Hummersåsen flödar
Moderator: Redaktion
Hummersåsen flödar
Inte ofta jag tar Carups parti i någonting egentligen. Sensationsrubriker och vinklade artiklar gör inte världen bättre. Men det här behöver vi tala om mer…
Legacytillverkarna bjuder på hummersås, och tro fan att journalister korrumperas när man inte får hänga ned på nästa bjudresa om man skriver något negativt om bilen. Om inte annat för att man måste hänga med på resorna för att öht få tidig tillgång till provbilar för att skapa content. Tesla står ut som ett lysande undantag i det här sällskapet.
Journalister, både i traditionell motorpress och via youtube och liknande måste vara mer transparenta kring vad som händer.
Cornucopia har ett bra inlägg här (en bit ner):
https://cornucopia.se/2024/08/borserna- ... ruptionen/
Och carups ursprungstext här:
https://carup.se/bjudresorna-ar-sjuka-o ... sjalv-akt/
Legacytillverkarna bjuder på hummersås, och tro fan att journalister korrumperas när man inte får hänga ned på nästa bjudresa om man skriver något negativt om bilen. Om inte annat för att man måste hänga med på resorna för att öht få tidig tillgång till provbilar för att skapa content. Tesla står ut som ett lysande undantag i det här sällskapet.
Journalister, både i traditionell motorpress och via youtube och liknande måste vara mer transparenta kring vad som händer.
Cornucopia har ett bra inlägg här (en bit ner):
https://cornucopia.se/2024/08/borserna- ... ruptionen/
Och carups ursprungstext här:
https://carup.se/bjudresorna-ar-sjuka-o ... sjalv-akt/
Re: Hummersåsen flödar
Det är därför man alltid ska läsa det media skriver med källkritik i bakhuvudet och själv undersöka vad som stämmer.
Sedan kan jag förstå att om man gör någon form av event så sparar man inte på krutet. Som tillverkare (oavsett av vad) är det ju dumt att inte göra de man bjuder så nöjda som möjligt så de får en positiv upplevelse.
Sedan kan jag förstå att om man gör någon form av event så sparar man inte på krutet. Som tillverkare (oavsett av vad) är det ju dumt att inte göra de man bjuder så nöjda som möjligt så de får en positiv upplevelse.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4388
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Hummersåsen flödar
Gissa varför Tesla sällan eller aldrig vinner några biltester, inte i Sverige i alla fall.
Model Y LR AWD 2022
Re: Hummersåsen flödar
I min bransch var det där också standard för några decennier sedan.
Har själv åkt på en hel del bjudresor och "fått grejor".
Men det är längesen nu. Saknar det nästan lite.
(Får forfarande erbjudanden titt som tätt, tex senast att "hänga" med Red Bulls F1 team.. men tackar nej)
Har själv åkt på en hel del bjudresor och "fått grejor".
Men det är längesen nu. Saknar det nästan lite.

(Får forfarande erbjudanden titt som tätt, tex senast att "hänga" med Red Bulls F1 team.. men tackar nej)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Hummersåsen flödar
De är ju väldigt sällan med i åtminstone jämförelsetester.
Har tyvärr inget bra exempel tillgängligt men t.ex Automotor & Sport gjorde ju ett test för inte så länge sedan där de korade den bästa elbilen utan att Tesla fanns med i testet.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: Hummersåsen flödar
Länk? Vilka var urvalskriterierna?
Alrik brukar ju tala väl om Tesla annars...
Re: Hummersåsen flödar
Finns väl ingen som tror att journalistik förmedlar den objektiva sanningen, inte mycket att förvånas över IMO. Biltester är ju 95% underhållning och 5% konsumentupplysning, i bästa fall.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Hummersåsen flödar
Framförallt är det ju en vägledning. En bil som förlorar totalt kan ju vara bäst på de delar man själv uppskattar.
Teslorna är väl tyvärr inte tillräckligt bra sett över alla delar men de kan ju ändå vara bästa valet för den som uppskattar det som Tesla är bra på.
Re: Hummersåsen flödar
Tesla har dock ett extremt starkt följe på sociala medier, hypar man nog mycket kan man få en
Personligen läser jag hellre ett test där jag vet att någon gratis fått testa en faktisk bil och man redovisar en åsikt och hur man kom fram till den även om ingen är helt opartisk, än stora flockar med människor som skriver ner Rimac eller Koenigsegg för att Roadster 2 är bättre på alla punkter trots att det än så länge bara är en hittepåprodukt.
Re: Hummersåsen flödar
Jag har aldrig sett någon skriva ner Rimac eller Koenigsegg pga Roadster 2. Då brukar jag ändå läsa en hel del som är relaterat till bilar och just dessa två är jag mäkta imponerad av så konstigt att jag missat det.backe skrev: ↑21 aug 2024 17:44Tesla har dock ett extremt starkt följe på sociala medier, hypar man nog mycket kan man få eneller
av Elon vilket ger betydligt mer klirr i kassan än lite hummersås. Och där finns det inga möjligheter att kolla igenom några tester och bedöma utan ren hype då ingen förväntar sig några underbyggda åsikter av wholemars och andra i samma segment.
Personligen läser jag hellre ett test där jag vet att någon gratis fått testa en faktisk bil och man redovisar en åsikt och hur man kom fram till den även om ingen är helt opartisk, än stora flockar med människor som skriver ner Rimac eller Koenigsegg för att Roadster 2 är bättre på alla punkter trots att det än så länge bara är en hittepåprodukt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Hummersåsen flödar
Aldrig läst något sådant, men så är det också bilar jag aldrig kommer ha råd med. Är i en prisklass som jag aldrig kommer vara i närheten av.
Däremot kul att de finns, och speciellt med Koenigsegg tycker jag det är enormt kul att vi har ett svenskt företag som lyckats så väl inom denna nischen.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Hummersåsen flödar
Vet inter vad du menar med att skriva ner, men kontentan är att Roadster krossar alla andra för 250k$, på samma sätt som Semi krossar alla andra lastbilar. CT skulle krossa alla för 40 k$, nu hyllar man CT för att det är den dyraste pickupen iställetPontus skrev: ↑21 aug 2024 18:05Jag har aldrig sett någon skriva ner Rimac eller Koenigsegg pga Roadster 2. Då brukar jag ändå läsa en hel del som är relaterat till bilar och just dessa två är jag mäkta imponerad av så konstigt att jag missat det.backe skrev: ↑21 aug 2024 17:44Tesla har dock ett extremt starkt följe på sociala medier, hypar man nog mycket kan man få eneller
av Elon vilket ger betydligt mer klirr i kassan än lite hummersås. Och där finns det inga möjligheter att kolla igenom några tester och bedöma utan ren hype då ingen förväntar sig några underbyggda åsikter av wholemars och andra i samma segment.
Personligen läser jag hellre ett test där jag vet att någon gratis fått testa en faktisk bil och man redovisar en åsikt och hur man kom fram till den även om ingen är helt opartisk, än stora flockar med människor som skriver ner Rimac eller Koenigsegg för att Roadster 2 är bättre på alla punkter trots att det än så länge bara är en hittepåprodukt.
Re: Hummersåsen flödar
backe skrev: ↑21 aug 2024 20:13Vet inter vad du menar med att skriva ner, men kontentan är att Roadster krossar alla andra för 250k$, på samma sätt som Semi krossar alla andra lastbilar. CT skulle krossa alla för 40 k$, nu hyllar man CT för att det är den dyraste pickupen iställetPontus skrev: ↑21 aug 2024 18:05Jag har aldrig sett någon skriva ner Rimac eller Koenigsegg pga Roadster 2. Då brukar jag ändå läsa en hel del som är relaterat till bilar och just dessa två är jag mäkta imponerad av så konstigt att jag missat det.backe skrev: ↑21 aug 2024 17:44Tesla har dock ett extremt starkt följe på sociala medier, hypar man nog mycket kan man få eneller
av Elon vilket ger betydligt mer klirr i kassan än lite hummersås. Och där finns det inga möjligheter att kolla igenom några tester och bedöma utan ren hype då ingen förväntar sig några underbyggda åsikter av wholemars och andra i samma segment.
Personligen läser jag hellre ett test där jag vet att någon gratis fått testa en faktisk bil och man redovisar en åsikt och hur man kom fram till den även om ingen är helt opartisk, än stora flockar med människor som skriver ner Rimac eller Koenigsegg för att Roadster 2 är bättre på alla punkter trots att det än så länge bara är en hittepåprodukt.![]()
Det går att trimma en gammal Saab så den blir snabbare än valfri Ferrari också... Allt handlar inte om prestanda när det gäller såna här bilar men det förstår inte Tesla tech Bros som saknar bilintresse.
Re: Hummersåsen flödar
I de etablerade biltidningar jag läser på Readly så vinner Tesla titt som tätt.
Nyligen två gånger i Vi Bilägare.
* Model 3 Highland vann mot Polestar 2 och BYD Seal.
* Model Y RWD vann mot XC40 Recharge och Nissan Airia
I Teknikens Värld vann Model Y mot Audi Q4 och Mustang.
Detta är vad jag minns från i år. Vill minnas att ams alltid varit välvilligt inställd till Tesla. De tokhyllade Model S i många år när den var ny. Möjligen att de varit njugga i något test med Model Y.
Re: Hummersåsen flödar
Där jag jobbar får vi knappt ta emot en penna från en leverantör eller något annat företag utan att det ska redovisas och flaggas till massa chefer. Det är återkommande kurser i korruption, om vad som är ok/nok, man ska årligen signera att man följer regler osv...
Antar att det inte är lika noga om man är motorjournalist
Antar att det inte är lika noga om man är motorjournalist

Re: Hummersåsen flödar
Jag undrar alltid hur man kommer undan med det rent redovisningsmässigt som den bjudande parten? Regler kring mat är ju i varje fall ganska klara. Flyg och hotell visst där kan man väl nästan välja vad som utan att det blir problem med redovisningen. Flyga BC på tjänsteresa är ju valfritt om man har råd och kan ju motiveras med att man faktiskt mår bättre när man kommer fram, samma sak med hotell tror jag.
Men mat är väl mer reglerat. Där det inte kan räknas som avdragsgill måltid, typ middag för 5 tkr, så ska man väl även betala sociala avgifter?
Men mat är väl mer reglerat. Där det inte kan räknas som avdragsgill måltid, typ middag för 5 tkr, så ska man väl även betala sociala avgifter?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Hummersåsen flödar
Ingen aning vad du jobbar med, men om vi försöker ta en ny kund så kan vi åka ut med en säljare och ett antal konsulter dit, vi betalar våra resor och boende och tar inte betalt för arbetstiden mot kunderna. Tror det skulle vara svårt att säga, "Hej, vi skulle vilja köra en demo på vårt system, det kommer kosta er 150 000kr, vad tror ni?".tsint skrev: ↑21 aug 2024 21:38Där jag jobbar får vi knappt ta emot en penna från en leverantör eller något annat företag utan att det ska redovisas och flaggas till massa chefer. Det är återkommande kurser i korruption, om vad som är ok/nok, man ska årligen signera att man följer regler osv...
Antar att det inte är lika noga om man är motorjournalist![]()
Det biltillverkare gör är ett sälj när man bjuder in dessa biljournalister, och det är betydligt billigare och smidigare att ta alla till en plats än att åka land och rike runt med bilar och personal. Alla vinner egentligen.
Re: Hummersåsen flödar
Jo men det är väl valet av flygbiljett, boende och mat som sticker i ögonen och troligtvis också påverkar vad journalisterna skriver.backe skrev: ↑21 aug 2024 22:48Ingen aning vad du jobbar med, men om vi försöker ta en ny kund så kan vi åka ut med en säljare och ett antal konsulter dit, vi betalar våra resor och boende och tar inte betalt för arbetstiden mot kunderna. Tror det skulle vara svårt att säga, "Hej, vi skulle vilja köra en demo på vårt system, det kommer kosta er 150 000kr, vad tror ni?".tsint skrev: ↑21 aug 2024 21:38Där jag jobbar får vi knappt ta emot en penna från en leverantör eller något annat företag utan att det ska redovisas och flaggas till massa chefer. Det är återkommande kurser i korruption, om vad som är ok/nok, man ska årligen signera att man följer regler osv...
Antar att det inte är lika noga om man är motorjournalist![]()
Det biltillverkare gör är ett sälj när man bjuder in dessa biljournalister, och det är betydligt billigare och smidigare att ta alla till en plats än att åka land och rike runt med bilar och personal. Alla vinner egentligen.
Ser man till den extrema motpolen, Tesla, så fungerar ju uppenbarligen det också.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Hummersåsen flödar
Tesla gör det på ett annat mer luddigt sätt.Pontus skrev: ↑21 aug 2024 22:52Jo men det är väl valet av flygbiljett, boende och mat som sticker i ögonen och troligtvis också påverkar vad journalisterna skriver.backe skrev: ↑21 aug 2024 22:48Ingen aning vad du jobbar med, men om vi försöker ta en ny kund så kan vi åka ut med en säljare och ett antal konsulter dit, vi betalar våra resor och boende och tar inte betalt för arbetstiden mot kunderna. Tror det skulle vara svårt att säga, "Hej, vi skulle vilja köra en demo på vårt system, det kommer kosta er 150 000kr, vad tror ni?".tsint skrev: ↑21 aug 2024 21:38Där jag jobbar får vi knappt ta emot en penna från en leverantör eller något annat företag utan att det ska redovisas och flaggas till massa chefer. Det är återkommande kurser i korruption, om vad som är ok/nok, man ska årligen signera att man följer regler osv...
Antar att det inte är lika noga om man är motorjournalist![]()
Det biltillverkare gör är ett sälj när man bjuder in dessa biljournalister, och det är betydligt billigare och smidigare att ta alla till en plats än att åka land och rike runt med bilar och personal. Alla vinner egentligen.
Ser man till den extrema motpolen, Tesla, så fungerar ju uppenbarligen det också.
Re: Hummersåsen flödar
Högst troligen på helt andra sidan där.tsint skrev: ↑21 aug 2024 21:38Där jag jobbar får vi knappt ta emot en penna från en leverantör eller något annat företag utan att det ska redovisas och flaggas till massa chefer. Det är återkommande kurser i korruption, om vad som är ok/nok, man ska årligen signera att man följer regler osv...
Antar att det inte är lika noga om man är motorjournalist![]()


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Hummersåsen flödar
Jag menar det jag menar.backe skrev: ↑21 aug 2024 20:13Vet inter vad du menar med att skriva ner, men kontentan är att Roadster krossar alla andra för 250k$, på samma sätt som Semi krossar alla andra lastbilar. CT skulle krossa alla för 40 k$, nu hyllar man CT för att det är den dyraste pickupen iställetPontus skrev: ↑21 aug 2024 18:05Jag har aldrig sett någon skriva ner Rimac eller Koenigsegg pga Roadster 2. Då brukar jag ändå läsa en hel del som är relaterat till bilar och just dessa två är jag mäkta imponerad av så konstigt att jag missat det.backe skrev: ↑21 aug 2024 17:44Tesla har dock ett extremt starkt följe på sociala medier, hypar man nog mycket kan man få eneller
av Elon vilket ger betydligt mer klirr i kassan än lite hummersås. Och där finns det inga möjligheter att kolla igenom några tester och bedöma utan ren hype då ingen förväntar sig några underbyggda åsikter av wholemars och andra i samma segment.
Personligen läser jag hellre ett test där jag vet att någon gratis fått testa en faktisk bil och man redovisar en åsikt och hur man kom fram till den även om ingen är helt opartisk, än stora flockar med människor som skriver ner Rimac eller Koenigsegg för att Roadster 2 är bättre på alla punkter trots att det än så länge bara är en hittepåprodukt.![]()

Vad jag menar vidare är att bilar som från Koenigsegg och Rimac, hur trevliga du än tycker de är att köra, är tyvärr helt utanför min budget. Troligen så kommer jag aldrig få chansen att ens testköra någon heller.


NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Hummersåsen flödar
Nu var inte frågan till dig iofs.martinot skrev: ↑22 aug 2024 00:02Jag menar det jag menar.backe skrev: ↑21 aug 2024 20:13Vet inter vad du menar med att skriva ner, men kontentan är att Roadster krossar alla andra för 250k$, på samma sätt som Semi krossar alla andra lastbilar. CT skulle krossa alla för 40 k$, nu hyllar man CT för att det är den dyraste pickupen iställetPontus skrev: ↑21 aug 2024 18:05Jag har aldrig sett någon skriva ner Rimac eller Koenigsegg pga Roadster 2. Då brukar jag ändå läsa en hel del som är relaterat till bilar och just dessa två är jag mäkta imponerad av så konstigt att jag missat det.backe skrev: ↑21 aug 2024 17:44Tesla har dock ett extremt starkt följe på sociala medier, hypar man nog mycket kan man få eneller
av Elon vilket ger betydligt mer klirr i kassan än lite hummersås. Och där finns det inga möjligheter att kolla igenom några tester och bedöma utan ren hype då ingen förväntar sig några underbyggda åsikter av wholemars och andra i samma segment.
Personligen läser jag hellre ett test där jag vet att någon gratis fått testa en faktisk bil och man redovisar en åsikt och hur man kom fram till den även om ingen är helt opartisk, än stora flockar med människor som skriver ner Rimac eller Koenigsegg för att Roadster 2 är bättre på alla punkter trots att det än så länge bara är en hittepåprodukt.![]()
Vad jag menar vidare är att bilar som från Koenigsegg och Rimac, hur trevliga du än tycker de är att köra, är tyvärr helt utanför min budget. Troligen så kommer jag aldrig få chansen att ens testköra någon heller.![]()
Men budget är en sak, Rimac Nevera och Koenigsegg finns, så där kan du åtminstone teoretiskt köra vilket är helt omöjligt med fantasibilar. Det är många som har betalat för sin roadster för sisådär 6-7 år sedan och ändå inte kört. Man känner igen mönstret från FSD faktiskt, ivrigt påhejade av den store ledaren som lägger ett litet LOL eller
Trots detta så ska det alltid komma en kommentar om hur den krossar alla andra supersportbilar(eller hur FSD är överlägset Waymo eller liknande trots att Waymo faktiskt kör autonomt redan.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Hummersåsen flödar
Om nu syftet är "billigare och smidigare" som du skriver ovan, så hade t ex. Volvo kunnat bjuder in Sveriges motorjournalister till Göteborg med en SAS+ biljett och en övernattning på Scandic.backe skrev: ↑21 aug 2024 22:48Ingen aning vad du jobbar med, men om vi försöker ta en ny kund så kan vi åka ut med en säljare och ett antal konsulter dit, vi betalar våra resor och boende och tar inte betalt för arbetstiden mot kunderna. Tror det skulle vara svårt att säga, "Hej, vi skulle vilja köra en demo på vårt system, det kommer kosta er 150 000kr, vad tror ni?".tsint skrev: ↑21 aug 2024 21:38Där jag jobbar får vi knappt ta emot en penna från en leverantör eller något annat företag utan att det ska redovisas och flaggas till massa chefer. Det är återkommande kurser i korruption, om vad som är ok/nok, man ska årligen signera att man följer regler osv...
Antar att det inte är lika noga om man är motorjournalist![]()
Det biltillverkare gör är ett sälj när man bjuder in dessa biljournalister, och det är betydligt billigare och smidigare att ta alla till en plats än att åka land och rike runt med bilar och personal. Alla vinner egentligen.
Men eftersom det är en ren muta så väljer Volvo istället att dela ut businessbiljett till en omsorgsfullt vald plata på andra sidan jordklotet där "journalisterna" ska bo på lyxhotell och gå på middagar på exklusiva restauranger.
Det har ingenting med "billigare och smidigare" att göra. Man köper positiva recensioner, ingenting annat.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Hummersåsen flödar
Billigaste är att skippa provkörning helt.Nicke Nyfiken skrev: ↑22 aug 2024 08:47Om nu syftet är "billigare och smidigare" som du skriver ovan, så hade t ex. Volvo kunnat bjuder in Sveriges motorjournalister till Göteborg med en SAS+ biljett och en övernattning på Scandic.backe skrev: ↑21 aug 2024 22:48Ingen aning vad du jobbar med, men om vi försöker ta en ny kund så kan vi åka ut med en säljare och ett antal konsulter dit, vi betalar våra resor och boende och tar inte betalt för arbetstiden mot kunderna. Tror det skulle vara svårt att säga, "Hej, vi skulle vilja köra en demo på vårt system, det kommer kosta er 150 000kr, vad tror ni?".tsint skrev: ↑21 aug 2024 21:38Där jag jobbar får vi knappt ta emot en penna från en leverantör eller något annat företag utan att det ska redovisas och flaggas till massa chefer. Det är återkommande kurser i korruption, om vad som är ok/nok, man ska årligen signera att man följer regler osv...
Antar att det inte är lika noga om man är motorjournalist![]()
Det biltillverkare gör är ett sälj när man bjuder in dessa biljournalister, och det är betydligt billigare och smidigare att ta alla till en plats än att åka land och rike runt med bilar och personal. Alla vinner egentligen.
Men eftersom det är en ren muta så väljer Volvo istället att dela ut businessbiljett till en omsorgsfullt vald plata på andra sidan jordklotet där "journalisterna" ska bo på lyxhotell och gå på middagar på exklusiva restauranger.
Det har ingenting med "billigare och smidigare" att göra. Man köper positiva recensioner, ingenting annat.
Det är billigare och smidigare att bjuda alla till samma plats(gärna stabilt väder och trevliga vägar/miljöer) istället för att åka runt med bilen till varje journalist. Vill man ha dit de mest åtråvärda journalisterna som inte bara har ett event att åka på så får man såklart försöka göra paketet attraktivt, det är lika inom all sälj, och den som säljer gör normalt en kalkyl som ger mest "bang for the buck".
Tycker det är lite naivt att tro att man kan köpa dessa tester, det är inte bara ett vilt tyckande i de här testerna utan man redovisar normalt sett varför man tycker si eller så. Eller tror du att Dacia skulle vara testsegrare över en Mercedes S-klass om man får flyga business till Dacias tester och SAS plus till Mercedes? Tror man får lite svårt att få ihop det på ett trovärdigt sätt.
Tycker själv att det är mer problematiskt med att betala influencers indirekt genom att driva trafik till deras konton för att driva en agenda som innehåller noll redovisning om varför man tycker så, ivrigt påhejade av ett stort följe som också vill ha trafik till sina konton.