Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lurence
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 05 feb 2024 15:35

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Lurence »

Fredrik j skrev: 29 jul 2024 13:05
flukke skrev: 29 jul 2024 12:40
Fredrik j skrev: 29 jul 2024 08:41
Marjan skrev: 29 jul 2024 08:26
Fredrik j skrev: 29 jul 2024 06:38


Metall agerar på uppdrag från alla sina medlemmar, inte bara dom som jobbar hos tesla. Man anser att det är en angelägenhet för alla medlemmar inom branschen att tesla har kollektivavtal. Förstår du HUR dom tänke
Vi andra som är någorlunda normalbegåvade och som inte har någon anknytning till Tesla mer än att vi troligtvis kör en Tesla kan inte riktigt förstå hur man skall strida för något när de anställda på Tesla har det bra. Förstår du HUR vi tänker? Det hela mynnar ut i är att göra rätt för sig oavsett vilken "sida" man står på.
Ja, jag förstår hur ni tänker.
Det gäller ju att försöka göra det när man pratar med människor med annan åsikt. Det blir ju lätt pajkastning annars.
Att spekulera i andras begåvningsnivå är ju ett exempel…

I det här fallet handlar det ju mycket om att förstå hur svensk arbetsmarknad fungerar. Det är som sagt samhällskunskap på högstadienivå.
I tråden dyker det ju ideligen upp kommentarer från människor som inte förstår varför metall agerar som dom gör. Man behöver som sagt naturligtvis inte hålla med sina meningsmotståndare men det är ju rimligt att förstå varför dom agerar som dom gör.
En debatt kan ju annars bli lite tjatig.
Man måste ju vara konsekvent i sitt agerande och inte godtyckligt gå ut i strejk där de anställda uppenbarligen inte vill ha kollektivavtal.

Varför har inget fackförbund lagt varsel mot tex Stefan Löfvens arbetsgivare Rud Pedersen?
Det ska väl vara samhällskunskap på högstadie nivå att dessa också borde omfattas av kollektivavtal när de omsätter så många miljarder?

När IF Metalls gamla chef jobbar utan kollektivavtal, då borde ju alla fackförbunden skrika dig hesa och lägga sympatistrejker? Men man håller ju såklart de egna om ryggen.

IF Metall bör ge upp och gå hem nu, så löser vi detta genom ändringar och tillägg av rättigheter i lagstiftningen. Då blir facken helt meningslösa och de korrupta fackpamparna kan gå ut och leta riktiga jobb.
Som sagt, metall agerar för hela kollektivet. Inte bara för dom som jobbar på tesla.
Vad finns det för drivkraft/vinning för kollektivet medlemmar på IFM att stöda strejken?
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 1067
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av JonasH »

Lurence skrev: 30 jul 2024 14:12
Fredrik j skrev: 29 jul 2024 13:05
flukke skrev: 29 jul 2024 12:40
Fredrik j skrev: 29 jul 2024 08:41
Marjan skrev: 29 jul 2024 08:26


Vi andra som är någorlunda normalbegåvade och som inte har någon anknytning till Tesla mer än att vi troligtvis kör en Tesla kan inte riktigt förstå hur man skall strida för något när de anställda på Tesla har det bra. Förstår du HUR vi tänker? Det hela mynnar ut i är att göra rätt för sig oavsett vilken "sida" man står på.
Ja, jag förstår hur ni tänker.
Det gäller ju att försöka göra det när man pratar med människor med annan åsikt. Det blir ju lätt pajkastning annars.
Att spekulera i andras begåvningsnivå är ju ett exempel…

I det här fallet handlar det ju mycket om att förstå hur svensk arbetsmarknad fungerar. Det är som sagt samhällskunskap på högstadienivå.
I tråden dyker det ju ideligen upp kommentarer från människor som inte förstår varför metall agerar som dom gör. Man behöver som sagt naturligtvis inte hålla med sina meningsmotståndare men det är ju rimligt att förstå varför dom agerar som dom gör.
En debatt kan ju annars bli lite tjatig.
Man måste ju vara konsekvent i sitt agerande och inte godtyckligt gå ut i strejk där de anställda uppenbarligen inte vill ha kollektivavtal.

Varför har inget fackförbund lagt varsel mot tex Stefan Löfvens arbetsgivare Rud Pedersen?
Det ska väl vara samhällskunskap på högstadie nivå att dessa också borde omfattas av kollektivavtal när de omsätter så många miljarder?

När IF Metalls gamla chef jobbar utan kollektivavtal, då borde ju alla fackförbunden skrika dig hesa och lägga sympatistrejker? Men man håller ju såklart de egna om ryggen.

IF Metall bör ge upp och gå hem nu, så löser vi detta genom ändringar och tillägg av rättigheter i lagstiftningen. Då blir facken helt meningslösa och de korrupta fackpamparna kan gå ut och leta riktiga jobb.
Som sagt, metall agerar för hela kollektivet. Inte bara för dom som jobbar på tesla.
Vad finns det för drivkraft/vinning för kollektivet medlemmar på IFM att stöda strejken?
Det är ju uppenbart.

De j-vlarna på Tesla ska f-n inte ha det bättre än någon annan. I Sverige gäller jantelagen.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12648
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Lurence skrev: 30 jul 2024 14:12
Fredrik j skrev: 29 jul 2024 13:05
flukke skrev: 29 jul 2024 12:40
Fredrik j skrev: 29 jul 2024 08:41
Marjan skrev: 29 jul 2024 08:26


Vi andra som är någorlunda normalbegåvade och som inte har någon anknytning till Tesla mer än att vi troligtvis kör en Tesla kan inte riktigt förstå hur man skall strida för något när de anställda på Tesla har det bra. Förstår du HUR vi tänker? Det hela mynnar ut i är att göra rätt för sig oavsett vilken "sida" man står på.
Ja, jag förstår hur ni tänker.
Det gäller ju att försöka göra det när man pratar med människor med annan åsikt. Det blir ju lätt pajkastning annars.
Att spekulera i andras begåvningsnivå är ju ett exempel…

I det här fallet handlar det ju mycket om att förstå hur svensk arbetsmarknad fungerar. Det är som sagt samhällskunskap på högstadienivå.
I tråden dyker det ju ideligen upp kommentarer från människor som inte förstår varför metall agerar som dom gör. Man behöver som sagt naturligtvis inte hålla med sina meningsmotståndare men det är ju rimligt att förstå varför dom agerar som dom gör.
En debatt kan ju annars bli lite tjatig.
Man måste ju vara konsekvent i sitt agerande och inte godtyckligt gå ut i strejk där de anställda uppenbarligen inte vill ha kollektivavtal.

Varför har inget fackförbund lagt varsel mot tex Stefan Löfvens arbetsgivare Rud Pedersen?
Det ska väl vara samhällskunskap på högstadie nivå att dessa också borde omfattas av kollektivavtal när de omsätter så många miljarder?

När IF Metalls gamla chef jobbar utan kollektivavtal, då borde ju alla fackförbunden skrika dig hesa och lägga sympatistrejker? Men man håller ju såklart de egna om ryggen.

IF Metall bör ge upp och gå hem nu, så löser vi detta genom ändringar och tillägg av rättigheter i lagstiftningen. Då blir facken helt meningslösa och de korrupta fackpamparna kan gå ut och leta riktiga jobb.
Som sagt, metall agerar för hela kollektivet. Inte bara för dom som jobbar på tesla.
Vad finns det för drivkraft/vinning för kollektivet medlemmar på IFM att stöda strejken?
I det korta perspektivet finns det ingen påtaglig vinning.
I längden får man ju påtryckningsmedel mot dom arbetsgivare som har sämre villkor.
Sen handlar det förstås då om föreningens legitimitet även om anslutningsgraden inom just branschen är 95% läste jag någonstans.
Är man motståndare till systemet finns det naturligtvis färre anledningar men då är man väl inte medlem heller?
perla1975
elbilist
Inlägg: 699
Blev medlem: 14 jan 2024 14:02

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av perla1975 »

Lurence skrev: 30 jul 2024 14:12
Fredrik j skrev: 29 jul 2024 13:05
flukke skrev: 29 jul 2024 12:40
Fredrik j skrev: 29 jul 2024 08:41
Marjan skrev: 29 jul 2024 08:26


Vi andra som är någorlunda normalbegåvade och som inte har någon anknytning till Tesla mer än att vi troligtvis kör en Tesla kan inte riktigt förstå hur man skall strida för något när de anställda på Tesla har det bra. Förstår du HUR vi tänker? Det hela mynnar ut i är att göra rätt för sig oavsett vilken "sida" man står på.
Ja, jag förstår hur ni tänker.
Det gäller ju att försöka göra det när man pratar med människor med annan åsikt. Det blir ju lätt pajkastning annars.
Att spekulera i andras begåvningsnivå är ju ett exempel…

I det här fallet handlar det ju mycket om att förstå hur svensk arbetsmarknad fungerar. Det är som sagt samhällskunskap på högstadienivå.
I tråden dyker det ju ideligen upp kommentarer från människor som inte förstår varför metall agerar som dom gör. Man behöver som sagt naturligtvis inte hålla med sina meningsmotståndare men det är ju rimligt att förstå varför dom agerar som dom gör.
En debatt kan ju annars bli lite tjatig.
Man måste ju vara konsekvent i sitt agerande och inte godtyckligt gå ut i strejk där de anställda uppenbarligen inte vill ha kollektivavtal.

Varför har inget fackförbund lagt varsel mot tex Stefan Löfvens arbetsgivare Rud Pedersen?
Det ska väl vara samhällskunskap på högstadie nivå att dessa också borde omfattas av kollektivavtal när de omsätter så många miljarder?

När IF Metalls gamla chef jobbar utan kollektivavtal, då borde ju alla fackförbunden skrika dig hesa och lägga sympatistrejker? Men man håller ju såklart de egna om ryggen.

IF Metall bör ge upp och gå hem nu, så löser vi detta genom ändringar och tillägg av rättigheter i lagstiftningen. Då blir facken helt meningslösa och de korrupta fackpamparna kan gå ut och leta riktiga jobb.
Som sagt, metall agerar för hela kollektivet. Inte bara för dom som jobbar på tesla.
Vad finns det för drivkraft/vinning för kollektivet medlemmar på IFM att stöda strejken?
De kanske inte har så lätt att rekrytera, annons på samtliga verkstäder utom jönköping nu.

Kollade även historiska annonser och tm verkar anställa många.
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 401
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av jonsalgerier »

Det kommenteras ju ibland att om Tesla ändå är villiga att uppfylla KA:s anställningsvillkor kan de ju lika gärna skriva på KA. Vad är skillnaden liksom?

Jag snubblade på den här informationen på ledarna:

https://www.ledarna.se/stod-i-chefsroll ... kyldighet/

Det kanske inte är jätteförvånande att Tesla inte vill släppa kontrollen över dessa områden utan vidare.

Generellt kan man säga att arbetsgivaren [med kollektivavtal - min kommentar] är förhandlingsskyldig i frågor där man typiskt sett bör räkna med att fackförbunden vill ha möjlighet att förhandla.

Exempel på viktigare förändring:

Nedläggningar av hela eller delar av verksamheten.
Produktionsomläggningar.
Överlåtelse av hela eller delar av verksamheten.
Outsourcing av delar av verksamheten.
Anlitande av entreprenörer.
Omorganisationer.
Chefstillsättningar.
Permittering.
Större investeringsbeslut.
Ändring av förmåner som erbjudits ensidigt från arbetsgivarens sida, till exempel subventionerad lunch.


Det betyder inte att TM gör rätt men som sagt inte helt överraskande.
Användarvisningsbild
Marjan
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 13 nov 2023 19:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Marjan »

jonsalgerier skrev: 30 jul 2024 16:36
Det kommenteras ju ibland att om Tesla ändå är villiga att uppfylla KA:s anställningsvillkor kan de ju lika gärna skriva på KA. Vad är skillnaden liksom?

Jag snubblade på den här informationen på ledarna:

https://www.ledarna.se/stod-i-chefsroll ... kyldighet/

Det kanske inte är jätteförvånande att Tesla inte vill släppa kontrollen över dessa områden utan vidare.

Generellt kan man säga att arbetsgivaren [med kollektivavtal - min kommentar] är förhandlingsskyldig i frågor där man typiskt sett bör räkna med att fackförbunden vill ha möjlighet att förhandla.

Exempel på viktigare förändring:

Nedläggningar av hela eller delar av verksamheten.
Produktionsomläggningar.
Överlåtelse av hela eller delar av verksamheten.
Outsourcing av delar av verksamheten.
Anlitande av entreprenörer.
Omorganisationer.
Chefstillsättningar.
Permittering.
Större investeringsbeslut.
Ändring av förmåner som erbjudits ensidigt från arbetsgivarens sida, till exempel subventionerad lunch.


Det betyder inte att TM gör rätt men som sagt inte helt överraskande.
Det är förvånansvärt vad facket har bidragit i och med den svenska modellen när det är billigare för företag att lägga ner en site i Sverige även om den visar bättre vinst än nere i södra Europa p.g.a. att företag behöver betala upp till två årslöner i samband med nedläggning därnere. Så på vilket sätt gynnar den svenska modellen svenska arbetstillfällen som det snackas högt om?
Användarvisningsbild
Lurence
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 05 feb 2024 15:35

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Lurence »

perla1975 skrev: 30 jul 2024 14:45
Lurence skrev: 30 jul 2024 14:12
Fredrik j skrev: 29 jul 2024 13:05
flukke skrev: 29 jul 2024 12:40
Fredrik j skrev: 29 jul 2024 08:41


Ja, jag förstår hur ni tänker.
Det gäller ju att försöka göra det när man pratar med människor med annan åsikt. Det blir ju lätt pajkastning annars.
Att spekulera i andras begåvningsnivå är ju ett exempel…

I det här fallet handlar det ju mycket om att förstå hur svensk arbetsmarknad fungerar. Det är som sagt samhällskunskap på högstadienivå.
I tråden dyker det ju ideligen upp kommentarer från människor som inte förstår varför metall agerar som dom gör. Man behöver som sagt naturligtvis inte hålla med sina meningsmotståndare men det är ju rimligt att förstå varför dom agerar som dom gör.
En debatt kan ju annars bli lite tjatig.
Man måste ju vara konsekvent i sitt agerande och inte godtyckligt gå ut i strejk där de anställda uppenbarligen inte vill ha kollektivavtal.

Varför har inget fackförbund lagt varsel mot tex Stefan Löfvens arbetsgivare Rud Pedersen?
Det ska väl vara samhällskunskap på högstadie nivå att dessa också borde omfattas av kollektivavtal när de omsätter så många miljarder?

När IF Metalls gamla chef jobbar utan kollektivavtal, då borde ju alla fackförbunden skrika dig hesa och lägga sympatistrejker? Men man håller ju såklart de egna om ryggen.

IF Metall bör ge upp och gå hem nu, så löser vi detta genom ändringar och tillägg av rättigheter i lagstiftningen. Då blir facken helt meningslösa och de korrupta fackpamparna kan gå ut och leta riktiga jobb.
Som sagt, metall agerar för hela kollektivet. Inte bara för dom som jobbar på tesla.
Vad finns det för drivkraft/vinning för kollektivet medlemmar på IFM att stöda strejken?
De kanske inte har så lätt att rekrytera, annons på samtliga verkstäder utom jönköping nu.

Kollade även historiska annonser och tm verkar anställa många.
Tolkar det som att du menar att de inte är några som söker jobben som annonseras. Ditt antagande att det skulle bero på strejken är helt utan uppbackning.

Att instället säga ett det kanske beror på att deras bil Model Y varit den mest sålda bilmodellen alla kategorier under Q1 2024, samt bäst sålda modellen under 2023 känns som större sannolikhet.

Detta borde göra att alla verkstäder i stor grad under slutet på 2023, samt helt 2024 borde ha mängder annonser ute och platser ett fylla.

Om jag också ska sticka ut hakan med ett påstående utan uppbackning så tror jag istället att anställningsprocessen kan ta lite längre tid nu pga många ansökningar. Man måste sortera ut vilka som faktiskt vill jobba och inte tänker gå ut i strejk direkt och man måste börja om processen. Lär finnas mängder med lycksökare som inte vill något annat än att gå fullt betald hemma. Är dock inget som IFM ska belastas för.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12648
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Marjan skrev: 30 jul 2024 17:32
jonsalgerier skrev: 30 jul 2024 16:36
Det kommenteras ju ibland att om Tesla ändå är villiga att uppfylla KA:s anställningsvillkor kan de ju lika gärna skriva på KA. Vad är skillnaden liksom?

Jag snubblade på den här informationen på ledarna:

https://www.ledarna.se/stod-i-chefsroll ... kyldighet/

Det kanske inte är jätteförvånande att Tesla inte vill släppa kontrollen över dessa områden utan vidare.

Generellt kan man säga att arbetsgivaren [med kollektivavtal - min kommentar] är förhandlingsskyldig i frågor där man typiskt sett bör räkna med att fackförbunden vill ha möjlighet att förhandla.

Exempel på viktigare förändring:

Nedläggningar av hela eller delar av verksamheten.
Produktionsomläggningar.
Överlåtelse av hela eller delar av verksamheten.
Outsourcing av delar av verksamheten.
Anlitande av entreprenörer.
Omorganisationer.
Chefstillsättningar.
Permittering.
Större investeringsbeslut.
Ändring av förmåner som erbjudits ensidigt från arbetsgivarens sida, till exempel subventionerad lunch.


Det betyder inte att TM gör rätt men som sagt inte helt överraskande.
Det är förvånansvärt vad facket har bidragit i och med den svenska modellen när det är billigare för företag att lägga ner en site i Sverige även om den visar bättre vinst än nere i södra Europa p.g.a. att företag behöver betala upp till två årslöner i samband med nedläggning därnere. Så på vilket sätt gynnar den svenska modellen svenska arbetstillfällen som det snackas högt om?
Något som lyfts fram när det gäller vårt system är hur lyhört det är för konjunktur. Tvärtom mot vad man kan tro är svenska fackföreningar samarbetsvilliga.
En nedlagd fabrik södra Europa kommer troligtvis aldrig tillbaka.
Sen är det ju klart att Sverige har svårt att konkurrera med många andra länder i syd och öst Europa när det kommer till kostnader.
Användarvisningsbild
Lurence
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 05 feb 2024 15:35

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Lurence »

Fredrik j skrev: 30 jul 2024 14:23
Lurence skrev: 30 jul 2024 14:12
Fredrik j skrev: 29 jul 2024 13:05
flukke skrev: 29 jul 2024 12:40
Fredrik j skrev: 29 jul 2024 08:41


Ja, jag förstår hur ni tänker.
Det gäller ju att försöka göra det när man pratar med människor med annan åsikt. Det blir ju lätt pajkastning annars.
Att spekulera i andras begåvningsnivå är ju ett exempel…

I det här fallet handlar det ju mycket om att förstå hur svensk arbetsmarknad fungerar. Det är som sagt samhällskunskap på högstadienivå.
I tråden dyker det ju ideligen upp kommentarer från människor som inte förstår varför metall agerar som dom gör. Man behöver som sagt naturligtvis inte hålla med sina meningsmotståndare men det är ju rimligt att förstå varför dom agerar som dom gör.
En debatt kan ju annars bli lite tjatig.
Man måste ju vara konsekvent i sitt agerande och inte godtyckligt gå ut i strejk där de anställda uppenbarligen inte vill ha kollektivavtal.

Varför har inget fackförbund lagt varsel mot tex Stefan Löfvens arbetsgivare Rud Pedersen?
Det ska väl vara samhällskunskap på högstadie nivå att dessa också borde omfattas av kollektivavtal när de omsätter så många miljarder?

När IF Metalls gamla chef jobbar utan kollektivavtal, då borde ju alla fackförbunden skrika dig hesa och lägga sympatistrejker? Men man håller ju såklart de egna om ryggen.

IF Metall bör ge upp och gå hem nu, så löser vi detta genom ändringar och tillägg av rättigheter i lagstiftningen. Då blir facken helt meningslösa och de korrupta fackpamparna kan gå ut och leta riktiga jobb.
Som sagt, metall agerar för hela kollektivet. Inte bara för dom som jobbar på tesla.
Vad finns det för drivkraft/vinning för kollektivet medlemmar på IFM att stöda strejken?
I det korta perspektivet finns det ingen påtaglig vinning.
I längden får man ju påtryckningsmedel mot dom arbetsgivare som har sämre villkor.
Sen handlar det förstås då om föreningens legitimitet även om anslutningsgraden inom just branschen är 95% läste jag någonstans.
Är man motståndare till systemet finns det naturligtvis färre anledningar men då är man väl inte medlem heller?
Om det i det korta perspektivet inte finns någon vinning, har de inte då helt fel taktik? Då fanns det aldrig något incitament att gå ut stenhårt utan de borde fortsatt att få med sig medlemmar och veta vad de faktiskt vill. Jag tror de förstör mer för kollektivets medlemmar nu i det korta perspektivet än vad de någonsin kan få tillbaka i det långa.

Problemet här är att anledningarna till strejken har ändrats under resans gång. Borde anamma lite från sporten. När någon väljer att använda sin rättighet till att utmana ett domslut så måste de säga vilken del de utmanar. Om något annat syns på videon så kvittar det, det är den delen som utmanas som man kollar på. När en strejk anmäls till medlingsinstitutet så borde de ha en ruta där man får fylla i anledningen till strejken. Där åtgärder i strejken ska helga målet annars blir det en otillåtna åtgärder. Ska inte kunna byta inriktning, då det fort kan bli att medlemmar inte längre håller med om vad de gör men har inget att säga till om.

Tesla jobbar istället för det långa perspektivet för alla och har gynnat kollektivets medlemmar konstant under hela sin uppbyggnadsresa.

De släpper patent fria för att skynda på omställningen hos biltillverkare.
De släpper sitt laddnätverk fritt för att påskynda omställningen och försäljning av elbilar av andra märken.
De har inga krav på märkesverkstäder utan alla får meka på deras bilar utan att garanti förstörs.
De bygger upp hela skadeverksamheten runt att det är andra verkstäder många med kollektivavtal som blir certifierade och utför detta jobb.
De utbildar arbetare på elbilar som kommer komma med arbetslivserfarenhet till andra verkstäder när de byter jobb.
De använder elföretag med kollektivavtal för att serva och bygga ut deras laddnätverk.
De köper in tillverkning av delar till sina bilar i Sverige.
De höjer ingångslöner och lönen för unga arbetare.
De ger bra villkor för arbetare
De ger incitament att arbetarna får ta del av kakan om det går bra för Tesla genom aktieprogram.

Problemet är att Tesla fortsätter att trampa de stora aktörerna på tårna, inte kollektivets medlemmar.

IFM förlorar pengar på att inte få in medlemmar i sitt system med pension och försäkringar.
Arbetsgivarorganisationer förlorar pengar på att inte få in medlemmar.
Alla andra bolag som bygger laddnätverk förlorar på att Tesla öppnade upp sitt laddnätverk.
Alla stora biltillverkare blöder stora pengar just nu då de inte hängt med i omställningen.
Alla verkstäder som inte mekar på elbilar tappar omsättning då de inte kan ta åt sig jobben, förlorar på för snabb omställning.
Användarvisningsbild
Lurence
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 05 feb 2024 15:35

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Lurence »

perla1975 skrev: 28 jul 2024 12:22
Pontus skrev: 28 jul 2024 11:52
Henkens skrev: 28 jul 2024 11:46
Pontus skrev: 28 jul 2024 11:35
Earplugged skrev: 28 jul 2024 10:24


Ja använder man tiden till något vettigt så kan det absolut bli ett plus och visa på engagemang osv, tror dock att då det inte verkar ställas några krav alls på de strejkande och många är av yngre generationen så känns nog soffan mer lockande....
I intervjuer med strejkande så har ju alla jag läst valt att bygga på huset, ta hand om barnen, spela tv-spel, laga mat mm. Ingen har ens nämnt utbildning eller liknande. Så det verkar ju helt klart finnas en risk att facket inte tagit hand om det strejkande.
Om det är så att facket inte aktivt erbjudit utbildningar för de strejkande så anser i varje fall jag att de svikit sina medlemmar och att de är ytterligare en sak som visar att man inte valt konflikten för de anställda där utan av någon annan anledning. Det visar även i så fall att man bryr sig väldigt lite om man förstör för enskilda människor, även sina egna medlemmar, vilket inte är en fjäder i hatten för facket.
Finns det inga krav på att de ska göra något?
Strejkvakt tex.
Är de bara hemskickade?
Vad jag förstått på intervjuerna så finns inte några krav. Det var någon som sa att jag kanske ska stå strejkvakt senare men jag vet inte om jag känner för det och detta var ändå några månader in i strejken.
Jag kan lugna er.

Klipp från intervju med strejkande i dagens arbete.

Sedan strejken inleddes i oktober har Fredrik och Alexander gått flera fackliga utbildningar. En dag i veckan står de också strejkvakt utanför Teslas verkstad.

https://da.se/2024/05/har-har-antalet-t ... historien/

Allt kommer bli bra.
Nu svarade du självklart på deras fundering och hittade fakta som stöder detta. Men i och med diskussionen som fördes angående att stå utanför arbetslivet trots anställning, så måste vi väl ändå vara överens om att fackliga utbildningar inte fyller upp det tomrummet som övriga användare åberopar? De kommer fortsatt inte ha någon kompetensutveckling eller arbetslivserfarenhet inom sina praktiska arbetsuppgifter. Där emot självklart sina rättigheter och skyldigheter på arbetsmarknaden.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 1067
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av JonasH »

jonsalgerier skrev: 30 jul 2024 16:36
Det kommenteras ju ibland att om Tesla ändå är villiga att uppfylla KA:s anställningsvillkor kan de ju lika gärna skriva på KA. Vad är skillnaden liksom?

Jag snubblade på den här informationen på ledarna:

https://www.ledarna.se/stod-i-chefsroll ... kyldighet/

Det kanske inte är jätteförvånande att Tesla inte vill släppa kontrollen över dessa områden utan vidare.

Generellt kan man säga att arbetsgivaren [med kollektivavtal - min kommentar] är förhandlingsskyldig i frågor där man typiskt sett bör räkna med att fackförbunden vill ha möjlighet att förhandla.

Exempel på viktigare förändring:

Nedläggningar av hela eller delar av verksamheten.
Produktionsomläggningar.
Överlåtelse av hela eller delar av verksamheten.
Outsourcing av delar av verksamheten.
Anlitande av entreprenörer.
Omorganisationer.
Chefstillsättningar.
Permittering.
Större investeringsbeslut.
Ändring av förmåner som erbjudits ensidigt från arbetsgivarens sida, till exempel subventionerad lunch.


Det betyder inte att TM gör rätt men som sagt inte helt överraskande.
Så här tänker jag angående varför de inte kan skriva på KA när de ändå är villiga att anpassa sig.

Nu jobbar jag inte på Tesla men jag jobbar på ett företag med KA och ju mer jag ser hur bekanta som jobbar på företag utan har valfrihet när det gäller placering av pensioner t.ex så blir jag mer och mer förbannad på att ”mitt” företag har KA.

Med andra ord. Tesla kan nog anpassa saker och ändra nivåer men jag som anställd skulle bli fly förbannad om jag tvingades in i fackens framförhandlade pensionsavtal som suger på ren svenska.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
perla1975
elbilist
Inlägg: 699
Blev medlem: 14 jan 2024 14:02

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av perla1975 »

Lurence skrev: 30 jul 2024 18:33
perla1975 skrev: 28 jul 2024 12:22
Pontus skrev: 28 jul 2024 11:52
Henkens skrev: 28 jul 2024 11:46
Pontus skrev: 28 jul 2024 11:35

I intervjuer med strejkande så har ju alla jag läst valt att bygga på huset, ta hand om barnen, spela tv-spel, laga mat mm. Ingen har ens nämnt utbildning eller liknande. Så det verkar ju helt klart finnas en risk att facket inte tagit hand om det strejkande.
Om det är så att facket inte aktivt erbjudit utbildningar för de strejkande så anser i varje fall jag att de svikit sina medlemmar och att de är ytterligare en sak som visar att man inte valt konflikten för de anställda där utan av någon annan anledning. Det visar även i så fall att man bryr sig väldigt lite om man förstör för enskilda människor, även sina egna medlemmar, vilket inte är en fjäder i hatten för facket.
Finns det inga krav på att de ska göra något?
Strejkvakt tex.
Är de bara hemskickade?
Vad jag förstått på intervjuerna så finns inte några krav. Det var någon som sa att jag kanske ska stå strejkvakt senare men jag vet inte om jag känner för det och detta var ändå några månader in i strejken.
Jag kan lugna er.

Klipp från intervju med strejkande i dagens arbete.

Sedan strejken inleddes i oktober har Fredrik och Alexander gått flera fackliga utbildningar. En dag i veckan står de också strejkvakt utanför Teslas verkstad.

https://da.se/2024/05/har-har-antalet-t ... historien/

Allt kommer bli bra.
Nu svarade du självklart på deras fundering och hittade fakta som stöder detta. Men i och med diskussionen som fördes angående att stå utanför arbetslivet trots anställning, så måste vi väl ändå vara överens om att fackliga utbildningar inte fyller upp det tomrummet som övriga användare åberopar? De kommer fortsatt inte ha någon kompetensutveckling eller arbetslivserfarenhet inom sina praktiska arbetsuppgifter. Där emot självklart sina rättigheter och skyldigheter på arbetsmarknaden.
Varken du eller jag vet vilka utbildningar de strejkande gått.

Jag vet andra som gått en kurs i elektromobility via facket i samarbete med chalmers. Kompetensutveckling ger mer än att göra samma sak varje dag.
gjohansson
Inlägg: 357
Blev medlem: 19 dec 2023 19:43

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av gjohansson »

Lurence skrev: 30 jul 2024 18:17
Fredrik j skrev: 30 jul 2024 14:23
Lurence skrev: 30 jul 2024 14:12
Fredrik j skrev: 29 jul 2024 13:05
flukke skrev: 29 jul 2024 12:40

Man måste ju vara konsekvent i sitt agerande och inte godtyckligt gå ut i strejk där de anställda uppenbarligen inte vill ha kollektivavtal.

Varför har inget fackförbund lagt varsel mot tex Stefan Löfvens arbetsgivare Rud Pedersen?
Det ska väl vara samhällskunskap på högstadie nivå att dessa också borde omfattas av kollektivavtal när de omsätter så många miljarder?

När IF Metalls gamla chef jobbar utan kollektivavtal, då borde ju alla fackförbunden skrika dig hesa och lägga sympatistrejker? Men man håller ju såklart de egna om ryggen.

IF Metall bör ge upp och gå hem nu, så löser vi detta genom ändringar och tillägg av rättigheter i lagstiftningen. Då blir facken helt meningslösa och de korrupta fackpamparna kan gå ut och leta riktiga jobb.
Som sagt, metall agerar för hela kollektivet. Inte bara för dom som jobbar på tesla.
Vad finns det för drivkraft/vinning för kollektivet medlemmar på IFM att stöda strejken?
I det korta perspektivet finns det ingen påtaglig vinning.
I längden får man ju påtryckningsmedel mot dom arbetsgivare som har sämre villkor.
Sen handlar det förstås då om föreningens legitimitet även om anslutningsgraden inom just branschen är 95% läste jag någonstans.
Är man motståndare till systemet finns det naturligtvis färre anledningar men då är man väl inte medlem heller?
Om det i det korta perspektivet inte finns någon vinning, har de inte då helt fel taktik? Då fanns det aldrig något incitament att gå ut stenhårt utan de borde fortsatt att få med sig medlemmar och veta vad de faktiskt vill. Jag tror de förstör mer för kollektivets medlemmar nu i det korta perspektivet än vad de någonsin kan få tillbaka i det långa.

Problemet här är att anledningarna till strejken har ändrats under resans gång. Borde anamma lite från sporten. När någon väljer att använda sin rättighet till att utmana ett domslut så måste de säga vilken del de utmanar. Om något annat syns på videon så kvittar det, det är den delen som utmanas som man kollar på. När en strejk anmäls till medlingsinstitutet så borde de ha en ruta där man får fylla i anledningen till strejken. Där åtgärder i strejken ska helga målet annars blir det en otillåtna åtgärder. Ska inte kunna byta inriktning, då det fort kan bli att medlemmar inte längre håller med om vad de gör men har inget att säga till om.

Tesla jobbar istället för det långa perspektivet för alla och har gynnat kollektivets medlemmar konstant under hela sin uppbyggnadsresa.

De släpper patent fria för att skynda på omställningen hos biltillverkare.
De släpper sitt laddnätverk fritt för att påskynda omställningen och försäljning av elbilar av andra märken.
De har inga krav på märkesverkstäder utan alla får meka på deras bilar utan att garanti förstörs.
De bygger upp hela skadeverksamheten runt att det är andra verkstäder många med kollektivavtal som blir certifierade och utför detta jobb.
De utbildar arbetare på elbilar som kommer komma med arbetslivserfarenhet till andra verkstäder när de byter jobb.
De använder elföretag med kollektivavtal för att serva och bygga ut deras laddnätverk.
De köper in tillverkning av delar till sina bilar i Sverige.
De höjer ingångslöner och lönen för unga arbetare.
De ger bra villkor för arbetare
De ger incitament att arbetarna får ta del av kakan om det går bra för Tesla genom aktieprogram.

Problemet är att Tesla fortsätter att trampa de stora aktörerna på tårna, inte kollektivets medlemmar.

IFM förlorar pengar på att inte få in medlemmar i sitt system med pension och försäkringar.
Arbetsgivarorganisationer förlorar pengar på att inte få in medlemmar.
Alla andra bolag som bygger laddnätverk förlorar på att Tesla öppnade upp sitt laddnätverk.
Alla stora biltillverkare blöder stora pengar just nu då de inte hängt med i omställningen.
Alla verkstäder som inte mekar på elbilar tappar omsättning då de inte kan ta åt sig jobben, förlorar på för snabb omställning.
Jag håller med om att det var korkat av metall att starta strejken. Dock så tar du väl i lite mycket här och där tex det där med att alla stora biltillverkare blöder stora pengar är ju totalt felaktigt. Se tex:
https://companiesmarketcap.com/automake ... utomakers/
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12648
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Lurence skrev: 30 jul 2024 18:17
Fredrik j skrev: 30 jul 2024 14:23
Lurence skrev: 30 jul 2024 14:12
Fredrik j skrev: 29 jul 2024 13:05
flukke skrev: 29 jul 2024 12:40

Man måste ju vara konsekvent i sitt agerande och inte godtyckligt gå ut i strejk där de anställda uppenbarligen inte vill ha kollektivavtal.

Varför har inget fackförbund lagt varsel mot tex Stefan Löfvens arbetsgivare Rud Pedersen?
Det ska väl vara samhällskunskap på högstadie nivå att dessa också borde omfattas av kollektivavtal när de omsätter så många miljarder?

När IF Metalls gamla chef jobbar utan kollektivavtal, då borde ju alla fackförbunden skrika dig hesa och lägga sympatistrejker? Men man håller ju såklart de egna om ryggen.

IF Metall bör ge upp och gå hem nu, så löser vi detta genom ändringar och tillägg av rättigheter i lagstiftningen. Då blir facken helt meningslösa och de korrupta fackpamparna kan gå ut och leta riktiga jobb.
Som sagt, metall agerar för hela kollektivet. Inte bara för dom som jobbar på tesla.
Vad finns det för drivkraft/vinning för kollektivet medlemmar på IFM att stöda strejken?
I det korta perspektivet finns det ingen påtaglig vinning.
I längden får man ju påtryckningsmedel mot dom arbetsgivare som har sämre villkor.
Sen handlar det förstås då om föreningens legitimitet även om anslutningsgraden inom just branschen är 95% läste jag någonstans.
Är man motståndare till systemet finns det naturligtvis färre anledningar men då är man väl inte medlem heller?
Om det i det korta perspektivet inte finns någon vinning, har de inte då helt fel taktik? Då fanns det aldrig något incitament att gå ut stenhårt utan de borde fortsatt att få med sig medlemmar och veta vad de faktiskt vill. Jag tror de förstör mer för kollektivets medlemmar nu i det korta perspektivet än vad de någonsin kan få tillbaka i det långa.

Problemet här är att anledningarna till strejken har ändrats under resans gång. Borde anamma lite från sporten. När någon väljer att använda sin rättighet till att utmana ett domslut så måste de säga vilken del de utmanar. Om något annat syns på videon så kvittar det, det är den delen som utmanas som man kollar på. När en strejk anmäls till medlingsinstitutet så borde de ha en ruta där man får fylla i anledningen till strejken. Där åtgärder i strejken ska helga målet annars blir det en otillåtna åtgärder. Ska inte kunna byta inriktning, då det fort kan bli att medlemmar inte längre håller med om vad de gör men har inget att säga till om.

Tesla jobbar istället för det långa perspektivet för alla och har gynnat kollektivets medlemmar konstant under hela sin uppbyggnadsresa.

De släpper patent fria för att skynda på omställningen hos biltillverkare.
De släpper sitt laddnätverk fritt för att påskynda omställningen och försäljning av elbilar av andra märken.
De har inga krav på märkesverkstäder utan alla får meka på deras bilar utan att garanti förstörs.
De bygger upp hela skadeverksamheten runt att det är andra verkstäder många med kollektivavtal som blir certifierade och utför detta jobb.
De utbildar arbetare på elbilar som kommer komma med arbetslivserfarenhet till andra verkstäder när de byter jobb.
De använder elföretag med kollektivavtal för att serva och bygga ut deras laddnätverk.
De köper in tillverkning av delar till sina bilar i Sverige.
De höjer ingångslöner och lönen för unga arbetare.
De ger bra villkor för arbetare
De ger incitament att arbetarna får ta del av kakan om det går bra för Tesla genom aktieprogram.

Problemet är att Tesla fortsätter att trampa de stora aktörerna på tårna, inte kollektivets medlemmar.

IFM förlorar pengar på att inte få in medlemmar i sitt system med pension och försäkringar.
Arbetsgivarorganisationer förlorar pengar på att inte få in medlemmar.
Alla andra bolag som bygger laddnätverk förlorar på att Tesla öppnade upp sitt laddnätverk.
Alla stora biltillverkare blöder stora pengar just nu då de inte hängt med i omställningen.
Alla verkstäder som inte mekar på elbilar tappar omsättning då de inte kan ta åt sig jobben, förlorar på för snabb omställning.
Med det korta perspektivet menar jag att varje individuell medlem inte kommer se en omedelbar vinst med att strejken bryter ut.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12648
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

gjohansson skrev: 30 jul 2024 20:27
Lurence skrev: 30 jul 2024 18:17
Fredrik j skrev: 30 jul 2024 14:23
Lurence skrev: 30 jul 2024 14:12
Fredrik j skrev: 29 jul 2024 13:05


Som sagt, metall agerar för hela kollektivet. Inte bara för dom som jobbar på tesla.
Vad finns det för drivkraft/vinning för kollektivet medlemmar på IFM att stöda strejken?
I det korta perspektivet finns det ingen påtaglig vinning.
I längden får man ju påtryckningsmedel mot dom arbetsgivare som har sämre villkor.
Sen handlar det förstås då om föreningens legitimitet även om anslutningsgraden inom just branschen är 95% läste jag någonstans.
Är man motståndare till systemet finns det naturligtvis färre anledningar men då är man väl inte medlem heller?
Om det i det korta perspektivet inte finns någon vinning, har de inte då helt fel taktik? Då fanns det aldrig något incitament att gå ut stenhårt utan de borde fortsatt att få med sig medlemmar och veta vad de faktiskt vill. Jag tror de förstör mer för kollektivets medlemmar nu i det korta perspektivet än vad de någonsin kan få tillbaka i det långa.

Problemet här är att anledningarna till strejken har ändrats under resans gång. Borde anamma lite från sporten. När någon väljer att använda sin rättighet till att utmana ett domslut så måste de säga vilken del de utmanar. Om något annat syns på videon så kvittar det, det är den delen som utmanas som man kollar på. När en strejk anmäls till medlingsinstitutet så borde de ha en ruta där man får fylla i anledningen till strejken. Där åtgärder i strejken ska helga målet annars blir det en otillåtna åtgärder. Ska inte kunna byta inriktning, då det fort kan bli att medlemmar inte längre håller med om vad de gör men har inget att säga till om.

Tesla jobbar istället för det långa perspektivet för alla och har gynnat kollektivets medlemmar konstant under hela sin uppbyggnadsresa.

De släpper patent fria för att skynda på omställningen hos biltillverkare.
De släpper sitt laddnätverk fritt för att påskynda omställningen och försäljning av elbilar av andra märken.
De har inga krav på märkesverkstäder utan alla får meka på deras bilar utan att garanti förstörs.
De bygger upp hela skadeverksamheten runt att det är andra verkstäder många med kollektivavtal som blir certifierade och utför detta jobb.
De utbildar arbetare på elbilar som kommer komma med arbetslivserfarenhet till andra verkstäder när de byter jobb.
De använder elföretag med kollektivavtal för att serva och bygga ut deras laddnätverk.
De köper in tillverkning av delar till sina bilar i Sverige.
De höjer ingångslöner och lönen för unga arbetare.
De ger bra villkor för arbetare
De ger incitament att arbetarna får ta del av kakan om det går bra för Tesla genom aktieprogram.

Problemet är att Tesla fortsätter att trampa de stora aktörerna på tårna, inte kollektivets medlemmar.

IFM förlorar pengar på att inte få in medlemmar i sitt system med pension och försäkringar.
Arbetsgivarorganisationer förlorar pengar på att inte få in medlemmar.
Alla andra bolag som bygger laddnätverk förlorar på att Tesla öppnade upp sitt laddnätverk.
Alla stora biltillverkare blöder stora pengar just nu då de inte hängt med i omställningen.
Alla verkstäder som inte mekar på elbilar tappar omsättning då de inte kan ta åt sig jobben, förlorar på för snabb omställning.
Jag håller med om att det var korkat av metall att starta strejken. Dock så tar du väl i lite mycket här och där tex det där med att alla stora biltillverkare blöder stora pengar är ju totalt felaktigt. Se tex:
https://companiesmarketcap.com/automake ... utomakers/
Ja, mycket floskler i den där listan.
Många andra skadeverkstäder är återförsäljare utan ägarkoppling till tillverkaren.
Det finns heller inga krav på service på märkesverkstad för att garantin ska gälla.
Flera verkstäder har servat och reparerat elbilar sedan en lång tid tillbaka. Volvoverkstäderna t.ex. som skruvat på Renault sedan 2013 och VW har ju nästan lika många elbilar på svenska vägar som tesla.
Dessutom tror jag det handlar om väldigt mycket modulbyte.
Hur mycket högre är ingångslönen hos tesla för en ung, relativt oerfaren bilmekaniker? Hur mycket skiljer det?
Att dom använder elfirmor med kollektivavtal är ju inte så unikt. Kanske för tesla men inte för övriga.
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 428
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

Fredrik j skrev: 30 jul 2024 21:09
gjohansson skrev: 30 jul 2024 20:27
Lurence skrev: 30 jul 2024 18:17
Fredrik j skrev: 30 jul 2024 14:23
Lurence skrev: 30 jul 2024 14:12


Vad finns det för drivkraft/vinning för kollektivet medlemmar på IFM att stöda strejken?
I det korta perspektivet finns det ingen påtaglig vinning.
I längden får man ju påtryckningsmedel mot dom arbetsgivare som har sämre villkor.
Sen handlar det förstås då om föreningens legitimitet även om anslutningsgraden inom just branschen är 95% läste jag någonstans.
Är man motståndare till systemet finns det naturligtvis färre anledningar men då är man väl inte medlem heller?
Om det i det korta perspektivet inte finns någon vinning, har de inte då helt fel taktik? Då fanns det aldrig något incitament att gå ut stenhårt utan de borde fortsatt att få med sig medlemmar och veta vad de faktiskt vill. Jag tror de förstör mer för kollektivets medlemmar nu i det korta perspektivet än vad de någonsin kan få tillbaka i det långa.

Problemet här är att anledningarna till strejken har ändrats under resans gång. Borde anamma lite från sporten. När någon väljer att använda sin rättighet till att utmana ett domslut så måste de säga vilken del de utmanar. Om något annat syns på videon så kvittar det, det är den delen som utmanas som man kollar på. När en strejk anmäls till medlingsinstitutet så borde de ha en ruta där man får fylla i anledningen till strejken. Där åtgärder i strejken ska helga målet annars blir det en otillåtna åtgärder. Ska inte kunna byta inriktning, då det fort kan bli att medlemmar inte längre håller med om vad de gör men har inget att säga till om.

Tesla jobbar istället för det långa perspektivet för alla och har gynnat kollektivets medlemmar konstant under hela sin uppbyggnadsresa.

De släpper patent fria för att skynda på omställningen hos biltillverkare.
De släpper sitt laddnätverk fritt för att påskynda omställningen och försäljning av elbilar av andra märken.
De har inga krav på märkesverkstäder utan alla får meka på deras bilar utan att garanti förstörs.
De bygger upp hela skadeverksamheten runt att det är andra verkstäder många med kollektivavtal som blir certifierade och utför detta jobb.
De utbildar arbetare på elbilar som kommer komma med arbetslivserfarenhet till andra verkstäder när de byter jobb.
De använder elföretag med kollektivavtal för att serva och bygga ut deras laddnätverk.
De köper in tillverkning av delar till sina bilar i Sverige.
De höjer ingångslöner och lönen för unga arbetare.
De ger bra villkor för arbetare
De ger incitament att arbetarna får ta del av kakan om det går bra för Tesla genom aktieprogram.

Problemet är att Tesla fortsätter att trampa de stora aktörerna på tårna, inte kollektivets medlemmar.

IFM förlorar pengar på att inte få in medlemmar i sitt system med pension och försäkringar.
Arbetsgivarorganisationer förlorar pengar på att inte få in medlemmar.
Alla andra bolag som bygger laddnätverk förlorar på att Tesla öppnade upp sitt laddnätverk.
Alla stora biltillverkare blöder stora pengar just nu då de inte hängt med i omställningen.
Alla verkstäder som inte mekar på elbilar tappar omsättning då de inte kan ta åt sig jobben, förlorar på för snabb omställning.
Jag håller med om att det var korkat av metall att starta strejken. Dock så tar du väl i lite mycket här och där tex det där med att alla stora biltillverkare blöder stora pengar är ju totalt felaktigt. Se tex:
https://companiesmarketcap.com/automake ... utomakers/
Ja, mycket floskler i den där listan.
Många andra skadeverkstäder är återförsäljare utan ägarkoppling till tillverkaren.
Det finns heller inga krav på service på märkesverkstad för att garantin ska gälla.
Flera verkstäder har servat och reparerat elbilar sedan en lång tid tillbaka. Volvoverkstäderna t.ex. som skruvat på Renault sedan 2013 och VW har ju nästan lika många elbilar på svenska vägar som tesla.
Dessutom tror jag det handlar om väldigt mycket modulbyte.
Hur mycket högre är ingångslönen hos tesla för en ung, relativt oerfaren bilmekaniker? Hur mycket skiljer det?
Att dom använder elfirmor med kollektivavtal är ju inte så unikt. Kanske för tesla men inte för övriga.
Du har aldrig jobbat som åf mot en generalagent va?
Stelanis (Ford, Maserati mfl.) är ju i faggorna att sälja av varumärken eller helt lägga ned dom för att de inte når någon lönsamhet.
Vw group med flera har själva sagt att det kommer bli en utmaning att tjäna pengar.

Jag skrev i ett tidigare inlägg, vilket ingen svarade på har jag för mig, om affärsmodeller vart Tesla skiljer sig men modellen uppskattas och därför säljer Tesla bra.
Övriga varumärken blöder för att de har svårt att ställa om utan att höja sina priser hutlöst och därmed tappa försäljningen.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12648
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Fosilfri2035 skrev: 30 jul 2024 21:50
Fredrik j skrev: 30 jul 2024 21:09
gjohansson skrev: 30 jul 2024 20:27
Lurence skrev: 30 jul 2024 18:17
Fredrik j skrev: 30 jul 2024 14:23


I det korta perspektivet finns det ingen påtaglig vinning.
I längden får man ju påtryckningsmedel mot dom arbetsgivare som har sämre villkor.
Sen handlar det förstås då om föreningens legitimitet även om anslutningsgraden inom just branschen är 95% läste jag någonstans.
Är man motståndare till systemet finns det naturligtvis färre anledningar men då är man väl inte medlem heller?
Om det i det korta perspektivet inte finns någon vinning, har de inte då helt fel taktik? Då fanns det aldrig något incitament att gå ut stenhårt utan de borde fortsatt att få med sig medlemmar och veta vad de faktiskt vill. Jag tror de förstör mer för kollektivets medlemmar nu i det korta perspektivet än vad de någonsin kan få tillbaka i det långa.

Problemet här är att anledningarna till strejken har ändrats under resans gång. Borde anamma lite från sporten. När någon väljer att använda sin rättighet till att utmana ett domslut så måste de säga vilken del de utmanar. Om något annat syns på videon så kvittar det, det är den delen som utmanas som man kollar på. När en strejk anmäls till medlingsinstitutet så borde de ha en ruta där man får fylla i anledningen till strejken. Där åtgärder i strejken ska helga målet annars blir det en otillåtna åtgärder. Ska inte kunna byta inriktning, då det fort kan bli att medlemmar inte längre håller med om vad de gör men har inget att säga till om.

Tesla jobbar istället för det långa perspektivet för alla och har gynnat kollektivets medlemmar konstant under hela sin uppbyggnadsresa.

De släpper patent fria för att skynda på omställningen hos biltillverkare.
De släpper sitt laddnätverk fritt för att påskynda omställningen och försäljning av elbilar av andra märken.
De har inga krav på märkesverkstäder utan alla får meka på deras bilar utan att garanti förstörs.
De bygger upp hela skadeverksamheten runt att det är andra verkstäder många med kollektivavtal som blir certifierade och utför detta jobb.
De utbildar arbetare på elbilar som kommer komma med arbetslivserfarenhet till andra verkstäder när de byter jobb.
De använder elföretag med kollektivavtal för att serva och bygga ut deras laddnätverk.
De köper in tillverkning av delar till sina bilar i Sverige.
De höjer ingångslöner och lönen för unga arbetare.
De ger bra villkor för arbetare
De ger incitament att arbetarna får ta del av kakan om det går bra för Tesla genom aktieprogram.

Problemet är att Tesla fortsätter att trampa de stora aktörerna på tårna, inte kollektivets medlemmar.

IFM förlorar pengar på att inte få in medlemmar i sitt system med pension och försäkringar.
Arbetsgivarorganisationer förlorar pengar på att inte få in medlemmar.
Alla andra bolag som bygger laddnätverk förlorar på att Tesla öppnade upp sitt laddnätverk.
Alla stora biltillverkare blöder stora pengar just nu då de inte hängt med i omställningen.
Alla verkstäder som inte mekar på elbilar tappar omsättning då de inte kan ta åt sig jobben, förlorar på för snabb omställning.
Jag håller med om att det var korkat av metall att starta strejken. Dock så tar du väl i lite mycket här och där tex det där med att alla stora biltillverkare blöder stora pengar är ju totalt felaktigt. Se tex:
https://companiesmarketcap.com/automake ... utomakers/
Ja, mycket floskler i den där listan.
Många andra skadeverkstäder är återförsäljare utan ägarkoppling till tillverkaren.
Det finns heller inga krav på service på märkesverkstad för att garantin ska gälla.
Flera verkstäder har servat och reparerat elbilar sedan en lång tid tillbaka. Volvoverkstäderna t.ex. som skruvat på Renault sedan 2013 och VW har ju nästan lika många elbilar på svenska vägar som tesla.
Dessutom tror jag det handlar om väldigt mycket modulbyte.
Hur mycket högre är ingångslönen hos tesla för en ung, relativt oerfaren bilmekaniker? Hur mycket skiljer det?
Att dom använder elfirmor med kollektivavtal är ju inte så unikt. Kanske för tesla men inte för övriga.
Du har aldrig jobbat som åf mot en generalagent va?
Stelanis (Ford, Maserati mfl.) är ju i faggorna att sälja av varumärken eller helt lägga ned dom för att de inte når någon lönsamhet.
Vw group med flera har själva sagt att det kommer bli en utmaning att tjäna pengar.

Jag skrev i ett tidigare inlägg, vilket ingen svarade på har jag för mig, om affärsmodeller vart Tesla skiljer sig men modellen uppskattas och därför säljer Tesla bra.
Övriga varumärken blöder för att de har svårt att ställa om utan att höja sina priser hutlöst och därmed tappa försäljningen.
Jag kommenterade inte lönsamheten…

Men helt riktigt, jag har aldrig jobbat som åf mot en generalagent.
perla1975
elbilist
Inlägg: 699
Blev medlem: 14 jan 2024 14:02

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av perla1975 »

JonasH skrev: 30 jul 2024 19:30
jonsalgerier skrev: 30 jul 2024 16:36
Det kommenteras ju ibland att om Tesla ändå är villiga att uppfylla KA:s anställningsvillkor kan de ju lika gärna skriva på KA. Vad är skillnaden liksom?

Jag snubblade på den här informationen på ledarna:

https://www.ledarna.se/stod-i-chefsroll ... kyldighet/

Det kanske inte är jätteförvånande att Tesla inte vill släppa kontrollen över dessa områden utan vidare.

Generellt kan man säga att arbetsgivaren [med kollektivavtal - min kommentar] är förhandlingsskyldig i frågor där man typiskt sett bör räkna med att fackförbunden vill ha möjlighet att förhandla.

Exempel på viktigare förändring:

Nedläggningar av hela eller delar av verksamheten.
Produktionsomläggningar.
Överlåtelse av hela eller delar av verksamheten.
Outsourcing av delar av verksamheten.
Anlitande av entreprenörer.
Omorganisationer.
Chefstillsättningar.
Permittering.
Större investeringsbeslut.
Ändring av förmåner som erbjudits ensidigt från arbetsgivarens sida, till exempel subventionerad lunch.


Det betyder inte att TM gör rätt men som sagt inte helt överraskande.
Så här tänker jag angående varför de inte kan skriva på KA när de ändå är villiga att anpassa sig.

Nu jobbar jag inte på Tesla men jag jobbar på ett företag med KA och ju mer jag ser hur bekanta som jobbar på företag utan har valfrihet när det gäller placering av pensioner t.ex så blir jag mer och mer förbannad på att ”mitt” företag har KA.

Med andra ord. Tesla kan nog anpassa saker och ändra nivåer men jag som anställd skulle bli fly förbannad om jag tvingades in i fackens framförhandlade pensionsavtal som suger på ren svenska.
Det är ju en central del i jobbet att trivas med förmåner, löneutveckling samt fortbildning, du verkar tycka att allt är dåligt med din arbetsplats kollektivavtal.

När du anställdes visste du då inte om att arbetsplatsen hade kollektivavtal?

Varför byter du inte arbetsplats till en mindre firma utan kollektivavtal?
gjohansson
Inlägg: 357
Blev medlem: 19 dec 2023 19:43

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av gjohansson »

Fosilfri2035 skrev: 30 jul 2024 21:50
Fredrik j skrev: 30 jul 2024 21:09
gjohansson skrev: 30 jul 2024 20:27
Lurence skrev: 30 jul 2024 18:17
Fredrik j skrev: 30 jul 2024 14:23


I det korta perspektivet finns det ingen påtaglig vinning.
I längden får man ju påtryckningsmedel mot dom arbetsgivare som har sämre villkor.
Sen handlar det förstås då om föreningens legitimitet även om anslutningsgraden inom just branschen är 95% läste jag någonstans.
Är man motståndare till systemet finns det naturligtvis färre anledningar men då är man väl inte medlem heller?
Om det i det korta perspektivet inte finns någon vinning, har de inte då helt fel taktik? Då fanns det aldrig något incitament att gå ut stenhårt utan de borde fortsatt att få med sig medlemmar och veta vad de faktiskt vill. Jag tror de förstör mer för kollektivets medlemmar nu i det korta perspektivet än vad de någonsin kan få tillbaka i det långa.

Problemet här är att anledningarna till strejken har ändrats under resans gång. Borde anamma lite från sporten. När någon väljer att använda sin rättighet till att utmana ett domslut så måste de säga vilken del de utmanar. Om något annat syns på videon så kvittar det, det är den delen som utmanas som man kollar på. När en strejk anmäls till medlingsinstitutet så borde de ha en ruta där man får fylla i anledningen till strejken. Där åtgärder i strejken ska helga målet annars blir det en otillåtna åtgärder. Ska inte kunna byta inriktning, då det fort kan bli att medlemmar inte längre håller med om vad de gör men har inget att säga till om.

Tesla jobbar istället för det långa perspektivet för alla och har gynnat kollektivets medlemmar konstant under hela sin uppbyggnadsresa.

De släpper patent fria för att skynda på omställningen hos biltillverkare.
De släpper sitt laddnätverk fritt för att påskynda omställningen och försäljning av elbilar av andra märken.
De har inga krav på märkesverkstäder utan alla får meka på deras bilar utan att garanti förstörs.
De bygger upp hela skadeverksamheten runt att det är andra verkstäder många med kollektivavtal som blir certifierade och utför detta jobb.
De utbildar arbetare på elbilar som kommer komma med arbetslivserfarenhet till andra verkstäder när de byter jobb.
De använder elföretag med kollektivavtal för att serva och bygga ut deras laddnätverk.
De köper in tillverkning av delar till sina bilar i Sverige.
De höjer ingångslöner och lönen för unga arbetare.
De ger bra villkor för arbetare
De ger incitament att arbetarna får ta del av kakan om det går bra för Tesla genom aktieprogram.

Problemet är att Tesla fortsätter att trampa de stora aktörerna på tårna, inte kollektivets medlemmar.

IFM förlorar pengar på att inte få in medlemmar i sitt system med pension och försäkringar.
Arbetsgivarorganisationer förlorar pengar på att inte få in medlemmar.
Alla andra bolag som bygger laddnätverk förlorar på att Tesla öppnade upp sitt laddnätverk.
Alla stora biltillverkare blöder stora pengar just nu då de inte hängt med i omställningen.
Alla verkstäder som inte mekar på elbilar tappar omsättning då de inte kan ta åt sig jobben, förlorar på för snabb omställning.
Jag håller med om att det var korkat av metall att starta strejken. Dock så tar du väl i lite mycket här och där tex det där med att alla stora biltillverkare blöder stora pengar är ju totalt felaktigt. Se tex:
https://companiesmarketcap.com/automake ... utomakers/
Ja, mycket floskler i den där listan.
Många andra skadeverkstäder är återförsäljare utan ägarkoppling till tillverkaren.
Det finns heller inga krav på service på märkesverkstad för att garantin ska gälla.
Flera verkstäder har servat och reparerat elbilar sedan en lång tid tillbaka. Volvoverkstäderna t.ex. som skruvat på Renault sedan 2013 och VW har ju nästan lika många elbilar på svenska vägar som tesla.
Dessutom tror jag det handlar om väldigt mycket modulbyte.
Hur mycket högre är ingångslönen hos tesla för en ung, relativt oerfaren bilmekaniker? Hur mycket skiljer det?
Att dom använder elfirmor med kollektivavtal är ju inte så unikt. Kanske för tesla men inte för övriga.
Du har aldrig jobbat som åf mot en generalagent va?
Stelanis (Ford, Maserati mfl.) är ju i faggorna att sälja av varumärken eller helt lägga ned dom för att de inte når någon lönsamhet.
Vw group med flera har själva sagt att det kommer bli en utmaning att tjäna pengar.

Jag skrev i ett tidigare inlägg, vilket ingen svarade på har jag för mig, om affärsmodeller vart Tesla skiljer sig men modellen uppskattas och därför säljer Tesla bra.
Övriga varumärken blöder för att de har svårt att ställa om utan att höja sina priser hutlöst och därmed tappa försäljningen.
Nu är du den andre som idag i denna tråd påstår att övriga biltillverkare ”blöder” ekonomiskt. Det är fortfarande inte sant och jag infogar samma länk en gång till om vinsterna för de stora OEM:erna.
https://companiesmarketcap.com/automake ... utomakers/
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare
Inlägg: 428
Blev medlem: 17 sep 2023 11:47

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

gjohansson skrev: 31 jul 2024 00:16
Fosilfri2035 skrev: 30 jul 2024 21:50
Fredrik j skrev: 30 jul 2024 21:09
gjohansson skrev: 30 jul 2024 20:27
Lurence skrev: 30 jul 2024 18:17


Om det i det korta perspektivet inte finns någon vinning, har de inte då helt fel taktik? Då fanns det aldrig något incitament att gå ut stenhårt utan de borde fortsatt att få med sig medlemmar och veta vad de faktiskt vill. Jag tror de förstör mer för kollektivets medlemmar nu i det korta perspektivet än vad de någonsin kan få tillbaka i det långa.

Problemet här är att anledningarna till strejken har ändrats under resans gång. Borde anamma lite från sporten. När någon väljer att använda sin rättighet till att utmana ett domslut så måste de säga vilken del de utmanar. Om något annat syns på videon så kvittar det, det är den delen som utmanas som man kollar på. När en strejk anmäls till medlingsinstitutet så borde de ha en ruta där man får fylla i anledningen till strejken. Där åtgärder i strejken ska helga målet annars blir det en otillåtna åtgärder. Ska inte kunna byta inriktning, då det fort kan bli att medlemmar inte längre håller med om vad de gör men har inget att säga till om.

Tesla jobbar istället för det långa perspektivet för alla och har gynnat kollektivets medlemmar konstant under hela sin uppbyggnadsresa.

De släpper patent fria för att skynda på omställningen hos biltillverkare.
De släpper sitt laddnätverk fritt för att påskynda omställningen och försäljning av elbilar av andra märken.
De har inga krav på märkesverkstäder utan alla får meka på deras bilar utan att garanti förstörs.
De bygger upp hela skadeverksamheten runt att det är andra verkstäder många med kollektivavtal som blir certifierade och utför detta jobb.
De utbildar arbetare på elbilar som kommer komma med arbetslivserfarenhet till andra verkstäder när de byter jobb.
De använder elföretag med kollektivavtal för att serva och bygga ut deras laddnätverk.
De köper in tillverkning av delar till sina bilar i Sverige.
De höjer ingångslöner och lönen för unga arbetare.
De ger bra villkor för arbetare
De ger incitament att arbetarna får ta del av kakan om det går bra för Tesla genom aktieprogram.

Problemet är att Tesla fortsätter att trampa de stora aktörerna på tårna, inte kollektivets medlemmar.

IFM förlorar pengar på att inte få in medlemmar i sitt system med pension och försäkringar.
Arbetsgivarorganisationer förlorar pengar på att inte få in medlemmar.
Alla andra bolag som bygger laddnätverk förlorar på att Tesla öppnade upp sitt laddnätverk.
Alla stora biltillverkare blöder stora pengar just nu då de inte hängt med i omställningen.
Alla verkstäder som inte mekar på elbilar tappar omsättning då de inte kan ta åt sig jobben, förlorar på för snabb omställning.
Jag håller med om att det var korkat av metall att starta strejken. Dock så tar du väl i lite mycket här och där tex det där med att alla stora biltillverkare blöder stora pengar är ju totalt felaktigt. Se tex:
https://companiesmarketcap.com/automake ... utomakers/
Ja, mycket floskler i den där listan.
Många andra skadeverkstäder är återförsäljare utan ägarkoppling till tillverkaren.
Det finns heller inga krav på service på märkesverkstad för att garantin ska gälla.
Flera verkstäder har servat och reparerat elbilar sedan en lång tid tillbaka. Volvoverkstäderna t.ex. som skruvat på Renault sedan 2013 och VW har ju nästan lika många elbilar på svenska vägar som tesla.
Dessutom tror jag det handlar om väldigt mycket modulbyte.
Hur mycket högre är ingångslönen hos tesla för en ung, relativt oerfaren bilmekaniker? Hur mycket skiljer det?
Att dom använder elfirmor med kollektivavtal är ju inte så unikt. Kanske för tesla men inte för övriga.
Du har aldrig jobbat som åf mot en generalagent va?
Stelanis (Ford, Maserati mfl.) är ju i faggorna att sälja av varumärken eller helt lägga ned dom för att de inte når någon lönsamhet.
Vw group med flera har själva sagt att det kommer bli en utmaning att tjäna pengar.

Jag skrev i ett tidigare inlägg, vilket ingen svarade på har jag för mig, om affärsmodeller vart Tesla skiljer sig men modellen uppskattas och därför säljer Tesla bra.
Övriga varumärken blöder för att de har svårt att ställa om utan att höja sina priser hutlöst och därmed tappa försäljningen.
Nu är du den andre som idag i denna tråd påstår att övriga biltillverkare ”blöder” ekonomiskt. Det är fortfarande inte sant och jag infogar samma länk en gång till om vinsterna för de stora OEM:erna.
https://companiesmarketcap.com/automake ... utomakers/
Jag förstår din poäng, det som skiljer sig är en än gång att affärsmodellerna skiljer sig åt.
Tesla tjänar pengar på helhetsaffären och har i stort sett ingen eftermarknad eller serviceintäkter.

Det har alla andra och det är där stora vinsten ligger med extremt höga marginaler.
Om marknaden måste förändras mot att inte ha servicar och höga kostnader på eftermarknad så kommer företagen behöver omarbeta affärsmodellen.
Där ligger ett långsiktigt och besvärligt krisläge för företagen.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12648
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Fosilfri2035 skrev: 31 jul 2024 09:37
gjohansson skrev: 31 jul 2024 00:16
Fosilfri2035 skrev: 30 jul 2024 21:50
Fredrik j skrev: 30 jul 2024 21:09
gjohansson skrev: 30 jul 2024 20:27


Jag håller med om att det var korkat av metall att starta strejken. Dock så tar du väl i lite mycket här och där tex det där med att alla stora biltillverkare blöder stora pengar är ju totalt felaktigt. Se tex:
https://companiesmarketcap.com/automake ... utomakers/
Ja, mycket floskler i den där listan.
Många andra skadeverkstäder är återförsäljare utan ägarkoppling till tillverkaren.
Det finns heller inga krav på service på märkesverkstad för att garantin ska gälla.
Flera verkstäder har servat och reparerat elbilar sedan en lång tid tillbaka. Volvoverkstäderna t.ex. som skruvat på Renault sedan 2013 och VW har ju nästan lika många elbilar på svenska vägar som tesla.
Dessutom tror jag det handlar om väldigt mycket modulbyte.
Hur mycket högre är ingångslönen hos tesla för en ung, relativt oerfaren bilmekaniker? Hur mycket skiljer det?
Att dom använder elfirmor med kollektivavtal är ju inte så unikt. Kanske för tesla men inte för övriga.
Du har aldrig jobbat som åf mot en generalagent va?
Stelanis (Ford, Maserati mfl.) är ju i faggorna att sälja av varumärken eller helt lägga ned dom för att de inte når någon lönsamhet.
Vw group med flera har själva sagt att det kommer bli en utmaning att tjäna pengar.

Jag skrev i ett tidigare inlägg, vilket ingen svarade på har jag för mig, om affärsmodeller vart Tesla skiljer sig men modellen uppskattas och därför säljer Tesla bra.
Övriga varumärken blöder för att de har svårt att ställa om utan att höja sina priser hutlöst och därmed tappa försäljningen.
Nu är du den andre som idag i denna tråd påstår att övriga biltillverkare ”blöder” ekonomiskt. Det är fortfarande inte sant och jag infogar samma länk en gång till om vinsterna för de stora OEM:erna.
https://companiesmarketcap.com/automake ... utomakers/
Jag förstår din poäng, det som skiljer sig är en än gång att affärsmodellerna skiljer sig åt.
Tesla tjänar pengar på helhetsaffären och har i stort sett ingen eftermarknad eller serviceintäkter.

Det har alla andra och det är där stora vinsten ligger med extremt höga marginaler.
Om marknaden måste förändras mot att inte ha servicar och höga kostnader på eftermarknad så kommer företagen behöver omarbeta affärsmodellen.
Där ligger ett långsiktigt och besvärligt krisläge för företagen.
Som i alla andra sammanhang gäller det att erbjuda attraktiva tjänster. Jag tror det finns stora möjligheter att erbjuda alternativ till teslas minimalistiska tjänster. Många VILL ha en fysisk handlare att diskutera med.
Däremot kommer ju dom stora, opersonliga återförsäljarna, där teslaägare tidigare haft problem hos dom gamla märkena, förhoppningsvis få problem.
Jag tror på ett transparent system där man i samband med ett bilköp betalar för precis den service man vill ha. Det som ingår i priset är att hämta bilen skitig i en hamn. Vill man ha något annat får man betala.
Ända upp till bubbel och skynke eller fabriksbesök eller hemleverans.
Då behöver återförsäljare skärpa sig.
Man kan också tänka sig att man kan betala för bättre uppmärksamhet vid problem. Det dyraste skulle kunna vara reparation inom 24-timmar annars fri lånebil.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 1067
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av JonasH »

perla1975 skrev: 30 jul 2024 23:29
JonasH skrev: 30 jul 2024 19:30
jonsalgerier skrev: 30 jul 2024 16:36
Det kommenteras ju ibland att om Tesla ändå är villiga att uppfylla KA:s anställningsvillkor kan de ju lika gärna skriva på KA. Vad är skillnaden liksom?

Jag snubblade på den här informationen på ledarna:

https://www.ledarna.se/stod-i-chefsroll ... kyldighet/

Det kanske inte är jätteförvånande att Tesla inte vill släppa kontrollen över dessa områden utan vidare.

Generellt kan man säga att arbetsgivaren [med kollektivavtal - min kommentar] är förhandlingsskyldig i frågor där man typiskt sett bör räkna med att fackförbunden vill ha möjlighet att förhandla.

Exempel på viktigare förändring:

Nedläggningar av hela eller delar av verksamheten.
Produktionsomläggningar.
Överlåtelse av hela eller delar av verksamheten.
Outsourcing av delar av verksamheten.
Anlitande av entreprenörer.
Omorganisationer.
Chefstillsättningar.
Permittering.
Större investeringsbeslut.
Ändring av förmåner som erbjudits ensidigt från arbetsgivarens sida, till exempel subventionerad lunch.


Det betyder inte att TM gör rätt men som sagt inte helt överraskande.
Så här tänker jag angående varför de inte kan skriva på KA när de ändå är villiga att anpassa sig.

Nu jobbar jag inte på Tesla men jag jobbar på ett företag med KA och ju mer jag ser hur bekanta som jobbar på företag utan har valfrihet när det gäller placering av pensioner t.ex så blir jag mer och mer förbannad på att ”mitt” företag har KA.

Med andra ord. Tesla kan nog anpassa saker och ändra nivåer men jag som anställd skulle bli fly förbannad om jag tvingades in i fackens framförhandlade pensionsavtal som suger på ren svenska.
Det är ju en central del i jobbet att trivas med förmåner, löneutveckling samt fortbildning, du verkar tycka att allt är dåligt med din arbetsplats kollektivavtal.

När du anställdes visste du då inte om att arbetsplatsen hade kollektivavtal?

Varför byter du inte arbetsplats till en mindre firma utan kollektivavtal?
Min poäng är just att möjligheten till t.ex placering av pensionen begränsas starkt genom KA vilket jag inte skulle uppskatta att jag blev av med om jag nu hade den friheten från början.

Min kommentar var utifrån de anställda på Tesla som idag har vissa friheter som kommer försvinna med KA.

Vad är det som är så svårt att förstå med att dessa ”förmåner” som är framförhandlade av facken inte alltid är en fördel?
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
perla1975
elbilist
Inlägg: 699
Blev medlem: 14 jan 2024 14:02

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av perla1975 »

Lurence skrev: 30 jul 2024 17:34
perla1975 skrev: 30 jul 2024 14:45
Lurence skrev: 30 jul 2024 14:12
Fredrik j skrev: 29 jul 2024 13:05
flukke skrev: 29 jul 2024 12:40

Man måste ju vara konsekvent i sitt agerande och inte godtyckligt gå ut i strejk där de anställda uppenbarligen inte vill ha kollektivavtal.

Varför har inget fackförbund lagt varsel mot tex Stefan Löfvens arbetsgivare Rud Pedersen?
Det ska väl vara samhällskunskap på högstadie nivå att dessa också borde omfattas av kollektivavtal när de omsätter så många miljarder?

När IF Metalls gamla chef jobbar utan kollektivavtal, då borde ju alla fackförbunden skrika dig hesa och lägga sympatistrejker? Men man håller ju såklart de egna om ryggen.

IF Metall bör ge upp och gå hem nu, så löser vi detta genom ändringar och tillägg av rättigheter i lagstiftningen. Då blir facken helt meningslösa och de korrupta fackpamparna kan gå ut och leta riktiga jobb.
Som sagt, metall agerar för hela kollektivet. Inte bara för dom som jobbar på tesla.
Vad finns det för drivkraft/vinning för kollektivet medlemmar på IFM att stöda strejken?
De kanske inte har så lätt att rekrytera, annons på samtliga verkstäder utom jönköping nu.

Kollade även historiska annonser och tm verkar anställa många.
Tolkar det som att du menar att de inte är några som söker jobben som annonseras. Ditt antagande att det skulle bero på strejken är helt utan uppbackning.

Att instället säga ett det kanske beror på att deras bil Model Y varit den mest sålda bilmodellen alla kategorier under Q1 2024, samt bäst sålda modellen under 2023 känns som större sannolikhet.

Detta borde göra att alla verkstäder i stor grad under slutet på 2023, samt helt 2024 borde ha mängder annonser ute och platser ett fylla.

Om jag också ska sticka ut hakan med ett påstående utan uppbackning så tror jag istället att anställningsprocessen kan ta lite längre tid nu pga många ansökningar. Man måste sortera ut vilka som faktiskt vill jobba och inte tänker gå ut i strejk direkt och man måste börja om processen. Lär finnas mängder med lycksökare som inte vill något annat än att gå fullt betald hemma. Är dock inget som IFM ska belastas för.
Om vi börjar med att utgå från fakta.

Alla teslas verkstäder utom jönköping söker personal just nu.

Det har varit väldigt många annonser under 2024, så anställningsbehovet är stort.

Nu över till spekulation.

Enligt andra användsre är 95% inom motorbranshen anslutna till facket, vilket gör att endast 1/20 är en riskfri anställning för tm.

Vi vet från olika intetvjuer att det finns exempel på att nya medarbetare anställs från andra länder som kräver arbettillstånd.

Du sticker ut hakan och tror att det är så mycket annonser ute pga att så många söker så tm hinner inte med att anställa.

Jag tror mer på högt behov av anställningar, många slutar men oxå att verksamheten växer.

Jag sticker ut hakan och tror att verksamheten kanske växt 20% samt att ca 1/4 av se som var anställda när strejken inletts sökt sig vidare. Tror nog de flesta verkstadsansvariga önskar att strejken var över.
perla1975
elbilist
Inlägg: 699
Blev medlem: 14 jan 2024 14:02

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av perla1975 »

JonasH skrev: 31 jul 2024 12:34
perla1975 skrev: 30 jul 2024 23:29
JonasH skrev: 30 jul 2024 19:30
jonsalgerier skrev: 30 jul 2024 16:36
Det kommenteras ju ibland att om Tesla ändå är villiga att uppfylla KA:s anställningsvillkor kan de ju lika gärna skriva på KA. Vad är skillnaden liksom?

Jag snubblade på den här informationen på ledarna:

https://www.ledarna.se/stod-i-chefsroll ... kyldighet/

Det kanske inte är jätteförvånande att Tesla inte vill släppa kontrollen över dessa områden utan vidare.

Generellt kan man säga att arbetsgivaren [med kollektivavtal - min kommentar] är förhandlingsskyldig i frågor där man typiskt sett bör räkna med att fackförbunden vill ha möjlighet att förhandla.

Exempel på viktigare förändring:

Nedläggningar av hela eller delar av verksamheten.
Produktionsomläggningar.
Överlåtelse av hela eller delar av verksamheten.
Outsourcing av delar av verksamheten.
Anlitande av entreprenörer.
Omorganisationer.
Chefstillsättningar.
Permittering.
Större investeringsbeslut.
Ändring av förmåner som erbjudits ensidigt från arbetsgivarens sida, till exempel subventionerad lunch.


Det betyder inte att TM gör rätt men som sagt inte helt överraskande.
Så här tänker jag angående varför de inte kan skriva på KA när de ändå är villiga att anpassa sig.

Nu jobbar jag inte på Tesla men jag jobbar på ett företag med KA och ju mer jag ser hur bekanta som jobbar på företag utan har valfrihet när det gäller placering av pensioner t.ex så blir jag mer och mer förbannad på att ”mitt” företag har KA.

Med andra ord. Tesla kan nog anpassa saker och ändra nivåer men jag som anställd skulle bli fly förbannad om jag tvingades in i fackens framförhandlade pensionsavtal som suger på ren svenska.
Det är ju en central del i jobbet att trivas med förmåner, löneutveckling samt fortbildning, du verkar tycka att allt är dåligt med din arbetsplats kollektivavtal.

När du anställdes visste du då inte om att arbetsplatsen hade kollektivavtal?

Varför byter du inte arbetsplats till en mindre firma utan kollektivavtal?
Min poäng är just att möjligheten till t.ex placering av pensionen begränsas starkt genom KA vilket jag inte skulle uppskatta att jag blev av med om jag nu hade den friheten från början.

Min kommentar var utifrån de anställda på Tesla som idag har vissa friheter som kommer försvinna med KA.

Vad är det som är så svårt att förstå med att dessa ”förmåner” som är framförhandlade av facken inte alltid är en fördel?
Självklart kan man i vissa fall lyckas bättre med sina placeringar än kollektivavtalet, skulle utan att veta tro att om man tar högre risk kan man få bättre avkastning. Finns nog exempel där risken slår ut och man får negativ avkastning.

Men det spelar ju mindre roll på tm mer aktuellt för dig kanske, arbetmiljön har ju betydelse.

Läs Tibors artikel om varför man strejkar igen, jag tolkar det som att enligt honom är det inte aktuellt att jobba på tm tills pension.
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 1170
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Arctic Drifter »

perla1975 skrev: 31 jul 2024 12:48
Enligt andra användsre är 95% inom motorbranshen anslutna till facket, vilket gör att endast 1/20 är en riskfri anställning för tm.
Siffran är ju inte "din" men jag vill i alla fall påstå att 95 % anslutningsgrad är en fantasisiffra.

Detta är från en rapport från självaste LO:
2024-07-31 LO.png
Så eftersom Teslamekaniker är "arbetare" så är snittet i LO 59 %, känns då inte så troligt att det skulle vara 95 % specifikt för motorbranschen men är det så ser jag fram emot en referens.

Källa:https://www.lo.se/home/lo/res.nsf/vRes/ ... g_2023.pdf
Tesla Model Y Performance
Skriv svar