Modell 3 specifikation ändras

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Modell 3 specifikation ändras

Inlägg av Zalman3 »

Tyvärr sänks ambitionerna med modell 3.
Saker som man trodde skulle vara standard, kommer att kosta extra, i praktiken blir det en prishöjning.

https://staticseekingalpha.a.ssl.fastly ... origin.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Modell 3 specifikation ändras

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Tyvärr sänks ambitionerna med modell 3.
Saker som man trodde skulle vara standard, kommer att kosta extra, i praktiken blir det en prishöjning.

https://staticseekingalpha.a.ssl.fastly ... origin.jpg
Finns ingen uppgift om att det kommer att kosta pengar eller att ambitionerna har sänkts. Att säga 5-star safety rating innan bilen finns är ju fel och vad som ingår eller inte finns det ingen uppgift om. Det står inte att säkerhetsfunktioner kommer att kosta pengar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Modell 3 specifikation ändras

Inlägg av Zalman3 »

Tesla: Model 3 Demand May Force Quality Downgrade
Higher production may result in lower quality, add-ons with higher prices.

Tesla Motors (NASDAQ:TSLA) fans and investors celebrated earlier this week when the company announced it had already received more than 325,000 reservations for the upcoming Model 3. This amount of demand was much higher than expected, which may impact how the company looks at the vehicle. Tesla's website has already changed its headline page for the Model 3, with the new result appearing to be a downgrade in quality and features.

The bottom three lines have changed, and these might be serious issues for those looking at the car. What does "designed for safety" actually mean? It certainly doesn't mean a 5-star safety rating in all categories, or Tesla wouldn't have made the change. Tesla really doesn't want to promise a perfect safety rating and then not deliver, given its already growing list of failed promises.

The other key changes are in regards to the autopilot and supercharging ability. While it originally appeared these could be standard features, it is possible that these might be options or not even available. Options could jack up the cost of the vehicle from its $35,000 starting price, which most people realize will be a base model. Those also not early on the reservation list probably won't be able to take advantage of certain tax credits, which might impact overall demand in the long run.

So why would Tesla appear to "downgrade" the car that so many are waiting for? Well, as the company has admitted for the Model X, the vehicle was so complex it required too many parts. Production has been much slower than expected, meaning consumers have had to wait a lot longer for deliveries. Tesla wants production to be as smooth as possible for the Model 3, because production of just a few hundred vehicles per week won't cut it when demand is this high.

In the end, the Model 3, particularly its base version, may not be as good as many had hoped for. As most will expect, a top of the line version will likely set you back tens of thousands more. For Tesla to achieve production levels needed to satisfy demand in a reasonable timeframe, it cannot design a vehicle as complex as the Model X. Consumers will potentially be disappointed in the quality/price of the vehicle, but this likely needs to be the case if you want to see a Model 3 in your driveway before the next decade starts.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Modell 3 specifikation ändras

Inlägg av Svenssons »

Det är spekulationer på väldigt små förändringar. Går inte att säga att ambitionerna har minskat. Själv reagerade jag redan på eventet när de sa 5 stars gällande säkerheten i och med att det är ingen som vet hur testerna ser ut om ett par år.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Modell 3 specifikation ändras

Inlägg av HelectriC »

Att redan nu utgå från vad som blir standardutrustning och tillval känns ju oerhört prematurt. Jag tror inte ens Tesla Motors har bestämt sig.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Modell 3 specifikation ändras

Inlägg av LarsL »

Det jag har hört är att saker som är standard på S inte blir det på 3. Men jag tror det är extremt svårt att förstå nu vad det skulle kunna handla om. Tror det är ännu svårare att utläsa det från Teslas sida. På den svenska står det tex Supercharcing just nu, vad betyder det? Inte tolkar jag Chademo på Nissans sida som att Chademo ingår gratis... hmm.
Hur som helst räkna med att versionen du "vill ha" hamnar på 450-500kkr.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Modell 3 specifikation ändras

Inlägg av bonath »

Jag tror att Elon "kollar läget" och vill se reaktionerna. Han vill naturligtvis trycka in så mycket som möjligt i bilen men till rätt kostnad. SuC, AP, glastak, bakluckan, HUD osv. Om alla vill ha SuC så är det bättre att inkludera det och ta ett par hundra $ extra för hud, exempelvis.
Vår store ledare är smart, glöm inte det!


Skickat från min iPad med Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Modell 3 specifikation ändras

Inlägg av LarsL »

Jo, gäller nog många av tweeten också. Han slänger ur sig något och kollar hur folk reagerar... Tyvärr är vi så indoktrinerade att vi bara svarar Jaaaa oavsett vad.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Modell 3 specifikation ändras

Inlägg av bonath »

LarsL skrev:
Jo, gäller nog många av tweeten också. Han slänger ur sig något och kollar hur folk reagerar... Tyvärr är vi så indoktrinerade att vi bara svarar Jaaaa oavsett vad.
...och bugar lite lätt... :lol: :lol:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Modell 3 specifikation ändras

Inlägg av icreate »

Jag tror att model 3 utökar skaran Tesla-kunder från den ja-sägande hyllningskören till att inkludera många som är lite mer kritiska. Tidigare har Elon kommit undan med att saker och ting inte riktigt blev som förväntat, men nu inser han att han måste vara betydligt försiktigare. Teslas utrymme i medierna öppnar för kritiska kommentarer. Jag tror att man vill vara noga med att inte utlova saker man inte kan hålla för att slippa dessa kritiska kommentarer. Förhoppningsvis innebär det istället positiva överraskningar när vi kommer närmare leverans.

Sen tycker jag att det är lite konstigt att resonera som i den där artikeln att orsaken till "försämringarna" är det stora antalet förbeställningar. Det borde ju vara tvärtom. Ju fler som köper en bil, desto lägre marginal behöver Tesla på varje bil.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Modell 3 specifikation ändras

Inlägg av Svenssons »

icreate skrev:
Sen tycker jag att det är lite konstigt att resonera som i den där artikeln att orsaken till "försämringarna" är det stora antalet förbeställningar. Det borde ju vara tvärtom. Ju fler som köper en bil, desto lägre marginal behöver Tesla på varje bil.
Precis! Att ta med säkerhetsfunktioner i AP kostar inte mer i tillverkning, gör att tillverkningen per bil tar längre tid eller försenar produktionsstart. Ju mer masstillverkad bilen är, ju mer vinst blir det alternativt kan fler saker ligga med i grundutförandet.

Det kan dock vara svårt att definiera vad som är säkerhetsfunktioner. Låt oss säga att en helt autonom bil är säkrare, ska det då ingå som standard?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Wayne
Inlägg: 78
Blev medlem: 03 apr 2016 12:49
Ort: Sundbyberg

Re: Modell 3 specifikation ändras

Inlägg av Wayne »

det var ju exakt detta Elon sa då han presenterade model 3...

"All model 3 will come with standard autopilot hardware"
"All model 3's will come with superchargning standard"
If my calculations are correct, when this baby hits 88 miles per hour... you're gonna see some serious shit.
https://youtu.be/HUvWNxxWDus
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Modell 3 specifikation ändras

Inlägg av LarsL »

Självklart kommer all hårdvara ingå som standard. Det är bara dyrt att hålla på och giddra med olika versioner på bilen när det går att aktivera och deactivera i mjukvaran. Hade det varit samma med skinnklädsel så hade den också monterats på alla bilar och aktiveringen sköts online...nu funkar det ju inte så. Ännu ;)
Användarvisningsbild
Wayne
Inlägg: 78
Blev medlem: 03 apr 2016 12:49
Ort: Sundbyberg

Re: Modell 3 specifikation ändras

Inlägg av Wayne »

Jag kommer i vilket fall som helst att köpa till autopilot. Det enda som är viktigt för mig är superchargers, det ser jag som en viktig punkt!
If my calculations are correct, when this baby hits 88 miles per hour... you're gonna see some serious shit.
https://youtu.be/HUvWNxxWDus
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Modell 3 specifikation ändras

Inlägg av Laban »

Svenssons skrev:
Det kan dock vara svårt att definiera vad som är säkerhetsfunktioner. Låt oss säga att en helt autonom bil är säkrare, ska det då ingå som standard?
Precis. Förändringarna i texten då kanske bara beror på legala skäl. Jag tror inte att man kommer att försämra bilen mot det som presenterades, åtminstone inte förrän Elon säger det i klartext.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
ippodrome
Teslaägare
Inlägg: 197
Blev medlem: 01 apr 2016 18:37
Ort: Stockholm

Re: Modell 3 specifikation ändras

Inlägg av ippodrome »

Formuleringen verkar verkar ändras igen angående SUC... :roll:
Så här ser det ut när jag kollar på Model3's sida nu....
M3.jpg
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Modell 3 specifikation ändras

Inlägg av Kilowatt »

Wayne skrev:
Jag kommer i vilket fall som helst att köpa till autopilot. Det enda som är viktigt för mig är superchargers, det ser jag som en viktig punkt!
Japp och jag tror vi kan räkna med en ännu mer avancerad autopilot :)
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3729
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Modell 3 specifikation ändras

Inlägg av jonasl »

"Supercharging comes as standard" är ju svårt att tolka på något annat sätt än att det är gratis tycker jag, med tanke på att det förr var något som antingen inte gick, eller gick.

Men jag inser att det inte är hållbart med en så enorm ökning av antalet bilar som det här kommer bli, nån begränsning måste till. Hoppas det blir en vettig prismodell.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Modell 3 specifikation ändras

Inlägg av Svenssons »

ippodrome skrev:
Formuleringen verkar verkar ändras igen angående SUC... :roll:
Så här ser det ut när jag kollar på Model3's sida nu....
Ser bättre ut. Förtydligande att målet är att uppnå 5 stjärnor då det inte går att förutsäga testerna och vad gäller AP-funktionerna så är det ju lite svårt att förutsäga vad som är säkerhetsfunktion och inte. Man skulle dock kunna anta att alla säkerhetsfunktioner som krävs för att uppnå 5 stjärnor kommer dock ingå.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Modell 3 specifikation ändras

Inlägg av bylund »

Svenssons skrev:
ippodrome skrev:
Formuleringen verkar verkar ändras igen angående SUC... :roll:
Så här ser det ut när jag kollar på Model3's sida nu....
Ser bättre ut. Förtydligande att målet är att uppnå 5 stjärnor då det inte går att förutsäga testerna och vad gäller AP-funktionerna så är det ju lite svårt att förutsäga vad som är säkerhetsfunktion och inte. Man skulle dock kunna anta att alla säkerhetsfunktioner som krävs för att uppnå 5 stjärnor kommer dock ingå.
Det går i o f s ganska bra att förutsäga resultaten i krocktester. Man simulerar dessa rätt väl innan man krockar riktiga bilar. Men det är ändå fel att säga fem stjärnor innan man faktiskt fått dem.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Modell 3 specifikation ändras

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Svenssons skrev:
ippodrome skrev:
Formuleringen verkar verkar ändras igen angående SUC... :roll:
Så här ser det ut när jag kollar på Model3's sida nu....
Ser bättre ut. Förtydligande att målet är att uppnå 5 stjärnor då det inte går att förutsäga testerna och vad gäller AP-funktionerna så är det ju lite svårt att förutsäga vad som är säkerhetsfunktion och inte. Man skulle dock kunna anta att alla säkerhetsfunktioner som krävs för att uppnå 5 stjärnor kommer dock ingå.
Det går i o f s ganska bra att förutsäga resultaten i krocktester. Man simulerar dessa rätt väl innan man krockar riktiga bilar. Men det är ändå fel att säga fem stjärnor innan man faktiskt fått dem.
Testerna uppdateras ju hela tiden. Vi vet inte idag vad som krävs för 5 stjärnor 2017/2018.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Modell 3 specifikation ändras

Inlägg av bylund »

Sant att testerna förändras, men det är inte hemligt hur:
http://euroncap.blob.core.windows.net/m ... h-2015.pdf
Där visar man hur protokollen publiceras året innan nya tester införs, så det går att förbereda sig.
Om motsvarande gäller amerikanska krocktester känner jag inte till.

Jag kan långt ifrån allt om hur Euro NCAPs utveckling av nya tester går till, men jag hittar inget som tyder på att de försöker överraska biltillverkare om kriterier eller testmetoder.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Modell 3 specifikation ändras

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Sant att testerna förändras, men det är inte hemligt hur:
http://euroncap.blob.core.windows.net/m ... h-2015.pdf
Där visar man hur protokollen publiceras året innan nya tester införs, så det går att förbereda sig.
Om motsvarande gäller amerikanska krocktester känner jag inte till.

Jag kan långt ifrån allt om hur Euro NCAPs utveckling av nya tester går till, men jag hittar inget som tyder på att de försöker överraska biltillverkare om kriterier eller testmetoder.
Jag tror inte heller de på något sätt vill överraska biltillverkarna men det kan vara svårt att flera år innan tala om hur detaljer i testen viktas och bedöms.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Modell 3 specifikation ändras

Inlägg av LarsL »

Wayne skrev:
Jag kommer i vilket fall som helst att köpa till autopilot. Det enda som är viktigt för mig är superchargers, det ser jag som en viktig punkt!
Supercharger finns frågan är om den ingår i de $35000 eller om den kostar $2000 som extra tillbehör.

Man skulle kunna resonera åt andra hållet vill du ha bilen $2000 billigare utan att SC är aktiverat i mjukvaran? Inte jag i alla fall.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Modell 3 specifikation ändras

Inlägg av Herr X »

LarsL skrev:
Wayne skrev:
Jag kommer i vilket fall som helst att köpa till autopilot. Det enda som är viktigt för mig är superchargers, det ser jag som en viktig punkt!
Supercharger finns frågan är om den ingår i de $35000 eller om den kostar $2000 som extra tillbehör.

Man skulle kunna resonera åt andra hållet vill du ha bilen $2000 billigare utan att SC är aktiverat i mjukvaran? Inte jag i alla fall.
Jag tror inte att Superladdning kommer ingå för $35000 utan blir ett tillval för $2000. Anledningen är att Tesla inte måste inkludera superladdning, och de $2000 blir då ett direkt tillskott på sista raden för varje såld bil. De pengarna kommer de säkerligen behöva.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Skriv svar