Vad finns det för drivkraft/vinning för kollektivet medlemmar på IFM att stöda strejken?Fredrik j skrev: ↑29 jul 2024 13:05Som sagt, metall agerar för hela kollektivet. Inte bara för dom som jobbar på tesla.flukke skrev: ↑29 jul 2024 12:40Man måste ju vara konsekvent i sitt agerande och inte godtyckligt gå ut i strejk där de anställda uppenbarligen inte vill ha kollektivavtal.Fredrik j skrev: ↑29 jul 2024 08:41Ja, jag förstår hur ni tänker.Marjan skrev: ↑29 jul 2024 08:26Vi andra som är någorlunda normalbegåvade och som inte har någon anknytning till Tesla mer än att vi troligtvis kör en Tesla kan inte riktigt förstå hur man skall strida för något när de anställda på Tesla har det bra. Förstår du HUR vi tänker? Det hela mynnar ut i är att göra rätt för sig oavsett vilken "sida" man står på.
Det gäller ju att försöka göra det när man pratar med människor med annan åsikt. Det blir ju lätt pajkastning annars.
Att spekulera i andras begåvningsnivå är ju ett exempel…
I det här fallet handlar det ju mycket om att förstå hur svensk arbetsmarknad fungerar. Det är som sagt samhällskunskap på högstadienivå.
I tråden dyker det ju ideligen upp kommentarer från människor som inte förstår varför metall agerar som dom gör. Man behöver som sagt naturligtvis inte hålla med sina meningsmotståndare men det är ju rimligt att förstå varför dom agerar som dom gör.
En debatt kan ju annars bli lite tjatig.
Varför har inget fackförbund lagt varsel mot tex Stefan Löfvens arbetsgivare Rud Pedersen?
Det ska väl vara samhällskunskap på högstadie nivå att dessa också borde omfattas av kollektivavtal när de omsätter så många miljarder?
När IF Metalls gamla chef jobbar utan kollektivavtal, då borde ju alla fackförbunden skrika dig hesa och lägga sympatistrejker? Men man håller ju såklart de egna om ryggen.
IF Metall bör ge upp och gå hem nu, så löser vi detta genom ändringar och tillägg av rättigheter i lagstiftningen. Då blir facken helt meningslösa och de korrupta fackpamparna kan gå ut och leta riktiga jobb.
Strejk på Tesla i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Det är ju uppenbart.Lurence skrev: ↑30 jul 2024 14:12Vad finns det för drivkraft/vinning för kollektivet medlemmar på IFM att stöda strejken?Fredrik j skrev: ↑29 jul 2024 13:05Som sagt, metall agerar för hela kollektivet. Inte bara för dom som jobbar på tesla.flukke skrev: ↑29 jul 2024 12:40Man måste ju vara konsekvent i sitt agerande och inte godtyckligt gå ut i strejk där de anställda uppenbarligen inte vill ha kollektivavtal.Fredrik j skrev: ↑29 jul 2024 08:41Ja, jag förstår hur ni tänker.Marjan skrev: ↑29 jul 2024 08:26
Vi andra som är någorlunda normalbegåvade och som inte har någon anknytning till Tesla mer än att vi troligtvis kör en Tesla kan inte riktigt förstå hur man skall strida för något när de anställda på Tesla har det bra. Förstår du HUR vi tänker? Det hela mynnar ut i är att göra rätt för sig oavsett vilken "sida" man står på.
Det gäller ju att försöka göra det när man pratar med människor med annan åsikt. Det blir ju lätt pajkastning annars.
Att spekulera i andras begåvningsnivå är ju ett exempel…
I det här fallet handlar det ju mycket om att förstå hur svensk arbetsmarknad fungerar. Det är som sagt samhällskunskap på högstadienivå.
I tråden dyker det ju ideligen upp kommentarer från människor som inte förstår varför metall agerar som dom gör. Man behöver som sagt naturligtvis inte hålla med sina meningsmotståndare men det är ju rimligt att förstå varför dom agerar som dom gör.
En debatt kan ju annars bli lite tjatig.
Varför har inget fackförbund lagt varsel mot tex Stefan Löfvens arbetsgivare Rud Pedersen?
Det ska väl vara samhällskunskap på högstadie nivå att dessa också borde omfattas av kollektivavtal när de omsätter så många miljarder?
När IF Metalls gamla chef jobbar utan kollektivavtal, då borde ju alla fackförbunden skrika dig hesa och lägga sympatistrejker? Men man håller ju såklart de egna om ryggen.
IF Metall bör ge upp och gå hem nu, så löser vi detta genom ändringar och tillägg av rättigheter i lagstiftningen. Då blir facken helt meningslösa och de korrupta fackpamparna kan gå ut och leta riktiga jobb.
De j-vlarna på Tesla ska f-n inte ha det bättre än någon annan. I Sverige gäller jantelagen.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: Strejk på Tesla i Sverige
I det korta perspektivet finns det ingen påtaglig vinning.Lurence skrev: ↑30 jul 2024 14:12Vad finns det för drivkraft/vinning för kollektivet medlemmar på IFM att stöda strejken?Fredrik j skrev: ↑29 jul 2024 13:05Som sagt, metall agerar för hela kollektivet. Inte bara för dom som jobbar på tesla.flukke skrev: ↑29 jul 2024 12:40Man måste ju vara konsekvent i sitt agerande och inte godtyckligt gå ut i strejk där de anställda uppenbarligen inte vill ha kollektivavtal.Fredrik j skrev: ↑29 jul 2024 08:41Ja, jag förstår hur ni tänker.Marjan skrev: ↑29 jul 2024 08:26
Vi andra som är någorlunda normalbegåvade och som inte har någon anknytning till Tesla mer än att vi troligtvis kör en Tesla kan inte riktigt förstå hur man skall strida för något när de anställda på Tesla har det bra. Förstår du HUR vi tänker? Det hela mynnar ut i är att göra rätt för sig oavsett vilken "sida" man står på.
Det gäller ju att försöka göra det när man pratar med människor med annan åsikt. Det blir ju lätt pajkastning annars.
Att spekulera i andras begåvningsnivå är ju ett exempel…
I det här fallet handlar det ju mycket om att förstå hur svensk arbetsmarknad fungerar. Det är som sagt samhällskunskap på högstadienivå.
I tråden dyker det ju ideligen upp kommentarer från människor som inte förstår varför metall agerar som dom gör. Man behöver som sagt naturligtvis inte hålla med sina meningsmotståndare men det är ju rimligt att förstå varför dom agerar som dom gör.
En debatt kan ju annars bli lite tjatig.
Varför har inget fackförbund lagt varsel mot tex Stefan Löfvens arbetsgivare Rud Pedersen?
Det ska väl vara samhällskunskap på högstadie nivå att dessa också borde omfattas av kollektivavtal när de omsätter så många miljarder?
När IF Metalls gamla chef jobbar utan kollektivavtal, då borde ju alla fackförbunden skrika dig hesa och lägga sympatistrejker? Men man håller ju såklart de egna om ryggen.
IF Metall bör ge upp och gå hem nu, så löser vi detta genom ändringar och tillägg av rättigheter i lagstiftningen. Då blir facken helt meningslösa och de korrupta fackpamparna kan gå ut och leta riktiga jobb.
I längden får man ju påtryckningsmedel mot dom arbetsgivare som har sämre villkor.
Sen handlar det förstås då om föreningens legitimitet även om anslutningsgraden inom just branschen är 95% läste jag någonstans.
Är man motståndare till systemet finns det naturligtvis färre anledningar men då är man väl inte medlem heller?
Re: Strejk på Tesla i Sverige
De kanske inte har så lätt att rekrytera, annons på samtliga verkstäder utom jönköping nu.Lurence skrev: ↑30 jul 2024 14:12Vad finns det för drivkraft/vinning för kollektivet medlemmar på IFM att stöda strejken?Fredrik j skrev: ↑29 jul 2024 13:05Som sagt, metall agerar för hela kollektivet. Inte bara för dom som jobbar på tesla.flukke skrev: ↑29 jul 2024 12:40Man måste ju vara konsekvent i sitt agerande och inte godtyckligt gå ut i strejk där de anställda uppenbarligen inte vill ha kollektivavtal.Fredrik j skrev: ↑29 jul 2024 08:41Ja, jag förstår hur ni tänker.Marjan skrev: ↑29 jul 2024 08:26
Vi andra som är någorlunda normalbegåvade och som inte har någon anknytning till Tesla mer än att vi troligtvis kör en Tesla kan inte riktigt förstå hur man skall strida för något när de anställda på Tesla har det bra. Förstår du HUR vi tänker? Det hela mynnar ut i är att göra rätt för sig oavsett vilken "sida" man står på.
Det gäller ju att försöka göra det när man pratar med människor med annan åsikt. Det blir ju lätt pajkastning annars.
Att spekulera i andras begåvningsnivå är ju ett exempel…
I det här fallet handlar det ju mycket om att förstå hur svensk arbetsmarknad fungerar. Det är som sagt samhällskunskap på högstadienivå.
I tråden dyker det ju ideligen upp kommentarer från människor som inte förstår varför metall agerar som dom gör. Man behöver som sagt naturligtvis inte hålla med sina meningsmotståndare men det är ju rimligt att förstå varför dom agerar som dom gör.
En debatt kan ju annars bli lite tjatig.
Varför har inget fackförbund lagt varsel mot tex Stefan Löfvens arbetsgivare Rud Pedersen?
Det ska väl vara samhällskunskap på högstadie nivå att dessa också borde omfattas av kollektivavtal när de omsätter så många miljarder?
När IF Metalls gamla chef jobbar utan kollektivavtal, då borde ju alla fackförbunden skrika dig hesa och lägga sympatistrejker? Men man håller ju såklart de egna om ryggen.
IF Metall bör ge upp och gå hem nu, så löser vi detta genom ändringar och tillägg av rättigheter i lagstiftningen. Då blir facken helt meningslösa och de korrupta fackpamparna kan gå ut och leta riktiga jobb.
Kollade även historiska annonser och tm verkar anställa många.
- jonsalgerier
- Teslaägare
- Inlägg: 401
- Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
- Ort: Knivsta
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Det kommenteras ju ibland att om Tesla ändå är villiga att uppfylla KA:s anställningsvillkor kan de ju lika gärna skriva på KA. Vad är skillnaden liksom?
Jag snubblade på den här informationen på ledarna:
https://www.ledarna.se/stod-i-chefsroll ... kyldighet/
Det kanske inte är jätteförvånande att Tesla inte vill släppa kontrollen över dessa områden utan vidare.
Generellt kan man säga att arbetsgivaren [med kollektivavtal - min kommentar] är förhandlingsskyldig i frågor där man typiskt sett bör räkna med att fackförbunden vill ha möjlighet att förhandla.
Exempel på viktigare förändring:
Nedläggningar av hela eller delar av verksamheten.
Produktionsomläggningar.
Överlåtelse av hela eller delar av verksamheten.
Outsourcing av delar av verksamheten.
Anlitande av entreprenörer.
Omorganisationer.
Chefstillsättningar.
Permittering.
Större investeringsbeslut.
Ändring av förmåner som erbjudits ensidigt från arbetsgivarens sida, till exempel subventionerad lunch.
Det betyder inte att TM gör rätt men som sagt inte helt överraskande.
Jag snubblade på den här informationen på ledarna:
https://www.ledarna.se/stod-i-chefsroll ... kyldighet/
Det kanske inte är jätteförvånande att Tesla inte vill släppa kontrollen över dessa områden utan vidare.
Generellt kan man säga att arbetsgivaren [med kollektivavtal - min kommentar] är förhandlingsskyldig i frågor där man typiskt sett bör räkna med att fackförbunden vill ha möjlighet att förhandla.
Exempel på viktigare förändring:
Nedläggningar av hela eller delar av verksamheten.
Produktionsomläggningar.
Överlåtelse av hela eller delar av verksamheten.
Outsourcing av delar av verksamheten.
Anlitande av entreprenörer.
Omorganisationer.
Chefstillsättningar.
Permittering.
Större investeringsbeslut.
Ändring av förmåner som erbjudits ensidigt från arbetsgivarens sida, till exempel subventionerad lunch.
Det betyder inte att TM gör rätt men som sagt inte helt överraskande.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Det är förvånansvärt vad facket har bidragit i och med den svenska modellen när det är billigare för företag att lägga ner en site i Sverige även om den visar bättre vinst än nere i södra Europa p.g.a. att företag behöver betala upp till två årslöner i samband med nedläggning därnere. Så på vilket sätt gynnar den svenska modellen svenska arbetstillfällen som det snackas högt om?jonsalgerier skrev: ↑30 jul 2024 16:36Det kommenteras ju ibland att om Tesla ändå är villiga att uppfylla KA:s anställningsvillkor kan de ju lika gärna skriva på KA. Vad är skillnaden liksom?
Jag snubblade på den här informationen på ledarna:
https://www.ledarna.se/stod-i-chefsroll ... kyldighet/
Det kanske inte är jätteförvånande att Tesla inte vill släppa kontrollen över dessa områden utan vidare.
Generellt kan man säga att arbetsgivaren [med kollektivavtal - min kommentar] är förhandlingsskyldig i frågor där man typiskt sett bör räkna med att fackförbunden vill ha möjlighet att förhandla.
Exempel på viktigare förändring:
Nedläggningar av hela eller delar av verksamheten.
Produktionsomläggningar.
Överlåtelse av hela eller delar av verksamheten.
Outsourcing av delar av verksamheten.
Anlitande av entreprenörer.
Omorganisationer.
Chefstillsättningar.
Permittering.
Större investeringsbeslut.
Ändring av förmåner som erbjudits ensidigt från arbetsgivarens sida, till exempel subventionerad lunch.
Det betyder inte att TM gör rätt men som sagt inte helt överraskande.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Tolkar det som att du menar att de inte är några som söker jobben som annonseras. Ditt antagande att det skulle bero på strejken är helt utan uppbackning.perla1975 skrev: ↑30 jul 2024 14:45De kanske inte har så lätt att rekrytera, annons på samtliga verkstäder utom jönköping nu.Lurence skrev: ↑30 jul 2024 14:12Vad finns det för drivkraft/vinning för kollektivet medlemmar på IFM att stöda strejken?Fredrik j skrev: ↑29 jul 2024 13:05Som sagt, metall agerar för hela kollektivet. Inte bara för dom som jobbar på tesla.flukke skrev: ↑29 jul 2024 12:40Man måste ju vara konsekvent i sitt agerande och inte godtyckligt gå ut i strejk där de anställda uppenbarligen inte vill ha kollektivavtal.Fredrik j skrev: ↑29 jul 2024 08:41
Ja, jag förstår hur ni tänker.
Det gäller ju att försöka göra det när man pratar med människor med annan åsikt. Det blir ju lätt pajkastning annars.
Att spekulera i andras begåvningsnivå är ju ett exempel…
I det här fallet handlar det ju mycket om att förstå hur svensk arbetsmarknad fungerar. Det är som sagt samhällskunskap på högstadienivå.
I tråden dyker det ju ideligen upp kommentarer från människor som inte förstår varför metall agerar som dom gör. Man behöver som sagt naturligtvis inte hålla med sina meningsmotståndare men det är ju rimligt att förstå varför dom agerar som dom gör.
En debatt kan ju annars bli lite tjatig.
Varför har inget fackförbund lagt varsel mot tex Stefan Löfvens arbetsgivare Rud Pedersen?
Det ska väl vara samhällskunskap på högstadie nivå att dessa också borde omfattas av kollektivavtal när de omsätter så många miljarder?
När IF Metalls gamla chef jobbar utan kollektivavtal, då borde ju alla fackförbunden skrika dig hesa och lägga sympatistrejker? Men man håller ju såklart de egna om ryggen.
IF Metall bör ge upp och gå hem nu, så löser vi detta genom ändringar och tillägg av rättigheter i lagstiftningen. Då blir facken helt meningslösa och de korrupta fackpamparna kan gå ut och leta riktiga jobb.
Kollade även historiska annonser och tm verkar anställa många.
Att instället säga ett det kanske beror på att deras bil Model Y varit den mest sålda bilmodellen alla kategorier under Q1 2024, samt bäst sålda modellen under 2023 känns som större sannolikhet.
Detta borde göra att alla verkstäder i stor grad under slutet på 2023, samt helt 2024 borde ha mängder annonser ute och platser ett fylla.
Om jag också ska sticka ut hakan med ett påstående utan uppbackning så tror jag istället att anställningsprocessen kan ta lite längre tid nu pga många ansökningar. Man måste sortera ut vilka som faktiskt vill jobba och inte tänker gå ut i strejk direkt och man måste börja om processen. Lär finnas mängder med lycksökare som inte vill något annat än att gå fullt betald hemma. Är dock inget som IFM ska belastas för.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Något som lyfts fram när det gäller vårt system är hur lyhört det är för konjunktur. Tvärtom mot vad man kan tro är svenska fackföreningar samarbetsvilliga.Marjan skrev: ↑30 jul 2024 17:32Det är förvånansvärt vad facket har bidragit i och med den svenska modellen när det är billigare för företag att lägga ner en site i Sverige även om den visar bättre vinst än nere i södra Europa p.g.a. att företag behöver betala upp till två årslöner i samband med nedläggning därnere. Så på vilket sätt gynnar den svenska modellen svenska arbetstillfällen som det snackas högt om?jonsalgerier skrev: ↑30 jul 2024 16:36Det kommenteras ju ibland att om Tesla ändå är villiga att uppfylla KA:s anställningsvillkor kan de ju lika gärna skriva på KA. Vad är skillnaden liksom?
Jag snubblade på den här informationen på ledarna:
https://www.ledarna.se/stod-i-chefsroll ... kyldighet/
Det kanske inte är jätteförvånande att Tesla inte vill släppa kontrollen över dessa områden utan vidare.
Generellt kan man säga att arbetsgivaren [med kollektivavtal - min kommentar] är förhandlingsskyldig i frågor där man typiskt sett bör räkna med att fackförbunden vill ha möjlighet att förhandla.
Exempel på viktigare förändring:
Nedläggningar av hela eller delar av verksamheten.
Produktionsomläggningar.
Överlåtelse av hela eller delar av verksamheten.
Outsourcing av delar av verksamheten.
Anlitande av entreprenörer.
Omorganisationer.
Chefstillsättningar.
Permittering.
Större investeringsbeslut.
Ändring av förmåner som erbjudits ensidigt från arbetsgivarens sida, till exempel subventionerad lunch.
Det betyder inte att TM gör rätt men som sagt inte helt överraskande.
En nedlagd fabrik södra Europa kommer troligtvis aldrig tillbaka.
Sen är det ju klart att Sverige har svårt att konkurrera med många andra länder i syd och öst Europa när det kommer till kostnader.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Om det i det korta perspektivet inte finns någon vinning, har de inte då helt fel taktik? Då fanns det aldrig något incitament att gå ut stenhårt utan de borde fortsatt att få med sig medlemmar och veta vad de faktiskt vill. Jag tror de förstör mer för kollektivets medlemmar nu i det korta perspektivet än vad de någonsin kan få tillbaka i det långa.Fredrik j skrev: ↑30 jul 2024 14:23I det korta perspektivet finns det ingen påtaglig vinning.Lurence skrev: ↑30 jul 2024 14:12Vad finns det för drivkraft/vinning för kollektivet medlemmar på IFM att stöda strejken?Fredrik j skrev: ↑29 jul 2024 13:05Som sagt, metall agerar för hela kollektivet. Inte bara för dom som jobbar på tesla.flukke skrev: ↑29 jul 2024 12:40Man måste ju vara konsekvent i sitt agerande och inte godtyckligt gå ut i strejk där de anställda uppenbarligen inte vill ha kollektivavtal.Fredrik j skrev: ↑29 jul 2024 08:41
Ja, jag förstår hur ni tänker.
Det gäller ju att försöka göra det när man pratar med människor med annan åsikt. Det blir ju lätt pajkastning annars.
Att spekulera i andras begåvningsnivå är ju ett exempel…
I det här fallet handlar det ju mycket om att förstå hur svensk arbetsmarknad fungerar. Det är som sagt samhällskunskap på högstadienivå.
I tråden dyker det ju ideligen upp kommentarer från människor som inte förstår varför metall agerar som dom gör. Man behöver som sagt naturligtvis inte hålla med sina meningsmotståndare men det är ju rimligt att förstå varför dom agerar som dom gör.
En debatt kan ju annars bli lite tjatig.
Varför har inget fackförbund lagt varsel mot tex Stefan Löfvens arbetsgivare Rud Pedersen?
Det ska väl vara samhällskunskap på högstadie nivå att dessa också borde omfattas av kollektivavtal när de omsätter så många miljarder?
När IF Metalls gamla chef jobbar utan kollektivavtal, då borde ju alla fackförbunden skrika dig hesa och lägga sympatistrejker? Men man håller ju såklart de egna om ryggen.
IF Metall bör ge upp och gå hem nu, så löser vi detta genom ändringar och tillägg av rättigheter i lagstiftningen. Då blir facken helt meningslösa och de korrupta fackpamparna kan gå ut och leta riktiga jobb.
I längden får man ju påtryckningsmedel mot dom arbetsgivare som har sämre villkor.
Sen handlar det förstås då om föreningens legitimitet även om anslutningsgraden inom just branschen är 95% läste jag någonstans.
Är man motståndare till systemet finns det naturligtvis färre anledningar men då är man väl inte medlem heller?
Problemet här är att anledningarna till strejken har ändrats under resans gång. Borde anamma lite från sporten. När någon väljer att använda sin rättighet till att utmana ett domslut så måste de säga vilken del de utmanar. Om något annat syns på videon så kvittar det, det är den delen som utmanas som man kollar på. När en strejk anmäls till medlingsinstitutet så borde de ha en ruta där man får fylla i anledningen till strejken. Där åtgärder i strejken ska helga målet annars blir det en otillåtna åtgärder. Ska inte kunna byta inriktning, då det fort kan bli att medlemmar inte längre håller med om vad de gör men har inget att säga till om.
Tesla jobbar istället för det långa perspektivet för alla och har gynnat kollektivets medlemmar konstant under hela sin uppbyggnadsresa.
De släpper patent fria för att skynda på omställningen hos biltillverkare.
De släpper sitt laddnätverk fritt för att påskynda omställningen och försäljning av elbilar av andra märken.
De har inga krav på märkesverkstäder utan alla får meka på deras bilar utan att garanti förstörs.
De bygger upp hela skadeverksamheten runt att det är andra verkstäder många med kollektivavtal som blir certifierade och utför detta jobb.
De utbildar arbetare på elbilar som kommer komma med arbetslivserfarenhet till andra verkstäder när de byter jobb.
De använder elföretag med kollektivavtal för att serva och bygga ut deras laddnätverk.
De köper in tillverkning av delar till sina bilar i Sverige.
De höjer ingångslöner och lönen för unga arbetare.
De ger bra villkor för arbetare
De ger incitament att arbetarna får ta del av kakan om det går bra för Tesla genom aktieprogram.
Problemet är att Tesla fortsätter att trampa de stora aktörerna på tårna, inte kollektivets medlemmar.
IFM förlorar pengar på att inte få in medlemmar i sitt system med pension och försäkringar.
Arbetsgivarorganisationer förlorar pengar på att inte få in medlemmar.
Alla andra bolag som bygger laddnätverk förlorar på att Tesla öppnade upp sitt laddnätverk.
Alla stora biltillverkare blöder stora pengar just nu då de inte hängt med i omställningen.
Alla verkstäder som inte mekar på elbilar tappar omsättning då de inte kan ta åt sig jobben, förlorar på för snabb omställning.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Nu svarade du självklart på deras fundering och hittade fakta som stöder detta. Men i och med diskussionen som fördes angående att stå utanför arbetslivet trots anställning, så måste vi väl ändå vara överens om att fackliga utbildningar inte fyller upp det tomrummet som övriga användare åberopar? De kommer fortsatt inte ha någon kompetensutveckling eller arbetslivserfarenhet inom sina praktiska arbetsuppgifter. Där emot självklart sina rättigheter och skyldigheter på arbetsmarknaden.perla1975 skrev: ↑28 jul 2024 12:22Jag kan lugna er.Pontus skrev: ↑28 jul 2024 11:52Vad jag förstått på intervjuerna så finns inte några krav. Det var någon som sa att jag kanske ska stå strejkvakt senare men jag vet inte om jag känner för det och detta var ändå några månader in i strejken.Henkens skrev: ↑28 jul 2024 11:46Finns det inga krav på att de ska göra något?Pontus skrev: ↑28 jul 2024 11:35I intervjuer med strejkande så har ju alla jag läst valt att bygga på huset, ta hand om barnen, spela tv-spel, laga mat mm. Ingen har ens nämnt utbildning eller liknande. Så det verkar ju helt klart finnas en risk att facket inte tagit hand om det strejkande.Earplugged skrev: ↑28 jul 2024 10:24
Ja använder man tiden till något vettigt så kan det absolut bli ett plus och visa på engagemang osv, tror dock att då det inte verkar ställas några krav alls på de strejkande och många är av yngre generationen så känns nog soffan mer lockande....
Om det är så att facket inte aktivt erbjudit utbildningar för de strejkande så anser i varje fall jag att de svikit sina medlemmar och att de är ytterligare en sak som visar att man inte valt konflikten för de anställda där utan av någon annan anledning. Det visar även i så fall att man bryr sig väldigt lite om man förstör för enskilda människor, även sina egna medlemmar, vilket inte är en fjäder i hatten för facket.
Strejkvakt tex.
Är de bara hemskickade?
Klipp från intervju med strejkande i dagens arbete.
Sedan strejken inleddes i oktober har Fredrik och Alexander gått flera fackliga utbildningar. En dag i veckan står de också strejkvakt utanför Teslas verkstad.
https://da.se/2024/05/har-har-antalet-t ... historien/
Allt kommer bli bra.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Så här tänker jag angående varför de inte kan skriva på KA när de ändå är villiga att anpassa sig.jonsalgerier skrev: ↑30 jul 2024 16:36Det kommenteras ju ibland att om Tesla ändå är villiga att uppfylla KA:s anställningsvillkor kan de ju lika gärna skriva på KA. Vad är skillnaden liksom?
Jag snubblade på den här informationen på ledarna:
https://www.ledarna.se/stod-i-chefsroll ... kyldighet/
Det kanske inte är jätteförvånande att Tesla inte vill släppa kontrollen över dessa områden utan vidare.
Generellt kan man säga att arbetsgivaren [med kollektivavtal - min kommentar] är förhandlingsskyldig i frågor där man typiskt sett bör räkna med att fackförbunden vill ha möjlighet att förhandla.
Exempel på viktigare förändring:
Nedläggningar av hela eller delar av verksamheten.
Produktionsomläggningar.
Överlåtelse av hela eller delar av verksamheten.
Outsourcing av delar av verksamheten.
Anlitande av entreprenörer.
Omorganisationer.
Chefstillsättningar.
Permittering.
Större investeringsbeslut.
Ändring av förmåner som erbjudits ensidigt från arbetsgivarens sida, till exempel subventionerad lunch.
Det betyder inte att TM gör rätt men som sagt inte helt överraskande.
Nu jobbar jag inte på Tesla men jag jobbar på ett företag med KA och ju mer jag ser hur bekanta som jobbar på företag utan har valfrihet när det gäller placering av pensioner t.ex så blir jag mer och mer förbannad på att ”mitt” företag har KA.
Med andra ord. Tesla kan nog anpassa saker och ändra nivåer men jag som anställd skulle bli fly förbannad om jag tvingades in i fackens framförhandlade pensionsavtal som suger på ren svenska.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Varken du eller jag vet vilka utbildningar de strejkande gått.Lurence skrev: ↑30 jul 2024 18:33Nu svarade du självklart på deras fundering och hittade fakta som stöder detta. Men i och med diskussionen som fördes angående att stå utanför arbetslivet trots anställning, så måste vi väl ändå vara överens om att fackliga utbildningar inte fyller upp det tomrummet som övriga användare åberopar? De kommer fortsatt inte ha någon kompetensutveckling eller arbetslivserfarenhet inom sina praktiska arbetsuppgifter. Där emot självklart sina rättigheter och skyldigheter på arbetsmarknaden.perla1975 skrev: ↑28 jul 2024 12:22Jag kan lugna er.Pontus skrev: ↑28 jul 2024 11:52Vad jag förstått på intervjuerna så finns inte några krav. Det var någon som sa att jag kanske ska stå strejkvakt senare men jag vet inte om jag känner för det och detta var ändå några månader in i strejken.Henkens skrev: ↑28 jul 2024 11:46Finns det inga krav på att de ska göra något?Pontus skrev: ↑28 jul 2024 11:35
I intervjuer med strejkande så har ju alla jag läst valt att bygga på huset, ta hand om barnen, spela tv-spel, laga mat mm. Ingen har ens nämnt utbildning eller liknande. Så det verkar ju helt klart finnas en risk att facket inte tagit hand om det strejkande.
Om det är så att facket inte aktivt erbjudit utbildningar för de strejkande så anser i varje fall jag att de svikit sina medlemmar och att de är ytterligare en sak som visar att man inte valt konflikten för de anställda där utan av någon annan anledning. Det visar även i så fall att man bryr sig väldigt lite om man förstör för enskilda människor, även sina egna medlemmar, vilket inte är en fjäder i hatten för facket.
Strejkvakt tex.
Är de bara hemskickade?
Klipp från intervju med strejkande i dagens arbete.
Sedan strejken inleddes i oktober har Fredrik och Alexander gått flera fackliga utbildningar. En dag i veckan står de också strejkvakt utanför Teslas verkstad.
https://da.se/2024/05/har-har-antalet-t ... historien/
Allt kommer bli bra.
Jag vet andra som gått en kurs i elektromobility via facket i samarbete med chalmers. Kompetensutveckling ger mer än att göra samma sak varje dag.
-
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 19 dec 2023 19:43
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Jag håller med om att det var korkat av metall att starta strejken. Dock så tar du väl i lite mycket här och där tex det där med att alla stora biltillverkare blöder stora pengar är ju totalt felaktigt. Se tex:Lurence skrev: ↑30 jul 2024 18:17Om det i det korta perspektivet inte finns någon vinning, har de inte då helt fel taktik? Då fanns det aldrig något incitament att gå ut stenhårt utan de borde fortsatt att få med sig medlemmar och veta vad de faktiskt vill. Jag tror de förstör mer för kollektivets medlemmar nu i det korta perspektivet än vad de någonsin kan få tillbaka i det långa.Fredrik j skrev: ↑30 jul 2024 14:23I det korta perspektivet finns det ingen påtaglig vinning.Lurence skrev: ↑30 jul 2024 14:12Vad finns det för drivkraft/vinning för kollektivet medlemmar på IFM att stöda strejken?Fredrik j skrev: ↑29 jul 2024 13:05Som sagt, metall agerar för hela kollektivet. Inte bara för dom som jobbar på tesla.flukke skrev: ↑29 jul 2024 12:40
Man måste ju vara konsekvent i sitt agerande och inte godtyckligt gå ut i strejk där de anställda uppenbarligen inte vill ha kollektivavtal.
Varför har inget fackförbund lagt varsel mot tex Stefan Löfvens arbetsgivare Rud Pedersen?
Det ska väl vara samhällskunskap på högstadie nivå att dessa också borde omfattas av kollektivavtal när de omsätter så många miljarder?
När IF Metalls gamla chef jobbar utan kollektivavtal, då borde ju alla fackförbunden skrika dig hesa och lägga sympatistrejker? Men man håller ju såklart de egna om ryggen.
IF Metall bör ge upp och gå hem nu, så löser vi detta genom ändringar och tillägg av rättigheter i lagstiftningen. Då blir facken helt meningslösa och de korrupta fackpamparna kan gå ut och leta riktiga jobb.
I längden får man ju påtryckningsmedel mot dom arbetsgivare som har sämre villkor.
Sen handlar det förstås då om föreningens legitimitet även om anslutningsgraden inom just branschen är 95% läste jag någonstans.
Är man motståndare till systemet finns det naturligtvis färre anledningar men då är man väl inte medlem heller?
Problemet här är att anledningarna till strejken har ändrats under resans gång. Borde anamma lite från sporten. När någon väljer att använda sin rättighet till att utmana ett domslut så måste de säga vilken del de utmanar. Om något annat syns på videon så kvittar det, det är den delen som utmanas som man kollar på. När en strejk anmäls till medlingsinstitutet så borde de ha en ruta där man får fylla i anledningen till strejken. Där åtgärder i strejken ska helga målet annars blir det en otillåtna åtgärder. Ska inte kunna byta inriktning, då det fort kan bli att medlemmar inte längre håller med om vad de gör men har inget att säga till om.
Tesla jobbar istället för det långa perspektivet för alla och har gynnat kollektivets medlemmar konstant under hela sin uppbyggnadsresa.
De släpper patent fria för att skynda på omställningen hos biltillverkare.
De släpper sitt laddnätverk fritt för att påskynda omställningen och försäljning av elbilar av andra märken.
De har inga krav på märkesverkstäder utan alla får meka på deras bilar utan att garanti förstörs.
De bygger upp hela skadeverksamheten runt att det är andra verkstäder många med kollektivavtal som blir certifierade och utför detta jobb.
De utbildar arbetare på elbilar som kommer komma med arbetslivserfarenhet till andra verkstäder när de byter jobb.
De använder elföretag med kollektivavtal för att serva och bygga ut deras laddnätverk.
De köper in tillverkning av delar till sina bilar i Sverige.
De höjer ingångslöner och lönen för unga arbetare.
De ger bra villkor för arbetare
De ger incitament att arbetarna får ta del av kakan om det går bra för Tesla genom aktieprogram.
Problemet är att Tesla fortsätter att trampa de stora aktörerna på tårna, inte kollektivets medlemmar.
IFM förlorar pengar på att inte få in medlemmar i sitt system med pension och försäkringar.
Arbetsgivarorganisationer förlorar pengar på att inte få in medlemmar.
Alla andra bolag som bygger laddnätverk förlorar på att Tesla öppnade upp sitt laddnätverk.
Alla stora biltillverkare blöder stora pengar just nu då de inte hängt med i omställningen.
Alla verkstäder som inte mekar på elbilar tappar omsättning då de inte kan ta åt sig jobben, förlorar på för snabb omställning.
https://companiesmarketcap.com/automake ... utomakers/
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Med det korta perspektivet menar jag att varje individuell medlem inte kommer se en omedelbar vinst med att strejken bryter ut.Lurence skrev: ↑30 jul 2024 18:17Om det i det korta perspektivet inte finns någon vinning, har de inte då helt fel taktik? Då fanns det aldrig något incitament att gå ut stenhårt utan de borde fortsatt att få med sig medlemmar och veta vad de faktiskt vill. Jag tror de förstör mer för kollektivets medlemmar nu i det korta perspektivet än vad de någonsin kan få tillbaka i det långa.Fredrik j skrev: ↑30 jul 2024 14:23I det korta perspektivet finns det ingen påtaglig vinning.Lurence skrev: ↑30 jul 2024 14:12Vad finns det för drivkraft/vinning för kollektivet medlemmar på IFM att stöda strejken?Fredrik j skrev: ↑29 jul 2024 13:05Som sagt, metall agerar för hela kollektivet. Inte bara för dom som jobbar på tesla.flukke skrev: ↑29 jul 2024 12:40
Man måste ju vara konsekvent i sitt agerande och inte godtyckligt gå ut i strejk där de anställda uppenbarligen inte vill ha kollektivavtal.
Varför har inget fackförbund lagt varsel mot tex Stefan Löfvens arbetsgivare Rud Pedersen?
Det ska väl vara samhällskunskap på högstadie nivå att dessa också borde omfattas av kollektivavtal när de omsätter så många miljarder?
När IF Metalls gamla chef jobbar utan kollektivavtal, då borde ju alla fackförbunden skrika dig hesa och lägga sympatistrejker? Men man håller ju såklart de egna om ryggen.
IF Metall bör ge upp och gå hem nu, så löser vi detta genom ändringar och tillägg av rättigheter i lagstiftningen. Då blir facken helt meningslösa och de korrupta fackpamparna kan gå ut och leta riktiga jobb.
I längden får man ju påtryckningsmedel mot dom arbetsgivare som har sämre villkor.
Sen handlar det förstås då om föreningens legitimitet även om anslutningsgraden inom just branschen är 95% läste jag någonstans.
Är man motståndare till systemet finns det naturligtvis färre anledningar men då är man väl inte medlem heller?
Problemet här är att anledningarna till strejken har ändrats under resans gång. Borde anamma lite från sporten. När någon väljer att använda sin rättighet till att utmana ett domslut så måste de säga vilken del de utmanar. Om något annat syns på videon så kvittar det, det är den delen som utmanas som man kollar på. När en strejk anmäls till medlingsinstitutet så borde de ha en ruta där man får fylla i anledningen till strejken. Där åtgärder i strejken ska helga målet annars blir det en otillåtna åtgärder. Ska inte kunna byta inriktning, då det fort kan bli att medlemmar inte längre håller med om vad de gör men har inget att säga till om.
Tesla jobbar istället för det långa perspektivet för alla och har gynnat kollektivets medlemmar konstant under hela sin uppbyggnadsresa.
De släpper patent fria för att skynda på omställningen hos biltillverkare.
De släpper sitt laddnätverk fritt för att påskynda omställningen och försäljning av elbilar av andra märken.
De har inga krav på märkesverkstäder utan alla får meka på deras bilar utan att garanti förstörs.
De bygger upp hela skadeverksamheten runt att det är andra verkstäder många med kollektivavtal som blir certifierade och utför detta jobb.
De utbildar arbetare på elbilar som kommer komma med arbetslivserfarenhet till andra verkstäder när de byter jobb.
De använder elföretag med kollektivavtal för att serva och bygga ut deras laddnätverk.
De köper in tillverkning av delar till sina bilar i Sverige.
De höjer ingångslöner och lönen för unga arbetare.
De ger bra villkor för arbetare
De ger incitament att arbetarna får ta del av kakan om det går bra för Tesla genom aktieprogram.
Problemet är att Tesla fortsätter att trampa de stora aktörerna på tårna, inte kollektivets medlemmar.
IFM förlorar pengar på att inte få in medlemmar i sitt system med pension och försäkringar.
Arbetsgivarorganisationer förlorar pengar på att inte få in medlemmar.
Alla andra bolag som bygger laddnätverk förlorar på att Tesla öppnade upp sitt laddnätverk.
Alla stora biltillverkare blöder stora pengar just nu då de inte hängt med i omställningen.
Alla verkstäder som inte mekar på elbilar tappar omsättning då de inte kan ta åt sig jobben, förlorar på för snabb omställning.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Ja, mycket floskler i den där listan.gjohansson skrev: ↑30 jul 2024 20:27Jag håller med om att det var korkat av metall att starta strejken. Dock så tar du väl i lite mycket här och där tex det där med att alla stora biltillverkare blöder stora pengar är ju totalt felaktigt. Se tex:Lurence skrev: ↑30 jul 2024 18:17Om det i det korta perspektivet inte finns någon vinning, har de inte då helt fel taktik? Då fanns det aldrig något incitament att gå ut stenhårt utan de borde fortsatt att få med sig medlemmar och veta vad de faktiskt vill. Jag tror de förstör mer för kollektivets medlemmar nu i det korta perspektivet än vad de någonsin kan få tillbaka i det långa.Fredrik j skrev: ↑30 jul 2024 14:23I det korta perspektivet finns det ingen påtaglig vinning.
I längden får man ju påtryckningsmedel mot dom arbetsgivare som har sämre villkor.
Sen handlar det förstås då om föreningens legitimitet även om anslutningsgraden inom just branschen är 95% läste jag någonstans.
Är man motståndare till systemet finns det naturligtvis färre anledningar men då är man väl inte medlem heller?
Problemet här är att anledningarna till strejken har ändrats under resans gång. Borde anamma lite från sporten. När någon väljer att använda sin rättighet till att utmana ett domslut så måste de säga vilken del de utmanar. Om något annat syns på videon så kvittar det, det är den delen som utmanas som man kollar på. När en strejk anmäls till medlingsinstitutet så borde de ha en ruta där man får fylla i anledningen till strejken. Där åtgärder i strejken ska helga målet annars blir det en otillåtna åtgärder. Ska inte kunna byta inriktning, då det fort kan bli att medlemmar inte längre håller med om vad de gör men har inget att säga till om.
Tesla jobbar istället för det långa perspektivet för alla och har gynnat kollektivets medlemmar konstant under hela sin uppbyggnadsresa.
De släpper patent fria för att skynda på omställningen hos biltillverkare.
De släpper sitt laddnätverk fritt för att påskynda omställningen och försäljning av elbilar av andra märken.
De har inga krav på märkesverkstäder utan alla får meka på deras bilar utan att garanti förstörs.
De bygger upp hela skadeverksamheten runt att det är andra verkstäder många med kollektivavtal som blir certifierade och utför detta jobb.
De utbildar arbetare på elbilar som kommer komma med arbetslivserfarenhet till andra verkstäder när de byter jobb.
De använder elföretag med kollektivavtal för att serva och bygga ut deras laddnätverk.
De köper in tillverkning av delar till sina bilar i Sverige.
De höjer ingångslöner och lönen för unga arbetare.
De ger bra villkor för arbetare
De ger incitament att arbetarna får ta del av kakan om det går bra för Tesla genom aktieprogram.
Problemet är att Tesla fortsätter att trampa de stora aktörerna på tårna, inte kollektivets medlemmar.
IFM förlorar pengar på att inte få in medlemmar i sitt system med pension och försäkringar.
Arbetsgivarorganisationer förlorar pengar på att inte få in medlemmar.
Alla andra bolag som bygger laddnätverk förlorar på att Tesla öppnade upp sitt laddnätverk.
Alla stora biltillverkare blöder stora pengar just nu då de inte hängt med i omställningen.
Alla verkstäder som inte mekar på elbilar tappar omsättning då de inte kan ta åt sig jobben, förlorar på för snabb omställning.
https://companiesmarketcap.com/automake ... utomakers/
Många andra skadeverkstäder är återförsäljare utan ägarkoppling till tillverkaren.
Det finns heller inga krav på service på märkesverkstad för att garantin ska gälla.
Flera verkstäder har servat och reparerat elbilar sedan en lång tid tillbaka. Volvoverkstäderna t.ex. som skruvat på Renault sedan 2013 och VW har ju nästan lika många elbilar på svenska vägar som tesla.
Dessutom tror jag det handlar om väldigt mycket modulbyte.
Hur mycket högre är ingångslönen hos tesla för en ung, relativt oerfaren bilmekaniker? Hur mycket skiljer det?
Att dom använder elfirmor med kollektivavtal är ju inte så unikt. Kanske för tesla men inte för övriga.
- Fosilfri2035
- Teslaägare
- Inlägg: 428
- Blev medlem: 17 sep 2023 11:47
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Du har aldrig jobbat som åf mot en generalagent va?Fredrik j skrev: ↑30 jul 2024 21:09Ja, mycket floskler i den där listan.gjohansson skrev: ↑30 jul 2024 20:27Jag håller med om att det var korkat av metall att starta strejken. Dock så tar du väl i lite mycket här och där tex det där med att alla stora biltillverkare blöder stora pengar är ju totalt felaktigt. Se tex:Lurence skrev: ↑30 jul 2024 18:17Om det i det korta perspektivet inte finns någon vinning, har de inte då helt fel taktik? Då fanns det aldrig något incitament att gå ut stenhårt utan de borde fortsatt att få med sig medlemmar och veta vad de faktiskt vill. Jag tror de förstör mer för kollektivets medlemmar nu i det korta perspektivet än vad de någonsin kan få tillbaka i det långa.Fredrik j skrev: ↑30 jul 2024 14:23I det korta perspektivet finns det ingen påtaglig vinning.
I längden får man ju påtryckningsmedel mot dom arbetsgivare som har sämre villkor.
Sen handlar det förstås då om föreningens legitimitet även om anslutningsgraden inom just branschen är 95% läste jag någonstans.
Är man motståndare till systemet finns det naturligtvis färre anledningar men då är man väl inte medlem heller?
Problemet här är att anledningarna till strejken har ändrats under resans gång. Borde anamma lite från sporten. När någon väljer att använda sin rättighet till att utmana ett domslut så måste de säga vilken del de utmanar. Om något annat syns på videon så kvittar det, det är den delen som utmanas som man kollar på. När en strejk anmäls till medlingsinstitutet så borde de ha en ruta där man får fylla i anledningen till strejken. Där åtgärder i strejken ska helga målet annars blir det en otillåtna åtgärder. Ska inte kunna byta inriktning, då det fort kan bli att medlemmar inte längre håller med om vad de gör men har inget att säga till om.
Tesla jobbar istället för det långa perspektivet för alla och har gynnat kollektivets medlemmar konstant under hela sin uppbyggnadsresa.
De släpper patent fria för att skynda på omställningen hos biltillverkare.
De släpper sitt laddnätverk fritt för att påskynda omställningen och försäljning av elbilar av andra märken.
De har inga krav på märkesverkstäder utan alla får meka på deras bilar utan att garanti förstörs.
De bygger upp hela skadeverksamheten runt att det är andra verkstäder många med kollektivavtal som blir certifierade och utför detta jobb.
De utbildar arbetare på elbilar som kommer komma med arbetslivserfarenhet till andra verkstäder när de byter jobb.
De använder elföretag med kollektivavtal för att serva och bygga ut deras laddnätverk.
De köper in tillverkning av delar till sina bilar i Sverige.
De höjer ingångslöner och lönen för unga arbetare.
De ger bra villkor för arbetare
De ger incitament att arbetarna får ta del av kakan om det går bra för Tesla genom aktieprogram.
Problemet är att Tesla fortsätter att trampa de stora aktörerna på tårna, inte kollektivets medlemmar.
IFM förlorar pengar på att inte få in medlemmar i sitt system med pension och försäkringar.
Arbetsgivarorganisationer förlorar pengar på att inte få in medlemmar.
Alla andra bolag som bygger laddnätverk förlorar på att Tesla öppnade upp sitt laddnätverk.
Alla stora biltillverkare blöder stora pengar just nu då de inte hängt med i omställningen.
Alla verkstäder som inte mekar på elbilar tappar omsättning då de inte kan ta åt sig jobben, förlorar på för snabb omställning.
https://companiesmarketcap.com/automake ... utomakers/
Många andra skadeverkstäder är återförsäljare utan ägarkoppling till tillverkaren.
Det finns heller inga krav på service på märkesverkstad för att garantin ska gälla.
Flera verkstäder har servat och reparerat elbilar sedan en lång tid tillbaka. Volvoverkstäderna t.ex. som skruvat på Renault sedan 2013 och VW har ju nästan lika många elbilar på svenska vägar som tesla.
Dessutom tror jag det handlar om väldigt mycket modulbyte.
Hur mycket högre är ingångslönen hos tesla för en ung, relativt oerfaren bilmekaniker? Hur mycket skiljer det?
Att dom använder elfirmor med kollektivavtal är ju inte så unikt. Kanske för tesla men inte för övriga.
Stelanis (Ford, Maserati mfl.) är ju i faggorna att sälja av varumärken eller helt lägga ned dom för att de inte når någon lönsamhet.
Vw group med flera har själva sagt att det kommer bli en utmaning att tjäna pengar.
Jag skrev i ett tidigare inlägg, vilket ingen svarade på har jag för mig, om affärsmodeller vart Tesla skiljer sig men modellen uppskattas och därför säljer Tesla bra.
Övriga varumärken blöder för att de har svårt att ställa om utan att höja sina priser hutlöst och därmed tappa försäljningen.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Jag kommenterade inte lönsamheten…Fosilfri2035 skrev: ↑30 jul 2024 21:50Du har aldrig jobbat som åf mot en generalagent va?Fredrik j skrev: ↑30 jul 2024 21:09Ja, mycket floskler i den där listan.gjohansson skrev: ↑30 jul 2024 20:27Jag håller med om att det var korkat av metall att starta strejken. Dock så tar du väl i lite mycket här och där tex det där med att alla stora biltillverkare blöder stora pengar är ju totalt felaktigt. Se tex:Lurence skrev: ↑30 jul 2024 18:17Om det i det korta perspektivet inte finns någon vinning, har de inte då helt fel taktik? Då fanns det aldrig något incitament att gå ut stenhårt utan de borde fortsatt att få med sig medlemmar och veta vad de faktiskt vill. Jag tror de förstör mer för kollektivets medlemmar nu i det korta perspektivet än vad de någonsin kan få tillbaka i det långa.Fredrik j skrev: ↑30 jul 2024 14:23
I det korta perspektivet finns det ingen påtaglig vinning.
I längden får man ju påtryckningsmedel mot dom arbetsgivare som har sämre villkor.
Sen handlar det förstås då om föreningens legitimitet även om anslutningsgraden inom just branschen är 95% läste jag någonstans.
Är man motståndare till systemet finns det naturligtvis färre anledningar men då är man väl inte medlem heller?
Problemet här är att anledningarna till strejken har ändrats under resans gång. Borde anamma lite från sporten. När någon väljer att använda sin rättighet till att utmana ett domslut så måste de säga vilken del de utmanar. Om något annat syns på videon så kvittar det, det är den delen som utmanas som man kollar på. När en strejk anmäls till medlingsinstitutet så borde de ha en ruta där man får fylla i anledningen till strejken. Där åtgärder i strejken ska helga målet annars blir det en otillåtna åtgärder. Ska inte kunna byta inriktning, då det fort kan bli att medlemmar inte längre håller med om vad de gör men har inget att säga till om.
Tesla jobbar istället för det långa perspektivet för alla och har gynnat kollektivets medlemmar konstant under hela sin uppbyggnadsresa.
De släpper patent fria för att skynda på omställningen hos biltillverkare.
De släpper sitt laddnätverk fritt för att påskynda omställningen och försäljning av elbilar av andra märken.
De har inga krav på märkesverkstäder utan alla får meka på deras bilar utan att garanti förstörs.
De bygger upp hela skadeverksamheten runt att det är andra verkstäder många med kollektivavtal som blir certifierade och utför detta jobb.
De utbildar arbetare på elbilar som kommer komma med arbetslivserfarenhet till andra verkstäder när de byter jobb.
De använder elföretag med kollektivavtal för att serva och bygga ut deras laddnätverk.
De köper in tillverkning av delar till sina bilar i Sverige.
De höjer ingångslöner och lönen för unga arbetare.
De ger bra villkor för arbetare
De ger incitament att arbetarna får ta del av kakan om det går bra för Tesla genom aktieprogram.
Problemet är att Tesla fortsätter att trampa de stora aktörerna på tårna, inte kollektivets medlemmar.
IFM förlorar pengar på att inte få in medlemmar i sitt system med pension och försäkringar.
Arbetsgivarorganisationer förlorar pengar på att inte få in medlemmar.
Alla andra bolag som bygger laddnätverk förlorar på att Tesla öppnade upp sitt laddnätverk.
Alla stora biltillverkare blöder stora pengar just nu då de inte hängt med i omställningen.
Alla verkstäder som inte mekar på elbilar tappar omsättning då de inte kan ta åt sig jobben, förlorar på för snabb omställning.
https://companiesmarketcap.com/automake ... utomakers/
Många andra skadeverkstäder är återförsäljare utan ägarkoppling till tillverkaren.
Det finns heller inga krav på service på märkesverkstad för att garantin ska gälla.
Flera verkstäder har servat och reparerat elbilar sedan en lång tid tillbaka. Volvoverkstäderna t.ex. som skruvat på Renault sedan 2013 och VW har ju nästan lika många elbilar på svenska vägar som tesla.
Dessutom tror jag det handlar om väldigt mycket modulbyte.
Hur mycket högre är ingångslönen hos tesla för en ung, relativt oerfaren bilmekaniker? Hur mycket skiljer det?
Att dom använder elfirmor med kollektivavtal är ju inte så unikt. Kanske för tesla men inte för övriga.
Stelanis (Ford, Maserati mfl.) är ju i faggorna att sälja av varumärken eller helt lägga ned dom för att de inte når någon lönsamhet.
Vw group med flera har själva sagt att det kommer bli en utmaning att tjäna pengar.
Jag skrev i ett tidigare inlägg, vilket ingen svarade på har jag för mig, om affärsmodeller vart Tesla skiljer sig men modellen uppskattas och därför säljer Tesla bra.
Övriga varumärken blöder för att de har svårt att ställa om utan att höja sina priser hutlöst och därmed tappa försäljningen.
Men helt riktigt, jag har aldrig jobbat som åf mot en generalagent.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Det är ju en central del i jobbet att trivas med förmåner, löneutveckling samt fortbildning, du verkar tycka att allt är dåligt med din arbetsplats kollektivavtal.JonasH skrev: ↑30 jul 2024 19:30Så här tänker jag angående varför de inte kan skriva på KA när de ändå är villiga att anpassa sig.jonsalgerier skrev: ↑30 jul 2024 16:36Det kommenteras ju ibland att om Tesla ändå är villiga att uppfylla KA:s anställningsvillkor kan de ju lika gärna skriva på KA. Vad är skillnaden liksom?
Jag snubblade på den här informationen på ledarna:
https://www.ledarna.se/stod-i-chefsroll ... kyldighet/
Det kanske inte är jätteförvånande att Tesla inte vill släppa kontrollen över dessa områden utan vidare.
Generellt kan man säga att arbetsgivaren [med kollektivavtal - min kommentar] är förhandlingsskyldig i frågor där man typiskt sett bör räkna med att fackförbunden vill ha möjlighet att förhandla.
Exempel på viktigare förändring:
Nedläggningar av hela eller delar av verksamheten.
Produktionsomläggningar.
Överlåtelse av hela eller delar av verksamheten.
Outsourcing av delar av verksamheten.
Anlitande av entreprenörer.
Omorganisationer.
Chefstillsättningar.
Permittering.
Större investeringsbeslut.
Ändring av förmåner som erbjudits ensidigt från arbetsgivarens sida, till exempel subventionerad lunch.
Det betyder inte att TM gör rätt men som sagt inte helt överraskande.
Nu jobbar jag inte på Tesla men jag jobbar på ett företag med KA och ju mer jag ser hur bekanta som jobbar på företag utan har valfrihet när det gäller placering av pensioner t.ex så blir jag mer och mer förbannad på att ”mitt” företag har KA.
Med andra ord. Tesla kan nog anpassa saker och ändra nivåer men jag som anställd skulle bli fly förbannad om jag tvingades in i fackens framförhandlade pensionsavtal som suger på ren svenska.
När du anställdes visste du då inte om att arbetsplatsen hade kollektivavtal?
Varför byter du inte arbetsplats till en mindre firma utan kollektivavtal?
-
- Inlägg: 357
- Blev medlem: 19 dec 2023 19:43
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Nu är du den andre som idag i denna tråd påstår att övriga biltillverkare ”blöder” ekonomiskt. Det är fortfarande inte sant och jag infogar samma länk en gång till om vinsterna för de stora OEM:erna.Fosilfri2035 skrev: ↑30 jul 2024 21:50Du har aldrig jobbat som åf mot en generalagent va?Fredrik j skrev: ↑30 jul 2024 21:09Ja, mycket floskler i den där listan.gjohansson skrev: ↑30 jul 2024 20:27Jag håller med om att det var korkat av metall att starta strejken. Dock så tar du väl i lite mycket här och där tex det där med att alla stora biltillverkare blöder stora pengar är ju totalt felaktigt. Se tex:Lurence skrev: ↑30 jul 2024 18:17Om det i det korta perspektivet inte finns någon vinning, har de inte då helt fel taktik? Då fanns det aldrig något incitament att gå ut stenhårt utan de borde fortsatt att få med sig medlemmar och veta vad de faktiskt vill. Jag tror de förstör mer för kollektivets medlemmar nu i det korta perspektivet än vad de någonsin kan få tillbaka i det långa.Fredrik j skrev: ↑30 jul 2024 14:23
I det korta perspektivet finns det ingen påtaglig vinning.
I längden får man ju påtryckningsmedel mot dom arbetsgivare som har sämre villkor.
Sen handlar det förstås då om föreningens legitimitet även om anslutningsgraden inom just branschen är 95% läste jag någonstans.
Är man motståndare till systemet finns det naturligtvis färre anledningar men då är man väl inte medlem heller?
Problemet här är att anledningarna till strejken har ändrats under resans gång. Borde anamma lite från sporten. När någon väljer att använda sin rättighet till att utmana ett domslut så måste de säga vilken del de utmanar. Om något annat syns på videon så kvittar det, det är den delen som utmanas som man kollar på. När en strejk anmäls till medlingsinstitutet så borde de ha en ruta där man får fylla i anledningen till strejken. Där åtgärder i strejken ska helga målet annars blir det en otillåtna åtgärder. Ska inte kunna byta inriktning, då det fort kan bli att medlemmar inte längre håller med om vad de gör men har inget att säga till om.
Tesla jobbar istället för det långa perspektivet för alla och har gynnat kollektivets medlemmar konstant under hela sin uppbyggnadsresa.
De släpper patent fria för att skynda på omställningen hos biltillverkare.
De släpper sitt laddnätverk fritt för att påskynda omställningen och försäljning av elbilar av andra märken.
De har inga krav på märkesverkstäder utan alla får meka på deras bilar utan att garanti förstörs.
De bygger upp hela skadeverksamheten runt att det är andra verkstäder många med kollektivavtal som blir certifierade och utför detta jobb.
De utbildar arbetare på elbilar som kommer komma med arbetslivserfarenhet till andra verkstäder när de byter jobb.
De använder elföretag med kollektivavtal för att serva och bygga ut deras laddnätverk.
De köper in tillverkning av delar till sina bilar i Sverige.
De höjer ingångslöner och lönen för unga arbetare.
De ger bra villkor för arbetare
De ger incitament att arbetarna får ta del av kakan om det går bra för Tesla genom aktieprogram.
Problemet är att Tesla fortsätter att trampa de stora aktörerna på tårna, inte kollektivets medlemmar.
IFM förlorar pengar på att inte få in medlemmar i sitt system med pension och försäkringar.
Arbetsgivarorganisationer förlorar pengar på att inte få in medlemmar.
Alla andra bolag som bygger laddnätverk förlorar på att Tesla öppnade upp sitt laddnätverk.
Alla stora biltillverkare blöder stora pengar just nu då de inte hängt med i omställningen.
Alla verkstäder som inte mekar på elbilar tappar omsättning då de inte kan ta åt sig jobben, förlorar på för snabb omställning.
https://companiesmarketcap.com/automake ... utomakers/
Många andra skadeverkstäder är återförsäljare utan ägarkoppling till tillverkaren.
Det finns heller inga krav på service på märkesverkstad för att garantin ska gälla.
Flera verkstäder har servat och reparerat elbilar sedan en lång tid tillbaka. Volvoverkstäderna t.ex. som skruvat på Renault sedan 2013 och VW har ju nästan lika många elbilar på svenska vägar som tesla.
Dessutom tror jag det handlar om väldigt mycket modulbyte.
Hur mycket högre är ingångslönen hos tesla för en ung, relativt oerfaren bilmekaniker? Hur mycket skiljer det?
Att dom använder elfirmor med kollektivavtal är ju inte så unikt. Kanske för tesla men inte för övriga.
Stelanis (Ford, Maserati mfl.) är ju i faggorna att sälja av varumärken eller helt lägga ned dom för att de inte når någon lönsamhet.
Vw group med flera har själva sagt att det kommer bli en utmaning att tjäna pengar.
Jag skrev i ett tidigare inlägg, vilket ingen svarade på har jag för mig, om affärsmodeller vart Tesla skiljer sig men modellen uppskattas och därför säljer Tesla bra.
Övriga varumärken blöder för att de har svårt att ställa om utan att höja sina priser hutlöst och därmed tappa försäljningen.
https://companiesmarketcap.com/automake ... utomakers/
- Fosilfri2035
- Teslaägare
- Inlägg: 428
- Blev medlem: 17 sep 2023 11:47
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Jag förstår din poäng, det som skiljer sig är en än gång att affärsmodellerna skiljer sig åt.gjohansson skrev: ↑31 jul 2024 00:16Nu är du den andre som idag i denna tråd påstår att övriga biltillverkare ”blöder” ekonomiskt. Det är fortfarande inte sant och jag infogar samma länk en gång till om vinsterna för de stora OEM:erna.Fosilfri2035 skrev: ↑30 jul 2024 21:50Du har aldrig jobbat som åf mot en generalagent va?Fredrik j skrev: ↑30 jul 2024 21:09Ja, mycket floskler i den där listan.gjohansson skrev: ↑30 jul 2024 20:27Jag håller med om att det var korkat av metall att starta strejken. Dock så tar du väl i lite mycket här och där tex det där med att alla stora biltillverkare blöder stora pengar är ju totalt felaktigt. Se tex:Lurence skrev: ↑30 jul 2024 18:17
Om det i det korta perspektivet inte finns någon vinning, har de inte då helt fel taktik? Då fanns det aldrig något incitament att gå ut stenhårt utan de borde fortsatt att få med sig medlemmar och veta vad de faktiskt vill. Jag tror de förstör mer för kollektivets medlemmar nu i det korta perspektivet än vad de någonsin kan få tillbaka i det långa.
Problemet här är att anledningarna till strejken har ändrats under resans gång. Borde anamma lite från sporten. När någon väljer att använda sin rättighet till att utmana ett domslut så måste de säga vilken del de utmanar. Om något annat syns på videon så kvittar det, det är den delen som utmanas som man kollar på. När en strejk anmäls till medlingsinstitutet så borde de ha en ruta där man får fylla i anledningen till strejken. Där åtgärder i strejken ska helga målet annars blir det en otillåtna åtgärder. Ska inte kunna byta inriktning, då det fort kan bli att medlemmar inte längre håller med om vad de gör men har inget att säga till om.
Tesla jobbar istället för det långa perspektivet för alla och har gynnat kollektivets medlemmar konstant under hela sin uppbyggnadsresa.
De släpper patent fria för att skynda på omställningen hos biltillverkare.
De släpper sitt laddnätverk fritt för att påskynda omställningen och försäljning av elbilar av andra märken.
De har inga krav på märkesverkstäder utan alla får meka på deras bilar utan att garanti förstörs.
De bygger upp hela skadeverksamheten runt att det är andra verkstäder många med kollektivavtal som blir certifierade och utför detta jobb.
De utbildar arbetare på elbilar som kommer komma med arbetslivserfarenhet till andra verkstäder när de byter jobb.
De använder elföretag med kollektivavtal för att serva och bygga ut deras laddnätverk.
De köper in tillverkning av delar till sina bilar i Sverige.
De höjer ingångslöner och lönen för unga arbetare.
De ger bra villkor för arbetare
De ger incitament att arbetarna får ta del av kakan om det går bra för Tesla genom aktieprogram.
Problemet är att Tesla fortsätter att trampa de stora aktörerna på tårna, inte kollektivets medlemmar.
IFM förlorar pengar på att inte få in medlemmar i sitt system med pension och försäkringar.
Arbetsgivarorganisationer förlorar pengar på att inte få in medlemmar.
Alla andra bolag som bygger laddnätverk förlorar på att Tesla öppnade upp sitt laddnätverk.
Alla stora biltillverkare blöder stora pengar just nu då de inte hängt med i omställningen.
Alla verkstäder som inte mekar på elbilar tappar omsättning då de inte kan ta åt sig jobben, förlorar på för snabb omställning.
https://companiesmarketcap.com/automake ... utomakers/
Många andra skadeverkstäder är återförsäljare utan ägarkoppling till tillverkaren.
Det finns heller inga krav på service på märkesverkstad för att garantin ska gälla.
Flera verkstäder har servat och reparerat elbilar sedan en lång tid tillbaka. Volvoverkstäderna t.ex. som skruvat på Renault sedan 2013 och VW har ju nästan lika många elbilar på svenska vägar som tesla.
Dessutom tror jag det handlar om väldigt mycket modulbyte.
Hur mycket högre är ingångslönen hos tesla för en ung, relativt oerfaren bilmekaniker? Hur mycket skiljer det?
Att dom använder elfirmor med kollektivavtal är ju inte så unikt. Kanske för tesla men inte för övriga.
Stelanis (Ford, Maserati mfl.) är ju i faggorna att sälja av varumärken eller helt lägga ned dom för att de inte når någon lönsamhet.
Vw group med flera har själva sagt att det kommer bli en utmaning att tjäna pengar.
Jag skrev i ett tidigare inlägg, vilket ingen svarade på har jag för mig, om affärsmodeller vart Tesla skiljer sig men modellen uppskattas och därför säljer Tesla bra.
Övriga varumärken blöder för att de har svårt att ställa om utan att höja sina priser hutlöst och därmed tappa försäljningen.
https://companiesmarketcap.com/automake ... utomakers/
Tesla tjänar pengar på helhetsaffären och har i stort sett ingen eftermarknad eller serviceintäkter.
Det har alla andra och det är där stora vinsten ligger med extremt höga marginaler.
Om marknaden måste förändras mot att inte ha servicar och höga kostnader på eftermarknad så kommer företagen behöver omarbeta affärsmodellen.
Där ligger ett långsiktigt och besvärligt krisläge för företagen.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Som i alla andra sammanhang gäller det att erbjuda attraktiva tjänster. Jag tror det finns stora möjligheter att erbjuda alternativ till teslas minimalistiska tjänster. Många VILL ha en fysisk handlare att diskutera med.Fosilfri2035 skrev: ↑31 jul 2024 09:37Jag förstår din poäng, det som skiljer sig är en än gång att affärsmodellerna skiljer sig åt.gjohansson skrev: ↑31 jul 2024 00:16Nu är du den andre som idag i denna tråd påstår att övriga biltillverkare ”blöder” ekonomiskt. Det är fortfarande inte sant och jag infogar samma länk en gång till om vinsterna för de stora OEM:erna.Fosilfri2035 skrev: ↑30 jul 2024 21:50Du har aldrig jobbat som åf mot en generalagent va?Fredrik j skrev: ↑30 jul 2024 21:09Ja, mycket floskler i den där listan.gjohansson skrev: ↑30 jul 2024 20:27
Jag håller med om att det var korkat av metall att starta strejken. Dock så tar du väl i lite mycket här och där tex det där med att alla stora biltillverkare blöder stora pengar är ju totalt felaktigt. Se tex:
https://companiesmarketcap.com/automake ... utomakers/
Många andra skadeverkstäder är återförsäljare utan ägarkoppling till tillverkaren.
Det finns heller inga krav på service på märkesverkstad för att garantin ska gälla.
Flera verkstäder har servat och reparerat elbilar sedan en lång tid tillbaka. Volvoverkstäderna t.ex. som skruvat på Renault sedan 2013 och VW har ju nästan lika många elbilar på svenska vägar som tesla.
Dessutom tror jag det handlar om väldigt mycket modulbyte.
Hur mycket högre är ingångslönen hos tesla för en ung, relativt oerfaren bilmekaniker? Hur mycket skiljer det?
Att dom använder elfirmor med kollektivavtal är ju inte så unikt. Kanske för tesla men inte för övriga.
Stelanis (Ford, Maserati mfl.) är ju i faggorna att sälja av varumärken eller helt lägga ned dom för att de inte når någon lönsamhet.
Vw group med flera har själva sagt att det kommer bli en utmaning att tjäna pengar.
Jag skrev i ett tidigare inlägg, vilket ingen svarade på har jag för mig, om affärsmodeller vart Tesla skiljer sig men modellen uppskattas och därför säljer Tesla bra.
Övriga varumärken blöder för att de har svårt att ställa om utan att höja sina priser hutlöst och därmed tappa försäljningen.
https://companiesmarketcap.com/automake ... utomakers/
Tesla tjänar pengar på helhetsaffären och har i stort sett ingen eftermarknad eller serviceintäkter.
Det har alla andra och det är där stora vinsten ligger med extremt höga marginaler.
Om marknaden måste förändras mot att inte ha servicar och höga kostnader på eftermarknad så kommer företagen behöver omarbeta affärsmodellen.
Där ligger ett långsiktigt och besvärligt krisläge för företagen.
Däremot kommer ju dom stora, opersonliga återförsäljarna, där teslaägare tidigare haft problem hos dom gamla märkena, förhoppningsvis få problem.
Jag tror på ett transparent system där man i samband med ett bilköp betalar för precis den service man vill ha. Det som ingår i priset är att hämta bilen skitig i en hamn. Vill man ha något annat får man betala.
Ända upp till bubbel och skynke eller fabriksbesök eller hemleverans.
Då behöver återförsäljare skärpa sig.
Man kan också tänka sig att man kan betala för bättre uppmärksamhet vid problem. Det dyraste skulle kunna vara reparation inom 24-timmar annars fri lånebil.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Min poäng är just att möjligheten till t.ex placering av pensionen begränsas starkt genom KA vilket jag inte skulle uppskatta att jag blev av med om jag nu hade den friheten från början.perla1975 skrev: ↑30 jul 2024 23:29Det är ju en central del i jobbet att trivas med förmåner, löneutveckling samt fortbildning, du verkar tycka att allt är dåligt med din arbetsplats kollektivavtal.JonasH skrev: ↑30 jul 2024 19:30Så här tänker jag angående varför de inte kan skriva på KA när de ändå är villiga att anpassa sig.jonsalgerier skrev: ↑30 jul 2024 16:36Det kommenteras ju ibland att om Tesla ändå är villiga att uppfylla KA:s anställningsvillkor kan de ju lika gärna skriva på KA. Vad är skillnaden liksom?
Jag snubblade på den här informationen på ledarna:
https://www.ledarna.se/stod-i-chefsroll ... kyldighet/
Det kanske inte är jätteförvånande att Tesla inte vill släppa kontrollen över dessa områden utan vidare.
Generellt kan man säga att arbetsgivaren [med kollektivavtal - min kommentar] är förhandlingsskyldig i frågor där man typiskt sett bör räkna med att fackförbunden vill ha möjlighet att förhandla.
Exempel på viktigare förändring:
Nedläggningar av hela eller delar av verksamheten.
Produktionsomläggningar.
Överlåtelse av hela eller delar av verksamheten.
Outsourcing av delar av verksamheten.
Anlitande av entreprenörer.
Omorganisationer.
Chefstillsättningar.
Permittering.
Större investeringsbeslut.
Ändring av förmåner som erbjudits ensidigt från arbetsgivarens sida, till exempel subventionerad lunch.
Det betyder inte att TM gör rätt men som sagt inte helt överraskande.
Nu jobbar jag inte på Tesla men jag jobbar på ett företag med KA och ju mer jag ser hur bekanta som jobbar på företag utan har valfrihet när det gäller placering av pensioner t.ex så blir jag mer och mer förbannad på att ”mitt” företag har KA.
Med andra ord. Tesla kan nog anpassa saker och ändra nivåer men jag som anställd skulle bli fly förbannad om jag tvingades in i fackens framförhandlade pensionsavtal som suger på ren svenska.
När du anställdes visste du då inte om att arbetsplatsen hade kollektivavtal?
Varför byter du inte arbetsplats till en mindre firma utan kollektivavtal?
Min kommentar var utifrån de anställda på Tesla som idag har vissa friheter som kommer försvinna med KA.
Vad är det som är så svårt att förstå med att dessa ”förmåner” som är framförhandlade av facken inte alltid är en fördel?
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Om vi börjar med att utgå från fakta.Lurence skrev: ↑30 jul 2024 17:34Tolkar det som att du menar att de inte är några som söker jobben som annonseras. Ditt antagande att det skulle bero på strejken är helt utan uppbackning.perla1975 skrev: ↑30 jul 2024 14:45De kanske inte har så lätt att rekrytera, annons på samtliga verkstäder utom jönköping nu.Lurence skrev: ↑30 jul 2024 14:12Vad finns det för drivkraft/vinning för kollektivet medlemmar på IFM att stöda strejken?Fredrik j skrev: ↑29 jul 2024 13:05Som sagt, metall agerar för hela kollektivet. Inte bara för dom som jobbar på tesla.flukke skrev: ↑29 jul 2024 12:40
Man måste ju vara konsekvent i sitt agerande och inte godtyckligt gå ut i strejk där de anställda uppenbarligen inte vill ha kollektivavtal.
Varför har inget fackförbund lagt varsel mot tex Stefan Löfvens arbetsgivare Rud Pedersen?
Det ska väl vara samhällskunskap på högstadie nivå att dessa också borde omfattas av kollektivavtal när de omsätter så många miljarder?
När IF Metalls gamla chef jobbar utan kollektivavtal, då borde ju alla fackförbunden skrika dig hesa och lägga sympatistrejker? Men man håller ju såklart de egna om ryggen.
IF Metall bör ge upp och gå hem nu, så löser vi detta genom ändringar och tillägg av rättigheter i lagstiftningen. Då blir facken helt meningslösa och de korrupta fackpamparna kan gå ut och leta riktiga jobb.
Kollade även historiska annonser och tm verkar anställa många.
Att instället säga ett det kanske beror på att deras bil Model Y varit den mest sålda bilmodellen alla kategorier under Q1 2024, samt bäst sålda modellen under 2023 känns som större sannolikhet.
Detta borde göra att alla verkstäder i stor grad under slutet på 2023, samt helt 2024 borde ha mängder annonser ute och platser ett fylla.
Om jag också ska sticka ut hakan med ett påstående utan uppbackning så tror jag istället att anställningsprocessen kan ta lite längre tid nu pga många ansökningar. Man måste sortera ut vilka som faktiskt vill jobba och inte tänker gå ut i strejk direkt och man måste börja om processen. Lär finnas mängder med lycksökare som inte vill något annat än att gå fullt betald hemma. Är dock inget som IFM ska belastas för.
Alla teslas verkstäder utom jönköping söker personal just nu.
Det har varit väldigt många annonser under 2024, så anställningsbehovet är stort.
Nu över till spekulation.
Enligt andra användsre är 95% inom motorbranshen anslutna till facket, vilket gör att endast 1/20 är en riskfri anställning för tm.
Vi vet från olika intetvjuer att det finns exempel på att nya medarbetare anställs från andra länder som kräver arbettillstånd.
Du sticker ut hakan och tror att det är så mycket annonser ute pga att så många söker så tm hinner inte med att anställa.
Jag tror mer på högt behov av anställningar, många slutar men oxå att verksamheten växer.
Jag sticker ut hakan och tror att verksamheten kanske växt 20% samt att ca 1/4 av se som var anställda när strejken inletts sökt sig vidare. Tror nog de flesta verkstadsansvariga önskar att strejken var över.
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Självklart kan man i vissa fall lyckas bättre med sina placeringar än kollektivavtalet, skulle utan att veta tro att om man tar högre risk kan man få bättre avkastning. Finns nog exempel där risken slår ut och man får negativ avkastning.JonasH skrev: ↑31 jul 2024 12:34Min poäng är just att möjligheten till t.ex placering av pensionen begränsas starkt genom KA vilket jag inte skulle uppskatta att jag blev av med om jag nu hade den friheten från början.perla1975 skrev: ↑30 jul 2024 23:29Det är ju en central del i jobbet att trivas med förmåner, löneutveckling samt fortbildning, du verkar tycka att allt är dåligt med din arbetsplats kollektivavtal.JonasH skrev: ↑30 jul 2024 19:30Så här tänker jag angående varför de inte kan skriva på KA när de ändå är villiga att anpassa sig.jonsalgerier skrev: ↑30 jul 2024 16:36Det kommenteras ju ibland att om Tesla ändå är villiga att uppfylla KA:s anställningsvillkor kan de ju lika gärna skriva på KA. Vad är skillnaden liksom?
Jag snubblade på den här informationen på ledarna:
https://www.ledarna.se/stod-i-chefsroll ... kyldighet/
Det kanske inte är jätteförvånande att Tesla inte vill släppa kontrollen över dessa områden utan vidare.
Generellt kan man säga att arbetsgivaren [med kollektivavtal - min kommentar] är förhandlingsskyldig i frågor där man typiskt sett bör räkna med att fackförbunden vill ha möjlighet att förhandla.
Exempel på viktigare förändring:
Nedläggningar av hela eller delar av verksamheten.
Produktionsomläggningar.
Överlåtelse av hela eller delar av verksamheten.
Outsourcing av delar av verksamheten.
Anlitande av entreprenörer.
Omorganisationer.
Chefstillsättningar.
Permittering.
Större investeringsbeslut.
Ändring av förmåner som erbjudits ensidigt från arbetsgivarens sida, till exempel subventionerad lunch.
Det betyder inte att TM gör rätt men som sagt inte helt överraskande.
Nu jobbar jag inte på Tesla men jag jobbar på ett företag med KA och ju mer jag ser hur bekanta som jobbar på företag utan har valfrihet när det gäller placering av pensioner t.ex så blir jag mer och mer förbannad på att ”mitt” företag har KA.
Med andra ord. Tesla kan nog anpassa saker och ändra nivåer men jag som anställd skulle bli fly förbannad om jag tvingades in i fackens framförhandlade pensionsavtal som suger på ren svenska.
När du anställdes visste du då inte om att arbetsplatsen hade kollektivavtal?
Varför byter du inte arbetsplats till en mindre firma utan kollektivavtal?
Min kommentar var utifrån de anställda på Tesla som idag har vissa friheter som kommer försvinna med KA.
Vad är det som är så svårt att förstå med att dessa ”förmåner” som är framförhandlade av facken inte alltid är en fördel?
Men det spelar ju mindre roll på tm mer aktuellt för dig kanske, arbetmiljön har ju betydelse.
Läs Tibors artikel om varför man strejkar igen, jag tolkar det som att enligt honom är det inte aktuellt att jobba på tm tills pension.
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Inlägg: 1170
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Siffran är ju inte "din" men jag vill i alla fall påstå att 95 % anslutningsgrad är en fantasisiffra.
Detta är från en rapport från självaste LO: Så eftersom Teslamekaniker är "arbetare" så är snittet i LO 59 %, känns då inte så troligt att det skulle vara 95 % specifikt för motorbranschen men är det så ser jag fram emot en referens.
Källa:https://www.lo.se/home/lo/res.nsf/vRes/ ... g_2023.pdf
Tesla Model Y Performance