent.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

holden skrev: 22 aug 2024 17:39
Så i det ena fallet är åsiktsregistrering demokratiskt men inte i det andra, låter inte helt konsekvent.
Självklart är åsiktsregistrering fel, men det är ju totalt olika skala på verksamheten. Dessutom är det helt orimligt att jämställa två samhällen på basis av en datapunkt.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

holden skrev: 22 aug 2024 17:39
Men hallå, IB var absolut en skandal och odemokratiskt, men i Sverige har förstås aldrig åsiktsregistrering, övervakning och angiveri utgjort själva grunden för hela samhällsapparaten som det gjorde i DDR.

Att jämföra Sverige med DDR är precis som Niklas skriver helt befängt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Pizzazz
Teslaägare

Inlägg av Pizzazz »

backe skrev: 22 aug 2024 14:47
jeppe_sthlm skrev: 22 aug 2024 13:56
Det görs redan av en del. Det är snyggt tycker jag, men tror att det är ytterst få som tror att det inte är så.
Håller med. De som markerar när de fått freebies osv gör det bra.
Användarvisningsbild
Pizzazz
Teslaägare

Inlägg av Pizzazz »

Jerker skrev: 22 aug 2024 15:32
Han hyrde bilar på TV:s bekostnad som han körde privat under långa perioder och han förskingrade pengar. Han tog ut reseersättning när han var på privat semester i USA och lite annat också tror jag. Han nekade i början till anklagelserna med gav med sig och erkände efter ett tag.
Helt riktigt!
Jag tjejgissade lite eftersom jag blev upprörd över DDR-grejen. Lite känsligt för mig pga av min mammas uppväxt.

Perstad har ju en Youtubekanal där han verkar ha med material från Trafikmagasinet. Inte kollat, men kanske borde pga nostalgi, hehe.
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare

Inlägg av tor »

För biltillverkarna är det nog en rätt god affär. Tänk vad motsvarande reklam hade kostat. Det måste vara betydligt dyrare.
Användarvisningsbild
Pizzazz
Teslaägare

Inlägg av Pizzazz »

tor skrev: 22 aug 2024 18:04
För biltillverkarna är det nog en rätt god affär. Tänk vad motsvarande reklam hade kostat. Det måste vara betydligt dyrare.
Indeed.

Brownlee sänkte iofs hela Fisker, haha! ;)
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Pizzazz skrev: 22 aug 2024 18:13
tor skrev: 22 aug 2024 18:04
Indeed.

Brownlee sänkte iofs hela Fisker, haha! ;)
Fast hade bilen haft en fungerande programvara utan alla de där buggarna, så hade den väl fått typ samma omdöme av Brownlee som alla andra bilar han gör filmer om. Fisker fick inte till det helt enkelt. Och hans tidigare hybrid Karma hade ju dessutom liknande problem, och fick en hel del kritik för programvara/infotainment den med (Se t.ex filmen nedan från en ägare när det begav sig.). Fisker hade väl helt enkelt behövt lite mer pengar och/eller tid för att få till en mer felfri produkt.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar