Jag tror också det. Det är trots allt inte alla som behöver tillgång till supercharging. Dessa kunde är säkert glada för att bilen då är billigare än för de som faktiskt behöver det.Herr X skrev:Jag tror inte att Superladdning kommer ingå för $35000 utan blir ett tillval för $2000. Anledningen är att Tesla inte måste inkludera superladdning, och de $2000 blir då ett direkt tillskott på sista raden för varje såld bil. De pengarna kommer de säkerligen behöva.LarsL skrev:Supercharger finns frågan är om den ingår i de $35000 eller om den kostar $2000 som extra tillbehör.Wayne skrev:Jag kommer i vilket fall som helst att köpa till autopilot. Det enda som är viktigt för mig är superchargers, det ser jag som en viktig punkt!
Man skulle kunna resonera åt andra hållet vill du ha bilen $2000 billigare utan att SC är aktiverat i mjukvaran? Inte jag i alla fall.
Modell 3 specifikation ändras
Moderator: Redaktion
Re: Modell 3 specifikation ändras
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Modell 3 specifikation ändras
Jag kommer inte att besöka tillräckligt många supercharges för o motivera 2000 dollar, men om enda alternativet är supercharger eller inte så får man nog slänga upp slantarna för ska man åka längre så måste man ha de.
Jag hoppas på att de kanske kan komma en modell där man betalar per laddning.
Jag hoppas på att de kanske kan komma en modell där man betalar per laddning.
Stolt ägare till en Tesla Model 3 LR AWD
Re: Modell 3 specifikation ändras
De ändrar ju hela tiden vad som står på Tesla 3 sidan.
https://www.teslamotors.com/model3
1 Version
5-star Safety Rating in all categories
Autopilot Safety Features
Supercharging Long distance travel
2 Version
Designed for safety
Autopilot Hardware
Supercharging Capaple
3 Version
Designed to achive 5-star Safety Rating
Autopilot Hardware
Supercharging
https://www.teslamotors.com/model3
1 Version
5-star Safety Rating in all categories
Autopilot Safety Features
Supercharging Long distance travel
2 Version
Designed for safety
Autopilot Hardware
Supercharging Capaple
3 Version
Designed to achive 5-star Safety Rating
Autopilot Hardware
Supercharging
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Silversound
- elbilist
- Inlägg: 130
- Blev medlem: 15 sep 2015 21:11
- Ort: Växjö
Re: Modell 3 specifikation ändras
Zalman3 skrev:De ändrar ju hela tiden vad som står på Tesla 3 sidan.
https://www.teslamotors.com/model3
1 Version
5-star Safety Rating in all categories
Autopilot Safety Features
Supercharging Long distance travel
2 Version
Designed for safety
Autopilot Hardware
Supercharging Capaple
3 Version
Designed to achive 5-star Safety Rating
Autopilot Hardware
Supercharging
Designed to achive 5-star Safety Rating är vad de borde sagt från början och på så sätt inte gett nej-sägarna något att hänga upp sig på.
Hyundai Ioniq -18
Re: Modell 3 specifikation ändras
Är inte supercharging-grejen bara en fråga om huruvida det sker kostnadsfritt eller inte? Dvs, alla bilar kan laddas vid SC-laddstationer men det kostar pengar om man inte köpt till ett SC-paket/abonnemang. Eller tror ni att bilarna kommer byggas utan hårdvara för supercharging som standard?
Re: Modell 3 specifikation ändras
Det enda som är helt klart är nog att alla bilar kommer ha den tekniska förutsättningarna för superladdning.Jerka skrev:Är inte supercharging-grejen bara en fråga om huruvida det sker kostnadsfritt eller inte? Dvs, alla bilar kan laddas vid SC-laddstationer men det kostar pengar om man inte köpt till ett SC-paket/abonnemang. Eller tror ni att bilarna kommer byggas utan hårdvara för supercharging som standard?
Det som är oklart är om det kommer att kosta extra att aktivera det eller inte, och om det kommer vara gratis att använda när det är aktiverat.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Modell 3 specifikation ändras
Det jag funderar på bla är om det iaf som det såg ut på visningen är läder-klädsel i den som standard. Eller om det är tillval. AWD hade ju inte varit fel om det var standard när jag ska köra den i Sverige och då även på vintern men det såg jag någonstans kommer kosta en hel del extra. Jag antar att bilen kommer hamna kring 400.000? i grundutförande så då förväntar jag mig iaf den klädseln som var på visningen vilket såg ut att vara läder/skinn 

Re: Modell 3 specifikation ändras
Eftersom standardklädseln på både S och X är textil så har jag svårt att se att det skulle vara läder som standard i 3. Tesla visar väl alltid upp läderklädseln på alla bilder och filmer men standard är textil.Dannei skrev:Det jag funderar på bla är om det iaf som det såg ut på visningen är läder-klädsel i den som standard. Eller om det är tillval. AWD hade ju inte varit fel om det var standard när jag ska köra den i Sverige och då även på vintern men det såg jag någonstans kommer kosta en hel del extra. Jag antar att bilen kommer hamna kring 400.000? i grundutförande så då förväntar jag mig iaf den klädseln som var på visningen vilket såg ut att vara läder/skinn
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Re: Modell 3 specifikation ändras
Det ska du nog inte förvänta dig. Biltillverkare är bra på att stoppa i lite extra godis i de bilar man visar upp.Dannei skrev:Jag antar att bilen kommer hamna kring 400.000? i grundutförande så då förväntar jag mig iaf den klädseln som var på visningen vilket såg ut att vara läder/skinn
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Modell 3 specifikation ändras
Jo jag vet det brukar ju vara så.. Men eftersom det sades att den skulle vara "väl utrustad i jämförelse med andra bilar även i grundutförande" Hoppas att jag ändå har lust att genomföra köpet när det blir dags att man har råd att kunna skippa diesel/bensin. Fast "en bil för den stora massan" vet jag inte riktigt om det blir tyvärr då det inte kommer handla om 35.000 dollar.. Utan snarare kring 400.000sek troligen, och då utan den utrustning väldigt många bilar i den prisklassen har, det är ju trots allt inte småpengar, för vanliga dödliga
längre då. Stämmer det med 40.000sek extra för AWD som jag läste någonstans kan vara kostnaden för det, så har vi 440.000sek, jag MÅSTE ha läderklädsel om jag ska ha denna och i vinterväglag för mig som kör minst 2500mil/år och då även vinter är inte då AWD en nödvändighet. En petitess kan tyckas men ett vettigt ljudsystem måste även finnas. Blir det närmare 500 för detta då blir det ytterst tveksamt om jag lägger dom pengarna eftersom jag redan offrat att det är en mindre bil än de vanliga sedan jag haft, hur mycket jag än vill köra på el. Fast jag hoppas allt går kanon såklart.

Re: Modell 3 specifikation ändras
Elon har sagt att Dual Motor (AWD) kommer kosta mindre än vad det gör på Model S. Nåt närmare pris än så tror jag inte är känt ännu. Elon har också sagt att bilen kommer ha bra grepp även utan motor fram.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Modell 3 specifikation ändras
En viktig negativ utrustningsdetalj som den saknar, som många bilar i den prisklassen har, är en förbränningsmotor.Dannei skrev:Jo jag vet det brukar ju vara så.. Men eftersom det sades att den skulle vara "väl utrustad i jämförelse med andra bilar även i grundutförande" Hoppas att jag ändå har lust att genomföra köpet när det blir dags att man har råd att kunna skippa diesel/bensin. Fast "en bil för den stora massan" vet jag inte riktigt om det blir tyvärr då det inte kommer handla om 35.000 dollar.. Utan snarare kring 400.000sek troligen, och då utan den utrustning väldigt många bilar i den prisklassen har, det är ju trots allt inte småpengar, för vanliga dödligalängre då. Stämmer det med 40.000sek extra för AWD som jag läste någonstans kan vara kostnaden för det, så har vi 440.000sek, jag MÅSTE ha läderklädsel om jag ska ha denna och i vinterväglag för mig som kör minst 2500mil/år och då även vinter är inte då AWD en nödvändighet. En petitess kan tyckas men ett vettigt ljudsystem måste även finnas. Blir det närmare 500 för detta då blir det ytterst tveksamt om jag lägger dom pengarna eftersom jag redan offrat att det är en mindre bil än de vanliga sedan jag haft, hur mycket jag än vill köra på el. Fast jag hoppas allt går kanon såklart.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Modell 3 specifikation ändras
Man får inte heller glömma att priset i Sverige (och egentligen inte heller i USA enligt vår vana för angivelse av priser) aldrig har handlat om några 35000 dollar. Utan några som helst övriga tillägg (som också måste till) såsom frakt och tull, tillkommer moms vilket inte redovisas när man anger priser i USA - det kommer som en "trevlig överraskning" när man kommer till kassan
.
Så vi kanske skulle börja ange även dollarpriset med svensk moms adderad - dvs 43750 dollar - som grund när vi spekulerar om vad det till sist landar på?

Så vi kanske skulle börja ange även dollarpriset med svensk moms adderad - dvs 43750 dollar - som grund när vi spekulerar om vad det till sist landar på?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Modell 3 specifikation ändras
Självklart. Det är icke för att vara negativ, men jag tänker ha den som enda bil och använda den även i jobbet är planen.. Som sagt så är det 2.500mil/år som minst jag kör.. Samt att jag har inte råd att offra allt för mycket av det jag normalt sett anser mig behöva eftersom jag kör så pass mycket.
Senast redigerad av Dannei, redigerad totalt 2 gång.
Re: Modell 3 specifikation ändras
Tja, 2500 mil per år är ju minst 25.000 i besparing bara i bränslekostnader. Glöm inte att med nuvarande regler kan du ta ut 9.50 per mil i bränsleersättning för mil du kör i tjänsten, även med elbil 

Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Modell 3 specifikation ändras
.StefL skrev:Tja, 2500 mil per år är ju minst 25.000 i besparing bara i bränslekostnader. Glöm inte att med nuvarande regler kan du ta ut 9.50 per mil i bränsleersättning för mil du kör i tjänsten, även med elbil
@Dannei
... så redan första året har du isf täckt in ev merkostnad för SC (om det nu skulle komma att kosta motsv 2000 USD). Samma besparing år 2 och framåt så kan du lägga till en hel del extrautrustning som du vill/behöver ha.
Elbil innebär att tänka om helt. Att stirra sig blind på inköpspriset blir ganska missvisande...
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Re: Modell 3 specifikation ändras
Nu kommer det säkert att åtgärdas så att det ej kommer vara möjligt framöver när du skrivit dettaStefL skrev:Tja, 2500 mil per år är ju minst 25.000 i besparing bara i bränslekostnader. Glöm inte att med nuvarande regler kan du ta ut 9.50 per mil i bränsleersättning för mil du kör i tjänsten, även med elbil

Re: Modell 3 specifikation ändras
Jo, men sedan kommer fler saker
blir service och ev reparationer dubbelt så kostsamt mot med "vanlig bil" så äts en del till upp, sedan funderar jag en hel del på hur den kommer klara åretruntkörning i nordiskt klimat med tanke på slitage,rostangrepp osv... men men det vet vi inte ännu det kan gå fint eller så blir det problem, hoppas på det förstnämnda.

Re: Modell 3 specifikation ändras
Tesla Model Svar väldigt populär i Norge redan innan fyrhjulsdrift kom och det har mycket att göra med att tack vare att motorn styrs ner på millisekunden så kan den anpassa sig efter greppet på helt annat sätt än vanligt antispin. Fyrhjulsdrift gör det så klart bättre men vanlig bakhjulsdriven Tesla ska så som jag förstått det klara vinterväglag väldigt bra.Dannei skrev:Jo jag vet det brukar ju vara så.. Men eftersom det sades att den skulle vara "väl utrustad i jämförelse med andra bilar även i grundutförande" Hoppas att jag ändå har lust att genomföra köpet när det blir dags att man har råd att kunna skippa diesel/bensin. Fast "en bil för den stora massan" vet jag inte riktigt om det blir tyvärr då det inte kommer handla om 35.000 dollar.. Utan snarare kring 400.000sek troligen, och då utan den utrustning väldigt många bilar i den prisklassen har, det är ju trots allt inte småpengar, för vanliga dödligalängre då. Stämmer det med 40.000sek extra för AWD som jag läste någonstans kan vara kostnaden för det, så har vi 440.000sek, jag MÅSTE ha läderklädsel om jag ska ha denna och i vinterväglag för mig som kör minst 2500mil/år och då även vinter är inte då AWD en nödvändighet. En petitess kan tyckas men ett vettigt ljudsystem måste även finnas. Blir det närmare 500 för detta då blir det ytterst tveksamt om jag lägger dom pengarna eftersom jag redan offrat att det är en mindre bil än de vanliga sedan jag haft, hur mycket jag än vill köra på el. Fast jag hoppas allt går kanon såklart.
Re: Modell 3 specifikation ändras
Tänk annorlunda även här:Dannei skrev:Jo, men sedan kommer fler sakerblir service och ev reparationer dubbelt så kostsamt mot med "vanlig bil" så äts en del till upp, sedan funderar jag en hel del på hur den kommer klara åretruntkörning i nordiskt klimat med tanke på slitage,rostangrepp osv... men men det vet vi inte ännu det kan gå fint eller så blir det problem, hoppas på det förstnämnda.
Färre rörliga delar än en förbränningsmotor innebär LÄGRE kostnad för både service och reparationer. Tesla har inte ens ett krav på att man serva bilen för att garantierna ska fortsätta gälla (gäller åtminstone Mod S).
Rullar många Model S i Nordiskt klimat sedan flera år tillbaka. Funkar absolut inte sämre än vilken "vanlig" bil som helst. Och då är det egentligen en bil byggd för soliga Kalifornien. Om två år när M3 dyker upp på svenska vägar lär den vara ännu mer anpassad för att klara många olika klimat.
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Re: Modell 3 specifikation ändras
Fast hur den klarar korrosion återstår att se....
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Modell 3 specifikation ändras
Det får man ju hoppas att dom inte ändrar på. Det vore orimligt med tanke på att Clever som i princip är ensamma med bra täckning tar 7.50 SEK / kw med kontantkort. Jag tankar för 5 SEK / kw på faktura, men det blir ju faktiskt i regionen 8 SEK / mil bara i el...Dannei skrev:Nu kommer det säkert att åtgärdas så att det ej kommer vara möjligt framöver när du skrivit dettaStefL skrev:Tja, 2500 mil per år är ju minst 25.000 i besparing bara i bränslekostnader. Glöm inte att med nuvarande regler kan du ta ut 9.50 per mil i bränsleersättning för mil du kör i tjänsten, även med elbil

Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Re: Modell 3 specifikation ändras
Så sant. M3 är ett oskrivet kort på många sätt. Låt oss hoppas att Elon tänker klokt.bylund skrev:Fast hur den klarar korrosion återstår att se....
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23
MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21
S100D Obsidian Black, levererad i okt-18
S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Re: Modell 3 specifikation ändras
Alltså, det är just det... Jänkebil med plåtkaross ger rysningar.Ferro94 skrev:Så sant. M3 är ett oskrivet kort på många sätt. Låt oss hoppas att Elon tänker klokt.bylund skrev:Fast hur den klarar korrosion återstår att se....

Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Modell 3 specifikation ändras
Ferro94 skrev:Tänk annorlunda även här:Dannei skrev:Jo, men sedan kommer fler sakerblir service och ev reparationer dubbelt så kostsamt mot med "vanlig bil" så äts en del till upp, sedan funderar jag en hel del på hur den kommer klara åretruntkörning i nordiskt klimat med tanke på slitage,rostangrepp osv... men men det vet vi inte ännu det kan gå fint eller så blir det problem, hoppas på det förstnämnda.
Färre rörliga delar än en förbränningsmotor innebär LÄGRE kostnad för både service och reparationer. Tesla har inte ens ett krav på att man serva bilen för att garantierna ska fortsätta gälla (gäller åtminstone Mod S).
Rullar många Model S i Nordiskt klimat sedan flera år tillbaka. Funkar absolut inte sämre än vilken "vanlig" bil som helst. Och då är det egentligen en bil byggd för soliga Kalifornien. Om två år när M3 dyker upp på svenska vägar lär den vara ännu mer anpassad för att klara många olika klimat.
Jo, jag har klurat på just det att det borde ju nu kunna vara färre slitage-delar, eller delar som kan ge dyra reparationer motor, topplock, avgassystem osv. Bara hoppas på att de inte tänker plocka in stora vinster på att delar osv kommer vara extremt dyra när de väl behövs, för det kommer ju sannolikt endast vara Tesla som har rätt delar till allt. Vågar inte ens tänka på om det händer med denna som jag varit med om med många tidigare bilar, man kommer fram till sin bil på parkeringen och någon klant har såklart lyckats backa in i stötfångaren eller något och orsakat ngn buckla, ingen aning om vad en ny då kan tänkas kosta, kan bli vad som helst.
"Om två år när M3 dyker upp på svenska vägar lär den vara ännu mer anpassad för att klara många olika klimat."
Ja, jag hoppas på det.