Understruket här ovan.perla1975 skrev: ↑25 jul 2024 01:471) jag har tidigare länkat hela frågan från lawline, utklipp nedan. Och det du påstår stämmer inte, inget hänvisning till mbl och det framgår ej om kollektivavtal finns på arbetsplatsen eller inte.Nect skrev: ↑25 jul 2024 01:17Bara för att förtydliga. Svaret som du kopierat från lawline är att det gällde för om arbetsplatsen har ett giltigt kollektivavtal. Saknas kollektivavtal gäller andra regler i MBL. Vilket lawline själva svarat (men som du inte tog med i din text)perla1975 skrev: ↑24 jul 2024 23:29Jag börjar med att långsamt läsa rubriken, KHA- Kommunalt Huvud AvtalJonasH skrev: ↑24 jul 2024 23:23Läs KHA § 26 ovan igen sakta… Står ganska tydligt där vad som gäller för oorganiserade på en arbetsplats.perla1975 skrev: ↑24 jul 2024 22:30
I fallet tm finns inte problemet du beskriver. Hela verkstadsverksamheten ligger inom if metalls område. Det är således ok att både strejka och ta tjänstledigt som oorganiserad. Man får dock ingen konfliktersättning.
Ditt exempel är från en arbetsplats som omfattas av flera olika kollektivavtal tex ett sjukhus.
Gäller ju inte i detta fall.
Du som oorganiserad arbetstagare har ingen skyldighet att strejka, utan du kan välja att fortsätta arbeta som vanligt. Du har dock rätt att delta i strejken om du skulle vilja detta, en rättighet som går att härleda ur artikel 6.4 i Europeiska sociala stadgan
Förövrigt har EU förtydligat vad som gäller för Sverige gällande 6.4 i Europeiska sociala stadgan. Då den är riktad till flera länder som inte har vår MBL.
Då det är så enkelt att starta eller gå med ett fackförbund i Sverige så inskränker inte MBL de grundläggande rättigheterna i 6.4 vilket gör att vår svenska lag gäller.
2) alla EUs regler gäller om länderna antagit dem vilket sverige gjorde i slutet av 90-talet. Dock kan ju redan svenska lagstiftningen vara hårdare. Precis som ett kollektivatal, en golvnivå. Så i praktiken uppfylls kandke 6.4 av mbl men det betyder inte att den inte gäller. Och det vore märkligt av lawline hänvisa till något som inte gäller.
Jag tolkar din fråga som att du inte är fackligt ansluten överhuvudtaget, och alltså varken är med i en facklig organisation som har ett kollektivavtal på arbetsplatsen eller är med i en annan facklig organisation. Detta antagande gör jag då svaret kan bli annorlunda om du är med i en facklig organisation som inte har kollektivavtal på arbetsplatsen.
https://lawline.se/answers/maste-jag-de ... ackforbund
Svaret gäller inte om kollektivavtal saknas på arbetsplatsen. Men jag ger dig rätt att det är en tolkningsfråga vad som avses. Då svaret tydliggör att kollektivavtal finns och är en förutsättning för svaret så är det min tolkning. De har även skrivet liknande svar på andra frågor att svaret kan bli annorlunda om kollektivavtal saknas.
Som jag nämnde så anser EU att Sverige uppfyller 6.4 med gällande lagstiftning. Och vad den säger har vi redan klarat av ett par ggr.
Jag har ställt en fråga till lawline, då de på en annan fråga svarar vad som gäller på en arbetsplats som saknar KA. Och dessa svar säger emot varandra.
Men jurister gör tolkningar och det är två olika som svarat.