Model 3 Ludicrous

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Model 3 Ludicrous

Inlägg av AAKEE »

Jaegaern skrev: 01 aug 2024 12:50
pefreli skrev: 31 jul 2024 18:08
AAKEE skrev: 29 jul 2024 19:19
pefreli skrev: 29 jul 2024 18:27

Men tillbaka till huvudfrågan. Kanske AAKE eller någon annan batterikunnig har koll på hur acc-läget Insane påverkar förbrukningen?
Jag har ju ingen M3P 2024, men…

Tesla skriver att man kan spara energi i chill-läget men på det jag har sett so far skipjer inte batteriippvärmning eller annat.
Det man kunde tänka sig är att bilen inte låter batteriet kylas ned lika mycket av värmepumpen (vintertid) när kupen ska värmas. Jag testade en del med M3P 2021 och såg ingen skillnad i förbrukning mellan chill och sport, det fanns bara två där.

För model S Plaid finns det tre lägen; Chill, Sport och Plaid. Blir ingen skillnad i förbrukning sommartid. Och Tellis tror jag det var, som rapporterade att Plaid kyler batteriet till +5C även i Plaid mode.

För att Plaid ska aktivera batterivärmen och få till optimal prestanda krävs att man aktiverar Dragstrip Mode. Drar såklart en hel del ström.

För M3P Highland/2024 skulle jag gissa att det inte märks någon skillnad i förbrukning.

Det är såklart solklart att mer (möjlig) effekt inte normalt kostar mer elförbrukning förutsatt att körstilen är likadan.
Det som skulle kunna påverka är om bilen värmer batteriet för mer prestanda - det drar såklart ström.
För vintertid - om bilen inte får använda batteriet som värmekälla precis som den vill, för att batteriet inte ska bli för kallt så kommer bilen dra mer ström om det är såoass kallt att värmepumpen inte kan ta ytterluft till hög verkningsgrad.
Hittade texterna om Insane i manualen nu.

IMG_2966.png

Vad är egentligen den optimala temperaturen på batteriet för att maximera prestanda? Kan det exempelvis variera beroende på SoC?
Det borde variera beroende på SoC. Lägre SoC ger ju högre resistans. Höjer man värmen, blir den lägre. Jag vill minnas att Tesla ökar temperaturen på batterierna när de får lägre SoC just på grund av detta. Att bilen inte ska kännas slö. AAKEE kanske vill korrigera mig om jag missminner mig.
Runt 40-45C är optimalt oavsett SOC om man vill ha ut max effekt ur batteriet.
Cirka 85-90% är det område där inre resistansen är som lägst, dvs batteriet levererar bäst.

Gamla model 3P (2021->) med Panasonic 82.1kWh-batteriet hade lite overhead så det behövde inte vara tokvärmt för att leverera de 430kW batterieffekt M3P drog om man hade mer än ~65% eller så.

LG klarade med nöd och näppe av det, nådde inte riktigt dit, och behövde då ha 85% samt 40C celltemp. Problemet är att batterispänningen droopar under last och när den droopar blir det för låg spänning för att motorerna ska leverera. Det är alltid spänningen som styr vilken ström det blir.

Det är anledningen att jag sedan länge skrev om nya M3P att den skulle behövt ett bättre batteri än LG.
Hade man velat få ut mycket effekt över hela SOC-registret hade man behövt ”övervolta” precis som Tesla gör i Plaid med ett 462V batteri för att motorerna ska få tillräcklig spänning under last.

För M3P 2021–> med Panasonic 82.1 kWh-batteriet är det batteriet lite mindre villigt att lämna ifrån sig ström än föregångaren på 77.8kWh.
Batterier fungerar så att man har additiv för att stabilisera batteriet (tex cobolt) och kanske något för att minska interna redistansen. När man vill öka kapaciteten kan man bara ha 100% av olika ämnen så när man behöver använda mer lithium för att få mer energi måste man minska andelen av något annat.

M3P 2021 sög ur mycket värme ur batteriet vintertid (för att värma kupen ”gratis”) första vintern vilket gjorde att batteriet inte orkade leverera knappt alls med låg SOC.
Man kom med en ny mjukvara på våren 2021 som gjorde att batteriet inte sögs ut lika hårt och att batteritempen ökades under ~20% eller ngt.

Kom just hem från en 220 mil semestertrip, landade hemma med 5% och batteritemp 40.0C, det är samma temp som det brukar bli vid landsvägskörning. Bilen har haft den tempen på batteriet på alla längre körningar.
Batteriet blir varmt själv av körningen och bilen börjar inte kyla batteriet före 40C.
(Passiv temp target för kylning är 40C).

Såhär ser det ut på M3P 2021 också.

Det är bara vintertid när batteriet annars kyls av värmepumpen som den behöver hålla upp batteritempen vid låg SOC.
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Lite data från vår vän eivissa:
IMG_0095.jpeg
Detta är text från ett inlägg på TMC:
Absolute Peak Power of the LG 5L was 416kW at 98% / 55°C.
Absolute Peak power of the PANA 3L was 455kW at 98% / 55°C
M3P Power Limit is 430kW ('ish)
The LG can never saturate the M3P/MYP power limit, were the Panasonic can provide the peak 430kW down to almost 70%SoC (ideally when kept hot).
Värdena är maximum discharge power.
Om man har 55C celltemp är det nog en risk att man inte får ut full effekt eftersom bilen kanske inte kan kyla batteriet tillräckligt, så en marginal nedåt så man har en temp-buffert är att föredra.

Den som slog rekord med en Plaid häromdagen på kvartamilen (8.59s ?) bedkrev att han alltid går ut mer power på andra repan efter att Dragstrip mode anmält redo för maxprestanda. Diskuterades inga temperaturer men troligen är det m.ht att batteriet får någon grad till.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare

Inlägg av holden »

Alltid intressant att läsa väl underbyggda inlägg om hur batterierna funkar från AAKEE som verkligen kan detta. För oss dödliga är väl frågan egentligen: är prestandan tillräcklig? För min del är svaret tveklöst JA, den räcker och blir över.
M3 P -24 svart/svart
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

AAKEE skrev: 01 aug 2024 16:45
Jaegaern skrev: 01 aug 2024 12:50
pefreli skrev: 31 jul 2024 18:08
AAKEE skrev: 29 jul 2024 19:19
pefreli skrev: 29 jul 2024 18:27

Men tillbaka till huvudfrågan. Kanske AAKE eller någon annan batterikunnig har koll på hur acc-läget Insane påverkar förbrukningen?
Jag har ju ingen M3P 2024, men…

Tesla skriver att man kan spara energi i chill-läget men på det jag har sett so far skipjer inte batteriippvärmning eller annat.
Det man kunde tänka sig är att bilen inte låter batteriet kylas ned lika mycket av värmepumpen (vintertid) när kupen ska värmas. Jag testade en del med M3P 2021 och såg ingen skillnad i förbrukning mellan chill och sport, det fanns bara två där.

För model S Plaid finns det tre lägen; Chill, Sport och Plaid. Blir ingen skillnad i förbrukning sommartid. Och Tellis tror jag det var, som rapporterade att Plaid kyler batteriet till +5C även i Plaid mode.

För att Plaid ska aktivera batterivärmen och få till optimal prestanda krävs att man aktiverar Dragstrip Mode. Drar såklart en hel del ström.

För M3P Highland/2024 skulle jag gissa att det inte märks någon skillnad i förbrukning.

Det är såklart solklart att mer (möjlig) effekt inte normalt kostar mer elförbrukning förutsatt att körstilen är likadan.
Det som skulle kunna påverka är om bilen värmer batteriet för mer prestanda - det drar såklart ström.
För vintertid - om bilen inte får använda batteriet som värmekälla precis som den vill, för att batteriet inte ska bli för kallt så kommer bilen dra mer ström om det är såoass kallt att värmepumpen inte kan ta ytterluft till hög verkningsgrad.
Hittade texterna om Insane i manualen nu.

IMG_2966.png

Vad är egentligen den optimala temperaturen på batteriet för att maximera prestanda? Kan det exempelvis variera beroende på SoC?
Det borde variera beroende på SoC. Lägre SoC ger ju högre resistans. Höjer man värmen, blir den lägre. Jag vill minnas att Tesla ökar temperaturen på batterierna när de får lägre SoC just på grund av detta. Att bilen inte ska kännas slö. AAKEE kanske vill korrigera mig om jag missminner mig.
Runt 40-45C är optimalt oavsett SOC om man vill ha ut max effekt ur batteriet.
Cirka 85-90% är det område där inre resistansen är som lägst, dvs batteriet levererar bäst.

Gamla model 3P (2021->) med Panasonic 82.1kWh-batteriet hade lite overhead så det behövde inte vara tokvärmt för att leverera de 430kW batterieffekt M3P drog om man hade mer än ~65% eller så.

LG klarade med nöd och näppe av det, nådde inte riktigt dit, och behövde då ha 85% samt 40C celltemp. Problemet är att batterispänningen droopar under last och när den droopar blir det för låg spänning för att motorerna ska leverera. Det är alltid spänningen som styr vilken ström det blir.

Det är anledningen att jag sedan länge skrev om nya M3P att den skulle behövt ett bättre batteri än LG.
Hade man velat få ut mycket effekt över hela SOC-registret hade man behövt ”övervolta” precis som Tesla gör i Plaid med ett 462V batteri för att motorerna ska få tillräcklig spänning under last.

För M3P 2021–> med Panasonic 82.1 kWh-batteriet är det batteriet lite mindre villigt att lämna ifrån sig ström än föregångaren på 77.8kWh.
Batterier fungerar så att man har additiv för att stabilisera batteriet (tex cobolt) och kanske något för att minska interna redistansen. När man vill öka kapaciteten kan man bara ha 100% av olika ämnen så när man behöver använda mer lithium för att få mer energi måste man minska andelen av något annat.

M3P 2021 sög ur mycket värme ur batteriet vintertid (för att värma kupen ”gratis”) första vintern vilket gjorde att batteriet inte orkade leverera knappt alls med låg SOC.
Man kom med en ny mjukvara på våren 2021 som gjorde att batteriet inte sögs ut lika hårt och att batteritempen ökades under ~20% eller ngt.

Kom just hem från en 220 mil semestertrip, landade hemma med 5% och batteritemp 40.0C, det är samma temp som det brukar bli vid landsvägskörning. Bilen har haft den tempen på batteriet på alla längre körningar.
Batteriet blir varmt själv av körningen och bilen börjar inte kyla batteriet före 40C.
(Passiv temp target för kylning är 40C).

Såhär ser det ut på M3P 2021 också.

Det är bara vintertid när batteriet annars kyls av värmepumpen som den behöver hålla upp batteritempen vid låg SOC.
Ja men tackar för ingående förklaring!
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
2Plaid

Inlägg av 2Plaid »

Precis fått leverans av min M3P - sjukt nöjd hittills. Verkligen stor skillnad i dämpning och vägkänsla mot f.g versionen.

Fråga: Någon som hittat "pluggar" som man kan sätta i hålen på fälgarna? Helst hade jag velat kunna ha i t.ex. rött för att matcha oken...
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

2Plaid skrev: 06 aug 2024 21:57
Precis fått leverans av min M3P - sjukt nöjd hittills. Verkligen stor skillnad i dämpning och vägkänsla mot f.g versionen.

Fråga: Någon som hittat "pluggar" som man kan sätta i hålen på fälgarna? Helst hade jag velat kunna ha i t.ex. rött för att matcha oken...
Känns som kina borde lösa det på två blanka sekunder. Eller i värsta fall lika länge som det tar för M3P till 100!

Det går lösa med 3D-printer vid behov.
(Men någon borde ha det fördigt på wish eller ngt).

Har gjort det här till min egen Plaids lättrullande hjuluppsättning: inserts som är från en 3D-scan av fälgen och passar väldigt snugg.
IMG_9700.jpeg
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

M3P i race mot tung El-SUV med fejkmotorljud och fejkväxlingar :)

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Maw skrev: 06 aug 2024 22:07

Med LG-batteriet, så slow-motionversionen!
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

AAKEE skrev: 06 aug 2024 22:32

Ja, tyvärr så verkar det ju bara bli den i Europa. Fast speciellt långsam är den inte :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Maw skrev: 06 aug 2024 22:49
AAKEE skrev: 06 aug 2024 22:32

Ja, tyvärr så verkar det ju bara bli den i Europa. Fast speciellt långsam är den inte :)
Exakt, skojjar bara lite :-)
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin185079

Inlägg av airdrive »

Med risk för att göra några arga -
Står inte P i M3P för pensionär pga de numera begränsade fartresurserna pga LG-celler. 😉
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

jag blir lite konfunderad av nomenklaturen för nya M3P. Många säger "Ludicrous", märket på bakluckan indikerar "Plaid", men inställningen i bilen är "Insane". När man beställer bilen heter den "Performance". Känns som man använder alla olika effektsteg på samma gång?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

HelectriC skrev: 07 aug 2024 10:40
jag blir lite konfunderad av nomenklaturen för nya M3P. Många säger "Ludicrous", märket på bakluckan indikerar "Plaid", men inställningen i bilen är "Insane". När man beställer bilen heter den "Performance". Känns som man använder alla olika effektsteg på samma gång?

Märket på bakluckan ser ut som i filmen när de fortfarande hade Ludicrous Speed, inte Plaid. (Begreppen kommer ju från den filmen)

Ur filmen Space Balls:
IMG_0196.jpeg
Bilen heter fortfarande ’M3P’ och Tesla använder väl inget av prefixen såvitt jag sett så det är ju communitys etc. som hittat på det själv?
Inte så dumt, det är enklare att särskilja mot äldre på det sättet.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
teslaponken

Inlägg av teslaponken »

airdrive skrev: 07 aug 2024 00:32
Står inte P i M3P för pensionär pga de numera begränsade fartresurserna pga LG-celler. 😉
Ja av de videorna jag sett på nätet gör Panasonicbatteriet kvartsmilen på 10,8-10,9. LG är ca 4 tiondelar trögare kring 11,2-11,3.

Borde säkert motsvara 50-100 hk i effektskillnad.

Den gamla M3P (2023) verkar göra kvartsmilen på 11,4-11,55 av vad jag ser.

Jag tycker inte det är imponerande utveckling på 7 år. Gamla 3:an introducerades 2017 tror jag, nya 2024.
Man hade hoppats på en riktig prestandabil i nya M3P. Iaf 500kW effekt och närmare plaidsiffror.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

teslaponken skrev: 07 aug 2024 14:50
Man hade hoppats på en riktig prestandabil i nya M3P. Iaf 500kW effekt och närmare plaidsiffror.
Tror Tesla hade planerat det faktiskt. Att den dröjde så länge var nog för de tvingades revidera pga konjunkturen. Den blev istället prispressad maximalt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

airdrive skrev: 07 aug 2024 00:32
Ja av de videorna jag sett på nätet gör Panasonicbatteriet kvartsmilen på 10,8-10,9. LG är ca 4 tiondelar trögare kring 11,2-11,3.

Borde säkert motsvara 50-100 hk i effektskillnad.

Den gamla M3P (2023) verkar göra kvartsmilen på 11,4-11,55 av vad jag ser.

Jag tycker inte det är imponerande utveckling på 7 år. Gamla 3:an introducerades 2017 tror jag, nya 2024.
Tiderna du ser på 11.4-11.5 var 2021 och första kvartalet 2022 i Europa när bilen fick Panasonicbatteriet. Den äldre versionen gick ungefär lika.

Sedan andra kvartalet 2022 får Europa LG-batteriet och bilen var märkbart slöare med det batteriet även om inte Tesla ändrade sin 0-100-tid.
Det är fortfarande samma LG-batteri fortfarande med samma power limits.

Det var väldigt mycket spekulationer och förhoppningar om nya M3P som många trodde skulle heta Plaid och bli en raket. Men precis som jag beskrev innan var enda förhoppningen (jag hade) att man skulle göra bilen med ett helt annat batteri eftersom även Panasonicbatteriet begränsar effekten. Detta var ju dock inte speciellt troligt eftersom Tesla bygger sin produktion på stora serier och låga priser.

Jag tycker ändå att M3P blev ungefär närapå exakt som det man kunde förvänta sig rent realiastiskt (förhoppningarna som fanns på sociala medier om en galen raket med 7000-1000hk för mindre än 600K var kanske inte riktigt realistiska...).

Det är bara begränsat (lite) synd att det inte blev Panasonicbatteriet istället för LG - Det hade inte gjort hela skillnaden utan för det hade vi behövt ett batteri med fler celler i serie dvs högre spänning.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

taliz skrev: 07 aug 2024 15:06
Tror Tesla hade planerat det faktiskt. Att den dröjde så länge var nog för de tvingades revidera pga konjunkturen. Den blev istället prispressad maximalt.
Jag tror inte det. Batteriet som M3P har i USA räcker inte till mer än man har just nu, och en annan lösning med ett värre batteri hade blivit ordentligt dyrt. Tesla jobbar ju med stora serier och billiga grejjer. Slänger man på nå' billiga skitbromsar med röda ok, eller nästan hellre med en röd kåpa så köper folk det för att det ser racer ut fast det egentligen är rätt mediokert på bromsssidan.

Nästa version av 3 kanske går upp i cellspänning, så att batterierna orkar leverera det motorerna behöver.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

AAKEE skrev: 07 aug 2024 15:21
Jag tror inte det. Batteriet som M3P har i USA räcker inte till mer än man har just nu, och en annan lösning med ett värre batteri hade blivit ordentligt dyrt. Tesla jobbar ju med stora serier och billiga grejjer. Slänger man på nå' billiga skitbromsar med röda ok, eller nästan hellre med en röd kåpa så köper folk det för att det ser racer ut fast det egentligen är rätt mediokert på bromsssidan.

Nästa version av 3 kanske går upp i cellspänning, så att batterierna orkar leverera det motorerna behöver.
Hur ser det ut på batterisidan på exempelvis Ioniq 5 N?

Den är ju specad på 650 hk och 770 Nm men lyckas ju inte dra ifrån M3P nämnvärt. Ganska jämna på kvartsmilen.

Visst, den väger ju 400 kg mer men borde den ändå inte piska M3P ordentligt om den har 200 Hk mer?

Är det batterierna som begränsar även för Hyundaien? Får den verkligen ut 650 hk?
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

pefreli skrev: 07 aug 2024 17:58

Den är ju specad på 650 hk och 770 Nm men lyckas ju inte dra ifrån M3P nämnvärt. Ganska jämna på kvartsmilen.

Visst, den väger ju 400 kg mer men borde den ändå inte piska M3P ordentligt om den har 200 Hk mer?

Är det batterierna som begränsar även för Hyundaien? Får den verkligen ut 650 hk?
Det var främst i fart som Hyundaien hade övertaget och där märks den rejält högre effekten. I lägre hastigheter så är det det maximala vridmomentet som begränsar accelerationen. Teslan verkade t o m lite snabbare ur startblocken och slår antagligen på högre vridmoment i början.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

Maw skrev: 07 aug 2024 18:05

Det var främst i fart som Hyundaien hade övertaget och där märks den rejält högre effekten. I lägre hastigheter så är det det maximala vridmomentet som begränsar accelerationen. Teslan verkade t o m lite snabbare ur startblocken och slår antagligen på högre vridmoment i början.
Ja men den märks inte speciellt mkt tycker jag. Att gå från 460 till 650 hk borde ge en betydligt större skillnad än så.

400 kg mer i vikt gör väl sitt men jag tycker att de 190 extra hästarna ändå borde göra en större skillnad.

Den amerikanska versionen kommer antagligen vara neck-on-neck med Hyundaien i samma race. Och då diffar det ändå 140 hk.

Men det kanske ändå är viktskillnaden som jämnar ut det?

Men intressant att veta mer om hur batteritekniken skiljer sig åt. Jag antar att Hyundai satsat på dyrare batterier? Den kostar ju trotsallt 200 tkr extra.
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
Apollo
Teslaägare

Inlägg av Apollo »

Visst bör det vara samma bakre motor även på EU-bilar? Såg det här precis.
- Model 3 Performance 2023
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

pefreli skrev: 07 aug 2024 18:36
Maw skrev: 07 aug 2024 18:05

Ja men den märks inte speciellt mkt tycker jag. Att gå från 460 till 650 hk borde ge en betydligt större skillnad än så.

400 kg mer i vikt gör väl sitt men jag tycker att de 190 extra hästarna ändå borde göra en större skillnad.

Den amerikanska versionen kommer antagligen vara neck-on-neck med Hyundaien i samma race. Och då diffar det ändå 140 hk.

Men det kanske ändå är viktskillnaden som jämnar ut det?

Men intressant att veta mer om hur batteritekniken skiljer sig åt. Jag antar att Hyundai satsat på dyrare batterier? Den kostar ju trotsallt 200 tkr extra.
Det finns flera saker att bottna i, vet inte om jag orkar eller har tid att dra allt.

Hästkrafter är väldigt missuppfattat, det blir extra speciellt på elbilar.

Tar du en förbränningsmotor-bil med ett gäng växlar så kommer den nå toppeffekten en gång på varje växel från ettan och uppåt.
Dvs, kanske vid 50 och 90och 120 och 140 osv.
Elbilen når ofta sin maxeffekt en gång (model 3 P historiskt vid ~ 70-85km/h), nya M3P vid 96km/h ungefär.

Ponera att vi har en elbil med högre vridmoment på hjulen i lägre farter men mindre vrid vid högre varv, dvs mindre toppeffekt.

Bilen med mer vrid på hjulen i lägre fart kommer accelerera snabbare i lägre fart (om de är lika tunga) trots att den har mindre effekt.

400kg mer vikt innebär att bilen behöver producera 21% mer effekt för att accelerera lika (M3P 1900 tjänstevikt ish).
Vid 500hk är det 100hk mer dvs 600 hk.

Betänk att M3P kommer accelerera lika bra i lägre farter som i USA, innan batteriet sätter gränsen. När farten kommer upp och effekten droppat under LG power limit är det lika igen.

Skillnaden ter sig väldigt rimlig i mina ögon.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare

Inlägg av flamman »

Eivissa på TFF har testat nya Model 3 Performance med LG-batteri. Finns massor av text och grafer men man kan se att Tesla tar ut mer effekt ur samma batteri i nya Performance:
IMG_2431.jpeg
Länk på tyska (översättning funkar helt ok i Safari åtminstone):

https://tff-forum.de/t/wiki-model-3-mod ... ?u=flamman
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare

Inlägg av Imolarot »

flamman skrev: 19 aug 2024 13:54
Eivissa på TFF har testat nya Model 3 Performance med LG-batteri. Finns massor av text och grafer men man kan se att Tesla tar ut mer effekt ur samma batteri i nya Performance:
IMG_2431.jpeg

Länk på tyska (översättning funkar helt ok i Safari åtminstone):

https://tff-forum.de/t/wiki-model-3-mod ... ?u=flamman
Är ju lite över min kunskapsnivå men det låter om jag läser översättningen som att han inte direkt är ett fan av hur Tesla tar ut mer effekt? Tolkar jag det rätt så säger han att det är på bekostnad av hållbarhet och han inte tycker det är en bra bil att köpa begagnad?

Eller tolkar jag hans punkter under "Negativt" helt galet?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Imolarot skrev: 19 aug 2024 14:22
Eller tolkar jag hans punkter under "Negativt" helt galet?
Jag har läst mycket på tyska och min tolkning sammanfaller med din.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Skriv svar